Y.A.KOMENSKIY, LOGANN, PESTALOTSI, DISTERVERG VA K.D.USHINSKIYLARNING PEDAGOGIKA FANI METODOLOGIYASINING YARATILISHIDA ILGARI SURGAN G‘OYALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

22,1 KB


Y.A.KOMENSKIY, LOGANN, PESTALOTSI, DISTERVERG VA
K.D.USHINSKIYLARNING PEDAGOGIKA FANI
METODOLOGIYASINING YARATILISHIDA ILGARI SURGAN
G‘OYALARI
.XVII  asrda  pedagogika  amaliy  tabiatshunoslik  sifatida  biologiya
qonuniyatlariga  bo‘ysunishi  e’tirof  etilgan.  Pedagogikani  tubdan  to‘la  qayta
qurishni  chex  olimi  Y.A.Komenskiy  va  ingliz  pedagogi  Djon  Lokk  amalga
oshirdilar. 
Ular pedagogik qonunlarining quyidagi uch jihatiga ko‘ra guruhlaganlar:
1.Ijtimoiy-tarixiy.
2.Tabiiy-tarixiy.
3.Psixologik. 
Keyinchalik  bir  guruh  ilg‘or  pedagoglar  umumiy  tamoyillar  bilan
qanoatlanmay,  didaktik  qonuniyatlarini  ifoda  etishga  uringanlar.  Xususan,
Y.A.Komenskiy  didaktikaning  tematik  belgilariga  ko‘ra  guruhlangan  quyidagi
qoidalar tizimini ilgari surdi:
1.,,Ta’lim va oson o‘qishning asosiy qoidalari” (,,Buyuk didaktika” - XVII
bob);
2.,,Tabiiy o‘qish va ta’limning asosiy qoidalari”;
3.,,Fanlarga o‘qitish san’atining to‘qqiz qoidasi” (XX bob) va boshqalar. 
Disterveg tomonidan asoslangan qoidalar soni 33 ta bo‘lib, ular muayyan
loyihalarga  taalluqli  ekanligiga  ko‘ra  guruhlarga  ajratadi  (birinchi  guruh  -
o‘qituvchiga  nisbatan,  ikkinchisi  -dars  tashkil  etilayotgan  fanga  nisbatan,
uchinchisi - o‘quvchiga nisbatan va hokazolar tarzida). Shu bilan birga Disterveg
mazkur qoidalarning ayrimlarini qonunlar ham deb ataydi.
Logotip
Y.A.KOMENSKIY, LOGANN, PESTALOTSI, DISTERVERG VA K.D.USHINSKIYLARNING PEDAGOGIKA FANI METODOLOGIYASINING YARATILISHIDA ILGARI SURGAN G‘OYALARI .XVII asrda pedagogika amaliy tabiatshunoslik sifatida biologiya qonuniyatlariga bo‘ysunishi e’tirof etilgan. Pedagogikani tubdan to‘la qayta qurishni chex olimi Y.A.Komenskiy va ingliz pedagogi Djon Lokk amalga oshirdilar. Ular pedagogik qonunlarining quyidagi uch jihatiga ko‘ra guruhlaganlar: 1.Ijtimoiy-tarixiy. 2.Tabiiy-tarixiy. 3.Psixologik. Keyinchalik bir guruh ilg‘or pedagoglar umumiy tamoyillar bilan qanoatlanmay, didaktik qonuniyatlarini ifoda etishga uringanlar. Xususan, Y.A.Komenskiy didaktikaning tematik belgilariga ko‘ra guruhlangan quyidagi qoidalar tizimini ilgari surdi: 1.,,Ta’lim va oson o‘qishning asosiy qoidalari” (,,Buyuk didaktika” - XVII bob); 2.,,Tabiiy o‘qish va ta’limning asosiy qoidalari”; 3.,,Fanlarga o‘qitish san’atining to‘qqiz qoidasi” (XX bob) va boshqalar. Disterveg tomonidan asoslangan qoidalar soni 33 ta bo‘lib, ular muayyan loyihalarga taalluqli ekanligiga ko‘ra guruhlarga ajratadi (birinchi guruh - o‘qituvchiga nisbatan, ikkinchisi -dars tashkil etilayotgan fanga nisbatan, uchinchisi - o‘quvchiga nisbatan va hokazolar tarzida). Shu bilan birga Disterveg mazkur qoidalarning ayrimlarini qonunlar ham deb ataydi.
