XVI- XIX ASRLARDA O‘ZBEK MUSIQASINING RIVOJLANISHI
Yuklangan vaqt
2024-09-03
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
27,0 KB
XVI- XIX ASRLARDA O‘ZBEK MUSIQASINING RIVOJLANISHI
1.Katta feodal davlatni xonliklarga bo’linishining musiqaga ta’siri.
XV asrning ikkinchi yarmidagi o’zaro urushlar shaharlarning bo’shab vayronaga
aylanishi, O’rta osiyo xalq ommasining qashshoqlanishiga olib keldi. Bu jarayon
o’zlarini o’zbeklar deb atagan, ko’chmanchilar boshlig’i Shayboniyxon
hokimiyatni qo’lga olgan XVI asrning boshidayoq faollashgan edi. Ana shu
vaqtdan boshlab “o’zbeklar” degan xalq nomi qaror topadi.
XVII va XVIII asrlarda feodal tarqoqlik kuchayadi. Katta feodal davlati alohida
xonliklar Buxoro, Xiva hamda Qo’qon xonliklariga bo’linib ketadi. Bunday
bo’linish o’zbek xalqining musiqa madaniyatida ham aks etadi.
O’zbek xonlari saroyidagi musiqiy hayot asosan temuriylarning Hirot va
Samarqand saroylaridagi an’analarini davom ettirardi. Ko’pgina shoir va
musiqachilar Buxorodagi shayboniylar saroyiga, bir qismi esa Xorazmga
ko’chadi. Buxoro va Xorazmning aralash o’zbek va tojik musiqali-poetik
an’analari yanada taraqqiy topishi ana shular bilan izohlanadi.
2.Najmiddin Kavkabiy. XVI asr shoirlari va musiqachilari, shuningdek
musiqa ilmining bilimdonlaridan Najmiddin Kavkabiy ijodi katta qiziqish
uyg’otadi. Uning “Musiqa xaqida risola” si ustoz an’analarini Samarqand va
boshqa shaharlarda davom ettirgan shogirdlari (Hoji Muhammad Mavlono Rizo
Samarqandiy) uchun musiqali-poetik qo’llanma bo’lgan edi.
3. Darvish Ali yaratgan musiqiy risolalar. XVII asrning musiqachisi va
nazariyotchisi Darvishali Changiy edi. Uning risolasi musiqaga oid fiklarga
boyligi bilan ahamiyatlidir. Avtor boshqalardan farqli holda faqatgina musiqa
nazariyasi asoslarini bayon qilib qolmay, balki o’z asarining katta qismini turli
davrlarda yashab ijod etgan bir qator musiqachilar faoliyati, shuningdek saroyda
mavjud bo’lgan musiqa asboblari tavsifiga ham bag’ishlaydi. Biroq bu erda ham
xalq musiqasi haqida hech qanday eslatma uchramaydi. Darvishali Changiy
oddiy xalq turmushida, ayniqsa xotinqizlar o’rtasida keng tarqalgan dutorni
cholg’u asboblar qatoriga kiritmaydi.
Bunday saroy musiqasi xalq musiqasidan ajralib qolganligini bilish mumkin.
Saroyning tor doiradagi hofiz va musiqachilari maqomlari bilan bir qatorda
maddohlik yoki diniy-mistik(tasavvuf ,so’fiy) xarakterdagi asarlarni ham ijro
etganlar, ijroda mahoratlarini oshirishga intilganlar. Qabul qilingan umuxalq
umumiy tartiblaridan chekingan musiqachilarga juda og’ir edi. Masalan:
Darvishali Changiyning yozishicha, shoir va musiqachi Hiloliy “qizishib obro’li
ruhoniylar vakilini haqorat qilgani “uchun jazolangan.
Musiqiy-nazariy risolalar bilan bir qatorda “Bayoz”lar ham vujudga keladi.
Ular muayyan kuylar nomi ko’rsatilgan qo’shiqlar matnidan iborat to’plam edi.
XVII asrda Buxoro xonining mehmoni bo’lgan rus savdogari Pazuxin, “tushlik
paytlarida musiqachilar kitobga qarab, kuy chalib, ovoz bilan ashula aytar edilar”
deb hikoya qiladi.
