XORAZMSHOHLAR MALIKASI TURKON XOTUNNING DAVLAT BOSHQARUVIDA TUTGAN O‘RNI TARIXI YORITLGAN ASARLARNING TAHLILI

Yuklangan vaqt

2024-03-10

Yuklab olishlar soni

5

Sahifalar soni

25

Faytl hajmi

81,3 KB


 
 
 
 
 
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA 
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
 
 
 
 
KURS ISHI 
 
XORAZMSHOHLAR MALIKASI TURKON 
XOTUNNING DAVLAT BOSHQARUVIDA TUTGAN 
O‘RNI TARIXI YORITLGAN ASARLARNING TAHLILI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI KURS ISHI XORAZMSHOHLAR MALIKASI TURKON XOTUNNING DAVLAT BOSHQARUVIDA TUTGAN O‘RNI TARIXI YORITLGAN ASARLARNING TAHLILI
1 
 
 
Toshkent-2023 
1 Toshkent-2023
2 
 
MUNDARIJA 
 
KIRIS.……………………………………………………………………………...3 
I BOB. XORAZMSHOHLAR MALIKASI TURKON XOTUN HAQIDA 
MA’LUMOT BERUVCHI ASOSIY TARIXIY MANBALAR…………….......8 
I.1. Shihobiddin Muhammad an-Nasaviyning “Siyrat as-Sulton Jalol ad-din 
Mankburni” 
asarida 
Turkon 
xotun 
shaxsiyati 
va 
siyosiy 
nufuzining 
yoritilishi……………………………………………………………..…………......8 
I.2. Turkon Xotun faoliyati haqida Atomalik Juvayniyning “Tarixi Jahongusho” 
asarida kelgan ma’lumotlar……………………………………………………….11 
II 
BOB. 
MALIKA 
TURKON 
XOTUN 
FAOLIYATINING 
AKS 
ETTIRUVCHI TADQIQOTLAR……………………………………………....14 
II.1. Ziyo Buniyatovning “Anushtegin Xorazmshohlar davlati” asarida Turkon 
xotun haqidagi ma’lumotlar……………………………………………..………..14 
II.2. Turkon xotun shaxsiyati haqidagi ma’lumotlar Iso Jabborovning “Buyuk 
Xorazmshohlar 
davlati” 
asarida…………………..…………………………………....................................19 
XULOSA…………………………………………………………………………24 
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR………………………...26 
 
 
 
 
 
 
 
 
2 MUNDARIJA KIRIS.……………………………………………………………………………...3 I BOB. XORAZMSHOHLAR MALIKASI TURKON XOTUN HAQIDA MA’LUMOT BERUVCHI ASOSIY TARIXIY MANBALAR…………….......8 I.1. Shihobiddin Muhammad an-Nasaviyning “Siyrat as-Sulton Jalol ad-din Mankburni” asarida Turkon xotun shaxsiyati va siyosiy nufuzining yoritilishi……………………………………………………………..…………......8 I.2. Turkon Xotun faoliyati haqida Atomalik Juvayniyning “Tarixi Jahongusho” asarida kelgan ma’lumotlar……………………………………………………….11 II BOB. MALIKA TURKON XOTUN FAOLIYATINING AKS ETTIRUVCHI TADQIQOTLAR……………………………………………....14 II.1. Ziyo Buniyatovning “Anushtegin Xorazmshohlar davlati” asarida Turkon xotun haqidagi ma’lumotlar……………………………………………..………..14 II.2. Turkon xotun shaxsiyati haqidagi ma’lumotlar Iso Jabborovning “Buyuk Xorazmshohlar davlati” asarida…………………..…………………………………....................................19 XULOSA…………………………………………………………………………24 FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR………………………...26
3 
 
Kirish 
Mavzuning dolzarbligi: O`zbekistonning mustaqillik davri taraqqiyoti 
ijtimoiy-siyosiy hayotimzining barcha sohalarida bo`lgani kabi ilm-fan sohasida 
ham tarixiy o`zgarishlarni yuzaga keltirmoqda. Qadimiy merosimiz ildizlarini 
ko`rsatish, o’tmishdagi boy an’analarni, milliy qadriyat va manaviy boyliklarimizni 
yangi jamiyat qurilishiga tadbiq etish bugungi hayotimizning bosh vazifalaridan 
biriga aylandi. Tariximizda o`ziga xos iz qoldirgan shaxslardan biri, Turkon xotun 
haqidagi tarixshunoslik asarlarini tahlil qilish va ushbu ma’lumotlardan turli ilmiy 
ishlar, maqolalarda foydalanilishiga xissa qo`shish ushbu mavzuning dolzarb 
jixatlaridan biridir. XII-XIII asrlar O’rta Osiyo siyosiy tarixini qanday g’oya, 
mafkura va usullar yordamida yoritilganini tahlil va tadqiq etish tarixshunoslik fani 
uchun juda muhim ahamiyatga ega. Birinchi prezidentrimiz I.A.Karimov 
ta’kidlaganlaridek: “Tarix xotirasi xalqning, millatning, jonajon o’lkaning, 
davlatimiz hududining xolis va haqqoniy tarixini tiklash, milliy o’zlikni anglash, 
ta’bir joiz bo’lsa, milliy iftihorni tiklash va o’stirish jarayonida g’oyat muhim o’rin 
tutadi”1.                                                                                                                                     
Mavzuning davriy chegarasi: Kurs ishi mavzusining davriy chegarasi 
Turkon xotun yashab o’tgan davr, ya’ni, XII asr o’rtalaridan XIII asrning 30-
yillariga qadar bo’lgan tarixiy davrni o’z ichiga oladi.                                                            
Mavzuning o’rganilganlik darajasi: XX asrdagi atoqli tarixchi olimlardan 
biri Ziyo Buniyodovning “Anushtagin Xorazmshohlar” asari Markaziy osiyo 
xalqlari tarixining 140 yillik davrini qamrab oladi. Ushbu asar Xorazmshohlar 
davlati tashkil topishining 900 yilligi munosabati bilan yaratilgan va u orqali Turkon 
xotun haqida ham ma’lumot olishimiz mumkin. Anushtegin-Xorazmshoxlar sulolasi 
va unga oid adabiyotlarda Turkon xotun shaxsining o’rganilishini arab manbalarida 
ham ko’rishimiz mumkin. Arab tilidagi manbalariga xorazmshohlar davrida 
yaratilgan manbalar va undan keyingi davrlarda yaratilgan manbalar kiradi. Mazkur 
manbalarda Xorazmshohlar davlatining iqtisodiy, siyosiy tuzumi, madaniy 
                                                           
1 Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch. – T.: Ma’naviyat, 2008. 134-bet. 
3 Kirish Mavzuning dolzarbligi: O`zbekistonning mustaqillik davri taraqqiyoti ijtimoiy-siyosiy hayotimzining barcha sohalarida bo`lgani kabi ilm-fan sohasida ham tarixiy o`zgarishlarni yuzaga keltirmoqda. Qadimiy merosimiz ildizlarini ko`rsatish, o’tmishdagi boy an’analarni, milliy qadriyat va manaviy boyliklarimizni yangi jamiyat qurilishiga tadbiq etish bugungi hayotimizning bosh vazifalaridan biriga aylandi. Tariximizda o`ziga xos iz qoldirgan shaxslardan biri, Turkon xotun haqidagi tarixshunoslik asarlarini tahlil qilish va ushbu ma’lumotlardan turli ilmiy ishlar, maqolalarda foydalanilishiga xissa qo`shish ushbu mavzuning dolzarb jixatlaridan biridir. XII-XIII asrlar O’rta Osiyo siyosiy tarixini qanday g’oya, mafkura va usullar yordamida yoritilganini tahlil va tadqiq etish tarixshunoslik fani uchun juda muhim ahamiyatga ega. Birinchi prezidentrimiz I.A.Karimov ta’kidlaganlaridek: “Tarix xotirasi xalqning, millatning, jonajon o’lkaning, davlatimiz hududining xolis va haqqoniy tarixini tiklash, milliy o’zlikni anglash, ta’bir joiz bo’lsa, milliy iftihorni tiklash va o’stirish jarayonida g’oyat muhim o’rin tutadi”1. Mavzuning davriy chegarasi: Kurs ishi mavzusining davriy chegarasi Turkon xotun yashab o’tgan davr, ya’ni, XII asr o’rtalaridan XIII asrning 30- yillariga qadar bo’lgan tarixiy davrni o’z ichiga oladi. Mavzuning o’rganilganlik darajasi: XX asrdagi atoqli tarixchi olimlardan biri Ziyo Buniyodovning “Anushtagin Xorazmshohlar” asari Markaziy osiyo xalqlari tarixining 140 yillik davrini qamrab oladi. Ushbu asar Xorazmshohlar davlati tashkil topishining 900 yilligi munosabati bilan yaratilgan va u orqali Turkon xotun haqida ham ma’lumot olishimiz mumkin. Anushtegin-Xorazmshoxlar sulolasi va unga oid adabiyotlarda Turkon xotun shaxsining o’rganilishini arab manbalarida ham ko’rishimiz mumkin. Arab tilidagi manbalariga xorazmshohlar davrida yaratilgan manbalar va undan keyingi davrlarda yaratilgan manbalar kiradi. Mazkur manbalarda Xorazmshohlar davlatining iqtisodiy, siyosiy tuzumi, madaniy 1 Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch. – T.: Ma’naviyat, 2008. 134-bet.
4 
 
