Xorijdagi ilg‘or tajribalarni o‘rganish va umumlashtirish

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

32,7 KB


Xorijdagi ilg‘or tajribalarni o‘rganish va umumlashtirish.
O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Talabalarda xorijiy mamlakatlarda geografiya
o‘qitishning yo‘lga qo‘yilishi to‘g‘risidagi bilimlarni rivojlantirish.
№
Bajariladigan topshiriqlar
Amaliy
mashg‘ulot
natijasi
1
Uslubiy  ko‘rsatmalardan  foydalanib,  jahon mamlakatlarida
geografiya  o‘qitishning  asosiy  yo‘nalishlari  va  bu
yo‘nalishlar uchun xos bo‘lgan mamlakatlarni tahlil qiling
Yozma tahlil
2
Jahon  mamlakatlarida  geografiya  o‘qitishning  asosiy
yo‘nalishlarini sxemada tasvirlang
sxema
3
Mavzu bo‘yicha T-sxema tuzing
T-sxema
4
Uslubiy
 
ko‘rsatmalardan
 
foydalanib,
 
rivojlangan
mamlakatlarda
 
ta’lim
 
samaradorligi
 
taraqqiyotini
ta’minlovchi omillarni doiraviy diagrammada ko‘rsating.
doiraviy
diagramma
5
Bolon Deklaratsiyasining maqsadi va vazifalarini tahlil qiling
Yozma
tavsif
Uslubiy ko‘rsatmalar
 Ta’limdagi  samaradorlik  mezoni  uning  xalqaro  standartlar  talablariga  javob
berishi  bilan  belgilanadi.  Buning  uchun  jahon  pedagogikasidagi,  xususan
geografiya ta’limidagi o‘ziga xos jihatlarni keng o‘qituvchilar ommasiga yetkazish
katta ahamiyatga ega.
Rivojlangan  mamlakatlardagi  ta’lim  tizimini  atroflicha  tahlil  qilish,
mamlakatimizda  xalq  ma’orifini  jahon  standartlari  darajasiga  olib  chiqishda
cheksiz  imkoniyatlar  yaratadi.  Keyingi  o‘n  yilliklarda  xalqaro  miqyosda
pedagogika  fani  katta  yutuqlarga  erishdi.  Jahonda  aholi  savodxonligi  darajasi
Logotip
Xorijdagi ilg‘or tajribalarni o‘rganish va umumlashtirish. O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Talabalarda xorijiy mamlakatlarda geografiya o‘qitishning yo‘lga qo‘yilishi to‘g‘risidagi bilimlarni rivojlantirish. № Bajariladigan topshiriqlar Amaliy mashg‘ulot natijasi 1 Uslubiy ko‘rsatmalardan foydalanib, jahon mamlakatlarida geografiya o‘qitishning asosiy yo‘nalishlari va bu yo‘nalishlar uchun xos bo‘lgan mamlakatlarni tahlil qiling Yozma tahlil 2 Jahon mamlakatlarida geografiya o‘qitishning asosiy yo‘nalishlarini sxemada tasvirlang sxema 3 Mavzu bo‘yicha T-sxema tuzing T-sxema 4 Uslubiy ko‘rsatmalardan foydalanib, rivojlangan mamlakatlarda ta’lim samaradorligi taraqqiyotini ta’minlovchi omillarni doiraviy diagrammada ko‘rsating. doiraviy diagramma 5 Bolon Deklaratsiyasining maqsadi va vazifalarini tahlil qiling Yozma tavsif Uslubiy ko‘rsatmalar Ta’limdagi samaradorlik mezoni uning xalqaro standartlar talablariga javob berishi bilan belgilanadi. Buning uchun jahon pedagogikasidagi, xususan geografiya ta’limidagi o‘ziga xos jihatlarni keng o‘qituvchilar ommasiga yetkazish katta ahamiyatga ega. Rivojlangan mamlakatlardagi ta’lim tizimini atroflicha tahlil qilish, mamlakatimizda xalq ma’orifini jahon standartlari darajasiga olib chiqishda cheksiz imkoniyatlar yaratadi. Keyingi o‘n yilliklarda xalqaro miqyosda pedagogika fani katta yutuqlarga erishdi. Jahonda aholi savodxonligi darajasi
birmuncha oshdi. Geografiya o‘qituvchilarini tayyorlash va ularning malakasini
oshirish tizimi ancha takomillashdi. Hozirgi kunda geografiya ta’limi jahonning
ko‘pgina mamlakatlarida 3 ta yo‘nalish bo‘yicha olib borilmokda.
   1. Geografiya fani yagona o‘quv rejasi va dasturi asosida o‘qitiladigan
mamlakatlar. Bular  -Sharqiy Yevropa  va MDX  davlatlari.   Birinchi  guruhga
kiruvchi  mamlakatlarda geografiya ta’limi  asosan  tabiiy ekologik va iqtisodiy
geografiya  kurslaridan  tashkil  topgan.  SHahar  va  qishloq  joylardagi  barcha
maktablarda geografiya yagona o‘quv rejasi asosida o‘qitiladi. 
  2. Bir necha asosiy fanlar qatorida ayrim kurslarni fakultativ tarzda o‘rganish
(AQSH  Buyuk  Britaniya,  Kanada,  Yevropaning  aksariyat  mamlakatlarida).
