XORAZMSHOHLAR MALIKASI TURKON XOTUNNING DAVLAT BOSHQARUVIDA TUTGAN O‘RNI TARIXI YORITLGAN ASARLARNING TAHLILI
Yuklangan vaqt
2024-03-10
Yuklab olishlar soni
5
Sahifalar soni
25
Faytl hajmi
81,3 KB
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
KURS ISHI
XORAZMSHOHLAR MALIKASI TURKON
XOTUNNING DAVLAT BOSHQARUVIDA TUTGAN
O‘RNI TARIXI YORITLGAN ASARLARNING TAHLILI
1
Toshkent-2023
2
MUNDARIJA
KIRIS.……………………………………………………………………………...3
I BOB. XORAZMSHOHLAR MALIKASI TURKON XOTUN HAQIDA
MA’LUMOT BERUVCHI ASOSIY TARIXIY MANBALAR…………….......8
I.1. Shihobiddin Muhammad an-Nasaviyning “Siyrat as-Sulton Jalol ad-din
Mankburni”
asarida
Turkon
xotun
shaxsiyati
va
siyosiy
nufuzining
yoritilishi……………………………………………………………..…………......8
I.2. Turkon Xotun faoliyati haqida Atomalik Juvayniyning “Tarixi Jahongusho”
asarida kelgan ma’lumotlar……………………………………………………….11
II
BOB.
MALIKA
TURKON
XOTUN
FAOLIYATINING
AKS
ETTIRUVCHI TADQIQOTLAR……………………………………………....14
II.1. Ziyo Buniyatovning “Anushtegin Xorazmshohlar davlati” asarida Turkon
xotun haqidagi ma’lumotlar……………………………………………..………..14
II.2. Turkon xotun shaxsiyati haqidagi ma’lumotlar Iso Jabborovning “Buyuk
Xorazmshohlar
davlati”
asarida…………………..…………………………………....................................19
XULOSA…………………………………………………………………………24
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR………………………...26
3
Kirish
Mavzuning dolzarbligi: O`zbekistonning mustaqillik davri taraqqiyoti
ijtimoiy-siyosiy hayotimzining barcha sohalarida bo`lgani kabi ilm-fan sohasida
ham tarixiy o`zgarishlarni yuzaga keltirmoqda. Qadimiy merosimiz ildizlarini
ko`rsatish, o’tmishdagi boy an’analarni, milliy qadriyat va manaviy boyliklarimizni
yangi jamiyat qurilishiga tadbiq etish bugungi hayotimizning bosh vazifalaridan
biriga aylandi. Tariximizda o`ziga xos iz qoldirgan shaxslardan biri, Turkon xotun
haqidagi tarixshunoslik asarlarini tahlil qilish va ushbu ma’lumotlardan turli ilmiy
ishlar, maqolalarda foydalanilishiga xissa qo`shish ushbu mavzuning dolzarb
jixatlaridan biridir. XII-XIII asrlar O’rta Osiyo siyosiy tarixini qanday g’oya,
mafkura va usullar yordamida yoritilganini tahlil va tadqiq etish tarixshunoslik fani
uchun juda muhim ahamiyatga ega. Birinchi prezidentrimiz I.A.Karimov
ta’kidlaganlaridek: “Tarix xotirasi xalqning, millatning, jonajon o’lkaning,
davlatimiz hududining xolis va haqqoniy tarixini tiklash, milliy o’zlikni anglash,
ta’bir joiz bo’lsa, milliy iftihorni tiklash va o’stirish jarayonida g’oyat muhim o’rin
tutadi”1.
Mavzuning davriy chegarasi: Kurs ishi mavzusining davriy chegarasi
Turkon xotun yashab o’tgan davr, ya’ni, XII asr o’rtalaridan XIII asrning 30-
yillariga qadar bo’lgan tarixiy davrni o’z ichiga oladi.
Mavzuning o’rganilganlik darajasi: XX asrdagi atoqli tarixchi olimlardan
biri Ziyo Buniyodovning “Anushtagin Xorazmshohlar” asari Markaziy osiyo
xalqlari tarixining 140 yillik davrini qamrab oladi. Ushbu asar Xorazmshohlar
davlati tashkil topishining 900 yilligi munosabati bilan yaratilgan va u orqali Turkon
xotun haqida ham ma’lumot olishimiz mumkin. Anushtegin-Xorazmshoxlar sulolasi
va unga oid adabiyotlarda Turkon xotun shaxsining o’rganilishini arab manbalarida
ham ko’rishimiz mumkin. Arab tilidagi manbalariga xorazmshohlar davrida
yaratilgan manbalar va undan keyingi davrlarda yaratilgan manbalar kiradi. Mazkur
manbalarda Xorazmshohlar davlatining iqtisodiy, siyosiy tuzumi, madaniy
1 Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch. – T.: Ma’naviyat, 2008. 134-bet.