Har qanday pedagogik tadqiqot o‘z ichiga yuqoridagi izchillikni olishi  va bu
tarkibiy qismlar orasida uzviy bog‘liqlik bo‘lishi lozim.
Pedagogik tadqiqotlarda asosan quyidagi yo‘nalishlar bo‘lishi mumkin:
1. Tarbiya nazariyasi.
2. Didaktika.
3. Oliy maktab pedagogikasi.
4. Pedagogik psixologiya.
5. Oila pedagogikasi, kasbga yo‘llash, chet el pedagogikasi va boshqalar.
Tadqiqotning asosiy predmetlari qilib quyidagilarni olish mumkin:
1. O‘qituvchi (yoki ota- ona) faoliyati.
2. Pedagogik jamoa (yoki oila) faoliyati.
3. Bolalar jamoasi faoliyati.
4. Jamoatchilik ishlari (ishlab chiqarish, turar joylardagi maktabdan tashqari
muassasalari, klublar, madaniyat uylari va hakozolar).
5. Bolalarning o‘z faoliyati.
6. Tarbiyaviy jarayon ob`ekti va sub`ektining o‘zaro ta’siri.
Pedagogik tajribalarni umulashtirish, tadqiqot ishlarini o‘tkazishning eng
muhim  yo‘lidir.  Masalan,  ko‘pgina  tajribali  o‘qituvchilarning  ish  tajribalari
pedagogik fikr taraqqiyotiga muhim ta’sir ko‘rsatadi. Ilg‘or pedagogik tajribalarga
tayanish  va  uning  ma’nosiga  tushunish  ko‘pgina  ilmiy  ishlarning  manbai
hisoblanadi. 
Ilg‘or  pedagogik  tajribalar  umumlashtirish  va  ularni  qo‘llash  uchun
quyidagilarga rioya qilish zarur:
1. Ilg‘or pedagogik tajribalar umumlashtirish oldin mamlakat maktablaridagi
tajribaning ilg‘orligi nima bilan xarakterlanadi, shahar yoki tumandagi maktabning
ilg‘or tajribasi hosil bo‘lishida atrofdagi yoki mamlakatdagi ilg‘or tajribalar qanday
ta’sir qiladi, maktab tarixi, uning an’analari qanday, pedagogik jamoa qandayligini
aniqlash muhim.
2. Maktab hayotining hamma tomonlari bilan amaliy tanishish zarur. Buning
uchun  bir  kunda  biror  sinfdagi  hamma  darslarni  kuzatish,  tadqiqotchining
qiziqtirayotgan o‘quv predmeti darslarini kuzatish, shu sinfda bir hafta yoki bir oy
davomida har - xil tarbiyaviy tadbirlarga qatnashish kerak.
Logotip
Har qanday pedagogik tadqiqot o‘z ichiga yuqoridagi izchillikni olishi va bu tarkibiy qismlar orasida uzviy bog‘liqlik bo‘lishi lozim. Pedagogik tadqiqotlarda asosan quyidagi yo‘nalishlar bo‘lishi mumkin: 1. Tarbiya nazariyasi. 2. Didaktika. 3. Oliy maktab pedagogikasi. 4. Pedagogik psixologiya. 5. Oila pedagogikasi, kasbga yo‘llash, chet el pedagogikasi va boshqalar. Tadqiqotning asosiy predmetlari qilib quyidagilarni olish mumkin: 1. O‘qituvchi (yoki ota- ona) faoliyati. 2. Pedagogik jamoa (yoki oila) faoliyati. 3. Bolalar jamoasi faoliyati. 4. Jamoatchilik ishlari (ishlab chiqarish, turar joylardagi maktabdan tashqari muassasalari, klublar, madaniyat uylari va hakozolar). 5. Bolalarning o‘z faoliyati. 6. Tarbiyaviy jarayon ob`ekti va sub`ektining o‘zaro ta’siri. Pedagogik tajribalarni umulashtirish, tadqiqot ishlarini o‘tkazishning eng muhim yo‘lidir. Masalan, ko‘pgina tajribali o‘qituvchilarning ish tajribalari pedagogik fikr taraqqiyotiga muhim ta’sir ko‘rsatadi. Ilg‘or pedagogik tajribalarga tayanish va uning ma’nosiga tushunish ko‘pgina ilmiy ishlarning manbai hisoblanadi. Ilg‘or pedagogik tajribalar umumlashtirish va ularni qo‘llash uchun quyidagilarga rioya qilish zarur: 1. Ilg‘or pedagogik tajribalar umumlashtirish oldin mamlakat maktablaridagi tajribaning ilg‘orligi nima bilan xarakterlanadi, shahar yoki tumandagi maktabning ilg‘or tajribasi hosil bo‘lishida atrofdagi yoki mamlakatdagi ilg‘or tajribalar qanday ta’sir qiladi, maktab tarixi, uning an’analari qanday, pedagogik jamoa qandayligini aniqlash muhim. 2. Maktab hayotining hamma tomonlari bilan amaliy tanishish zarur. Buning uchun bir kunda biror sinfdagi hamma darslarni kuzatish, tadqiqotchining qiziqtirayotgan o‘quv predmeti darslarini kuzatish, shu sinfda bir hafta yoki bir oy davomida har - xil tarbiyaviy tadbirlarga qatnashish kerak.
