XX ASRDA O’ZBEKISTONNING MUSIQIY HAYOTI.
Reja:
1. Bu davrda O’rta Osiyoga rus madaniyatining kirib kelishi.
2. Havaskor to’garaklarning tashkil etilishi.
3. Birinchi musiqali teatrlar.
4. Ushbu yillarda o’zbek milliy musiqa merosini yozib olinishi va qayta
ishlanishi.
5. Shashmaqomning notaga tushirilishi.
6. Samarqandda maxsus ilmiy-tekshirish institutini ochilishi.
7. O’zbek musiqiy asboblarini evropa usulida o’zlashtirilishi.
8. Professional ijodiy guruhlar bilan bir qatorda havaskorlik xalq ijodiy
guruhlarining rivojlanishidagi ijobiy o’zgarishlar va birinchi musiqali dramalar.
1. O’rta Osiyoga rus madaniyatining kirib kelishi. XIX asrning 60-70
yillari Toshkent, Moskva, Peterburg cholg’uchilarining mahalliy ijrochilar
musiqa ixlosmandlari ishtirokida kontsert faoliyati faollashgan yirik madaniy
markazga aylandi. 1877-yildan boshlab Toshkentga, keyinroq Samarqandga,
Farg’onaga va boshqa shaharlarga etuk musiqa jamoalari, gastrolyorlar va
daramatik guruhlar tashrif buyura boshlashdi. Rus cholg’uchilarining
demokratik an’analari Turkistonda baynalminal aloqalarning o’rnatilishiga
ko’maklashdi va Oktyabr inqilobining g’alabasidan keyinroq tezda Toshkent,
Buxoro Samarqand va O’rta Osiyoning boshqa shaharlarida kasbiy musiqiy
o’quv yurtlarning tashkil etilishida ma’lum darajada asos bo’lib xizmat qildi.
O’tgan XIX asrning 70-80 yillaridagi O’rta osiyo tubjoy aholisining hayoti
(oilaviy turmush tarzi, urf odatlari, musiqachilik ahvoli marosimlari) rus va
xorijiy etnografik folklorshunoslarining diqqatini o’ziga jalb etgan edi. Xalq
madaniyatining tarkibiy qismiga kirgan xalq cholg’ulariga bo’lgan qiziqishning
boisi ham shunda. XIX asrning oxiri va XX asr boshlarida O’rta Osiyoga kelgan
etnograf va sayyohlar Turkiston o’lkasining xalq musiqasini yozib olishda
(notalashtirishda) muayyan ishlar qilishdi. Bunda ular xalq cholg’ularini
o’rganishaga alohida e’tibor berishdi. Ular o’z ijodiy ishlarida musiqaning o’ta
ommaviyligiga, uning xalq hayotida muhim rol o’ynashiga ahamiyat berishdi.
Mazkur manbalar tufayli, biz musiqa san’ati mundarijasi, ijrochilik turlari,
musiqa an’analari, cholg’ularining ta’riflari, o’zbek xalq kuylarining nota
yozuvlari haqida ma’lumotlarga ega bo’ldik. 1917-32 yillarda O’zbekistonda
madaniy qurilishlar yuz bera boshladi. Ulug’ Oktyabr sotsialistik inqilob o’zbek
xalqini ikki tomonlama zulmdan, rus chorizmi hamda mahalliy feodallar
zulmidan ozod etib, milliy madaniyatning gullab-yashnashiga yo’l ochib berdi.
Madaniy qurilish inqilobdan keyingi dastlabki yillardan boshlangan edi.O’rta
Osiyo milliy davlat chegaralanishi iqtisodiy va madaniy tengsizlikka to’la
barham berish uchun o’zbek ijtimoiy millatini jipslashtirish va yuksak
rivojlantirish uchun mustahkam poydevor yaratdi. 1917-32 yillar mobaynida
o’lkada ilk musiqa o’quv yurtlari va musiqali teatrlar ochildi ,musiqa folklorini
yozib olish va qayta ishlash, mehnatkash xalqning keng ommasini musiqa
havaskorligiga jalb etish bo’yicha ishlar avj oldirildi.
