XX asrdagi siyosiy g’oyalar va nazariyalar. Mafkuraviy jarayonlarning globallashuvi va global ideologiya muammosi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

36,0 KB


XX asrdagi siyosiy g’oyalar va nazariyalar. Mafkuraviy jarayonlarning
globallashuvi va global ideologiya muammosi.
R e j a
1. XX asrda vujudga kelgan ijtimoiy-siyosiy muhit va oqimlar. (Liberalizm 
va neoliberalizm)
2. Konservatizm va neokonservatizm
3. XX asrda vujudga kelgan  qarashlar, nazariyalar (elita, byurokratiya va
texnokratiya) 
4. Globallashuv jarayonlari va uning mafkuralarda aks etishi. 
5.Kosmopolitizm  g’oyasi  va  uning  globallashuv  jarayonlarida  yangicha
talqini.
Hozirgi davr – dunyoda g’oyaviy qarama-qarshiliklar murakkab tus olgan,
mafkura poligonlari yadro poligonlaridan ham kuchliroq bo’lib borayotgan davrdir.
Bugungi kunda aksariyat rivojlangan davlatlarning mafkurasi umuminsoniy
qadriyatlar va demokratik tamoyillarga asoslanadi. Ularda tinchlik va taraqqiyot,
inson haq-huquqlari va erkinligi, milliy va diniy totuvlik g’oyalari ustuvordir.
Shu bilan  birga  tahdid  soladigan,  uni  o’z  ta’siriga  olish,  uning ustidan
hukmronlik  qilish,  uning  boyliklaridan  o’z  manfaati  yo’lida  foydalanishga
qaratilgan intilish va harakatlar doimiy havf sifatida saqlanib qolishi muqarrar. 
Butun  xalqni  birlashtiradigan  bayroq  bo’lmish  mafkurani  shakllantirish
uchun insoniyat tarixining turli davrlarida aql-zakovat, iste’dod, kuch-quvvat ato
etgan, yorqin tafakkurga ega bo’lgan buyuk shaxslar Konfutsiy va Maxatma Gandi,
Farobiy va Bahouddin Naqshbandiy larning ilgari so’rgan g’oyaviy qarashlarini
ko’rish mumkin. 
XX asr boshlarida jahon mamlakatlari ishlab chiqarish vositalariga umumiy
mulkchilika  asoslangan  hamda  hususiy  mulkchilikka  asoslangan  ikkita  yirik
Logotip
XX asrdagi siyosiy g’oyalar va nazariyalar. Mafkuraviy jarayonlarning globallashuvi va global ideologiya muammosi. R e j a 1. XX asrda vujudga kelgan ijtimoiy-siyosiy muhit va oqimlar. (Liberalizm va neoliberalizm) 2. Konservatizm va neokonservatizm 3. XX asrda vujudga kelgan qarashlar, nazariyalar (elita, byurokratiya va texnokratiya) 4. Globallashuv jarayonlari va uning mafkuralarda aks etishi. 5.Kosmopolitizm g’oyasi va uning globallashuv jarayonlarida yangicha talqini. Hozirgi davr – dunyoda g’oyaviy qarama-qarshiliklar murakkab tus olgan, mafkura poligonlari yadro poligonlaridan ham kuchliroq bo’lib borayotgan davrdir. Bugungi kunda aksariyat rivojlangan davlatlarning mafkurasi umuminsoniy qadriyatlar va demokratik tamoyillarga asoslanadi. Ularda tinchlik va taraqqiyot, inson haq-huquqlari va erkinligi, milliy va diniy totuvlik g’oyalari ustuvordir. Shu bilan birga tahdid soladigan, uni o’z ta’siriga olish, uning ustidan hukmronlik qilish, uning boyliklaridan o’z manfaati yo’lida foydalanishga qaratilgan intilish va harakatlar doimiy havf sifatida saqlanib qolishi muqarrar. Butun xalqni birlashtiradigan bayroq bo’lmish mafkurani shakllantirish uchun insoniyat tarixining turli davrlarida aql-zakovat, iste’dod, kuch-quvvat ato etgan, yorqin tafakkurga ega bo’lgan buyuk shaxslar Konfutsiy va Maxatma Gandi, Farobiy va Bahouddin Naqshbandiy larning ilgari so’rgan g’oyaviy qarashlarini ko’rish mumkin. XX asr boshlarida jahon mamlakatlari ishlab chiqarish vositalariga umumiy mulkchilika asoslangan hamda hususiy mulkchilikka asoslangan ikkita yirik
lagerlarga bo’lina boshladi. Shu bilan birga, bu lagerlarda g’oyaviy mafkuraviy
himoya qiladigan ularni suyab turadigan ta’limotlar vujudga keldi va rivojlandi.