Kelib chiqishi qadimiy bo’lgan hamda xalq san’atining har xil elementlari bilan
boyigan og’zaki professional musiqa janri maqomlar ham xalq ijodi asosida uzil
kesil tiniqlashdi. Buxoro maqomlarining oltitasi (Shashmaqom) XVIII asrda
vujudga keldi.
Og’ir hayot, qashshoqlikda yashashiga qaramay, mehnatkash xalq ijodi davom
etdi, uning janrlari boyidi, cholg’u asboblari takomillashdi. Xalq qo’shiqchiligi
hamda cholg’u ijodining xilma xil turlari o’zbek xalq teatrlarida qo’llanadigan
bo’ldi. Xalq qiziqchiligi, askiyachilik va qo’g’irchoq o’yin, dorbozlik san’ati
keng tarqaldi. San’atkorlar xalq sayillari va ommaviy tantanalarda o’z san’atini
namoyish qilardilar. Ba’zan qo’shiqlar hajviy xarakter kasb etar edi: ularda
feodallar boylar, goh-goh mulla va eshonlar ham hajv ostiga olinar edi.
Feodal zulmi og’irliklari xalqni feodallarga qarshi kurashga chorlab, bu narsa
ijtimoiy norozilik qo’shiqlarda aks etardi. Bu kurashlarda XVII asrda etishib
chiqqan Turdiy ( 1701 yilda vafot etgan), hamda Mashrab (1657-1711) kabi
ilg’or shoirlar ham ishtirok etar edilar. Ularning asarlari asosida keng tarqalgan
xalq va professional qo’shiqlar yaratildi.
4. Rossiya va Buxoro xonligi o’rtasida diplomatik munosabat. XVI asrning
ikkin yarmidan boshlab Rossiya bilan Buxoro xonligi o’rtasida juda katta tarixiy-
madaniy ahamiyatga ega bo’lgan savdo va diplomatik munosabatlar bog’landi.
O’rta Osiyo Volga bo’yi, Ural oldi, hamda Sibir bilan savdo-sotiq ishlari olib
bordi. O’rta Osiyoda paydo bo’lgan savdo mollari orasida organ va tsimbala kabi
musiqa asboblari bor edi. Bular balki o’zbek changining paydo bo’lishiga imkon
bergandir, chunki XIX asrgacha arfasimon asbob chang deb atalardi va faqatgina
XIX asrda uni tsimbalasimon chang to’la egalladi. O’rta Osiyo xonlariga organ
sovg’a qilib yuborilgani podsho Aleksey Mixaylovich elchilarining hujjatlarida
ko’rsatib o’tiladi. XIX asrdagi rus vakolatxonasining rahbari polkovnik Ignatev
ham bu haqda yozib qoldirgan.
XVIII asrning oxiridayoq rus vakillari O’rta osiyoning boshqa muzofotlari,
xususan Toshkent bilan diplomatik munosabat o’rnatishga intiladi. Turli xil
manbalarning guvohlik berishicha, Toshkent ma’murlari hamda uning
aholisining bir qismi Rossiya xo’jalik va madaniy yuksalish, hamda mustaqillikni
saqlab qolishga yordam beradigan mamlakat deb qaraganlar . Rossiyaga xo’jalik
va madaniy yuksalish hamda mustaqillikni saqlab qolishga yordam beradigan
mamlakat deb qaraganlar. Rossiya bilan munosabatlar boshlanganiga qaramay u
qisqa davr ichida o’zbek xalqi madaniyatiga jiddiy ta’sir ko’rsata olmadi.
O’rta Osiyoning siyosiy tarqoqligi, o’zaro feodal urushlar mamlakat iqtisodini
tushkunlikka, xo’jalikni vayronlikka olib kelgan ediki, bu madaniyatiga ham
ta’sir qilmay qolmadi.
