XVII asrdan XIX asrning yarmigacha tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar rivoji.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

26

File size

Fayl hajmi

638,3 KB


Mavzu: XVII asrdan XIX asrning 
yarmigacha tarbiya, maktab va 
pedagogik fikrlar rivoji.
 
Logotip
Mavzu: XVII asrdan XIX asrning yarmigacha tarbiya, maktab va pedagogik fikrlar rivoji.  
Reja:
1.Buxoro amirligi, Qo‘qon va Xiva xonliklarida ta’lim-tarbiya. Maktab va madrasalarda ta’lim 
mazmuni. 
2.Munis Xorazmiyning “Savodi ta’lim” asari – husnixatga doir dastlabki qo‘llanma sifatida. 
3.Muhammad Sodiq Qoshg‘ariyning “Odob as-solihin” asari – yuksak ma’naviy-axloqiy 
sifatlarni yorituvchi manba.
 
Logotip
Reja: 1.Buxoro amirligi, Qo‘qon va Xiva xonliklarida ta’lim-tarbiya. Maktab va madrasalarda ta’lim mazmuni. 2.Munis Xorazmiyning “Savodi ta’lim” asari – husnixatga doir dastlabki qo‘llanma sifatida. 3.Muhammad Sodiq Qoshg‘ariyning “Odob as-solihin” asari – yuksak ma’naviy-axloqiy sifatlarni yorituvchi manba.  
1336-1405
Amir Temur bobomiz Bahouddin 
Naqshbandiyning: “Kam yegin, kam 
uxla, kam gapir” degan pandu 
nasihatiga  amal qildim. Arkonu 
davlatga, barcha mulozimlarga aytar 
so`zim shu bo`ldi: “Kam yenglar- 
ocharchilik ko`rmasdan boy-badavlat 
yashaysizlar, kam uxlanglar-
mukammallikka erishasizlar, kam 
gapiringlar-dono bo`lasizlar.”
Logotip
1336-1405 Amir Temur bobomiz Bahouddin Naqshbandiyning: “Kam yegin, kam uxla, kam gapir” degan pandu nasihatiga amal qildim. Arkonu davlatga, barcha mulozimlarga aytar so`zim shu bo`ldi: “Kam yenglar- ocharchilik ko`rmasdan boy-badavlat yashaysizlar, kam uxlanglar- mukammallikka erishasizlar, kam gapiringlar-dono bo`lasizlar.”
Markazlashgan 
buyuk Temur 
davlatining 
barpo etilishi 
natijasida 
Movarounnahrd
a yana fan, 
madaniyat va 
maorif qaytadan 
ravnaq topa 
boshladi.
1336-1405
Logotip
Markazlashgan buyuk Temur davlatining barpo etilishi natijasida Movarounnahrd a yana fan, madaniyat va maorif qaytadan ravnaq topa boshladi. 1336-1405
Madrasalar
 barpo
 etdi
Samarqandda 
1417 
Buxoroda
G’ijduvonda
Logotip
Madrasalar barpo etdi Samarqandda 1417 Buxoroda G’ijduvonda
Ko‘hak etagida, Obirahmat 
soyining bo‘yida rasadxona 
binosini qurdirdi 
Rasadxona kutubxonasi ko‘plab 
ilmiy asarlar, jahondagi mashhur 
kishilarning asarlari bilan to‘ldirildi 
va u erda saqlanayotgan kitoblar 
soni 150 mingdan ziyod bo‘ldi.
Bu haqda tarixchi olim Valter «Ulug‘bek Samarqandda birinchi 
akademiyaga asos soldi, er kurrasini o‘lchashni buyurdi va 
astronomik jadvallar tuzishda ishtirok etdi», deb yozgan edi. 
O‘sha vaqtlarda Samarqandda Ulug‘bek tevaragida 100 dan 
ortiq olimlar uyushgan bo‘lib, shunda rasadxona akademiya 
vazifasini o‘tagan edi.