4
rivojlanishi, hukmdorlar tarixi, jumladan, Turkon xotun hayotiga oid qimmatli
ma’lumotlar ham keladi. Jumladan: Nizomulmulkning “Siyosatnoma” asari,
Izzuddin Al-asirning “Al-Komil fit-tarix” asari, Sadriddin Al-Husayniyning “Axbor
ad-daulat as-Saljuqiyya” kabi manbalarni kiritishimiz mumkin. XIX asrdan boshlab
Rossiya va G’arbiy Yevropalik olimlar, jumladan yurtimiz tadqiqotchilari
tomonidan O’rta Osiyoning O’rta asrlar tarixiga oid qo’lyozma asarlarni o’rganishni
boshlaganlar. Ular qatoriga: Bosvordning “Musulmon sulolalari tarixi”, “Turklar:
O’rta Osiyo turkiy xalqlari tarixidan ma’ruzalar” va “Manbashunoslik bo’yicha
tadqiqotlar”,
B.B.Bartoldning2
“Mo’g’ullar
istilosi
davrida
Turkiston”,
H.Vamberining “Buxoro va Transaksayananing qadimgi davrdan xozirgacha
bo’lgan tarixi”, V.V.Radlovning “Turkiy shevalar lug’ati”, V.P.Vasilevning “X-
XIII asrlarda O’rta Osiyoning sharqiy qismi tarixi: kidanlar, jurjitlar va mo’g’ullar
haqida Xitoy manbalari ma’lumotlari” va boshqalarni qo’shishimiz mumkin.
V.V.Grigoryev3 ham bu borada katta ishlarni amalga oshirgan va tarixshunoslik
sohasi rivojiga hissa qo’shgan qator tadqiqotlar muallifi hisoblanadi. Ushbu
tadqiqotchilar o’z asarlari bilan O’rta Osiyo tarixshunosligiga katta xissa qo’shdilar.
Bu tadqiqotchilarning bari sharq tillarini yaxshi bilganlar va ular asosan bir necha
darajali manbalar ustida ish olib borganlar va ulardan ko’pchiligi bu sohada
birinchilardan bo’lganlar.
Kurs ishining maqsadi: Ushbu kurs ishining maqsadi Turkon Xotun va u
yashagan davr tarixshunosligini tarixshunoslik fanining eng samarali va so’ngi
usullar yordamida ochib berish, bu davr siyosiy hayotiga nisbatan turli davrlarda
yashab ijod etgan tarixchilar tomonidan amalga oshirilgan ishlarni tahlil va tadqiq
etish vas hu orqali tarixshunoslik fanining rivojiga yanada xissa qo’shishdan iborat.
XII-XIII asrlardagi Anushteginiylar tarixning tarixshunosligini yoritib berishda
2 V.V. Bartold (1869-1930) rus va Sovet sharqshunosi, turkolog, adabiyotshunos, islomshunos, tarixchi, arxivshunos,
filolog, rus sharqshunoslik maktabi asoschilaridan biri. Kitoblari: “O’rta Osiyo tarixi”, “Islom madaniyati tarixi”,
“Turkiston mo’g’ul istilosiga qadar”, “Turk-mo’g’ul uluslari tarixi” va boshqalar. Aynan Bartold Xorazmshohlar
sulolasini “Eng porloq sulola” deb atagan.
3 V.V. Grigoryev (1816-1881) sharqshunos, Rossiyada birinchi bo’lib sharq tarixi bo’yicha universitetlarda ma’ruza
o’qigan. Rus tarixchilari orasida birinchilardan bo’lib O’rta Osiyo tarixini va madaniyatini o’rganishga kirshgan.
200 taga yaqin asarlar muallifi, ilmiy ishlari orasida saklar, Yunon-Baqtriya podsholigi, arab sayyohi Abu Dulafning
Movoraunnahrga sayohati, Xiva, Buxoro va Qo’qon haqidagi asarlari yuksak qiymatga ega. U o’zining faoliyati
davomida Rossiyaning siyosatini amalga oshirishga xizmat qilgan.
5
biroz e’tibordan chetda qolgan muammolarni topish va uni tarixchilar
e’tiborigahavola etish ishning asosiy maqsadlaridan biri hisoblanadi.
Kurs ishining vazifasi: Anushteginiylar, jumladan Turkon xotun hayoti va
faoliyatini turli tuzum va jamiyatlar nuqtai-nazaridan yoritilganini o’rganish, turli
g’oya va mafkuralarning tarix fani taraqqiyotiga ijobiy va salbiy ta’sirini o’rganish,
bu davr tarixshunosligiga katta xissa qo’shgan tadqiqotchilar ishlarini tahlil
qilishdan iborat.
