XORIJIY INVESTITSIYALARNING IQTISODIY O‘SISHNI TA’MINLASHDAGI O‘RNI
Yuklangan vaqt
2024-03-03
Yuklab olishlar soni
6
Sahifalar soni
36
Faytl hajmi
126,7 KB
XORIJIY INVESTITSIYALARNING IQTISODIY O‘SISHNI
TA’MINLASHDAGI O‘RNI
REJA:
Kirish……….……………………………………………………………………3
Xorijiy investitsiyalar nazariyalari, turlari va ulardan foydalanish shakllari ……..5
Iqtisodiy rivojlanishni ta'minlashda to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalardan
foydalanish zaruriyati…………….………………………………..…………….13
O'zbekistonga xorijiy investitsiyalarni faol va samarali o'zlashtirishning asosiy
shartlari…………………………………………………………….………….…21
Iqtisodiyotga jalb qilingan xorijiy investitsiyalar samaradorligini baholash …...30
Xulosa…………………………………………………….…………….…….…35
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati……………………….………...……..…….36
1
Kirish
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi va zarurati. Globallashuv sharoitida xalqaro iqtisodiy
munosabatlarda davlatlar o'rtasida investitsiyaviy hamkorlik qilishning roli ortib bormoqda.
Jahon mamlakatlarida barqaror iqtisodiy o'sishni ta'minlashda xorijiy investitsiyalarni jalb
qilish va ulardan samarali foydalanish muhim ahamiyat kasb etmoqda. Ayniqsa, iqtisodiy
o'sish sur'atlari yuqori bo'lgan rivojlanayotgan davlatlarda to'g'ridan-to'g'ri xorijiy
investitsiyalar jalb qilishga alohida e'tibor qaratilmoqda. 2000-2016 yillarda jalb qilingan
to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar hajmi Hindistonda 20 martagacha, Turkiyada 15 marta,
Vetnamda 8,9 marta, Kambodjada 8,2 marta, Myanmada 7,2 marta, Panamada 6 marta oshdi.
O'z navbatida xorijiy investitsiyalarning yuqori iqtisodiy samarasi natijasida aytilgan davrda
ushbu mamlakatlarda o'rtacha iqtisodiy o'sish sur'ati ham baland bo'lib, 6,5- 10,5 foizgacha
yetgan.
Jahonda toʼgʼridan-toʼgʼri xorijiy investitsiyalar jalb qilish mexanizmini takomillashtirish,
ularning istiqbolli tarmoqlarga kirishini ragʼbatlantirish va ulardan samarali foydalanish
muammolari boʼyicha ilmiy izlanishlar olib borish kengaymoqda. Chunki oxirgi oʼn yilda
jahon iqtisodiyotidagi nobarqarorlik, turli tahdidlarning saqlanib qolayotganligi, rivojlangan
va rivojlanayotgan mamlakatlarda oʼsish suraʼtlarining pasayishi dunyoda xorijiy
investitsiyalar oqimi hajmini tushib ketishiga sabab boʼldi. Mazkur holatlar tanlangan tadqiqot
mavzusining dolzarbligini belgilab beradi.
Oʼzbekistonda iqtisodiyotni modernizatsiyalash va diversifikatsiyalash asosida uning
raqobatdoshligini oshirish maqsadida xorijiy investitsiyalar, avvalo toʼgʼridan-toʼgʼri xorijiy
investitsiyalarni jalb qilish ustuvor yoʼnalish sifatida tanlangan. Аmmo mamlakatimizda aholi
jon boshiga toʼgʼridan-toʼgʼri xorijiy investitsiyalarni jalb qilish 2016 yilda yuqori iqtisodiy
oʼsish surʼatiga ega boʼlgan rivojlanayotgan mamlakatlarga nisbatan 4,5 marta, MDH
mamlakatlari oʼrtacha koʼrsatkichidan 3 marta kam boʼlgan. Shuning uchun ham 2017-2021
yillarda Oʼzbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yoʼnalishi boʼyicha
Harakatlar strategiyasida2 «...etakchi xalqaro va xorijiy moliyaviy institutlar bilan aloqalarni
kengaytirish, puxta oʼylangan tashqi qarzlar siyosatini amalga oshirishni davom ettirish, jalb
qilingan xorijiy investitsiya va kreditlardan samarali foydalanish» ustuvor vazifa sifatida
2
belgilab qoʼyildi. Dissertatsiya ishi muayyan darajada Oʼzbekiston Respublikasi
Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi «Oʼzbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish
boʼyicha Harakatlar strategiyasi toʼgʼrisida»gi PF-4947- sonli, 2016 yil 26 oktyabrdagi «Erkin
iqtisodiy zonalar faoliyatini faollashtirish va kengaytirishga doir qoʼshimcha chora-tadbirlar
toʼgʼrisida»gi PF-4853-sonli, 2016 yil 5 oktyabrdagi «Tadbirkorlik faoliyatining jadal
rivojlanishini taʼminlashga, xususiy mulkni har tomonlama himoya qilishga va ishbilarmonlik
muhitini sifat jihatidan yaxshilashga doir qoʼshimcha chora-tadbirlar toʼgʼrisida»gi PF-4848-
sonli, 2012 yil 10 apreldagi «Toʼgʼridan-toʼgʼri xorijiy investitsiyalarni jalb etishni
ragʼbatlantirish borasidagi qoʼshimcha chora tadbirlar toʼgʼrisida»gi PF-4434-sonli
Farmonlari va boshqa ushbu sohadagi normativ-huquqiy hujjatlarda belgilangan vazifalarni
amalga oshirishga xizmat qiladi.
3
1.Xorijiy investitsiyalar nazariyalari, turlari va ulardan foydalanish shakllari
Jahonda globallashuv va xalqaro iqtisodiy integratsiyalashuvning kuchayishi natijasida
mamlakatlar o'rtasida xalqaro kapital harakati tezlashib bormoqda. Bu esa, o'z navbatida,
kapital ko'chishining asosiy shakli bo'lgan to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar bo'yicha
ko'plab iqtisodchi olimlarning turli iqtisodiy nazariyalar doirasida o'zlarining yondashuv va
qarashlarini ilgari surishlariga turtki bo'lgan. XX asrning 60-yillarida R.Vernon o'zining
xalqaro tovar ishlab chiqarish sikli nazariyasida TTXI va xalqaro savdo o'rtasidagi munosabat,
tovarning hayotiy sikli kabi muammolarga e'tiborni qaratadi. Muallif xalqaro savdo va xorijiy
investitsiyalashning o'zaro ta'siri dinamikasini tadqiq qiladi.
Kanadalik iqtisodchi S.Xaymer esa transmilliy kompaniyalar va sust raqobat nazariyasida
transmilliy kompaniyalar (TMK) raqobatdoshligi va ularning xalqaro faoliyatini tahlil qilgan1.
Xorijiy investorlar uchun chet elga ishlab chiqarish investitsiyalarini kiritish ichki bozorda
ishlab chiqarishni tashkil etishdan ko'ra ko'proq xatarlar va harajatlarni keltirib chiqaradi.
J.Danning (1981 y.) to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar determinantlarini kompleks
tadqiq qilib, o'zining eklektik paradigmasini (OLI modeli) ilgari suradi2.Transmilliy
kompaniyalarning xorijiy aktivlari hajmi uch guruh omillar orqali aniqlanadi: xorijiy
investorlarning raqobat ustunliklari majmui va tabiati (Ownership-specificadvantaGES, O-
ustunliklar); mahalliy omillar va bozorlar majmui va tabiati (Location-specificadvantaGES,
L-ustunliklar);
internalizatsiyalashuv
natijasida
kelib
chiqadigan
ustunliklar
(Internationalization-specificadvantaGES, I- ustunliklar). To'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiya
tushunchasi xalqaro darajada.Xalqaro valyuta jamg'armasining 2009 yildagi “To'lov balansi
va xalqaro investitsiya pozitsiyasi bo'yicha qo'llanma”sining oltinchi nashrida24 va 2008
yildagi Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti “To'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyaga
namunaviy ta'rifining 4- nashrida qabul qilingan mezonlarga asoslanadi .
1 Hymer, S. H. (1960): “The International Operations of National Firms: A Study of Direct Foreign Investment”. PhD
Dissertation. Published posthumously. The MIT Press, 1976. Cambridge, Mass.
2 Dunning, J. H. (1988): “The Eclectic Paradigm of International Production: A restatement and somepossible extensions”,
in Journal of International Business Studiesissue 19 (Spring)
4
Ularga ko'ra, to'g'ridanto'g'ri xorijiy investitsiya bu transchegaraviy investitsiyalarning
shunday turiki, unda bir iqtisodiyotdagi rezident boshqa iqtisodiyotdagi rezident korxonaga
investitsiya kiritishi uning boshqaruvini nazorat qilish yoki unga salmoqli ta'sir ko'rsatish
imkoniyatini beradi. Bunda boshqaruvni nazorat qilish uchun korxonaning kamida 50 foiz
ovoz berish huquqi, unga salmoqli ta'sir ko'rsatish uchun esa 10-50 foiz ovoz berish huquqi
talab qilinadi3. Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti ta'rifiga ko'ra, to'g'ridan-to'g'ri
xorijiy investitsiya bu bir iqtisodiyotdagi rezident korxonaning (to'g'ridan-to'g'ri investor)
boshqa iqtisodiyotdagi rezident korxonada(TTXI qabul qiluvchi) davomli manfaatini o'rnatish
maqsadini ifodalaydi. Davomli manfaat esa to'g'ridan-to'g'ri investor va TTXI qabul qiluvchi
o'rtasidagi uzoq muddatli aloqaning va to'g'ridan-to'g'ri investorning TTXI qabul qiluvchi
korxona boshqaruviga salmoqli ta'sirining mavjudligi bilan izohlanadi. Investor va korxona
o'rtasidagi bunday munosabat esa investorning korxona boshqaruv ovozining kamida 10 foiz
ulushini qo'lga kiritganda yuzaga keladi4.
Ba'zi
mahalliy
iqtisodchilarimiz
yondashuvlarida
esa
to'g'ridan-to'g'ri
xorijiy
investitsiyalar deganda, chet el investorlari tomonidan milliy iqtisodiyotdagi tadbirkorlik va
boshqa faoliyat sub'ektlariga kiritiladigan moliyaviy, moddiy va nomoddiy ne'matlar va ularga
doir huquqlar tushunilib, ular foyda olish yoki uzoq muddatli manfaat ko'rish maqsadini o'zida
aks ettiruvchi xalqaro investitsiya kategoriyasi sifatida talqin qilinadi5.
Shuningdek, to'g'ridan-to'g'ri investitsiyalar investitsiyalarning boshqa turlaridan o'zining
uzoq muddatga mo'ljallanganligi, asosiy vositalarga sarflanishi va mamlakatdagi ishlab
chiqarish apparatini yangilanish ko'rsatkichlarini tezlashtirishga qulay imkoniyat tug'dirishi
xususiyatlari bilan ajralib turadi. Xo'jalik sub'ektlari muomalaga chiqargan oddiy
aktsiyalarning 10% dan ortiq qismini xarid qilgan investorlar ham to'g'ri investitsiyalar
3 Balance of payments and international investment position manual. 6th ed. —Washington, D.C.: International Monetary
Fund, 2009. P.100-110.
4 OECD Benchmark Definition of Foreign Direct Investment, fourth edition, —Paris, France.: The Organisation for
Economic Co-operation and Development, 2008, P.48-49.
5 Обломуродов Н.Н. Тўғридан-тўғри хорижий инвестицияларни жалб қилишнинг назарий асослари ва устувор
йўналишлари: Иқтисод фанлари номзоди диссертацияси. – Тошкент: Давлат ва жамият қурилиши академияси, 2008.
