XVII-XVIII asrlarda Germaniya va Italiyada ma’rifatparvarlik ideologiyasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

17

File size

Fayl hajmi

45,2 KB


XVII-XVIII asrlarda Germaniya va Italiyada ma’rifatparvarlik ideologiyasi
Reja:
1. Evropada ma’rifatparvarlik ideologiyasining vujudga kelishi.
2. Germaniya va Italiyada ma’rifatparvarlik ideologiyachi.
3. Yevropa mamlakatlarida taraqqiyotda ma’rifatparvarlik ideologiyasining
tutgan o’rni.
1. Evropada ma’rifatparvarlik ideologiyasining vujudga kelishi.
  Ma’rifatparvarlik yoki ma’rifatparvarlik harakati jamiyatning ma’naviy –
ma’rifiy sohalarida o’rnatilgan ijtimoiy va siyosiy – zulmkorlik siyosatiga qarama
–  qarshi  o’laroq  shakllangan  ijtimoiy  –  falsafiy  va  ommaviy  –  demokratik
harakatlar sifatida amal qiladi. uning maqsadi muayyan jamiya hayotini falsafiy
g’oyaviy va ma’naviy - marifiy zo’ravorlikdan, Jaholatparvarlikdan ozod olib,
erkin tafakkur, ilg’or ma’naviy – ma’rifiy tizim orqali taraqqiyotning barcha zarur
moddiy  va  ma’naviy  jabhalariga  tatbiq  etishdir,  deyiladi  faylasuf,  Qomusiy
lug’atida. O’zbek tilining izohli lug’atida:
 Ma’rifat kishilarning ong bilimini, madaniyatini oshirishga qaratilgan ta’lim
– tarbiyadeyiladi. 
Bu davrda ya’ni Evropada ma’rifatparvarlik feodlizmdan kapitalizmga
o’tish uchun zarur o’rin egallagan umummadaniy harakat harakatdan iborat bo’ldi. 
  Ma’rifatparvarlik  feodalizmga  qarshi  yosh  burjuaziyava  xalq  ommasi
tomonida olib borilgan kurashning tarkibiy qismi bo’lib qoldi.
 Ma’rifatparvarlik o’ziga hos harakaterga ega bo’lgan ikkita harakatni
o’z ichiga oladi:
1.Ma’rifatparvarlikning ijtimoiy va ahloqiy ideallarini;
2. Bu idnallarni amalga oshirish rejalarini.
Logotip
XVII-XVIII asrlarda Germaniya va Italiyada ma’rifatparvarlik ideologiyasi Reja: 1. Evropada ma’rifatparvarlik ideologiyasining vujudga kelishi. 2. Germaniya va Italiyada ma’rifatparvarlik ideologiyachi. 3. Yevropa mamlakatlarida taraqqiyotda ma’rifatparvarlik ideologiyasining tutgan o’rni. 1. Evropada ma’rifatparvarlik ideologiyasining vujudga kelishi. Ma’rifatparvarlik yoki ma’rifatparvarlik harakati jamiyatning ma’naviy – ma’rifiy sohalarida o’rnatilgan ijtimoiy va siyosiy – zulmkorlik siyosatiga qarama – qarshi o’laroq shakllangan ijtimoiy – falsafiy va ommaviy – demokratik harakatlar sifatida amal qiladi. uning maqsadi muayyan jamiya hayotini falsafiy g’oyaviy va ma’naviy - marifiy zo’ravorlikdan, Jaholatparvarlikdan ozod olib, erkin tafakkur, ilg’or ma’naviy – ma’rifiy tizim orqali taraqqiyotning barcha zarur moddiy va ma’naviy jabhalariga tatbiq etishdir, deyiladi faylasuf, Qomusiy lug’atida. O’zbek tilining izohli lug’atida: Ma’rifat kishilarning ong bilimini, madaniyatini oshirishga qaratilgan ta’lim – tarbiyadeyiladi. Bu davrda ya’ni Evropada ma’rifatparvarlik feodlizmdan kapitalizmga o’tish uchun zarur o’rin egallagan umummadaniy harakat harakatdan iborat bo’ldi. Ma’rifatparvarlik feodalizmga qarshi yosh burjuaziyava xalq ommasi tomonida olib borilgan kurashning tarkibiy qismi bo’lib qoldi. Ma’rifatparvarlik o’ziga hos harakaterga ega bo’lgan ikkita harakatni o’z ichiga oladi: 1.Ma’rifatparvarlikning ijtimoiy va ahloqiy ideallarini; 2. Bu idnallarni amalga oshirish rejalarini.
Ma’rifatparvarlik g’oyalari tarafdorlari er yuzida “aqlning ustunligini” tan
olishadi.  Ulardan  ko’plari  insonlar  o’rtasidagi  ma’naviy  axloqiy  qarashlarni,
ularning  munosabatlarini,  insoniy  qadriyatlarni  ustunligini  tan  olishadi.
Ma’rifatparvarlik ideologiyasi Evropaning ko’pgina mamlakatlarida, shuningdek
Frantsiya, Angliya, Germaniya, Italiya, Rossiya,  Polsha  va Shimoliy Amerika
mustamlakalarida keng tarqaldi.
Ma’rifatparvarlik  ideologiyasi  tomonidan  vujudga  kelgan  axloqiy,
ma’naviy - ma’rifiy atmosfera (muhit) davlat va huquq, siyosiy nazariyalar, aniq va
gumanitar soharlardagi fanlarni rivojlanishiga olib keldi.
  Evropada ma’rifatparvarlik asli XVII – asrlarda vujudga kelib, XVIII –
asrlarda eng yuqori cho’qqiga chiqdi.
1618-1648 yillarda bo’lib o’tgan 30 yillik urush Germaniyaning iqtisodiy
rivojlanishini  izdan  chiqardi.  297  ta  kichik  kinyazliklarga  bo’linib  ketgan
Germaniya,  Gollandiya,  Angliya,Frantsiya  kabi  mamlakatlardan  ancha  orqada
qolib ketgan edi,
Biroq  Germaniyada  ma’rifatparvarlik  nemis  knyazliklariga  bog’liq
bo’lgan holda sekin-astalik bilan konservatizm  tarafdorlari qarashlari va hatti-
harakatlari  orasidan  bo’lsada  bosh ko’tarib chiqayotgan va bu davlat  tuzilish,
huquqiy normalar qatoridagi bilimlar majmui sifatida paydo bo’layotgan edi. 
 Samiul Pufendorf (1632 – 1694 y). Germaniyada huquqshunoslik fanlari
rivojlanishi tizimini yaratishga harakat qilgan va uni boshlab bergan kishi bu
Samiul Pufendorf (1632 – 1694 y)  edi.Uning “Tabiat va xalq huquqlari haqida
sakkiz kitob” asari bir yildan so’ng boshqa nom bilan o’qib qo’llanmasi sifatida
chop etildi. 
U  davlatning  paydo  bo’lishi  sabablari  haqida  to’xtalib,  uning  insoniyat
hayotidagi  ijobiy  o’rnini  ko’rsatib  o’tadi.  U  davlat  odalarning  tinchligi  va
xotirjamligini saqlashda muhim o’rin egallaydi, degan fikrda bo’lgan, u cherkov va
uning qoidalaridan alohida va bo’lmog’i lozimligini bildirgan. 