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati: Kurs ishining nazariy
ahamiyati shundan iboratki, Turkon Xotun yashagan davr O’rta Osiyo tarixining
turli davrlarda turlicha nazariyalarga tayanib yaratilgan tadqiqot ishlarini tahlil qilish
orqali tarixshunoslik fani rivojiga oz bo’lsada hissa qo’shish. Kurs ishi mavzusi
keying kichik tadqioqtlar, jumladan maqolalar va tezislar uchun muhim nazariy
ahamiyatga ega. Amaliy ahamiyati shundan iboratki, tadqiqotlarda qo’lga kiritilgan
yutuqlardan oliy o’quv yurtlarining tarixshunoslik va manbashunoslik yo’nalishi
talabalari uchun qo’shimcha ma’lumot sifatida xizmat qiladi.
Tadqiqot obyekti va predmeti: Tadqiqotning obektiga O’rta Osiyoning XII-
XIII asrlarda yani, Turkon xotun hayotini aks ettirgan barcha birinchi darajali
manbalar hamda shu ushbu davrda yashagan tarixchilarning voqea va hodisaga
yondoshuvlari, mavzuga oid turli hududlar va turlicha davrlarda yaratilgan barcha
tadqiqot ishlari.
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, 2 ta bob, 4 a reja, xulosa,
foydalanilgan manba va adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
6
I.1. Shihobiddin Muhammad an-Nasaviyning “Siyrat as-Sulton Jalol ad-din
Mankburni” asarida Turkon xotun shaxsiyati va siyosiy nufuzining yoritilishi
Shihobiddin Muhammad an-Nasaviyning “Siyrat as-sulton Jaloliddin
Mankburni” (Sulton Jaloliddin Manguberdi hayoti tafsiloti) asari arab tilida yozilgan
bo’lib, asarning to’liq bo’lmagan ikkita qo’lyozmasi bugungi kungacha yetib kelgan.
Ulardan biri 1260-yilda yozilgan qo’lyozma Parij milliy kutubxonasida, ikkinchisi
esa Britaniya muzeyida saqlanadi. Bu asar haqida G’arb tarixiga ilk ma’lumotni XIX
asr o’rtalarida K.D’ Osson olib kirgan. Uning 1852-yilda Amsterdamda nashr
etilgan “Mo’g’ullarning Chingizxondan Amir Temurgacha bo’lgan tarixi” nomli
asarida bu haqida mufassil ma’lumot beriladi.Keyinchalik sharqshunos olim Oktav
Udas ”Siyrat” ni fransuz tiliga tarjima qiladi va nashr ettiradi.Bu asarning jahon
tarixidagi o’rni haqida bir qancha maqolalar yozadi.O.Udas tarjimasi asosida 1914-
1916-yillarda Y.Ziyo va A.Tavhid turk tiliga o’girib nashr qildiradilar. “Siyrat” rus
tiliga 1850-yildan 1900-yilgacha qisqartirlgan holda bir necha marta nashr
ettirilgan4.
Manbada Turkon Xotun haqida ko’plab o’rinlarda so’z boradi: “Turkon xotun
Bayot urug`idan edi. Bayot urug`ining Yemek qabilasiga mansub hisoblanadi.U
ulug`vor va aqilli ayol edi.Unga shikoyat xatlari, arznomalar keladigan bo`lsa, ularni
sinchkovlik bilan, adolat nuqtai-nazaridan ko`rib chiqar edi va jabr qiluvchining
zulmi ostida ezilgan odamtarafini olar edi.Ammo u qotillikni mardlik nishonasi deb
bilar edi.U mamlakat uchun ko`plab yaxshi ishlar qildi.Agar bularning barini birma-
bir sanaydigan, uning ulug`vor ishlarini ta’kidlab ko`rsatadigan bo`lsak yana ko`p
qog`ozlarni qoralashimizga, ko`p gapirishimizga to`g`ri keladi. Uning kotiblari
yettida edi. Ularning hammasi mashxur, davlatning obroli insonlari edi. Agar
Turkon xotundan va Sultondan bir xil mazmundagi ikkita noma keladigan bo`lsa,
albatta uning bitilgan muddatiga qaralar edi. Ulardan qaysi biri keyin yozilgan bo`lsa
mamlakat ishlarida asos qilib olinar edi. Uning farmonlarining o`ziga xos tug`rosi
quyidagicha edi: “Ulug` Turkon, mo`minlarning va tinchlikning himoyachisi, ikki
4 Shihobiddin Muhammad an-Nasaviy siyrat as-sulton Jalol ad-Din Mangburni. – T.: O’zbekiston, 1999. 14-bet.
7
olam ayollarining malikasi” degan so`zlardan iborat bo`lgan. Uning shiori esa
“Faqatgina Allohdan himoya istayman” degan so`lar edi. U bu so`zlarni qalam bilan
katta qilib, chiroyli tarzda yozib qo`ygan edi, uni boshqa odam o`zgartira olmas
edi”5.