Bundan  tashqari  XX  asrning  1-yarmida  mustamlakaga  olingan  xalqlarning
mustamlakaga oluvchilarga nisbatan milliy ozodlik kurashi kuchaydi, shu bilan
birga,  bu  davrda  dunyoda  o’z  gegemonligini  o’rnatish  maqsadida  hamda  shu
davrgacha o’z qo’l ostida bo’lgan xalqlarni va millatlarni o’z qaramligida ushlab
turish uchun zo’rlik nazariyasi hukmron mavqega ega bo’ldi.
XX  asrning  o’rtalariga  kelib  ilm-fan,  texnika  va  texnologiyalarni,
shuningdek  harbiy  qurol  aslahalarning  takomillashuvi  jahon  xalqlari  va
mamlakatlari siyosiy maqsadlari va g’oyalarini ham o’zgarishiga olib keldi. 
Liberalizm  – lotincha «libiralis» so’zidan olingan bo’lib, «ozod», «erkin»
degan ma’nolarni anglatadi. U XVII – XVIII asrlarda ma’rifatparvarlik g’oyalari
negizida  burjua  sinfi  mafkurasi  sifatida  shakllandi.  Bu  mafkuraning  asosiy
qoidalari J.Lokk, T.Gobbs, Sh.Monteskyo, A.Smit, T.Jefferson asarlarida ishlab
chiqildi va asoslandi. Liberalizm poydevorini shaxs erkinligi, uning jamiyatdagi
barcha institutlarga nisbatan eng oliy qadriyat ekanligi, shaxsning ham o’z oldida,
ham jamiyat oldida mas’ulligi, barcha kishilarning o’zini-o’zi ruyobga chiqarish
huquqini  tan  olishligi  kabi  printsiplar  tashqil  etadi.  Bu  mafkura  parlament
to’zumining,  muhim  siyosiy  muammolarni  hal  etishda  murosai  madora,
kelishuvning  tarafdoridir.  U  davlatning  ko’payib  ketgan  iqtisodiy  va  ijtimoiy
funktsiyalariga salbiy munosabatdadir. Liberalizm hokimiyatning taqsimlanishi,
siyosiy plyuralizm, elitalar raqobati, qonunning ustuvorligini e’tirof etadi. 
Ijtimoiy-iqtisodiy o’zgarishlar ta’sirida XX asrning 30-yillarida liberalizm
neoliberalizmga o’sib o’tdi. Unda AQSh prezidenti T.Ro’zveltning «Yangi yo’li»
katta o’rin tutdi. Ro’zvelt davlatning iqtisodiy va ijtimoiy roli masalasini qaytadan
ko’rib chiqdi. Neoliberallar davlatning iqtisodiy munosabatlarini tartibga solishi,
faol ijtimoiy siyosat olib borishi zarurligini tan oladilar. Ular ijtimoiy adolatni
o’rnatishni, monopoliyalarning hokimiyatini cheklashni, moddiy boyliklarni soliq
tizimi  va  davlatning  ijtimoiy  dasturlari  orqali  jamiyatning  quyi  qatlamlari
foydasiga  qayta  taqsimlashni  yoqlab  chiqadilar.  Shuningdek,  liberalizmda
boshqaruvchi  va  boshqariluvchilarning  o’zaro  kelishuvi,  siyosiy  jarayonda
Logotip
lagerlarga bo’lina boshladi. Shu bilan birga, bu lagerlarda g’oyaviy mafkuraviy himoya qiladigan ularni suyab turadigan ta’limotlar vujudga keldi va rivojlandi. Bundan tashqari XX asrning 1-yarmida mustamlakaga olingan xalqlarning mustamlakaga oluvchilarga nisbatan milliy ozodlik kurashi kuchaydi, shu bilan birga, bu davrda dunyoda o’z gegemonligini o’rnatish maqsadida hamda shu davrgacha o’z qo’l ostida bo’lgan xalqlarni va millatlarni o’z qaramligida ushlab turish uchun zo’rlik nazariyasi hukmron mavqega ega bo’ldi. XX asrning o’rtalariga kelib ilm-fan, texnika va texnologiyalarni, shuningdek harbiy qurol aslahalarning