rivojlanishi, hukmdorlar tarixi, jumladan, Turkon xotun hayotiga oid qimmatli 
ma’lumotlar ham keladi. Jumladan: Nizomulmulkning “Siyosatnoma” asari, 
Izzuddin Al-asirning “Al-Komil fit-tarix” asari, Sadriddin Al-Husayniyning “Axbor 
ad-daulat as-Saljuqiyya” kabi manbalarni kiritishimiz mumkin. XIX asrdan boshlab 
Rossiya va G’arbiy Yevropalik olimlar, jumladan yurtimiz tadqiqotchilari 
tomonidan O’rta Osiyoning O’rta asrlar tarixiga oid qo’lyozma asarlarni o’rganishni 
boshlaganlar. Ular qatoriga: Bosvordning “Musulmon sulolalari tarixi”, “Turklar: 
O’rta Osiyo turkiy xalqlari tarixidan ma’ruzalar” va “Manbashunoslik bo’yicha 
tadqiqotlar”, 
B.B.Bartoldning2 
“Mo’g’ullar 
istilosi 
davrida 
Turkiston”, 
H.Vamberining “Buxoro va Transaksayananing qadimgi davrdan xozirgacha 
bo’lgan tarixi”, V.V.Radlovning “Turkiy shevalar lug’ati”,  V.P.Vasilevning “X-
XIII asrlarda O’rta Osiyoning sharqiy qismi tarixi: kidanlar, jurjitlar va mo’g’ullar 
haqida Xitoy manbalari ma’lumotlari”  va boshqalarni qo’shishimiz mumkin. 
V.V.Grigoryev3 ham bu borada katta ishlarni amalga oshirgan va tarixshunoslik 
sohasi rivojiga hissa qo’shgan qator tadqiqotlar muallifi hisoblanadi. Ushbu 
tadqiqotchilar o’z asarlari bilan O’rta Osiyo tarixshunosligiga katta xissa qo’shdilar. 
Bu tadqiqotchilarning bari sharq tillarini yaxshi bilganlar va ular asosan bir necha 
darajali manbalar ustida ish olib borganlar va ulardan ko’pchiligi bu sohada 
birinchilardan bo’lganlar. 
Kurs ishining maqsadi: Ushbu kurs ishining maqsadi Turkon Xotun va u 
yashagan davr tarixshunosligini tarixshunoslik fanining eng samarali va so’ngi 
usullar yordamida ochib berish, bu davr siyosiy hayotiga nisbatan turli davrlarda 
yashab ijod etgan tarixchilar tomonidan amalga oshirilgan ishlarni tahlil va tadqiq 
etish vas hu orqali tarixshunoslik fanining rivojiga yanada xissa qo’shishdan iborat. 
XII-XIII asrlardagi Anushteginiylar tarixning tarixshunosligini yoritib berishda 
                                                           
2 V.V. Bartold (1869-1930) rus va Sovet sharqshunosi, turkolog, adabiyotshunos, islomshunos, tarixchi, arxivshunos, 
filolog, rus sharqshunoslik maktabi asoschilaridan biri. Kitoblari: “O’rta Osiyo tarixi”, “Islom madaniyati tarixi”, 
“Turkiston mo’g’ul istilosiga qadar”, “Turk-mo’g’ul uluslari tarixi” va boshqalar. Aynan Bartold Xorazmshohlar 
sulolasini “Eng porloq sulola” deb atagan. 
3 V.V. Grigoryev (1816-1881) sharqshunos, Rossiyada birinchi bo’lib sharq tarixi bo’yicha universitetlarda ma’ruza 
o’qigan. Rus tarixchilari orasida birinchilardan bo’lib O’rta Osiyo tarixini va madaniyatini o’rganishga kirshgan. 
200 taga yaqin asarlar muallifi, ilmiy ishlari orasida saklar, Yunon-Baqtriya podsholigi, arab sayyohi Abu Dulafning 
Movoraunnahrga sayohati, Xiva, Buxoro va Qo’qon haqidagi asarlari yuksak qiymatga ega. U o’zining faoliyati 
davomida Rossiyaning siyosatini amalga oshirishga xizmat qilgan. 
4 rivojlanishi, hukmdorlar tarixi, jumladan, Turkon xotun hayotiga oid qimmatli ma’lumotlar ham keladi. Jumladan: Nizomulmulkning “Siyosatnoma” asari, Izzuddin Al-asirning “Al-Komil fit-tarix” asari, Sadriddin Al-Husayniyning “Axbor ad-daulat as-Saljuqiyya” kabi manbalarni kiritishimiz mumkin. XIX asrdan boshlab Rossiya va G’arbiy Yevropalik olimlar, jumladan yurtimiz tadqiqotchilari tomonidan O’rta Osiyoning O’rta asrlar tarixiga oid qo’lyozma asarlarni o’rganishni boshlaganlar. Ular qatoriga: Bosvordning “Musulmon sulolalari tarixi”, “Turklar: O’rta Osiyo turkiy xalqlari tarixidan ma’ruzalar” va “Manbashunoslik bo’yicha tadqiqotlar”, B.B.Bartoldning2 “Mo’g’ullar istilosi davrida Turkiston”, H.Vamberining “Buxoro va Transaksayananing qadimgi davrdan xozirgacha bo’lgan tarixi”, V.V.Radlovning “Turkiy shevalar lug’ati”, V.P.Vasilevning “X- XIII asrlarda O’rta Osiyoning sharqiy qismi tarixi: kidanlar, jurjitlar va mo’g’ullar haqida Xitoy manbalari ma’lumotlari” va boshqalarni qo’shishimiz mumkin. V.V.Grigoryev3 ham bu borada katta ishlarni amalga oshirgan va tarixshunoslik sohasi rivojiga hissa qo’shgan qator tadqiqotlar muallifi hisoblanadi. Ushbu tadqiqotchilar o’z asarlari bilan O’rta Osiyo tarixshunosligiga katta xissa qo’shdilar. Bu tadqiqotchilarning bari sharq tillarini yaxshi bilganlar va ular asosan bir necha darajali manbalar ustida ish olib borganlar va ulardan ko’pchiligi bu sohada birinchilardan bo’lganlar. Kurs ishining maqsadi: Ushbu kurs ishining maqsadi Turkon Xotun va u yashagan davr tarixshunosligini tarixshunoslik fanining eng samarali va so’ngi usullar yordamida ochib berish, bu davr siyosiy hayotiga nisbatan turli davrlarda yashab ijod etgan tarixchilar tomonidan amalga oshirilgan ishlarni tahlil va tadqiq etish vas hu orqali tarixshunoslik fanining rivojiga yanada xissa qo’shishdan iborat. XII-XIII asrlardagi Anushteginiylar tarixning tarixshunosligini yoritib berishda 2 V.V. Bartold (1869-1930) rus va Sovet sharqshunosi, turkolog, adabiyotshunos, islomshunos, tarixchi, arxivshunos, filolog, rus sharqshunoslik maktabi asoschilaridan biri. Kitoblari: “O’rta Osiyo tarixi”, “Islom madaniyati tarixi”, “Turkiston mo’g’ul istilosiga qadar”, “Turk-mo’g’ul uluslari tarixi” va boshqalar. Aynan Bartold Xorazmshohlar sulolasini “Eng porloq sulola” deb atagan. 3 V.V. Grigoryev (1816-1881) sharqshunos, Rossiyada birinchi bo’lib sharq tarixi bo’yicha universitetlarda ma’ruza o’qigan. Rus tarixchilari orasida birinchilardan bo’lib O’rta Osiyo tarixini va madaniyatini o’rganishga kirshgan. 200 taga yaqin asarlar muallifi, ilmiy ishlari orasida saklar, Yunon-Baqtriya podsholigi, arab sayyohi Abu Dulafning Movoraunnahrga sayohati, Xiva, Buxoro va Qo’qon haqidagi asarlari yuksak qiymatga ega. U o’zining faoliyati davomida Rossiyaning siyosatini amalga oshirishga xizmat qilgan.
5 
 