Ikkinchi guruh  mamlakatlarida geografiya bilimlari maxsus fanlar tarzida emas,
balki integratsiya (birikma) tarzida bo‘lib, geografik bilimlar boshqa fanlar,kurslar
tarkibiga  kushilib  ketgan.  Bu  mamlakatlarda  geografiyani  chuqur  o‘rganishni
xoxlovchilar maxsus fakultativ mashg‘ulotlar orqali gina o‘z bilimlarini oshirishlari
mumkin. SHu tufayli hambu guruhdagi davlatlarda geografiya ta’limi bo‘yicha
yagona davlat dasturi yo‘q. Har bir o‘qituvchi maktab joylashgan sharoit nuqtai
nazaridan kelib chiqqan xolda geografiyadan o‘quv dasto‘rini tuzishlari va shu
asosda faoliyat ko‘rsatishlari mumkin. Masalan: AQSHda 1700 dan ortiq maktab
okruglari  mavjud  bo‘lib,  ularning  barchasida  o‘ziga  xos  bo‘lgan  geografiya
dasturlari va ta’limi mavjud va okruglar bir-biriga uxshamaydigan dasturlar asosida
ishlaydilar
         3. Geografiyani barcha o‘quvchilar o‘rganishi majburiy qilib qo‘yilgan fanlar
qatorida  qo‘shimcha  fakultativ  mashg‘ulotlar  (Filippin,  Frantsiya,  Germaniya,
YAponiya  va  ko‘pchilik  rivojlanayotgan  mamlakatlarda).  Uchinchi  guruh
mamlakatlarda geografiya majburiy o‘rganiladigan fanlar qatoriga kirmaydi va uni
fakultativlar orqali o‘rganish asosiy o‘rinni egallaydi. Umuman olganda Yevropa
va Amerikaning rivojlangan mamlakatlarida barcha o‘quvchilar uchun majburiy
bo‘lgan fanlar qatorida, xilma-xil murakkablikdagi fakultativ kurslar turi keng
tarqalgan. 
Yuqoridagi mamlakatlarning ko‘pchiligidagi geografik bilimlar mazmuni va
ta’lim  jarayoni  bir-biridan  keskin  farq  qiladi.  Turli  mamlakatlarda  geografiya
ta’limining bunday tashkil qilinishiga asosiy sabab ijtimoiy, iqtisodiy, madaniy,
Logotip
birmuncha oshdi. Geografiya o‘qituvchilarini tayyorlash va ularning malakasini oshirish tizimi ancha takomillashdi. Hozirgi kunda geografiya ta’limi jahonning ko‘pgina mamlakatlarida 3 ta yo‘nalish bo‘yicha olib borilmokda. 1. Geografiya fani yagona o‘quv rejasi va dasturi asosida o‘qitiladigan mamlakatlar. Bular -Sharqiy Yevropa va MDX davlatlari.  Birinchi guruhga kiruvchi mamlakatlarda geografiya ta’limi asosan tabiiy ekologik va iqtisodiy geografiya kurslaridan tashkil topgan. SHahar va qishloq joylardagi barcha maktablarda geografiya yagona o‘quv rejasi asosida o‘qitiladi.  2. Bir necha asosiy fanlar qatorida ayrim kurslarni fakultativ tarzda o‘rganish (AQSH Buyuk Britaniya, Kanada, Yevropaning aksariyat mamlakatlarida). Ikkinchi guruh mamlakatlarida geografiya bilimlari maxsus fanlar tarzida emas, balki integratsiya (birikma) tarzida bo‘lib, geografik bilimlar boshqa fanlar,kurslar tarkibiga kushilib ketgan. Bu mamlakatlarda geografiyani chuqur o‘rganishni xoxlovchilar maxsus fakultativ mashg‘ulotlar orqali gina o‘z bilimlarini oshirishlari mumkin. SHu tufayli hambu guruhdagi davlatlarda geografiya ta’limi bo‘yicha yagona davlat dasturi yo‘q. Har bir o‘qituvchi maktab joylashgan sharoit nuqtai nazaridan kelib chiqqan xolda geografiyadan o‘quv dasto‘rini tuzishlari va shu asosda faoliyat ko‘rsatishlari mumkin. Masalan: AQSHda 1700 dan ortiq maktab okruglari mavjud bo‘lib, ularning barchasida o‘ziga xos bo‘lgan geografiya dasturlari va ta’limi mavjud va okruglar bir-biriga uxshamaydigan dasturlar asosida ishlaydilar 3. Geografiyani barcha o‘quvchilar o‘rganishi majburiy qilib qo‘yilgan fanlar qatorida qo‘shimcha fakultativ mashg‘ulotlar (Filippin, Frantsiya, Germaniya, YAponiya va ko‘pchilik rivojlanayotgan mamlakatlarda). Uchinchi guruh mamlakatlarda geografiya majburiy o‘rganiladigan fanlar qatoriga kirmaydi va uni fakultativlar orqali o‘rganish asosiy o‘rinni egallaydi. Umuman olganda Yevropa va Amerikaning rivojlangan mamlakatlarida barcha o‘quvchilar uchun majburiy bo‘lgan fanlar qatorida, xilma-xil murakkablikdagi fakultativ kurslar turi keng tarqalgan. Yuqoridagi mamlakatlarning ko‘pchiligidagi geografik bilimlar mazmuni va ta’lim jarayoni bir-biridan keskin farq qiladi. Turli mamlakatlarda geografiya ta’limining bunday tashkil qilinishiga asosiy sabab ijtimoiy, iqtisodiy, madaniy,
diniy va boshqa xususiyatlarning ta’siridir.