Chingizxon elchisi - Xojibning Xorazmga tashrifi Sultonning Jayhun
qirg`oqlaridan qochishi habari bilan baravar keldi. Turkon xotun bu habardan keyin
vahimaga tushib qoldi va yaqinlashayotgan xavfni o`ylamaslikka harakat qildi. U
Xorazmda qolish imkoniyati yo`qligini bildi va o`zi bilan olishi mumkin bo`lgan
narsalarning hammasini, sulton xotinlarini, kichik yoshdagi bolalarni, xazinadagi
boyliklarni olib, shahar bilan hayrlashib, Xorazmdan chiqdi. Uning xayrlashish
onlarini ko`rganlarning ko`zlariga yosh keldi. U ketishidan oldin, asrlar bo`yi
eslanadigan, adolatsiz bir ishni qildi. U bu urush olovi tezlik bilan barxam topadi,
uzilgan iplar yana qaytadan ulanadi, qop-qora tun zulmatidan keyin tong yana ziyo
sochadi deb o`ylab, Xorazmda asirlikda bo`lgan hukmdorlarni, ularning o`g`illarini,
yuqori martabali zotlarni, oliyjanob insonlarni va ulug` zotlarni qatl qildirdi. Uning
himoyasida bo`lgan bunday shaxslar yigirma ikkita edi. Shunday qilib u shaharni
tark etishni xohlaganlar bilan Xorazmni tark etdi. Odamlar uchun unga hamrohlik
qilish qiyin kechdi. Chunki odamlarga o`zi egalik qilgan boyliklarining barchasini
olishga ruxsat etilmadi, ularga esa mulklaridan kechish qiyinchilik tug`dirdi.
Shuningdek, u o`zi bilan Yozir hukmdorining o`g`li Umarxonni ham qabatiga olgan
edi. Chunki umamlakatiga boradigan barcha yo`llarni yaxshi bilar edi. Yozir
huddudiga yaqinlashgach esa, Turkon xotun Umarxon sadoqatiga shubha qilib, bizni
tashlab ketadi degan o`y bilan uni qatlga hukm etdi. U ham qo`l-oyog`i bog`lanib
so`yildi. Oradan vaqt o`tgach Turkon xotun va hamrohlari qo`ngan qal`a totorlar
tomonidan qamalda olindi va shu tariqa Turkon xotun mo`g`ullar qo`liga asir bo`lib
tushdi. U Chingizxon huzuriga olib kelinadi. Tarafdorlari Jaloliddindan madad
istashni taklif qilsa, Turkon xotun quyidagidek javob beradi “Bunday gaplarni bas
qil, men qanday qilib Oy chichenning o`g`li Jaloliddindan yordan so`rab, uning
5 Shihobiddin Muhammad an-Nasaviy siyrat as-sulton Jalol ad-Din Mangburni. – T.: O’zbekiston, 1999. 182-bet.
8
oldiga yuqunib boraman? Menga Chingizxon qo`lida asir ekanligim, xo`rlik va
sharmandalikda kun kechirganim, Jaloliddin oldiga qaytishdan ko’ra a’lo”6.
O’sha paytda unga xizmatkorlik qilgan shaxsning ma’lumotiga ko’ra, Turkon
xotunning axvoli yomon edi. U Chingizxonning tushlik dasturxoniga borar edi va
yegulik olar, bular unga bir necha kunga yetar edi deydi. U sharmandali va xorlikda
kechgan kunlarida Ilol qal’asida yagona omon qolgan shaxzodani bag`riga bosish
bilan ovunar edi ammo bir kuni Chingizxonning sarxanglaridan biri uni qo`lidan
tortib olib ketti, shundan keyin u shaxzodani qayta ko`rmagan. Bola Chingizxon
huzuriga olib borilgan bo`g`ib o`ldirishga amr qilingan. Shu tariqa Turkon xotun bu
olamda hukmdorlarning farzandlarini qirg`in qilib nimaiki qilgan bo`lsa, shunga
yarasha o`z jazosini oldi. Undan keying ma`lumotlar asar muallifiga ma’lum
emasligini aytib o’tadi7.
6 Shihobiddin Muhammad an-Nasaviy siyrat as-sulton Jalol ad-Din Mangburni. – T.: O’zbekiston, 1999. 58-bet.
7 Григорьев В.В. Мавараннахpе по Тарихи Мунажимбаши в османском тексте. – СПб.: 1874. C. 156.
9
I.2. Alouddin Atomalik Juvayniyning “Tarixi Jahongusho” asarida Turkon
Xotun haqida ma’lumotlar
Markaziy Osiyo tarixining qonli sahifalaridan bo’lgan mo’g’ul istilosi davri
haqida sanoqli manbalar mavjud. Bu davr hayotini aks ettirgan yuksak qiymatga ega
asarlar qatorida Atomalik Juvayniyning “Tarixi jahongusho” asari ham tilga olinadi
va keyingi davrlarda yaratilgan asarlarga birlamchi hujjat bo’lib kelmoqda8.