Agar  tekshirishlarimiz  bolalar  bilan  ishlashning  ko‘pgina  shakl  va
metodlarida aks etsa, u holda bunday tajtibalarni ommalashtirish zarur.
3. Pedagogik tajribalarni o‘rganishni o‘quvchilar jamoasini, tarbiyachilarni,
ularning ish uslubini, o‘zaro munosabatlar, umumiy qarashlar, bir xil talablari
kabilardan o‘rganishdan boshlash kerak.Mana shular ilg‘or tajribaning mohiyatini
tashkil etadi. Bolalar va pedagoglar, o‘quvchi va o‘qituvchilar jamoasi o‘rtasidagi
munosabatlar  tizimini  o‘rganish,  shundan  keyingina  ilmiy xodimni  qiziqtirgan
muammo bo‘yicha material yig‘ishni bog‘lash kerak.
4. Pedagogik tajribani to‘g‘ri tushunish va baholash uchun uni chetdan turib
kuzgatmasdan, balki shu pedagogik jamoani a’zosi sifatida ishlash kerak (ya’ni
yetakchi, o‘qituvchi, sinf rahbari sifatida) yoki o‘quvchilarning tadqiqot guruhiga
rahbar sifatida ishlash kerak) muammoli kengash tuzish. Har qanday holda ham
ilmiy xodim maktabning o‘quv tarbiyaviy ishlarida faol qatnashishi lozim, aks
holda u ob`ektiv xulosa chiqara olmaydi.
5.  Mamlakatdagi  ilg‘or  o‘qituvchilarning  ish  tajribasini  o‘rganishda
pedagogika fani yutuqlariga asoslanib, hozirgi zamon fani pozitsiyasida turib, tahlil
qilish kerak.
6. Faqat birgina maktab yoki o‘qituvchining tajribasi bilan cheklanib qolish
ham  to‘g‘ri  kelmaydi.  Shuning  uchun  ham  bir  necha  maktab  va  bir  necha
o‘qituvchilar  ish  tajribalarini  taqqoslash  kerak.  shundagina  ilg‘or  pedagogik
tajribaning mohiyati aniqlanadi.
Hozirgi davrda pedpgogikaning dolzarb muammolari.
1. Tarbiyaviy jarayonning mohiyati va qonuniyatlari.
2.  Shaxs  axloqiy  irodaviy  sifatlarini  shakllantirishning  yo‘llari,  xususan
ongli, mehnatga munosabat, vatanparvarlik, vatanga e’tiqod, javobgarlik, burchni
sevish, pok vijdon kabi milliy hamda umuminsoniy sifatlarni shakllantirish.
3. Shaxsni shakllantirishning umumiy asoslari ta’limni mehnat amaliyoti
bilan bog‘lash,aqliy, jismoniy va mehnat, estetika  va mafkuraviy immunitetni
shakllantirish, ijtimoiy va individual sifatlari shakllantirish.
