Ya.A.Komenskiyning pedagogik nazariyasi

Yuklangan vaqt

2024-09-27

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

20,0 KB


 
 
 
 
 
 
Ya.A.Komenskiyning pedagogik nazariyasi 
 
 
Reja: 
 
1. 
Ya.A.Komenskiyning pedagogik nazariyasi. 
2. 
Onglilik va faollik 
3. 
Ta`limda ko’rsatmalilik 
4. 
Izchillik va tizimlilik 
 
Ya.A.Komenskiyning 
pedagogik 
nazariyasi. 
Mashhur 
donishmand, 
chexoslaviyalik gumanist-pedagog Ya.A.Komenskiy demokratik pedagogikaning 
asoschisi sifatida bashariyat tarixidan o'rin oldi. U o'zining amaliy hayotini, 
pedagogik faoliyatini, ilmiy asarlarini, xalq bolalarini o'qitish va tarbiyalashda 
bag'ishladi.  
A.Ya.Komenskiyning xizmati shundaki, u yosh avlodni o'qitish va tarbiyalash 
haqidagi fan pedagogika fanining vazifalarini payqabgina qolmasdan, balki 
pedagogik ilmining poydevorini qurdi va rivojlanish yo'llarini ko'rsatib o'tdi.  
Yan Amos Komenskiy 1592 yil 25 martda Chexoslavakiyaning Moraviyada 
“Chex qarindoshlari” jamoasiga taalluqli oilada tug'ildi. Komenskiylar oilasi 
Moraviyada Koman qishlog'idan ko'chib kelishgan, shuning uchun ham ularni bu 
erda Komnachilar oilasi deb atalgan.  
Komenskiy yashagan davr Yevropa mamlakatlarida sinfiy kurash keskinlashib 
tarixiy voqeallar sodir bo'lgan vaqtlar edi. Bu davr feodal ishlab chiqarish 
munosabatlarining borishi kapitalistik tuzum asoslarining targ'ib topayotgan davri 
edi. Chexiyada boshlagan o'ttiz yillik urush bu urush o'zining mohiyati jihatidan chex 
xalqining nemis katolik feodalariga qarshi kurash edi. Yevropaning barcha kuchli 
davlatlari bu urushda qatnashdi. Keng xalq ommasi jalb etilgan bu kurashdan 
Ya.A.Komenskiyning pedagogik nazariyasi Reja: 1. Ya.A.Komenskiyning pedagogik nazariyasi. 2. Onglilik va faollik 3. Ta`limda ko’rsatmalilik 4. Izchillik va tizimlilik Ya.A.Komenskiyning pedagogik nazariyasi. Mashhur donishmand, chexoslaviyalik gumanist-pedagog Ya.A.Komenskiy demokratik pedagogikaning asoschisi sifatida bashariyat tarixidan o'rin oldi. U o'zining amaliy hayotini, pedagogik faoliyatini, ilmiy asarlarini, xalq bolalarini o'qitish va tarbiyalashda bag'ishladi. A.Ya.Komenskiyning xizmati shundaki, u yosh avlodni o'qitish va tarbiyalash haqidagi fan pedagogika fanining vazifalarini payqabgina qolmasdan, balki pedagogik ilmining poydevorini qurdi va rivojlanish yo'llarini ko'rsatib o'tdi. Yan Amos Komenskiy 1592 yil 25 martda Chexoslavakiyaning Moraviyada “Chex qarindoshlari” jamoasiga taalluqli oilada tug'ildi. Komenskiylar oilasi Moraviyada Koman qishlog'idan ko'chib kelishgan, shuning uchun ham ularni bu erda Komnachilar oilasi deb atalgan. Komenskiy yashagan davr Yevropa mamlakatlarida sinfiy kurash keskinlashib tarixiy voqeallar sodir bo'lgan vaqtlar edi. Bu davr feodal ishlab chiqarish munosabatlarining borishi kapitalistik tuzum asoslarining targ'ib topayotgan davri edi. Chexiyada boshlagan o'ttiz yillik urush bu urush o'zining mohiyati jihatidan chex xalqining nemis katolik feodalariga qarshi kurash edi. Yevropaning barcha kuchli davlatlari bu urushda qatnashdi. Keng xalq ommasi jalb etilgan bu kurashdan
 