2.Havaskor to’garaklarning tashkil etilishi. Inqilobdan keyingi yillarda
O’zbeksitonda ommaviy musiqali harakat avj oldi. Keng xalq ommasini xor
to’garaklari, xalq orkestri va duxovoy orkestrlar, vokal-cholg’u ansambllariga
jalb etish boshlandi. 20-yillarning boshida Toshkent zavod va fabrikalarning
ishchi klublari qoshida ochilgan Maorif institutlari havaskorlik to’garaklari
tuzila boshladi. Ularning negizida kontsert faoliyatini jadal rivojlantira
boshlagan havaskorlik jamoalari vujudga keldi. Odatda bunday jamoalarni Qizil
Armiya qismlaridagi orkestrlarning musiqachilari boshqarar edi.
Inqilobdan keyingi yillarda umumta’lim maktablarida havaskorlik
to’garaklarining tashkil etilishi muhim tashabbus bo’ldi. 1919-yilda
A.S.Makarenko mehnat koloniyasi (biror maqsadda birga kelgan va birga
yashovchi kishilarning turar joyi, makon) qoshida tashkil etilgan Toshkent
erkaklar “Namuna” maktabi o’zbek musiqa havaskorligining o’choqlaridan biri
bo’lib qoldi.Bu erda mashhur xalq musiqachilari Shorahim Shoumarov va L
Lutfullaev rahbarligida tarkibi kuchli bo’lgan musiqa to’garagi vujudga keldi.
20-yillarning ikkinchi yarmida “Ko’k ko’ylak” umumiy nomi ostidagi
tashkil topgan yoshlar jamoalari keng quloch yozdi. Bu jamoalarning milliy
tarkibi ko’pincha xar xil millatlardan iborat bo’lib, dastur ikki tilda olib borilar
edi. Rus ommaviy qo’shiqlari kundalik mavzulardagi o’zbek laparlari bilan
galma-gal aytilardi. “Ko’k ko’ylak”chilar aroqxo’rlik, bezorilik, xotinqizlarga
feodallarcha munosabatni fosh qiluvchi satirik, hajviy laparlarni ijro etar edilar.
Turkiston o’lkasining ko’pgina shaharlarida, o’zbek umumta’lim maktablari
qoshida vujudga kelgan havaskorlar duxovoy orkestri katta e’tibor qozondi.
Bularning tashkil bo’lishida havaskor jamoalar uchun o’z muzikachilarini
tayinlagan Qizil Armiya qismlaridagi harbiy orkestrlar yordam berdi. Duxovoy
cholg’u asboblarida ijrochilikning tarqalishi o’sha davrda nafaqat badiiy, balki
siyosiy ahamiyatga ham ega edi. Inqilobiy qo’shiq va marshlardan iborat
dasturlar bayram namoyishlarida ishtirok etayotgan yoshlarning ongini
shakllantirishga yordam berdi, jangovar ruhini ko’tardi, jamoaviylik tuyg’ularini
tarbiyaladi.
3. Birinchi musiqali teatrlar. 1918-yili Toshkentda tashkil etilgan rus
opera teatri Turkistondagi birinchi musiqali teatr edi. Teatr tashkil bo’lganiga
qadar havaskorlar musiqali teatr jamiyati kuchi bilan klassik mumtoz
operalardan parchalar ko’rsatar edi. Bu sahna asarlarining eng faol va talantli
ishtirokchilari opera teatrining birinchi tarkibiga yakkaxon sifatida kirgan edilar.
Teatr o’z faoliyatini boshlanishidayoq o’zining xor va simfonik orkestriga ega
edi. Teatr tarkibi tez orada Rossiyaning etakchi teatrlari artistlari bilan
mustahkamlandi. Spektakllar bilan O’rta Osiyoda gastrolda (tomosha safarida)
yurgan rus opera sahnalarining ustalari L.V. Sobinov, A.V. Nejdanova, G.S.
Pirogov va boshqalar ishtirok etdilar. 20-yillar teatr sahna asarlari ro’yxatida
Dargomijskiyning “Suv parisi”, Chaykovskiyning “Evgeniy Onegin” va “
Mazepa”, Verdining “Traviata” xamda “ Rigoletto” va boshqa klassik operalari
bor edi.