Jahon  tajribasida  3  bosqichli  ta’lim  tizimi  asosiy  hisoblanadi,  ya’ni
boshlang‘ich maktab (1-4sinf) o‘rta bosqich (5-9 sinf) yuqori bosqich (9-12 sinf)
Ko‘pchilik davlatlarda har bir bosqichdagi ta’limda o‘qish yili o‘zgarib turadi.
Boshlang‘ich maktabda 6-9 yosh, o‘rta bosqichda 10-14 yosh, yuqori sinfda 14-16
yoshni tashkil qiladi. Har bir bosqichda geografiya ta’limi o‘ziga xos maqsadga
ega. Masalan, birinchi bosqich maktabda geografiya ta’limining asosiy maqsadi
(mikromaqsad) yaqin atrof muhitini o‘rganish, o‘quvchilarni moddiy va ma’naviy
boyliklarga  nisbatan  mehr-muhabbat  ruhida  tarbiyalashdan  iborat.  Ikkinchi
bosqichda  (myozomaqsad)o‘z  malakatining  xo‘jalik  hayotini  o‘rganish  zarur
kasblar  haqida  ma’lumotlar  berish,  ta’limiy  ko‘nikma  va  malakalarni
shakllantirishdan  iborat.  Uchinchi  bosqichdagi  maktablarda  (makromaqsad)
insoniyatning global ekologik va iqtisodIIy muammolarini va jahon xo‘jaligini
o‘rganishdan iborat. 
Demak, jahon tajribasida geografiya o‘qitishning axvoli xilma - xil ekan.
SHu  tufayli  bo‘lsa  kerak  bu  fanni  o‘quvchilarga  o‘rgatishda  ikki  yo‘nalish
tarafdorlari  mavjud.  Birinchi  yo‘nalish  tarafdolari  geografiyani  mustaqil  fan
sifatida muntazam o‘qitish bo‘lsa, ikkinchi yo‘nalish tarafdorlari uni boshqa fanlari
bilan integratsiya (birikma) tarzida qo‘shib o‘tishni isbotlab berishga urinadilar.
O‘quv fanlarini integratsiya tarzida o‘tish bo‘yicha AQSH jahonda yetakchi. Bu
mamlakatda 40 - 50 yillardagi ta’lim islohotida ko‘pgina fanlar qatori geografiya
ham majburiy o‘qitiladigan fanlar qatoridan chiqarib tashlandi. Geografik bilimlar
tarix,  jamiyatshunoslik  va  boshqa  fanlar  tarkibiga  kiritib  yuborildi.  Ma’lumki
geografiyani bunday o‘qitish o‘qituvchilarga talay qiyinchiliklar tug‘diradi. Eng
muhimi geografiya ta’limining sifati juda pasayib, o‘quvchilar zarur ko‘nikma va
malakalarga ega bo‘lmay qoladilar. Masalan: Michigan universitetining geografiya
fakultetiga  o‘qishga  kirish  uchun  ariza  bergan  400  o‘quvchining  yarmi
geografiyani faqat boshlang‘ich maktabda o‘rganganligi ma’lum bo‘ldi. Aksariyat
aholi o‘z mamlakati geografiyasini bilmaydi. Ularning ko‘pchiligi kartalarni zaif
biladi. SHu tufayli ham hozirgi kunda AQSH da geografiyani mustaqil fan sifatida
tiklash uchun kurashlar ketyapti.     
   Jahonning ko‘pgina mamlakatlarida fan predmetlarini o‘rganish ixtiyoriy bo‘lib,
Logotip
diniy va boshqa xususiyatlarning ta’siridir. Jahon tajribasida 3 bosqichli ta’lim tizimi asosiy hisoblanadi, ya’ni boshlang‘ich maktab (1-4sinf) o‘rta bosqich (5-9 sinf) yuqori bosqich (9-12 sinf) Ko‘pchilik davlatlarda har bir bosqichdagi ta’limda o‘qish yili o‘zgarib turadi. Boshlang‘ich maktabda 6-9 yosh, o‘rta bosqichda 10-14 yosh, yuqori sinfda 14-16 yoshni tashkil qiladi. Har bir bosqichda geografiya ta’limi o‘ziga xos maqsadga ega. Masalan, birinchi bosqich maktabda geografiya ta’limining asosiy maqsadi (mikromaqsad) yaqin atrof muhitini o‘rganish, o‘quvchilarni moddiy va ma’naviy boyliklarga nisbatan mehr-muhabbat ruhida tarbiyalashdan iborat. Ikkinchi bosqichda (myozomaqsad)o‘z malakatining xo‘jalik hayotini o‘rganish zarur kasblar haqida ma’lumotlar berish, ta’limiy ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdan iborat. Uchinchi bosqichdagi maktablarda (makromaqsad) insoniyatning global ekologik va iqtisodIIy muammolarini va jahon xo‘jaligini o‘rganishdan iborat. Demak, jahon tajribasida geografiya o‘qitishning axvoli xilma - xil ekan. SHu tufayli bo‘lsa kerak bu fanni o‘quvchilarga o‘rgatishda ikki yo‘nalish tarafdorlari