YALPI TALAB VA YALPI TAKLIF

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

26

File size

Fayl hajmi

215,0 KB


YALPI TALAB VA YALPI TAKLIF
Reja:
1. Yalpi talab tushunchasi va uning hajmiga taosir qiluvchi omillar
2. Yalpi taklif tushunchasi. Yalpi taklif tarkibi va unga ta’sir qiluvchi omillar
3. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi
Iqtisodiyotni muvozanatli  rivojlantirib, uning barqaror o‘sishini taominlashda
eng avvalo yalpi talabning mazmunini bilish zarur.
Yalpi talab (aggregate demand, AD) – barcha isteomolchilar, yaoni aholi,
korxonalar va davlat tomonidan narxlarning muayyan darajasida sotib olinishi
mumkin  bo‘lgan  turli  tovarlar  va  xizmatlarga  bo‘lgan  talabning  umumiy
hajmidir. Shuningdek, yalpi talabni milliy iqtisodiyotdagi real pul daromadlari hajmi
sifatida ifodalash ham mumkin. 
Yalpi talab barcha isteomolchilarning turli xil tovarlarga va xizmatlarga bo‘lgan
talablari yig‘indisidan tashkil topadi. Bilamizki, tovar va xizmatlar ikki xil bo‘ladi:
shaxsiy isteomol tovarlari va tadbirkorlar ishlab chiqarish jarayonida unumli isteomol
qiladigan ishlab chiqarish omillari – yer, kapital va ishchi kuchi. 
Isteomol tovarlari turli-tuman moddiy, maonaviy tovarlar va xizmatlarni o‘z
ichiga  oladi.  Shuningdek,  turli  ko‘rinishdagi  (masalan,  davlat,  xususiy,  jamoa,
korporativ) tadbirkorlarning ishlab chiqarish omillariga bo‘lgan talabi ham turli-
tumandir (masalan, turli mashinalar, stanoklar, asbob-uskunalar, inshootlar, transport
vositalari, yonilg‘i, xomashyo, materiallar, ishchi kuchi va h.k.). Talabning umumiy
miqdori  sotib  olishga  mo‘ljallangan  tovarlarning  turlari,  miqdori,  sifati  hamda
narxiga bog‘liq bo‘ladi. Uni quyidagi chizma orqali osonroq tushunish mumkin
(15.1-chizma). 
289
Logotip
YALPI TALAB VA YALPI TAKLIF Reja: 1. Yalpi talab tushunchasi va uning hajmiga taosir qiluvchi omillar 2. Yalpi taklif tushunchasi. Yalpi taklif tarkibi va unga ta’sir qiluvchi omillar 3. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi Iqtisodiyotni muvozanatli rivojlantirib, uning barqaror o‘sishini taominlashda eng avvalo yalpi talabning mazmunini bilish zarur. Yalpi talab (aggregate demand, AD) – barcha isteomolchilar, yaoni aholi, korxonalar va davlat tomonidan narxlarning muayyan darajasida sotib olinishi mumkin bo‘lgan turli tovarlar va xizmatlarga bo‘lgan talabning umumiy hajmidir. Shuningdek, yalpi talabni milliy iqtisodiyotdagi real pul daromadlari hajmi sifatida ifodalash ham mumkin. Yalpi talab barcha isteomolchilarning turli xil tovarlarga va xizmatlarga bo‘lgan talablari yig‘indisidan tashkil topadi. Bilamizki, tovar va xizmatlar ikki xil bo‘ladi: shaxsiy isteomol tovarlari va tadbirkorlar ishlab chiqarish jarayonida unumli isteomol qiladigan ishlab chiqarish omillari – yer, kapital va ishchi kuchi. Isteomol tovarlari turli-tuman moddiy, maonaviy tovarlar va xizmatlarni o‘z ichiga oladi. Shuningdek, turli ko‘rinishdagi (masalan, davlat, xususiy, jamoa, korporativ) tadbirkorlarning ishlab chiqarish omillariga bo‘lgan talabi ham turli- tumandir (masalan, turli mashinalar, stanoklar, asbob-uskunalar, inshootlar, transport vositalari, yonilg‘i, xomashyo, materiallar, ishchi kuchi va h.k.). Talabning umumiy miqdori sotib olishga mo‘ljallangan tovarlarning turlari, miqdori, sifati hamda narxiga bog‘liq bo‘ladi. Uni quyidagi chizma orqali osonroq tushunish mumkin (15.1-chizma). 289
15.1-chizma
Yalpi talab miqdorining tovarlar turlari, miqdori, sifati hamda narxiga
bog‘liqligi
     
Yalpi  talabni  faqatgina  pul  miqdori  bilan  belgilash  bizningcha  unga  bir
tomonlama yondashuv bo‘ladi. Masalan, investitsiya tovarlari miqdori, sifati, turi
o‘zgarmagan holda narx ikki barobar oshsa, belgilangan pul miqdori o‘zgarmagan
holda ikki barobar kam investitsiya tovarlarini sotib olish mumkin bo‘ladi xolos. 
Yalpi talab miqdor jihatidan aniqlanadi va uning umumiy miqdori turli omillar
taosirida o‘zgarib turadi.