takomillashuvi jahon xalqlari va mamlakatlari siyosiy maqsadlari va g’oyalarini ham o’zgarishiga olib keldi. Liberalizm – lotincha «libiralis» so’zidan olingan bo’lib, «ozod», «erkin» degan ma’nolarni anglatadi. U XVII – XVIII asrlarda ma’rifatparvarlik g’oyalari negizida burjua sinfi mafkurasi sifatida shakllandi. Bu mafkuraning asosiy qoidalari J.Lokk, T.Gobbs, Sh.Monteskyo, A.Smit, T.Jefferson asarlarida ishlab chiqildi va asoslandi. Liberalizm poydevorini shaxs erkinligi, uning jamiyatdagi barcha institutlarga nisbatan eng oliy qadriyat ekanligi, shaxsning ham o’z oldida, ham jamiyat oldida mas’ulligi, barcha kishilarning o’zini-o’zi ruyobga chiqarish huquqini tan olishligi kabi printsiplar tashqil etadi. Bu mafkura parlament to’zumining, muhim siyosiy muammolarni hal etishda murosai madora, kelishuvning tarafdoridir. U davlatning ko’payib ketgan iqtisodiy va ijtimoiy funktsiyalariga salbiy munosabatdadir. Liberalizm hokimiyatning taqsimlanishi, siyosiy plyuralizm, elitalar raqobati, qonunning ustuvorligini e’tirof etadi. Ijtimoiy-iqtisodiy o’zgarishlar ta’sirida XX asrning 30-yillarida liberalizm neoliberalizmga o’sib o’tdi. Unda AQSh prezidenti T.Ro’zveltning «Yangi yo’li» katta o’rin tutdi. Ro’zvelt davlatning iqtisodiy va ijtimoiy roli masalasini qaytadan ko’rib chiqdi. Neoliberallar davlatning iqtisodiy munosabatlarini tartibga solishi, faol ijtimoiy siyosat olib borishi zarurligini tan oladilar. Ular ijtimoiy adolatni o’rnatishni, monopoliyalarning hokimiyatini cheklashni, moddiy boyliklarni soliq tizimi va davlatning ijtimoiy dasturlari orqali jamiyatning quyi qatlamlari foydasiga qayta taqsimlashni yoqlab chiqadilar. Shuningdek, liberalizmda boshqaruvchi va boshqariluvchilarning o’zaro kelishuvi, siyosiy jarayonda
ommaning ishtirok etishi zarurligi, siyosiy qarorlarni qabo’l qilish amaliyotini
demokratlashtirish
 
muhim
 
harakterli
 
hususiyatdir.
 
Neoliberalizm
namoyondalaridan  biri  J.Keyns  (1883-1946  y.y.)ning  fikriga  ko’ra  iqtisodiyot
kapitalizm davrida o’sish va pasayish hossasiga ega bo’lib, buni bartaraf etish
uchun davlat iqtisodiyot rivojini muvofiqlashtirib turishi kerak. Davlat esa, Keyns
nazariyasiga asosan, moliya sohasida,  soliqlar  tizimida, davlat  qarzi va ularni
sarflash  borasidagi  rolini  tan  oladi.  Ularning  fikricha,  kapitalizm  o’z
imkoniyatlarini to’liq yo’qotmagan va davlat so’nggi o’n yilliklarda iqtisodiyotning
normal  rivojlanishini  ta’minlagan.  Neoliberalchilarning  fikricha,  haqiqiy
kapitalizm  hali  yo’q  va  u  liberalizm  to’liq  shakllangan  davrda  paydo  bo’ldi.
Shunday qilib, davlatning iqtisodiyotga aralashuvi iqtisodiy qonunlarga asoslangan
bo’lishi kerak. Liberalizm davlat masalasiga avtoritar marksistik qarashlarga qarshi
bo’lib,  jamiyat  va  iqtisodiyotda  davlatning  rolini  belgilab  beradi.  Umuman,
liberalizm g’arb demokratiyasining g’oyaviy asosi, AQShda esa AQSh demokratik
partiyasining g’oyaviy-nazariy mafkurasidir. 