Logotip
Ko‘hak etagida, Obirahmat soyining bo‘yida rasadxona binosini qurdirdi Rasadxona kutubxonasi ko‘plab ilmiy asarlar, jahondagi mashhur kishilarning asarlari bilan to‘ldirildi va u erda saqlanayotgan kitoblar soni 150 mingdan ziyod bo‘ldi. Bu haqda tarixchi olim Valter «Ulug‘bek Samarqandda birinchi akademiyaga asos soldi, er kurrasini o‘lchashni buyurdi va astronomik jadvallar tuzishda ishtirok etdi», deb yozgan edi. O‘sha vaqtlarda Samarqandda Ulug‘bek tevaragida 100 dan ortiq olimlar uyushgan bo‘lib, shunda rasadxona akademiya vazifasini o‘tagan edi.
ASARLARI:
-“Ziji jadidi Ko‘ragoniy 
(1018ta yulduz)”
— “Bir daraja sinusni 
aniqlash haqida risola”, 
-yulduzlarga bag‘ishlangan 
“Risolai Ulug‘bek” 
Ulug‘bek “Bilimga intilish har 
bir muslim va muslima uchun 
farzdir”
Logotip
ASARLARI: -“Ziji jadidi Ko‘ragoniy (1018ta yulduz)” — “Bir daraja sinusni aniqlash haqida risola”, -yulduzlarga bag‘ishlangan “Risolai Ulug‘bek” Ulug‘bek “Bilimga intilish har bir muslim va muslima uchun farzdir”
Madrasasida ilohiyot ilmlari: Qur’on, 
Hadis, Tafsir, fiqh bilan birga 
riyoziyot, handasa ilmi, hay’at 
(falakiyot), tibbiyot, tarix, 
geografiya, ilmi aruz, ilmi qofiya, 
arab tili kabi dunyoviy ilmlar 
o‘rgatilgan.
Madrasalarda o‘qish muddatini 
15—20 yildan 8 yilga tushirdi.
Logotip
Madrasasida ilohiyot ilmlari: Qur’on, Hadis, Tafsir, fiqh bilan birga riyoziyot, handasa ilmi, hay’at (falakiyot), tibbiyot, tarix, geografiya, ilmi aruz, ilmi qofiya, arab tili kabi dunyoviy ilmlar o‘rgatilgan. Madrasalarda o‘qish muddatini 15—20 yildan 8 yilga tushirdi.
 Abdurahmon Jomiy. 
(1414-1492)
Alloma uchta lirik devoni, 
ta’lim-tarbiya masalalariga oid 
«Bahoriston», shuningdek, 
ettita dostonni o‘z ichiga olgan
 «Haft avrang» («Etti taxt»)
 nomli asarlari bilan 
jahon madaniyati 
taraqqiyotida munosib
 o‘ringa ega bo‘ldi.
Logotip
Abdurahmon Jomiy. (1414-1492) Alloma uchta lirik devoni, ta’lim-tarbiya masalalariga oid «Bahoriston», shuningdek, ettita dostonni o‘z ichiga olgan «Haft avrang» («Etti taxt») nomli asarlari bilan jahon madaniyati taraqqiyotida munosib o‘ringa ega bo‘ldi.
Buyuk shoir 
va mutafakkir, 
so’z mulkining 
sultoni
Logotip
Buyuk shoir va mutafakkir, so’z mulkining sultoni
Ulug‘ mutafakkir o‘zining 
«Xamsa», «Mahbub-ul-qulub», 
«Munojot», «Vaqfiya», 
«Majolis-un-nafois», 
«Muhokamat-ul-lug‘atayin», 
shuningdek, Abdurahmon 
Jomiyning «Arba’in» nomli 
asarining tarjimasi sifatida 
yaratilgan «CHihil hadis» 
(«g‘irq hadis») kabi asarlarida 
ta’lim-tarbiya masalalariga oid 
qarashlarini ifoda etadi
Logotip
Ulug‘ mutafakkir o‘zining «Xamsa», «Mahbub-ul-qulub», «Munojot», «Vaqfiya», «Majolis-un-nafois», «Muhokamat-ul-lug‘atayin», shuningdek, Abdurahmon Jomiyning «Arba’in» nomli asarining tarjimasi sifatida yaratilgan «CHihil hadis» («g‘irq hadis») kabi asarlarida ta’lim-tarbiya masalalariga oid qarashlarini ifoda etadi
XVII - XVIII asrlar va XIX asrning birinchi yarmida Buxoro, 
Qo`qon va Xiva xonliklarida ilm - fan taraqqiyoti. 