Ushbu asarda biz Turkon xotun haqida ham ba’zi qiziqarli ma’lumotlarni
uchratamiz va ular quyidagilar: Turkon xotun asli “qang’li” nomi berilgan turk
qabilasidan edi. Bu qabila ga mansublar Turkon tomonidan doimiy himoya qilinar
va boshqaruvda kuch sohibi edilar. “Ajamiylar” ham deyilgan bu odamlar yomon
tabiatli va marhamatsiz edilar. Ular qayerga borsalar, o`sha yerni xarob qilardilar,
xalq ularni ko`rganida qochishga yo`l izlardi. Ularning xalqqa ravo ko`rganlari faqat
aziyat va zulm, bu esa Sulton davlati asoslarini shiddatli tarzda larzaga keltirgan
sabablardan biri edi. U “Bir qavm borki, ular besh vaqt namozni ortiqcha deb uylaydi
va harami sharifda xojilar qonini to`kishni ma’qul deb biladilar”. Turkon xotunning
alohida bir saroyi, o`ziga tegishli bir davlat arkoni, o`ziga xos mol-mulk va yerlari
bor edi. Bulardan tashqari uning so`zi Sulton va uning yaqinlari tomonidan
tinglanar, Sulton xazinasini xoxlaganich sarflay olardi. Turkon xotunning tez-tez
yashirin vaqtichog`lik ziyofatlari tashkil qilganligini aytadilar. Shu bilan birga u
davlat sohibi bo`lgan bir qancha xonadonga mansub shaxslarni yo`q qildirgan edi.
Yangi bir mamlakat fath etilganidan so`ng u yerning boshqaruvchilari garov sifatida
Xorazmga keltirilar, Turkon xotun ulardan o`g`liga biror aziyat yetmasin, deb
hammasini o`ldirtirib, daryoga otib yuborardi. Bu qabih amallarni qilayotganida
Alloh Odam o`g`lining qilgan ishlari jazosi va mukofoti faqat bu dunyoda emas,
balki narigi dunyoda berilishidan xabari yo`q edi.Sulton onasi va haramini
Mozandoronga olib ketib, u yerning qal’asiga bekitish uchun Xorazmga odamlarini
yubordi.Turkon xotun o`g`lining buyrug`iga ko`ra harakat qildi.Sulton haramini olib
ketayotganida askarlarni Xorazmda qoldirishdi.Harakat paytida asir qilib olinganlar
8 Alouddin Atomalik Juvayniy Tarixi jahongusho. – T.: Mumtoz so’z, 2015. 5-bet.
10
shohlarini buyrug`i bilan, Jayhun daryosiga cho`ktirib yuborganidan so`ng bolalari,
nevaralari, yaqinlari va xazinasi bilan vazir Nosiriddinning kuzatuvida Dehiston
ustidan Mozandoronga tomon harakat qildi.Mozandaronga kelgan Sulton u yerni
ham ishonchli deb hisoblamay Turkon va boshqa haram a’zolarini Jurjon va Ilol
qal’asiga yubordi. Sulton ketidan ta’qib qilib Mozandoronga kelgan Subutoy
eslatilgan qal’aalarni qamal qilish uchun askar chaqirdi. Taqdirni qarangki, yomg`ir
bulutlari o`z yuklarini yuklaydigan va o`sha paytgacha hech kim suv tanqisligini
ko`rmagan Ilol qal’asi qurshovga olingan vaqtda yomg`ir ham ularga dushmanlik
qilib, yog`may qo`ydi. Chunki omad, baxt o`sha kundan beri ularning tark etgan edi.
O`n besh kundan so`ng suv tugagach, og`ir axvolda qolgan Turkon xotun boshqa
haram a’zolari bilan vazir Nosiriddin bilan mashvarat kengashini o`tkazdilar. Ular
qal’aning tubiga borgan vaqtda ob-havo yuzini norozi ohangda bujmaytirib,
qovogini osib, yashin yuklaydi, chaqib yig`lay boshladi9.
Mo’g’ul askarlari Turkon xotunni o`g`illari, qizlari va Nosiriddin bilan birga
Tolikonda turgan Chingizxon yoniga olib bordilar. Hijriy 618, milodiy 1221-1222
yil Chingizxon buyrug`iga ko`ra, Nosiriddinni qiynab o`ldirdilar. Sultonning o`g`il
farzandlaridan birontasini ham tirik qoldirmadi. Tirik Kolgan Turkon, Sultonning
qizlari, singillari va ayollariga Chingizxon buyrug`i bilan Sultondan va uning
mamlakatidan ayrilgani uchun dod-faryod qilib, yig`latdilar. Avvalroq aytib
o`tganimizdek, Sultonning daryodan qochib qutilgan, o`z oldingi vaqtidagi
o`lkalariga qaytgan mog`ullar Sulton haramini ham o`zlari bilan birga olib ketgan
edilar. Qoraqurumga olib ketilgan Turkon xotun u yerda bir necha yil baxtsiz hayot
kechirdi va hijriy 630-yil, milodiy 1232-1233-yillar oralig’ida vafot etdi.