143 б
5
xajmining ko'payishiga olib keluvchi iqtisodiy-moliyaviy ko'rsatkich hisoblanadi6. Xorijiy
investitsiyalarning
mamlakatimiz
iqtisodiyotini
tarkibiy
o'zgartirish
va
modernizatsiyalashdagi rolini tahlil qilish, investitsiyalarni faol jalb qilish bo'yicha takliflar
A.Isadjanov ilmiy tadqiqotlarida ham o'z aksini topgan7. Bizning fikrimizcha, yuqoridagi
yondashuvlar asosida to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalarga umumiy ravishda va keng
qamrovli qilib, “bu muayyan mamlakat iqtisodiyotida faoliyat yuritayotgan xo'jalik yurituvchi
birlikning xorijiy boshqa bir mamlakatda ro'yxatdan o'tgan mulkchilik shaklining u yoki bu
turiga mansub korxona yoki ishlab chiqaruvchi tashkilot faoliyatiga ishlab chiqarishni
yangidan tashkil etish yoki kengaytirish uchun uning nizom jamg'armasining 10% miqdoridan
kam bo'lmagan va foyda olish maqsadida yo'naltirilgan moddiy yoki nomoddiy mablag'lardir”
deb ta'rif berish maqsadga muvofiqdir.
Xalqaro hamkorlik integratsiyasi turi nuqtai nazardan TTXIni gorizontal, vertikal va
konglomerativ turlarga ajratish mumkin 8 .Gorizontal TTXI investor tomonidan o'z
mamlakatida avvaldan ishlab chiqarib kelgan muayyan turdagi mahsulotlarni xomashyo
bosqichidan to iste'molga tayyor bo'lgunicha chet el mamlakatida ishlab chiqarish uchun
yo'naltirilgan investitsiyalardir.
Vertikal TTXI esa muayyan turdagi mahsulotni ishlab chiqarish jarayonining turli
bosqichlaridagi faoliyat yoki tarmoqlarni investor uchun qulay bo'lgan alohida mamlakatlarga
joylashtirish uchun kiritilgan xalqaro investitsiyalardir. Ularning maqsadi chet eldagi
xomashyo materiallardan foydalanish, mahsulotlarni tarqatuvchi savdo shahobchalari orqali
iste'molchilarga yaqinlashish, yuqori malakali ishchi kuchidan foydalanish kabilardan iborat
bo'lishi mumkin.
6 Хайдаров Н.Х. Тўғридан-тўғри инвестициялар имкониятлари// “Иқтисодиёт ва инновацион технологиялар” илмий
электрон журнали, №1, 2011 й, 4-б.
7 Isadjanov A.A. Uzbekistan - restructuring economy and foreign investment // Журнал «Marco Polo magazine». Italy,
Venezia 2000. № 3
8 Caves, Richard E. (1971), International corporations: The industrial economics of foreign investment, Economica 38 (149),
1-27.
6
Konglomerativ TTXI esa o'z ichiga gorizontal va vertikal TTXI qamrab oladi. Masalan
amerikalik avtomobil ishlab chiqaruvchi o'z mahsulotini to'liq yaponiya bozorida ishlab
chiqarishni tashkil etsa va bu jarayon mazkur mamlakatda avtomobil ehtiyot qismlarini ham
ishlab chiqarish, yangi ishlab chiqarilgan mahsulotni sotishni ta'minlovchi savdo
shahobchalarini barpo etish bilan birga yuz bersa, ushbu iqtisodiy faoliyatga yo'naltirilgan
investitsiyalar konglomerativ xarakterga ega bo'ladi.
Retsipiyent mamlakat iqtisodiyoti xususiyati nuqtai nazardan esa TTXIni import o'rnini
bosuvchi, eksportni rag'batlantiruvchi va davlat tashabbusi ostidagi turlarga ajratish mumkin9.
Import o'rnini bosuvchi investitsiyalar muayyan mamlakatda ushbu mamlakat avval import
qilgan mahsulotlar ishlab chiqarish uchun kiritilgan resurslar hisoblanadi. Eksportni
rag'batlantiruvchi TTXI esa retsipiyent mamlakatning investor mamlakat va TMK filiallari
joylashgan mamlakatlarga xomashyo materiallar va oraliq mahsulotlar eksportini
rag'batlantiradi. Davlat tashabbusi ostidagi xalqaro investitsiyalar turiga esa hukumat to'lov
balansidagi kamomadni yo'qotish maqsadida xorijiy investorlarga turli imtiyozlar taklif qilish
jarayonida jalb qilingan investitsiyalar kiradi.
TTXIni, shuningdek, egallovchi (expansionary) va himoyaviy (defensive) xarakterdagi
turlarga ajratish mumkin. Egallovchi xalqaro investitsiyalar retsipiyent mamlakat
iqtisodiyotiga sarmoya kiritayotgan firma ustunliklaridan foydalanish orqali mazkur mamlakat
iste'mol bozorini egallashni ko'zda tutadi. Himoyaviy xarakterdagi investitsiyalar esa qabul
qiluvchi mamlakatda mavjud arzon ishchi kuchi yoki xomashyodan foydalanib ishlab
chiqarish harajatlarini kamaytirishni va shu orqali mahsulot tannarxini pasaytirib, xalqaro
bozordagi kuchli raqobatdan saqlanishni maqsad qilib qo'yadi10.
TTXI korxona va firmalarning chet el bozorlariga kirib borishi uchun eng qulay usullardan
biri hisoblanadi. Ular uch xil shaklga ega bo'lishi mumkin: ishlab chiqarishni yangidan tashkil
etishni nazarda tutuvchi grinfild investitsiyalar, transchegaraviy birlashish va o'zlashtirishlar
9 Moosa, I. A. (2002), Foreign Direct Investment: Theory, Evidence and Practice, Palgrave Macmillan.
10 Chen, C. (1999), “The impact of FDI and trade”, in Y.Wu (ed.), Foreign direct investment and Economic Growth in Chine,
Cheltenham, UK and Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing, pp. 71-99.
7
(M&As) va qo'shma korxonalar11. Grinfild investitsiyalar investor firma retsipiyent mamlakat
hududida yangi ishlab chiqarish faoliyatini boshlashi bilan amalga oshiriladi. Agar xorijiy
investor yangi korxona ochmasdan mavjud korxonani sotib olib, undagi ishlab chiqarish
texnika va texnologiyasini, ishchilarini va butun jarayonni deyarli butunlay yangilasa, bunday
TTXI “braunfild investitsiyalar” deyiladi.
Bunday TTXI turi asosan o'tish iqtisodiyoti mamlakatlarida ko'p kuzatilgan12. TTXIning
korxonalarning xalqaro darajada o'zaro birlashishi va yutib yuborishi(M&As) natijasida kelib
chiqadi. TTXIning bu turi xorijiy investorlar uchun grinfild investitsiyalarga qaraganda bir
qancha ustunliklarga ega bo'lishi mumkin. Masalan, muvaffaqiyatsizlikka uchragan
investitsiya loyihalari odatda investor uchun arzonga tushadi va investorning bozorga qisqa
muddatda kirib olishini ta'minlaydi.
Firmalarning o'zaro birlashishi yoki singib ketishiga bir-birining maxsus ustunliklaridan
foydalanish va masshtab iqtisodi orqali jahon bozorida yuqori raqobatbardoshlikka erishish
maqsadi rag'batlantiruvchi omil bo'lib xizmat qiladi. Korxonaning grinfild investitsiyalari yoki
birlashish va singib ketish yo'lidan birini tanlashi uning o'z imkoniyatlari, retsipiyent
mamlakat va tarmoq xususiyatlariga bog'liq (UNCTAD, 2000). Masalan, ilmiy-texnik
salohiyati pastroq bo'lgan korxonalar ilg'or texnologiyali korxonalarga qaraganda birlashish
va singib ketishga moyil bo'ladilar. Chuqur diversifikatsiyalashgan firmalar va yirik
transmilliy kompaniyalar ham birlashish va singib ketish yo'lini ma'qulroq ko'radilar. Investor
va retsipiyent mamlakat o'rtasidagi madaniy va iqtisodiy farqlanishning kattaligi birlashish va
singib ketish tendentsiyalarini kamaytiradi.
TTXIni qo'shma korxonalar tashkil etib olib kirish esa quyidagi sabablarga ko'ra amalga
oshirilishi mumkin: xorijiy investor uchun grinfild investitsiyalarni amalga oshirish serharajat
yoki yuqori tavakkalchilikka ega bo'lishi mumkin; birlashtirilgan resurs va imkoniyatlarning
mavjudligi.
11 Dunning, J. (1993). Multinational Enterprises and the Global Economy. Harlow: Addison-Wesley.
12 Meyer K. and Estrin S.(1998), “Entry Mode Choice in Emerging Markets: Greenfield, Acquisition, and Brownfield”,
Working Paper No. 18, Center for East European Studies, Copenhagen Business School, Denmark
8
Xorijiy bozordagi korxonani sotib olish orqali TTXIni olib kirish shakli esa ko'pincha
quyidagi holatlarda amalga oshiriladi: sotib olinayotgan korxona asosan sanoatlashgan ilg'or
korxona bo'ladi; o'zlashtirilayotgan mahalliy korxona yirik bozor ulushiga, yuqori tovar belgisi
obro'siga va yaxshi rivojlangan sotish tarmoqlariga ega bo'ladi.
TTXIni ularni rag'batlantiruvchi omillar bo'yicha resurs, bozor, samara va strategik vosita
izlovchi turlarga bo'linishi J.Danning nazariyalariga asoslanadi. Ko'pchilik rivojlanayotgan va
o'tish iqtisodiyoti mamlakatlarida TTXI asosan resurs izlovchi xarakterga ega bo'ladi. Bu
turdagi investitsiyalar uchun rag'batlantiruvchi omillar sifatida retsipiyent mamlakatlarning
xomashyo va mehnat resurslariga boyligini keltirish mumkin. Ushbu mamlakatlarda neft, gaz,
mineral moddalar, metallar kabi tabiiy boyliklarning ko'pligi va arzonligi hamda arzon ishchi
kuchining mavjudligi resurs izlovchi investitsiyalar jalb qilishni rag'batlantiradi. Bunday
turdagi investitsiyalash natijasida ishlab chiqarilgan mahsulotlar esa asosan eksport qilinadi.
Bunda resurs izlovchi investorlarning 3 ta turini ajratib ko'rsatish mumkin:
a) tabiiy resurslar izlovchi (xomashyo materiallari va qishloq xo'jalik mahsulotlari);
b) arzon, intiluvchan, malakasiz va yarim malakali ishchi kuchini izlovchi;
v) texnologiya imkoniyatlari, menejment, marketing va yuqori tashkilotchilik salohiyatini
izlovchi investorlar13.
Bozor izlovchi TTXI esa muayyan mamlakat yoki mintaqa iste'mol bozorlarini egallashni
maqsad qilib qo'yadi. Bu turdagi investitsiyalar kirituvchi korxonalar odatda o'z
mahsulotlariga bo'lgan joriy yoki kelgusi talabga javoban uy xo'jaliklari uchun zarur iste'mol
va sanoat mahsulotlarini ishlab chiqaradi. Ba'zi holatlarda butlovchi yoki oraliq mahsulot
korxonalari o'z mijozlari ketidan chet elga ergashadilar va bozor izlovchi TTXIni vujudga
keltiradilar. Masalan, avtomobil ehtiyot qismlari ishlab chiqaruvchi korxona avtomobil ishlab
chiqaruvchi ketidan ergashadi. Bozor izlovchi TTXI ko'pincha himoyalovchi harakterga ega
bo'lib, korxonalar tomonidan qabul qiluvchi mamlakatdagi import to'siqlarini aylanib o'tish
13 Dunning, J.H. (1993) Multinational Enterprises and the Global Economy. Harlow, Essex: Addison –Wesley Publication
Company. P.57.
