XVIII-XIX asrlarda Rosiyadagi mafkuraviy yo’nalishlar va oqimlar.
Reja:
1. Ma’rifatparvarlik yo’nalishi vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy
qarashlari
2. Slavyanofillar va g’arbchilar yo’nalishi vakillarining siyosiy-huquqiy va
mafkurviy qarashlari
3. Liberal yo’nalish vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy qarashlari
Rossiya siyosiy–huquqiy va mafkuraviy ta’limoti tarixi va madaniyati
o’zining xususiyati va an’analariga egadir. Ular bir qancha omillar tasirida
shakllandi. Bu omillar orasida Rossiyaning jug’rofiy-siyosiy holati, uning Sharq
bilan Farb o’rtasida joylashganligi, katta xududiy makonga egaligi va iqlimiy
sharoitlari, aholi tarkibining xilma-xilligi, xo’jalik faoliyati, ijtimoiy-madaniy
turmushi, an’analari va e’tiqodlarini eslatib o’tish kifoyadir.
1. Ma’rifatparvarlik yo’nalishi vakillarining siyosiy-huquqiy va
mafkuraviy qarashlari
Ma’rifatparvarlik yo’nalishi vakillari S.E.Desnitskiy Ya.P.Kozilskiy,
N.I.Novikov, A.Ya.Polenov va boshqalar krepostnoy huquq tuzumini tanqid ostiga
oldilar. Ularning ayrimlari "Ma’rifatli hukmdor" g’oyasini ham shubha ostiga
oldilar.
XVIII asr ikkinchi yarmida ma’rifatparvarlik yo’nalishining siyosiy va
huquqiy qarashlari o’z ifodasini birinchi rus huquqshunos-professori
S.Ch.Desnitskiy (1740-1789) asarlarida topdi: S.Ch.Desnitskiy G.Grotsiyning
tabiiy huquq haqidagi qarashlariga xayrixoxlik bildiradi.
Ma’rifatparvarlik radikal yo’nalishining namoyondasi A.N.Radihevdir
(1749-1789). U krepostnoy huquqni, mustabid monarxiya davlatini keskin tanqid
ostiga oldi. Mustabid monarx hokimiyati mamlakatning taraqqiy etishiga g’ovdir,
o’zboshimchalik makonidur, deb baholadi. Radishchev ma’rifatli xukumdor
nazariyasini ham rad qildi.
A.N.Radishchev "ijtimoiy shartnoma" nazariyasiga asoslanib, xalq
shartnomaga amal qilmagan davlatdan voz kechish huquqiga egadir, degan
xulosaga keldi.
Pyotr I islohotlaridan boshlangan Rossiyaning evropalashtirish harakati
jamiyat konservativ kuchlarning qattiq qarshiligiga uchradi. Ular mamlakatni
evropalashtirishga mutlaqo qarshi edilar.
XIX asrning 30-40 yillarida Rossiya ijtimoiy-siyosiy fikrida slavyanofillar
va g’arbchilar nomini olgan oqimlar vujudga keldi. Bu oqimlar Rossyaning tarixiy
taqdiri masalalarini muhokama qildilar va o’zaro bahslashdilar. Mamlakatni
qoloqlikdan chiqarish zarurligini anglash Petr I davridan boshlab rus
davlatchiligining eng muhim strategik vazifalaridan biri bo’lib qoldi. Keyingi
davrlarda ham Rossiyaning Farbiy Evropa ilg’or mamlakatlariga nisbatan orqada
qolganligi, iqtisodiy va madaniy, siyosiy va huquqiy ahvolining Evropaga
taqqoslab baholash va zarur bo’lgan islohotlarni amalga oshirish muammolari
siyosiy fikr diqqat markazida bo’ladi.
Rus davlati o’zining hududiy va etnik tarkibi jihatidan Evropa kontinentiga
mansub davlat sifatida shakllandi. Bunga xristianlikning ta’siri katta bo’ldi.
Xristianlik 988 yil Kiev Rusi knyazi Vladimir davrida qabul qilindi va davlat dini
sifatida Rossiya ijtimoiy-siyosiy hayotida katta rol o’ynadi.