Gotfrid  Vilgelm  Leybnits  (1646  –  1716  y.)  Huquqshunos,  faylasuf,
matematik. Nemis ma’rifatparvarlarining yorqin nomoyondalaridan biri. U yukori
darajadagi davlat lavozimlarida ishlagan. Shuningdek, u Rossiya imperatori Pyort I
Logotip
Ma’rifatparvarlik g’oyalari tarafdorlari er yuzida “aqlning ustunligini” tan olishadi. Ulardan ko’plari insonlar o’rtasidagi ma’naviy axloqiy qarashlarni, ularning munosabatlarini, insoniy qadriyatlarni ustunligini tan olishadi. Ma’rifatparvarlik ideologiyasi Evropaning ko’pgina mamlakatlarida, shuningdek Frantsiya, Angliya, Germaniya, Italiya, Rossiya, Polsha va Shimoliy Amerika mustamlakalarida keng tarqaldi. Ma’rifatparvarlik ideologiyasi tomonidan vujudga kelgan axloqiy, ma’naviy - ma’rifiy atmosfera (muhit) davlat va huquq, siyosiy nazariyalar, aniq va gumanitar soharlardagi fanlarni rivojlanishiga olib keldi. Evropada ma’rifatparvarlik asli XVII – asrlarda vujudga kelib, XVIII – asrlarda eng yuqori cho’qqiga chiqdi. 1618-1648 yillarda bo’lib o’tgan 30 yillik urush Germaniyaning iqtisodiy rivojlanishini izdan chiqardi. 297 ta kichik kinyazliklarga bo’linib ketgan Germaniya, Gollandiya, Angliya,Frantsiya kabi mamlakatlardan ancha orqada qolib ketgan edi, Biroq Germaniyada ma’rifatparvarlik nemis knyazliklariga bog’liq bo’lgan holda sekin-astalik bilan konservatizm tarafdorlari qarashlari va hatti- harakatlari orasidan bo’lsada bosh ko’tarib chiqayotgan va bu davlat tuzilish, huquqiy normalar qatoridagi bilimlar majmui sifatida paydo bo’layotgan edi. Samiul Pufendorf (1632 – 1694 y). Germaniyada huquqshunoslik fanlari rivojlanishi tizimini yaratishga harakat qilgan va uni boshlab bergan kishi bu Samiul Pufendorf (1632 – 1694 y) edi.Uning “Tabiat va xalq huquqlari haqida sakkiz kitob” asari bir yildan so’ng boshqa nom bilan o’qib qo’llanmasi sifatida chop etildi. U davlatning paydo bo’lishi sabablari haqida to’xtalib, uning insoniyat hayotidagi ijobiy o’rnini ko’rsatib o’tadi. U davlat odalarning tinchligi va xotirjamligini saqlashda muhim o’rin egallaydi, degan fikrda bo’lgan, u cherkov va uning qoidalaridan alohida va bo’lmog’i lozimligini bildirgan. Gotfrid Vilgelm Leybnits (1646 – 1716 y.) Huquqshunos, faylasuf, matematik. Nemis ma’rifatparvarlarining yorqin nomoyondalaridan biri. U yukori darajadagi davlat lavozimlarida ishlagan. Shuningdek, u Rossiya imperatori Pyort I
bilan  muntazam  aloqada  bo’lib  to’rgan.  1712  yil  Pyotr  I  ning  1  noyabrdagi
farmoniga binoan yashirin holatda yurist maslahatchisi bo’lib tayinlagan. Yillik
maosh esa 100 tear etib tayinlangan.
Leybnits Pyotr I ni rus Soloni deb hisoblagan. U Rossiya tarixini, davlat
boshqarish tizimini chuqur o’rgangan. Rossiya davlatini rivojlanishi haqida qator
loyihalar ishlab chiqqan.
Uning yozishicha:  hayotiy tajribam  shuni  ko’rsatmoqdaki  yaxshi  bilimli
qolligiya (jamoa) bilan davlatni gullatib yuborish mumkin .
U o’zining qarashlarida muayyan bir fikrga kelishi uchun o’zidan oldin
o’tgan  olimlar  va  ayniqsa  Rim  va  Grek  huquqshunoslari  asarlarini  chuqur
o’rganadi va tahlil qiladi.
U ikki ko’rinishdagi adolatni farq qiladi.
1.Umumiy adolat, qaysikim to’g’ri yashashni talab etadigan 
2.Partikulyar adolat- rasmiy bo’lmagan adolat.
Qaysikim  o’ziga  “har  kimga  o’zinikini  berish  “  va  hech  “kimga  zarar
etkazmaslik” kabi ikki qoidaga amal qiluvchi adolat.
Keyinchalik  u  Arestotelni  o’rgangandan  so’ng  partikulyar  adolatni
taqsimlovchi va tenglashtiruvchi adolatga bo’ldi.
Xristian Volf. Nemis ma’rifatparvarlaridan yana biri bu – Xristian Volf
bo’lib (1679 – 1757 y.), u davlat va huquq sohasida o’ziga hos fikr va g’oyalarni
ilgari surdi Volf o’zining “Ilmiy usulda izohlangan, tabiiy huquq” nomli kitobidagi
umumiy tushuncha insonning majburiyatlarini huquq tartibga soladi, qaysikim u
majburiyatlarni amalga oshirishni eslatib turish uchun zarur. Haqiqiy qonunlar
tabiiy qonunlarni sezilarli darajada ifoda etadi, chunki majburiyatlarni bajarish
uchun uni individning erkinligi sifatida tushunish lozim, deydi. 
Volf  davlat  bu  oilalar  o’rtasidagi  o’zaro  kelishuvchilik  mevasi  (u  bu
kelishuvlarni uylar o’rtasida) deb biladi. Xab bir oila alohida o’zi uchun hayotda
zarur  bo’ladigan  sharoitlarni  yarata  olmaydi.  Shu  boisdan  ham  ular  o’rtasida
kelishuvchilik asosida davlat paydo bo’ladi. 
Volf nemislarning uchinchi qatlami (bu erda kambag’allar) hali juda zaif
bo’lganligi uchun monarxlarga ishonch bilan qarash ulardan jamiyatni rivojlanishi
uchun huquqiy normalarni yaratishi so’raladi. 
Logotip
bilan muntazam aloqada bo’lib to’rgan. 1712 yil Pyotr I ning 1 noyabrdagi farmoniga binoan yashirin holatda yurist maslahatchisi bo’lib tayinlagan. Yillik maosh esa 100 tear etib tayinlangan. Leybnits Pyotr I ni rus Soloni deb hisoblagan. U Rossiya tarixini, davlat boshqarish tizimini chuqur o’rgangan. Rossiya davlatini rivojlanishi haqida qator loyihalar ishlab chiqqan. Uning yozishicha: hayotiy tajribam shuni ko’rsatmoqdaki yaxshi bilimli qolligiya (jamoa) bilan davlatni gullatib yuborish mumkin . U o’zining qarashlarida muayyan bir fikrga kelishi uchun o’zidan oldin o’tgan olimlar va ayniqsa Rim va Grek huquqshunoslari asarlarini chuqur o’rganadi va tahlil qiladi. U ikki ko’rinishdagi adolatni farq qiladi. 1.Umumiy adolat, qaysikim to’g’ri yashashni talab etadigan 2.Partikulyar adolat- rasmiy bo’lmagan adolat. Qaysikim o’ziga “har kimga o’zinikini berish “ va hech “kimga zarar etkazmaslik” kabi ikki qoidaga amal qiluvchi adolat. Keyinchalik u Arestotelni o’rgangandan so’ng partikulyar adolatni taqsimlovchi va tenglashtiruvchi adolatga bo’ldi. Xristian Volf. Nemis ma’rifatparvarlaridan yana biri bu – Xristian Volf bo’lib (1679 – 1757 y.), u davlat va huquq sohasida o’ziga hos fikr va g’oyalarni ilgari surdi Volf o’zining “Ilmiy usulda izohlangan, tabiiy huquq” nomli kitobidagi umumiy tushuncha insonning majburiyatlarini huquq tartibga soladi, qaysikim u majburiyatlarni amalga oshirishni eslatib turish uchun zarur. Haqiqiy qonunlar tabiiy qonunlarni sezilarli darajada ifoda etadi, chunki majburiyatlarni bajarish uchun uni individning erkinligi sifatida tushunish lozim, deydi. Volf davlat bu oilalar o’rtasidagi o’zaro kelishuvchilik mevasi (u bu kelishuvlarni uylar o’rtasida) deb biladi. Xab bir oila alohida o’zi uchun hayotda zarur bo’ladigan sharoitlarni yarata olmaydi. Shu boisdan ham ular o’rtasida kelishuvchilik asosida davlat paydo bo’ladi. Volf nemislarning uchinchi qatlami (bu erda kambag’allar) hali juda zaif bo’lganligi uchun monarxlarga ishonch bilan qarash ulardan jamiyatni rivojlanishi uchun huquqiy normalarni yaratishi so’raladi.
Volf fuqorolar saxovatli, ma’rifatparvar monarxni e’tiborli himoyasi
ostida o’zlarini individual imkoniyatlarini erkin amalga oshirishi va to’la baxtli
yashashi  mumkin,  deb  biladi.  U  knyazlarning  chegara  bilmaydigan  absolyut
monarxiyasiga qarshi chiqadi. Shuning uchun ham xalqning bunday hokimiyatni
ag’dorib tashlashga bo’lgan urinishlariga xayrixohlik bilan qaraydi.