9
maqsadida amalga oshiriladi. Bu turdagi investitsiyalar olib kiruvchi investor uchun
retsipiyent mamlakatdagi liberal savdo siyosati muhim ahamiyat kasb etadi.
Kompaniyalarning bozor izlovchi TTXIni amalga oshirishlariga xorijiy mamlakatdagi
bozor hajmi va uning o'sishinining kutilishidan tashqari to'rtta asosiy omil ta'sir ko'rsatadi: a)
firmaning ta'minotchilari yoki mijozlari xorijiy mamlakatlarga ko'chishi yoki kengayishi
mumkin va bu holatda firma bozorni qo'ldan bermaslik uchun ular orqasidan ergashadi; b)
kompaniya ishlab chiqarayotgan mahsulotini xorijiy bozordagi mahalliy xususiyatlarga
moslashtirishi kerak bo'ladi va bunga erishish uchun esa mazkur bozorda ishlab chiqarishni
tashkil qilish, ya'ni TTXI kiritish talab qilinadi; v) muayyan iqtisodiyot bozorini uzoq
masofadan ta'minlashdan ko'ra unga qo'shni mamlakatlar yoki uning hududidagi
imkoniyatlardan foydalanish ishlab chiqarish va transaktsiya xarajatlarini tejaydi; g) korxona
o'z strategiyasining bir qismi sifatida raqobatchilari faoliyat ko'rsatadigan ilg'or xorijiy
bozorlarda bevosita o'zlari mavjud bo'lishni kerakli deb hisoblaydi.
Samara izlovchi TTXI xarajatlar past bo'lgan retsipiyent mamlakatdagi arzonchilikdan
foydalanish uchun amalga oshiriladi. Ishlab chiqarish xarajatlarining kamayishi esa investor
korxonalar samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Masalan, kredit karta kompaniyasining
AQShlik mijozlar uchun Hindistonda chaqiruv (qo'ng'iroq qilish) markazini ochishi ishchilar
uchun xarajatlarni kamaytiradi va samara izlovchi TTXI sifatida e'tirof etiladi. Samara izlovchi
TTXIni rag'batlantiruvchi kuch bu korxonalarning geografik tarqoq joylashgan operatsiyalarni
o'z ishlab chiqarishi, mahsulotlarini tarqatishi va marketing faoliyatini oqilona tashkil qilish
orqali amalga oshirishga bo'lgan intilishidir. Iqtisodiy faoliyatni bunday optimallashtirish
mamlakatlar o'rtasidagi ishlab chiqarish omillari narxlari o'rtasidagi farqlar hamda ularning
miqdor va sifat jihatdan o'zaro farqlanishiga asoslanadi.
Strategik vosita izlovchi TTXI qachon korxonalar o'zlarining uzoq muddatli strategik
maqsadlarini amalga oshirish uchun xorijiy mamlakatga investitsiya kiritganda yuzaga keladi.
Masalan, o'zaro manfaatli ilmiy tadqiqot va konstruktorlik ishlarini hamkorlikda amalga
oshirish uchun transmilliy korxona chet el mamlakatidagi boshqa korxona bilan birlashma
shakllantirishi mumkin.
10
TTXIni kiritishning turli shakllariga ta'sir ko'rsatuvchi omillarni ekonometrik baholash
bo'yicha amalga oshirilgan tadqiqot natijasiga ko'ra ishlab chiqaruvchi sub'ektlarda
samaradorlik oshgani sari ular to'liq o'zlari egalik qila oladigan grinfild investitsiyalar
kiritishga moyil bo'lib boradilar .
Aytib o'tilgan TTXI turlari bo'yicha endilikda iqtisodiyotimizga davlat tashabbusi ostida
jalb qilinayotgan asosan resurs va bozor izlovchi xususiyatiga ega bo'lgan chet el
investitsiyalarini import o'rnini bosuvchi va eksportni rag'batlantiruvchi, uzoq muddatli
strategik maqsadlarni amalga oshirishni ko'zlovchi, mahsulotlarni xomashyo bosqichidan to
iste'molga tayyor bo'lgunicha ishlab chiqaruvchi investitsiya turlari bilan boyitish maqsadga
muvofiq bo'ladi. Bu esa, o'z navbatida, iqtisodiyotning xomashyoga bog'liqlik darajasini
kamaytirishni, ularni qayta ishlash darajasini esa oshirishni, ishlab chiqarishni tarkibiy
jihatdan o'zgartirish va diversifikatsiyalashni va tashqi savdoning faollashuvini ta'minlaydi.
Jahonda to'g'ridan-to'g'ri xorijiy investitsiyalar jalb qilish mexanizmini takomillashtirish,
ularning istiqbolli tarmoqlarga kirishini rag'batlantirish va ulardan samarali foydalanish
muammolari bo'yicha ilmiy izlanishlar olib borish kengaymoqda. Chunki oxirgi o'n yilda
jahon iqtisodiyotidagi nobarqarorlik, turli tahdidlarning saqlanib qolayotganligi, rivojlangan
va rivojlanayotgan mamlakatlarda o'sish sura'tlarining pasayishi dunyoda xorijiy
investitsiyalar oqimi hajmini tushib ketishiga sabab bo'ldi. Mazkur holatlar tanlangan tadqiqot
mavzusining dolzarbligini belgilab beradi.
11
2.Iqtisodiy
rivojlanishni
ta'minlashda
to'g'ridan-to'g'ri
xorijiy
investitsiyalardan foydalanish zaruriyati
To‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarning samaradorligi ularning iqtisodiyotga
bevosita va bilvosita ta’sirlarining xarakteri bilan izohlanadi. Boshqacha aytganda,
TTXIning iqtisodiyotga va uning rivojlanishiga ijobiy ta’sirining darajasi ularning
samaradorligini ifodalaydi. TTXIning iqtisodiyotga ta’sirini o‘rganish bo‘yicha ko‘p
iqtisodchi olimlar empirik tadqiqotlar olib borganlar. Masalan, J.X.Danning xorijiy
investitsiyalarning resipient mamlakat iqtisodiyoti raqobat ustunliklariga resurslar,
tadbirkorlik, samaradorlik, soliqlar, to‘lov balansi, iqtisodiy integratsiyalashuv, siyosiy,
ijtimoiy va madaniy yo‘nalishlarda o‘z ijobiy ta’sirini ko‘rsatish mexanizmini keng
ko‘lamda yoritib bergan.
Shuningdek, xorijiy investitsiyalar texnologiya va bilimning uzatilishi va
tarqalishiga, bozor tuzilmasi va raqobatga, hamda resipient mamlakatning tashqi
savdosiga ham o‘z ijobiy ta’sirini ko‘rsatadi14. Shuni ham alohida ta’kidlash kerakki,
xorijiy investitsiyalarni ko‘r-ko‘rona jalb qilish har doim ham iqtisodiy rivojlanishga
ijobiy ta’sir ko‘rsatmaydi. Qachonki iqtisodiyotda texnologiya transfertlari ishchilar
malakasini oshirish va yangi bilimlarni egallash, zamonaviy boshqaruv va tashkiliy
usullarni o‘rgatish orqali qabul qiluvchi mamlakat bilim zaxirasini oshirsagina TTXIning
iqtisodiy o‘sishga ijobiy ta’siri kuzatiladi42. Ushbu holatda texnologiya tranfertini
harakatga keltiruvchi TTXI mamlakat iqtisodiy o‘sishiga ichki investitsiyalardan ko‘ra
ko‘proq ta’sir ko‘rsatadi15.
Bizning fikrimizga ko‘ra, TTXI nafaqat investitsiya qabul qilayotgan firmalar
samaradorligini, balki texnologiyaning tarqalishi natijasida resipient mamlakatdagi
boshqa barcha firmalar samaradorligini ham oshirishga turtki bo‘ladi. Buning sababi esa
mahalliy mamlakat investorlari ega bo‘lmagan texnologiyalar va bilimlarni TTXI orqali
mamlakatga olib kelish mumkin va bu albatta iqtisodiyot samaradorligini oshirishga
14Blomstrom M., Kokko A. How Foreign Investment Affects Host Counties. Policy Research Working Paper № 1745, March
1997. P. 44
15 De Mello, L., Jr. (1999). “Foreign Direct Investment-Led Growth: Evidence from Time Series and Panel Data,” Oxford
Economic Papers 51 (1), January.
12
xizmat qiladi. Shuningdek, xorijiy investorlar jahon bozorida faoliyat ko‘rsatganlari bois
chet el investitsiyalari resipient mamlakatda yo‘q bo‘lgan zamonaviy tajriba va yuqori
malakani ham ushbu mamlakatga taqdim etadi.
O‘zbek olimlari ham mahalliy investitsiyalarning barchasini rivojlantirish bilan
birga iqtisodiyot tarmoqlariga xorijiy investitsiya resurslaridan to‘g‘ridan-to‘g‘ri
investitsiya turini jalb qilishga asosiy e’tiborni qaratish lozimligini asoslaydilar. Chunki
xorijiy
investitsiyalardan
to‘g‘ridan-to‘g‘ri
investitsiya
turlarini
jalb
qilishni
rag‘batlantirish iqtisodiyotda yangi ish o‘rinlarini tashkil etish, zamonaviy texnika va
texnologiyaga ega bo‘lish, eksport salohiyatini oshirish, soliq tushumini oshirish
imkonini beradi 16 . TTXIdan ko‘riladigan manfaatlar qatoriga kapital kirib kelishi
oqibatida uni qabul qilayotgan mamlakatlar to‘lov balansining yaxshilanishini ham
kiritish mumkin. Chunki investitsiyalarning bunday turi qarz paydo qilmaydigan va ishlab
chiqarish manfaatlariga qaratilganligi tufayli mamlakatga joriy to‘lov balansi taqchilligini
moliyalashtirish yoki xalqaro qarzlar bo‘yicha foizlarni bemalol to‘lash imkonini beradi17.
A.Isadjanov ham o‘z tadqiqotlarida xorijiy investitsiyalarni mamlakatimizga faol
jalb qilishda xalqaro iqtisodiy integratsiyani ta’minlash va jahon mamlkatlari bilan
iqtisodiy hamkorlikni kengaytirish bo‘yicha ilmiy takliflar bergan18.
Xorijiy investitsiyalarning mamlakatga faol va keng ko‘lamda jalb qilinishi har doim
ham iqtisodiyotga kutilgan ijobiy ta’sir va samaralarni bermasligi mumkin. Xususan, ba’zi
ko‘p sonli mamlakatlar guruhi kesimi bo‘yicha o‘tkazilgan makroiqtisodiy tadqiqotlarga
ko‘ra, TTXI iqtisodiy o‘sishga muayyan shart-sharoitlar va talablar bajarilganda o‘zining
ijobiy ta’sirini ko‘rsatadi. Masalan, mamlakat TTXIning ijobiy ta’siridan foydalana olish
uchun yetarli darajada boy bo‘lishi kerak, ya’ni muayyan iqtisodiyot uchun o‘ziga xos
eng kam daromad chegarasi mavjud bo‘lib, agar mamlakatdagi aholi jon boshiga to‘g‘ri
16Ҳайдаров Н.Х. Иқтисодиётни эркинлаштириш шароитида корхоналар инвестицион фаолиятидаги молиясолиқ
муносабатларини такомиллаштириш масалалари (хорижий инвестицияли корхоналар мисолида), иқтисод фанлари
доктори илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация, 2003 й., 255-бет.
17 Холтаев Ж.Т. Иқтисодий ўсишда инвестициянинг аҳамияти// Ўзбекистон иқтисодий ахборотномаси. - Тошкент,
2000. - №7. –Б. 41.