Rus davlati taraqqiyotining hamma bosqichlarida rus davlatchiligining
boshlanishi va ildizi Kiev Rusi ekanligi haqidagi g’oya o’qtirilib kelindi.
Rossiyaning mo’g’ullar zulmidan ozod qilinishi, Moskva knyazligi zaminida
markazlashgan rus davlatining shakllanishi va mustaxkamlanishi davriga kelib
Kiev Rusi va Moskva davlati tarixining ildizi bir ekanligi haqidagi g’oya
xukumron davlat mafkurasi darajasiga ko’tarildi. Bu g’oya Moskva
hukumdorlarining Kiev buyuk knyazlari orqali dunyopodshohi hisoblangan Rim
imperatori Avgust bilan vorislik aloqasi borligini va provaslav xristianligining
yagona homiysi Moskva hukumdorlaridir, degan fikrni asoslashga xizmat qilishi
kerak edi. Moskva qadimiy Rim va Konstantinopoldan keyingi "uchinchi Rim",
deb e’lon qilinishi shu bilan izohlanadi. Bu ta’limotni Pskov monastirining
monarxi Filofey batafsil ishlab chiqdi. Uning ta’limoti rus davlatining Rim va
Vizantiyadan keyingi eng buyuk davlatdir, Moskva hukumdorlari esa xudo
tanlagan buyuk hukumdorlar hokimiyatining qonuniy vorislaridir, degan fikrni
asoslashga qaratilgan edi. Filofey davlatga hukumdorning mulki sifatida qaraydi.
Rossiya davlatchiligi tarixiga xos hususiyatlaridan biri shundaki, bu erda
mo’g’ullar zulmidan keyin Moskva podsholigi vujudga kelishi davridan boshlab,
siyosiy diqqat hududni kengaytirish va markaziy hokimiyatni mustaxkamlashga
qaratilgan. Aholining manfaatlari o’z ahamiyatini yo’qotib bordi. Vaqt o’tishi bilan
bu jarayon kuchayib bordi va Rossiyani bu sohada Farbiy Evropadan farqlanishini
yaqqol qo’rsata boshladi. Farbiy Evropada feodal munosabatlaridan Yangi davr
jamiyati va davlati tomon o’tish jarayoni tezlashdi, inson huquqi va erkinliklari
borgan sari kengroq tan olina boshlandi va natijasida oliy hukumdor hokimiyati
cheklanib bordi.
Rossiyada esa aholining barcha qatlamlarining huquqsizligi XVIII asrning
ikkinchi yarmigacha davom etdi. Rossiyaning siyosiy va huquqiy tarixida birinchi
bo’lib imperator Petr III farmoni bilan dvoryanlar majburiy davlat xizmatidan ozod
qilindi. Bundan keyin Ekaterina II-XVIII asrning 70-80 yillarida dvoryanlarga
ayrim boshqa grajdanlik huquq va erkinliklarni shu jumladan xususiy mulkka
egalik qilish huquqini berdi. Rossiya aholisining asosiy qismini tashkil qilgan
dehqonlarning krepostnoy qaramlikdan ozod qilish uchun yana 100 yil kerak
bo’ldi. Bu Aleksandr II tomonidan 1861 yilda amalga oshirildi.
Inson huquqi va erkinliklari, huquqiy qadriyatlar va umuman huquq
masalalariga salbiy munosabat aholining huquqsizligini yanada mushkullashtirardi.
Shuni ham alohida ta’kidlash zarurki, Rossiya davlati yirik evroaziya
mamlakati sifatida rivojlanishida Evropaga tahlid qilish yo’lidan bordi. Petr I
islohotlaridan boshlab Rossiyaning asosiy islohotlari mana shu fundamental
vazifalarni echishga qaratildi.
XVII-XVIII asrlarda Rossiya siyosiy fikri yangi davr Farbiy Evropa
g’oyalari tasiri ostida rivojlandi. Siyosiy ta’limotlar asta-sekin dindan ajralib bordi,
dunyoviy tus ola boshladi. Bu jarayonning tezlashishga Petr I ning islohotlari katta
turtki berdi.