mavjud. Birinchi yo‘nalish tarafdolari geografiyani mustaqil fan sifatida muntazam o‘qitish bo‘lsa, ikkinchi yo‘nalish tarafdorlari uni boshqa fanlari bilan integratsiya (birikma) tarzida qo‘shib o‘tishni isbotlab berishga urinadilar. O‘quv fanlarini integratsiya tarzida o‘tish bo‘yicha AQSH jahonda yetakchi. Bu mamlakatda 40 - 50 yillardagi ta’lim islohotida ko‘pgina fanlar qatori geografiya ham majburiy o‘qitiladigan fanlar qatoridan chiqarib tashlandi. Geografik bilimlar tarix, jamiyatshunoslik va boshqa fanlar tarkibiga kiritib yuborildi. Ma’lumki geografiyani bunday o‘qitish o‘qituvchilarga talay qiyinchiliklar tug‘diradi. Eng muhimi geografiya ta’limining sifati juda pasayib, o‘quvchilar zarur ko‘nikma va malakalarga ega bo‘lmay qoladilar. Masalan: Michigan universitetining geografiya fakultetiga o‘qishga kirish uchun ariza bergan 400 o‘quvchining yarmi geografiyani faqat boshlang‘ich maktabda o‘rganganligi ma’lum bo‘ldi. Aksariyat aholi o‘z mamlakati geografiyasini bilmaydi. Ularning ko‘pchiligi kartalarni zaif biladi. SHu tufayli ham hozirgi kunda AQSH da geografiyani mustaqil fan sifatida tiklash uchun kurashlar ketyapti. Jahonning ko‘pgina mamlakatlarida fan predmetlarini o‘rganish ixtiyoriy bo‘lib,
ular  o‘quvchilarning  xohish-istaklari  asosida  amalga  oshiriladi.  Bu  guruhga
kiruvchi  mamlakatlarda  majburiy  fanlar  soni  7-8  dan  oshmaydi.  Masalan:
Finlyandiya va SHvetsiyada fin va shved tili, iqtisod va sotsiologiya, biologiya,
ximiya, ingliz tili, din va sport majburiy fanlar tarzida o‘rganiladi. SHvetsiya
maktablarida 9 yillik majburiy ta’limdan keyin sinfsiz gimnaziyalar keng tarqalgan.
Gimnaziyalarda ta’lim 2-4 yil davom qiladi. Bunday gimnaziyalarda o‘quvchilar
tuzgan o‘quv rejalari asosida ta’lim tashkil etiladi. Bu rejalar kurs rahbari va
ma’muriyat tomonidan tasdiqlanadi, xolos.
   Fin-gimnaziyasida o‘quv yili 6 davrga bo‘lingan. Har bir davr 6 haftadan iborat
bo‘lib, kurslar 32 soatdan tashkil topadi. Har bir kursda bitta fan kuniga 4-7 soat
o‘qitiladi. Sport darslari asosiy mashg‘ulotlardan ya’ni tushlikdan keyin yoki dam
olishda  o‘tkaziladi.  Har  davr  yakunida  o‘quvchilar  bilimi  baholanadi.  Agar
o‘quvchi qoniqarsiz baho olsa, shu kursni qaytadan tanlaydi va h.k.
Ko‘pchilik mamlakatlar geografiya ta’limi bevosita davlatning ijtimoiy - siyosiy va
iqtisodiy tizimi bilan bog‘liq. Tabiiy va iqtisodiy geografiyani o‘rganish asos qilib
olingan,  MDX  va  SHarkiy  Yevropa  mamlakatlarida  tabiat  va  xo‘jalikning
rivojlanish qonuniyatlari jamiyat bilan tabiat o‘rtasidagi munosabatlar, atrof-muhit
muammolari geografiya ta’limining asosini tashkil qiladi. Aksariyat rivojlangan
mamlakatlarda  geografik  bilimlarning  mazmuni  ekologizatsiyalashgan  bo‘lib,
o‘quvchilarda  ma’lum  ko‘nikmalar  shakllantirishga  qaratilgan,  bu  davlatlarda
geografiya ta’limi muammolarini turli nazariya va qonunlarni, kategoriyalarini
o‘rganishtarzida bo‘lib, ular o‘quvchilarni o‘zlashtirishida birmuncha qiyinchiliklar
tug‘diradi. Rivojlangan mamlakatlar geografiya ta’limida ta’limning ruhiy jabxalari
(psixologik tomoni) asosiy o‘rinni egallaydi. O‘quvchi ruhiyati va uning bilish
faoliyatini o‘rganishga katta e’tibor beriladi. Geografiya ta’limida turli matnlar,
o‘yinlar, imitatsiya keng qo‘llaniladi. Ular xatto ta’lim metodlari sifatida ham keng
qo‘llaniladi. Masalan: o‘quvchi o‘zini kompaniya prezidenti sifatida fikrlaydi ish
yuritadi, biron muammoni xal qiladi, o‘zi xulosalar chiqaradi. Umuman bunday
ta’limning asosiy maqsadi o‘quvchilarni kelgusi hayotga, ya’ni ishbilarmonlikka
tayyorlashdan iborat.