Italiya ma’rifatparvarligi.
XVIII-XIX asrlarda hukm so’rgan ijtimoiy turg’unlik mamlakatdagi xalqni
feodal munosabatlardan noroziligini vujudga keltirdi. Bu paytda paydo bo’layotgan
burjuaziya  g’yasi  kapitalistik  munosabaklarni  hech  qanday  to’siqlarsiz
rivojlanishini talab qila boshladi. biroq, zaif bujuaziya hali mamlakatdagi eski
qarashlar va feodal munosabatlardan to’la xoli bo’la olmadi va ular bilan o’zaro
kompronizm asosida ish olib borayotgan edi.
Jambattista  Vitto  (1668  –  1744  y.) Ilmiy  sotsiologiya  sohasida  qator
ishlarni amalga oshirgan kishilardan biri edi. 
Tarix Vito uchun tartibli aylanib kelayotgan odamlar harakatidan iborat.
Uning qarashlari o’zining “millatning umumiy tabiati haqida yangi fanning asosi”
nomli kitobida aks etgan.
O’tgan tarix tsikli uchta faza (bosqich) dan iborat. Boshlanish bosqichi –
xudolilik, xudolar davri. U davlatni ham, huquqiy me’yorlarni ham bilmaydi. Bu
erda qonun xudolar iborasi haqida xabar beruvchi kishilar kohinlardir.
Ikkinchi bosqich – qahramonlar davri. Davlat xuddi aristokratiya hokimiyati
sifatida amal qildi va plebeylarni qat’iy bosib turadi. Bu erdagi huquq – qupol
qullar huquqidir. 
Uchinchi  oxirgi  bosqich  –  odamlar  davri.  Ya’ni  demokratik  respublika
tuzilishi  yoki  adolatli,  erkin  va  ozodlikni,  xalq  suverenitetini  ta’minlovchi
monarxlar vaqilliridir.
Chezare Bekaria (1738 – 1794 y.) “Jinoyat  va jazo haqida kitobining
muallifi.  tabiiy  huquq  doktrinasi  tarafdori.  qachonlardir  yuz  bergan  urushlar
individlarni  charchatdi  va  ular  o’zlaridagi  erkinliklarning  muayyan  qismini
Logotip
Volf fuqorolar saxovatli, ma’rifatparvar monarxni e’tiborli himoyasi ostida o’zlarini individual imkoniyatlarini erkin amalga oshirishi va to’la baxtli yashashi mumkin, deb biladi. U knyazlarning chegara bilmaydigan absolyut monarxiyasiga qarshi chiqadi. Shuning uchun ham xalqning bunday hokimiyatni ag’dorib tashlashga bo’lgan urinishlariga xayrixohlik bilan qaraydi. Italiya ma’rifatparvarligi. XVIII-XIX asrlarda hukm so’rgan ijtimoiy turg’unlik mamlakatdagi xalqni feodal munosabatlardan noroziligini vujudga keltirdi. Bu paytda paydo bo’layotgan burjuaziya g’yasi kapitalistik munosabaklarni hech qanday to’siqlarsiz rivojlanishini talab qila boshladi. biroq, zaif bujuaziya hali mamlakatdagi eski qarashlar va feodal munosabatlardan to’la xoli bo’la olmadi va ular bilan o’zaro kompronizm asosida ish olib borayotgan edi. Jambattista Vitto (1668 – 1744 y.) Ilmiy sotsiologiya sohasida qator ishlarni amalga oshirgan kishilardan biri edi. Tarix Vito uchun tartibli aylanib kelayotgan odamlar harakatidan iborat. Uning qarashlari o’zining “millatning umumiy tabiati haqida yangi fanning asosi” nomli kitobida aks etgan. O’tgan tarix tsikli uchta faza (bosqich) dan iborat. Boshlanish bosqichi – xudolilik, xudolar davri. U davlatni ham, huquqiy me’yorlarni ham bilmaydi. Bu erda qonun xudolar iborasi haqida xabar beruvchi kishilar kohinlardir. Ikkinchi bosqich – qahramonlar davri. Davlat xuddi aristokratiya hokimiyati sifatida amal qildi va plebeylarni qat’iy bosib turadi. Bu erdagi huquq – qupol qullar huquqidir. Uchinchi oxirgi bosqich – odamlar davri. Ya’ni demokratik respublika tuzilishi yoki adolatli, erkin va ozodlikni, xalq suverenitetini ta’minlovchi monarxlar vaqilliridir. Chezare Bekaria (1738 – 1794 y.) “Jinoyat va jazo haqida kitobining muallifi. tabiiy huquq doktrinasi tarafdori. qachonlardir yuz bergan urushlar individlarni charchatdi va ular o’zlaridagi erkinliklarning muayyan qismini
yo’qotgan holda, o’zlarining qolgan qismlariga xotirjam va xavfsiz yashash uchun
birikishdi. 
Germaniya mamlakati geosiyosiy jihatdan qulay hududda joylashgan bo’lib,
til, din, madaniyat, urf–odat hamda ma’naviy mushtarak bo’lgan nemis millatining
o’rganilayotgan  paytda  uzoq  davr  mobaynida  siyosiy  jihatdan  tarqoq  bo’lib
kelganligi  va  bu  davlatning  bir  necha  katta-kichik  gertsogliklarga  bo’linib
ketganligini ko’rish mumkin. Bu nemis davlatlari orasida Gabsburglar sulolasi
hukmronlik qilayotgan Avstraliyaning mavqei baland edi. Keyinchalik Prussiya
nemis davlatlari o’rtasida etakchi o’ringa chiqib, Avstriya bilan hukumronlikni
qo’lga kiritishi uchun kurash boshladi. Napaleoning bu harakati nemislarda milliy
his-tuyg’u,  ozodlik  g’oyalarini  kuchaytirib  yubordi.  Napaleon  davrida  etakchi
nemis  namoyondalaridan  biri  Fixte  bo’lib,  u  o’zining  falsafiy
asarlari,vatanparvarlik g’oyalari bilan nemis millatining uyg’onishida katta xizmat
ko’rsatdi. 
Napaleon taxtdan ag’darilgandan so’ng ham  Germaniyada mayda nemis
davlatlari taxminan 50 yil saqlanib qoladi. Ilg’or nemis mutafakkirlarining nemis
federativ davlatini tuzish yo’lidagi urinishlari natija bermadi, chunki birlashtirish
g’oyasi  Avstriya  bilan  Prussiyaning  federatsiyaga  hukmron  bo’lishidek  tor
manfatlariga uncha to’g’ri kelmas edi. 
O’z navbatida, nemis xalqini birlashtirishga uringan vatanparvarlar qaerda
bo’lmasinlar ta’qib ostiga olindilar . Shu kabi sabablar tufayli Germaniyaning turli
o’lkalarida va davlatlarida yuz bergan 1848-1849 yillarida inqilob ham nihoyasiga
etmadi. 
Germaniya Angliya kabi Evropada tabiiy er osti boyliklari – ko’mir, temir
rudasiga boy mamlakat hisoblanib, sanoat rivojlanishi uchun barcha imkoniyatlar
mavjud edi. Germaniyada fabrika va zavodlar vujudga keldi, sanoat egalari bilan
bir qatorda rivojlangan ishchilar sinfi paydo bo’ldi. Eng muhimi, nemis xalqi
o’zining  mashhur  faylasuflari,  olimlari  hamda  urushlarda  chiniqqan  jasur  va
intizomli askarlari bilan butun dunyoda mashhur edi.