18 Исаджанов А.А. Узбекистан: потенциал инвестиционного сотрудничества // Журнал «Иностранные инвестиции в
Республике Узбекистан». 2008. № 1
13
keluvchi daromad ushbu chegaradan oshsa, u TTXIning ijobiy ta’sirlaridan foydalana
oladi19. Chunki muayyan daromad darajasiga ega bo‘lgan mamlakat aholisigina yangi
texnologiyalarni o‘zlashtirish va shu orqali TTXI keltirishi mumkin bo‘lgan
samaralardan foydalana olish imkoniyatini qo‘lga kiritadi. Shuningdek, TTXI moliya
bozorlari yetarli darajada rivojlangan48 hamda iqtisodiyotda savdo erkin yoki ochiq
bo‘lgan mamlakatlarda iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirishda ijobiy ta’siri kuchli bo‘lgan20.
Aytish mumkinki, TTXIning iqtisodiyotga ijobiy ta’sirini ma’qullash bo‘yicha
barcha iqtisodchilarning fikri bir xil emas. Makroiqtisodiy yo‘nalishda olib borilgan
tadqiqotlar asosan TTXI va iqtisodiy o‘sish o‘rtasida ijobiy ta’sir borligini tasdiqlagan
bo‘lsa-da, mikroiqtisodiy yo‘nalishdagi ayrim tadqiqotlar TTXIning iqtisodiy o‘sishga
ta’sirini ijobiy baholamaydilar. 1950-60 yillarda TTXIning iqtisodiyotga ijobiy
ta’sirlarini rad etuvchi fikrlar tarqala boshladi va hozir ham bir qancha korxona va tarmoq
darajasidagi tadqiqotlar TTXIning ijobiy ta’sirlarini rad etadi. Ularga ko‘ra, salbiy
ta’sirlar absorbsion salohiyatning pastligi, ichki investitsiyalarning siqib chiqarilishi,
tashqi bozorda zaiflik va unga bog‘liqlik, foydaning olib chiqib ketilishi natijasida to‘lov
balansining yomonlashuvi, mahalliy firmalarning xorijiy korxonalar bilan raqobatga
kirisha olmasligi, xorijiy firmalar tomonidan bozorning egallanishi kabilarda namoyon
bo‘ladi.
Xorijiy investitsiyalarning mamlakat ichki investitsiyalarini siqib chiqarishi
mumkinligiga bog‘liq salbiy ta’sirlari haqidagi qarashlar ham bir qancha adabiyotlarda
o‘z aksini topgan. S.Xaymer (1960) va R.Keyvslarning (1971) sanoatni tashkillashtirish
nazariyasiga (industrial organization theory) ko‘ra, TTXI transmilliy korporatsiyalarning
qabul qiluvchi mamlakatlar mahalliy korxonalari ustidan monopol kuchga erishishiga
yo‘naltirilgan qat’iy strategiyasi natijasida kelib chiqadi. TMKning ilg‘or texnologiya,
zamonaviy boshqaruv va nou-xauga egaligi, savdo harajatlarining minimallashgani kabi
afzalliklari TTXI qabul qiluvchi mamlakatga kirib keladi va keyinchalik bozorning
19 Blomstrom, M., Lipsey, R.E. and Zejan, M. (1994). “What Explains Growth in Developing countries?”. NBER
Discussion Paper 1924.
20 Alfaro, Laura, Chanda Areendam, Sebnem Kalemli-Ozcan, and Sayek Selin. (2003). FDI and Economic Growth: The Role
of Local Financial Markets. Journal of International Economics 61, no.1 (October): 512-33
14
internalizatsiyalashuvi va mahalliy bozor muhiti ta’sirida yanada kuchayadi 21. Ushbu
yirik kompaniyalar qabul qiluvchi mamlakatdagi muayyan tarmoqda ishlab chiqarish
omillarini nazorat qilishi va ushbu mamlakat hukumati taklif qilgan soliq imtiyozlari
natijasida mahalliy korxonalarga qaraganda ko‘proq raqobat ustunligiga ega bo‘ladi.
Oxir-oqibatda esa ular o‘z raqobat ustunligi tufayli mahalliy korxonalarni bozordan siqib
chiqarishlari mumkin. Ushbu fikrlarni asoslovchi empirik tadqiqotlarni E.Braunshteyn va
G.Epshteyn53 (2002) hamda Y.Xuang54 (2003) ilmiy ishlarida ham topish mumkin.
Jumladan, Braunshteyn va Epshteyn Xitoyda 1986-1999 yillarni qamrab oluvchi
provinsiya darajasidagi panel ma’lumotlari asosida regressiya modelini qo‘llab, bu
mamlakatda TTXI ichki investitsiyalarni siqib chiqarganligi haqida xulosaga keldi.
Ularning ta’kidlashicha, Xitoy provitsiyalari o‘rtasida TTXIni jalb qilishga bo‘lgan
kuchli raqobat ularni soliqlarni pasaytirish, tabiat muhofazasi, ish haqi va ish sharoitlari
bo‘yicha talablarni yumshatishga majbur qildi. Bu esa TTXIning ijobiy ta’sirlarini
kamaytirdi. Xitoyda ichki korxonalarga nisbatan xorijiy investitsiya ishtirokidagi
korxonlarga ko‘proq imtiyozlar berish siyosati yuritilgani uchun xitoylik ishlab
chiqaruvchilar xorijiy kapital ishtirokidagi korxonalar ochishga rag‘batlantirildilar 22.
Keng imtiyozlar va hatto mahalliy kamyob resurslardan foydalanishda raqobat
ustunligiga ega bo‘lgan ushbu qo‘shma korxonalar oxir-oqibatda ichki investitsiyalarni
siqib chiqara boshlagan.
Keyinchalik TTXIning iqtisodiy rivojlanishga ijobiy ta’sirini ta’minlashda alohida
va maxsus shart-sharoitlar yaratish zaruriyati tadqiq qilina boshlandi. Yuqorida
ta’kidlaganidek, M.Blomstrom (1994) TTXIning iqtisodiy o‘sishga ijobiy ta’siri
qachonki mamlakat yetarlicha boy bo‘lgandagina kuzatilishini aytib o‘tadi. Ammo
M.Sarkovik va R.Levin (2002) jon boshiga to‘g‘ri keluvchi daromad va TTXI o‘rtasidagi
bog‘liqlik muayyan davrdagina mavjud bo‘ladi, deya ushbu fikrni rad etadi. Shuningdek,
ular Alfaroning (2007) TTXI moliya bozorlari yetarlicha rivojlangan mamlakatlarda
iqtisodiy o‘sishga ijobiy ta’sir ko‘rsatishi haqida xulosasini TTXI iqtisodiy o‘sishga
21 Huang, Y. (2003). ‘One Country, Two Systems: Foreign-invested Enterprises and Domestic Firms in China’. China Economic
Review, 14: 404-16
22 Huang, Y. (1998). FDI in China: An Asian Perspective. Singapore: Institute of Southeast Asian Studies.
15
ekzogen ta’sir ko‘rsatmaganligi sababli moliya tizimi rivojlangan mamlakatlarda noo‘rin
ekanligini
ta’kidlaydi.
Bundan
tashqari,
M.Sarkovik
va
R.Levin
(2002)
V.Balasubramanyamning (1996) TTXIning ijobiy ta’siriga erishishda savdoning
erkinligini asosiy shart sifatida qo‘yganligi haqidagi fikriga ham raddiya bildiradi23.
Aytilganlardan ko‘rish mumkinki, chet el investitsiyalarining iqtisodiy
rivojlanishga ijobiy ta’siri bilan birga ularning ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan salbiy
ta’sirlari bo‘yicha ham mavjud adabiyotlarda turli yondashuvlar berilgan. Umuman
olganda, TTXIning iqtisodiy rivojlanishga ijobiy ta’sirini yoqlovchi iqtisodchilar
fikricha, TTXI xorijiy texnologiya, nou-xau va zamonaviy boshqauv usullari orqali
iqtisodiyotni modernizatsiyalash va texnologik o‘zgarishga olib kelsa, bu fikrga qarshi
bo‘lgan iqtisodchilar esa TTXI mamlakatda ichki investitsiyalarni siqib chiqaradi, tashqi
bozorga bog‘liqlik va tobelikni keltirib chiqaradi, ichki firmalarni raqobatda sindiradi va
absorbsion salohiyatning pastligi tufayli ichki bozor xorijiy investorlar qo‘liga o‘ta
boshlaydi, deya o‘z fikrlarini ma’qullaydilar. Ammo ushbu fikrlar barcha mamlakatlar
uchun birdek to‘liq haqiqatni ifodalamaydi. Chunki o‘tkazilgan tadqiqotlar xatolik
darajasini, barcha mamlakat va tarmoqlarning alohida o‘ziga xos xususiyatlarini to‘liq
qamray olmaydi. Natijada 2000-yillardan boshlab mamlakatga xorijiy investitsiyalarni
nafaqat faol jalb qilish, balki ularning iqtisodiy samarasini oshirishda va ijobiy ta’sirini
ta’minlashda muhim bo‘lgan omillarni aniqlashga bag‘ishlangan ilmiy tadqiqotlar ham
paydo bo‘la boshladi.
Markusen va Ruzerford (2004) empirik tadqiqotlar, kuzatuvlar va so‘rovnomalar
orqali iqtisodiyotga TTXI jalb qilish har doim ham samaradorlikka ijobiy ta’sir
ko‘rsatmasligini asoslab, TTXI ijobiy ta’sirlariga erishish uchun iqtisodiyot muayyan
o‘zlashtirish darajasiga ega bo‘lishi, ya’ni inson kapitali, ishlab chiqarish va ijtimoiy
infratuzilma, qonunchilik kabi masalalar bo‘yicha o‘ziga mos muhitni shakllantira olishi
kerakligini ko‘rsatib beradi 24 . Shuningdek, TTXIning iqtisodiyotga ijobiy ta’siri
iqtisodiyotning rivojlanganlik darajasi, uning tarmoq va sanoat bo‘yicha tarkibiy
23 Balasubramanyam, V. N., Mohammed Salisu and Dabid Sapsford. (1996). Foreign Direct Investment and Growth in EP
and IS countries. Economic Journal 106, no.434 (January): 92-105.
24 Markusen and Rutherford (2004) ‘Learning on the Quick and Cheap: Gains from Trade Through imported Expertise’.
CEPR Discussion Paper No.4504
16
tuzilishi, TTXIning tarmoqlarga taqsimlanish nisbatlariga ham bog‘liq bo‘lishi
adabiyotlarda o‘z aksini topgan25.
TTXI ta’siri qabul qiluvchi mintaqaning absorbsion salohiyati va innovatsiyalarni
ta’minlovchi omillarning mavjudligiga bog‘liq. Masalan, Xitoyning yuqori bilimli va
malakali ishchi kuchi ko‘p, ilmiy-tadqiqot va tajriba-konstruktorlik ishlari olib
borilayotgan, nufuzli universitetlar va ilmiy-tadqiqot institutlari joylashgan qirg‘oq
hududlarida TTXI innovatsiya salohiyati va unumdorligiga salmoqli ijobiy ta’sir
ko‘rsatgan.
Xitoyning
markaziy
hududlarida
esa
TTXIning
innovatsiyalarni
rag‘batlantiruvchi ta’siri ko‘rinmagan. Bunga TTXI turi va sifati hamda absorbsion
salohiyatning pastligi sabab bo‘lishi mumkin26.