        Turli mamlakatlarning geografiya o‘quv darsliklari va qo‘llanmalarni tahlil
qilish shuni  Ko‘pchilik hollarda ular qiziqarli ma’lumotlarga boy bo‘lib, axborot
Logotip
ular o‘quvchilarning xohish-istaklari asosida amalga oshiriladi. Bu guruhga kiruvchi mamlakatlarda majburiy fanlar soni 7-8 dan oshmaydi. Masalan: Finlyandiya va SHvetsiyada fin va shved tili, iqtisod va sotsiologiya, biologiya, ximiya, ingliz tili, din va sport majburiy fanlar tarzida o‘rganiladi. SHvetsiya maktablarida 9 yillik majburiy ta’limdan keyin sinfsiz gimnaziyalar keng tarqalgan. Gimnaziyalarda ta’lim 2-4 yil davom qiladi. Bunday gimnaziyalarda o‘quvchilar tuzgan o‘quv rejalari asosida ta’lim tashkil etiladi. Bu rejalar kurs rahbari va ma’muriyat tomonidan tasdiqlanadi, xolos. Fin-gimnaziyasida o‘quv yili 6 davrga bo‘lingan. Har bir davr 6 haftadan iborat bo‘lib, kurslar 32 soatdan tashkil topadi. Har bir kursda bitta fan kuniga 4-7 soat o‘qitiladi. Sport darslari asosiy mashg‘ulotlardan ya’ni tushlikdan keyin yoki dam olishda o‘tkaziladi. Har davr yakunida o‘quvchilar bilimi baholanadi. Agar o‘quvchi qoniqarsiz baho olsa, shu kursni qaytadan tanlaydi va h.k. Ko‘pchilik mamlakatlar geografiya ta’limi bevosita davlatning ijtimoiy - siyosiy va iqtisodiy tizimi bilan bog‘liq. Tabiiy va iqtisodiy geografiyani o‘rganish asos qilib olingan, MDX va SHarkiy Yevropa mamlakatlarida tabiat va xo‘jalikning rivojlanish qonuniyatlari jamiyat bilan tabiat o‘rtasidagi munosabatlar, atrof-muhit muammolari geografiya ta’limining asosini tashkil qiladi. Aksariyat rivojlangan mamlakatlarda geografik bilimlarning mazmuni ekologizatsiyalashgan bo‘lib, o‘quvchilarda ma’lum ko‘nikmalar shakllantirishga qaratilgan, bu davlatlarda geografiya ta’limi muammolarini turli nazariya va qonunlarni, kategoriyalarini o‘rganishtarzida bo‘lib, ular o‘quvchilarni o‘zlashtirishida birmuncha qiyinchiliklar tug‘diradi. Rivojlangan mamlakatlar geografiya ta’limida ta’limning ruhiy jabxalari (psixologik tomoni) asosiy o‘rinni egallaydi. O‘quvchi ruhiyati va uning bilish faoliyatini o‘rganishga katta e’tibor beriladi. Geografiya ta’limida turli matnlar, o‘yinlar, imitatsiya keng qo‘llaniladi. Ular xatto ta’lim metodlari sifatida ham keng qo‘llaniladi. Masalan: o‘quvchi o‘zini kompaniya prezidenti sifatida fikrlaydi ish yuritadi, biron muammoni xal qiladi, o‘zi xulosalar chiqaradi. Umuman bunday ta’limning asosiy maqsadi o‘quvchilarni kelgusi hayotga, ya’ni ishbilarmonlikka tayyorlashdan iborat. Turli mamlakatlarning geografiya o‘quv darsliklari va qo‘llanmalarni tahlil qilish shuni Ko‘pchilik hollarda ular qiziqarli ma’lumotlarga boy bo‘lib, axborot
xususiyatiga ega. Bunday qo‘llanmalarda matn 20-40 foizni, rasmlar 20 foizni,
statistik  ma’lumotlar  20  foizni,  savol  va  topshiriqlar  20  foizni  tashkil  etadi.
Kitoblardagi illyustritiv materiallar nihoyatda sifatli va chiroyli qilib beriladi. 
   Qo‘yi  sinflarning  qo‘llanmalarida  karta  deyarli  yo‘q  bo‘lib,  ular  o‘rnini
kartasxemalar egallagan. Matnda raqamli sonlar ko‘p uchramaydi, mavjudlari ham
taqqoslash xarakteriga ega bo‘lib, ular eng past, eng kichik, eng baland, eng uzun,
eng yuqori kabi tarzlarda beriladi. Mavzu yoki bo‘limdan keyin qo‘yiladigan savol
va  topshiriqlar  mavzu  mazmunini  to‘liq  aks  ettirmasligi  ham  mumkin.
Qo‘yiladigan savollarlarning aksariyati muammoli topshiriqlar, munozara savollari,
amaliy  o‘yinlar  tarzida  beriladi.  O‘quvchilar  uchun  chiqarilgan  geografiya
darsliklarida  kompyutrlar  bilan  ishlash  uchun  maxsus  savollar,  qiziqarli
topshiriqlar, matematik statistika usullari, turli o‘yinlar, testlar tarzida geografik
bilimlarni egallashga keng o‘rin berilgan. O‘quvchilar ularni mustaqil bajarish
jarayonida  tadqiqotchi  rolini  o‘ynaydilar.  Geografiya  darsligi  rivojlangan
mamlakatlar geografiya ta’limida eng yetakchi o‘rinni egallaydi. 
Angliya  geografiyasi  ta’limi  metodikasi  o‘ziga  xos  xususiyatlarga  ega.
Uning kuchli tomonlari quyidagilardan iborat: a) ta’limning nazariy tomonlarini
kuchaytirish ya’ni unda hozirgi zamon geografik tadqiqot  metodlarini ko‘proq
o‘rganish, b) geografiya ta’limi jarayonida psixologik - pedagogik tadqiqot lar
o‘tkazish.  v)  ta’lim  jarenida  tadqiqot  metodlaridan  unumli  foydalanish  va
o‘quvchilarni gipotezlar (farazlar)tuzishga o‘rgatish g) darslarda turli mazmundagi
eksperimentlar  uyushtirish,ya’ni  tasavvur,  tushuncha  va  turli  xil  karashlarni
shakllantirish metodlariga keng o‘rin berilgan. Ammo ta’limni uyushtirish shakllari
ancha zaif bo‘lib, ular o‘quvchini unchalik koniktirmaydi.