Evropani  larzaga  solgan  bu  jang  Germaniyada  Prussiyaning  boshchilik
qilishi  uchun  bo’lgan  kurash  taqdirini  hal  qildi.  Prussiya  Shlezvich  va
Polshteynnigina emas, balki Germaniya markazidagi mayda nemis davlatlarining
Logotip
yo’qotgan holda, o’zlarining qolgan qismlariga xotirjam va xavfsiz yashash uchun birikishdi. Germaniya mamlakati geosiyosiy jihatdan qulay hududda joylashgan bo’lib, til, din, madaniyat, urf–odat hamda ma’naviy mushtarak bo’lgan nemis millatining o’rganilayotgan paytda uzoq davr mobaynida siyosiy jihatdan tarqoq bo’lib kelganligi va bu davlatning bir necha katta-kichik gertsogliklarga bo’linib ketganligini ko’rish mumkin. Bu nemis davlatlari orasida Gabsburglar sulolasi hukmronlik qilayotgan Avstraliyaning mavqei baland edi. Keyinchalik Prussiya nemis davlatlari o’rtasida etakchi o’ringa chiqib, Avstriya bilan hukumronlikni qo’lga kiritishi uchun kurash boshladi. Napaleoning bu harakati nemislarda milliy his-tuyg’u, ozodlik g’oyalarini kuchaytirib yubordi. Napaleon davrida etakchi nemis namoyondalaridan biri Fixte bo’lib, u o’zining falsafiy asarlari,vatanparvarlik g’oyalari bilan nemis millatining uyg’onishida katta xizmat ko’rsatdi. Napaleon taxtdan ag’darilgandan so’ng ham Germaniyada mayda nemis davlatlari taxminan 50 yil saqlanib qoladi. Ilg’or nemis mutafakkirlarining nemis federativ davlatini tuzish yo’lidagi urinishlari natija bermadi, chunki birlashtirish g’oyasi Avstriya bilan Prussiyaning federatsiyaga hukmron bo’lishidek tor manfatlariga uncha to’g’ri kelmas edi. O’z navbatida, nemis xalqini birlashtirishga uringan vatanparvarlar qaerda bo’lmasinlar ta’qib ostiga olindilar . Shu kabi sabablar tufayli Germaniyaning turli o’lkalarida va davlatlarida yuz bergan 1848-1849 yillarida inqilob ham nihoyasiga etmadi. Germaniya Angliya kabi Evropada tabiiy er osti boyliklari – ko’mir, temir rudasiga boy mamlakat hisoblanib, sanoat rivojlanishi uchun barcha imkoniyatlar mavjud edi. Germaniyada fabrika va zavodlar vujudga keldi, sanoat egalari bilan bir qatorda rivojlangan ishchilar sinfi paydo bo’ldi. Eng muhimi, nemis xalqi o’zining mashhur faylasuflari, olimlari hamda urushlarda chiniqqan jasur va intizomli askarlari bilan butun dunyoda mashhur edi. Evropani larzaga solgan bu jang Germaniyada Prussiyaning boshchilik qilishi uchun bo’lgan kurash taqdirini hal qildi. Prussiya Shlezvich va Polshteynnigina emas, balki Germaniya markazidagi mayda nemis davlatlarining
erlarini  ham  butunlay  qo’shib  oldi.  Avstriya  Vena  kongresi  qarorlari  asosida
tuzilgan 39 davlatdan iborat Germaniya ittifoqining tarqatib yuborilishiga majbur
bo’ldi. Uning o’rniga 1866-yilda Prussiya boshchiligida 22 nemis davlatidan iborat
Shimoliy Germaniya ittifoqi tuzildi. Ularning hammasi monarxiya tuzilishi, o’z
sulolalari va hukumatlarini, aloxida armiyalarini, qonunlari va sud tizimlari saqlab
qoldi. Bismark ittifoq kontsleri-bundeskantsler lavozimini egalladi.
Zamondoshlarining habariga ko’ra, Bismark juda qisqa muddatda hammasi
bo’lib  5  soat  ichida  Shimoliy  ittifoqi  konstitutsiyasini  ishlab  chiqdi.  Bu
konstitutsiya  asosiy  matnidagi  ba’zi  bir  o’zgarishlarni  hisobga  olmaganda  50
yildan  ko’proq  vaqt  davomida,  ya’ni  Germaniyada  1919  yil  Veymar
konstituttsiyasi qabul qilinguniga qadar amal qilib keldi. 
1866 yil Sadovadagi g’alabadan so’ng Bismark Evropada o’sha davrda katta
mavqeiga  ega  bo’lgan  Frantsiyaga  qarshi  urushga  qizg’in  tayyorgarlik  ko’ra
boshladi, chunki Napoleon III ma’muriyati Germaniyaning yagona milliy davlat
bo’lib birlashishini aslo xohlamas edi.
Diplomatiya nuqtaiy nazaridan ham Bismark bu urishga puxta tayyorgarlik
ko’rdi. Angliya asrlar davomida Frantsiya raqibi bo’lganligi sababli Bismarkning
yaqin  kelgusida  Frantsiya  bilan  bo’ladigan  urushda  xayrixohlik  bildirdi.
Bismarkning o’ta ustalik bilan ish ko’rishi Avstriya, hatto Rossiya ham nisbatan
betaraflik mavqeini bildirdi.
Bismark  Germaniya davlat tepasida turib birlashtarishni tugallash uchun
Frantsiyani tor-mor etishga qoror qildi. Bundan tashqari, u bosqinchilik rejalarini
ham o’z oldiga maqsad qilib qo’ydi. Uning rejasiga ko’ra, Elzas va Lotaringiya
Frantsiyadan tortib olinib, Germaniyaga qo’shilishi kerak edi.
Frantsiya-Prussiya urushi (1870-1871) va bu urushda Prussiyaning g’alabasi
tufayli  Germaniyaning  birlashtirilishi  nixoyasiga  etdi.  Prussiyani  yaxshi
qurollangan va ko’p sonli armiyasi Fransuz qo’shinlariga qaqshatqich zarba berdi
va Frantsiyani kata qisimni bosib oldi.
1870 yil sentyabrida imperator Napaleon III  ning IIimperiyasi  quladi va
Frantsiya respublikasi deb e’lon qilindi.
1871  yil  Versal  qasrining  xashamatli  zallaridan  birida  Germaniyaning
Prussiya atrofida birlashganligi tantanala vaziyatda e’lon qilindi. Prussiya qiroli
Logotip
erlarini ham butunlay qo’shib oldi. Avstriya Vena kongresi qarorlari asosida tuzilgan 39 davlatdan iborat Germaniya ittifoqining tarqatib yuborilishiga majbur bo’ldi. Uning o’rniga 1866-yilda Prussiya boshchiligida 22 nemis davlatidan iborat Shimoliy Germaniya ittifoqi tuzildi. Ularning hammasi monarxiya tuzilishi, o’z sulolalari va hukumatlarini, aloxida armiyalarini, qonunlari va sud tizimlari saqlab qoldi. Bismark ittifoq kontsleri-bundeskantsler lavozimini egalladi. Zamondoshlarining habariga ko’ra, Bismark juda qisqa muddatda hammasi bo’lib 5 soat ichida Shimoliy ittifoqi konstitutsiyasini ishlab chiqdi. Bu konstitutsiya asosiy matnidagi ba’zi bir o’zgarishlarni hisobga olmaganda 50 yildan ko’proq vaqt davomida, ya’ni Germaniyada 1919 yil Veymar konstituttsiyasi qabul qilinguniga qadar amal qilib keldi. 1866 yil Sadovadagi g’alabadan so’ng Bismark Evropada o’sha davrda katta mavqeiga ega bo’lgan Frantsiyaga qarshi urushga qizg’in tayyorgarlik ko’ra boshladi, chunki Napoleon III ma’muriyati Germaniyaning yagona milliy davlat bo’lib birlashishini aslo xohlamas edi. Diplomatiya nuqtaiy nazaridan ham Bismark bu urishga puxta tayyorgarlik ko’rdi. Angliya asrlar davomida Frantsiya raqibi bo’lganligi sababli Bismarkning yaqin kelgusida Frantsiya bilan bo’ladigan urushda xayrixohlik bildirdi. Bismarkning o’ta ustalik bilan ish ko’rishi Avstriya, hatto Rossiya ham nisbatan betaraflik mavqeini bildirdi. Bismark Germaniya davlat tepasida turib birlashtarishni tugallash uchun Frantsiyani tor-mor etishga qoror qildi. Bundan tashqari, u bosqinchilik rejalarini ham o’z oldiga maqsad qilib qo’ydi. Uning rejasiga ko’ra, Elzas va Lotaringiya Frantsiyadan tortib olinib, Germaniyaga qo’shilishi kerak edi. Frantsiya-Prussiya urushi (1870-1871) va bu urushda Prussiyaning g’alabasi tufayli Germaniyaning birlashtirilishi nixoyasiga etdi. Prussiyani yaxshi qurollangan va ko’p sonli armiyasi Fransuz qo’shinlariga qaqshatqich zarba berdi va Frantsiyani kata qisimni bosib oldi. 1870 yil sentyabrida imperator Napaleon III ning IIimperiyasi quladi va Frantsiya respublikasi deb e’lon qilindi. 1871 yil Versal qasrining xashamatli zallaridan birida Germaniyaning Prussiya atrofida birlashganligi tantanala vaziyatda e’lon qilindi. Prussiya qiroli
Velgelim  I  Germaniya  imperatori  keyzeri  deb  shu  tantanali  marosimda
qatnashayotgan barcha nemis monarxlari va Germaniya namoyondalari tomonidan
e’tirof etildi.