S. Xiratuka (2008) boshchiligidagi ishchi guruh 1990-2005 yillarda Braziliyaga
kiruvchi TTXIlarning keskin o‘sishini kuzatdi va ularning unumdorlikka ta’sirini empirik
tahlil qildi. Bunda, xorijiy investitsiyalarning Braziliya iqtisodiyotiga ijobiy ta’sirining
past bo‘lishi strategik yoki alohida tanlangan tarmoq bo‘yicha maxsus siyosatlarning olib
borilmagani, yuqori texnologik faoliyatlarning rag‘batlantirilmaganligi va faqatgina
TTXIlarga yoki chet el korxonalariga cheklovlarni olib tashlash maqsadinigina
ko‘zlovchi siyosatning olib borilganligi bilan izohlangan27.
Investitsiyalar, shu jumladan, xorijiy investitsiyalarning iqtisodiy o‘sishga ta’sirini
o‘rganish bo‘yicha fikrlar bir qancha mahalliy iqtisodchi olimlarimiz asarlarida ham o‘z
ifodasini topgan. Masalan, iqtisodchi N.N.Oblomuradov TTXIning iqtisodiyotga ta’sirini
mahalliy jamg‘armalarning investitsiya faoliyatiga yo‘naltirilishi, mehnat va kapital
samaradorligini oshiradigan boshqaruv, marketing va ilg‘or texnologiyalar orqali
tushuntiradi.
A.M.Sodiqov o‘z ilmiy asarida mamlakatimiz mintaqalarini ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishda tabiiy-iqtisodiy, ishlab chiqarish, ijtimoiy-demografik salohiyatiga
bog‘liq bo‘lgan ularning investitsion faolligining rolini alohida asoslab bergan.
25 Caste Jon and Worz (2006) ‘Good or Bad? The influence of FDI on Output Growth: An industry-level analysis’. wiiw
Working Paper No.38, Vienna.
26 Xiaolan Fu, ‘Foreign Direct Investment, Absorptive Capacity and Regional Innovation Capabilities: Evidence from
China’, Abstract, Department of International Development University of Oxford October 2007
27 Celio Hiratuka ‘Foreign Direct Investment and Transnational Corporations in Brazil: Recent Trends and Impacts on
Economic Development’ Working Group on Development and Environment in the Americas, April 2008
17
Sh.X.Nazarov ham iqtisodiy o‘sishni ta’minlashda investitsiyalarning rolini izohlab,
mintaqalarning raqobat ustunliklarini aniqlab beruvchi ichki manbalardan biri sifatida
investitsion faollik darajasini keltiradi. Yuqorida keltirilgan xorijiy va mahalliy olimlar
tadqiqotlari natijalarini umumlashtirib shunday xulosa qilish mumkinki, chet el
investitsiyalarini jalb qilishga ko‘r-ko‘rona keng imtiyoz va afzalliklar berilishining o‘zi
ulardan kutilayotgan iqtisodiy samaraga erishishni ta’minlab bera olmaydi. Xorijiy
investitsiyalarning iqtisodiy samarasiga erishish uchun esa mamlakat iqtisodiyotida
muayyan shartsharoitlarni ta’minlash va maxsus investitsiya islohotlarini amalga oshirish
talab qilinadi. Shuning uchun, mamlakatimiz iqtisodiyotiga o‘zlashtirilayotgan xorijiy
investitsiyalarni nafaqat miqdoriy, balki sifat jihatdan ham tahlil qilish, ularning iqtisodiy
o‘sishga ta’sirini baholash va shu asosda chet el investitsiyalaridan foydalanish
samaradorligini oshirishning o‘ziga xos talablarini aniqlash alohida ahamiyat kasb etadi.
18
3.O'zbekistonga xorijiy investitsiyalarni faol va samarali o'zlashtirishning
asosiy shartlari
Hisob-kitoblar
hozirgi
sharoitda
mamlakatimiz
iqtisodiyotida
xorijiy
investitsiyalardan samarali foydalanishda bir qancha ustuvor yo‘nalishlarda kompleks
chora-tadbirlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq ekanligini ko‘rsatdi. Bunda,
ayniqsa, xorijiy investitsiyalar bilan bog‘liq normativ-huquqiy bazani takomillashtirish,
davlat institutlari sifatini oshirish, erkin iqtisodiy zonalar faoliyati samaradorligini
oshirish, ishlab chiqarish infratuzilmasini rivojlantirish, ishchi kuchidan oqilona
foydalanishni tashkil etish lozim. Shuningdek, bank tizimi infratuzilmasini rivojlantirish,
korporativ boshqaruvni tubdan isloh qilish, tashqi savdoni erkinlashtirish muhim
ahamiyatga ega.
Investitsiya faoliyatini tartibga soluvchi normativ-huquqiy baza va qonunchilikni
takomillashtirish.
Iqtisodiyotimizda
to‘g‘ridan-to‘g‘ri
xorijiy
investitsiyalardan
foydalanish borasida huquqiy normalarni yanada takomillashtirish o‘z yechimini
kutayotgan dolzarb vazifalardan biri hisoblanadi 28 . Investitsiya faoliyatini tartibga
soluvchi qonunlarda to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar tushunchasiga ta’rif
berilmagan, uning portfel investitsiyalardan farqini ko‘rsatuvchi chegaraviy mezonlar
ham hech bir qonun yoki qonun osti hujjatida aks etmagan. Faqatgina Soliq kodeksi va
ba’zi nizomlarda29 to‘g‘ridan-to‘g‘ri xususiy xorijiy investitsiyalar deyilganda chet el
davlatining fuqarolari, fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar va O‘zbekiston Respublikasining
doimiy ravishda chet elda yashovchi fuqarolari bo‘lgan jismoniy shaxslar, shuningdek,
chet ellik nodavlat yuridik shaxslar tomonidan amalga oshiriladigan investitsiyalar
tushunilishi aytib o‘tilgan. Lekin, bu qisqa ta’rif TTXIning to‘liq mohiyatini va boshqa
investitsiya turlaridan aniq farqini ochib bera olmaydi. Bu esa ushbu investitsiyalarni
28 Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Ўзбекистон Республикасини янада
ривожлантириш бўйича Ҳаракатлар стратегияси тўғрисида»ги ПФ-4947 сонли Фармони билан тасдиқланган Давлат
дастурининг 184-бандида «Хорижий инвестициялар тўғрисида»ги, «Хорижий инвесторларнинг ҳуқуқларини ҳимоя
қилиш чоралари ва кафолатлари тўғрисида»ги, «Инвестиция фаолияти тўғрисида»ги қонунларни танқидий таҳлил
қилиш асосида янги қонун лойиҳасини ишлаб чиқиш вазифаси қўйилган.
29 “Тўғридан-тўғри хусусий хорижий инвестициялар учун солиқ имтиёзларини қўллаш тартиби тўғрисида”
Низомнинг 3-моддаси
19
hisobga olishda mavhumlik va chalkashliklarni keltirib chiqarishi hamda jahonda qabul
qilingan umumiy mezonlardan chetga chiqishga olib kelishi mumkin.
Yurtimizda filial tashkil qilish va uning faoliyatini aniq tartibga soluvchi nizomlar
yoki
normalarning
to‘liq
shakllantirilmaganligi
ko‘p
xorij
kompaniyalarining
iqtisodiyotimizda o‘z bo‘linmalarini MChJ yoki vakolatxona shaklida ochish bilan
cheklanib qolishiga sabab bo‘lmoqda. Shunday ekan, mamlakatimizda xorijiy
korxonalarning investitsiya kiritish imkoniyatlarini kengaytirish uchun vakolatxonaga
qaraganda kengroq faoliyat erkinligini beradigan filial ochish va uning faoliyatini aniq
tartibga soluvchi huquqiy normalarni ishlab chiqish qonunchilikni takomillashtirishdagi
muhim vazifalardan hisoblanadi30.
Mamlakatimizda chuqur institutsional o‘zgarishlar orqali investitsiyalarni
boshqarishda
davlat
institutlari
sifatini
oshirish.
Mamlakatda
tabiiy-mineral
resurslarning mavjudligi o‘z-o‘zidan xorijiy investitsiyalarning barqaror oqimini, ayniqsa,
iqtisodiyotning noxomashyo sektoriga kafolatlay olmaydi. Bunda davlat institutlarining
samaradorligi, bank sektorining rivojlanganligi, iqtisodiyotning erkinligi, makroiqtisodiy
barqarorlikning yuqori darajasi kabi omillar muhim rol o‘ynaydi. Hozirda jahon
iqtisodiyotida amalga oshirilayotgan zamonaviy davlat boshqaruvi usullari avvalgi
an’anaviy boshqaruv usullaridan o‘zining tuzilma va jarayonlarning soddaligi, tarkibiy
elementlarning moslashuvchanligi va mustaqilligi, jarayonlarni xarajatlar asosida emas,
balki natijalar asosida baholash buyruqbozlikdan voz kechish, moddiy resurslardan
ko‘ra inson omili resurslariga ko‘proq urg‘u berish, tashqi omillarni ham hisobga olish,
iste’molchilarga asosiy e’tiborni qaratish kabi o‘ziga xos tamoyillari bilan ajralib turadi.
Mamlakatimizda ham investitsiyalarni davlat tomonidan boshqarishda boshqaruv
xizmatchilarini rag‘batlantirishni kuchaytirish, ularni qayta tayyorlash va malakasini
oshirish, davlat xodimlari faoliyati samaradorligini baholashning aniq mezonlari va
ko‘rsatkichlarini ishlab chiqish, chet el kapitalini jalb qilishda tuman va viloyat
30 Ўзбекистонда чет эл юридик шахсларининг ваколатхоналарини рўйхатдан ўтказиш Ташқи иқтисодий алоқалар,
инвестиция ва садо вазирлигида Вазирлар Маҳкамасининг 410 – сонли Қарори (23.10. 2000 й.) билан тасдиқланган
“Хорижий тижорат ташкилотларнинг Ўзбекистон Республикаси ҳудудидаги ваколатхоналарини аккредитация
қилиш тартиби ва уларнинг фаолияти тўғрисида низом” асосида олиб борилади.
20
hokimliklari salohiyati, institutlari va vakolatlarini kengaytirish, davlat, xususiy sektor va
fuqarolik jamiyati manfaatlari o‘rtasida oqilona muvozanatni ta’minlash bo‘yicha chora-
tadbirlarni amalga oshirish darkor. Endilikda hokimliklar hududiy investitsiya
dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, respublika iqtisodiyotini rivojlantirishning
o‘rta va uzoq muddatli tasdiqlangan dasturlariga kiritilgan yirik investitsiya loyihalarini
bajarishda ko‘maklashish, mintaqaviy investitsiya dasturlarini amalga oshirishga xorijiy
investorlarni jalb etish bo‘yicha faol ish olib bormoqdalar. Mamlakatimizda mahalliy
boshqaruv organlariga berilgan hududiy investitsiya dasturlari doirasida ham chet el
investitsiyalarini faol va keng ko‘lamda jalb qilish bo‘yicha vakolatlarning kengaytirib
borilishi ushbu soha bo‘yicha hududlar o‘rtasida raqobatni uyg‘otish va ularning faol
harakatini ta’minlab beradi.
Iqtisodiyotda
xorijiy
investitsiyalar
samaradorligini
oshirishda
davlat
organlarining o‘zaro faoliyati tizimini takomillashtirish bo‘yicha ilg‘or bozor
mexanizmlarini (investitsiya agentliklarini tuzish, injiniring komnaniyalari va loyiha
institutlarini
rivojlantirish)
joriy
qilish,
erkin
iqtisodiy
zonalar
faoliyatini
takomillashtirish, mahalliy hokimiyat organlari vakolatlarini kengaytirish, hududlarda
investitsiya salohiyatini oshirish alohida ahamiyatga egadir.
21
I
1-rasm. O‘zbekistonda xorijiy investitsiya va kreditlarni jalb qilish va o‘zlashtirish
jarayonida davlat organlarining o‘zaro faoliyati tizimi31
Erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini kengaytirish va samaradorligini oshirish.