Chingizxon uning qizlaridan ikkitasini Chig`atoyga taqdim qildi. Chig’atoy
ularningning birini Shahar cho`risi qilib, boshqa birini esa vaziri Kutbiddin Xabash
Amidga berdi. Boshqa Shahzodalar chekiga tushgan qizlaridan birini ham Amid
xojibga berdilar. Ulardan boshqa Sulton Jaloliddin haramiga mansub bo`lganTurkon
ismli ikki yosh bir qizcha ham asirlikka tushgan edi. Va u ham xoqonga yuboriladi.
9 Alouddin Atomalik Juvayniy Tarixi jahongusho. – T.: Mumtoz so’z, 2015. 56-bet.
11
Xoqonning amriga ko`ra, uni saroyda tarbiyaladilar jahon shahzodasi Xulogu G`arb
o`lkalariga boshqaruvchi bo`lib ketayotganida Turkonni o`ziga loyiq bir inson bilan
turmush qurish uchun Xuloguga berdilar. Xulogu esa unga juda qiymatli kelin
sarpolarini berib 1257-1258 yilda mo`g`ul davlatiga qilgan munosib xizmatlari
tufayli mas’ul boshqaruvchis-o`g`li Malik Solihga shariat hukmlariga ko`ra
nikohlab bergan10.
10 Alouddin Atomalik Juvayniy Tarixi jahongusho. – T.: Mumtoz so’z, 2015. 231-bet.
12
II.1. Ziyo Buniyatovning Anushtegin Xorazmshohlar davlati asarida Turkon
xotun haqidagi ma’lumotlar
XX asrdagi atoqli tarixchi olimlardan biri, akademik Ziyo Buniyodovning
qalamiga mansub ushbu kitob Markaziy Osiyo xalqlari tarixining 140 yillik davrini
ya’ni, 1097-1231-yillarni qamrab oladi. Movoraunnahrda vujudga kelib, Buyuk
Saljuqiylar davlatini va Bag’dod xalifaligini larzaga solgan, bosqinchi qoraxitoylar
davlatini tor-mor keltirgan, so’ngi g’aznaviylarni ham o’ziga bo’ysundirgan,
markazi Xorazm bo’lgan qudratli davlatimiz tarixi, siyosiy-iqtisodiy tuzumi, yuksak
madaniyati bu kitobda ishonchli, asl manbalar asosida yoritib beriladi. MAzkur
noyob kitob bizning tariximiz haqida bo’lib, uni o’zbekchada nashr ettirish
vatanparvar ziyolilar va yoshlarning orzusi bo’lib kelgan edi. Va bu kitob
Xorazmshohlar davlati tashkil topganining 900 yilligi munosabati bilan nashr
ettirilgan11.
“Alovuddin Muhammad qoraxitoylar bilan muvaffaqiyatli kurashib, g`alaba
qozongandan so`ng, o`zini “Ikkinchi Iskandar” deb e’lon qiladi. Ayrim
ma’lumotlarga ko`ra, shohga tobe bo`lgan yigirma yettida mamlakatning hokimlari
yoki bu mamlakatlarning garov tarzida yuborilgan o`g`illari Muhammadning saroyi
qoshida tilla nog`ora chalganlar. Shunday bo`lsada, feodal monarxiyaga xos ichki
ziddiyatlar, ayniqsa, saroydagi va uning atrofidagi nizolar bu yerda ham mavjud edi.
Mo`g`ullar istilosi arafasida Xorazmda aslida ikki hokimyatchilik ya’ni diarxiya
hukm surayotgan edi. Butun mamlakatda hukmdor sulton Alovuddin Muhammad
hisoblansada, ichki va tashqi siyosatni olib borishda ikkinchi hokim shohning onasi
Turkon xotun hisoblangan. Aslida Xorazmshoh onasining to’liq itoatida edi”12.
Xorazmshoh hattoki ayrim masalalarni hal qilishda birinchi bo`lgan,
sultonning bazi farmon va buyruqlarini inkor etgan va o`z nomidan farmonlar
chiqarib, istagan masalani hal qilish qudratiga ega bo`lgan. Shoh hech vaqt e’tiroz
bildirmagan, chunki bir tomondan ona hurmati, ikkinchitomondan Turkon xotun
tarafdorlari uning urug`idan chiqqan turk amirlari ko`pchilikni tashkil etgan.