Shimoliy Germaniya ittifoqi qatnashchilari va Janubiy German davlatlari o’z
hukumatlari  bilan  Germaniya  imperiyasi  tarkibaga  kirdilar.  Elzas  hamda
Lotaringiyaning bir qismi Frantsiyadan ajratib olindi va Germaniya imperiyasiga
qo’shildi. 
1840–yillarda  Germaniyada  temir  yo’llar  qurilishi  va  paraxodchilikning
rivojlanishi jadallashdi. Berlinda paravozsozlik zavodlari barpo etilda. 40 yillarning
oxiriga borib, Berlin Evropaning yirik sonoat markazlaridan biriga aylandi. Ammo
sanoat rivoji jixatidan Germaniyada hali Angiliya va Frantsiyadan ancha orqada
bo’lib, Evropada uchinchi o’rinda turar edi. Germaniyaning sanoat jixatdan orqada
qolishida uning tarqoqligi asosiy sabablardan biri edi.
Sanoat rivojlanishi bilan bir qatorda qishloq xo’jaligi ham taraqqiy etdi.
Germaniyada dexqonlar shaxsan er egalariga emas edilar, ammo pomeshchiklarga
ko’p miqdorda pul majburiyatlari to’lashga majbur edi. Chunki, kapitalizm va
bozor  iqtisodiyotiga  o’tishda  badavlat  dexqonlar  o’z  majburiyatlarini
pomeshchiklardan shartli ravishda sotib olish ancha og’ir edi: bir payitning o’zida
barcha yillik to’lovlardan 25 barovar ortiq miqdorda pulni to’lash mumkin edi. Shu
sababli 1815 yildan 1845 yilgacha o’tgan 30 yil mobaynida barcha dexqonlarning
faqat 25 foizigina o’z majburiyatlarini sotib ololdilar.
Prussiyadagi barcha yillarning yarmidan ko’prog’i pomeshchiklarga qarshi
edi. Prussiya pomeshchiklari yoki yunkerlari ( yunker-nemischa “yun ger” so’zidan
olingan  bo’lib,  yosh  xo’jayin  demakdir)  ning  katta  miqdorida  yirik  qishloq
xo’jaligi rivojlanar, javdar, kartoshka etishtirilar va ulardan spirt-aroq olish uchun
vinochilik  zavodlari  qurilmoqda  edi.  Raqobatga  dosh  bera  olmay,  o’z  eridan
ajralgan yoki arzimas erni o’zlariga saqlab qolgan banroklar yunkerlarga yollanib
ishlashga majbur edi. Badavlat, “yirik” dexqonlar yoki grossbauerlar (nemischa
“gross”- yirik va “bauer”- dexqon demakdir) ham o’z xo’jaliklarida batraklarni
yollar edilar.
Shunday qilib, Prussiyada va keyinchalik butun Germaniya bo’ylab qishloq
xo’jaligi  o’ziga  xos  yo’l  bilan  rivojlandi.  Zamona  zayli  bilan  er  egalari
Logotip
Velgelim I Germaniya imperatori keyzeri deb shu tantanali marosimda qatnashayotgan barcha nemis monarxlari va Germaniya namoyondalari tomonidan e’tirof etildi. Shimoliy Germaniya ittifoqi qatnashchilari va Janubiy German davlatlari o’z hukumatlari bilan Germaniya imperiyasi tarkibaga kirdilar. Elzas hamda Lotaringiyaning bir qismi Frantsiyadan ajratib olindi va Germaniya imperiyasiga qo’shildi. 1840–yillarda Germaniyada temir yo’llar qurilishi va paraxodchilikning rivojlanishi jadallashdi. Berlinda paravozsozlik zavodlari barpo etilda. 40 yillarning oxiriga borib, Berlin Evropaning yirik sonoat markazlaridan biriga aylandi. Ammo sanoat rivoji jixatidan Germaniyada hali Angiliya va Frantsiyadan ancha orqada bo’lib, Evropada uchinchi o’rinda turar edi. Germaniyaning sanoat jixatdan orqada qolishida uning tarqoqligi asosiy sabablardan biri edi. Sanoat rivojlanishi bilan bir qatorda qishloq xo’jaligi ham taraqqiy etdi. Germaniyada dexqonlar shaxsan er egalariga emas edilar, ammo pomeshchiklarga ko’p miqdorda pul majburiyatlari to’lashga majbur edi. Chunki, kapitalizm va bozor iqtisodiyotiga o’tishda badavlat dexqonlar o’z majburiyatlarini pomeshchiklardan shartli ravishda sotib olish ancha og’ir edi: bir payitning o’zida barcha yillik to’lovlardan 25 barovar ortiq miqdorda pulni to’lash mumkin edi. Shu sababli 1815 yildan 1845 yilgacha o’tgan 30 yil mobaynida barcha dexqonlarning faqat 25 foizigina o’z majburiyatlarini sotib ololdilar. Prussiyadagi barcha yillarning yarmidan ko’prog’i pomeshchiklarga qarshi edi. Prussiya pomeshchiklari yoki yunkerlari ( yunker-nemischa “yun ger” so’zidan olingan bo’lib, yosh xo’jayin demakdir) ning katta miqdorida yirik qishloq xo’jaligi rivojlanar, javdar, kartoshka etishtirilar va ulardan spirt-aroq olish uchun vinochilik zavodlari qurilmoqda edi. Raqobatga dosh bera olmay, o’z eridan ajralgan yoki arzimas erni o’zlariga saqlab qolgan banroklar yunkerlarga yollanib ishlashga majbur edi. Badavlat, “yirik” dexqonlar yoki grossbauerlar (nemischa “gross”- yirik va “bauer”- dexqon demakdir) ham o’z xo’jaliklarida batraklarni yollar edilar. Shunday qilib, Prussiyada va keyinchalik butun Germaniya bo’ylab qishloq xo’jaligi o’ziga xos yo’l bilan rivojlandi. Zamona zayli bilan er egalari
pomeshchiklar o’z xo’jaliklarini yangicha usulda, zamonaviy agrotexnika usullari
asosida rivojlantirdilar. Bu usul mohiyatan islohatchilikka asoslangan bo’lib, bir
necha yil davomida qishloq xalq xo’jaligining rivojlangan tarmoqlaridan biriga
aylanishiga  olib  kelishi  kerak  edi.  Odatda  bu  usulni  qishloq  xo’jaligi
taraqqiyotining “prusscha yo’li” deb ham atashadi.
Ammo  Germaniyaning  siyosiy  jixatdan  tarqoqligi  va  undagi  eskicha
tadbirlar mamlakat taraqqiyotining eng asosiy to’siqlardan biri edi. Saqlanib qolgan
39 ta davlatdan har biri o’zicha mustaqil edi; ularning o’lchov birligi, o’z tanga puli
va tosh- tarozisi mavjud edi; ichki bojxonalar, nemis davlatlari o’rtasida sun’iy
chegaralar  mamlakat  ichkarisida  savdo  sotiqni  qiyinlashtirdi.  Ko’pgina  nemis
davlatlarining, shu jumladan Prussiyaning ham er mulklari bir necha qisimlardan
iborat edi, bu esa vaziyatni chigallashtirar edi. Zamondoshlar Germaniyaning bu
ahvolini “tanasi arqon biln tang’ib tashlangan odam” ga o’xshatar edilar.