Mamlakatimizda investitsiya muhitining jozibadorligini yanada oshirish va chet el
investitsiyalarini faol jalb qilishda erkin iqtisodiy zonalarning tashkil etilishi alohida
e’tiborga sazovordir. Hozirda respublikamizda “Navoiy” EIZ, “Angren” EIZ, “Jizzax”
EIZ, “Urgut”EIZ, “G‘ijduvon” EIZ, “Xazorasp” EIZ 1995 yildan boshlab yurtimizda
erkin iqtisodiy zonalar bo‘yicha qonunchilik asoslarini yaratishga kirishildi143.
O‘zbekiston hukumati tomonidan erkin iqtisodiy zonalar tashkil etish imkoniyatlari
31 Муаллиф томонидан тузилган.
IK
IK
2
3
Xususiylashtirilgan korxonalarga
koʼmaklashish va raqobatni rivojlantirish
davlat qoʼmitasi
3а
3а
Вазирлар
4
4
Jarayonlarni
kameral tashkil
etish
Iqtisodiyot vazirligi
Moliya
vazirligi(imtiyozli
kreditlar)
Loyiha tashabbuskori
1- loyihaning investitsiya taklifi va pasportini toʼldirish va yoʼnaltirish; 2- loyihaning
investitsiya taklifi va pasportini kelishish;
3- kelishilgan investitsiya taklifi va pasportini yoʼnaltirish;
3a - xususiylashtirilayotgan obʼektlar va davlat aktivlari boʼyicha takliflarni toʼldirish
va yoʼnaltirish;
4. investitsiya taklifi va pasportini kelishish va salohiyatli investorlarga investitsiya
takliflarini taqdim etish;
Xalqaro moliya
tashkilotlari
Aniq xorijiy
investorlar
Xorijiy davlat
moliya tashkilotlari
Investitsiyalar bo’yicha davlat qo’mitasi
22
hamda ushbu mexanizmdan muvaffaqiyatli va samarali foydalanishga milliy iqtisodiy
tizimning qanchalik tayyor ekanligi chuqur tahlil qilingach, 1996 yil 25 aprelda
O‘zbekiston Respublikasining “Erkin iqtisodiy zonalar to‘g‘risida”gi Qonuni qabul
qilindi. 2016 yil 26 oktyabrda imzolangan “Erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini
faollashtirish va kengaytirishga doir qo‘shimcha choratadbirlar to‘g‘risida” PF-4853-son
Prezident farmoni asosida esa «Navoiy» erkin industrial-iqtisodiy zonasi, «Angren» va
«Jizzax» maxsus industrial zonalari nomlari birxillashtirilib, ularni «Navoiy», «Angren»
va «Jizzax» erkin iqtisodiy zonalari deb atash qabul qilindi.
Erkin iqtisodiy zonalar soliqlar, majburiy ajratmalar va ba’zi bojxona to‘lovlaridan
ozod etilgan. Mazkur imtiyozlar kiritilgan investitsiyalar hajmi 300 mingdan 3 mln.
AQSh dollarigacha bo‘lganda 3 yilga, 3 – 5 mln. AQSh dollari bo‘lsa 5 yilga, 5 – 10 mln.
AQSh dollari hajmda 7 yilga, 10 mln va undan ko‘p AQSh dollari hajmida bo‘lsa so‘nggi
5 yilda amaldagi stavkalardan 50 foiz kam hajmdagi daromad solig‘i va yagona soliq
to‘lovi stavkalari qo‘llangan holda 10 yil muddatga beriladi.
Mamlakatimizda faoliyat ko‘rsatayotgan erkin iqtisodiy zonalar faoliyatini yanada
takomillashtirish uchun jahondagi ilg‘or tajribadan (5- ilovaga qarang) kelib chiqib,
quyidagilarni amalga oshirish maqsadga muvofiq:
-EIZlar Ma’muriy kengashi faoliyatini tashkil etishda uning tarkibiga hukumat
a’zolaridan tashqari iqtisod va moliya sohasidagi mutaxassislar, xorijiy kompaniyalar
rahbarlari, savdo-sanoat palatasi a’zolari, parlament vakillarini ham jalb qilish;
-EIZda soliq imtiyozlari va yengilliklarni soddalashtirish va unifikatsiyalash,
ularni xizmatlar sohasini rivojlantirishga ham keng taqdim etish, maslahat markazlari,
patent himoyasi bo‘yicha yordam, jamoatchilik bilan ishlash maxsus idoralarni tashkil
etish;
-kredit olish mexanizmini soddalashtirish va unga yengilliklar yaratish, maxsus
ixtisoslashtirilgan banklarni tashkil etish va kredit liniyalarini yo‘lga qo‘yish, kredit
bo‘yicha cheklovlarni bartaraf etish hamda banklar tomonidan o‘rnatiladigan foiz
stavkalarini kamaytirish va h.z.
Ishlab chiqarish infratuzilmasini rivojlantirish jarayonlarini barcha hududlarda
tezlashtirish va kengaytirish. Ishlab chiqarishni tashkil etishda elektr energiyasi, tabiiy
23
gaz, transport va aloqa, suv bilan ta’minlash tarmoqlari va kanalizatsiya ob’ektlaridan
foydalanish imkoniyatlarining mavjudligi katta ahamiyat kasb etadi. Chunki mavjud
tabiiy resurslar, ishchi kuchi va kapital harakatini ta’minlashda va ularni ishlab
chiqarishga jalb qilish imkoniyatini yaratishda infratuzilma tarmoqlari milliy
iqtisodiyotda inson organizmidagi “qon tomiri” kabi muhim vazifani bajaradi.
Mamlakatimizda yo‘l-transport tizimini rivojlantirish, axborotkommunikatsiya
texnologiyalarini joriy qilishni kengaytirish, elektr tarmoqlarini modernizatsiyalash
bo‘yicha keng ko‘lamli chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda. Chet el kapitalini
iqtisodiyotimizga faol jalb qilishda, ayniqsa, yangi yuqori tezlikdagi temir yo‘l
liniyalarini jihozlash hamda ishga tushirish, temir yo‘l uchastkalarini elektrlashtirish,
barcha mintaqalarni puxta birlashtiradigan yagona milliy avtomobil transport tizimini
yaratish, zamonaviy sement-beton va asfalt-beton qoplamalar bilan ta’minlangan yo‘l
uchastkalarini qurish va rekonstruksiya qilishni kengaytirish, xalqaro talab va
standartlarga javob beradigan, ko‘p maqsadli zamonaviy samarador transport-tranzit
infratuzilmasini yaratish, Angren shahridagi va Navoiy shahri aeroporti negizidagi
logistika intermodal markazlarining samaradorligini oshirish kabilar alohida ahamiyatga
ega.
O‘zbekistonda
2015—2019
yillarda
muhandislik-kommunikatsiya
va
yo‘ltransport infratuzilmasini rivojlantirish va modernizatsiya qilish Dasturi doirasida 9,8
mlrd. dollarlik 150 ta investitsiya loyihasini amalga oshirish rejalashtirilgan. Dasturning
amalga oshirilishi natijasida 5,5 mingdan ziyod transformator punktlari hamda 25 ming
kilometrdan ortiq elektr tarmog‘i liniyalari quriladi va qayta ta’mirlanadi, milliy mobil
aloqa operatori tarmog‘i yaratiladi, 12 ming kilometr optik tolali aloqa tarmog‘i quriladi,
kommutatsiya markazlari modernizatsiya qilinadi, raqamli televidenie tarmog‘ini
kengaytirish orqali respublikaning eng chekka hududlarida joylashgan aholi punktlari
qamrab olinadi32.
32 Ўзбекистон Республикаси Президентининг “2015 - 2019 йиллар учун муҳандислик-коммуникацион ва йўл-
транспорт инфратузилмасини ривожлантириш ва замонавийлаштириш дастури тўғрисида”ги 06.03.2015 й.даги ПП-
2313 сонли Қарори.
24
Investitsiyalarni faol o‘zlashtirishda kadrlar tayyorlash sifatini oshirish yordamida
ishchi kuchidan oqilona foydalanishni tashkil etish va mehnat unumdorligini oshirish.
O‘zbekistonga chet el investitsiyalarini kirib kelishini rag‘batlantiruvchi asosiy
omillardan yana biri ishchi kuchining arzonligi va uning sifat darajasidir. Shunday ekan,
mehnat resurslaridan oqilona foydalanish va ishchi kuchi sifatini oshirishda ishsizlik
muammosining kelib chiqishini oldini olish va mehnat resurslarining iqtisodiy faollik
darajasini oshirish muhim ahamiyatga ega. Bunda iqtisodiyotda ishlab chiqarishni tashkil
etishda yengil va oziqovqat sanoati, xizmat ko‘rsatish sohalarida mehnat sig‘imli
tarmoqlarni rivojlantirish va ularda yangi ish o‘rinlarini yaratish orqali ishchi kuchi
zaxiralaridan unumli foydalanish darkor.
Aholining mehnatda to‘la haqiqiy bandligini ta’minlash va yashirin ishsizlik
miqdorini kamaytirish, ishchi kuchiga bo‘lgan talab bilan taklifni muvofiqlashtirish va
ishchi kuchi sifatini oshirish orqali uning unumli mehnat qilishga erishish bugungi ishchi
kuchi bozorining o‘ta dolzarb muammosidir. Mehnat bozoriga ishchi kuchini yetkazib
berishni ta’minlovchi kadrlar tayyorlash tizimini isloh qilish va rivojlantirishda oliy va
o‘rta-maxsus ta’lim sifatini keskin oshirish alohida ahamiyatga egadir. Iqtisodiyotda
band bo‘lgan ishchi kuchini qayta tayyorlash va malakasini oshirishda xususiy sektorda
o‘quv markazlari, biznes maktablari, malaka oshirish kurslari kabi tashkilotlar rolini
kuchaytirish va ularga keng imkoniyatlar yaratish ham maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Aholi bandlik dasturlarini qabul qilishda hududlar va korxonalarning real
imkoniyatlarini hisobga olish, qurilish va infrastrukturani rivojlantirish, tuman va
shaharlarda kichik sanoat zonalari tashkil etish hisobiga ish o‘rinlari yaratishning
yo‘nalishlarini kengaytirish, yuqori malakali kadrlarni rag‘batlantirish, chet elda band
bo‘lganlar daromadining ichki bozorda ishlab chiqarishga oqilona investitsiyalash uchun
zarur shart-sharoitlar yaratish kabi vazifalarni amalga oshirish maqsadga muvofiqdir.
Bank tizimi infratuzilmasini yanada rivojlantirish orqali kapital aylanishi
tezlashuvini ta’minlash. Iqtisodiy faoliyatning hech bir bosqichini, ayniqsa, xorijiy
investitsiyalarni faol jalb qilishni moliya-bank tizimisiz tasavvur qilib bo‘lmaydi. Chunki
moliya bozorlari, banklar, investitsiya va sug‘urta kompaniyalari, lombardlar kabi
25
moliyaviy institutlarning rivojlanganligi iqtisodiyotda kapital harakatini ta’minlab
beradi.
Banklarning chet el investitsiyalarini jalb qilishdagi ishtirokini kuchaytirishda
milliy iqtisodiyotning real va moliyaviy sektorida mulkchilikning turli shakllarini
rivojlantirish, banklar nizom jamg‘armalarida chet el kapitali rolini oshirish, qimmatli
qog‘ozlar bozorini rivojlantirish orqali xorijiy hamkorlikni kengaytirish, investitsiya
fondlarini tashkil qilish kabi chora-tadbirlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq.
