1
XORIJIY MAMLAKATLARDA MUSIQA TARBIYASI TIZIMI
REJA:
1.
Xorijiy mamlakatlarda musiqa o’qitishning o’ziga xos husuiyatlari.
2.
YAponiyada musiqa o’qitishning o’ziga xos bo’lgan o’rni.
3.
AQSHda musiqa o’qitishning maqsad va shakli.
Ma’ruza matni
Har bir mamlakatning musiqa tarbiyasi g’oyaviy-siyosiy jihatdan xalqning
sotsial tuzumiga xizmat qiladi. SHuning uchun musiqa tarbiyasi mustaqillik
mamlakatlarda e’tiqod uchun xorijiy mamlakatlarida esa burjua demokratiyasi
uchun xizmat qiladi. Har bir xalqning maorifida musiqa tarbiyasi metodikasi
pedagogikani didaktik qonuniyatlariga va shu xalqning milliy musiqa madaniyati,
ili va madaniy an’analariga asoslanadi. SHu bilan birga musiqa tarbiyasining
strukturasi, sistemasi (tizimi) va ilmiy-metodik юtuqlar boshqa millatning ma’rifiy
madaniyatiga ham ijobiy ta’sir etadi. Horijiy mamlakatlarda yagona o’quv reja va
dasturga amal qilinmaydi. Davlat maktablari bilan birga shaxsiy maktablar, kollejlar
va oliy ta’lim dargohlari mavjud bo’lib, ularda turlicha darajada estetik tarbiyani
amalga oshirishda o’qituvchiga keng ijodiy erkinlik berilgan. O’qituvchi o’zining
maktab sharoiti, imkoniyatlari va o’quvchilarning bilim darajasiga qarab dasturga
o’zlashtirishlar kiritishi mumkin. Ta’lim va tarbiya jarayonida o’quvchilarda san’at
orqali hayotni o’rganish va unga shaxsiy munsabat bildirish, ijodiy munsabatda
bo’lish malakalarini rivojlantiradi. Musiqa darslarida юksak rivojlangan texnik
vositalardan keng foydalaniladi. O’quvchilar elektroorganlarda chalib kuylaydilar,
turli faoliyatlarni (aytishuv, harakatlar, bir-biriga jo’rnavozlik qilishlarni)
bajaradilar.
2
Bunda asosan o’quvchilarda ijodiy qobiliyatni ro’yobga chiqarishdan iborat.
Jumladan, AQSHda yagona davlat dasturi yo’q. Musiqa ta’limi «estetika» sifatida
o’tiladi. Unda musiqa, tasviriy san’at va mehnat mazmunan bir-biri bilan
bog’langan. Davlat maktablari bilan birga diniy hamda shaxsiy dunyoviy maktablar
ham mavjud. SHuning uchun har bir shtatda davlat maktablarida, shaxsiy va diniy
maktablarda o’quv soatlarini ham bir xil emas, o’rta hisobga I-VII-sinflarda
haftasiga 1-2 soatdan dars o’tiladi. Darsdan tashqari har bir o’quvchi musiqa
to’garaklariga (xor, orkestr, raqs, VIO) a’zo, deyarli har bir maktabda simfonik
orkestr mavjud.
YAponiyada ham yagona o’quv reja va dasturga amal qilinmaydi.
YAponiyada musiqa tarbiyasining o’ziga xos sistemasi vujudga kelgan. Ularda
bolalar bog’chasidan oliy ta’limgacha estetik tarbiya amalga oshiriladi. Estetik
tarbiya intengratsiya qilingan fan bo’lib, unga musiqa, tasviriy san’at va mehnat
uzviy birlashgan. U bir necha bosqichda amalga oshiriladi:
a) 1-5 yoshgacha bolalar bog’chasida;
b) 6-14 yoshgacha to’liqsiz o’rta maktab;
v) 15-18 yosh o’rta maktabi;
g) 18-23 yosh oliy ta’lim maktabi.
Bolalar bog’chasida «Suzduki» tizimi mashhurdir. Uning tizimida ona tilini
o’qitilishi, musiqa tinglab idrok etishi bilan amalga oshiriladi. Bolalar cholg’u
asboblarlarda kuy chalishlari muhim rolь o’ynaydi. Mashg’ulotlar jarayonida
bolalarning onasi ham ishtirok etadi. Mashg’ulot mazmuni va maqsadidan ogoh
bo’ladi va oilada o’z ovozi bilan shug’ullanadi. Suzdukining ta’birida onalar musiqa
ma’lumotiga ega bo’lishi shart emas. Oilada gramzapisь, televidenie, kontsertlarda
tinglangan asarlarni muhokama etadilar. Bunda va oilaning hamkorligi muhim rolь
o’ynaydi. Natijada 5-6 yoshli bolalar Betxoven sonatalarini chalishga erishdilar.
Юqori sinflarga ko’chgan sari estetik tarbiya ham bir predmet singari
murakkablashib boradi. Юqori sinflarda rassomchilik, haykaltaroshlik, xalq amaliy
san’ati va musiqa san’ati tanqidchilari yetishadi.
3
O’qituvchi - kadrlar tayyorlash ishi yaxshi yo’lga qo’yilgan. Ular oliy
pedagogika va san’at oliygohlarida tayyorlanadi. O’qituvchilar, shuningdek, ona-
Vatanida olgan bilimlariga qoniqmay, rivojlangan yevropa mamlakatlariga o’qishga
borib, o’z bilim va malakalarini oshiradilar.
TEKSHIRISH SAVOLLARI:
1. Horijiy mamlakatlarda musiqa o’qitishning shakli va maqsadi nimadan
iborat?
2. Horijiy mamlakatlarda musiqa fani. qanday fan bo’lib hisoblanadi?
3. YAponiya maktablarida musiqa o’qitish qanday?
4. AQSHda qanday maktablar va dasturlar mavjud?
Tayanch tushunchalar:
Simfonik orkestr – turli cholg’u asboblardan tuzilgan murakkab turdagi orkestr.
Orkestr 3 turga bo’linadi. Torli, puflab chalinadigan mis yoki yog’och, urib
chalinadigan.
Asar, ijod – kompozitor yaratgan musiqa asari.