   Rivojlangan mamlakatlardagi geografiya ta’limi ko‘p jihatdan o‘sha jamiyat va
davlat ehtiyojlari bilan bog‘liq bo‘lib, uning manfatlariga xizmat qiladi. Masalan,
Buyuk  Britaniya  maktablarida  geografiyadan  imtixon  biletlarida  o‘quvchilarga
tavsiya etiladigan ayrim savollar namunalari quyidagicha bo‘ladi.
   1.  G‘arbiy  Yevropaning  transport  geografiyasida  suv  va  quruqlik
yo‘llarining  (Britaniya,  Norvegiya,  Shvetsiyadan  tashqari)  bir-biriga  nisbatan
ahamiyatini baholang.
   2. Tabiiy geografiya va insonlar faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan qanday
Logotip
xususiyatiga ega. Bunday qo‘llanmalarda matn 20-40 foizni, rasmlar 20 foizni, statistik ma’lumotlar 20 foizni, savol va topshiriqlar 20 foizni tashkil etadi. Kitoblardagi illyustritiv materiallar nihoyatda sifatli va chiroyli qilib beriladi. Qo‘yi sinflarning qo‘llanmalarida karta deyarli yo‘q bo‘lib, ular o‘rnini kartasxemalar egallagan. Matnda raqamli sonlar ko‘p uchramaydi, mavjudlari ham taqqoslash xarakteriga ega bo‘lib, ular eng past, eng kichik, eng baland, eng uzun, eng yuqori kabi tarzlarda beriladi. Mavzu yoki bo‘limdan keyin qo‘yiladigan savol va topshiriqlar mavzu mazmunini to‘liq aks ettirmasligi ham mumkin. Qo‘yiladigan savollarlarning aksariyati muammoli topshiriqlar, munozara savollari, amaliy o‘yinlar tarzida beriladi. O‘quvchilar uchun chiqarilgan geografiya darsliklarida kompyutrlar bilan ishlash uchun maxsus savollar, qiziqarli topshiriqlar, matematik statistika usullari, turli o‘yinlar, testlar tarzida geografik bilimlarni egallashga keng o‘rin berilgan. O‘quvchilar ularni mustaqil bajarish jarayonida tadqiqotchi rolini o‘ynaydilar. Geografiya darsligi rivojlangan mamlakatlar geografiya ta’limida eng yetakchi o‘rinni egallaydi. Angliya geografiyasi ta’limi metodikasi o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Uning kuchli tomonlari quyidagilardan iborat: a) ta’limning nazariy tomonlarini kuchaytirish ya’ni unda hozirgi zamon geografik tadqiqot metodlarini ko‘proq o‘rganish, b) geografiya ta’limi jarayonida psixologik - pedagogik tadqiqot lar o‘tkazish. v) ta’lim jarenida tadqiqot metodlaridan unumli foydalanish va o‘quvchilarni gipotezlar (farazlar)tuzishga o‘rgatish g) darslarda turli mazmundagi eksperimentlar uyushtirish,ya’ni tasavvur, tushuncha va turli xil karashlarni shakllantirish metodlariga keng o‘rin berilgan. Ammo ta’limni uyushtirish shakllari ancha zaif bo‘lib, ular o‘quvchini unchalik koniktirmaydi. Rivojlangan mamlakatlardagi geografiya ta’limi ko‘p jihatdan o‘sha jamiyat va davlat ehtiyojlari bilan bog‘liq bo‘lib, uning manfatlariga xizmat qiladi. Masalan, Buyuk Britaniya maktablarida geografiyadan imtixon biletlarida o‘quvchilarga tavsiya etiladigan ayrim savollar namunalari quyidagicha bo‘ladi. 1. G‘arbiy Yevropaning transport geografiyasida suv va quruqlik yo‘llarining (Britaniya, Norvegiya, Shvetsiyadan tashqari) bir-biriga nisbatan ahamiyatini baholang. 2. Tabiiy geografiya va insonlar faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan qanday
omillar  Frantsiya  va  Niderlandiya  qishloq  xo‘jaligi  geografiyasini  o‘rganishga
yordam beradi?
 3. SHimoliy - G‘arbiy Yevropaning istalgan ikkita yirik porti  geogra-
fiyasini qiyoslang.
 4. Daniya iqlimining qaysi xususiyatlari sut chorvachiligining rivojlanishiga
yoki rivojlanmasligiga sababchi bo‘ladi.
   AQSH  maktablarida  o‘quvchilar  bilimini  baholash  ham o‘ziga  xos
xususiyatlarga ega. Qo‘yida ana shu savollardan namunalar keltiramiz. 1.Ko‘p
variantni  savoldan  kerakli  javobni  topish  (eng  keng  tarqalgan  usul)
Masalan:Angliya import qiladigan neftning asosiy qismi quyidagi davlatlarning
qaysi  laridan  keltiriladi.1)  A.Venesuela.  B.  AQSH.  V.Yaqin  Sharq  davlatlari
G.SHimoliy dengiz xavzasi D.Jazoir. 2)T ugri yoki noto‘g‘ri tarzdagi savollar,
masalan  quyidagilarning  to‘g‘ri  yoki  noto‘g‘ri  ekanligini  aniqlang.  Maranon,
Madeyra,  Rio-negru  daryolarining  qaysilari  Braziliya  hududidan  tashkarida
boshlanadi?