 
Komenskiylar oilasi chetda turmadi, chunki Komenskiylar oilasiga mansub bo'lgan 
“Chex qardoshlari” jamoasi burjua demokratik islohotlar o'tkazishni talab qilib, bu 
kurashda ishtirok etdi. “Chex qardoshlar” jamoasi o'z safiga chex xalqining ozodligi 
va mustahkamligi uchun kurashib kelayotgan vatanparvarlarni birlashtirdi. Chex 
xalqining ozodligi uchun kurash yevropa xalqllari feodalizmga qarshi olib 
borilayotgan kurashning bir qismi edi. Chex qardoshlari cherkovning diniy 
marosimlarini bajarishdan voz kechdilar, dvoryanlarga qarshi kurashdilar hamma 
bolalarga ijtimoiy ta`lim berishni amalga oshirdilar, kambag'al oilalarga yordam 
berdi. 
Komenskiy 12 yoshda yetim qolib, muhtojliklarni boshidan kechirdi. “Chex 
qardoshlari” jamoasi ochgan maktabda boshlang'ich ta`lim oldi, 1608-1610 yillarda 
lotin maktabida o'qidi. Jamoa hisobidan Germaniyada o'qishga yuborildi. 
Komenskiy Xerborin va Gaydelberg universitetlarida ta`lim oldi. U “Hamma 
narsalar ensiklopediyasi” nomli ensiklopediyani yozishga kirishdi. U shu yillarda 
ona-tilining to'liq lug'ati - “Chex tili xazinasi”ni tuza boshladi va Ratkening didaktik 
ideallari bilan tanishdi. Komenskiy 1614 yilda vataniga qaytdi va Premerovadagi 
maktabiga o'qituvchilik qildi. U 1616 yilda “Chex qardoshlari” jamoasiga boshliq 
qilib saylandi. 1618-21 yillarda jamoa tomonidan ochilgan maktabda boshchilik 
qildi. U maktabda ishlash jarayonida o'qitish metodlarini takomillashtirishga intildi.  
Komenskiy nemis dvoryanlari va katolik cherkovi zulmiga qarshi kurashda 
aktiv qatnashdi. Reaksiya kuchlari chex jamoasi a`zolarini va Komenskiyni ta`qib 
ostiga oldilar. U quvg'inda hayot kechirdi.  
Komenskiy 1627 yilda chex tilida “Chex didaktikasi” asarini yozishga kirishdi. 
Katolik zulmi va quvg'in kuchaygach, Komenskiy va boshqa jamoa a`zolari 
Pol`shaning Leshno shahrida o'rnashdilar. 
Komenskiy Leshnoda maktab ochib o'qituvchilik qildi. 1632-38 yillarda bu 
asarni qayta ishlab lotin tilida tarjima qiladi va uni “Buyuk didaktika” deb ataydi. 
Komenskiy 1631 yilda “Tillar va hamma fanlarning ochiq eshigi” 1633 yilda 
“Fizika”? 1632 yilda “Astranomiya”, 1632 yilda “Onalar maktabi” kabi asarlarini 
yaratdi. Komenskiy Shvesiyada borib maktab islohoti o'tkazishga kirishdi va 
maktablarda lotin tili o'qitish metodikasini ishlab chiqdi.  
1648 yilda Komenskiy Leshnoga qaytib Shvesiya hukumatining topshirig'iga 