4. Tarbiya va o‘z- o‘zini tarbiyalash, tarbiya va qayta tarbiyalash va hakozo.
Logotip
Agar tekshirishlarimiz bolalar bilan ishlashning ko‘pgina shakl va metodlarida aks etsa, u holda bunday tajtibalarni ommalashtirish zarur. 3. Pedagogik tajribalarni o‘rganishni o‘quvchilar jamoasini, tarbiyachilarni, ularning ish uslubini, o‘zaro munosabatlar, umumiy qarashlar, bir xil talablari kabilardan o‘rganishdan boshlash kerak.Mana shular ilg‘or tajribaning mohiyatini tashkil etadi. Bolalar va pedagoglar, o‘quvchi va o‘qituvchilar jamoasi o‘rtasidagi munosabatlar tizimini o‘rganish, shundan keyingina ilmiy xodimni qiziqtirgan muammo bo‘yicha material yig‘ishni bog‘lash kerak. 4. Pedagogik tajribani to‘g‘ri tushunish va baholash uchun uni chetdan turib kuzgatmasdan, balki shu pedagogik jamoani a’zosi sifatida ishlash kerak (ya’ni yetakchi, o‘qituvchi, sinf rahbari sifatida) yoki o‘quvchilarning tadqiqot guruhiga rahbar sifatida ishlash kerak) muammoli kengash tuzish. Har qanday holda ham ilmiy xodim maktabning o‘quv tarbiyaviy ishlarida faol qatnashishi lozim, aks holda u ob`ektiv xulosa chiqara olmaydi. 5. Mamlakatdagi ilg‘or o‘qituvchilarning ish tajribasini o‘rganishda pedagogika fani yutuqlariga asoslanib, hozirgi zamon fani pozitsiyasida turib, tahlil qilish kerak. 6. Faqat birgina maktab yoki o‘qituvchining tajribasi bilan cheklanib qolish ham to‘g‘ri kelmaydi. Shuning uchun ham bir necha maktab va bir necha o‘qituvchilar ish tajribalarini taqqoslash kerak. shundagina ilg‘or pedagogik tajribaning mohiyati aniqlanadi. Hozirgi davrda pedpgogikaning dolzarb muammolari. 1. Tarbiyaviy jarayonning mohiyati va qonuniyatlari. 2. Shaxs axloqiy irodaviy sifatlarini shakllantirishning yo‘llari, xususan ongli, mehnatga munosabat, vatanparvarlik, vatanga e’tiqod, javobgarlik, burchni sevish, pok vijdon kabi milliy hamda umuminsoniy sifatlarni shakllantirish. 3. Shaxsni shakllantirishning umumiy asoslari ta’limni mehnat amaliyoti bilan bog‘lash,aqliy, jismoniy va mehnat, estetika va mafkuraviy immunitetni shakllantirish, ijtimoiy va individual sifatlari shakllantirish. 4. Tarbiya va o‘z- o‘zini tarbiyalash, tarbiya va qayta tarbiyalash va hakozo.
   5. O‘quvchilarni tug‘ma qobilyat va mahoratlarini aniqlash va rivojlantirsh,
iqtidorli  o‘quvchilarni  aniqlash  va  ularning  ta’lim-tarbiyasiga  individual
yondashish. 
   6. Ta’limga innovatsion yondashuvning yo‘l va usullarini  aniqlash, ta’lim
texnologiyalaridan maksimal foydalanish.
  7. Bolaning har - xil yoshdagi sifatlarini, motiv va qiziqishlarini aniqlash, ularning
tarbiyachilarga ota - onalariga, tengdoshlariga, kattalarga munosabatlarini, o‘z -
o‘zini tarbyalashlarini o‘rganish.
 8. Tarbiyaviy ishlarning tashkil etilishining samarali yo‘llarini izlash.
 9.O‘qituvchi ta’siri xulqidagi etika va estetika.
 11. Bolalar jamoasini shakllantirishning samarali yo‘llari.
 12.  Bolalarning  bilish  faoliyatini  faollashtirish  ularning  aqliy  faolligini
rivojlantirish.