11 Buniyodov Z. Anushtagin Xorazmshohlar davlati (1097-1231). – T.: G`afur G`ulom, 1998. 17-bet.
12 O’sha asar. 159-bet.
13
Zamondoshlarining ta’rificha, Turkon xotun “Xudovandi-jahon”, yani “Jahon
hokimi”, deb nom qozongan, farmon chiqara olgan, o`zining tug`rusi-muxriga ega
bo`lgan. Uni “Ismat ad-dunyo va ad-din ulug` Turkon Malika niso al-alamiyn”, yani
“Ulug` Turkon dunyo va dinning homiysi, ikki dunyodagiayollarning malikasi”, deb
ulug`laganlar. U o`ziga “Faqat Alloh mening madadkorim”, degan so`zlarni shior
qilib olgan. Turkon xotun poytaxy Urganchda istiqomat qilgan, o`zining maxsus
ko`shki va ikkita mulkiga ega bo`lgan, shoh o`g`li esa Samarqandga ko`chib, shu
yerda istiqomat qilgan. Malika faqatgina sulton ustidan hukmronlik qilibgina
qolmay, balki moliya masalalariga ham aralashib xo`jayinlik qilgan, oliy amirlar va
amaldorlarga hukmini o`tkazgan. Turkon xotun xatto taxt merosxo`rini ham o`zi
belgilagan. Bunday holatlar, shubhasiz, Xorazm davlatini kuchsizlantirib, uni
inqirozli vaziyatga olib kirgan13.
Xorazm hukmdorining katta xatosi Chingizxon tomonidan savdo-sotiq
masalalarida ittifoq uchun cho`zilgan qo`lni rad qilishi edi. U mo`g`ul podshosi bilan
dastlabki paytlarda yaxshi munosabatda bo`lib, o`zaro elchi va savdogarlar, qiymati
yuqori sovg`a salomlar almashishgan. Ammo 1218-yilning oxirlaridan boshlab
aloqalar buzila boshlaydi, Xorazm lashkarlari va mo`g`ul otryadlari orasida birinchi
harbiy to`qnashuv yuz beradi. Merkitlargaqarshi urushga chiqqan Chingizning o`g`li
Jo`ji lashkarlar. Turkon xotun asli “Qang`li” nomi berilgan turk qabilasidan edi. Bu
qabilaga mansublar Turkon tomonidan doimo himoya qilinar va boshqaruvda so‘z
sohibi edilar. “Ajamiylar” ham deyilgan bu odamlar qo`pol tabiatli va marhamatsiz
edilar. Ular qayerga borsalar, o`sha yerni xarob qilardilar, xalq ularni ko`rgan paytda
qochishga yo`l izlardi. Ularning xalqqa ravo ko`rganlari bu aziyat va zulm, Sulton
davlati asoslarini shiddatli tarzda larzaga keltirgan muhim omillardan biri edi14.
Sulton Muhammadning farmoni onasi tomonidan muhokama qilinmasdan rad
etilgan paytlar ham ko`p bo‘lgan. Uning o’z shaxsiy “Devon al-insho”si bo`lgan va
mamlakat ishlarini mustaqil hal qilgan. Juvayniyning aytishicha, Turkon Xotun
Gurganch (Urganch)ni o`ziga poytaxt qilib tanlagan edi. Uning o`z saroyi, o`z mulki
13 Buniyodov Z. Anushtagin Xorazmshohlar davlati (1097-1231). – T.: G`afur G`ulom, 1998. 165-bet.
14 O’sha asar. 166-bet.
14
bor edi. Turkon xotunning alohida bir saroyi, o`g`liga bog`liq bir davlat arkoni,
o`ziga xos mol-mulk va yerlari bor edi. Bulardan tashqari, uning so`zi Sulton va
uning yaqinlari tomonidan tinglanar, Sulton xazinasini u xohlaganicha sarflay olardi.
Turkon xotunning tez-tez yashirin vaqtichog`lik ziyofatlar tashkil qilganligini
aytadilar. Shu bilan birga, u davlat sohibi bo`lgan bir qancha xonadonga mansub
shaxslarni yo`q qildirgan edi. Yangi bir mamlakat fath etilganidan so`ng u yerning
boshqaruvchilari garov sifatida Xorazmga keltirilgan paytda Turkon xotun ulardan
o`g`liga biror aziyat yetmasin, deb ularning hammasini o`ldirtirib, daryoga otib
yuboradi. Sulton onasi va haramini Mozandaronga olib ketib (mo`g`ullar hujumi
davri haqida gap ketmoqda), u yerning qal’asiga bekitish uchun Xorazmga
odamlarini yubordi15.
Turkon xotun o`g`lining buyrug`iga ko`ra harakat qildi. Sulton oilasi va
haramini olib ketayotganida askarlarni Xorazmda qoldirishdi. Harakat paytida asir
qilib olingan turli mamlakatlarning podshohlarini buyruq bilan, Jayhun daryosiga
cho`ktirib yuborganidan so`ng bolalari, nevaralari, yaqinlari va xazinasi bilan vazir
Nosiriddinning kuzatuvida Dehiston ustidan Mozandaronga tomon harakat qildi.