Konservatizm –  (lotincha conservare so’zidan olingan bo’lib, «saqlash»,
«qo’riqlash», «bo’zilib ketishdan  saqlab  qolmoq» degan ma’nolarni  anglatadi)
murakkab va har tomonlama ko’p qirrali ijtimoiy hodisa. U insonning psixologik
sifatlari majmuidan iborat bo’lib (uning siyosiy qarash va qiziqishlaridan qat’i
nazar, konservativ  deb atash  mumkin), shuningdek, siyosiy  ideologiya hamda
ijtimoiy-siyosiy  harakat  sifatida  namoyon  bo’ladi.  Kundalik  ongda  shunday
qarashlar shakllanganki, unga muvofiq har qanday shaxs ma’lum bir axloqiy-
psixologik  sifatlar  orqali  konservativ  bo’lishi  mumkin.  Bu  shundan  dalolat
beradiki, hayotda inson qiziqqon yoki bosiq, xushyor bo’lishi mumkin.
Konservativ g’oyalar Mestr Bonald kabi mutafakkirlarning ilmiy ishlarida
o’z  ifodasini  topgan.  Odatda  an’ana  va  yangiliklar  haqida  gap  ketar  ekan,
konservatorlar  albatta,  an’analar  tarafdori  bo’ladi  .  Tadqiqotchilar  orasida
«konservatorlik»  tushunchasi  bo’yicha  umumiy  qarash  yo’q.  An’anaviy
qarashlarga  muvofiq,  buyuk  frantso’z  inqilobi  davrida  jamiyatda  bo’lgan
notinchlikdan aziyat chekkan kishilar qatlami konservatizm sifatida baholangan.
Berk va Mel tomonidan rivojlantirilgan konservatizm g’oyalari hozirgi kungacha
o’z ta’sirini yo’qotmagan. Ba’zan konservatizm har qanday jamiyatda qo’llanishi
Logotip
ommaning ishtirok etishi zarurligi, siyosiy qarorlarni qabo’l qilish amaliyotini demokratlashtirish muhim harakterli hususiyatdir. Neoliberalizm namoyondalaridan biri J.Keyns (1883-1946 y.y.)ning fikriga ko’ra iqtisodiyot kapitalizm davrida o’sish va pasayish hossasiga ega bo’lib, buni bartaraf etish uchun davlat iqtisodiyot rivojini muvofiqlashtirib turishi kerak. Davlat esa, Keyns nazariyasiga asosan, moliya sohasida, soliqlar tizimida, davlat qarzi va ularni sarflash borasidagi rolini tan oladi. Ularning fikricha, kapitalizm o’z imkoniyatlarini to’liq yo’qotmagan va davlat so’nggi o’n yilliklarda iqtisodiyotning normal rivojlanishini ta’minlagan. Neoliberalchilarning fikricha, haqiqiy kapitalizm hali yo’q va u liberalizm to’liq shakllangan davrda paydo bo’ldi. Shunday qilib, davlatning iqtisodiyotga aralashuvi iqtisodiy qonunlarga asoslangan bo’lishi kerak. Liberalizm davlat masalasiga avtoritar marksistik qarashlarga qarshi bo’lib, jamiyat va iqtisodiyotda davlatning rolini belgilab beradi. Umuman, liberalizm g’arb demokratiyasining g’oyaviy asosi, AQShda esa AQSh demokratik partiyasining g’oyaviy-nazariy mafkurasidir. Konservatizm – (lotincha conservare so’zidan olingan bo’lib, «saqlash», «qo’riqlash», «bo’zilib ketishdan saqlab qolmoq» degan ma’nolarni anglatadi) murakkab va har tomonlama ko’p qirrali ijtimoiy hodisa. U insonning psixologik sifatlari majmuidan iborat bo’lib (uning siyosiy qarash va qiziqishlaridan qat’i nazar, konservativ deb atash mumkin), shuningdek, siyosiy ideologiya hamda ijtimoiy-siyosiy harakat sifatida namoyon bo’ladi. Kundalik ongda shunday qarashlar shakllanganki, unga muvofiq har qanday shaxs ma’lum bir axloqiy- psixologik sifatlar orqali konservativ bo’lishi mumkin. Bu shundan dalolat beradiki, hayotda inson qiziqqon yoki bosiq, xushyor bo’lishi mumkin. Konservativ g’oyalar Mestr Bonald kabi mutafakkirlarning ilmiy ishlarida o’z ifodasini topgan. Odatda an’ana va yangiliklar haqida gap ketar ekan, konservatorlar albatta, an’analar tarafdori bo’ladi . Tadqiqotchilar orasida «konservatorlik» tushunchasi bo’yicha umumiy qarash yo’q. An’anaviy qarashlarga muvofiq, buyuk frantso’z inqilobi davrida jamiyatda bo’lgan notinchlikdan aziyat chekkan kishilar qatlami konservatizm sifatida baholangan. Berk va Mel tomonidan rivojlantirilgan konservatizm g’oyalari hozirgi kungacha o’z ta’sirini yo’qotmagan. Ba’zan konservatizm har qanday jamiyatda qo’llanishi
mumkin  bo’lgan  g’oyalar  sifatida  ko’rsatiladi.  S.Xantington  tomonidan
konservatizmga  berilgan  ta’rif  mukammalrok  hisoblanadi.  «Konservatizm  –
g’oyalar tizimiga ega bo’lgan, qaerda va qachon bo’lishidan qat’i nazar, tartibni
saqlaydigan amaldir».