Komenskiylar oilasi chetda turmadi, chunki Komenskiylar oilasiga mansub bo'lgan “Chex qardoshlari” jamoasi burjua demokratik islohotlar o'tkazishni talab qilib, bu kurashda ishtirok etdi. “Chex qardoshlar” jamoasi o'z safiga chex xalqining ozodligi va mustahkamligi uchun kurashib kelayotgan vatanparvarlarni birlashtirdi. Chex xalqining ozodligi uchun kurash yevropa xalqllari feodalizmga qarshi olib borilayotgan kurashning bir qismi edi. Chex qardoshlari cherkovning diniy marosimlarini bajarishdan voz kechdilar, dvoryanlarga qarshi kurashdilar hamma bolalarga ijtimoiy ta`lim berishni amalga oshirdilar, kambag'al oilalarga yordam berdi. Komenskiy 12 yoshda yetim qolib, muhtojliklarni boshidan kechirdi. “Chex qardoshlari” jamoasi ochgan maktabda boshlang'ich ta`lim oldi, 1608-1610 yillarda lotin maktabida o'qidi. Jamoa hisobidan Germaniyada o'qishga yuborildi. Komenskiy Xerborin va Gaydelberg universitetlarida ta`lim oldi. U “Hamma narsalar ensiklopediyasi” nomli ensiklopediyani yozishga kirishdi. U shu yillarda ona-tilining to'liq lug'ati - “Chex tili xazinasi”ni tuza boshladi va Ratkening didaktik ideallari bilan tanishdi. Komenskiy 1614 yilda vataniga qaytdi va Premerovadagi maktabiga o'qituvchilik qildi. U 1616 yilda “Chex qardoshlari” jamoasiga boshliq qilib saylandi. 1618-21 yillarda jamoa tomonidan ochilgan maktabda boshchilik qildi. U maktabda ishlash jarayonida o'qitish metodlarini takomillashtirishga intildi. Komenskiy nemis dvoryanlari va katolik cherkovi zulmiga qarshi kurashda aktiv qatnashdi. Reaksiya kuchlari chex jamoasi a`zolarini va Komenskiyni ta`qib ostiga oldilar. U quvg'inda hayot kechirdi. Komenskiy 1627 yilda chex tilida “Chex didaktikasi” asarini yozishga kirishdi. Katolik zulmi va quvg'in kuchaygach, Komenskiy va boshqa jamoa a`zolari Pol`shaning Leshno shahrida o'rnashdilar. Komenskiy Leshnoda maktab ochib o'qituvchilik qildi. 1632-38 yillarda bu asarni qayta ishlab lotin tilida tarjima qiladi va uni “Buyuk didaktika” deb ataydi. Komenskiy 1631 yilda “Tillar va hamma fanlarning ochiq eshigi” 1633 yilda “Fizika”? 1632 yilda “Astranomiya”, 1632 yilda “Onalar maktabi” kabi asarlarini yaratdi. Komenskiy Shvesiyada borib maktab islohoti o'tkazishga kirishdi va maktablarda lotin tili o'qitish metodikasini ishlab chiqdi. 1648 yilda Komenskiy Leshnoga qaytib Shvesiya hukumatining topshirig'iga
 