Turli o‘quv qo‘llanmalari va darsliklarda yalpi talab miqdorini aniqlash usullari
va unga taosir etuvchi omillarni bayon etishda turli jihatdan yondashiladi. Jumladan,
akademik V.Vidyapin va boshqalar umumiy tahriri ostida chop etilgan «Iqtisodiyot
nazariyasi» darsligida yalpi talab iqtisodiyot alohida sohalari sarflarining yig‘indisi
sifatida ifodalanadi, yaoni:
290
Yalpi talab miqdori
Istе’mol buюmlariga
Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchiga
Ijtimoiy nafliligi 
(turlari, miqdori va sifati)
Qiymati (miqdor×narxi) 
Ijtimoiy nafliligi 
(turlari, miqdori va sifati)
Qiymati (miqdor×narxi) 
Ijtimoiy nafliligi (turlari,
sifati va miqdori) jihatidan
Qiymat jihatidan
Logotip
15.1-chizma Yalpi talab miqdorining tovarlar turlari, miqdori, sifati hamda narxiga bog‘liqligi Yalpi talabni faqatgina pul miqdori bilan belgilash bizningcha unga bir tomonlama yondashuv bo‘ladi. Masalan, investitsiya tovarlari miqdori, sifati, turi o‘zgarmagan holda narx ikki barobar oshsa, belgilangan pul miqdori o‘zgarmagan holda ikki barobar kam investitsiya tovarlarini sotib olish mumkin bo‘ladi xolos. Yalpi talab miqdor jihatidan aniqlanadi va uning umumiy miqdori turli omillar taosirida o‘zgarib turadi. Turli o‘quv qo‘llanmalari va darsliklarda yalpi talab miqdorini aniqlash usullari va unga taosir etuvchi omillarni bayon etishda turli jihatdan yondashiladi. Jumladan, akademik V.Vidyapin va boshqalar umumiy tahriri ostida chop etilgan «Iqtisodiyot nazariyasi» darsligida yalpi talab iqtisodiyot alohida sohalari sarflarining yig‘indisi sifatida ifodalanadi, yaoni: 290 Yalpi talab miqdori Istе’mol buюmlariga Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchiga Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Qiymati (miqdor×narxi) Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Qiymati (miqdor×narxi) Ijtimoiy nafliligi (turlari, sifati va miqdori) jihatidan Qiymat jihatidan
, 
bu yerda:
Yd – yalpi talab; 
C – uy xo‘jaliklarining isteomol sarflari;  
I – xususiy sektorning investitsiya sarflari;
G – davlat xaridi; 
NX – sof eksport.1 
Professor  V.Kamaev  esa  yalpi  talabni  real  yalpi  milliy  mahsulot  tarkibiy
qismlariga bo‘lgan umumiy pul miqdori sifatida namoyon bo‘lishini  hamda uni
pulning  miqdoriy  nazariyasiga  muvofiq  quyidagi  ko‘rinishda  ifodalanishini
taokidlaydi:
,
bu yerda: 
AD – yalpi talab; 
M – pul miqdori; 
V – pulning aylanish tezligi; 
P – narx darajasi2.
Bundan ko‘rinadiki, V.Kamaevning fikricha yalpi talab pulning miqdori va narx
darajasiga bevosita bog‘liqdir. Bu o‘rinda u sotib olinadigan tovarlar turi, miqdori va
sifatini eotibordan chetda qoldiradi.
Biz yuqorida taokidlaganimizdek, boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, narx
darajasi qancha past bo‘lsa, isteomolchilar (mamlakat ichidagi hamda chet eldagi)
ishlab chiqarilgan tovarlar real hajmining shuncha katta  hajmini va aksincha, narx
darajasi qancha yuqori bo‘lsa, shuncha kam qismini sotib oladi. Shunday qilib,
boshqa sharoitlar o‘zgarmas deb faraz qilgan taqdirda ham birgina narx darajasining
oshishi  ishlab  chiqarishning  real  hajmiga  bo‘lgan  yalpi  talab  hajmining  keskin
kamayishiga,  yaoni  ishlab  chiqarilgan  tovarlar  massasining  bir  qismi  sotilmay
qolishiga  sabab  bo‘ladi.  Aksincha,  narx  darajasining  pasayishi  ishlab  chiqarish
1 Qaralsin: Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik. - Izd., ispr. i dop. / Pod obsh. rеd. akad. V.I.Vidyapina, A.I.Dobrinina,
G.P.Juravlеvoy, L.S.Tarasеvicha. – M.: INFRA-M, 2005. – s.412.
2 Qaralsin: Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеb. dlya stud. vissh. uchеb. zavеdеniy / Pod rеd. V.D.Kamayeva. – 10-е izd.,
pеrеrab. i dop. - M.: Gumanit. izd. цеntr VLADOS, 2004, s.291.
291
Logotip
, bu yerda: Yd – yalpi talab; C – uy xo‘jaliklarining isteomol sarflari; I – xususiy sektorning investitsiya sarflari; G – davlat xaridi; NX – sof eksport.1 Professor V.Kamaev esa yalpi talabni real yalpi milliy mahsulot tarkibiy qismlariga bo‘lgan umumiy pul miqdori sifatida namoyon bo‘lishini hamda uni pulning miqdoriy nazariyasiga muvofiq quyidagi ko‘rinishda ifodalanishini taokidlaydi: , bu yerda: AD – yalpi talab; M – pul miqdori; V – pulning aylanish tezligi; P – narx darajasi2. Bundan ko‘rinadiki, V.Kamaevning fikricha yalpi talab pulning miqdori va narx darajasiga bevosita bog‘liqdir. Bu o‘rinda u sotib olinadigan tovarlar turi, miqdori va sifatini eotibordan chetda qoldiradi. Biz yuqorida taokidlaganimizdek, boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, narx darajasi qancha past bo‘lsa, isteomolchilar (mamlakat ichidagi hamda chet eldagi) ishlab chiqarilgan tovarlar real hajmining shuncha katta hajmini va aksincha, narx darajasi qancha yuqori bo‘lsa, shuncha kam qismini sotib oladi. Shunday qilib, boshqa sharoitlar o‘zgarmas deb faraz qilgan taqdirda ham birgina narx darajasining oshishi ishlab chiqarishning real hajmiga bo‘lgan yalpi talab hajmining keskin kamayishiga, yaoni ishlab chiqarilgan tovarlar massasining bir qismi sotilmay qolishiga sabab bo‘ladi. Aksincha, narx darajasining pasayishi ishlab chiqarish 1 Qaralsin: Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik. - Izd., ispr. i dop. / Pod obsh. rеd. akad. V.I.Vidyapina, A.I.Dobrinina, G.P.Juravlеvoy, L.S.Tarasеvicha. – M.: INFRA-M, 2005. – s.412. 2 Qaralsin: Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеb. dlya stud. vissh. uchеb. zavеdеniy / Pod rеd. V.D.Kamayeva. – 10-е izd., pеrеrab. i dop. - M.: Gumanit. izd. цеntr VLADOS, 2004, s.291. 291
hajmiga nisbatan yalpi talabning oshishiga, yaoni tovarlarning yetishmasligiga olib
keladi. Yalpi talabga narxdan tashqari taosir qiluvchi omillarning o‘zgarishi ham
milliy ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga olib keladi.