Rus opera teatri faoliyati bilan bab-baravar ravishda o’zbek musiqali
teatrini tashkil etish bo’yicha ishlar olib borildi. Inqilobdan ozod qilingan
xalqning ijodiy tashabbusidan tug’ilgan o’zbek teatri milliy adabiyot va xalq
san’atining ko’p asrlik an’analari asosida vujudga keldi. Bu sohada dastlabki
qadam, 1918-yil Farg’onada “Musulmon yoshlarning musiqali dramatik
jamoasi”ni tuzgan Hamza tomonidan qo’yilgan edi. Jamoa spektakllarida
musiqa etakchi o’rinni egallar edi: p’esa davomida artistlar qo’shiq va musiqali
suhbatlar ijro etishar edi, xor (bir ovozli) va xalq cholg’u asboblari ansambli
ishtirok etardi. Bu spektakllarning musiqasi jamoa ishtirokchilari tanlagan xalq
kuylari va Hamzaning qo’shiqlaridan iborat edi.
20-yillar davomida respublikaning hamma joyida havaskorlarning musiqali
dramatik jamoalari paydo bo’ldi. Bu jamoalar tomnidan qo’yilgan p’esalarning
mualliflari orasida G’ulom Zafariyning nomi tez-tez uchrab turadi. Uning bir
pardali p’esalari : “Erk bolalari”,” Bahor”, “Binafsha” va ayniqsa o’zbek xotin-
qizlarning o’tmishdagi og’ir qismatiga bag’ishlangan “Halima” asari mashhur
bo’lgan edi.
“Halima”—to’la ma’nodagi musiqali spektakl. Og’zaki professional
an’anadagi musiqaning go’zal ohanglari dramaning emotsional ta’sirini
kuchaytirgan. Bu asarlarni tanlash va o’rgatishda taniqli musiqachi hofizlar
Mulla To’ychi Toshmuhamedov va Shoraxim Shoumarov ishtirok etdilar. Bosh
qahramon—Halima rolini keyinchalik nom qozongan o’zbek opera yakkaxon
xonandasi Halima Nosirova o’ynadi.
Havaskor yarim professional jamoaning faoliyati o’zbek musiqali teatrining
yuzaga kelishini tayyorladi. 1962-yilda Muxitdin Qoriyoqubov tomonidan
tashkil qilinib, shuhrat qozongan “ O’zbek Davlat kontsetr-etnografik jamoasi”
nomi bilan mashhur kollektiv uning bevosita o’tmishdoshi edi. Muxitdin
Qoriyoqubov va qo’shiqchi raqqosa Tamaraxonim ijro etgan lirik va hazil
laparlarning sahnalashtirilgan tomoshalari katta muvaffaqiyat qozondi. Sahnali
tomoshalar va inqilobiy qo’shiqlardan o’sib chiqqan ayrim musiqali raqs
sahnalari haqiqiy bir pardali p’esalarga aylanib, rivojlangan musiqali
dramalarga zamin yaratgan edi.
1929-yil “Kontsert- etnografik jamoa” O’zbek Davlat musiqali teatriga
aylantirildi.
4. Ushbu yillarda o’zbek milliy musiqa merosini yozib olinishi va qayta
ishlanishi. 1919-yil dekabrida Turkiston respublikasi maorif Xalq Komissarligi
San’at bo’limi qoshida Badiiy-etnografik komissiya tashkil etildi.
Komissiyaning dastlabki vazifalaridan biri bo’lib hisoblangan musiqa folklorini
yozib olish ishning boshqa barcha turlarini ham o’ziga qaratdi, natijada
komissiya bir butun Musiqali etnografik komissiya deb atala boshladi. G’ulom
Zafariy, Nikolay NazarovichMironov, V.Uspenskiy komissiya a’zolari edi.
Inqilobdan oldin Toshkentga kelib qolgan latish kompozitori Emil Meligaylis
ham ba’zan komissiyada ishtirok etar edi.
O’zbekistonda musiqa folklorshunosligiga asos soluvchilar orasida V.A.