 
asosan “Lotin tilining muqaddimasi”, “Latinizm zali”, “Tillarining engi yaxshi 
metodi” kabi asarlarini nashr qildi. 
1660 yilda Komenskiy Vengiriyaga boradi va maktablar ochdi. U o'qitish 
jarayonini jonlashtirish, bolalarga bilimga qiziqish uyg'otish uchun “Tillar va hamma 
fanlarning ochiq eshigi asari” asosida 8 ta o'quv pyesasini yozdi va ulardan “O'yin 
maktab” kitobini tuzdi. 1654 yil Komenskiy “Hislar vositasi bilan idora qilingan 
narsalarnitng suratlari” nomli asarini yozdi. Bu asar Yevropaning ayrim 
mamlakatlari maktablarida XIX asrning ikkinchi yarimigacha darslik sifatida 
foydalandi.  
Komenskiy Leshno shahri vayron bo'lgach, Gollandiyaga ko'chib bordi va 
Amsterdam shahrida o’rnashib qoldi. Umrining oxirigacha shu erda yashadi va 1670 
yil 15 noyabrda Amsterdam shahrida vafot etdi. Komenskiy umrining so'nggi 
yillarini xalqlar o'rtasida tinchlik o'rnatish va tinchlikni saqlash muamolarini 
o'rganishga bag'ishladi.  
U otashin vatanparvar edi. U umr bo’yi o'z vatanining mustaqilligi uchun 
kurashdi. Uning barcha asarlari chuqur vatanparvarlik hissi bilan sug'orilgan. 
Komenskiy dindor odam edi. Uning pedagogikaga oid barcha asarlarida o'sha 
davrning ta`siri ko'rinadi. Komenskiy dunyo qarashicha uning didaktik ta`limotiga 
16-17 asr tabiat falsafasining va Bekonning seneualistik falsafasining ta`siri kuchli. 
Komenskiy idrok qilingan narsalarning hammasi, avvalo sezgilarda mavjuddir deb 
hisoblaydi. 
Hamma bolalar uchun yagona tipda maktab bo'lishi kerak. Jinsi, tabaqasi, ota-
onasining mol mulkidan qat`iy nazar hamma bolalarga umumiy majburiy ta`lim 
berish kerak degan talablari uning ruhiga singigan demokratizm ifodasidir. U o'g'il 
va qiz bolalarni ham o'z ona tilida o'qitishini talab qildi. 
Uning dunyoqarashidagi ayrim xususiyatlar uyg'onish davri madaniyatning 
ta`siri ostida vujudga keldi. Komenskiy inson eng mukammal va eng go'zal 
mavjudotdir deb ta`lim berdi. Tabiat ko'rsatgan yo'ldan borganda uning ruhi ham 
kamolga etgan zotdir. Komenskiy maktabini insonparvarlik ustaxonasi deb bildi. 
Komenskiy tarbiyasining maqsadini dindan keltirib chiqardi. Uning fikricha 
tarbiyaning uch vazifasi bor: 1. O'zini va tevarak atrofidagi olamni bilish (aqliy 
tarbiya). 2. O'z-o'zini boshqarish (axloqiy tarbiya). 3. Xudoni tanish (dinniy tarbiya).  
asosan “Lotin tilining muqaddimasi”, “Latinizm zali”, “Tillarining engi yaxshi metodi” kabi asarlarini nashr qildi. 1660 yilda Komenskiy Vengiriyaga boradi va maktablar ochdi. U o'qitish jarayonini jonlashtirish, bolalarga bilimga qiziqish uyg'otish uchun “Tillar va hamma fanlarning ochiq eshigi asari” asosida 8 ta o'quv pyesasini yozdi va ulardan “O'yin maktab” kitobini tuzdi. 1654 yil Komenskiy “Hislar vositasi bilan idora qilingan narsalarnitng suratlari” nomli asarini yozdi. Bu asar Yevropaning ayrim mamlakatlari maktablarida XIX asrning ikkinchi yarimigacha darslik sifatida foydalandi. Komenskiy Leshno shahri vayron bo'lgach, Gollandiyaga ko'chib bordi va Amsterdam shahrida o’rnashib qoldi. Umrining oxirigacha shu erda yashadi va 1670 yil 15 noyabrda Amsterdam shahrida vafot etdi. Komenskiy umrining so'nggi yillarini xalqlar o'rtasida tinchlik o'rnatish va tinchlikni saqlash muamolarini o'rganishga bag'ishladi. U otashin vatanparvar edi. U umr bo’yi o'z vatanining mustaqilligi uchun kurashdi. Uning barcha asarlari chuqur vatanparvarlik hissi bilan sug'orilgan. Komenskiy dindor odam edi. Uning pedagogikaga oid barcha asarlarida o'sha davrning ta`siri ko'rinadi. Komenskiy dunyo qarashicha uning didaktik ta`limotiga 16-17 asr tabiat falsafasining va Bekonning seneualistik falsafasining ta`siri kuchli. Komenskiy idrok qilingan narsalarning hammasi, avvalo sezgilarda mavjuddir deb hisoblaydi. Hamma bolalar uchun yagona tipda maktab bo'lishi kerak. Jinsi, tabaqasi, ota- onasining mol mulkidan qat`iy nazar hamma bolalarga umumiy majburiy ta`lim berish kerak degan talablari uning ruhiga singigan demokratizm ifodasidir. U o'g'il va qiz bolalarni ham o'z ona tilida o'qitishini talab qildi. Uning dunyoqarashidagi ayrim xususiyatlar uyg'onish davri madaniyatning ta`siri ostida vujudga keldi. Komenskiy inson eng mukammal va eng go'zal mavjudotdir deb ta`lim berdi. Tabiat ko'rsatgan yo'ldan borganda uning ruhi ham kamolga etgan zotdir. Komenskiy maktabini insonparvarlik ustaxonasi deb bildi. Komenskiy tarbiyasining maqsadini dindan keltirib chiqardi. Uning fikricha tarbiyaning uch vazifasi bor: 1. O'zini va tevarak atrofidagi olamni bilish (aqliy tarbiya). 2. O'z-o'zini boshqarish (axloqiy tarbiya). 3. Xudoni tanish (dinniy tarbiya).
 