Narx darajasi va talab taosiridagi milliy ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi bu
teskari bog‘liqlikni quyidagi chizma orqali ifodalash mumkin (15.2-chizma).
15.2-chizma 
Yalpi talab egri chizig‘i
Narx       R
darajasi
AD
                      0                                                                   Y
Ishlab chiqarish real hajmi
Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi talab egri chizig‘i yakka talab egri chizig‘iga
o‘xshaydi, biroq o‘zaro bog‘liq ko‘rsatkichlar bir-biridan farqlanadi. Agar yakka talab
egri chizig‘i turli narx ko‘rsatkichlarida alohida isteomolchining muayyan tovarga
bo‘lgan talabi miqdori o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalasa, yalpi talab egri chizig‘i
mamlakatdagi  narxlarning  turli  darajasi  hamda  ishlab  chiqarishning  real  hajmi
o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalaydi. 
Agar  yakka  talab  egri  chizig‘ining  pasayuvchanligi  daromad  va  almashuv
samaralarining amal qilishi bilan izohlansa, yalpi talab egri chizig‘ining pasayuvchan
ko‘rinishda bo‘lishi narxlar umumiy darajasining o‘zgarishi natijasida ro‘y beruvchi
292
Logotip
hajmiga nisbatan yalpi talabning oshishiga, yaoni tovarlarning yetishmasligiga olib keladi. Yalpi talabga narxdan tashqari taosir qiluvchi omillarning o‘zgarishi ham milliy ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishiga olib keladi. Narx darajasi va talab taosiridagi milliy ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi bu teskari bog‘liqlikni quyidagi chizma orqali ifodalash mumkin (15.2-chizma). 15.2-chizma Yalpi talab egri chizig‘i Narx R darajasi AD 0 Y Ishlab chiqarish real hajmi Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi talab egri chizig‘i yakka talab egri chizig‘iga o‘xshaydi, biroq o‘zaro bog‘liq ko‘rsatkichlar bir-biridan farqlanadi. Agar yakka talab egri chizig‘i turli narx ko‘rsatkichlarida alohida isteomolchining muayyan tovarga bo‘lgan talabi miqdori o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalasa, yalpi talab egri chizig‘i mamlakatdagi narxlarning turli darajasi hamda ishlab chiqarishning real hajmi o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalaydi. Agar yakka talab egri chizig‘ining pasayuvchanligi daromad va almashuv samaralarining amal qilishi bilan izohlansa, yalpi talab egri chizig‘ining pasayuvchan ko‘rinishda bo‘lishi narxlar umumiy darajasining o‘zgarishi natijasida ro‘y beruvchi 292
foiz stavkasi samarasi, boylik samarasi va import tovarlar xaridi samarasi orqali
izohlanadi.
Foiz stavkasi samarasi. Mazkur samaraning mohiyati shundan iboratki, narx
darajasining o‘sishi bilan pulga bo‘lgan talab ham ortadi. Bu esa muomaladagi pul
miqdorining o‘zgarmagan hajmi sharoitida foiz stavkasining o‘sishiga olib keladi.
O‘z  navbatida foiz  stavkasining o‘sishi  isteomol  va  investitsiya sarflari  hajmini
pasaytiradi. Chunki  foiz stavkalarining oshib  ketishi  aholi  tomonidan  uy va uy
jihozlari, avtomobil kabi uzoq muddatli isteomol tovarlarini sotib olish uchun kredit
olishni  samarasiz  qilib  qo‘yadi.  Shuningdek,  tadbirkorlar  ham  foizning  yuqori
darajasida  o‘zlarining  nisbatan  past  daromad  keltiruvchi  investitsiya  loyihalarini
amalga oshirishdan voz kechadilar.
Narx o‘zgarishi bilan foiz stavkalarining hamda yalpi talab umumiy miqdorining
o‘zgarishi o‘rtasidagi bog‘liqlikni chizma orqali osonroq tushunish mumkin (15.3-
chizma).
15.3-chizma 
Narx darajasi oshishining yalpi talabga taosiri
293
Istе’molchilar pulga 
talabining oshishi
Tadbirkorlar pulga 
talabining oshishi
Narx darajasining 
oshishi
Istе’mol buюmlariga 
talabning pasayishi
Ishlab chiqarish 
omillariga talabning 
pasayishi
Yalpi talabning 
kamayishi
Foiz stavkasining 
o’sishi
Logotip
foiz stavkasi samarasi, boylik samarasi va import tovarlar xaridi samarasi orqali izohlanadi. Foiz stavkasi samarasi. Mazkur samaraning mohiyati shundan iboratki, narx darajasining o‘sishi bilan pulga bo‘lgan talab ham ortadi. Bu esa muomaladagi pul miqdorining o‘zgarmagan hajmi sharoitida foiz stavkasining o‘sishiga olib keladi. O‘z navbatida foiz stavkasining o‘sishi isteomol va investitsiya sarflari hajmini pasaytiradi. Chunki foiz stavkalarining oshib ketishi aholi tomonidan uy va uy jihozlari, avtomobil kabi uzoq muddatli isteomol tovarlarini sotib olish uchun kredit olishni samarasiz qilib qo‘yadi. Shuningdek, tadbirkorlar ham foizning yuqori darajasida o‘zlarining nisbatan past daromad keltiruvchi investitsiya loyihalarini amalga oshirishdan voz kechadilar. Narx o‘zgarishi bilan foiz stavkalarining hamda yalpi talab umumiy miqdorining o‘zgarishi o‘rtasidagi bog‘liqlikni chizma orqali osonroq tushunish mumkin (15.3- chizma). 15.3-chizma Narx darajasi oshishining yalpi talabga taosiri 293 Istе’molchilar pulga talabining oshishi Tadbirkorlar pulga talabining oshishi Narx darajasining oshishi Istе’mol buюmlariga talabning pasayishi Ishlab chiqarish omillariga talabning pasayishi Yalpi talabning kamayishi Foiz stavkasining o’sishi
Bu yerda biz narx oshgan holatda pulga bo‘lgan talabning, foiz stavkasining
oshishini va, nihoyat, yalpi talab miqdorining kamayishini ifoda etdik. Narx pasaysa,
shu holatning teskarisi, yaoni pulga bo‘lgan talab hamda foiz stavkasining pasayishi
va oqibatda yalpi talab miqdorining oshishi ro‘y beradi.  