Konservatizm  g’oyasini  XX  asrda  Olmoniyada  Moller  Vander  Burg
rivojlantirdi. U sobiq sovet jamiyatini saqlab qolish uchun uringan kommunistlarni
ham konservatorlar  qatoriga  qo’shadi. Bu konservatizmning asosiy mazmuniga
birmuncha  to’g’ri  kelmaydi.  Negaki  o’sha  konservatorlar  jamiyatda  o’zgarish
qilishga haqli emas. Lekin ularni bu o’zgarishlarni qay usul bilan amalga oshirilishi
tashvishlantiradi. E.Berk bu hakda bunday deydi: «O’zgarishga tayyor bo’lmagan
jamiyat o’zini saqlab qolishga qodir emas».
Konservatizm hech qachon bir tekis va silliq bo’lmagan. Bu hakda E.Berk
«Frantsiya inqilobi  haqida o’ylar» asarida bunday deb yozadi: 1) din fuqarolik
jamiyatining asosi  hisoblanadi va siyosiy-ijtimoiy faoliyatdan yuqori turadi; 2)
jamiyat – tarixiy rivojlanish mahsuli. Agar jamiyat o’zgarishga muhtoj bo’lsa, bu
o’zgarishlar  asta-sekinlik  bilan  amalga  oshirilishi  kerak;  3)  ijtimoiy  hayotda
odamlarning  his-tuyg’ulari  katta  ahamiyatga  ega;  4)  jamiyat  shaxsdan  yuqori
turishi kerak. Shuning uchun shaxsning huquqlari uning burchlari bilan bog’liq; 5)
har qanday jamiyat, eng avvalo, har xil qatlamlar, gurux va shaxslar ierarxiyasidan
iborat;  6)  jamiyat  va  davlatning  mavjud  boshqaruv  usullari  yangi,  amalda
ishlatilmagan usullardan afzaldir.
 XX  asrda  Angliyalik  faylasuf  Karl  Popper  konservatizmning  yirik
nazariyotchisi sifatida tanildi.
Konservatizmning asosiy qoidalari quyidagi fikrlarda namoyon bo’ladi: 
«Biz o’z institutlarimizni doimo yaxshilashga harakat qilmog’imiz lozim, biz
ularni  butunlay  qayta  qurishni  hech  qachon  o’z  oldimizga  maqsad  qilib
qo’ymaymiz.  O’z  imkoniyatimizdagi  yaxshilanishi  lozim  bo’lganlarini  biz
tushunmagan  narsalarning  biri  sifatida  qabo’l  qilmog’imiz  kerak.  Biz  doimiy
ravishda o’zimiz yaratmagan shu qadriyatlar va institutlar ichida hamda ularning
atrofida harakat qilmog’imiz lozim».