Mozandaronga kelgan Sulton u yerni ham ishonchli deb hisoblamay Turkon va
boshqa haram a’zolarini Lorijon (Tehrondan 50 mil shimoli sharqdagi nohiya) va
Ilol (Tejen irmog‘idagi hudud) qal’asiga yubordi. Sulton ketidan ta’qib qilib
Mozandaronga kelgan Subutoy eslatilgan qal’alarni qamal qilish uchun askar
chaqirdi. Taqdirni qarangki, yomg‘ir bulutlari o‘z yuklarini ustiga to`kkan va o`sha
paytgacha hech kim suv tanqisligini ko`rmagan Ilol qal’asi qurshovga olingan
vaqtda yomg`ir ham ularga dushmanlik qilib, yog`may qo`ydi. O`n besh kundan
so`ng suv tugagach, og`ir ahvolda qolgan Turkon xotun boshqa haram a’zolari bilan
va vazir Nosiriddin bilan pastga tushdi. Ular qal’aning tubiga borgan vaqtda ob-havo
yuzini norozi ohangda bujmaytirib, qovog`ini osib, yashin ustiga yashin chaqib
yig`lay boshladi. Mo`g`ul askarlari Turkon xotunni o`g`illari, qizlari va Nosiriddin
bilan birga Toliqonda turgan Chingizxon yoniga olib bordilar.1221–1222-yili
15 Григорьев В.В. Мавараннахpе по Тарихи Мунажимбаши в османском тексте. – СПб.: 1874. C. 256.
15
Chingizxon buyrug`iga ko`ra, Nosiriddinni qiynab o`ldirdilar16. Sultonning o`g`il
farzandlaridan birontasini ham tirik qoldirmadi. Tirik qolgan Turkon, Sultonning
qizlari, singillari va ayollariga Chingizxon buyrug`i bilan Sultondan va uning
mamlakatidan ayrilgani uchun dod-faryod qilib, yig`latdilar. Chingizxonning
“Yasoq” qonunida ayollarni o`ldirish taqiqlangan, chunki ular kim bo`lishidan qat`iy
nazar, insoniyatni davom ettiruvchilar, deb hisoblangan. Qoraqurum (Chingizxon
davlati poytaxti) ga olib ketilgan Turkon xotun u yerda bir necha yil baxtsiz hayot
kechirdi va 1233-yilda vafot etdi. Chingizxon uning qizlaridan ikkitasini
Chig`atoyga taqdim qildi. Chig`atoy ularning birini o`zining cho`risi qilib, boshqa
birini esa vaziri Qutbiddin Habash Amidga berdi. Boshqa shahzodalar chekiga
tushgan qizlaridan birini Amid hojibga berdilar17.
Turkon xotun 1220-yili Ilol qalʼasida mo`g`ullarga asir tushadi va
xizmatkorlari bilan birgalikda Toliqonda turgan Chingizxon huzuriga yetkaziladi.
Asirlar safida bo`lgan vazir Malik Nosiruddin Hazoraspiy qattiq qiynoklarga
solinadi va sultonning farzandlari qatori qatl etiladi. Mo`g`uliston tomon otlangan
Chingizxon bir necha kun Samarqandda to`xtashga qaror qiladi hamda Turkon xotun
va sultonning omon qolgan xotinlariga xorazmshoxlar saltanati uchun aza ochish,
ya`ni mo`g`ul askarlari oldiga chiqib baland ovoz bilan yig`lashni buyuradi.
Chingizxon ko`rsatmasiga binoan, Qoraqurumga keltirilgan Turkon xotun
qashshoqlikda umr kechiradi va shu yerda vafot etadi18.
Anushteginiy Xorazmshohlar davlati (1097-1231) nafaqat Xorazm, balki
Dashti Qipchoqning janubi, Sharqiy Turkiston, O`rta Osiyo, Yaqin va O`rta Sharq
davlatlarini birlashtirgan buyuk saltanat bo`lgan. Xorazmshoh Takesh qipchoqlar
bilan ittifoqqa kirib, ularni o`ziga ogʻdirish niyatida qipchoq xoni Jonkishining qizi
Turkon Xotunga uylanadi. Bayot urug`idan boʻlgan Turkon Xotun Xorazmga turk
16 Sodiqov H. Sulton Jaloliddin Manguberdi. – T.: Art Flex, 2009. 54-bet.
17 Buniyodov Z. Anushtagin Xorazmshohlar davlati (1097-1231). – T.: G`afur G`ulom, 1998. 167-bet.
18 Murtazayev R. O`zbekiston tarixi. – T.: Sharq, 2001. 221-bet.
16
qabilalari (uraniylar, qarluqlar, ug`roqlar, xalaj qabilalari)ni olib keladi va ularning
qudratli homiysiga aylanadi19.
19 Jabborov I. Buyuk Xorazmshohlar davlati. – T.: Sharq, 1999. 122-bet.