XV asrning oxiri va XVI  asr boshlarida Movorounnahrda 150 yil 
hukmronlik qilgan temuriylar sulolasai inqirozga uchradi. XV asr 
oxirida Shayboniyxon Turkistonni so`ngra Buxoro, Samarqand, 
Farg`ona vodiysini, 1506 yili Hirotni-(Afg`oniston) bosib oldi. 
Eron shohi bilan urushda Shayboniyxon (1510) halok bo`ldi. XVI 
asrda Ashtorxoniylar hukmronligi o`rnatildi. O`zaro nizolar avj 
olib ketdi, natijada Movarouunahrda uchta xonlik, avvalo, Buxoro 
va Xorazm, XVIII asr oxiriga kelib Qo`qon xonligi qaror topdi.
Logotip
XVII - XVIII asrlar va XIX asrning birinchi yarmida Buxoro, Qo`qon va Xiva xonliklarida ilm - fan taraqqiyoti. XV asrning oxiri va XVI asr boshlarida Movorounnahrda 150 yil hukmronlik qilgan temuriylar sulolasai inqirozga uchradi. XV asr oxirida Shayboniyxon Turkistonni so`ngra Buxoro, Samarqand, Farg`ona vodiysini, 1506 yili Hirotni-(Afg`oniston) bosib oldi. Eron shohi bilan urushda Shayboniyxon (1510) halok bo`ldi. XVI asrda Ashtorxoniylar hukmronligi o`rnatildi. O`zaro nizolar avj olib ketdi, natijada Movarouunahrda uchta xonlik, avvalo, Buxoro va Xorazm, XVIII asr oxiriga kelib Qo`qon xonligi qaror topdi.
    Ammo, xonliklar o`rtasidagi beto`xtov o`zaro urushlar mamlakatni 
ma`lum darajada  xarob eta boshladi, fan va madaniyat sohasida turg`unlik 
ro`y berdi. Buxoro xoni Abdullaxon davrida boshqa davlatlar bilan har 
tomonlama aloqalar o`rnatishga erishildi. Jumladan Hindistonda shoh 
Akbar, SHarqiy Ovro`pada Ivan Grozniy bilan do’stona munosabatlar 
o’rnatildi.
Abdullaxon o’z atrofiga yozuvchi, shoir va olimlarni to’plab ularga 
homiylik qildi. Shoirlar    orasida, Ayniqsa Mushfiqiy o’z madhiyalari, lirik  
 she’r    va   hajviyalari    bilan    shuhrat   topdi.    Abdullaxonning 
topshirig’i bilan u turli binolar uchun tarixlar bitdi.
Abdullaxon 1001 ta rabot va sardoba, ko`plab madrasa, masjid, ko`prik, 
suv omborlari qurdirdi. U yozuvchi, shoir, olimlarni to`plab ularga 
homiylik qildi.