 13. O‘quv ishining samarali yo‘l va usullarini izlash.
 14. Bolani oilada va maktabda tarbiyalashning yagona tizimini yaratish va ҳ.
Ma’lumki,  kishilik  jamiyatining  vujudga  kelishi  jarayonida  inson  ham
biologik jihatdan, ham ijtimoiy jihatdan takomillashib borgan. Dastlabki, diniy
e’tiqodlar,  eng  oddiy  ixtirolarning  takomillashib  borishi  kabi  holatlar  inson
ongining ham shakllanib borishiga turtki bo’ldi. Bu jarayon minglab yillarni o’z
ichiga olgan bo’lib, ana shu davrda inson ongi shakllanishining asosi sifatida qabul
qilingan  xulq-odob  qoidalari,  ijtimoiy  talablar  yuzaga  kelgan.  Ushbu  talablar
muayyan  davrda  yaratilgan  yodgorliklarining  asosiy  mazmuni  va  mohiyatini
tashkil etadi. 
  Eng qadimgi kishilarga xos bo’lgan xislatlar, ularning dastlabki, oddiy istaklari,
orzu-umidlari qadimgi eposlarda aks etgan afsonaviy obrazlar hamda qahramonlar
qiyofasida  o’z  ifodasini  topgan.  Ruhga  sig’inish  (onimizm),  ajdodlar  ruhiga
sig’inish (totemizm), sehrgarlik kabi diniy e’tiqodlar va marosimlar yoritilgan
afsona va rivoyatlarda eng qadimiy ajdodlarimizning tafakkur dunyosi aks etgan.
Ammo  bu  rivoyat  va  afsonalar  ham  massaget,  sak,  xorazmiy,  so’g’d  hamda
parfiyanlar yashagan davrlar ruhini ifoda etadi, xolos.
  Eng  qadimgi  madaniy  boyliklarimizni  o’rganishda  quyidagi  uch  guruhga
ajratilgan manbalarga tayanamiz:
Logotip
5. O‘quvchilarni tug‘ma qobilyat va mahoratlarini aniqlash va rivojlantirsh, iqtidorli o‘quvchilarni aniqlash va ularning ta’lim-tarbiyasiga individual yondashish. 6. Ta’limga innovatsion yondashuvning yo‘l va usullarini aniqlash, ta’lim texnologiyalaridan maksimal foydalanish. 7. Bolaning har - xil yoshdagi sifatlarini, motiv va qiziqishlarini aniqlash, ularning tarbiyachilarga ota - onalariga, tengdoshlariga, kattalarga munosabatlarini, o‘z - o‘zini tarbyalashlarini o‘rganish. 8. Tarbiyaviy ishlarning tashkil etilishining samarali yo‘llarini izlash. 9.O‘qituvchi ta’siri xulqidagi etika va estetika. 11. Bolalar jamoasini shakllantirishning samarali yo‘llari. 12. Bolalarning bilish faoliyatini faollashtirish ularning aqliy faolligini rivojlantirish. 13. O‘quv ishining samarali yo‘l va usullarini izlash. 14. Bolani oilada va maktabda tarbiyalashning yagona tizimini yaratish va ҳ. Ma’lumki, kishilik jamiyatining vujudga kelishi jarayonida inson ham biologik jihatdan, ham ijtimoiy jihatdan takomillashib borgan. Dastlabki, diniy e’tiqodlar, eng oddiy ixtirolarning takomillashib borishi kabi holatlar inson ongining ham shakllanib borishiga turtki bo’ldi. Bu jarayon minglab yillarni o’z ichiga olgan bo’lib, ana shu davrda inson ongi shakllanishining asosi sifatida qabul qilingan xulq-odob qoidalari, ijtimoiy talablar yuzaga kelgan. Ushbu talablar muayyan davrda yaratilgan yodgorliklarining asosiy mazmuni va mohiyatini tashkil etadi. Eng qadimgi kishilarga xos bo’lgan xislatlar, ularning dastlabki, oddiy istaklari, orzu-umidlari qadimgi eposlarda aks etgan afsonaviy obrazlar hamda qahramonlar qiyofasida o’z ifodasini topgan. Ruhga sig’inish (onimizm), ajdodlar ruhiga sig’inish (totemizm), sehrgarlik kabi diniy e’tiqodlar va marosimlar yoritilgan afsona va rivoyatlarda eng qadimiy ajdodlarimizning tafakkur dunyosi aks etgan. Ammo bu rivoyat va afsonalar ham massaget, sak, xorazmiy, so’g’d hamda parfiyanlar yashagan davrlar ruhini ifoda etadi, xolos. Eng qadimgi madaniy boyliklarimizni o’rganishda quyidagi uch guruhga ajratilgan manbalarga tayanamiz:
   Arxeologik qazilmalar natijasida topilgan ko’rgazmali ashyolar:
   1.Xalq og’zaki ijodi materiallari hamda yozma manbalar.