biroz e’tibordan chetda qolgan muammolarni topish va uni tarixchilar 
e’tiborigahavola etish ishning asosiy maqsadlaridan biri hisoblanadi.  
Kurs ishining vazifasi: Anushteginiylar, jumladan Turkon xotun hayoti va 
faoliyatini turli tuzum va jamiyatlar nuqtai-nazaridan yoritilganini o’rganish, turli 
g’oya va mafkuralarning tarix fani taraqqiyotiga ijobiy va salbiy ta’sirini o’rganish, 
bu davr tarixshunosligiga katta xissa qo’shgan tadqiqotchilar ishlarini tahlil 
qilishdan iborat. 
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati: Kurs ishining nazariy 
ahamiyati shundan iboratki, Turkon Xotun yashagan davr O’rta Osiyo tarixining 
turli davrlarda turlicha nazariyalarga tayanib yaratilgan tadqiqot ishlarini tahlil qilish 
orqali tarixshunoslik fani rivojiga oz bo’lsada hissa qo’shish. Kurs ishi mavzusi 
keying kichik tadqioqtlar, jumladan maqolalar va tezislar uchun muhim nazariy 
ahamiyatga ega. Amaliy ahamiyati shundan iboratki, tadqiqotlarda qo’lga kiritilgan 
yutuqlardan oliy o’quv yurtlarining tarixshunoslik va manbashunoslik yo’nalishi 
talabalari uchun qo’shimcha ma’lumot sifatida xizmat qiladi. 
Tadqiqot obyekti va predmeti: Tadqiqotning obektiga O’rta Osiyoning XII-
XIII asrlarda yani, Turkon xotun hayotini aks ettirgan barcha birinchi darajali 
manbalar hamda shu ushbu davrda yashagan tarixchilarning voqea va hodisaga 
yondoshuvlari, mavzuga oid turli hududlar va turlicha davrlarda yaratilgan barcha 
tadqiqot ishlari. 
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, 2 ta bob, 4 a reja, xulosa, 
foydalanilgan manba va  adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
5 biroz e’tibordan chetda qolgan muammolarni topish va uni tarixchilar e’tiborigahavola etish ishning asosiy maqsadlaridan biri hisoblanadi. Kurs ishining vazifasi: Anushteginiylar, jumladan Turkon xotun hayoti va faoliyatini turli tuzum va jamiyatlar nuqtai-nazaridan yoritilganini o’rganish, turli g’oya va mafkuralarning tarix fani taraqqiyotiga ijobiy va salbiy ta’sirini o’rganish, bu davr tarixshunosligiga katta xissa qo’shgan tadqiqotchilar ishlarini tahlil qilishdan iborat. Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati: Kurs ishining nazariy ahamiyati shundan iboratki, Turkon Xotun yashagan davr O’rta Osiyo tarixining turli davrlarda turlicha nazariyalarga tayanib yaratilgan tadqiqot ishlarini tahlil qilish orqali tarixshunoslik fani rivojiga oz bo’lsada hissa qo’shish. Kurs ishi mavzusi keying kichik tadqioqtlar, jumladan maqolalar va tezislar uchun muhim nazariy ahamiyatga ega. Amaliy ahamiyati shundan iboratki, tadqiqotlarda qo’lga kiritilgan yutuqlardan oliy o’quv yurtlarining tarixshunoslik va manbashunoslik yo’nalishi talabalari uchun qo’shimcha ma’lumot sifatida xizmat qiladi. Tadqiqot obyekti va predmeti: Tadqiqotning obektiga O’rta Osiyoning XII- XIII asrlarda yani, Turkon xotun hayotini aks ettirgan barcha birinchi darajali manbalar hamda shu ushbu davrda yashagan tarixchilarning voqea va hodisaga yondoshuvlari, mavzuga oid turli hududlar va turlicha davrlarda yaratilgan barcha tadqiqot ishlari. Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, 2 ta bob, 4 a reja, xulosa, foydalanilgan manba va adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
6 
 
I.1. Shihobiddin Muhammad an-Nasaviyning “Siyrat as-Sulton Jalol ad-din 
Mankburni” asarida Turkon xotun shaxsiyati va siyosiy nufuzining yoritilishi 
Shihobiddin Muhammad an-Nasaviyning “Siyrat as-sulton Jaloliddin 
Mankburni” (Sulton Jaloliddin Manguberdi hayoti tafsiloti) asari arab tilida yozilgan 
bo’lib, asarning to’liq bo’lmagan ikkita qo’lyozmasi bugungi kungacha yetib kelgan. 
Ulardan biri 1260-yilda yozilgan qo’lyozma Parij milliy kutubxonasida, ikkinchisi 
esa Britaniya muzeyida saqlanadi. Bu asar haqida G’arb tarixiga ilk ma’lumotni XIX 
asr o’rtalarida K.D’ Osson olib kirgan. Uning 1852-yilda Amsterdamda nashr 
etilgan “Mo’g’ullarning Chingizxondan Amir Temurgacha bo’lgan tarixi” nomli 
asarida  bu haqida mufassil ma’lumot beriladi.Keyinchalik sharqshunos olim Oktav 
Udas ”Siyrat” ni fransuz tiliga tarjima qiladi va nashr ettiradi.Bu asarning jahon 
tarixidagi o’rni haqida bir qancha maqolalar yozadi.O.Udas tarjimasi asosida 1914-
1916-yillarda Y.Ziyo va A.Tavhid turk tiliga o’girib nashr qildiradilar. “Siyrat” rus 
tiliga 1850-yildan 1900-yilgacha qisqartirlgan holda bir necha marta nashr 
ettirilgan4. 
Manbada Turkon Xotun haqida ko’plab o’rinlarda so’z boradi: “Turkon xotun 
Bayot urug`idan edi. Bayot urug`ining Yemek qabilasiga mansub hisoblanadi.U 
ulug`vor va aqilli ayol edi.Unga shikoyat xatlari, arznomalar keladigan bo`lsa, ularni 
sinchkovlik bilan, adolat nuqtai-nazaridan ko`rib chiqar edi va jabr qiluvchining 
zulmi ostida ezilgan odamtarafini olar edi.Ammo u qotillikni mardlik nishonasi deb 
bilar edi.U mamlakat uchun ko`plab yaxshi ishlar qildi.Agar bularning barini birma-
bir sanaydigan, uning ulug`vor ishlarini ta’kidlab ko`rsatadigan bo`lsak yana ko`p 
qog`ozlarni qoralashimizga, ko`p gapirishimizga to`g`ri keladi. Uning kotiblari 
yettida edi. Ularning hammasi mashxur, davlatning obroli insonlari edi. Agar 
Turkon xotundan va Sultondan bir xil mazmundagi ikkita noma keladigan bo`lsa, 
albatta uning bitilgan muddatiga qaralar edi. Ulardan qaysi biri keyin yozilgan bo`lsa 
mamlakat ishlarida asos qilib olinar edi. Uning farmonlarining o`ziga xos tug`rosi 
quyidagicha edi: “Ulug` Turkon, mo`minlarning va tinchlikning himoyachisi, ikki 
                                                           
4 Shihobiddin Muhammad an-Nasaviy siyrat as-sulton Jalol ad-Din Mangburni. – T.: O’zbekiston, 1999. 14-bet. 
6 I.1. Shihobiddin Muhammad an-Nasaviyning “Siyrat as-Sulton Jalol ad-din Mankburni” asarida Turkon xotun shaxsiyati va siyosiy nufuzining yoritilishi Shihobiddin Muhammad an-Nasaviyning “Siyrat as-sulton Jaloliddin Mankburni” (Sulton Jaloliddin Manguberdi hayoti tafsiloti) asari arab tilida yozilgan bo’lib, asarning to’liq bo’lmagan ikkita qo’lyozmasi bugungi kungacha yetib kelgan. Ulardan biri 1260-yilda yozilgan qo’lyozma Parij milliy kutubxonasida, ikkinchisi esa Britaniya muzeyida saqlanadi. Bu asar haqida G’arb tarixiga ilk ma’lumotni XIX asr o’rtalarida K.D’ Osson olib kirgan. Uning 1852-yilda Amsterdamda nashr etilgan “Mo’g’ullarning Chingizxondan Amir Temurgacha bo’lgan tarixi” nomli asarida bu haqida mufassil ma’lumot beriladi.Keyinchalik sharqshunos olim Oktav Udas ”Siyrat” ni fransuz tiliga tarjima qiladi va nashr ettiradi.Bu asarning jahon tarixidagi o’rni haqida bir qancha maqolalar yozadi.O.Udas tarjimasi asosida 1914- 1916-yillarda Y.Ziyo va A.Tavhid turk tiliga o’girib nashr qildiradilar. “Siyrat” rus tiliga 1850-yildan 1900-yilgacha qisqartirlgan holda bir necha marta nashr ettirilgan4. Manbada Turkon Xotun haqida ko’plab o’rinlarda so’z boradi: “Turkon xotun Bayot urug`idan edi. Bayot urug`ining Yemek qabilasiga mansub hisoblanadi.U ulug`vor va aqilli ayol edi.Unga shikoyat xatlari, arznomalar keladigan bo`lsa, ularni sinchkovlik bilan, adolat nuqtai-nazaridan ko`rib chiqar edi va jabr qiluvchining zulmi ostida ezilgan odamtarafini olar edi.Ammo u qotillikni mardlik nishonasi deb bilar edi.U mamlakat uchun ko`plab yaxshi ishlar qildi.Agar bularning barini birma- bir sanaydigan, uning ulug`vor ishlarini ta’kidlab ko`rsatadigan bo`lsak yana ko`p qog`ozlarni qoralashimizga, ko`p gapirishimizga to`g`ri keladi. Uning kotiblari yettida edi. Ularning hammasi mashxur, davlatning obroli insonlari edi. Agar Turkon xotundan va Sultondan bir xil mazmundagi ikkita noma keladigan bo`lsa, albatta uning bitilgan muddatiga qaralar edi. Ulardan qaysi biri keyin yozilgan bo`lsa mamlakat ishlarida asos qilib olinar edi. Uning farmonlarining o`ziga xos tug`rosi quyidagicha edi: “Ulug` Turkon, mo`minlarning va tinchlikning himoyachisi, ikki 4 Shihobiddin Muhammad an-Nasaviy siyrat as-sulton Jalol ad-Din Mangburni. – T.: O’zbekiston, 1999. 14-bet.
7 
 