Tijorat banklarining samaradorligini oshirish uchun valyutani tartibga solish va
valyutalar kursi siyosatining ilg‘or bozor mexanizmlarini, bank faoliyatini samarali
amalga oshirishga to‘sqinlik qiluvchi to‘siqlarni bartaraf etish, davlat organlari
tomonidan tijorat banklari faoliyatiga, ayniqsa, kredit faoliyatiga ma’muriy
aralashuvlarga yo‘l qo‘ymaslik, mijozlarning o‘z pul mablag‘larini erkin tasarruf etish
huquqi to‘liq ro‘yobga chiqarilishini ta’minlash kabi ustuvor vazifalarni amalga oshirish
darkor.
Mamlakatimizda moliya bozorining iqtisodiyotda juda kam ulushni tashkil etishi
va iqtisodiyotimizning monetizatsiya darajasining pastligi qimmatli qog‘ozlar, valyuta va
kapital bozorlarini rivojlantirish borasidagi chora-tadbirlarni keskin kuchaytirish
zaruriyatini tug‘diradi. Mazkur keng ko‘lamli islohotlarning boshlanishiga esa
mamlakatimizda
aksiyalar
paketida
davlat
egalik
qilayotgan
aksiyadorlik
birlashmalarining boshqaruv tizimidagi yondashuvlarni o‘zgartirish asosida iqtisodiyotda
korporativ boshqaruvni rivojlantirish orqali turtki berish zarur.
Xalqaro tajribani chuqur o‘rganish asosida korporativ boshqaruvning zamonaviy
uslublarini tatbiq etish, aksiyadorlik jamiyatlariga xorijiy investitsiyalarni jalb qilish
maqsadida qulay sharoitlarni yaratish, ular faoliyatining ochiqligi va shaffofligini
oshirish, hisob va hisobotlarning xalqaro standartlarini qo‘llash, aksiyadorlik jamiyatlari
faoliyatida davlat organlari, aksiyadorlar va menejerlar o‘rtasidagi vakolat va vazifalarni
bir-biridan aniq ajratish ushbu sohani rivojlantirishning zarur shartlaridan hisoblanadi.
Aksiyadorlik
jamiyatlari
faoliyati
strategik
boshqaruvini
ta’minlashda
aksiyadorlar, shu jumladan, minoritar aksiyadorlarning rolini ko‘tarish, korporativ
boshqaruv sohasida zamonaviy axborot texnologiyalarini joriy etish, qimmatli qog‘ozlar
26
bozori, ayniqsa, ikkilamchi bozorni yanada rivojlantirish va uning axborot-texnik
bazasini mustahkamlash alohida ahamiyatga egadir.
Korporativ boshqaruv tizimini yanada takomillashtirishning boshqa bir muhim
yo‘nalishi sifatida ushbu sohani professional kadrlar bilan ta’minlash, bu jarayonda, eng
avvalo, ustav fondida davlat ulushi mavjud bo‘lgan aksiyadorlik jamiyatlari va xo‘jalik
birlashmalarida bozor iqtisodiyoti va korporativ boshqaruv, marketing va menejment
tamoyillari, zamonaviy ishlab chiqarish va axborot texnologiyalari bo‘yicha yuksak
bilimlarga ega menejerlarni tayyorlash zaruriyatini keltirish mumkin.
Tashqi iqtisodiy faoliyatni erkinlashtirish va eksportni rag‘batlantirish. Milliy
iqtisodiyotning jahon iqtisodiyotiga integratsiyalashuvi va tashqi savdoning rivojlanishi
ham xorijiy kapitalni harakatga keltiruvchi asosiy omillardan hisoblanadi. Shuning uchun
ham mamlakatimizda tashqi savdoni erkinlashtirish, eksport faoliyatini rag‘batlantirish,
jahon bozorida haridorgir bo‘lgan raqobatdosh tovarlarni ishlab chiqarishni tashkil etish
bo‘yicha keng ko‘lamli choratadbirlar amalga oshirilmoqda.
27
4.Iqtisodiyotga jalb qilingan xorijiy investitsiyalar samaradorligini baholash
Muayyan yildagi iqtisodiy o‘sish sur’atining undan avvalgi yilda jalb qilingan
xorijiy
investitsiyalarning
o‘sish
sur’atiga
nisbati
ma’lum
darajada
ushbu
investitsiyalarning iqtisodiy o‘sishni ta’minlashdagi samaradorligini ko‘rsatadi. Mazkur
nisbatning yillar davomidagi o‘zgarish dinamikasi esa investitsiyalar samaradorligining
o‘zgarishini ham ifodalaydi. Ushbu ko‘rsatkich investitsiya multiplikatori deb ataladi.
Avvalgi boblarda investitsiya multiplikatorini mamlakatimiz iqtisodiyoti uchun xorijiy
investitsiyalar bo‘yicha hisoblash usullari berilgan edi. Hisob-kitob natijalariga ko‘ra
iqtisodiyot va xorijiy investitsiyalar o‘sishlari o‘rtasida o‘zaro kuchli bog‘liqlik
kuzatilmadi.
Daromadlarning o‘sishiga investitsiyalarning mutanosib o‘sishini ifodalovchi
akselerator koeffitsienti esa 2000-2016 yillarda keskin o‘zgarishlarsiz deyarli bir xil
darajada saqlanib qoldi.
Mamlakatimizda iqtisodiy o‘sishning qo‘shimcha xorijiy kapital xarajati - ICOR
koeffitsienti esa 2000-2002 yillarda yuqori (koef. 1,3- 1,9) bo‘lgan bo‘lsa, keyinchalik
kamayib 2012-2020 yillarda deyarli o‘zgarishsiz (koef. 0,6) saqlanib qoldi. Lekin so‘ngi
yillardagi ICOR koeffitsienti 2007 yildagi darajaga (koef. 0,4) nisbatan yuqoriligicha
qolmoqda. Bu esa milliy iqtisodiyotimizda ishlab chiqarishning kapital talab qilish
darajasining uzoq muddatda (2000-2020 yillar) kamayganligini, so‘ngi besh yilda esa
xorijiy investitsiyalar samaradorligi o‘zgarmaganligini ko‘rsatadi. Bu esa chet el kapitali
ishtirokidagi ishlab chiqarish jarayonlarida yuqori kapital sig‘imli tarmoqlar (yoqilg‘i-
energetika kompleksi) ulushining ortib borishi bilan tavsiflanadi. Shunday ekan, chet el
kapitalini iqtisodiyotimizning mashinasozik, yengil, oziq-ovqat sanoati, farmasevtika,
elektronika, qurilish materiallari ishlab chiqarish kabi yuqori qo‘shilgan qiymatli
tarmoqlarga ham jalb qilishni faollashtirish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
28
1-jadval
O‘zbekiston mintaqalarida 2000-2020 yillarda xorijiy investitsiyalar bo‘yicha
iqtisodiy o‘sishning qo‘shimcha kapital xarajati (ICOR koeffitsienti)
-
y
-
y
-
-
-
-
-
-
o‘rtacha
O‘zbekiston Respublikasi
Buxoro vil.
Qoraqalpog‘iston
o‘rtacha mintaqalar
Farg‘ona vil.
29
2000-2016 yillarda Buxoro viloyati, Toshkent shahri, Qashqadaryo viloyati,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi, Navoiy viloyatida ICOR koeffitsienti yuqori darajada
saqlanib qoldi. Chunki, ushbu hududlarga xorijiy investitsiyalarning asosiy qismi uzoq
yillarga mo‘ljallangan strategik yoqilg‘i-energetika va boshqa sanoat ob’ektlari
investitsiya loyihalari doirasida jalb qilinmoqda. Boshqa viloyatlar va Toshkent shahrida
esa aytilgan davrda xorijiy investitsiyalar jalb qilinayotgan tarmoqlar yirik kapital talab
qilmasligini va qisqa davrda o‘z iqtisodiy samarasini berganligini ko‘rishimiz mumkin.
Buni mazkur hududlarda ICOR koeffitsientining respublika darajasidan past
bo‘lganligi bilan izohlash mumkin. Jahon iqtisodiyotida mamlakatlar o‘z iqtisodiy
o‘lchamlariga mutanosib ravishda muayyan hajmdagi TTXIni jalb qiladilar. O‘z
navbatida, mamlakat iqtisodiyoti qanchalik yirik bo‘lsa, uning TTXI jalb qilish salohiyati
shunchalik katta bo‘ladi.
Alohida mamlakat jalb qilayotgan xorijiy investitsiyalarning jahondagi umumiy
xorijiy investitsiya oqimlaridagi ulushining mazkur mamlakat iqtisodiyotining jahon
iqtisodiyotidagi ulushiga nisbati uning xorijiy investitsiyalarni jalb qilishda o‘z iqtisodiy
salohiyati va imkoniyatlaridan foydalana olish darajasini ifodalaydi. Agar ushbu nisbat
“bir” qiymatiga yaqinlashsa, mamlakat o‘z iqtisodiyoti o‘lchamiga mos hajmda TTXI
jalb qilayotganligini, “bir” qiymatdan katta bo‘lsa, TTXI juda faol jalb qilinayotganini,
aksincha bo‘lsa esa, mamlakat TTXIni jalb qilishda o‘z iqtisodiy salohiyatidan to‘laqonli
va samarali foydalana ololmayotganini bildiradi.
Mintaqalar xususiyatlarini ham e’tiborga olgan holda investitsiyalarning iqtisodiy
o‘sishga ta’sir ko‘lamini baholashning zamonaviy ekonometrik usullaridan biri bu panel
ma’lumotlar asosida ko‘p omilli regression tahlil qilishdir.
Kobb-Duglas ishlab chiqarish funksiyasi asosida O‘zbekiston hududlarida
iqtisodiy o‘sishga ichki va xorijiy investitsiyalarning ta’sirini baholovchi quyidagi
ekonometrik modelni taklif etamiz:
grp_gr=a*di_gr+b*fi_gr+c*empl_gr+d*ex_gr+s
bunda grp_gr — yalpi hududiy mahsulotning o‘sishi;
di_gr — hududda ichki investitsiyalarning o‘sishi;
fi_gr — hududga jalb qilingan xorijiy investitsiyalarning o‘sishi;
empl_gr — hududda bandlikning o‘sishi;
30
ex_gr — hudud eksportining o‘sishi.
Mamlakatimiz hududlarida ichki va tashqi investitsiyalar, bandlik, eksport
omillarining iqtisodiy o‘sishga ta’sirini baholash natijalarining ko‘rsatishicha, aytilgan
omillarning barchasi ishlab chiqarishning o‘sishiga ijobiy (elastiklik koeffitsientlari
musbat) ta’sir ko‘rsatgan. Bunda ichki investitsiyalarning mamlakat hududlari
doirasidagi
ishlab
chiqarish
hajmining
o‘sishiga
ijobiy
ta’siri
(elastiklik
koeffitsienti=0.1034552)
xorijiy
investitsiyalar
ta’siriga
(elastiklik
koeffitsienti=0.0000727) qaraganda yuqori bo‘lgan.
2-jadval
O‘zbekiston mintaqalarida iqtisodiy o‘sishga omillar ta’sirini ekonometrik
baholash natijalari
o‘zgaruvchi (grp_growth) – hududlarda ishlab chiqarishning o‘sishi
Mustaqil o‘zgaruvchilar (independent
o‘sishi
o‘sishi
o‘sishi
o‘sishi
Mazkur holatni chet el investitsiyalarini hududiy rivojlantirish dasturlari doirasidan
ko‘ra asosan davlat investitsiya dasturiga muvofiq respublikada strategik ahamiyatga
molik yirik ishlab chiqarish ob’ektlariga jalb qilinayotgani bilan izohlash mumkin.