2.Buyuk adiblar, allomalarning ijodiy merosi.
Ibtidoiy  jamiyatda  bola  o’zi  uddalay  oladigan  faoliyatning  tashkil  etilishida
bevosita  ishtirok  etib,  hayot  kechirish  va  mehnat  qilish  ko’nikmalarini
o’zlashtirgan. Bu holat og’ir sharoitda kechgan. o’g’il bolalar erkaklar bilan ov
qilish,  qurol  yasash  kabi  yumushlarni  bajarsalar,  qizlar  ayollar  tomonidan
bajariladigan mehnat sirlarini o’zlashtirar edilar. Hech qayerda yozilmagan odat va
an’analarga ko’ra, yosh bolalar keksalar nazorati ostida ma’lum tajribalarga ega
bo’lardilar.  Bola  ma’lum  tayyorgarliklardan  so’ng  maxsus  sinovlardan  o’tib,
amaliy faoliyatda faol ishtirok eta olish huquqini qo’lga kiritar edi. Ushbu an’ana,
ya’ni,  bolalarni  ma’lum  yoshgacha  enaga  yoki  murabbiyga  topshirish  yaqin
davrlargacha saqlanib qolgan, hatto hozirgi kunda ham ko’zga tashlanadi.
Urug’chilik jamoasi bosqichida esa bolalar mehnatining ko’lami kengayib,
kasb-hunar  faoliyatining  turlari  ko’payib  boradi.  Tajribali  kishilar  bolalarni
tarbiyalash bilan birga ularni yozishga ham o’rgata boshlaydilar. Asta-sekin harbiy
tarbiyaning boshlang’ich ko’rinishlari yuzaga kela boshlaydi. Bolalarga harbiy
san’at sirlarini o’rgatish ancha murakkab ish bo’lib, ushbu tarbiyani tashkil etish
maxsus bilim hamda tayyorgarlikka ega bo’lishni taqozo etar edi. Shu bois maxsus
harbiy  bilim  va  tayyorgarlikka  ega  bo’lgan  kishilar  bolalarga  bu  boradagi
bilimlarni berish jarayoniga jalb etila boshladilar.
Jamiyatning  ijtimoiy  jihatdan  taraqqiy  eta  borishi  bolalarga  dalalarni
o’lchash, suv toshqinlarining oldini olish, kishilarni turli kasalliklardan davolash
usullariga  oid  bilimlarni  berishga  bo’lgan  ehtiyojni  yuzaga  keltirdi.  Mazkur
ehtiyojni qondirish yo’lidagi harakatning tashkil etilishi natijasida turli maktablar
faoliyat yurita boshladi. Maktablarda asosiy e’tibor bolalarga ogzaki bilimlar berish
bilan birga ularda yozuv ko’nikmalarining shakllantirilishiga qaratildi. Dastlab
suratkashlik rivojlanib, piktografik xat paydo bo’lgan bo’lsa, keyinchalik qo’shni
mamlakatlardan kirib kelgan harflar yordamida yozish usuli paydo bo’ladi va bu
usul tez tarqala boshlaydi.