Biroq, Evropa ma’rifatparvarligining "ijtimoiy shartnoma:", "tabiiy huquq",
"hokimiyatlar bo’linishi" kabi tushunchalari Rossiyada o’ziga xos yo’lda talqin
qilindi, yoki umuman tatbiq qilinmadi. Ma’rifatparvar absolyutizm g’oyasining
tarafdorlari: F.Prokopovich. V.N.Tatihev, I.T. Pososhkov va boshqalar davlat bu
"umumiy ma’faat", "umumxalq foydasi" uchun xizmat qiluvchi, o’z fuqarolarining
orzu istaklariga quloq soluvchi kuchdir, degan g’oyani asoslashga harakat qildilar.
Shu bilan bir vaqtda rus tarixiy jarayonining o’ziga xos xususiyatlari va
demokratik institutlarning yo’qligi ijtimoiy o’zgarishlar faqat yuqoridan,
davlatning in’omi sifatida amalga oshiriladi, bunday davlatning eng qulay shakli
absolyut monarxiyadir, degan xulosa chiqarishni taqozo qilar edi.
XVIII-asrning ikkinchi yarmida Rossiya siyosiy fikri yangi bosqichga
ko’tarildi. Unda frantsuz ma’rifatparvarligi ta’siri ostida davlatning idora qiluvchi
hukmdor hokimiyati bilan shaxs va jamiyat o’rtasidagi o’zaro munosabati, shaxs
qadr-qimmati, uning tabiiy huquqlari kabi muammolar taxlil qilina boshlandi.
Siyosiy fikrda konservativ, ma’rifatparvarlik va uning radikal yo’nalishlarini
ko’ramiz. Konservativ yo’nalishning ko’zga ko’ringan nomoyondasi
M.M.Herbatov (1733-1790) cheklanmagan monarxiya davlat shaklini, krepostnoy
tuzumni saqlab qolish g’oyasini himoya qilib chiqdi.
2. Slavyanofillar va g’arbchilar yo’nalishi vakillarining siyosiy-huquqiy
va mafkurviy qarashlari
Slovyanofillar Rossiya o’ziga xos rivojlanish yo’liga egadir va shu yo’ldan
borishi zarur, deb chiqdilar. Bularning yirik namoyondalari A.S.Xomyakov, I.V.
Krievskiy, Yu.F.Samarin, I.S.Aksakov va boshqalar.
Rossiya o’zining patrialxal dehqon obhinasi, ijtimoiy va ma’naviy psixologik
an’analari bilan Evropadan ajralib turadi, bu milliy xususiyatni saqlash va
rivojlantirish zarur deb biladilar.
Slavyanofillar Farbning iqtisodiy, siyosiy va huquqiy tajribasini o’rganish va
joriy qilish ijtimoiy va davlat tizimida ijobat islohatlar o’tkazishga mutlaqo qarshi
chiqdilar. Ular mustabid monarx hokimiyati tarafdori edilar.
Farbchilar oqimining namoyondalari A.I.Gertsen, T.N.Granovskiy, Yu.P
Ogarev, V.P.Botkin va boshqalar Rossiyada ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar o’tkazish
zarurligini, Farbiy Evropa mamlkatlari erishgan yutuqlarning o’zlashtirish va
ularga amal qilish g’oyalarini targ’ib qildilar.
3. Liberal yo’nalish vakillarining siyosiy-huquqiy va mafkuraviy
qarashlari
XIX asr oxiri va XX asr boshlarida rus siyosiy va huquqiy fikrida liberalizm
g’oyalari rivoj topa boshladi. Liberal yo’nalish vakillari Rossiya va Farbiy Evropa
davlatlarining rivojlanish yo’llari birdir, degan g’oyani asosladilar. Ular mustabid
monarxiyani konstitutsion monarxiya bilan almashtirishga qaratilgan islohatlarni
amalga oshirishni talab qilib chidilar. Bu talablarning asoslashda ular tabiiy huquq
nazariyasiga, Kant va Gegelning huquq falsafasiga murojat qildilar.
Bu yo’nalish namoyondalari B.N.Chicherin, P.I.Novgorodtsev, I.A.Il’in,
K.D.Kavelin, S.A.Muromtsev, M.M.Kovalevskiy va boshqalar.