Boylik samarasi. U baozida real kassa qoldiqlari samarasi deb ham atalib, narx
darajasining  oshishi  bilan  moliyaviy  aktivlar  (bank  omonatlari,  aksiya  va
obligatsiyalar)  real  qiymatining  pasayishini  anglatadi.  Buning  natijasida  aholi
daromadlari ham pasayib, ular tomonidan sotib olinuvchi tovar va xizmatlar miqdori
kamayadi.
Import tovarlar xaridi samarasi. Bu samara narx darajasi o‘zgarishining u
yoki  bu mamlakatdagi  ichki  va jahon narxlari  nisbatiga  taosiri  orqali  namoyon
bo‘ladi. Mamlakatdagi narxlar umumiy darajasining oshishi, chet el tovarlari narxi
o‘zgarmagan yoki sekinroq o‘sgan holatda, milliy isteomolchi uchun chetdan xorijiy
tovarlarni olib kelishni foydali qilib qo‘yadi. O‘z navbatida, mazkur mamlakat tovar
va xizmatlarini xorijiy isteomolchilar tomonidan xarid qilish hajmi ham qisqaradi.
Natijada bu mamlakatning eksport hajmi kamayadi. Eksport hajmining kamayishi va
import  hajmining  oshishi  sof  eksportning  va,  pirovardida,  yalpi  talab  umumiy
hajmining qisqarishiga olib keladi.
Tashqi va ichki talabning ortishi va xo‘jalik yuritish sharoitlarining yaxshilanishi
sanoatning barqaror rivojlanishga ijobiy taosir ko‘rsatib kelmoqda. Jumladan, sanoat
mahsulotlarini ishlab chiqarish hajmi 2007 yilda oldingi yilga nisbatan 12,1%ga ortdi
va 18314,7 mlrd. so‘mni tashkil etdi. 2008 yilda esa bu ko‘rsatkich 12,7%ga oshdi.
Sanoatning yuqori suroatlar bilan rivojlanishida korxonalarni modernizatsiyalash va
tarkibiy o‘zgartirish, tarmoqlar boshqaruv tizimini isloh qilish, iqtisodiy islohotlarni
chuqurlashtirish  chora-tadbirlarining  amalga  oshirilishi  sabab  bo‘ldi.  Sanoatning
YaIM  tarkibidagi  ulushi  2000  yildagi  14,2%  dan  2008  yilda  22,3%  ga  oshdi.
Qo‘shilgan  qiymat  o‘sishining  yarmidan  ko‘prog‘i  tayanch  tarmoqlarda  ishlab
chiqarishning kengayishi hisobiga yuz berdi.
Yalpi talab hajmiga narxdan tashqari omillar ham taosir ko‘rsatadi. Quyida
ulardan eng muhimlarini ko‘rib chiqamiz.
294
Logotip
Bu yerda biz narx oshgan holatda pulga bo‘lgan talabning, foiz stavkasining oshishini va, nihoyat, yalpi talab miqdorining kamayishini ifoda etdik. Narx pasaysa, shu holatning teskarisi, yaoni pulga bo‘lgan talab hamda foiz stavkasining pasayishi va oqibatda yalpi talab miqdorining oshishi ro‘y beradi. Boylik samarasi. U baozida real kassa qoldiqlari samarasi deb ham atalib, narx darajasining oshishi bilan moliyaviy aktivlar (bank omonatlari, aksiya va obligatsiyalar) real qiymatining pasayishini anglatadi. Buning natijasida aholi daromadlari ham pasayib, ular tomonidan sotib olinuvchi tovar va xizmatlar miqdori kamayadi. Import tovarlar xaridi samarasi. Bu samara narx darajasi o‘zgarishining u yoki bu mamlakatdagi ichki va jahon narxlari nisbatiga taosiri orqali namoyon bo‘ladi. Mamlakatdagi narxlar umumiy darajasining oshishi, chet el tovarlari narxi o‘zgarmagan yoki sekinroq o‘sgan holatda, milliy isteomolchi uchun chetdan xorijiy tovarlarni olib kelishni foydali qilib qo‘yadi. O‘z navbatida, mazkur mamlakat tovar va xizmatlarini xorijiy isteomolchilar tomonidan xarid qilish hajmi ham qisqaradi. Natijada bu mamlakatning eksport hajmi kamayadi. Eksport hajmining kamayishi va import hajmining oshishi sof eksportning va, pirovardida, yalpi talab umumiy hajmining qisqarishiga olib keladi. Tashqi va ichki talabning ortishi va xo‘jalik yuritish sharoitlarining yaxshilanishi sanoatning barqaror rivojlanishga ijobiy taosir ko‘rsatib kelmoqda. Jumladan, sanoat mahsulotlarini ishlab chiqarish hajmi 2007 yilda oldingi yilga nisbatan 12,1%ga ortdi va 18314,7 mlrd. so‘mni tashkil etdi. 2008 yilda esa bu ko‘rsatkich 12,7%ga oshdi. Sanoatning yuqori suroatlar bilan rivojlanishida korxonalarni modernizatsiyalash va tarkibiy o‘zgartirish, tarmoqlar boshqaruv tizimini isloh qilish, iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish chora-tadbirlarining amalga oshirilishi sabab bo‘ldi. Sanoatning YaIM tarkibidagi ulushi 2000 yildagi 14,2% dan 2008 yilda 22,3% ga oshdi. Qo‘shilgan qiymat o‘sishining yarmidan ko‘prog‘i tayanch tarmoqlarda ishlab chiqarishning kengayishi hisobiga yuz berdi. Yalpi talab hajmiga narxdan tashqari omillar ham taosir ko‘rsatadi. Quyida ulardan eng muhimlarini ko‘rib chiqamiz. 294
1. Isteomol sarflaridagi o‘zgarishlar. Narx darajasining o‘zgarishiga bog‘liq
bo‘lmagan holda, narxdan tashqari bir yoki bir nechta omillar taosirida isteomolchilar
xaridi  hajmida  o‘zgarish  ro‘y  berishi  mumkin.  Bu  isteomolchi  farovonligi,
isteomolchining kutishi, isteomolchining qarzlari va soliqlarning o‘zgarishi natijasi
hisoblanadi.