Germaniyada sanoat taraqqiyoti, savdo-sotiqni rivojlanishi o’rta tabaqalarni
boyishi  Bilan  ishchilar  sinfining  ham  shakillanishiga  olib  keldi.  Angiliya  va
Frantsiyada bo’lgani kabi sanoat to’ntarilishi engil sanoatda, yangi mashinalar va
dasgoxlarning to’qimachilik sanoatida qo’llanilishi yangi kasb-hunarlarning paydo
bo’lishiga olib keldi. Ishchilarning paydo bo’lishiga olib keldi. Ishchilarning yuqori
malakali  va  malakasiz  toifalarga  bo’linishi  tabiiy  hol  edi.  Shu  sababli  bir
tamonlama, yuqori malakali ishchilarga zavod fabrikalarda extiyoj ortib borsa,
ikkinchidan, malakasiz yoki malakali uncha yuqori bo’lmagan ishchilarga deyarli
extiyoj  yo’q  edi.  Shu  sababli  ishsizlik  ham  bozor  iqtisodiyoti  va  yollanma
mexnatdan foydalanish davrida tabiiy xolga aylanib qoldi.
Seliziyadagi to’quvchilar qo’zg’oloni Frantsiya Lion shahrida 1831-1834
yillarda yuz bergan to’quvchilir qo’zg’aloniga solishtirish mumkin. Seliziyadagi
to’quvchilar qo’zg’aloni Germaniyada ham ishchilar sinfining paydo bo’layotgani
va  ularning  o’z  xaq  xuquqlarining  talab  qilishga  qodir  ekanliklaridan  dalolat
bermoqda edi. Yirik nemis burjiaziyasi bilan bir qatorda nemis demokratlari paydo
bo’ldilarki, ular birlashgan Germaniyada asosan respublika tizimini barqaror qilish,
barcha odamlarning qonun oldida barobar javobgar ekanini siyosiy jixatdan teng
xuquqliligini  ta’minlanishini  talab  qilar  edilar.  Bu  demokratlar  ana  shunday
g’oyalarni targ’ib qilayotgan vatanparvar shoir va yozuvchilar ta’sirida edilar.
Logotip
pomeshchiklar o’z xo’jaliklarini yangicha usulda, zamonaviy agrotexnika usullari asosida rivojlantirdilar. Bu usul mohiyatan islohatchilikka asoslangan bo’lib, bir necha yil davomida qishloq xalq xo’jaligining rivojlangan tarmoqlaridan biriga aylanishiga olib kelishi kerak edi. Odatda bu usulni qishloq xo’jaligi taraqqiyotining “prusscha yo’li” deb ham atashadi. Ammo Germaniyaning siyosiy jixatdan tarqoqligi va undagi eskicha tadbirlar mamlakat taraqqiyotining eng asosiy to’siqlardan biri edi. Saqlanib qolgan 39 ta davlatdan har biri o’zicha mustaqil edi; ularning o’lchov birligi, o’z tanga puli va tosh- tarozisi mavjud edi; ichki bojxonalar, nemis davlatlari o’rtasida sun’iy chegaralar mamlakat ichkarisida savdo sotiqni qiyinlashtirdi. Ko’pgina nemis davlatlarining, shu jumladan Prussiyaning ham er mulklari bir necha qisimlardan iborat edi, bu esa vaziyatni chigallashtirar edi. Zamondoshlar Germaniyaning bu ahvolini “tanasi arqon biln tang’ib tashlangan odam” ga o’xshatar edilar. Germaniyada sanoat taraqqiyoti, savdo-sotiqni rivojlanishi o’rta tabaqalarni boyishi Bilan ishchilar sinfining ham shakillanishiga olib keldi. Angiliya va Frantsiyada bo’lgani kabi sanoat to’ntarilishi engil sanoatda, yangi mashinalar va dasgoxlarning to’qimachilik sanoatida qo’llanilishi yangi kasb-hunarlarning paydo bo’lishiga olib keldi. Ishchilarning paydo bo’lishiga olib keldi. Ishchilarning yuqori malakali va malakasiz toifalarga bo’linishi tabiiy hol edi. Shu sababli bir tamonlama, yuqori malakali ishchilarga zavod fabrikalarda extiyoj ortib borsa, ikkinchidan, malakasiz yoki malakali uncha yuqori bo’lmagan ishchilarga deyarli extiyoj yo’q edi. Shu sababli ishsizlik ham bozor iqtisodiyoti va yollanma mexnatdan foydalanish davrida tabiiy xolga aylanib qoldi. Seliziyadagi to’quvchilar qo’zg’oloni Frantsiya Lion shahrida 1831-1834 yillarda yuz bergan to’quvchilir qo’zg’aloniga solishtirish mumkin. Seliziyadagi to’quvchilar qo’zg’aloni Germaniyada ham ishchilar sinfining paydo bo’layotgani va ularning o’z xaq xuquqlarining talab qilishga qodir ekanliklaridan dalolat bermoqda edi. Yirik nemis burjiaziyasi bilan bir qatorda nemis demokratlari paydo bo’ldilarki, ular birlashgan Germaniyada asosan respublika tizimini barqaror qilish, barcha odamlarning qonun oldida barobar javobgar ekanini siyosiy jixatdan teng xuquqliligini ta’minlanishini talab qilar edilar. Bu demokratlar ana shunday g’oyalarni targ’ib qilayotgan vatanparvar shoir va yozuvchilar ta’sirida edilar.
Ammo  ularning  ko’pchiligi  ta’qiblardan  qochib  Angiliya,  Frantsiya,
Shvetsariyadan boshpana izlashga majbur bo’ldilar.
1789 yildan Germaniyaning ijtimoiy-siyosiy ahvoli XIX asrning dastlabki
o’n yilliklariga qadar o’zgarmay kelayotgan edi. Biroq, qo’shni mamlakatlarda yuz
berayotgan ijtimoiy-siyosiy voqeliklar bu Germaniyaga ham, shuningdek nemis
xalqi ongiga ham muayyan ma’noda o’z ta’sirini ko’rsatayotgan edi. Jumladan,
Baden, Saksoniya, Pfaltseda dehqonlar harakatining avj olishi, nemis shaharlarida
aholining  turli  norozilik  kayfiyatidagi  chiqishlari,  1793  yil  bahorida  Sileziya
hududida  to’quvchilar  tomonidan  ko’tarilgan  qo’zg’alon  va  hatto  Mayn
gertsogligining Respublika deb e’lon qilinishi yuqorida qayd etilgan fikrimizdan
dalolat beradi. 
Biroq, Germaniyada ziyoli qatlamning orzu-istaklari bo’lib kelayotgan bir
necha  holatlarning:  umummiliy  birlikka  erishish,  davlat  huquqiy  tizimini
demokratlashtirish,  krepostnoy  huquqini  bekor  qilinishidek  muammolarning
mavjudligi va ularning echilishi uchun qilinayotgan harakatlar mamlakat ijtimoiy-
siyosiy hayotida muhim xususiyatga ega edi. Bu muammolarning echimi endigina
shakllanib  kelayotgan  va  hali  juda  katta  kuchga  ega  bo’lmagan,  eski  feodal
tuzumga  nisbatan  progressiv  qarashlarni  o’zida  aks  ettirgan  kapitalistik
munosabtlarning  kirib  kelayotganligi  va  nemis  burjua  sinfining  shakllanishi
yuqorida  ko’rsatib  o’tilgan  muammolarning  qanday  hal  qilinishiga  ham  ko’p
tomonlama bog’liq edi. Shu bilan birga nemis burjua sinfi feodal munosabatlarni
batamom  tugatish  uchun  keng  mehnatkash  ommasining  kuchiga  to’la  tayanib
qolishdan  qo’rqar  edilar.  Chunki,  nemis  burjua  sinfi  endi  shakllanayotgan  va
yuqori qatlam sifatida bir tomondan, feodal munosabatlarni tugatishga harakat
qilayotgan bo’lsa, ikkinchidan yangi o’zlari bilan birga paydo bo’layotgan ishchilar
sinfi noroziligining kuchayib ketishi hamda bu norozilik o’zlariga ham qarshi
qaratilishi mumkin, deb o’ylar edilar. Shu sababli, ular o’z g’oyalarini barchaga
ham tushunarli bo’lavermagan falsafiy tilga o’girdilar va usha davrdagi vaziyatni
bir  qadar  yumshatishga  oliy  qadriyat  sifatida  harakat  qildilar.  Bu  bilan  ular
o’zlarining qat’iyatsizligini biroz bo’lsada yashirdilar. 