Uspenskiy alohida ajralib turadi. Yorqin musiqiy talant, nuqsonsiz nozik o’quv,
xalq san’atiga bo’lgan chinakam muhabbat, o’rganilmagan olamga yo’llovchi
“izquvarlik” matonati—bularning hammasi Uspenskiyda kishilar yuragini jalb
etgan joziba bilan qo’shilib ketgandi. Uspenskiy ko’p asrlik badiiy madaniyat
an’analarining vakillari—xalq muzikachilari orasida juda tez do’stlar topar edi,
shuning o’zi ko’pincha uning ishlarining muvaffaqiyatini belgilab berardi.
5. Shashmaqomning notaga tushirilishi. Shashmaqomning yozib olinishi
muhim ish bo’ldi. Ana shu maqsadda Musiqali-etnografiya komissiyasi
Uspenskiyni Buxoroga xizmat safariga jo’natgan edi. Uspenskiy Buxoroda bir
yildan ko’proq (1923-24) turib bu monumental turkumning taniqli ijrochilari—
hofiz Ota Jalol Nosirov va tanburchi Ota G’iyos Abdug’ani bilan hamkorlikda
ish olib bordi.
6. Samarqandda maxsus ilmiy- tekshirish institutini ochilishi.
20-yillarning oxiriga kelib O’zbekistonda Nikolay Nazarovich Mironov
rahbarligidagi Samarqand o’zbek Musiqa va Xoreografiya instituti
folklorshunoslik ishlarining tashkiliy markaziga aylandi. Institut o’zining
Samarqandda ishlagan yillari mobaynida (1928-32) nusxa ko’chiruvchi
valiklarda besh yuzdan ortiq xalq ijodi asarlarini yozib oldi, hamda bir qancha
kitoblarni nashrga tayyorladi. Bular orasida Mironovning “Muzo’ka
uzbekov”(1929), “ Obzor muzo’kalno’x kultur uzbekov i drugix narodov
Vostoka»( nota yozuvi M.Ashrafiy, Sh.Ramazonov va T.Sodiqovlarniki
1931) ,«Pesni Fergano’, Buxaro’ i Xivo’” ( 1931) kitoblari bor edi. Har bir
nashr etilgan kitob Mironovning kirish maqolasi bilan ochilgan bo’lib, uning
shogirdlari notaga olgan xalq kuylari to’plamidan iborat edi.
Institut milliy san’atni o’rganish bilan birga, musiqa ta’limi bilan ham
shug’ullandi. Yosh o’zbek musiqachilari bu erda Shashmaqomni, hamda xalq
cholg’u asboblarini chalishni o’rganar edilar. Buxorodan ( Ota Jalol Nosirov,
Domla Halim Ibodov ), Xorazmdan ( M .Xarratov) va Farg’onadan ( A.
Ismoilov, A.Umurzoqov) taniqli hofiz va sozandalar Samarqand institutida
jamlanganligi tufayli, o’quvchilar respublikaning turli viloyatlari musiqasining
mahalliy xususiyatlari bilan tanishish imkoniyatiga ega bo’ldilar. Shu bilan
birga o’quvchilar uchun elementar musiqa nazariyasi va solfedjio ham o’tilar
edi. Ularning o’zlari ham asarlar yaratishni, ayrimlari esa orkestrga dirijyorlik
qilishni o’rganar edi. Bu erda keyinchalik mashhur bo’lib ketgan Tolibjon
Sodiqov, Muxtor Ashrafiy, Mutal Burhonov, Doni Zokirov, Manas Leviev,
Sharif Ramazonov, Olim Halimovlar o’zlarining musiqa bilimlarini
chuqurlashtirdilar.
7. O’zbek musiqiy asboblarini evropa usulida o’zlashtirilishi.
Musiqa cholg’ularini rekonstruktsiya qilish va takomillashtirish, ularni
yangi texnologiya asosida muayyan konstruktiv o’zgartirishlar kiritish bilan
yasashni anglatadi. Undan asosiy maqsad tovush xususiyatlarini yaxshilash,
cholg’ularda yangi texnik imkoniyatlar yaratish, tembr ( tovush tusi)
nozikliklariga erishish, o’n ikki bosqichli ravon sur’atlarga bo’lingan xromatik
tuzilmalarni joriy etish, tovush qatorlarini kengaytirishdir. Musiqa
madaniyatining umumiy taraqqiyoti bilan bog’liq bo’lgan cholg’ularni
takomillashtirish xalq ijrochilik san’ati rivoji uchun katta imkoniyatlar yaratadi.