Logotip
Arxeologik qazilmalar natijasida topilgan ko’rgazmali ashyolar: 1.Xalq og’zaki ijodi materiallari hamda yozma manbalar. 2.Buyuk adiblar, allomalarning ijodiy merosi. Ibtidoiy jamiyatda bola o’zi uddalay oladigan faoliyatning tashkil etilishida bevosita ishtirok etib, hayot kechirish va mehnat qilish ko’nikmalarini o’zlashtirgan. Bu holat og’ir sharoitda kechgan. o’g’il bolalar erkaklar bilan ov qilish, qurol yasash kabi yumushlarni bajarsalar, qizlar ayollar tomonidan bajariladigan mehnat sirlarini o’zlashtirar edilar. Hech qayerda yozilmagan odat va an’analarga ko’ra, yosh bolalar keksalar nazorati ostida ma’lum tajribalarga ega bo’lardilar. Bola ma’lum tayyorgarliklardan so’ng maxsus sinovlardan o’tib, amaliy faoliyatda faol ishtirok eta olish huquqini qo’lga kiritar edi. Ushbu an’ana, ya’ni, bolalarni ma’lum yoshgacha enaga yoki murabbiyga topshirish yaqin davrlargacha saqlanib qolgan, hatto hozirgi kunda ham ko’zga tashlanadi. Urug’chilik jamoasi bosqichida esa bolalar mehnatining ko’lami kengayib, kasb-hunar faoliyatining turlari ko’payib boradi. Tajribali kishilar bolalarni tarbiyalash bilan birga ularni yozishga ham o’rgata boshlaydilar. Asta-sekin harbiy tarbiyaning boshlang’ich ko’rinishlari yuzaga kela boshlaydi. Bolalarga harbiy san’at sirlarini o’rgatish ancha murakkab ish bo’lib, ushbu tarbiyani tashkil etish maxsus bilim hamda tayyorgarlikka ega bo’lishni taqozo etar edi. Shu bois maxsus harbiy bilim va tayyorgarlikka ega bo’lgan kishilar bolalarga bu boradagi bilimlarni berish jarayoniga jalb etila boshladilar. Jamiyatning ijtimoiy jihatdan taraqqiy eta borishi bolalarga dalalarni o’lchash, suv toshqinlarining oldini olish, kishilarni turli kasalliklardan davolash usullariga oid bilimlarni berishga bo’lgan ehtiyojni yuzaga keltirdi. Mazkur ehtiyojni qondirish yo’lidagi harakatning tashkil etilishi natijasida turli maktablar faoliyat yurita boshladi. Maktablarda asosiy e’tibor bolalarga ogzaki bilimlar berish bilan birga ularda yozuv ko’nikmalarining shakllantirilishiga qaratildi. Dastlab suratkashlik rivojlanib, piktografik xat paydo bo’lgan bo’lsa, keyinchalik qo’shni mamlakatlardan kirib kelgan harflar yordamida yozish usuli paydo bo’ladi va bu usul tez tarqala boshlaydi.
 O’sib  kelayotgan  yosh  avlodning  ilmiy  dunyoqarashini  shakllantirish
hamma  davrlarda  bo’lgani  kabi,  hozir  ham  millatning  ilg’or  kishilari  diqat
markazida bo’lib kelmoqda.
 
Xo’sh, dunyoqarashni o’zini qanday tushunish kerak? Dunyoqarash-bizni
o’rab olgan borliq nima, u qanday rivojlangan, tabiatda qanday inson o’rin tutadi,
uning ongi qanday paydo bo’ldi va kamol topdi, jamiyatning yaralish tarixi qanday,
inosniyat  turmush  darajasini  qanday  qilib  yaxshilash  mumkin  va  shu  kabi
masalalarga kishilarning turlicha qarashlari, munosabatlaridir.Inson o’z faoliyatida
ma’lum ilmiy bilimlardan, qonuniyatlardan,tushuncha va g’oyalardan foydalanadi.
Ana  shu  bilimlarga  asoslanib,  tabiat,  jamiyat  va  inson  tafakkuri  hodisalarini
baholaydi, ularni o’ziga talqin etib, ma’lum xulosalarga keladi.
Har  qanday  odam  o’zining  yashashdan  maqsadi  nimaligini,  hayotning
ma’nosini bilishga intiladi. Bu insonning ijtimoiy ehtiyojidir. Ana shu ehtiyoj
o’quvchiga ham xos bo’lib, u o’zining shu ehtiyojini qondirish bilan tevarak-atrof
hayoti to’g’risida bilimlarga, tabiat va jamiyat haqidagi mulohazalarga ega bo’la
boshlaydi. Umuman shaxsning turli xil ehtiyojlari uning faolligini ta’minlaydi,
qiziqishlari,  mayl  va  talablarini  belgilaydi.  Ana  shu  ehtiyojni  qondirishga
qaratilgan faoliyat shaxsning e’tiqod va qarashlari, kundalik xulq-atvor motivlarini
hosil bo’lishiga yordam beradi.