Logotip
    Ammo, xonliklar o`rtasidagi beto`xtov o`zaro urushlar mamlakatni ma`lum darajada xarob eta boshladi, fan va madaniyat sohasida turg`unlik ro`y berdi. Buxoro xoni Abdullaxon davrida boshqa davlatlar bilan har tomonlama aloqalar o`rnatishga erishildi. Jumladan Hindistonda shoh Akbar, SHarqiy Ovro`pada Ivan Grozniy bilan do’stona munosabatlar o’rnatildi. Abdullaxon o’z atrofiga yozuvchi, shoir va olimlarni to’plab ularga homiylik qildi. Shoirlar orasida, Ayniqsa Mushfiqiy o’z madhiyalari, lirik she’r va hajviyalari bilan shuhrat topdi. Abdullaxonning topshirig’i bilan u turli binolar uchun tarixlar bitdi. Abdullaxon 1001 ta rabot va sardoba, ko`plab madrasa, masjid, ko`prik, suv omborlari qurdirdi. U yozuvchi, shoir, olimlarni to`plab ularga homiylik qildi.
Saroy muarrixlaridan- Hofiz Tanish dalillar asosida "Abdullanoma" nomli 
tarixiy asarini yozdi.
Tibbiyot sohasida Sultonali Samarqandiy "Dastur al-iloj", Muhammad 
Yusuf Mahhol "Zubdat ul-kahholin" asarlarini, shoir va adiblar Bobur, 
Solih, Majlisiy, Hasan Nisoriy, Binoiy, Vosifiy, Ubaydiylar ijod qildilar.
Shu davrlarda Muhammad Balxiyning "Subxonqulixonnoma", Mir-
Muhammad Amin Buxoriyning "Ubaydullanoma", Muhammad Vali 
Samarqandiyning 200 nafar adib haqida ma’lumot beruvchi "Muzakkirul 
asxob" nomli asarlari, Sayido Nasafiyning Naqshbandiyga bag`ishlab 
yozgan qasidalari,  So`fi Olloyor va Boborahim Mashrabning she’rlari 
yuzaga keldi.
Logotip
Saroy muarrixlaridan- Hofiz Tanish dalillar asosida "Abdullanoma" nomli tarixiy asarini yozdi. Tibbiyot sohasida Sultonali Samarqandiy "Dastur al-iloj", Muhammad Yusuf Mahhol "Zubdat ul-kahholin" asarlarini, shoir va adiblar Bobur, Solih, Majlisiy, Hasan Nisoriy, Binoiy, Vosifiy, Ubaydiylar ijod qildilar. Shu davrlarda Muhammad Balxiyning "Subxonqulixonnoma", Mir- Muhammad Amin Buxoriyning "Ubaydullanoma", Muhammad Vali Samarqandiyning 200 nafar adib haqida ma’lumot beruvchi "Muzakkirul asxob" nomli asarlari, Sayido Nasafiyning Naqshbandiyga bag`ishlab yozgan qasidalari, So`fi Olloyor va Boborahim Mashrabning she’rlari yuzaga keldi.
    Bu davrda ko`proq adabiyot, tarix, me’morchilik, tasviriy 
san’at  rivojlandi. Ayniqsa, Abulg`oziyning "Shajarai turk" 
asari 
mashhur 
edi. 
Abdulg`oziy 
1645-1663 
yillarda 
hukmronlik qilgan. Hukmdor, olim, tarixchi va adib bo`lgan.
U Xorazmda ilm-fanni taraqqiy ettirish maqsadida o`z 
saroyiga binokorlar, tabib, shoir va boshqalarni to`playdi. 
Xonlik tarixini yaratishga kirishadi. "Shajarai tarokima" 
(1661), "Shajarai turk" (1664) va tabobatga oid “Manofe’ 
ul-inson" (1644) kabi asarlarni yaratadi. Xorazm tarixchilik 
maktabiga asos soldi.
Logotip
Bu davrda ko`proq adabiyot, tarix, me’morchilik, tasviriy san’at rivojlandi. Ayniqsa, Abulg`oziyning "Shajarai turk" asari mashhur edi. Abdulg`oziy 1645-1663 yillarda hukmronlik qilgan. Hukmdor, olim, tarixchi va adib bo`lgan. U Xorazmda ilm-fanni taraqqiy ettirish maqsadida o`z saroyiga binokorlar, tabib, shoir va boshqalarni to`playdi. Xonlik tarixini yaratishga kirishadi. "Shajarai tarokima" (1661), "Shajarai turk" (1664) va tabobatga oid “Manofe’ ul-inson" (1644) kabi asarlarni yaratadi. Xorazm tarixchilik maktabiga asos soldi.