XIX asrning ikkinchi yarmida o’zbek xalq cholg’ularida ijrochilikning
rivojlanishi bilan birga xalq cholg’ulariga ham qiziqish kuchaydi. Bu davrga
kelib hamma regionlarda xalq cholg’ulari orkestrlari va ansambllarining turli
xillari shakllandi. Xalq cholg’ularining asosiy turlari barqarorlik kasb etdi. Bu
esa o’z navbatida ularni takomillashtirish yo’llarini ilmiy ravishda izlashga olib
keldi.
O’zbek xalq cholg’ulari xilma-xil bo’lganligi uchun uni takomillashtirish
nihoyatda qiyin vazifa edi. Bu nihoyatda uzoq davom etgan va murakkab
jarayon bo’ldi. Shu sababli, ham xalq cholg’ularini rekonstruktsiya qilish va
takomillashtirish, shuningdek, ko’povozli ansabl va orkestrlar tuzish bir necha
o’n yillab davom etdi. Chang, g’ijjak kabi cholg’ularga qo’shimcha torlar
qo’yilgach, bu ularning tovush doirasini ancha kengaytirdi. Musiqa cholg’ulari
ustasi Usta Usmon Zufarov ko’plab dutor, tanbur, g’ijjaklarning turdosh oilasini
yaratdi. Matyusuf Xarratov changni takomillashtirish ustida ishladi. O’zbekiston
radiosi qoshidagi xalq cholg’ulari milliy ansamblining rahbari Yunus Rajabiy va
Usta Usmon Zufarov bilan hamkorlikda dutor-bas, g’ijjak-bas, g’ijjak- alt
namunalarini yaratdilar.
Bu bilan o’zbek xalq cholg’ularini rekonstruktsiya qilish va
takomillashtirish bo’yicha maxsus ustaxonalar ochish boshlandi. Namangandagi
musiqa ustaxonasiga taniqli xalq sozandasi Usta Ro’zmat Isaboev boshchilik
qildi. Buxoroda dutor, tanbur, afg’on rubobini takomillashtirish ustida Usta
Hojiota, Usta Tohirjon Davlatov, Usta Najmiddin Nasriddinovlar ishlashdi.
8. Professional ijodiy guruhlar bilan bir qatorda havaskorlik xalq ijodiy
guruhlarining rivojlanishidagi ijobiy o’zgarishlar va birinchi musiqali
dramalar. O’zbekiston madaniy hayotida musiqali drama va komediya
teatrlarining faoliyati muhim ahamiyat kasb etadi. Musiqali drama va komediya
teatrlari opera va balet, operetta, drama, miniatyura, yoshlar, bolalar va
qo’g’irchoq teatrlari kabi respublikamizda yashayotgan barcha millat
vakillarining ma’naviy yuksalishiga barakali hissa qo’shib kelmokda.
XX asr boshlarida o’lkamizda yuzaga kelgan musiqali drama va komediya
teatrlari tarixiy ahamiyatga molik sharafli yo’lni bosib o’tdi. Mazkur sohaning
etakchi dargohi bo’lmish Muqimiy nomli poytaxt teatri hamda viloyat
teatrlarining aksariyatining o’ziga xos ijodiy qiyofasi shakllandi. Bu san’at
maskanlarida yaratilgan sahna asarlari xalqimizning madaniy va ma’naviy
boyligidir.
Turli davrlarda yaratilgan o’nlab musiqali sahna asarlar teatr tarixida va
bugungi kunda ham mumtoz merosimiz sifatida ardoqlanib kelinmoqda.
Darhaqiqat, musiqali teatr o’z vaqtida respublikamiz madaniy hayotining
faol markazlaridan biri sifatida o’zbek xalqining ezgu niyatlarini badiiy
vositalar bilan ifodalashda katta yutuqlarni qo’lga kiritdi. Ijtimoiy hayotning