Isteomolchining farovonligi uning moliyaviy aktivlarga (aksiya va obligatsiya)
hamda uy va yer kabi  ko‘chmas mulklarga egaligiga bog‘liq bo‘ladi. Ular real
qiymatining keskin kamayishi tovar xarid qilish hajmining kamayishiga olib keladi.
Isteomol sarflarining qisqarishi natijasida yalpi talab kamayadi. Aksincha, moddiy va
moliyaviy  boyliklar  real  qiymatining  oshishi  natijasida,  narxlarning  mavjud
darajasida isteomol sarflari o‘sadi. Bunga aksiya kursining keskin oshishi, hatto
narxlar  darajasi  o‘zgarmay  qolganda  isteomolchi  farovonligining  o‘sishiga  olib
kelishini misol qilib keltirish mumkin. Uy va yer real qiymatining keskin kamayishi
narx  umumiy  darajasining  o‘zgarishiga  bog‘liq  bo‘lmagan  holda  isteomolchi
farovonligining pasayishiga olib keladi.
Isteomolchining kutishi. Isteomol sarflari hajmidagi o‘zgarish, isteomolchining
narxlar  va  daromadlar  darajasidagi  kelajakdagi  o‘zgarishlarni  oldindan  bilishiga
bog‘liq. Masalan, agar isteomolchi kelajakda o‘zining real daromadi ko‘payadi, deb
hisoblasa,  u  joriy  daromadlarining  ko‘proq  qismini  sarflashga  tayyor  bo‘ladi.
Natijada bu davrda isteomol sarflari ko‘payadi, jamg‘arish esa kamayadi va yalpi
talab  ortadi.  Aksincha,  agar  isteomolchi  kelajakda  o‘zining  real  daromadlari
kamayadi deb hisoblasa, ularning isteomol sarflari va demak, yalpi talabi qisqaradi.
Xuddi shunday tarzda inflyatsiyaning kutilishi bugungi yalpi talabni oshiradi. Chunki
isteomolchilar narxlar oshgunga qadar tovarlarni xarid qilib qolishga harakat qiladi.
Aksincha,  yaqin  kelajakda  narxlar  pasayishining  kutilishi,  bugungi  isteomol
miqdorining kamayishiga olib keladi.
Isteomolchi qarzlari. Isteomolchi qarzlari ko‘p bo‘lganda, u joriy daromadini
qarzlarga  to‘lab,  o‘zining  bugungi  sarflarini  qisqartirishi  mumkin.  Aksincha,
isteomolchi qarzdor bo‘lmasa, u bugungi sarflarini ko‘paytirishga tayyor bo‘ladi.
295
Logotip
1. Isteomol sarflaridagi o‘zgarishlar. Narx darajasining o‘zgarishiga bog‘liq bo‘lmagan holda, narxdan tashqari bir yoki bir nechta omillar taosirida isteomolchilar xaridi hajmida o‘zgarish ro‘y berishi mumkin. Bu isteomolchi farovonligi, isteomolchining kutishi, isteomolchining qarzlari va soliqlarning o‘zgarishi natijasi hisoblanadi. Isteomolchining farovonligi uning moliyaviy aktivlarga (aksiya va obligatsiya) hamda uy va yer kabi ko‘chmas mulklarga egaligiga bog‘liq bo‘ladi. Ular real qiymatining keskin kamayishi tovar xarid qilish hajmining kamayishiga olib keladi. Isteomol sarflarining qisqarishi natijasida yalpi talab kamayadi. Aksincha, moddiy va moliyaviy boyliklar real qiymatining oshishi natijasida, narxlarning mavjud darajasida isteomol sarflari o‘sadi. Bunga aksiya kursining keskin oshishi, hatto narxlar darajasi o‘zgarmay qolganda isteomolchi farovonligining o‘sishiga olib kelishini misol qilib keltirish mumkin. Uy va yer real qiymatining keskin kamayishi narx umumiy darajasining o‘zgarishiga bog‘liq bo‘lmagan holda isteomolchi farovonligining pasayishiga olib keladi. Isteomolchining kutishi. Isteomol sarflari hajmidagi o‘zgarish, isteomolchining narxlar va daromadlar darajasidagi kelajakdagi o‘zgarishlarni oldindan bilishiga bog‘liq. Masalan, agar isteomolchi kelajakda o‘zining real daromadi ko‘payadi, deb hisoblasa, u joriy daromadlarining ko‘proq qismini sarflashga tayyor bo‘ladi. Natijada bu davrda isteomol sarflari ko‘payadi, jamg‘arish esa kamayadi va yalpi talab ortadi. Aksincha, agar isteomolchi kelajakda o‘zining real daromadlari kamayadi deb hisoblasa, ularning isteomol sarflari va demak, yalpi talabi qisqaradi. Xuddi shunday tarzda inflyatsiyaning kutilishi bugungi yalpi talabni oshiradi. Chunki isteomolchilar narxlar oshgunga qadar tovarlarni xarid qilib qolishga harakat qiladi. Aksincha, yaqin kelajakda narxlar pasayishining kutilishi, bugungi isteomol miqdorining kamayishiga olib keladi. Isteomolchi qarzlari. Isteomolchi qarzlari ko‘p bo‘lganda, u joriy daromadini qarzlarga to‘lab, o‘zining bugungi sarflarini qisqartirishi mumkin. Aksincha, isteomolchi qarzdor bo‘lmasa, u bugungi sarflarini ko‘paytirishga tayyor bo‘ladi. 295
Soliq. Daromad solig‘i stavkasining kamayishi, narxlarning mavjud darajasida
isteomol sarflarini ko‘paytiradi, soliqlarning oshishi isteomol sarflarini kamaytiradi. 