XIX asrning birinchi yarmida nemis liberalizmining yorqin namoyondlari
Fridrix Dalman, Robert fon Mol, Karl Rottek, Karl Velker, Iogan Got Fixte, Yulius
Logotip
Ammo ularning ko’pchiligi ta’qiblardan qochib Angiliya, Frantsiya, Shvetsariyadan boshpana izlashga majbur bo’ldilar. 1789 yildan Germaniyaning ijtimoiy-siyosiy ahvoli XIX asrning dastlabki o’n yilliklariga qadar o’zgarmay kelayotgan edi. Biroq, qo’shni mamlakatlarda yuz berayotgan ijtimoiy-siyosiy voqeliklar bu Germaniyaga ham, shuningdek nemis xalqi ongiga ham muayyan ma’noda o’z ta’sirini ko’rsatayotgan edi. Jumladan, Baden, Saksoniya, Pfaltseda dehqonlar harakatining avj olishi, nemis shaharlarida aholining turli norozilik kayfiyatidagi chiqishlari, 1793 yil bahorida Sileziya hududida to’quvchilar tomonidan ko’tarilgan qo’zg’alon va hatto Mayn gertsogligining Respublika deb e’lon qilinishi yuqorida qayd etilgan fikrimizdan dalolat beradi. Biroq, Germaniyada ziyoli qatlamning orzu-istaklari bo’lib kelayotgan bir necha holatlarning: umummiliy birlikka erishish, davlat huquqiy tizimini demokratlashtirish, krepostnoy huquqini bekor qilinishidek muammolarning mavjudligi va ularning echilishi uchun qilinayotgan harakatlar mamlakat ijtimoiy- siyosiy hayotida muhim xususiyatga ega edi. Bu muammolarning echimi endigina shakllanib kelayotgan va hali juda katta kuchga ega bo’lmagan, eski feodal tuzumga nisbatan progressiv qarashlarni o’zida aks ettirgan kapitalistik munosabtlarning kirib kelayotganligi va nemis burjua sinfining shakllanishi yuqorida ko’rsatib o’tilgan muammolarning qanday hal qilinishiga ham ko’p tomonlama bog’liq edi. Shu bilan birga nemis burjua sinfi feodal munosabatlarni batamom tugatish uchun keng mehnatkash ommasining kuchiga to’la tayanib qolishdan qo’rqar edilar. Chunki, nemis burjua sinfi endi shakllanayotgan va yuqori qatlam sifatida bir tomondan, feodal munosabatlarni tugatishga harakat qilayotgan bo’lsa, ikkinchidan yangi o’zlari bilan birga paydo bo’layotgan ishchilar sinfi noroziligining kuchayib ketishi hamda bu norozilik o’zlariga ham qarshi qaratilishi mumkin, deb o’ylar edilar. Shu sababli, ular o’z g’oyalarini barchaga ham tushunarli bo’lavermagan falsafiy tilga o’girdilar va usha davrdagi vaziyatni bir qadar yumshatishga oliy qadriyat sifatida harakat qildilar. Bu bilan ular o’zlarining qat’iyatsizligini biroz bo’lsada yashirdilar. XIX asrning birinchi yarmida nemis liberalizmining yorqin namoyondlari Fridrix Dalman, Robert fon Mol, Karl Rottek, Karl Velker, Iogan Got Fixte, Yulius
Fryobel  va  boshqalar  bo’lib,  ular  o’zalrining  qarashlari  va  faoliyati  orqali
Germaniyaning siyosiy va ma’naviy muhitiga kata ta’sir ko’rsatganlar. Nemis
libralizmi orasida Vilgelm fon Gumbold va Lorents Shtey g’oyalarini alohida
ta’kidlab o’tish joiz. 
Vilgelm fon Gumboldt (1767-1835 y.y.).  1792 yilda yozilgan “ Davlat
faoliyatiga  chegara  qo’yish  tajribasi”  nomli  siyosiy  asarida  davlat  masalasiga
insonparvarlik individualizmi nuqtai-nazaridan yondoshadi. Ushbu asarning asosiy
mazmuni davlatda insonning o’z o’rnini topish masalasidir. U davlat va jamiyatni
belgilariga ko’ra tabaqalanish chegarasi sifatida quyidagi faktlarni keltirib o’tgan.
Bular: milliy tashkilotlar tizimi (tashkilotlar, uyushmalar va boshqa birlashmalar)
hamda davlat institutlari va xizmatlari; tabiiy va umumiy huquq hamda bevosita
davlat tomonidan yaratiladigan pozitiv huquq; inson va fuqaro. 
  Gumboldt jamiyat va davlat o’rtasida chegara belgilar ekan, ularning bir xil
darajada emasligini ta’kidlaydi. Uning nuqtai nazaricha, jamiyat davlatga nisbatan,
inson va fuqaroga nisbatan kengroq tushunchadir. Shuning uchun ham tabiiy va
umumiy huquq davlat tomnidan qabul qilinadigan qonunlarni ishlab chiqishda
yagona asos bo’lib xizmat qilishi lozim. Davlatning mavjud bo’lishidan asosiy
maqsad jamiyatga xizmat qilishdir. Lekin uning nazarida, jamiyat tushunchasining
mohiyatini, jamiyatning har bir a’zosi, ya’ni individ tashkil etadi. Shuning uchun
“davlat tuzumi inson kamolotining vositasi, xolos” degan tezis amal qiladi.
  Gumboldt minimal davlat kontseptsiyasi tarafdori bo’lgan dastlabki burjua
liberalistlaridan biridir.  Uning fikricha davlatning funktsiyalari iloji boricha tor
doirada bo’lishi lozim. Davlat hokimiyati doirasi qanchalik keng bo’lsa, individlar
ittifoqining  erkinligi  shunchalik  tor  bo’ladi.  Davlatning  kuchayishi  insonlarda
tug’ilajak  erkinlikning  o’sishiga  to’siq  bo’ladi.  U  davlat  funktsiyalarining
kengayishga  qarshi  chiqqan  bo’lsada,  uning  ayrim  ijtimoiy  himoya
funktsiyalarining  zarurligini  tan  oladi.  Shuning  uchun  u  fuqarolarni  davlatga,
qonunlarga hurmat va itoatli bo’lishga chaqiradi. Davlatning zaruratini tushungan
Gumboldt boshqa anarxist ta’limotchilaridan farq qiladi. Nemis mutafakkirining bu
sohadagi g’oyalari hozirgacha o’z ahamiyatini yo’qotgan emas. 