O’rta Osiyoning boshqa xalqlari kabi o’zbek xalqi ham o’zining milliy davlatiga
ega emas edi. Qoloq feodal hukmronligining siyosiy mustaqilligi nomigagina edi
xolos. XIX asr o’rtalarida shu paytgacha Hindistonni mustamlakaga aylantirgan
Angliya imperializmi Osiyo erlarini ham o’ziga qo’shib olishga va xalqini
kolonial qullikka solishga intilmoqda edi. O’rta Osiyoning Rossiyaga qo’shib
olinishi yuzaga kelgan ahvoldan chiqishning yagona yo’li bo’ldi.
5. Darvish Ali risolasida xalq cholg’ulari ma’lumoti.Darvish Alining risolasi
XVI- XVII asrlar O’rta Osiyo musiqasini o’rganishda qimmatbaho manbadir.
Mazkur asarda mashhur xonanda va cholg’uchilar bastakorlarning ijodiy tarjimai
hollari bayon etilgan. Risolaning V va VI boblari o’sha davrda ko’pgina Sharq
mamlakatlarida qo’llanilgan xalq cholg’ulari haqidagi ma’lumot bataftil bayon
qilinadi.
Darvish Ali o’tmishdoshlari singari torli mizrobli cholg’ular orasida, tebranish
ohangiga ko’ra eng yaxshisi sanalgan udni cholg’ular “shohi” deb atadi. Udning
juft sozlangan o’n ikki tori bo’lgan. U Forobiy davridagi dastlabki uddan
birmuncha farq qilgan. Darvish Alining ma’lumotlariga qaraganda oltinchi quyi
tor (muxtalif) cholg’usining pastki diapazonini ( bas registrini) kengaytirgan.
Risolada
yozilishicha
chang
cholg’uchilari
homiysi--Zuhraga
bag’ishlangan.Ta’riflangan changning etti maqom ijrosi uchun yigirma olti tori
va etti pardasi bo’lgan. Nay qadimiy cholg’ularning biri sifatida tilga olinadi.
Bulardan tashqari risolada qonun, rubob, qobiz, g’ijjak, musiqor, enbon-nay (
damli, charmli), Xitoyda tarqalgan ruxavza (olti tordan iborat noxunli) kabi
cholg’ular ham tilga olingan.
Darvish Ali ta’rif bergan cholg’ulardan ettitasi:tanbur, chang, qonun, ud, rubob,
qobi,z g’ijjak o’sha davrda eng keng tarqalgan cholg’ular edi. Darvish Alining
ma’lumotlari musiqa amaliyotida, dastlab ansamblda uyg’un kolorit hosil
qiladigan torli-noxunli va torli-kamonli cholg’ular qo’llanilganligi haqidagi
fikrni tasdiqlaydi.
6. Darvish Ali Changiy risolasida cholg’uchilar haqida ma’lumot.
Risolada changchi Dilorom, naychilar Abduqodir va Xo’ja Abdullohi-Lori,
Mavlono Mirek changiy Buxoriy, Mavlono Qosim-i-Rabboni, Sulton-Ahmad-i-
”devona”, rubobchilar aka-uka Shayx-Abu-Bakr-i Rabboniy va Shayx Bexduchi
Dono, qonunchi shayx Shamsi-Rabboniy va ko’pgina boshqa mashhur
ustalarning nomlari tilga olinadi.
G’ijjak cholg’uchisi Shoh Quliy-G’ijjakiy shu musiqa asbobida ajoyib ijro
mahoratini ko’rsatgan va cholg’u kuylarini yaratgan, usta san’atkor bo’lgan.
Uning yaratgan kuylari orasida muhammas ritmida yaratilgan peshravi
“Husayniy” alohida ajralib turadi.
Naychi Sulton Ahmadni Darvish Ali mashhur cholg’uchi sifatida tilga oladi.
Risola muallifining yozishicha u chalgan nayning sehrli ohanglari musiqa san’ati
ixlosmandlarida chuqur taassurot qoldirgan.
Ud cholg’uchisi Sulton-Muhammad-Uddiy-Samarqandiyni muallif noyob
iste’dodli cholg’uchi, musiqiy asarlar ijodkori sifatida aks ettirgan.
Buxorolik Shayx Shamsiy-Rabboniy mohir rubob cholg’uchisi, mashhur
sozanda sifatida tanilgan. Uning ijrosi tinglovchilarga shu qadar kuchli ta’sir
qilganki, hech bir kishini befarq qoldirmagan. Rubobining ohangini eshitib,
betakror ijrosidan hayratga tushgan odamlar chor atrofdan to’planaverishgan
ekan.