XVIII asrda yashab ijod etgan ma’rifatparvarlar orasida So`fi Ollayor 
ancha mashhur bo`lib, uning asarlari maktab va madrasalarda o`quv 
qo`llanmasi sifatida ishlatilgan.
U fiqxga oid "Siroj ul-ojizin", "Sabot ul-ojizin", "Murod ul-orifin", 
"Najot ul-tolibin" asarlarini yaratadi. "So`fi Olloyor" nomi bilan mashhur 
bo`lgan "Sabot ul-ojizin" asari maktablarda savod chiqarilishi bilan 
o`qitilar edi.
Bu davrda ijod etgan Fazliy Namangoniy, Mushfiqiy, Turdi, 
Maxmur, Gulxaniy, Nodira, Shermuhammad Munis va Ogahiy, Kiromiy, 
Mulla Shermuhammad, Akmal, Muhammad Aminxoja Kosoniy, 
Mavlono Nodirlar o`z zamonasining zabardast siymolaridan edilar. 
Ko`plab me’morchilik obidalari qurildi.
Logotip
XVIII asrda yashab ijod etgan ma’rifatparvarlar orasida So`fi Ollayor ancha mashhur bo`lib, uning asarlari maktab va madrasalarda o`quv qo`llanmasi sifatida ishlatilgan. U fiqxga oid "Siroj ul-ojizin", "Sabot ul-ojizin", "Murod ul-orifin", "Najot ul-tolibin" asarlarini yaratadi. "So`fi Olloyor" nomi bilan mashhur bo`lgan "Sabot ul-ojizin" asari maktablarda savod chiqarilishi bilan o`qitilar edi. Bu davrda ijod etgan Fazliy Namangoniy, Mushfiqiy, Turdi, Maxmur, Gulxaniy, Nodira, Shermuhammad Munis va Ogahiy, Kiromiy, Mulla Shermuhammad, Akmal, Muhammad Aminxoja Kosoniy, Mavlono Nodirlar o`z zamonasining zabardast siymolaridan edilar. Ko`plab me’morchilik obidalari qurildi.
Bu davrda maktab va madrasalarda grammatika, handasa, mantiq-to`g`ri tafakkur 
qilish, qiroat, tafsir, shariat, hikmat, islom tarixi va aqidalariga oid nazariy bilimlar, 
ish yuritish, savdo - sotiqqa oid o`nlab ilmiy bilimlar, dunyoviy va diniy bilimlar 
o`rgatilar edi. barcha madrasalarda majburiy fan sifatida "Qur’on", "tafsir“-(islom 
an`anasida arabchadan sharh tusnuntirish ya`ni Qur`on oyatlarini sharhlash), "Odob 
as-solihin", "Sabot ul-ojizin", "Kimyoi saodat", “Hadis" kabilar o`qitilardi. O`qish 
muddati 15-20 yilni tashkil etgan. Masjid yonidagi maktablarda bolalarga 7 yil alifbe, 
abjad-(qadimgi arab alifbosi), Qur’on, chor kitob-4-kitobfarz, sunnat, namoz, va ro`za 
haqida), Xoja Hofiz, Mirzo Bedildan savod o`rgatilgan.
O`zbek bolalari o`qiydigan maktablarda "Kitobi Fuzuliy", "Lisonut - tayr", "Devoni 
Alisher Navoiy", "Huvaydo", "Qissai devona Mashrab", “Sabot ul-ojizin" kitoblari 
o`qitilgan. Savod chiqqandan barcha maktablarda Sufi Olloyor o`qitilgan.