Nemis mutaffakkirlaridan biri Lorents Shteyn (1815-1890y.y.)ning ham
qarashlari  o’sha  davrdagi  davlat,  huquq,  boshqaruv,  jamiyat  sohasida  ilg’or
Logotip
Fryobel va boshqalar bo’lib, ular o’zalrining qarashlari va faoliyati orqali Germaniyaning siyosiy va ma’naviy muhitiga kata ta’sir ko’rsatganlar. Nemis libralizmi orasida Vilgelm fon Gumbold va Lorents Shtey g’oyalarini alohida ta’kidlab o’tish joiz. Vilgelm fon Gumboldt (1767-1835 y.y.). 1792 yilda yozilgan “ Davlat faoliyatiga chegara qo’yish tajribasi” nomli siyosiy asarida davlat masalasiga insonparvarlik individualizmi nuqtai-nazaridan yondoshadi. Ushbu asarning asosiy mazmuni davlatda insonning o’z o’rnini topish masalasidir. U davlat va jamiyatni belgilariga ko’ra tabaqalanish chegarasi sifatida quyidagi faktlarni keltirib o’tgan. Bular: milliy tashkilotlar tizimi (tashkilotlar, uyushmalar va boshqa birlashmalar) hamda davlat institutlari va xizmatlari; tabiiy va umumiy huquq hamda bevosita davlat tomonidan yaratiladigan pozitiv huquq; inson va fuqaro. Gumboldt jamiyat va davlat o’rtasida chegara belgilar ekan, ularning bir xil darajada emasligini ta’kidlaydi. Uning nuqtai nazaricha, jamiyat davlatga nisbatan, inson va fuqaroga nisbatan kengroq tushunchadir. Shuning uchun ham tabiiy va umumiy huquq davlat tomnidan qabul qilinadigan qonunlarni ishlab chiqishda yagona asos bo’lib xizmat qilishi lozim. Davlatning mavjud bo’lishidan asosiy maqsad jamiyatga xizmat qilishdir. Lekin uning nazarida, jamiyat tushunchasining mohiyatini, jamiyatning har bir a’zosi, ya’ni individ tashkil etadi. Shuning uchun “davlat tuzumi inson kamolotining vositasi, xolos” degan tezis amal qiladi. Gumboldt minimal davlat kontseptsiyasi tarafdori bo’lgan dastlabki burjua liberalistlaridan biridir. Uning fikricha davlatning funktsiyalari iloji boricha tor doirada bo’lishi lozim. Davlat hokimiyati doirasi qanchalik keng bo’lsa, individlar ittifoqining erkinligi shunchalik tor bo’ladi. Davlatning kuchayishi insonlarda tug’ilajak erkinlikning o’sishiga to’siq bo’ladi. U davlat funktsiyalarining kengayishga qarshi chiqqan bo’lsada, uning ayrim ijtimoiy himoya funktsiyalarining zarurligini tan oladi. Shuning uchun u fuqarolarni davlatga, qonunlarga hurmat va itoatli bo’lishga chaqiradi. Davlatning zaruratini tushungan Gumboldt boshqa anarxist ta’limotchilaridan farq qiladi. Nemis mutafakkirining bu sohadagi g’oyalari hozirgacha o’z ahamiyatini yo’qotgan emas. Nemis mutaffakkirlaridan biri Lorents Shteyn (1815-1890y.y.)ning ham qarashlari o’sha davrdagi davlat, huquq, boshqaruv, jamiyat sohasida ilg’or
qarashlardan biri bo’ldi. U  davlat, huquq, boshqaruv, jamiyat haqida bir qancha
izlanishlar olib bordi. Uning “1789 yildan to hozirgi kungacha frantsiyada ijtimoiy
harakatlar tarixi”, “Boshqaruv haqida ta’limot” kabi asarlarida Germaniyada davlat
va  huquq  haqidagi  fanning  hozirgi  kun  va  istiqboli  bayon  etilgan.  Shteyn
ta’limotida  jamiyat  mustaqil,  o’ziga  ijtimoiy  uyushma  sifatida  gavdalanadi.
Individlar birlikda harakat  qilar  ekanlar, undagi  insonlar  bir-birlariga nisbatan
doimo va har taraflama qaram bo’ladilar. Jamiyatning o’ziga xos xususiyati esa
undagi har bir a’zo o’zining xohish irodasiga tayanib harakat qiladi. Bu ta’limot
orqali  u  jamiyatda  erkinlik  yo’qligini  ta’kidlaydi.  Shteynning  qat’iy  xulosasi
quyidagicha:  jamiyat  amal  qiladigan  tamoyil  bu  erksizlikdir.  “Davlat,  -deydi
Shteyn – bu barchaning xohish irodasi natijasida paydo bo’lgan. Shuning uchun u
faqat jamiyatga xizmat qilishi kerak. Bunday tashkilot davlat bo’lgani uchun faqat
ungagina erkinlik berilmog’i lozim. Erkinlik bu shunday tamoyilki, davlat unga
doimo tayanadi”.
Shteynning fikricha, jamiyat va davlat doimo bir-biriga ta’sir etadi. Bunda
jamiyat davlatni o’zining tamoyillariga xos ravishda moslashtirishga harakat qilsa,
davlat esa, aksincha, o’ziga mos bo’lgan ijtimoiy tuzumni yaratishga harakat qiladi.
Davlat jamiyatdan ustun turar ekan, jamiyatning “xo’jayini” va “ustozi” bo’lishi
kerak. Faqat davlatning ijro etuvchi hokimiyati qonun chiqaruvchi hokimiyatga
aniq va og’ishmay bo’ysungan taqdirda davlat o’zining asosiy vazifasini bajargan
bo’lur.  Bunday  subardinatsiya  oddiy  davlatni  huquqiy  davlatga  aylantiradi  va
sifatini saqlashni kafolatlaydi.
Shteyn  qarashlarini  o’rganar  ekanmiz,  uning  huquqiy  davlat  tarafdori
ekanligini  ko’ramiz.  “Boshqaruv  huquqi  konstitutsiya  va  qonunlarga  tayanishi
kerak”, deydi u. Biroq, u bunday davlatni konstitutsion monarxiya shaklida ko’radi.
Konstitutsiyaviy monarxiyada ijro etuvchi hokimiyat qonun chiqaruvi hokimiyatga
bo’ysunishi  nazorat  qiluvchi  bu-monarxdir.  Faqat  monarxgina  jamiyatda
insonlarning  manfaatlarini  ta’minlab  berishi  mumkin.  Konstitutsiyaviy
monarxiyada  ijtimoiy  islohatlar  ham  o’tkazilishi  lozim,  degan  fikrda  bo’ladi.
Bunday  islohatlar  natijasida  quyi  tabaqa  aholisining  maqomi,  ularning
unumdorligi,  saviyasi  va  hayotiy  tajribalari  ortadi.  Shteynning  davlat
Logotip
qarashlardan biri bo’ldi. U davlat, huquq, boshqaruv, jamiyat haqida bir qancha izlanishlar olib bordi. Uning “1789 yildan to hozirgi kungacha frantsiyada ijtimoiy harakatlar tarixi”, “Boshqaruv haqida ta’limot” kabi asarlarida Germaniyada davlat va huquq haqidagi fanning hozirgi kun va istiqboli bayon etilgan. Shteyn ta’limotida jamiyat mustaqil, o’ziga ijtimoiy uyushma sifatida gavdalanadi. Individlar birlikda harakat qilar ekanlar, undagi insonlar bir-birlariga nisbatan doimo va har taraflama qaram bo’ladilar. Jamiyatning o’ziga xos xususiyati esa undagi har bir a’zo o’zining xohish irodasiga tayanib harakat qiladi. Bu ta’limot orqali u jamiyatda erkinlik yo’qligini ta’kidlaydi. Shteynning qat’iy xulosasi quyidagicha: jamiyat amal qiladigan tamoyil bu erksizlikdir. “Davlat, -deydi Shteyn – bu barchaning xohish irodasi natijasida paydo bo’lgan. Shuning uchun u faqat jamiyatga xizmat qilishi kerak. Bunday tashkilot davlat bo’lgani uchun faqat ungagina erkinlik berilmog’i lozim. Erkinlik bu shunday tamoyilki, davlat unga doimo tayanadi”. Shteynning fikricha, jamiyat va davlat doimo bir-biriga ta’sir etadi. Bunda jamiyat davlatni o’zining tamoyillariga xos ravishda moslashtirishga harakat qilsa, davlat esa, aksincha, o’ziga mos bo’lgan ijtimoiy tuzumni yaratishga harakat qiladi. Davlat jamiyatdan ustun turar ekan, jamiyatning “xo’jayini” va “ustozi” bo’lishi kerak. Faqat davlatning ijro etuvchi hokimiyati qonun chiqaruvchi hokimiyatga aniq va og’ishmay bo’ysungan taqdirda davlat o’zining asosiy vazifasini bajargan bo’lur. Bunday subardinatsiya oddiy davlatni huquqiy davlatga aylantiradi va sifatini saqlashni kafolatlaydi. Shteyn qarashlarini o’rganar ekanmiz, uning huquqiy davlat tarafdori ekanligini ko’ramiz. “Boshqaruv huquqi konstitutsiya va qonunlarga tayanishi kerak”, deydi u. Biroq, u bunday davlatni konstitutsion monarxiya shaklida ko’radi. Konstitutsiyaviy monarxiyada ijro etuvchi hokimiyat qonun chiqaruvi hokimiyatga bo’ysunishi nazorat qiluvchi bu-monarxdir. Faqat monarxgina jamiyatda insonlarning manfaatlarini ta’minlab berishi mumkin. Konstitutsiyaviy monarxiyada ijtimoiy islohatlar ham o’tkazilishi lozim, degan fikrda bo’ladi. Bunday islohatlar natijasida quyi tabaqa aholisining maqomi, ularning unumdorligi, saviyasi va hayotiy tajribalari ortadi. Shteynning davlat