Taniqli cholg’uchi Darvish Shadiydan ud va chang chalish mahoratini
egallagan, uning shogirdi mohir sozanda Mavlon Zaynulla Bedaniy Rumi
ko’pgina peshravlar (isfahon, saqil, peshrav, far va boshq.) ijodkori edi.
Xalq cholg’ularining ko’zga ko’ringan ijrochilaridan biri Ali Shunqor Dugoh
ohanglarida Turk-zarb ritmida yaratilagan asarlar bastakori sifatida tanilgan.
Uning “ Savti begumiy”, ” Naqshi begumiy”( bo’yoqdor-ohangdar kuylar)
ohanglari xalq orasida keng yoyilgan.
Najmiddin Kavkabiy va Darvish Ali risolalarida o’n ikki maqom—( Rahoviy,
Husayniy, Zangula, Rost, Ushshoq, Navo, Bo’slik, Hijoz, Iroq, Isfaxon,
Zirafkand, Buzruk) asosida musiqa asarlari yaratgan bastakorlar nomi tilga
olinadi.
Ijrochilar etuk bo’lgan Mavlon Shayxiy Tebes-Gileksiy-ibn- Abdurahmoniy-
Rumiy ( Rud), Ustod Zaytuniy-G’ijjakiy, Xo’ja-Mahmudbek Ishoqiy Shexaniy
(dutor), Sayid Ahmad-bin-Mehtariy Miraqiy, Ustod Qurbon Sa’diy, Ustod
Poyonda (surnay va nog’ora), Ustod-Amir-Quliy Tanburiy(tanbur), Ahmad
Qonuniy Samarqandiy (qonun), Shayx Ahmadiy Qobiziy (qobiz) musiqa
nazariyasining katta bilimdoni, o’z davri musiqa san’ati vakillarining ilg’ori
Amir Mastiy Hirotiy( qobiz), Yusuf Mavludiy dutori Hirotiy (dutor), Ustod
G’uloqiy Nayi, Ustod Abdusattor-Qonuniy, Ustod Arab-Navziy Qobiziy,
Xo’jagi Ja’fariy Qonuniy, Hafiz Boboiy Qonuniy, Hafiz Turdiy Qonuniy va
boshqa xalq cholg’u ijrochilari muhim o’rin tutganlar.
Darvish Ali o’sha davrda mavjud bo’lgan cholg’u ansambllari va ularning
ijrochilari haqida ular Sulton Muhammad saroyida turli xil tantanalarda,
qabullarda dam olish kechalari va yaqin kishilar davralarida doim ishtirok
etganlari haqida xabar beradi. Saroyda nog’ora xona deb atalgan 60 ijrochidan
tashkil topgan cholg’uchilar ansambli bo’lgan . Ularni nog’orachi (maestro)
ustoz boshqargan. U misol tariqasida shunday dalilni keltiradi: “Sulton Husayn
saroyida ansambl rahbari-mehtar vazifasini etuk nog’orachi Sayid Ahmadbin
mehtariy-Miroqiy bajargan. Darvish Ali bu sozandaning mahoratini yuksak
baholab, uni “tengsiz cholg’uchi bu dunyoning kattayu kichik mo’’jizalari
ko’rki” deb ta’riflagandi. Saroyda ko’p sonli sozandalarning saqlanishi, ularning
hordiq chiqarish, tantana va bayramlarni tashkil etishdagi ahamiyati xalq
cholg’ulari ijrochiligi, aholining turli tabaqalari orasida keng tarqalganligi haqida
taxminni to’liq asoslaydi.
Darvish Alining guvohligi yana shunisi bilan qimmatliki, u qayd etgan
cholg’ularning kattagina qismi (nay, surnay, chang, qonun, rubob, tanbur, g’ijjak,
qobiz, doira, nog’ora, ud) lardir. O’rta Osiyoning O’zbekiston, Tojikiston va
boshqa respublikalarida, shuningdek Ozarbayjonda bizning kunlargacha saqlanib
keldi va u takomillashmoqda. Ushbu musiqa cholg’ulari uzoq vaqt mobaynida
o’zbek xalqining madaniy turmushidan mustahkam o’rin olib, uning madaniy
hayotida keng qo’llanib kelingan. Shunday ekan, bu cholg’ularni o’zbek xalq
cholg’ulari deb atash o’rinlidir.