Qarashlar  va  e’tiqodlar  tizimi  bo’lgan  dunyoqarashning  mohiyatidan
shunday xulosa chiqarish kerakki, o’quvchining va umuman maktabning ishida
muayyan tizim bo’lgandagina ilmiy dunyoqarash tarkib topishi mumkin. Asta-
sekin  to’plangan  bilimlar  yozma  shaklda  avlodlardan-avlodlarga  qoladi.  Turli
davrlarda o’qimishli, ziyoli, bilimdon kishilar dunyo ilm-faniga, umuminsoniy
madaniyatiga salmoqli hissalarini qo’shganlar.
Ekspluatatsiyaga  asoslangan  quldorlik,  feodalizm,  kapitalizm  kabi  sinfiy
jamiyatlarda  davrning  o’qimishli,  ziyoli,  bilimdon  kishilari  dunyo  ilm-faniga,
umuminsoniy madaniyatiga salmoqli hissalarini qo’shganlar.Jumladan, Gippokrat,
Demokrit, Platon, Arximed, Gegel.
Sharqda ilk o’rta asrlarda musulmon dunyosi al-Kindiy, ar-Roziy, G’azzoliy,
Farobiy,  Beruniy,  Xorazmiy,  Ibn  Sino,  Ibn  Rushd  (Averros),  Bahouddin
Naqshband,
 
Najmiddin
 
Kubro,
 
Ahmad
 
Yassaviy
 
shular
Logotip
O’sib kelayotgan yosh avlodning ilmiy dunyoqarashini shakllantirish hamma davrlarda bo’lgani kabi, hozir ham millatning ilg’or kishilari diqat markazida bo’lib kelmoqda. Xo’sh, dunyoqarashni o’zini qanday tushunish kerak? Dunyoqarash-bizni o’rab olgan borliq nima, u qanday rivojlangan, tabiatda qanday inson o’rin tutadi, uning ongi qanday paydo bo’ldi va kamol topdi, jamiyatning yaralish tarixi qanday, inosniyat turmush darajasini qanday qilib yaxshilash mumkin va shu kabi masalalarga kishilarning turlicha qarashlari, munosabatlaridir.Inson o’z faoliyatida ma’lum ilmiy bilimlardan, qonuniyatlardan,tushuncha va g’oyalardan foydalanadi. Ana shu bilimlarga asoslanib, tabiat, jamiyat va inson tafakkuri hodisalarini baholaydi, ularni o’ziga talqin etib, ma’lum xulosalarga keladi. Har qanday odam o’zining yashashdan maqsadi nimaligini, hayotning ma’nosini bilishga intiladi. Bu insonning ijtimoiy ehtiyojidir. Ana shu ehtiyoj o’quvchiga ham xos bo’lib, u o’zining shu ehtiyojini qondirish bilan tevarak-atrof hayoti to’g’risida bilimlarga, tabiat va jamiyat haqidagi mulohazalarga ega bo’la boshlaydi. Umuman shaxsning turli xil ehtiyojlari uning faolligini ta’minlaydi, qiziqishlari, mayl va talablarini belgilaydi. Ana shu ehtiyojni qondirishga qaratilgan faoliyat shaxsning e’tiqod va qarashlari, kundalik xulq-atvor motivlarini hosil bo’lishiga yordam beradi. Qarashlar va e’tiqodlar tizimi bo’lgan dunyoqarashning mohiyatidan shunday xulosa chiqarish kerakki, o’quvchining va umuman maktabning ishida muayyan tizim bo’lgandagina ilmiy dunyoqarash tarkib topishi mumkin. Asta- sekin to’plangan bilimlar yozma shaklda avlodlardan-avlodlarga qoladi. Turli davrlarda o’qimishli, ziyoli, bilimdon kishilar dunyo ilm-faniga, umuminsoniy madaniyatiga salmoqli hissalarini qo’shganlar. Ekspluatatsiyaga asoslangan quldorlik, feodalizm, kapitalizm kabi sinfiy jamiyatlarda davrning o’qimishli, ziyoli, bilimdon kishilari dunyo ilm-faniga, umuminsoniy madaniyatiga salmoqli hissalarini qo’shganlar.Jumladan, Gippokrat, Demokrit, Platon, Arximed, Gegel. Sharqda ilk o’rta asrlarda musulmon dunyosi al-Kindiy, ar-Roziy, G’azzoliy, Farobiy, Beruniy, Xorazmiy, Ibn Sino, Ibn Rushd (Averros), Bahouddin Naqshband, Najmiddin Kubro, Ahmad Yassaviy shular