olam ayollarining malikasi” degan so`zlardan iborat bo`lgan. Uning shiori esa 
“Faqatgina Allohdan himoya istayman” degan so`lar edi. U bu so`zlarni qalam bilan 
katta qilib, chiroyli tarzda yozib qo`ygan edi, uni boshqa odam o`zgartira olmas 
edi”5. 
 Chingizxon elchisi - Xojibning Xorazmga tashrifi Sultonning Jayhun 
qirg`oqlaridan qochishi habari bilan baravar keldi. Turkon xotun bu habardan keyin 
vahimaga tushib qoldi va yaqinlashayotgan xavfni o`ylamaslikka harakat qildi. U 
Xorazmda qolish imkoniyati yo`qligini bildi va o`zi bilan olishi mumkin bo`lgan 
narsalarning hammasini, sulton xotinlarini, kichik yoshdagi bolalarni, xazinadagi 
boyliklarni olib, shahar bilan hayrlashib, Xorazmdan chiqdi. Uning xayrlashish 
onlarini ko`rganlarning ko`zlariga yosh keldi. U ketishidan oldin, asrlar bo`yi 
eslanadigan, adolatsiz bir ishni qildi. U bu urush olovi tezlik bilan barxam topadi, 
uzilgan iplar yana qaytadan ulanadi, qop-qora tun zulmatidan keyin tong yana ziyo 
sochadi deb o`ylab, Xorazmda asirlikda bo`lgan hukmdorlarni, ularning o`g`illarini, 
yuqori martabali zotlarni, oliyjanob insonlarni va ulug` zotlarni qatl qildirdi. Uning 
himoyasida bo`lgan bunday shaxslar yigirma ikkita edi. Shunday qilib u shaharni 
tark etishni xohlaganlar bilan Xorazmni tark etdi. Odamlar uchun unga hamrohlik 
qilish qiyin kechdi. Chunki odamlarga o`zi egalik qilgan boyliklarining barchasini 
olishga ruxsat etilmadi, ularga esa mulklaridan kechish qiyinchilik tug`dirdi. 
Shuningdek, u o`zi bilan Yozir hukmdorining o`g`li Umarxonni ham qabatiga olgan 
edi. Chunki umamlakatiga boradigan barcha yo`llarni yaxshi bilar edi. Yozir 
huddudiga yaqinlashgach esa, Turkon xotun Umarxon sadoqatiga shubha qilib, bizni 
tashlab ketadi degan o`y bilan uni qatlga hukm etdi. U ham qo`l-oyog`i bog`lanib 
so`yildi. Oradan vaqt o`tgach Turkon xotun va hamrohlari qo`ngan qal`a totorlar 
tomonidan qamalda olindi va shu tariqa Turkon xotun mo`g`ullar qo`liga asir bo`lib 
tushdi. U Chingizxon huzuriga olib kelinadi. Tarafdorlari Jaloliddindan madad 
istashni taklif qilsa, Turkon xotun quyidagidek javob beradi “Bunday gaplarni bas 
qil, men qanday qilib Oy chichenning o`g`li Jaloliddindan yordan so`rab, uning 
                                                           
5 Shihobiddin Muhammad an-Nasaviy siyrat as-sulton Jalol ad-Din Mangburni. – T.: O’zbekiston, 1999. 182-bet. 
 
7 olam ayollarining malikasi” degan so`zlardan iborat bo`lgan. Uning shiori esa “Faqatgina Allohdan himoya istayman” degan so`lar edi. U bu so`zlarni qalam bilan katta qilib, chiroyli tarzda yozib qo`ygan edi, uni boshqa odam o`zgartira olmas edi”5. Chingizxon elchisi - Xojibning Xorazmga tashrifi Sultonning Jayhun qirg`oqlaridan qochishi habari bilan baravar keldi. Turkon xotun bu habardan keyin vahimaga tushib qoldi va yaqinlashayotgan xavfni o`ylamaslikka harakat qildi. U Xorazmda qolish imkoniyati yo`qligini bildi va o`zi bilan olishi mumkin bo`lgan narsalarning hammasini, sulton xotinlarini, kichik yoshdagi bolalarni, xazinadagi boyliklarni olib, shahar bilan hayrlashib, Xorazmdan chiqdi. Uning xayrlashish onlarini ko`rganlarning ko`zlariga yosh keldi. U ketishidan oldin, asrlar bo`yi eslanadigan, adolatsiz bir ishni qildi. U bu urush olovi tezlik bilan barxam topadi, uzilgan iplar yana qaytadan ulanadi, qop-qora tun zulmatidan keyin tong yana ziyo sochadi deb o`ylab, Xorazmda asirlikda bo`lgan hukmdorlarni, ularning o`g`illarini, yuqori martabali zotlarni, oliyjanob insonlarni va ulug` zotlarni qatl qildirdi. Uning himoyasida bo`lgan bunday shaxslar yigirma ikkita edi. Shunday qilib u shaharni tark etishni xohlaganlar bilan Xorazmni tark etdi. Odamlar uchun unga hamrohlik qilish qiyin kechdi. Chunki odamlarga o`zi egalik qilgan boyliklarining barchasini olishga ruxsat etilmadi, ularga esa mulklaridan kechish qiyinchilik tug`dirdi. Shuningdek, u o`zi bilan Yozir hukmdorining o`g`li Umarxonni ham qabatiga olgan edi. Chunki umamlakatiga boradigan barcha yo`llarni yaxshi bilar edi. Yozir huddudiga yaqinlashgach esa, Turkon xotun Umarxon sadoqatiga shubha qilib, bizni tashlab ketadi degan o`y bilan uni qatlga hukm etdi. U ham qo`l-oyog`i bog`lanib so`yildi. Oradan vaqt o`tgach Turkon xotun va hamrohlari qo`ngan qal`a totorlar tomonidan qamalda olindi va shu tariqa Turkon xotun mo`g`ullar qo`liga asir bo`lib tushdi. U Chingizxon huzuriga olib kelinadi. Tarafdorlari Jaloliddindan madad istashni taklif qilsa, Turkon xotun quyidagidek javob beradi “Bunday gaplarni bas qil, men qanday qilib Oy chichenning o`g`li Jaloliddindan yordan so`rab, uning 5 Shihobiddin Muhammad an-Nasaviy siyrat as-sulton Jalol ad-Din Mangburni. – T.: O’zbekiston, 1999. 182-bet.
8 
 
oldiga yuqunib boraman? Menga Chingizxon qo`lida asir ekanligim, xo`rlik va 
sharmandalikda kun kechirganim, Jaloliddin oldiga qaytishdan ko’ra a’lo”6.  
O’sha paytda unga xizmatkorlik qilgan shaxsning ma’lumotiga ko’ra, Turkon 
xotunning axvoli yomon edi. U Chingizxonning tushlik dasturxoniga borar edi va 
yegulik olar, bular unga bir necha kunga yetar edi deydi. U sharmandali va xorlikda 
kechgan kunlarida Ilol qal’asida yagona omon qolgan shaxzodani bag`riga bosish 
bilan ovunar edi ammo bir kuni Chingizxonning sarxanglaridan biri uni qo`lidan 
tortib olib ketti, shundan keyin u shaxzodani qayta ko`rmagan. Bola Chingizxon 
huzuriga olib borilgan bo`g`ib o`ldirishga amr qilingan. Shu tariqa Turkon xotun bu 
olamda hukmdorlarning farzandlarini qirg`in qilib nimaiki qilgan bo`lsa, shunga 
yarasha o`z jazosini oldi. Undan keying ma`lumotlar asar muallifiga ma’lum 
emasligini aytib o’tadi7. 
 
 
 
 
                                                           
6 Shihobiddin Muhammad an-Nasaviy siyrat as-sulton Jalol ad-Din Mangburni. – T.: O’zbekiston, 1999. 58-bet. 
7 Григорьев В.В. Мавараннахpе по Тарихи Мунажимбаши в османском тексте. – СПб.: 1874. C. 156. 
 
8 oldiga yuqunib boraman? Menga Chingizxon qo`lida asir ekanligim, xo`rlik va sharmandalikda kun kechirganim, Jaloliddin oldiga qaytishdan ko’ra a’lo”6. O’sha paytda unga xizmatkorlik qilgan shaxsning ma’lumotiga ko’ra, Turkon xotunning axvoli yomon edi. U Chingizxonning tushlik dasturxoniga borar edi va yegulik olar, bular unga bir necha kunga yetar edi deydi. U sharmandali va xorlikda kechgan kunlarida Ilol qal’asida yagona omon qolgan shaxzodani bag`riga bosish bilan ovunar edi ammo bir kuni Chingizxonning sarxanglaridan biri uni qo`lidan tortib olib ketti, shundan keyin u shaxzodani qayta ko`rmagan. Bola Chingizxon huzuriga olib borilgan bo`g`ib o`ldirishga amr qilingan. Shu tariqa Turkon xotun bu olamda hukmdorlarning farzandlarini qirg`in qilib nimaiki qilgan bo`lsa, shunga yarasha o`z jazosini oldi. Undan keying ma`lumotlar asar muallifiga ma’lum emasligini aytib o’tadi7. 6 Shihobiddin Muhammad an-Nasaviy siyrat as-sulton Jalol ad-Din Mangburni. – T.: O’zbekiston, 1999. 58-bet. 7 Григорьев В.В. Мавараннахpе по Тарихи Мунажимбаши в османском тексте. – СПб.: 1874. C. 156.
9 
 