  3.Umumlashtirishga oid savollar, masalan, quyidagi shaharlarning ruparasiga shu 
shaharga xos bo‘lgan sanoat tarmoqlarini yozing. Masalan, ximiya sanoati, 
tukimachilik sanoati, ichki port, sovun ishlab chiqarish, kand sanoati, neftni qayta 
ishlash va x.k
4. So‘zlari tushirib qoldirilgan tarzdagi savollar, Masalan: Hudud er yuza-sining
katta qismlari..... davrda hosilbo‘lgan mo‘z qoldiklari bilan koplangan va xakoza
5. Iqtisodiy hisob-kitob talab qiladigan tarzdagi savollar, masalan,  firma egasi
ishlab chiqarayotgan sanoat mahsulotining 60%ni mamlakat ichida, 40 foizini esa
chet el firmalariga sotish kerak. Sanoat va savdo ministrligi unga mahsulot ishlab
chiqarish uchun quyidagi byoshta hududdan bittasiga korxona kurishga ruxsat
berdi. Har bittasidan yer uchastkasining bahosi bir-xil. Korxona kurish uchun
quyidagi joylarning birini tanlagan maqul.
  a) Milford-xeyven b) Dandi  v) Sautgempton  g) Liverpul d) Glazgo.
Rivojlanayotgan mamlakatlarda ham keyingi yillarda ta’limga katta e’tibor
berilmokda.  Masalan,  Osiyoning  ko‘pgina  mamlakatlarida  1985  yilgacha  xalq
ta’limi uchun ajratilgan mablag‘lar 20 barobardan ortiq o‘sdi. Ayniqsa , Malayziya,
Saudiya  Arabistoni,  Iordaniya,  Singapur,  Janubiy  Koreya,  Tailand,  Suriya,
Logotip
omillar Frantsiya va Niderlandiya qishloq xo‘jaligi geografiyasini o‘rganishga yordam beradi? 3. SHimoliy - G‘arbiy Yevropaning istalgan ikkita yirik porti geogra- fiyasini qiyoslang. 4. Daniya iqlimining qaysi xususiyatlari sut chorvachiligining rivojlanishiga yoki rivojlanmasligiga sababchi bo‘ladi. AQSH maktablarida o‘quvchilar bilimini baholash ham o‘ziga xos xususiyatlarga ega. Qo‘yida ana shu savollardan namunalar keltiramiz. 1.Ko‘p variantni savoldan kerakli javobni topish (eng keng tarqalgan usul) Masalan:Angliya import qiladigan neftning asosiy qismi quyidagi davlatlarning qaysi laridan keltiriladi.1) A.Venesuela. B. AQSH. V.Yaqin Sharq davlatlari G.SHimoliy dengiz xavzasi D.Jazoir. 2)T ugri yoki noto‘g‘ri tarzdagi savollar, masalan quyidagilarning to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri ekanligini aniqlang. Maranon, Madeyra, Rio-negru daryolarining qaysilari Braziliya hududidan tashkarida boshlanadi? 3.Umumlashtirishga oid savollar, masalan, quyidagi shaharlarning ruparasiga shu shaharga xos bo‘lgan sanoat tarmoqlarini yozing. Masalan, ximiya sanoati, tukimachilik sanoati, ichki port, sovun ishlab chiqarish, kand sanoati, neftni qayta ishlash va x.k 4. So‘zlari tushirib qoldirilgan tarzdagi savollar, Masalan: Hudud er yuza-sining katta qismlari..... davrda hosilbo‘lgan mo‘z qoldiklari bilan koplangan va xakoza 5. Iqtisodiy hisob-kitob talab qiladigan tarzdagi savollar, masalan, firma egasi ishlab chiqarayotgan sanoat mahsulotining 60%ni mamlakat ichida, 40 foizini esa chet el firmalariga sotish kerak. Sanoat va savdo ministrligi unga mahsulot ishlab chiqarish uchun quyidagi byoshta hududdan bittasiga korxona kurishga ruxsat berdi. Har bittasidan yer uchastkasining bahosi bir-xil. Korxona kurish uchun quyidagi joylarning birini tanlagan maqul. a) Milford-xeyven b) Dandi v) Sautgempton g) Liverpul d) Glazgo. Rivojlanayotgan mamlakatlarda ham keyingi yillarda ta’limga katta e’tibor berilmokda. Masalan, Osiyoning ko‘pgina mamlakatlarida 1985 yilgacha xalq ta’limi uchun ajratilgan mablag‘lar 20 barobardan ortiq o‘sdi. Ayniqsa , Malayziya, Saudiya Arabistoni, Iordaniya, Singapur, Janubiy Koreya, Tailand, Suriya,
Hindiston, Pokiston, kabi mamlakatlarda xalq moarifi rivojlanishi ancha yuqori
bo‘ldi. Osiyodagi ko‘pchilik mamlakatlarda bolalar 5-7 yoshdan boshlab maktabga
bora boshlaydilar.Bangladyosh, Birma, Livan, Pokiston, SHri-Lankada maktabga 5
yoshdan boradilar Osiyodagi ko‘pchilik mamlakatlarda majburiy ta’lim 5 yildan 10
yilgacha, o‘rta maktabda o‘qishni davom ettirish esa 4 yildan 8 yilgacha qilib
belgilangan.
  Aksariyat  rivojlanayotgan  mamlakatlarda  geografiya  o‘quv  dasturlari
mamlakatning tabiiy va iqtisodiygeografiyasini o‘rganishga deyarli uxshash bo‘lib,
alohida  e’tibor  berilgan.  Ular  utmishda  mustamlaka  bo‘lgan  davrlarda  o‘z
geografiyasiga  nisbatan  ko‘proq  mustamlakachi  davlat  geografiyasini  puxta
o‘rganar  edilar.  Hozirgi  kunda  hamko‘pchilik  rivojlanayotgan  mamlakatlarda
mustamlakachilik ananalari o‘qitish mazmuni va metodlari saklanib qolgan yoki
juda kam o‘zgargan.