Feodal shaharlarning ijtimoiy turmushida har bir musiqa cholg’usining
muayyan vazifasi bo’lgan. Ziyofat, bazm va yig’inlar (shoirlar majlisi)da odatda
torli cholg’ulari, damli cholg’ulardan nay, ba’zan bo’lamon, urma cholg’ularidan
doira va nog’ora chalingan.
Darvish Ali o’sha zamonning buyuk xalq cholg’uchilari ijro etgan ko’p qismli
turkum musiqiy asarlar, maqomlarning katta ahamiyati haqida so’z yuritgan.
O’rta asr sharq olimlarining asarlarida musiqiy cholg’ular, ular yaratgan
ma’naviy va madaniy muhit haqida tarixiy ma’lumotlar etarli bayon qilingan,
ammo ularda u yoki bu xalq cholg’ularining texnik va badiiy imkoniyatlari
haqida ma’lumot juda oz. Risolalarda ta’kidlanishicha, ijrochilar aynan o’ziga
xos ijrochilik amaliyoti asosida musiqa nazariyasini ishlab chiqishgan va xalq
cholg’ularining mavjud shakllarini ta’riflashgan.
Mo’g’ullar istilosi davrida (XIII) O’rta Osiyoning madaniy hayotida biroz
orqaga ketish bo’ldi va faqat sohibqiron Temur O’rta Osiyoni birlashtirgach,
san’atning turli sohalari yana ravnaq topa boshlaydi. Temur o’z poytaxti
Samarqandda me’morchilik ishlariga katta e’tibor berdi. Samarqanddan
tashqarida ham bir qancha me’morchilik obidalari qad ko’tardi ( Shahrisabz
Yassa shaharlarida). Egallab olingan madaniy markazlardan turli kasb ustalarini,
shu jumladan cholg’uchilarni (cholg’ulari bilan birga) olib keldi.
Xalq cholg’ulari, xalq og’zaki ijodi va klassik adabiyot bilan uzviy bog’liqlikda
rivojlandi. Xalq cholg’ulari haqidagi tasavvurlarni badiiy asarlardagi musiqa
cholg’ulari ifodalari, kitob miniatyuralaridagi cholg’uchilar tasviri boyitadi.
Firdavsiy, Sa’diy, Navoiy, Nasimiy, Fuzuliy, Beyhaqiy, Dehlaviylarning
asarlarida 60 dan ziyod xalq cholg’ularining nomi zikr etilgan.
Firdavsiyning “Shohnoma” asarida (XIVasr) musavvir Muhammad Muqum
Xisrav oldida ud chalayotgan VI asr cholg’uchisi Barbadni tasvirlagan. Asardan
cholg’uchilarning ikki guruhga: xonaki cholg’ulari(chang, rud, lyutnya, fleyta,
nay) va shovqin damli cholg’ulari (karnay, litavralar, buben, baraban, gong)ga
bo’linganligi ma’lum bo’ladi.
Abdul Fazl Bayhaqiy ( XVI asr) asarlarida torli mizrobli ( rud, barbad, tanbur
) damli va urma zarbli cholg’ular ( karnay, litavra va baraban) singarilarining
nomlari keltirilgan.
Nazorat savollari:
1. Katta feodal davlatni xonliklarga bo’linishining musiqaga ta’siri.
2. Najmiddin Kavkabiy.
3. Darvishali Changiy yaratgan musiqiy risolalar xaqida so’zlab bering.
4.XVI asrning ikkin yarmidan boshlab Rossiya bilan Buxoro xonligi o’rtasidagi
diplomatik munosabatlar.
5. Darvish Ali risolasida xalq cholg’ulari ma’lumotini kuzating.
6. Darvish Ali Changiy risolasida cholg’uchilar haqida ma’lumotini kuzating.