I.2. Alouddin Atomalik Juvayniyning “Tarixi Jahongusho” asarida Turkon 
Xotun haqida ma’lumotlar 
Markaziy Osiyo tarixining qonli sahifalaridan bo’lgan mo’g’ul istilosi davri 
haqida sanoqli manbalar mavjud. Bu davr hayotini aks ettirgan yuksak qiymatga ega 
asarlar qatorida Atomalik Juvayniyning “Tarixi jahongusho” asari ham tilga olinadi 
va keyingi davrlarda yaratilgan asarlarga birlamchi hujjat bo’lib kelmoqda8. 
Ushbu asarda biz Turkon xotun haqida ham ba’zi qiziqarli ma’lumotlarni 
uchratamiz va ular quyidagilar: Turkon xotun asli “qang’li” nomi berilgan turk 
qabilasidan edi. Bu qabila ga mansublar Turkon tomonidan doimiy himoya qilinar 
va boshqaruvda kuch sohibi edilar. “Ajamiylar” ham deyilgan bu odamlar yomon 
tabiatli va marhamatsiz edilar.  Ular qayerga borsalar, o`sha yerni xarob qilardilar, 
xalq ularni ko`rganida qochishga yo`l izlardi. Ularning xalqqa ravo ko`rganlari faqat 
aziyat va zulm, bu esa Sulton davlati asoslarini shiddatli tarzda larzaga keltirgan 
sabablardan biri edi. U “Bir qavm borki, ular besh vaqt namozni ortiqcha deb uylaydi 
va harami sharifda xojilar qonini to`kishni ma’qul deb biladilar”. Turkon xotunning 
alohida bir saroyi, o`ziga tegishli bir davlat arkoni, o`ziga xos mol-mulk va yerlari 
bor edi.  Bulardan tashqari uning so`zi Sulton va uning yaqinlari tomonidan 
tinglanar, Sulton xazinasini xoxlaganich sarflay olardi. Turkon xotunning tez-tez 
yashirin vaqtichog`lik ziyofatlari tashkil qilganligini aytadilar. Shu bilan birga u 
davlat sohibi bo`lgan bir qancha xonadonga mansub shaxslarni yo`q qildirgan edi.  
Yangi bir mamlakat fath etilganidan so`ng u yerning boshqaruvchilari garov sifatida 
Xorazmga keltirilar, Turkon xotun ulardan o`g`liga biror aziyat yetmasin, deb 
hammasini o`ldirtirib, daryoga otib yuborardi. Bu qabih amallarni qilayotganida 
Alloh Odam o`g`lining qilgan ishlari jazosi va mukofoti faqat bu dunyoda emas, 
balki narigi dunyoda berilishidan xabari yo`q edi.Sulton onasi va haramini 
Mozandoronga olib ketib, u yerning qal’asiga bekitish uchun Xorazmga odamlarini 
yubordi.Turkon xotun o`g`lining buyrug`iga ko`ra harakat qildi.Sulton haramini olib 
ketayotganida askarlarni Xorazmda qoldirishdi.Harakat paytida asir qilib olinganlar 
                                                           
8 Alouddin Atomalik Juvayniy Tarixi jahongusho. – T.: Mumtoz so’z, 2015. 5-bet. 
9 I.2. Alouddin Atomalik Juvayniyning “Tarixi Jahongusho” asarida Turkon Xotun haqida ma’lumotlar Markaziy Osiyo tarixining qonli sahifalaridan bo’lgan mo’g’ul istilosi davri haqida sanoqli manbalar mavjud. Bu davr hayotini aks ettirgan yuksak qiymatga ega asarlar qatorida Atomalik Juvayniyning “Tarixi jahongusho” asari ham tilga olinadi va keyingi davrlarda yaratilgan asarlarga birlamchi hujjat bo’lib kelmoqda8. Ushbu asarda biz Turkon xotun haqida ham ba’zi qiziqarli ma’lumotlarni uchratamiz va ular quyidagilar: Turkon xotun asli “qang’li” nomi berilgan turk qabilasidan edi. Bu qabila ga mansublar Turkon tomonidan doimiy himoya qilinar va boshqaruvda kuch sohibi edilar. “Ajamiylar” ham deyilgan bu odamlar yomon tabiatli va marhamatsiz edilar. Ular qayerga borsalar, o`sha yerni xarob qilardilar, xalq ularni ko`rganida qochishga yo`l izlardi. Ularning xalqqa ravo ko`rganlari faqat aziyat va zulm, bu esa Sulton davlati asoslarini shiddatli tarzda larzaga keltirgan sabablardan biri edi. U “Bir qavm borki, ular besh vaqt namozni ortiqcha deb uylaydi va harami sharifda xojilar qonini to`kishni ma’qul deb biladilar”. Turkon xotunning alohida bir saroyi, o`ziga tegishli bir davlat arkoni, o`ziga xos mol-mulk va yerlari bor edi. Bulardan tashqari uning so`zi Sulton va uning yaqinlari tomonidan tinglanar, Sulton xazinasini xoxlaganich sarflay olardi. Turkon xotunning tez-tez yashirin vaqtichog`lik ziyofatlari tashkil qilganligini aytadilar. Shu bilan birga u davlat sohibi bo`lgan bir qancha xonadonga mansub shaxslarni yo`q qildirgan edi. Yangi bir mamlakat fath etilganidan so`ng u yerning boshqaruvchilari garov sifatida Xorazmga keltirilar, Turkon xotun ulardan o`g`liga biror aziyat yetmasin, deb hammasini o`ldirtirib, daryoga otib yuborardi. Bu qabih amallarni qilayotganida Alloh Odam o`g`lining qilgan ishlari jazosi va mukofoti faqat bu dunyoda emas, balki narigi dunyoda berilishidan xabari yo`q edi.Sulton onasi va haramini Mozandoronga olib ketib, u yerning qal’asiga bekitish uchun Xorazmga odamlarini yubordi.Turkon xotun o`g`lining buyrug`iga ko`ra harakat qildi.Sulton haramini olib ketayotganida askarlarni Xorazmda qoldirishdi.Harakat paytida asir qilib olinganlar 8 Alouddin Atomalik Juvayniy Tarixi jahongusho. – T.: Mumtoz so’z, 2015. 5-bet.
10 
 
shohlarini buyrug`i bilan, Jayhun daryosiga cho`ktirib yuborganidan so`ng bolalari, 
nevaralari, yaqinlari va xazinasi bilan vazir Nosiriddinning kuzatuvida Dehiston 
ustidan Mozandoronga tomon harakat qildi.Mozandaronga kelgan Sulton u yerni 
ham ishonchli deb hisoblamay Turkon va boshqa haram a’zolarini Jurjon va Ilol 
qal’asiga yubordi.  Sulton ketidan ta’qib qilib Mozandoronga kelgan Subutoy 
eslatilgan qal’aalarni qamal qilish uchun askar chaqirdi. Taqdirni qarangki, yomg`ir 
bulutlari o`z yuklarini yuklaydigan va o`sha paytgacha hech kim suv tanqisligini 
ko`rmagan Ilol qal’asi qurshovga olingan vaqtda yomg`ir ham ularga dushmanlik 
qilib, yog`may qo`ydi. Chunki omad, baxt o`sha kundan beri ularning tark etgan edi.  
O`n besh kundan so`ng suv tugagach, og`ir axvolda qolgan Turkon xotun boshqa 
haram a’zolari bilan vazir Nosiriddin bilan mashvarat kengashini o`tkazdilar.  Ular 
qal’aning tubiga borgan vaqtda ob-havo yuzini norozi ohangda bujmaytirib, 
qovogini osib, yashin yuklaydi, chaqib yig`lay boshladi9. 
 Mo’g’ul askarlari Turkon xotunni o`g`illari, qizlari va Nosiriddin bilan birga 
Tolikonda turgan Chingizxon yoniga olib bordilar. Hijriy 618, milodiy 1221-1222 
yil Chingizxon buyrug`iga ko`ra, Nosiriddinni qiynab o`ldirdilar. Sultonning o`g`il 
farzandlaridan birontasini ham tirik qoldirmadi. Tirik Kolgan Turkon, Sultonning 
qizlari, singillari va ayollariga Chingizxon buyrug`i bilan Sultondan va uning 
mamlakatidan ayrilgani uchun dod-faryod qilib, yig`latdilar. Avvalroq aytib 
o`tganimizdek, Sultonning daryodan qochib qutilgan, o`z oldingi vaqtidagi 
o`lkalariga qaytgan mog`ullar Sulton haramini ham o`zlari bilan birga olib ketgan 
edilar. Qoraqurumga olib ketilgan Turkon xotun u yerda bir necha yil baxtsiz hayot 
kechirdi va hijriy 630-yil, milodiy 1232-1233-yillar oralig’ida vafot etdi. 
Chingizxon uning qizlaridan ikkitasini Chig`atoyga taqdim qildi. Chig’atoy 
ularningning birini Shahar cho`risi qilib, boshqa birini esa vaziri Kutbiddin Xabash 
Amidga berdi. Boshqa Shahzodalar chekiga tushgan qizlaridan birini ham Amid 
xojibga berdilar. Ulardan boshqa Sulton Jaloliddin haramiga mansub bo`lganTurkon 
ismli ikki yosh bir qizcha ham asirlikka tushgan edi. Va u ham xoqonga yuboriladi. 
                                                           