Lug`atshunoslik, tarixnavislik, she’riyat rivojlandi. Ko`plab asarlar fors, arab boshqa 
tillardan tarjima qilindi.
Logotip
Bu davrda maktab va madrasalarda grammatika, handasa, mantiq-to`g`ri tafakkur qilish, qiroat, tafsir, shariat, hikmat, islom tarixi va aqidalariga oid nazariy bilimlar, ish yuritish, savdo - sotiqqa oid o`nlab ilmiy bilimlar, dunyoviy va diniy bilimlar o`rgatilar edi. barcha madrasalarda majburiy fan sifatida "Qur’on", "tafsir“-(islom an`anasida arabchadan sharh tusnuntirish ya`ni Qur`on oyatlarini sharhlash), "Odob as-solihin", "Sabot ul-ojizin", "Kimyoi saodat", “Hadis" kabilar o`qitilardi. O`qish muddati 15-20 yilni tashkil etgan. Masjid yonidagi maktablarda bolalarga 7 yil alifbe, abjad-(qadimgi arab alifbosi), Qur’on, chor kitob-4-kitobfarz, sunnat, namoz, va ro`za haqida), Xoja Hofiz, Mirzo Bedildan savod o`rgatilgan. O`zbek bolalari o`qiydigan maktablarda "Kitobi Fuzuliy", "Lisonut - tayr", "Devoni Alisher Navoiy", "Huvaydo", "Qissai devona Mashrab", “Sabot ul-ojizin" kitoblari o`qitilgan. Savod chiqqandan barcha maktablarda Sufi Olloyor o`qitilgan. Lug`atshunoslik, tarixnavislik, she’riyat rivojlandi. Ko`plab asarlar fors, arab boshqa tillardan tarjima qilindi.
Munis Xorazmiy (1778 - ) shoir, tarixchi, tarjimon va f olimdir. Maktab, 
madrasada o`qiydi. Mumtoz adabiyotni o`rganadi. Uning ijodida "Savodi 
ta’lim" asari ta’limiy jihatdan muhim o`rin tutadi. Asarning 1 - qismida 
xat mashq qilishga tayyorgarlik, kerakli o`quv anjomlari haqida gapiriladi. 
2-qismida esa xat mashqi xususida amaliy ta’lim beriladi.
Munis Xorazmiy o`z she’rlarida xalqning orzu istaklarini aks 
ettiradi, ma’rifatparvarlik g`oyalarini olg`a suradi, xalqni bilimli, adolatli 
bo`lishga da’vat etadi. U tarbiyaviy qarashlarida do`stlik, vafo masalasiga 
e’tibor beradi.
Umuman, Munis Xorazmiy o`zining pedagogik qarashlarida 
rostgo`ylik, do`stlik, vafo, adolat, shirinsuzlikni ulug`ladi, xalqni savodli 
bo`lishga, ilm o`rganishga chaqiradi.
Logotip
Munis Xorazmiy (1778 - ) shoir, tarixchi, tarjimon va f olimdir. Maktab, madrasada o`qiydi. Mumtoz adabiyotni o`rganadi. Uning ijodida "Savodi ta’lim" asari ta’limiy jihatdan muhim o`rin tutadi. Asarning 1 - qismida xat mashq qilishga tayyorgarlik, kerakli o`quv anjomlari haqida gapiriladi. 2-qismida esa xat mashqi xususida amaliy ta’lim beriladi. Munis Xorazmiy o`z she’rlarida xalqning orzu istaklarini aks ettiradi, ma’rifatparvarlik g`oyalarini olg`a suradi, xalqni bilimli, adolatli bo`lishga da’vat etadi. U tarbiyaviy qarashlarida do`stlik, vafo masalasiga e’tibor beradi. Umuman, Munis Xorazmiy o`zining pedagogik qarashlarida rostgo`ylik, do`stlik, vafo, adolat, shirinsuzlikni ulug`ladi, xalqni savodli bo`lishga, ilm o`rganishga chaqiradi.