Logotip
mumkin bo’lgan g’oyalar sifatida ko’rsatiladi. S.Xantington tomonidan konservatizmga berilgan ta’rif mukammalrok hisoblanadi. «Konservatizm – g’oyalar tizimiga ega bo’lgan, qaerda va qachon bo’lishidan qat’i nazar, tartibni saqlaydigan amaldir». Konservatizm g’oyasini XX asrda Olmoniyada Moller Vander Burg rivojlantirdi. U sobiq sovet jamiyatini saqlab qolish uchun uringan kommunistlarni ham konservatorlar qatoriga qo’shadi. Bu konservatizmning asosiy mazmuniga birmuncha to’g’ri kelmaydi. Negaki o’sha konservatorlar jamiyatda o’zgarish qilishga haqli emas. Lekin ularni bu o’zgarishlarni qay usul bilan amalga oshirilishi tashvishlantiradi. E.Berk bu hakda bunday deydi: «O’zgarishga tayyor bo’lmagan jamiyat o’zini saqlab qolishga qodir emas». Konservatizm hech qachon bir tekis va silliq bo’lmagan. Bu hakda E.Berk «Frantsiya inqilobi haqida o’ylar» asarida bunday deb yozadi: 1) din fuqarolik jamiyatining asosi hisoblanadi va siyosiy-ijtimoiy faoliyatdan yuqori turadi; 2) jamiyat – tarixiy rivojlanish mahsuli. Agar jamiyat o’zgarishga muhtoj bo’lsa, bu o’zgarishlar asta-sekinlik bilan amalga oshirilishi kerak; 3) ijtimoiy hayotda odamlarning his-tuyg’ulari katta ahamiyatga ega; 4) jamiyat shaxsdan yuqori turishi kerak. Shuning uchun shaxsning huquqlari uning burchlari bilan bog’liq; 5) har qanday jamiyat, eng avvalo, har xil qatlamlar, gurux va shaxslar ierarxiyasidan iborat; 6) jamiyat va davlatning mavjud boshqaruv usullari yangi, amalda ishlatilmagan usullardan afzaldir. XX asrda Angliyalik faylasuf Karl Popper konservatizmning yirik nazariyotchisi sifatida tanildi. Konservatizmning asosiy qoidalari quyidagi fikrlarda namoyon bo’ladi: «Biz o’z institutlarimizni doimo yaxshilashga harakat qilmog’imiz lozim, biz ularni butunlay qayta qurishni hech qachon o’z oldimizga maqsad qilib qo’ymaymiz. O’z imkoniyatimizdagi yaxshilanishi lozim bo’lganlarini biz tushunmagan narsalarning biri sifatida qabo’l qilmog’imiz kerak. Biz doimiy ravishda o’zimiz yaratmagan shu qadriyatlar va institutlar ichida hamda ularning atrofida harakat qilmog’imiz lozim».
Konservatorlarning nuqtai nazari bo’yicha, davlat doimiy mavjud bo’ladigan
organik butunlikdir, uning ayrim qismlari paydo bo’ladi, o’z shaklini o’zgartiradi,
yo’qoladi, lekin davlatning o’zi o’zgarmasdir. 
Konservatizm yo’nalishidan o’sib chiqqan  neokonservatizm  g’oyalari XX
asrning 70-yillarida paydo bo’ladi. Ammo neokonservatizmning shu kungacha aniq
ta’rifi yo’q. Neokonservatorlar asosan liberal g’oyalarga tayangan. Bu g’oyalar
amalda  biror  ijobiy  natija  bermadi.  Keng  ma’noda,  neokonservatizm  –  turli
ijtimoiy-siyosiy  yo’nalishlar  to’plami.  Olmon  faylasufi  V.Barindning  fikricha,
«Neokonservatizm turli xil, ba’zan bir-birini inkor qiluvchi g’oyalar majmuasidir».
Neokonservatizm 3 yo’nalishdan iborat. Birinchi yo’nalish - libertarizm bo’lib,
uning asosini shaxsning har qanday majburlashdan ozodligi g’oyasi tashqil qiladi.
Ikkinchi  yo’nalish  –  etnotsentrizm  asosida  madaniyat  va  etnos  o’rin  olgan.
Uchinchi yo’nalish – ortodoksal yo’nalishi hisoblanadi. Bunga muvofiq har qanday
kelajak avlod o’zining konservativ g’oyalarini o’zi belgilaydi.
Nemis  olimi  Koltenbruner  «Mushkul  konservatizm»  asarida  yangi
konservatizmning mohiyatini quyidagicha ifodalaydi:
- Vorisiylik; Barqarorlik; Tartibot; Davlat avtoriteti; Ozodlik; Tushkunlik.
Neokonservatorlarni siyosiy falsafasida ikki g’oya mavjud:
1.Individni davlatga buysundirish.
2.Millatning ma’naviy va siyosiy birligini, yakdilligini ta’minlash.
Ta’kidlash joizki, neokonservatorlar iqtisodiyotda erkin bozor munosabatlari
tarafdori bo’lib, shu ma’noda ular liberalistlar bilan  hamfikrdirlar. Biroq siyosiy
qarorlar  u  yoki  bu  individ,  gurux  manfaatini  o’ylab  emas,  balki  millatning
mushtarak,  umumiy  manfaatlarini  ko’zlab  qabo’l  qilinmog’i  kerak,  deya
hisoblaydilar konservatorlar.