2. Investitsion sarflar. Investitsion sarflar, yaoni ishlab chiqarish vositalarini
xarid qilish, yalpi talabning narxdan tashqari muhim omili hisoblanadi. Narxlarning
mavjud  darajasida  korxona  sotib  olishi  mumkin  bo‘lgan  yangi  ishlab  chiqarish
vositalarining  kamayishi  yalpi  talabning  kamayishiga,  aksincha  korxona  sotib
oladigan investitsion tovarlar hajmining ko‘payishi yalpi talabning ko‘payishiga olib
keladi. Investitsion sarflarni o‘zgartirish mumkin bo‘lgan narxdan tashqari omillarni
alohida-alohida qarab chiqamiz.
Foiz  stavkalari. Boshqa  sharoitlar  o‘zgarmay  qolganda,  foiz  stavkasining
oshishi, investitsion sarflarning kamayishiga va yalpi talabning qisqarishiga olib
keladi. Bu yerda gap mamlakatda pul massasi hajmining o‘zgarishi oqibatida foiz
stavkalarining o‘zgarishi haqida boradi. Pul massasining ko‘payishi foiz stavkasini
pasaytiradi va shu orqali kapital qo‘yilmalar hajmini ko‘paytiradi. Aksincha, pul
massasining kamayishi foiz stavkasining oshishiga va investitsiyalarning qisqarishiga
olib keladi.
Investitsiyalardan  kutiladigan  foyda. Kapital  qo‘yilmalardan  yuqori  foyda
olishning  kutilishi  investitsion  tovarlarga  talabni  oshiradi  va  aksincha,  istiqbolda
investitsion dasturlardan foyda olish noaniq bo‘lsa, investitsiyalarga sarflar kamayish
tamoyiliga ega bo‘ladi, demak, yalpi talab ham kamayadi.
Soliqlar. Korxonadan olinadigan soliqlarning ko‘payishi kapital qo‘yilmalardan
olinadigan foydaning kamayishiga va demak, investitsion sarflar va yalpi talabning
qisqarishiga  olib  keladi.  Aksincha,  soliqlarning  qisqarishi  bunday  foydani  va
investitsion sarflarni ko‘paytiradi.
Texnologiya. Yangi va takomillashgan texnologiya investitsion sarflarni va shu
orqali yalpi talabni rag‘batlantirish tamoyiliga ega bo‘ladi.
Ortiqcha  quvvatlar. Ortiqcha  quvvatlar,  yaoni  mavjud  foydalanilmaydigan
asosiy kapitalning ko‘payishi, yangi investitsion tovarlarga talabni va natijada yalpi
talabni  kamaytiradi.  Ishlab  chiqarish  quvvatlaridan  to‘liq  foydalanilganda
296
Logotip
Soliq. Daromad solig‘i stavkasining kamayishi, narxlarning mavjud darajasida isteomol sarflarini ko‘paytiradi, soliqlarning oshishi isteomol sarflarini kamaytiradi. 2. Investitsion sarflar. Investitsion sarflar, yaoni ishlab chiqarish vositalarini xarid qilish, yalpi talabning narxdan tashqari muhim omili hisoblanadi. Narxlarning mavjud darajasida korxona sotib olishi mumkin bo‘lgan yangi ishlab chiqarish vositalarining kamayishi yalpi talabning kamayishiga, aksincha korxona sotib oladigan investitsion tovarlar hajmining ko‘payishi yalpi talabning ko‘payishiga olib keladi. Investitsion sarflarni o‘zgartirish mumkin bo‘lgan narxdan tashqari omillarni alohida-alohida qarab chiqamiz. Foiz stavkalari. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, foiz stavkasining oshishi, investitsion sarflarning kamayishiga va yalpi talabning qisqarishiga olib keladi. Bu yerda gap mamlakatda pul massasi hajmining o‘zgarishi oqibatida foiz stavkalarining o‘zgarishi haqida boradi. Pul massasining ko‘payishi foiz stavkasini pasaytiradi va shu orqali kapital qo‘yilmalar hajmini ko‘paytiradi. Aksincha, pul massasining kamayishi foiz stavkasining oshishiga va investitsiyalarning qisqarishiga olib keladi. Investitsiyalardan kutiladigan foyda. Kapital qo‘yilmalardan yuqori foyda olishning kutilishi investitsion tovarlarga talabni oshiradi va aksincha, istiqbolda investitsion dasturlardan foyda olish noaniq bo‘lsa, investitsiyalarga sarflar kamayish tamoyiliga ega bo‘ladi, demak, yalpi talab ham kamayadi. Soliqlar. Korxonadan olinadigan soliqlarning ko‘payishi kapital qo‘yilmalardan olinadigan foydaning kamayishiga va demak, investitsion sarflar va yalpi talabning qisqarishiga olib keladi. Aksincha, soliqlarning qisqarishi bunday foydani va investitsion sarflarni ko‘paytiradi. Texnologiya. Yangi va takomillashgan texnologiya investitsion sarflarni va shu orqali yalpi talabni rag‘batlantirish tamoyiliga ega bo‘ladi. Ortiqcha quvvatlar. Ortiqcha quvvatlar, yaoni mavjud foydalanilmaydigan asosiy kapitalning ko‘payishi, yangi investitsion tovarlarga talabni va natijada yalpi talabni kamaytiradi. Ishlab chiqarish quvvatlaridan to‘liq foydalanilganda 296
tadbirkorlar  ko‘proq  mashina  va  uskunalar  sotib  olishga  tayyor  bo‘ladi,  demak
investitsion sarflari ko‘payadi.
3. Davlat sarflari. Narxlarning mavjud darajasida, milliy mahsulotda davlat
xaridining ko‘payishi yalpi talabning o‘sishiga olib keladi. Bunga davlatning milliy
armiyani tuzish yoki uning sonini oshirish to‘g‘risidagi qarori misol bo‘la oladi.
Davlat sarflarining kamayishi yalpi talabning qisqarishiga olib keladi. Masalan, yangi
avtomobil yo‘li qurishga davlat sarflarining qisqarishi shunday natijaga olib keladi. 