 
Komenskiy o'rta asr pedagogikasidan farqli o'laroq bolaga aqliy tarbiya berishni 
muhim ish, deb hisoblaydi. 
Komenskiy tarbiyaning roliga yuksak baho bergan. Inson faqat tarbiya 
tufayligina insonga aylanadi, insonga bolalik chog'idan tarbiya berilishi lozim.  
Tarbiyaning tabiatga mosligi haqidagi fikr dastlab Aristotel asarlarida uchraydi, 
lekin u bu masalani batafsil yoritmagan. Russo, Pestalossi, Disterveglarning 
asarlarida ham tarbiyaning tabiatga uyg'unligi haqida fikr yuritilladi, lekin ular 
tarbiyaning tabiatga uyg'un bo'lish masalasini turlicha tushunadilar.  
“Buyuk didaktika” asarida bayon etilgan asosiy fikrlardan biri tarbiya va 
o'qtishning tabiatga uyg'un bo'lishi haqidagi g'oyadir.  
Tarbiyaning tabiatga moslik tamoyilini birinchi marotaba Komenskiy nazariy 
va amaliy jihatdan ishlab chiqdi.  
Komenskiy inson tabiatining bir qismi va u tabiatining bir qismi sifatida uning 
eng asosiy umumiy qonuniyatlariga buysunadi, deb hisoblaydi. Uning fikricha, 
tabiatning bu qonuniyatlari o'simliklar va hayvonot olamiga ham, shuningdek 
insonga nisbatan ham o'z ta`sirini o'tkazib turadi.  
Komenskiy maktabning aniq tartibini tabiatdan olmoq kerak, tabiatni ham o'z 
harakatlarida namoyon qilayotgan jarayonlarini kuzatishga asoslanib bilish lozim, 
deb ta`lim beradi. Ta`lim-tarbiya “Bolaning tabiiy qobiliyatlariga moslansa, yengil 
va osonroq o'qitish mumkin”. 
1. O'qishni o'z vaqtida, ya`ni kishining fikri boshqa narsalarga bo'linmasdan 
turib boshlash kerak.  
2. Bolaning aqli o'qitish uchun yetarli darajada tayyorlagan bo'lishi lozim. 
3. O'qitishda umumiydan xususiyga qarab borishi lozim. 
4. Osonroq narsalarni o'rgatishdan qiyinroq narsalarini o'rganishga o'tish kerak.  
5. O'rganiladigan material ko'plik qilib, bolani qiynab qo'ymasin. 
6. Hamma narsani sekin-asta o'rgata borish lozim. 
7. Bolaning yoshiga to'g'ri kelmaydigan narsalarni unga majburan o'rgatmaslik 
kerak. 
8. Hamma narsa tashqi sezgi organlari orqali idrok etilishi zarur. 
9. O'qitishni har doim bir usulda olib borish kerak. 
Go'daklikda jismoniy jihatdan o'sadi va sezgi organlari rivojlanadi. Bolalik 
Komenskiy o'rta asr pedagogikasidan farqli o'laroq bolaga aqliy tarbiya berishni muhim ish, deb hisoblaydi. Komenskiy tarbiyaning roliga yuksak baho bergan. Inson faqat tarbiya tufayligina insonga aylanadi, insonga bolalik chog'idan tarbiya berilishi lozim. Tarbiyaning tabiatga mosligi haqidagi fikr dastlab Aristotel asarlarida uchraydi, lekin u bu masalani batafsil yoritmagan. Russo, Pestalossi, Disterveglarning asarlarida ham tarbiyaning tabiatga uyg'unligi haqida fikr yuritilladi, lekin ular tarbiyaning tabiatga uyg'un bo'lish masalasini turlicha tushunadilar. “Buyuk didaktika” asarida bayon etilgan asosiy fikrlardan biri tarbiya va o'qtishning tabiatga uyg'un bo'lishi haqidagi g'oyadir. Tarbiyaning tabiatga moslik tamoyilini birinchi marotaba Komenskiy nazariy va amaliy jihatdan ishlab chiqdi. Komenskiy inson tabiatining bir qismi va u tabiatining bir qismi sifatida uning eng asosiy umumiy qonuniyatlariga buysunadi, deb hisoblaydi. Uning fikricha, tabiatning bu qonuniyatlari o'simliklar va hayvonot olamiga ham, shuningdek insonga nisbatan ham o'z ta`sirini o'tkazib turadi. Komenskiy maktabning aniq tartibini tabiatdan olmoq kerak, tabiatni ham o'z harakatlarida namoyon qilayotgan jarayonlarini kuzatishga asoslanib bilish lozim, deb ta`lim beradi. Ta`lim-tarbiya “Bolaning tabiiy qobiliyatlariga moslansa, yengil va osonroq o'qitish mumkin”. 1. O'qishni o'z vaqtida, ya`ni kishining fikri boshqa narsalarga bo'linmasdan turib boshlash kerak. 2. Bolaning aqli o'qitish uchun yetarli darajada tayyorlagan bo'lishi lozim. 3. O'qitishda umumiydan xususiyga qarab borishi lozim. 4. Osonroq narsalarni o'rgatishdan qiyinroq narsalarini o'rganishga o'tish kerak. 5. O'rganiladigan material ko'plik qilib, bolani qiynab qo'ymasin. 6. Hamma narsani sekin-asta o'rgata borish lozim. 7. Bolaning yoshiga to'g'ri kelmaydigan narsalarni unga majburan o'rgatmaslik kerak. 8. Hamma narsa tashqi sezgi organlari orqali idrok etilishi zarur. 9. O'qitishni har doim bir usulda olib borish kerak. Go'daklikda jismoniy jihatdan o'sadi va sezgi organlari rivojlanadi. Bolalik