9 Alouddin Atomalik Juvayniy Tarixi jahongusho. – T.: Mumtoz so’z, 2015. 56-bet. 
10 shohlarini buyrug`i bilan, Jayhun daryosiga cho`ktirib yuborganidan so`ng bolalari, nevaralari, yaqinlari va xazinasi bilan vazir Nosiriddinning kuzatuvida Dehiston ustidan Mozandoronga tomon harakat qildi.Mozandaronga kelgan Sulton u yerni ham ishonchli deb hisoblamay Turkon va boshqa haram a’zolarini Jurjon va Ilol qal’asiga yubordi. Sulton ketidan ta’qib qilib Mozandoronga kelgan Subutoy eslatilgan qal’aalarni qamal qilish uchun askar chaqirdi. Taqdirni qarangki, yomg`ir bulutlari o`z yuklarini yuklaydigan va o`sha paytgacha hech kim suv tanqisligini ko`rmagan Ilol qal’asi qurshovga olingan vaqtda yomg`ir ham ularga dushmanlik qilib, yog`may qo`ydi. Chunki omad, baxt o`sha kundan beri ularning tark etgan edi. O`n besh kundan so`ng suv tugagach, og`ir axvolda qolgan Turkon xotun boshqa haram a’zolari bilan vazir Nosiriddin bilan mashvarat kengashini o`tkazdilar. Ular qal’aning tubiga borgan vaqtda ob-havo yuzini norozi ohangda bujmaytirib, qovogini osib, yashin yuklaydi, chaqib yig`lay boshladi9. Mo’g’ul askarlari Turkon xotunni o`g`illari, qizlari va Nosiriddin bilan birga Tolikonda turgan Chingizxon yoniga olib bordilar. Hijriy 618, milodiy 1221-1222 yil Chingizxon buyrug`iga ko`ra, Nosiriddinni qiynab o`ldirdilar. Sultonning o`g`il farzandlaridan birontasini ham tirik qoldirmadi. Tirik Kolgan Turkon, Sultonning qizlari, singillari va ayollariga Chingizxon buyrug`i bilan Sultondan va uning mamlakatidan ayrilgani uchun dod-faryod qilib, yig`latdilar. Avvalroq aytib o`tganimizdek, Sultonning daryodan qochib qutilgan, o`z oldingi vaqtidagi o`lkalariga qaytgan mog`ullar Sulton haramini ham o`zlari bilan birga olib ketgan edilar. Qoraqurumga olib ketilgan Turkon xotun u yerda bir necha yil baxtsiz hayot kechirdi va hijriy 630-yil, milodiy 1232-1233-yillar oralig’ida vafot etdi. Chingizxon uning qizlaridan ikkitasini Chig`atoyga taqdim qildi. Chig’atoy ularningning birini Shahar cho`risi qilib, boshqa birini esa vaziri Kutbiddin Xabash Amidga berdi. Boshqa Shahzodalar chekiga tushgan qizlaridan birini ham Amid xojibga berdilar. Ulardan boshqa Sulton Jaloliddin haramiga mansub bo`lganTurkon ismli ikki yosh bir qizcha ham asirlikka tushgan edi. Va u ham xoqonga yuboriladi. 9 Alouddin Atomalik Juvayniy Tarixi jahongusho. – T.: Mumtoz so’z, 2015. 56-bet.
11 
 
Xoqonning amriga ko`ra, uni saroyda tarbiyaladilar jahon shahzodasi Xulogu G`arb 
o`lkalariga boshqaruvchi bo`lib ketayotganida Turkonni o`ziga loyiq bir inson bilan 
turmush qurish uchun Xuloguga berdilar. Xulogu esa unga juda qiymatli kelin 
sarpolarini berib 1257-1258 yilda mo`g`ul davlatiga qilgan munosib xizmatlari 
tufayli mas’ul boshqaruvchis-o`g`li Malik Solihga shariat hukmlariga ko`ra 
nikohlab bergan10. 
 
 
 
                                                           
10 Alouddin Atomalik Juvayniy Tarixi jahongusho. – T.: Mumtoz so’z, 2015. 231-bet. 
11 Xoqonning amriga ko`ra, uni saroyda tarbiyaladilar jahon shahzodasi Xulogu G`arb o`lkalariga boshqaruvchi bo`lib ketayotganida Turkonni o`ziga loyiq bir inson bilan turmush qurish uchun Xuloguga berdilar. Xulogu esa unga juda qiymatli kelin sarpolarini berib 1257-1258 yilda mo`g`ul davlatiga qilgan munosib xizmatlari tufayli mas’ul boshqaruvchis-o`g`li Malik Solihga shariat hukmlariga ko`ra nikohlab bergan10. 10 Alouddin Atomalik Juvayniy Tarixi jahongusho. – T.: Mumtoz so’z, 2015. 231-bet.
12 
 
II.1. Ziyo Buniyatovning Anushtegin Xorazmshohlar davlati asarida Turkon 
xotun haqidagi ma’lumotlar 
XX asrdagi atoqli tarixchi olimlardan biri, akademik Ziyo Buniyodovning 
qalamiga mansub ushbu kitob Markaziy Osiyo xalqlari tarixining 140 yillik davrini 
ya’ni, 1097-1231-yillarni qamrab oladi. Movoraunnahrda vujudga kelib, Buyuk 
Saljuqiylar davlatini va Bag’dod xalifaligini larzaga solgan, bosqinchi qoraxitoylar 
davlatini tor-mor keltirgan, so’ngi g’aznaviylarni ham o’ziga bo’ysundirgan, 
markazi Xorazm bo’lgan qudratli davlatimiz tarixi, siyosiy-iqtisodiy tuzumi, yuksak 
madaniyati bu kitobda ishonchli, asl manbalar asosida yoritib beriladi. MAzkur 
noyob kitob bizning tariximiz haqida bo’lib, uni o’zbekchada nashr ettirish 
vatanparvar ziyolilar va yoshlarning orzusi bo’lib kelgan edi. Va bu kitob 
Xorazmshohlar davlati tashkil topganining 900 yilligi munosabati bilan nashr 
ettirilgan11. 
“Alovuddin Muhammad qoraxitoylar bilan muvaffaqiyatli kurashib, g`alaba 
qozongandan so`ng, o`zini “Ikkinchi Iskandar” deb e’lon qiladi. Ayrim 
ma’lumotlarga ko`ra, shohga tobe bo`lgan yigirma yettida mamlakatning hokimlari 
yoki bu mamlakatlarning garov tarzida yuborilgan o`g`illari Muhammadning saroyi 
qoshida tilla nog`ora chalganlar. Shunday bo`lsada, feodal monarxiyaga xos ichki 
ziddiyatlar, ayniqsa, saroydagi va uning atrofidagi nizolar bu yerda ham mavjud edi. 
Mo`g`ullar istilosi arafasida Xorazmda aslida ikki hokimyatchilik ya’ni diarxiya 
hukm surayotgan edi. Butun mamlakatda hukmdor sulton Alovuddin Muhammad 
hisoblansada, ichki va tashqi siyosatni olib borishda ikkinchi hokim shohning onasi 
Turkon xotun hisoblangan. Aslida Xorazmshoh onasining to’liq itoatida edi”12. 
 Xorazmshoh hattoki ayrim masalalarni hal qilishda birinchi bo`lgan, 
sultonning bazi farmon va buyruqlarini inkor etgan va o`z nomidan farmonlar 
chiqarib, istagan masalani hal qilish qudratiga ega bo`lgan. Shoh hech vaqt e’tiroz 
bildirmagan, chunki bir tomondan ona hurmati, ikkinchitomondan Turkon xotun 
tarafdorlari uning urug`idan chiqqan turk amirlari ko`pchilikni tashkil etgan. 
                                                           
11 Buniyodov Z. Anushtagin Xorazmshohlar davlati (1097-1231). – T.: G`afur G`ulom, 1998. 17-bet. 
12 O’sha asar. 159-bet. 
12 II.1. Ziyo Buniyatovning Anushtegin Xorazmshohlar davlati asarida Turkon xotun haqidagi ma’lumotlar XX asrdagi atoqli tarixchi olimlardan biri, akademik Ziyo Buniyodovning qalamiga mansub ushbu kitob Markaziy Osiyo xalqlari tarixining 140 yillik davrini ya’ni, 1097-1231-yillarni qamrab oladi. Movoraunnahrda vujudga kelib, Buyuk Saljuqiylar davlatini va Bag’dod xalifaligini larzaga solgan, bosqinchi qoraxitoylar davlatini tor-mor keltirgan, so’ngi g’aznaviylarni ham o’ziga bo’ysundirgan, markazi Xorazm bo’lgan qudratli davlatimiz tarixi, siyosiy-iqtisodiy tuzumi, yuksak madaniyati bu kitobda ishonchli, asl manbalar asosida yoritib beriladi. MAzkur noyob kitob bizning tariximiz haqida bo’lib, uni o’zbekchada nashr ettirish vatanparvar ziyolilar va yoshlarning orzusi bo’lib kelgan edi. Va bu kitob Xorazmshohlar davlati tashkil topganining 900 yilligi munosabati bilan nashr ettirilgan11. “Alovuddin Muhammad qoraxitoylar bilan muvaffaqiyatli kurashib, g`alaba qozongandan so`ng, o`zini “Ikkinchi Iskandar” deb e’lon qiladi. Ayrim ma’lumotlarga ko`ra, shohga tobe bo`lgan yigirma yettida mamlakatning hokimlari yoki bu mamlakatlarning garov tarzida yuborilgan o`g`illari Muhammadning saroyi qoshida tilla nog`ora chalganlar. Shunday bo`lsada, feodal monarxiyaga xos ichki ziddiyatlar, ayniqsa, saroydagi va uning atrofidagi nizolar bu yerda ham mavjud edi. Mo`g`ullar istilosi arafasida Xorazmda aslida ikki hokimyatchilik ya’ni diarxiya hukm surayotgan edi. Butun mamlakatda hukmdor sulton Alovuddin Muhammad hisoblansada, ichki va tashqi siyosatni olib borishda ikkinchi hokim shohning onasi Turkon xotun hisoblangan. Aslida Xorazmshoh onasining to’liq itoatida edi”12. Xorazmshoh hattoki ayrim masalalarni hal qilishda birinchi bo`lgan, sultonning bazi farmon va buyruqlarini inkor etgan va o`z nomidan farmonlar chiqarib, istagan masalani hal qilish qudratiga ega bo`lgan. Shoh hech vaqt e’tiroz bildirmagan, chunki bir tomondan ona hurmati, ikkinchitomondan Turkon xotun tarafdorlari uning urug`idan chiqqan turk amirlari ko`pchilikni tashkil etgan. 11 Buniyodov Z. Anushtagin Xorazmshohlar davlati (1097-1231). – T.: G`afur G`ulom, 1998. 17-bet. 12 O’sha asar. 159-bet.
13 
 