31
XULOSA
Milliy iqtisodiyotning barqaror rivojlanishini ta’minlashda to‘g‘ridan-to‘g‘ri
xorijiy investitsiyalardan foydalanish samaradorligini oshirish bo‘yicha o‘tkazilgan
tadqiqotdan quyidagi asosiy xulosalarni chiqarish mumkin:
1. Milliy iqtisodiyotimizning barqaror o‘sishini ta’minlashda chet el kapitalining
to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar shaklidan foydalanish katta ijobiy natijalar
beradi. Chunki to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar iqtisodiy o‘sishni ta’minlovchi
moliyalash manbasi bo‘lish bilan birga, bilvosita ta’sirlar shaklida mamlakatga
zamonaviy texnika va texnologiya, innovatsiyalar, nou-xau va boshqaruv usullarini jalb
qilish imkoniyatlarini yaratadi.
2. Har doim ham to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarni mamlakat
iqtisodiyotiga keng ko‘lamda va yirik hajmda jalb qilish iqtisodiy samaradorlikka olib
kelavermaydi. Shuning uchun, chet el kapitalini milliy iqtisodiyotga faol jalb qilish bilan
birga, iqtisodiyotning absorbsion salohiyatini oshirish, investitsiyalardan foydalanish
samaradorligini kuchaytirish, ular bilan birga kirib kelayotgan zamonaviy texnika va
texnologiyani ishlata oladigan yuqori malakali kadrlarni tayyorlash muhim rol o‘ynaydi.
3. So‘nggi yillarda jahonda moliyaviy inqiroz va tangliklar tufayli to‘g‘ridan-
to‘g‘ri
xorijiy
investitsiyalar
qisqarib
borgan
bo‘lsa-da,
ularning
tarkibida
rivojlanayotgan mamlakatlar ulushi ortib bormoqda. Jahon mamlakatlari iqtisodiyoti
tahlili iqtisodiy o‘sish va to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalar o‘rtasida ijobiy
bog‘liqlikni miqdoriy asoslash imkoniyatini berdi. Mamlakatimizda esa chet el kapitali
hajmi jahonning boshqa davlatlariga nisbatan miqdoran katta bo‘lmasa-da, uning sifati
tarkibiy
jihatdan
tuzilishida
xususiy
investitsiya
resurslaridan
foydalanish
imkoniyatining oshib borishi hisobiga yaxshilanib bormoqda.
4. Mamlakatimizda ishlab chiqarish infratuzilmasini kengaytirish, transport va
aloqa tarmoqlarini rivojlantirish, kadrlar tayyorlash sifatini yaxshilash, samarali
bandlikni ta’minlash, davlat institutlari sifatini butunlay yangi bosqichga olib chiqish,
davlat boshqaruvida ochiqlik va shaffoflikni so‘zsiz ta’minlash, tashqi savdoni
erkinlashtirish, inflyatsiyani jilovlash, soliq tizimini takomillashtirish kabilar chet el
investitsiyalarini jalb qilishni rag‘batlantiruvchi asosiy omillar hisoblanadi.
32
5. So‘nggi yillarda yurtimizning strategik ahamiyatga molik bo‘lgan yoqilg‘i-
energetika, metallurgiya va boshqa yirik sanoat va infratuzilma ob’ektlarini rivojlantirish
uchun davlat investitsiya dasturlari doirasida katta hajmdagi chet el investitsiyalari jalb
qilinmoqda. Bu esa xomashyo resurslariga boy bo‘lgan va ishlab chiqarish infratuzilmasi
faol kengayib borayotgan hududlarda chet el investitsiyalarining yirik hajmi to‘planishiga
zamin yaratgan. Xomashyo tarmog‘iga bog‘liqlik xavfini kamaytirish uchun xorijiy
investitsiyalarni boy xomashyo resurslari yoki yirik iste’mol bozorlariga ega bo‘lmagan
uzoq qishloq hududlariga ham ularda qayta ishlash, yangi va yuqori texnologiyali hamda
ilmtalab tarmoqlarni rivojlantirish orqali faol jalb qilish navbatdagi ustuvor vazifalarimiz
hisoblanadi.
6. Chet el investitsiyalarining asosan davlat investitsiya dasturlari doirasida
respublika miqyosidagi yirik ishlab chiqarish birlashmalariga jalb qilinganligi sababli
hududiy investitsiya dasturlari doirasida xorijiy investitsiyalar ulushi kamligicha
qolmoqda. Mintaqalardagi mahalliy davlat hokimiyatlarining hududiy investitsiya
dasturlari doirasidagi chet el kapitalini jalb qilishdagi vakolatlarini kengaytirish lozim
bo‘ladi. Natijada esa xorijiy investitsiyalarni jalb qilish mexanizmini soddalashtirish,
undagi markazlashgan tizimni yengillashtirish va hududlarning chet el sarmoyasini jalb
qilishdagi rag‘batini oshirish imkoniyati yaratiladi.
7. Yurtimizga chet el kapitalini o‘zlashtirish va uning samaradorligini oshirishning
asosiy sharti sifatida ma’muriy-boshqaruv jarayonlari sifatini oshirish, normativ-huquqiy
baza va qonunchilikni takomillashtirish, transport va aloqa, elektr, gaz va suv quvurlari
tarmoqlarini o‘z ichiga olgan ishlab chiqarish infratuzilmasini rivojlantirish, ishchi kuchi
va mehnat resurslaridan oqilona foydalanishni tashkil etish, bank-moliya tizimini isloh
qilish, tashqi iqtisodiy faoliyatni erkinlashtirish, qulay ishbilarmonlik va investitsiya
muhitini shakllantirish, tadbirkorlik erkinligini ta’minlash kabi tadbirlarni amalga
oshirish orqali milliy iqtisodiyotning absorbsion salohiyatini oshirish alohida ahamiyatga
egadir.
8. Xorijiy investitsiyalarni mamlakatimizga faol jalb qilish va ulardan foydalanish
samaradorligini oshirish uchun har bir hududning o‘z nisbiy ustunliklari,
foydalanilmayotgan imkoniyatlari, o‘sish zaxiralari va salohiyatidan oqilona foydalanish
33
dolzarb ahamiyat kasb etadi. Chunki ishlab chiqarish quvvatlarini hududlarning nisbiy
afzalliklarini, ulardagi mavjud resurslar, infratuzilma, ishchi kuchi kabi omillar
imkoniyatlarini hisobga olgan holda joylashtirish kapitaldan foydalanish samaradorligini
oshiradi va oxir-oqibatda ishlab chiqarilayotgan mahsulotlarning raqobatbardosh
bo‘lishini ta’minlaydi.
9. Mamlakatimizda xorijiy investitsiyalar qonunchiligida to‘g‘ridanto‘g‘ri xorijiy
investitsiyalar, xorijiy sarmoya ishtirokidagi va xorijiy investitsiyali korxona
tushunchalari bo‘yicha keng aniqliklar kiritish, xorijiy korxona filialini tashkil qilish,
investitsiya
shartnomalarini tuzish, ko‘chmas
mulkka
egalik qilish, xorijiy
mutaxassislarni jalb qilish bo‘yicha normativ hujjatlarni takomillashtirish zaruriyati
tug‘ilmoqda.Xorijiy investitsiyalarning respublika uzoq muddatdagi iqtisodiy o‘sishiga
ijobiy ta’sirini inkor etmagan holda ularning mintaqalar iqtisodiyotining joriy holatiga
bo‘lgan ijobiy ta’sirini ham kuchaytirish darkor. Bunda, ayniqsa, mintaqalardagi mahalliy
davlat hokimiyatlarining hududiy investitsiya dasturlari doirasidagi chet el kapitalini jalb
qilishdagi vakolatlarini kengaytirish lozim bo‘ladi. Natijada esa xorijiy investitsiyalarni
jalb qilish mexanizmini soddalashtirish, undagi markazlashgan tizimni yengillashtirish
va hududlarning chet el sarmoyasini jalb qilishdagi rag‘batini oshirish imkoniyati
yaratiladi.
34
FOYDALANILGAN ADABIYoTLAR RO‘YXATI
I. Normativ-huquqiy hujjatlar va metodologik ahamiyatga
molik nashrlar
1.
O‘zbekiston Respublikasining 1995 yil 21 dekabrdagi №163-I sonli va 1996 yil
№256-I sonli Qonunlari bilan tasdiqlangan O‘zbekiston Respublikasi Fuqarolik kodeksi.
2.
O‘zbekiston Respublikasining 1998 yil 30 apreldagi №609-I sonli “Chet el
investitsiyalari to‘g‘risida” gi Qonuni.
3.
O‘zbekiston Respublikasining 1998 yil 30 apreldagi №611-I sonli «Chet el
investorlarining kafolatlari va ularning huquqlarini himoya qilish choralari to‘g‘risida»gi
Qonuni.
4.
O‘zbekiston Respublikasining 1998 yil 24 dekabrdagi №719-I sonli «Investitsiya
faoliyati to‘g‘risida»gi Qonuni. Yangi tahriri O‘zR 09.12.2014 y. O‘RQ-380-son Qonuni
bilan tasdiqlangan.
5.
O‘zbekiston Respublikasining 2007 yil 25 dekabrdagi O‘RQ-136 sonli Qonuni
bilan tasdiqlangan O‘zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi.
6.
O‘zbekiston Respublikasining 2008 yil 22 iyuldagi O‘RQ-163 sonli “Qimmatli
qog‘ozlar bozori to‘g‘risida”gi Qonuni. Yangi tahriri O‘zR 03.06.2015 y. O‘RQ-387-son
Qonuni bilan tasdiqlangan.
7.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 1996 yil 30 noyabrdagi “Xorijiy
sarmoyalar ishtirokidagi korxonalarga beriladigan qo‘shimcha rag‘batlantirish omillari
va imtiyozlar to‘g‘risida” PF-1652 sonli Farmoni.
8.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005 yil 11 apreldagi «To‘g‘ridan-to‘g‘ri
xususiy xorijiy investitsiyalarni jalb etishni rag‘batlantirish borasidagi qo‘shimcha chora
tadbirlar to‘g‘risida»gi PF-3594 sonli Farmoni.
9.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2005 yil 26 iyuldagi “O‘zbekiston
Respublikasi Tashqi iqtisodiy aloqalar, investyatsiyalar va savdo vazirligi faoliyatini
tashkil etish to‘g‘risida”gi PQ-136-sonli Qarori.
35
10.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2006 yil 24 maydagi “Tadbirkorlik
sub’ektlarini davlat ro‘yxatiga olish va hisobga qo‘yishning xabardor qilish tartibini joriy
etish to‘g‘risida” PQ-357-sonli Qarori.
11.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2006 yil 24 iyuldagi “Yuridik shaxslar va
fuqarolarning binolari hamda inshootlari bilan band bo‘lgan yer uchastkalarini
xususiylashtirish to‘g‘risida” PF-3780 sonli Farmoni.
12.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2011 yil 24 avgustdagi “Kichik biznes va
xususiy tadbirkorlikni yanada rivojlantirish uchun qulay ishbilarmonlik muhitini
shakllantirishga doir qo‘shimcha choratadbirlar to‘g‘risida” PF-4354 sonli Farmoni.
13.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2012 yil 10 apreldagi «To‘g‘ridan-to‘g‘ri
xorijiy investitsiyalarni jalb etishni rag‘batlantirish borasidagi qo‘shimcha chora tadbirlar
to‘g‘risida»gi PF-4434 sonli Farmoni.
14.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2012 yil 21 martdagi “Zamonaviy
axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini yanada joriy etish va rivojlantirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida PQ-1730 – sonli Qarori.
15.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014 yil 19 sentyabrdagi “Axborot
tizimlari va dasturiy mahsulotlarni ishlab chiqishga xorijiy investitsiyalarni jalb etish
to‘g‘risida” PQ-2237 sonli Qarori.