Bugun dunyodagi mashxur konservativ partiyalarga  quyidagilarni kiritish
mumkin:
 - Angliya konservativ partiyasi;
 - AQSh respublikachilar partiyasi (J.Bush);
 - Xristian-demokratik yo’nalishdagi G’arbiy Evropa partiyalari;
 - Kanada konservativ partiyasi;
 - Avstraliya va Yangi Zelandiya konservativ partiyalari.
Logotip
Konservatorlarning nuqtai nazari bo’yicha, davlat doimiy mavjud bo’ladigan organik butunlikdir, uning ayrim qismlari paydo bo’ladi, o’z shaklini o’zgartiradi, yo’qoladi, lekin davlatning o’zi o’zgarmasdir. Konservatizm yo’nalishidan o’sib chiqqan neokonservatizm g’oyalari XX asrning 70-yillarida paydo bo’ladi. Ammo neokonservatizmning shu kungacha aniq ta’rifi yo’q. Neokonservatorlar asosan liberal g’oyalarga tayangan. Bu g’oyalar amalda biror ijobiy natija bermadi. Keng ma’noda, neokonservatizm – turli ijtimoiy-siyosiy yo’nalishlar to’plami. Olmon faylasufi V.Barindning fikricha, «Neokonservatizm turli xil, ba’zan bir-birini inkor qiluvchi g’oyalar majmuasidir». Neokonservatizm 3 yo’nalishdan iborat. Birinchi yo’nalish - libertarizm bo’lib, uning asosini shaxsning har qanday majburlashdan ozodligi g’oyasi tashqil qiladi. Ikkinchi yo’nalish – etnotsentrizm asosida madaniyat va etnos o’rin olgan. Uchinchi yo’nalish – ortodoksal yo’nalishi hisoblanadi. Bunga muvofiq har qanday kelajak avlod o’zining konservativ g’oyalarini o’zi belgilaydi. Nemis olimi Koltenbruner «Mushkul konservatizm» asarida yangi konservatizmning mohiyatini quyidagicha ifodalaydi: - Vorisiylik; Barqarorlik; Tartibot; Davlat avtoriteti; Ozodlik; Tushkunlik. Neokonservatorlarni siyosiy falsafasida ikki g’oya mavjud: 1.Individni davlatga buysundirish. 2.Millatning ma’naviy va siyosiy birligini, yakdilligini ta’minlash. Ta’kidlash joizki, neokonservatorlar iqtisodiyotda erkin bozor munosabatlari tarafdori bo’lib, shu ma’noda ular liberalistlar bilan hamfikrdirlar. Biroq siyosiy qarorlar u yoki bu individ, gurux manfaatini o’ylab emas, balki millatning mushtarak, umumiy manfaatlarini ko’zlab qabo’l qilinmog’i kerak, deya hisoblaydilar konservatorlar. Bugun dunyodagi mashxur konservativ partiyalarga quyidagilarni kiritish mumkin: - Angliya konservativ partiyasi; - AQSh respublikachilar partiyasi (J.Bush); - Xristian-demokratik yo’nalishdagi G’arbiy Evropa partiyalari; - Kanada konservativ partiyasi; - Avstraliya va Yangi Zelandiya konservativ partiyalari.
Angliyadagi neokonservatorlar (tetcherizm) va AQShdagi neokonservatorlar
(reyganomika)ning  fikricha,  davlat  liberallar  va  sotsial-demokratlar  davrlarida
iqtisodiy yo’naltirish hamda ijtimoiy himoya masalalari bilan ko’proq shug’ullandi,
bu  esa  davlat  apparatida  byurokratiyani  kuchaytirdi,  shaxsiy  tashabbus  va
raqobatning rolini pasaytirib yubordi.
Shuning uchun ham 1975 yilda Angliya bosh vaziri lavozimiga saylangan
Margaret Tetcher o’n yil ichida o’z «tetcherizm siyosati» bilan «temir xonim»
nomini olgan bo’lsa-da, Angliyani yuksak taraqqiyotga olib chiqdi.