Zamondoshlarining ta’rificha, Turkon xotun “Xudovandi-jahon”, yani “Jahon 
hokimi”, deb nom qozongan, farmon chiqara olgan, o`zining tug`rusi-muxriga ega 
bo`lgan. Uni “Ismat ad-dunyo va ad-din ulug` Turkon Malika niso al-alamiyn”, yani 
“Ulug` Turkon dunyo va dinning homiysi, ikki dunyodagiayollarning malikasi”, deb 
ulug`laganlar. U o`ziga “Faqat Alloh mening madadkorim”, degan so`zlarni shior 
qilib olgan. Turkon xotun poytaxy Urganchda istiqomat qilgan, o`zining maxsus 
ko`shki va ikkita mulkiga ega bo`lgan, shoh o`g`li esa Samarqandga ko`chib, shu 
yerda istiqomat qilgan. Malika faqatgina sulton ustidan hukmronlik qilibgina 
qolmay, balki moliya masalalariga ham aralashib xo`jayinlik qilgan, oliy amirlar va 
amaldorlarga hukmini o`tkazgan. Turkon xotun xatto taxt merosxo`rini ham o`zi 
belgilagan. Bunday holatlar, shubhasiz, Xorazm davlatini kuchsizlantirib, uni 
inqirozli vaziyatga olib kirgan13. 
Xorazm hukmdorining katta xatosi Chingizxon tomonidan savdo-sotiq 
masalalarida ittifoq uchun cho`zilgan qo`lni rad qilishi edi. U mo`g`ul podshosi bilan 
dastlabki paytlarda yaxshi munosabatda bo`lib, o`zaro elchi va savdogarlar, qiymati 
yuqori sovg`a salomlar almashishgan. Ammo 1218-yilning oxirlaridan boshlab 
aloqalar buzila boshlaydi, Xorazm lashkarlari va mo`g`ul otryadlari orasida birinchi 
harbiy to`qnashuv yuz beradi. Merkitlargaqarshi urushga chiqqan Chingizning o`g`li 
Jo`ji lashkarlar. Turkon xotun asli “Qang`li” nomi berilgan turk qabilasidan edi. Bu 
qabilaga mansublar Turkon tomonidan doimo himoya qilinar va boshqaruvda so‘z 
sohibi edilar. “Ajamiylar” ham deyilgan bu odamlar qo`pol tabiatli va marhamatsiz 
edilar. Ular qayerga borsalar, o`sha yerni xarob qilardilar, xalq ularni ko`rgan paytda 
qochishga yo`l izlardi. Ularning xalqqa ravo ko`rganlari bu aziyat va zulm, Sulton 
davlati asoslarini shiddatli tarzda larzaga keltirgan muhim omillardan biri edi14.  
Sulton Muhammadning farmoni onasi tomonidan muhokama qilinmasdan rad 
etilgan paytlar ham ko`p bo‘lgan. Uning o’z shaxsiy “Devon al-insho”si bo`lgan va 
mamlakat ishlarini mustaqil hal qilgan. Juvayniyning aytishicha, Turkon Xotun 
Gurganch (Urganch)ni o`ziga poytaxt qilib tanlagan edi. Uning o`z saroyi, o`z mulki 
                                                           
13 Buniyodov Z. Anushtagin Xorazmshohlar davlati (1097-1231). – T.: G`afur G`ulom, 1998. 165-bet. 
14 O’sha asar. 166-bet. 
13 Zamondoshlarining ta’rificha, Turkon xotun “Xudovandi-jahon”, yani “Jahon hokimi”, deb nom qozongan, farmon chiqara olgan, o`zining tug`rusi-muxriga ega bo`lgan. Uni “Ismat ad-dunyo va ad-din ulug` Turkon Malika niso al-alamiyn”, yani “Ulug` Turkon dunyo va dinning homiysi, ikki dunyodagiayollarning malikasi”, deb ulug`laganlar. U o`ziga “Faqat Alloh mening madadkorim”, degan so`zlarni shior qilib olgan. Turkon xotun poytaxy Urganchda istiqomat qilgan, o`zining maxsus ko`shki va ikkita mulkiga ega bo`lgan, shoh o`g`li esa Samarqandga ko`chib, shu yerda istiqomat qilgan. Malika faqatgina sulton ustidan hukmronlik qilibgina qolmay, balki moliya masalalariga ham aralashib xo`jayinlik qilgan, oliy amirlar va amaldorlarga hukmini o`tkazgan. Turkon xotun xatto taxt merosxo`rini ham o`zi belgilagan. Bunday holatlar, shubhasiz, Xorazm davlatini kuchsizlantirib, uni inqirozli vaziyatga olib kirgan13. Xorazm hukmdorining katta xatosi Chingizxon tomonidan savdo-sotiq masalalarida ittifoq uchun cho`zilgan qo`lni rad qilishi edi. U mo`g`ul podshosi bilan dastlabki paytlarda yaxshi munosabatda bo`lib, o`zaro elchi va savdogarlar, qiymati yuqori sovg`a salomlar almashishgan. Ammo 1218-yilning oxirlaridan boshlab aloqalar buzila boshlaydi, Xorazm lashkarlari va mo`g`ul otryadlari orasida birinchi harbiy to`qnashuv yuz beradi. Merkitlargaqarshi urushga chiqqan Chingizning o`g`li Jo`ji lashkarlar. Turkon xotun asli “Qang`li” nomi berilgan turk qabilasidan edi. Bu qabilaga mansublar Turkon tomonidan doimo himoya qilinar va boshqaruvda so‘z sohibi edilar. “Ajamiylar” ham deyilgan bu odamlar qo`pol tabiatli va marhamatsiz edilar. Ular qayerga borsalar, o`sha yerni xarob qilardilar, xalq ularni ko`rgan paytda qochishga yo`l izlardi. Ularning xalqqa ravo ko`rganlari bu aziyat va zulm, Sulton davlati asoslarini shiddatli tarzda larzaga keltirgan muhim omillardan biri edi14. Sulton Muhammadning farmoni onasi tomonidan muhokama qilinmasdan rad etilgan paytlar ham ko`p bo‘lgan. Uning o’z shaxsiy “Devon al-insho”si bo`lgan va mamlakat ishlarini mustaqil hal qilgan. Juvayniyning aytishicha, Turkon Xotun Gurganch (Urganch)ni o`ziga poytaxt qilib tanlagan edi. Uning o`z saroyi, o`z mulki 13 Buniyodov Z. Anushtagin Xorazmshohlar davlati (1097-1231). – T.: G`afur G`ulom, 1998. 165-bet. 14 O’sha asar. 166-bet.
14 
 
bor edi. Turkon xotunning alohida bir saroyi, o`g`liga bog`liq bir davlat arkoni, 
o`ziga xos mol-mulk va yerlari bor edi. Bulardan tashqari, uning so`zi Sulton va 
uning yaqinlari tomonidan tinglanar, Sulton xazinasini u xohlaganicha sarflay olardi. 
Turkon xotunning tez-tez yashirin vaqtichog`lik ziyofatlar tashkil qilganligini 
aytadilar. Shu bilan birga, u davlat sohibi bo`lgan bir qancha xonadonga mansub 
shaxslarni yo`q qildirgan edi. Yangi bir mamlakat fath etilganidan so`ng u yerning 
boshqaruvchilari garov sifatida Xorazmga keltirilgan paytda Turkon xotun ulardan 
o`g`liga biror aziyat yetmasin, deb ularning hammasini o`ldirtirib, daryoga otib 
yuboradi. Sulton onasi va haramini Mozandaronga olib ketib (mo`g`ullar hujumi 
davri haqida gap ketmoqda), u yerning qal’asiga bekitish uchun Xorazmga 
odamlarini yubordi15. 
 Turkon xotun o`g`lining buyrug`iga ko`ra harakat qildi. Sulton oilasi va 
haramini olib ketayotganida askarlarni Xorazmda qoldirishdi. Harakat paytida asir 
qilib olingan turli mamlakatlarning podshohlarini buyruq bilan, Jayhun daryosiga 
cho`ktirib yuborganidan so`ng bolalari, nevaralari, yaqinlari va xazinasi bilan vazir 
Nosiriddinning kuzatuvida Dehiston ustidan Mozandaronga tomon harakat qildi. 
Mozandaronga kelgan Sulton u yerni ham ishonchli deb hisoblamay Turkon va 
boshqa haram a’zolarini Lorijon (Tehrondan 50 mil shimoli sharqdagi nohiya) va 
Ilol (Tejen irmog‘idagi hudud) qal’asiga yubordi. Sulton ketidan ta’qib qilib 
Mozandaronga kelgan Subutoy eslatilgan qal’alarni qamal qilish uchun askar 
chaqirdi. Taqdirni qarangki, yomg‘ir bulutlari o‘z yuklarini ustiga to`kkan va o`sha 
paytgacha hech kim suv tanqisligini ko`rmagan Ilol qal’asi qurshovga olingan 
vaqtda yomg`ir ham ularga dushmanlik qilib, yog`may qo`ydi. O`n besh kundan 
so`ng suv tugagach, og`ir ahvolda qolgan Turkon xotun boshqa haram a’zolari bilan 
va vazir Nosiriddin bilan pastga tushdi. Ular qal’aning tubiga borgan vaqtda ob-havo 
yuzini norozi ohangda bujmaytirib, qovog`ini osib, yashin ustiga yashin chaqib 
yig`lay boshladi. Mo`g`ul askarlari Turkon xotunni o`g`illari, qizlari va Nosiriddin 
bilan birga Toliqonda turgan Chingizxon yoniga olib bordilar.1221–1222-yili 
                                                           