   Faqat oxirgi o‘n yilliklarda rivojlanayotgan mamlakatlarda o‘quv dasturlari,
geografiya  darsliklari  mamlakat  xo‘jaligi  ehtiyojlarini  e’tiborga  olgan  xolda
tuzilishga e’tibor berilmokda.
   Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, xorijiy davlatlar geografiya ta’limida ijobiy
siljishlar kuzatilmokda. Jumladan, ta’lim mazmuni va o‘qitish metodlarida yangi
metodlar  va  texnologiyalar  qo‘llanila  boshladi.  Xorijiy  mamlakatlarda evristik
metod ko‘proq qo‘llaniladi. Bunda o‘quvchi ko‘proq mustaqil bilim olishga, kichik
tadqiqotlar qilishga  yo‘naltiriladi. Har xil didaktik materiallar, turli xil  hujjatlar,
vositalar asosida muammoli savollar o‘quvchilar diqqatiga havola etiladi. Bir-
biriga bog‘langan savollar asosida evristik suxbatlar o‘tkazish keng tarqalgan.
Ishlab chiqarish jarayoni, ekologik muammolar turli o‘yinlar tarzida o‘rganiladi.
Bunda o‘quvchilar o‘zlarini turli kompaniyalar prezidenti biznesmenlar o‘rniga
qo‘yib "ish" bajaradilar. Bunday usul ko‘proq AQSH, Buyuk Britaniya, Yangi
Zelandiya,  G‘arbiy  Yevropa  mamlakatlarida  keng  qo‘llaniladi.  Tarqatma
kartochkalar usulida turli chizma jadvallar, kartalar o‘quvchilar diqqatiga turlicha
xatoliklarga yo‘l qo‘yib tuziladi va tarqatiladi, o‘quvchilar yo‘l qo‘yilgan o‘sha
xatoliklarni mustaqil topishlari talab qilinadi. Turli xil misol va masalalar echish
ham o‘quvchilarning darsga bo‘lgan qiziqishlarini oshirishi nuqtai nazaridan kelib
chiqadi.
Logotip
Hindiston, Pokiston, kabi mamlakatlarda xalq moarifi rivojlanishi ancha yuqori bo‘ldi. Osiyodagi ko‘pchilik mamlakatlarda bolalar 5-7 yoshdan boshlab maktabga bora boshlaydilar.Bangladyosh, Birma, Livan, Pokiston, SHri-Lankada maktabga 5 yoshdan boradilar Osiyodagi ko‘pchilik mamlakatlarda majburiy ta’lim 5 yildan 10 yilgacha, o‘rta maktabda o‘qishni davom ettirish esa 4 yildan 8 yilgacha qilib belgilangan. Aksariyat rivojlanayotgan mamlakatlarda geografiya o‘quv dasturlari mamlakatning tabiiy va iqtisodiygeografiyasini o‘rganishga deyarli uxshash bo‘lib, alohida e’tibor berilgan. Ular utmishda mustamlaka bo‘lgan davrlarda o‘z geografiyasiga nisbatan ko‘proq mustamlakachi davlat geografiyasini puxta o‘rganar edilar. Hozirgi kunda hamko‘pchilik rivojlanayotgan mamlakatlarda mustamlakachilik ananalari o‘qitish mazmuni va metodlari saklanib qolgan yoki juda kam o‘zgargan. Faqat oxirgi o‘n yilliklarda rivojlanayotgan mamlakatlarda o‘quv dasturlari, geografiya darsliklari mamlakat xo‘jaligi ehtiyojlarini e’tiborga olgan xolda tuzilishga e’tibor berilmokda. Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, xorijiy davlatlar geografiya ta’limida ijobiy siljishlar kuzatilmokda. Jumladan, ta’lim mazmuni va o‘qitish metodlarida yangi metodlar va texnologiyalar qo‘llanila boshladi. Xorijiy mamlakatlarda evristik metod ko‘proq qo‘llaniladi. Bunda o‘quvchi ko‘proq mustaqil bilim olishga, kichik tadqiqotlar qilishga yo‘naltiriladi. Har xil didaktik materiallar, turli xil hujjatlar, vositalar asosida muammoli savollar o‘quvchilar diqqatiga havola etiladi. Bir- biriga bog‘langan savollar asosida evristik suxbatlar o‘tkazish keng tarqalgan. Ishlab chiqarish jarayoni, ekologik muammolar turli o‘yinlar tarzida o‘rganiladi. Bunda o‘quvchilar o‘zlarini turli kompaniyalar prezidenti biznesmenlar o‘rniga qo‘yib "ish" bajaradilar. Bunday usul ko‘proq AQSH, Buyuk Britaniya, Yangi Zelandiya, G‘arbiy Yevropa mamlakatlarida keng qo‘llaniladi. Tarqatma kartochkalar usulida turli chizma jadvallar, kartalar o‘quvchilar diqqatiga turlicha xatoliklarga yo‘l qo‘yib tuziladi va tarqatiladi, o‘quvchilar yo‘l qo‘yilgan o‘sha xatoliklarni mustaqil topishlari talab qilinadi. Turli xil misol va masalalar echish ham o‘quvchilarning darsga bo‘lgan qiziqishlarini oshirishi nuqtai nazaridan kelib chiqadi.