Uning siyosatidagi asosiy tamoyillar quyidagilardan iborat:
1. Tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlash;
2. Davlatning iqtisodiy  hayotga aralashuvini minimum darajaga tushirish,
xususiy mulkchilikni demokratlashtirish;
3.  Har  kim  o’zini-o’zi  moddiy  jihatdan  ta’minlashi  shart,  davlat  faqat
nogironlarga yordam beradi;
4. Ijtimoiy harajatlarni mumkin qadar kamaytirish;
5. Jamiyat uchun zarar keltiradigan ish tashlashlarni qat’iyan ta’qiqlash.
Natijada 1982-1987 yillarda Angliya iqtisodiy va madaniy jihatdan G’arbiy
Evropada birinchi o’ringa chiqib oldi.
Xulosa  qilib aytganda, konservatizm mafkurasida oila, din ahloq, ayrim
guruxlarning  imtiyozli  o’rni  hakidagi  eski  davrning  qadriyatlari  yangi  burjua
munosabatlari  davrining  individualizm,  bozor  erkinligi  kabi  qadriyatlar  bilan
chambarchas bog’lanib ketgan. 
Byurokratiya  (“idora  xizmatchilarining  xokimiyati”)  Beber  tomonidan
an’anaviy  emas,  balki  qattiq  nazorat  qilinuvchi  va  ratsional  qoidalarga
asoslanadigan  legalistik  (boshqariluvchi  va  nazorat  qilinuvchi  qonunlarga)
xususiyatga  va  axamiyatga  ega  xukmronlik  turiga  kiritiladi.  Beber
byurokratiyaning kelajakdagi roli haqida gapirib, butun demokratiyaning jamiyat
va davlat faoliyatidagi aniq istiqboli ommaviy byurokratiya hisoblanadi. Aynan
shunday istiqbollar kapitalizm bilan almashinuv kuchiga ega bo’lib, Beberning
fikricha,  uning  o’rniga  sotsializm  emas,  balki  jamiyatni  ratsional  boshqaruv
maqsadidagi byurokratlashuv keladi. Bu fikr zamonaviy menedjer revolyutsiyasi
Logotip
Angliyadagi neokonservatorlar (tetcherizm) va AQShdagi neokonservatorlar (reyganomika)ning fikricha, davlat liberallar va sotsial-demokratlar davrlarida iqtisodiy yo’naltirish hamda ijtimoiy himoya masalalari bilan ko’proq shug’ullandi, bu esa davlat apparatida byurokratiyani kuchaytirdi, shaxsiy tashabbus va raqobatning rolini pasaytirib yubordi. Shuning uchun ham 1975 yilda Angliya bosh vaziri lavozimiga saylangan Margaret Tetcher o’n yil ichida o’z «tetcherizm siyosati» bilan «temir xonim» nomini olgan bo’lsa-da, Angliyani yuksak taraqqiyotga olib chiqdi. Uning siyosatidagi asosiy tamoyillar quyidagilardan iborat: 1. Tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlash; 2. Davlatning iqtisodiy hayotga aralashuvini minimum darajaga tushirish, xususiy mulkchilikni demokratlashtirish; 3. Har kim o’zini-o’zi moddiy jihatdan ta’minlashi shart, davlat faqat nogironlarga yordam beradi; 4. Ijtimoiy harajatlarni mumkin qadar kamaytirish; 5. Jamiyat uchun zarar keltiradigan ish tashlashlarni qat’iyan ta’qiqlash. Natijada 1982-1987 yillarda Angliya iqtisodiy va madaniy jihatdan G’arbiy Evropada birinchi o’ringa chiqib oldi. Xulosa qilib aytganda, konservatizm mafkurasida oila, din ahloq, ayrim guruxlarning imtiyozli o’rni hakidagi eski davrning qadriyatlari yangi burjua munosabatlari davrining individualizm, bozor erkinligi kabi qadriyatlar bilan chambarchas bog’lanib ketgan. Byurokratiya (“idora xizmatchilarining xokimiyati”) Beber tomonidan an’anaviy emas, balki qattiq nazorat qilinuvchi va ratsional qoidalarga asoslanadigan legalistik (boshqariluvchi va nazorat qilinuvchi qonunlarga) xususiyatga va axamiyatga ega xukmronlik turiga kiritiladi. Beber byurokratiyaning kelajakdagi roli haqida gapirib, butun demokratiyaning jamiyat va davlat faoliyatidagi aniq istiqboli ommaviy byurokratiya hisoblanadi. Aynan shunday istiqbollar kapitalizm bilan almashinuv kuchiga ega bo’lib, Beberning fikricha, uning o’rniga sotsializm emas, balki jamiyatni ratsional boshqaruv maqsadidagi byurokratlashuv keladi. Bu fikr zamonaviy menedjer revolyutsiyasi