15 Григорьев В.В. Мавараннахpе по Тарихи Мунажимбаши в османском тексте. – СПб.: 1874. C. 256. 
14 bor edi. Turkon xotunning alohida bir saroyi, o`g`liga bog`liq bir davlat arkoni, o`ziga xos mol-mulk va yerlari bor edi. Bulardan tashqari, uning so`zi Sulton va uning yaqinlari tomonidan tinglanar, Sulton xazinasini u xohlaganicha sarflay olardi. Turkon xotunning tez-tez yashirin vaqtichog`lik ziyofatlar tashkil qilganligini aytadilar. Shu bilan birga, u davlat sohibi bo`lgan bir qancha xonadonga mansub shaxslarni yo`q qildirgan edi. Yangi bir mamlakat fath etilganidan so`ng u yerning boshqaruvchilari garov sifatida Xorazmga keltirilgan paytda Turkon xotun ulardan o`g`liga biror aziyat yetmasin, deb ularning hammasini o`ldirtirib, daryoga otib yuboradi. Sulton onasi va haramini Mozandaronga olib ketib (mo`g`ullar hujumi davri haqida gap ketmoqda), u yerning qal’asiga bekitish uchun Xorazmga odamlarini yubordi15. Turkon xotun o`g`lining buyrug`iga ko`ra harakat qildi. Sulton oilasi va haramini olib ketayotganida askarlarni Xorazmda qoldirishdi. Harakat paytida asir qilib olingan turli mamlakatlarning podshohlarini buyruq bilan, Jayhun daryosiga cho`ktirib yuborganidan so`ng bolalari, nevaralari, yaqinlari va xazinasi bilan vazir Nosiriddinning kuzatuvida Dehiston ustidan Mozandaronga tomon harakat qildi. Mozandaronga kelgan Sulton u yerni ham ishonchli deb hisoblamay Turkon va boshqa haram a’zolarini Lorijon (Tehrondan 50 mil shimoli sharqdagi nohiya) va Ilol (Tejen irmog‘idagi hudud) qal’asiga yubordi. Sulton ketidan ta’qib qilib Mozandaronga kelgan Subutoy eslatilgan qal’alarni qamal qilish uchun askar chaqirdi. Taqdirni qarangki, yomg‘ir bulutlari o‘z yuklarini ustiga to`kkan va o`sha paytgacha hech kim suv tanqisligini ko`rmagan Ilol qal’asi qurshovga olingan vaqtda yomg`ir ham ularga dushmanlik qilib, yog`may qo`ydi. O`n besh kundan so`ng suv tugagach, og`ir ahvolda qolgan Turkon xotun boshqa haram a’zolari bilan va vazir Nosiriddin bilan pastga tushdi. Ular qal’aning tubiga borgan vaqtda ob-havo yuzini norozi ohangda bujmaytirib, qovog`ini osib, yashin ustiga yashin chaqib yig`lay boshladi. Mo`g`ul askarlari Turkon xotunni o`g`illari, qizlari va Nosiriddin bilan birga Toliqonda turgan Chingizxon yoniga olib bordilar.1221–1222-yili 15 Григорьев В.В. Мавараннахpе по Тарихи Мунажимбаши в османском тексте. – СПб.: 1874. C. 256.
15 
 
Chingizxon buyrug`iga ko`ra, Nosiriddinni qiynab o`ldirdilar16. Sultonning o`g`il 
farzandlaridan birontasini ham tirik qoldirmadi. Tirik qolgan Turkon, Sultonning 
qizlari, singillari va ayollariga Chingizxon buyrug`i bilan Sultondan va uning 
mamlakatidan ayrilgani uchun dod-faryod qilib, yig`latdilar. Chingizxonning 
“Yasoq” qonunida ayollarni o`ldirish taqiqlangan, chunki ular kim bo`lishidan qat`iy 
nazar, insoniyatni davom ettiruvchilar, deb hisoblangan. Qoraqurum (Chingizxon 
davlati poytaxti) ga olib ketilgan Turkon xotun u yerda bir necha yil baxtsiz hayot 
kechirdi va 1233-yilda vafot etdi. Chingizxon uning qizlaridan ikkitasini 
Chig`atoyga taqdim qildi. Chig`atoy ularning birini o`zining cho`risi qilib, boshqa 
birini esa vaziri Qutbiddin Habash Amidga berdi. Boshqa shahzodalar chekiga 
tushgan qizlaridan birini Amid hojibga berdilar17. 
Turkon xotun 1220-yili Ilol qalʼasida mo`g`ullarga asir tushadi va 
xizmatkorlari bilan birgalikda Toliqonda turgan Chingizxon huzuriga yetkaziladi. 
Asirlar safida bo`lgan vazir Malik Nosiruddin Hazoraspiy qattiq qiynoklarga 
solinadi va sultonning farzandlari qatori qatl etiladi. Mo`g`uliston tomon otlangan 
Chingizxon bir necha kun Samarqandda to`xtashga qaror qiladi hamda Turkon xotun 
va sultonning omon qolgan xotinlariga xorazmshoxlar saltanati uchun aza ochish, 
ya`ni mo`g`ul askarlari oldiga chiqib baland ovoz bilan yig`lashni buyuradi. 
Chingizxon ko`rsatmasiga binoan, Qoraqurumga keltirilgan Turkon xotun 
qashshoqlikda umr kechiradi va shu yerda vafot etadi18. 
Anushteginiy Xorazmshohlar davlati (1097-1231) nafaqat Xorazm, balki 
Dashti Qipchoqning janubi, Sharqiy Turkiston, O`rta Osiyo, Yaqin va O`rta Sharq 
davlatlarini birlashtirgan buyuk saltanat bo`lgan. Xorazmshoh Takesh qipchoqlar 
bilan ittifoqqa kirib, ularni o`ziga ogʻdirish niyatida qipchoq xoni Jonkishining qizi 
Turkon Xotunga uylanadi. Bayot urug`idan boʻlgan Turkon Xotun Xorazmga turk 
                                                           
16 Sodiqov H. Sulton Jaloliddin Manguberdi. – T.: Art Flex, 2009. 54-bet. 
17 Buniyodov Z. Anushtagin Xorazmshohlar davlati (1097-1231). – T.: G`afur G`ulom, 1998. 167-bet. 
18 Murtazayev R. O`zbekiston tarixi. – T.: Sharq, 2001. 221-bet. 
 
15 Chingizxon buyrug`iga ko`ra, Nosiriddinni qiynab o`ldirdilar16. Sultonning o`g`il farzandlaridan birontasini ham tirik qoldirmadi. Tirik qolgan Turkon, Sultonning qizlari, singillari va ayollariga Chingizxon buyrug`i bilan Sultondan va uning mamlakatidan ayrilgani uchun dod-faryod qilib, yig`latdilar. Chingizxonning “Yasoq” qonunida ayollarni o`ldirish taqiqlangan, chunki ular kim bo`lishidan qat`iy nazar, insoniyatni davom ettiruvchilar, deb hisoblangan. Qoraqurum (Chingizxon davlati poytaxti) ga olib ketilgan Turkon xotun u yerda bir necha yil baxtsiz hayot kechirdi va 1233-yilda vafot etdi. Chingizxon uning qizlaridan ikkitasini Chig`atoyga taqdim qildi. Chig`atoy ularning birini o`zining cho`risi qilib, boshqa birini esa vaziri Qutbiddin Habash Amidga berdi. Boshqa shahzodalar chekiga tushgan qizlaridan birini Amid hojibga berdilar17. Turkon xotun 1220-yili Ilol qalʼasida mo`g`ullarga asir tushadi va xizmatkorlari bilan birgalikda Toliqonda turgan Chingizxon huzuriga yetkaziladi. Asirlar safida bo`lgan vazir Malik Nosiruddin Hazoraspiy qattiq qiynoklarga solinadi va sultonning farzandlari qatori qatl etiladi. Mo`g`uliston tomon otlangan Chingizxon bir necha kun Samarqandda to`xtashga qaror qiladi hamda Turkon xotun va sultonning omon qolgan xotinlariga xorazmshoxlar saltanati uchun aza ochish, ya`ni mo`g`ul askarlari oldiga chiqib baland ovoz bilan yig`lashni buyuradi. Chingizxon ko`rsatmasiga binoan, Qoraqurumga keltirilgan Turkon xotun qashshoqlikda umr kechiradi va shu yerda vafot etadi18. Anushteginiy Xorazmshohlar davlati (1097-1231) nafaqat Xorazm, balki Dashti Qipchoqning janubi, Sharqiy Turkiston, O`rta Osiyo, Yaqin va O`rta Sharq davlatlarini birlashtirgan buyuk saltanat bo`lgan. Xorazmshoh Takesh qipchoqlar bilan ittifoqqa kirib, ularni o`ziga ogʻdirish niyatida qipchoq xoni Jonkishining qizi Turkon Xotunga uylanadi. Bayot urug`idan boʻlgan Turkon Xotun Xorazmga turk 16 Sodiqov H. Sulton Jaloliddin Manguberdi. – T.: Art Flex, 2009. 54-bet. 17 Buniyodov Z. Anushtagin Xorazmshohlar davlati (1097-1231). – T.: G`afur G`ulom, 1998. 167-bet. 18 Murtazayev R. O`zbekiston tarixi. – T.: Sharq, 2001. 221-bet.
16 
 
qabilalari (uraniylar, qarluqlar, ug`roqlar, xalaj qabilalari)ni olib keladi va ularning 
qudratli homiysiga aylanadi19. 
 
 
                                                           
19 Jabborov I. Buyuk Xorazmshohlar davlati. – T.: Sharq, 1999. 122-bet. 
16 qabilalari (uraniylar, qarluqlar, ug`roqlar, xalaj qabilalari)ni olib keladi va ularning qudratli homiysiga aylanadi19. 19 Jabborov I. Buyuk Xorazmshohlar davlati. – T.: Sharq, 1999. 122-bet.