4. Sof eksportdagi o‘zgarish. Sof eksportning ko‘payishi yalpi talabni ham
ko‘paytiradi. Birinchidan, eksportning yuqori darajasi, chet ellarda milliy tovarlarga
bo‘lgan talabni oshiradi. Ikkinchidan, importning qisqarishi milliy tovarlarga ichki
talabning ko‘payishini taqozo qiladi. Sof eksport hajmining o‘zgarishiga avvalo chet
davlatlar milliy daromadi va valyuta kurslarining o‘zgarishi taosir ko‘rsatadi. Chet
mamlakatlarda  daromadlar  darajasi  oshganda,  ularning  fuqarolari  ham  milliy
tovarlarni, ham  xorij  tovarlarini  ko‘proq miqdorda sotib  olish imkoniyatiga ega
bo‘ladi.  Chet  ellarda  milliy  daromadning  kamayishi  esa  sof  eksport  hajmini
qisqartiradi.
Valyuta kurslari. Boshqa valyutalarga nisbatan milliy pul kursining o‘zgarishi
sof eksportga va demak yalpi talabga taosir ko‘rsatadi. Faraz qilaylik, ienaning
dollardagi narxi o‘sdi. Bu dollarning ienaga nisbatan qadrsizlanganligi va iena kursi
ko‘tarilganligini  bildiradi.  Dollar  va  iena  o‘rtasidagi  yangi  nisbat  natijasida
yaponiyalik isteomolchilar ienaning maolum summasiga ko‘proq dollar sotib olishi
mumkin.  Demak,  yaponiyalik  isteomolchilar  uchun  amerika  tovarlari  yapon
tovarlariga qaraganda arzonroq bo‘ladi. Shu bilan birga amerikalik isteomolchilar
dollarning maolum summasiga yapon tovarlarini nisbatan kamroq miqdorda sotib
olishi mumkin. Bunday holda AQSh eksportining o‘sishi, importining esa kamayishi
holatini  kutish  mumkin.  Sof  eksportning  ko‘payishi  o‘z  navbatida  AQSh
iqtisodiyotida yalpi talabning ko‘payishiga olib kelishini bildiradi.
2. Yalpi taklif tushunchasi. Yalpi taklif tarkibi va unga 
taosir qiluvchi omillar
297
Logotip
tadbirkorlar ko‘proq mashina va uskunalar sotib olishga tayyor bo‘ladi, demak investitsion sarflari ko‘payadi. 3. Davlat sarflari. Narxlarning mavjud darajasida, milliy mahsulotda davlat xaridining ko‘payishi yalpi talabning o‘sishiga olib keladi. Bunga davlatning milliy armiyani tuzish yoki uning sonini oshirish to‘g‘risidagi qarori misol bo‘la oladi. Davlat sarflarining kamayishi yalpi talabning qisqarishiga olib keladi. Masalan, yangi avtomobil yo‘li qurishga davlat sarflarining qisqarishi shunday natijaga olib keladi. 4. Sof eksportdagi o‘zgarish. Sof eksportning ko‘payishi yalpi talabni ham ko‘paytiradi. Birinchidan, eksportning yuqori darajasi, chet ellarda milliy tovarlarga bo‘lgan talabni oshiradi. Ikkinchidan, importning qisqarishi milliy tovarlarga ichki talabning ko‘payishini taqozo qiladi. Sof eksport hajmining o‘zgarishiga avvalo chet davlatlar milliy daromadi va valyuta kurslarining o‘zgarishi taosir ko‘rsatadi. Chet mamlakatlarda daromadlar darajasi oshganda, ularning fuqarolari ham milliy tovarlarni, ham xorij tovarlarini ko‘proq miqdorda sotib olish imkoniyatiga ega bo‘ladi. Chet ellarda milliy daromadning kamayishi esa sof eksport hajmini qisqartiradi. Valyuta kurslari. Boshqa valyutalarga nisbatan milliy pul kursining o‘zgarishi sof eksportga va demak yalpi talabga taosir ko‘rsatadi. Faraz qilaylik, ienaning dollardagi narxi o‘sdi. Bu dollarning ienaga nisbatan qadrsizlanganligi va iena kursi ko‘tarilganligini bildiradi. Dollar va iena o‘rtasidagi yangi nisbat natijasida yaponiyalik isteomolchilar ienaning maolum summasiga ko‘proq dollar sotib olishi mumkin. Demak, yaponiyalik isteomolchilar uchun amerika tovarlari yapon tovarlariga qaraganda arzonroq bo‘ladi. Shu bilan birga amerikalik isteomolchilar dollarning maolum summasiga yapon tovarlarini nisbatan kamroq miqdorda sotib olishi mumkin. Bunday holda AQSh eksportining o‘sishi, importining esa kamayishi holatini kutish mumkin. Sof eksportning ko‘payishi o‘z navbatida AQSh iqtisodiyotida yalpi talabning ko‘payishiga olib kelishini bildiradi. 2. Yalpi taklif tushunchasi. Yalpi taklif tarkibi va unga taosir qiluvchi omillar 297
Iqtisodiyotni muvozanatli yuritishda yalpi taklif va unga taosir etuvchi omillarni
bilish muhimdir. 
Yalpi taklif (aggregate supply, AS) – mamlakatda muayyan vaqtda ishlab
chiqarilib, narxlarning muayyan darajasida sotishga tayyor turgan, o‘zining
ijtimoiy  nafliligi,  turlari,  sifati,  miqdori  va  ijtimoiy  qiymati  bo‘yicha  shu
davrdagi talabga javob beradigan barcha tovarlar va xizmatlar hajmidir.  Bu
narxlarning har xil mumkin bo‘lgan o‘rtacha darajasida milliy ishlab chiqarishning
mavjud real hajmini ko‘rsatadi. 
Yalpi taklif turli xil ishlab chiqarilgan isteomol tovarlari va xizmatlardan hamda
investitsiya tovarlaridan iborat bo‘ladi. Bundan tashqari yalpi taklifga uy xo‘jaliklari
taklif qiladigan ishchi kuchi resurslari ham kiradi. Albatta ishlab chiqarilgan va
sotishga mo‘ljallangan isteomol tovarlari va xizmatlari ham, shuningdek, investitsiya
tovarlarining turlari ham juda ko‘p va turli-tumandir. Lekin yalpi talab o‘zining
ijtimoiy zaruriy nafliligi bilan, yaoni o‘zining turlari, miqdori va sifati bo‘yicha
hamda ijtimoiy qiymati bo‘yicha shu davrdagi ishlab chiqarish va jamiyat aozolari
talabiga mos kelishi kerak.
Yalpi taklifni va uning miqdorini umumlashtirib quyidagi chizma ko‘rinishida
ifodalash mumkin (15.4-chizma).
15.4-chizma 
Yalpi taklif umumiy miqdorining tovarlar turlari, miqdori, sifati hamda narxiga
bog‘liqligi
298
Istе’mol tovarlari va xizmatlari
Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi
Ijtimoiy nafliligi 
(turlari, miqdori va sifati)
Ijtimoiy qiymati 
Ijtimoiy nafliligi 
(turlari, miqdori va sifati)
Ijtimoiy qiymati
Yalpi taklif
Ijtimoiy nafliligi (turlari, 
miqdori va sifati) jihatidan
Ijtimoiy qiymati jihatidan
Logotip
Iqtisodiyotni muvozanatli yuritishda yalpi taklif va unga taosir etuvchi omillarni bilish muhimdir. Yalpi taklif (aggregate supply, AS) – mamlakatda muayyan vaqtda ishlab chiqarilib, narxlarning muayyan darajasida sotishga tayyor turgan, o‘zining ijtimoiy nafliligi, turlari, sifati, miqdori va ijtimoiy qiymati bo‘yicha shu davrdagi talabga javob beradigan barcha tovarlar va xizmatlar hajmidir. Bu narxlarning har xil mumkin bo‘lgan o‘rtacha darajasida milliy ishlab chiqarishning mavjud real hajmini ko‘rsatadi. Yalpi taklif turli xil ishlab chiqarilgan isteomol tovarlari va xizmatlardan hamda investitsiya tovarlaridan iborat bo‘ladi. Bundan tashqari yalpi taklifga uy xo‘jaliklari taklif qiladigan ishchi kuchi resurslari ham kiradi. Albatta ishlab chiqarilgan va sotishga mo‘ljallangan isteomol tovarlari va xizmatlari ham, shuningdek, investitsiya tovarlarining turlari ham juda ko‘p va turli-tumandir. Lekin yalpi talab o‘zining ijtimoiy zaruriy nafliligi bilan, yaoni o‘zining turlari, miqdori va sifati bo‘yicha hamda ijtimoiy qiymati bo‘yicha shu davrdagi ishlab chiqarish va jamiyat aozolari talabiga mos kelishi kerak. Yalpi taklifni va uning miqdorini umumlashtirib quyidagi chizma ko‘rinishida ifodalash mumkin (15.4-chizma). 15.4-chizma Yalpi taklif umumiy miqdorining tovarlar turlari, miqdori, sifati hamda narxiga bog‘liqligi 298 Istе’mol tovarlari va xizmatlari Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Ijtimoiy qiymati Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Ijtimoiy qiymati Yalpi taklif Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) jihatidan Ijtimoiy qiymati jihatidan
Yalpi taklifga eng avvalo bozor narxlari darajasi bilan ijtimoiy qiymat miqdori
o‘rtasidagi  nisbatning  o‘zgarishi  taosir  ko‘rsatadi.  Narxlar  darajasining  qiymat
miqdoridan oshishi  qo‘shimcha tovarlar  ishlab chiqarish uchun  rag‘bat  yaratadi.
Narxlar darajasining qiymatdan pasayishi esa tovar ishlab chiqarishning qisqarishiga
olib  keladi.  Shu  sababli  turli  tovarlar  narxlari  va  milliy  ishlab  chiqarish  hajmi
o‘rtasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri yoki bevosita bog‘liqlik mavjud bo‘ladi.
Bu bog‘liqlik yalpi taklif egri chizig‘ida aniq aks etadi (15.5-chizma). 
15.5-chizma 
Yalpi taklif egri chizig‘i
               R
          Narx                                              AS
   darajasi
299
Logotip
Yalpi taklifga eng avvalo bozor narxlari darajasi bilan ijtimoiy qiymat miqdori o‘rtasidagi nisbatning o‘zgarishi taosir ko‘rsatadi. Narxlar darajasining qiymat miqdoridan oshishi qo‘shimcha tovarlar ishlab chiqarish uchun rag‘bat yaratadi. Narxlar darajasining qiymatdan pasayishi esa tovar ishlab chiqarishning qisqarishiga olib keladi. Shu sababli turli tovarlar narxlari va milliy ishlab chiqarish hajmi o‘rtasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri yoki bevosita bog‘liqlik mavjud bo‘ladi. Bu bog‘liqlik yalpi taklif egri chizig‘ida aniq aks etadi (15.5-chizma). 15.5-chizma Yalpi taklif egri chizig‘i R Narx AS darajasi 299
                                                            III     
                                         I                II
     0
        Y1          Yt            Y
                                                    Ishlab chiqarish real hajmi
Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi taklif egri chizig‘i o‘z shakli jihatidan yakka yoki
bozor taklifining an’anaviy egri chizig‘idan farq qiladi. 
Shu o‘rinda taokidlash lozimki, uzoq muddatli va qisqa muddatli davrdagi yalpi
taklif egri chizig‘i bir-biridan farqlanadi. Uzoq davrdagi yalpi taklif egri chizig‘i o‘z
shakliga ko‘ra chizmadagi Yt nuqtaga qadar joylashgan har qanday tik chiziqdan
iborat bo‘ladi. Iqtisodiy resurslarning ishlab chiqarishga tobora ko‘proq jalb etilishi
mazkur chiziqni Yt nuqtaga yaqinlashtiradi va pirovardida shu nuqtada joylashgan
chiziqqa tenglashadi. Chunki qo‘shimcha resurs va imkoniyatlarni ishga solish uchun
vaqtning yetarli bo‘lishi uzoq muddatli davrda iqtisodiyotda to‘la bandlik holatiga
olib keladi. 
Qisqa  muddatli  davrda  yalpi  taklif  egri  chizig‘ining  ko‘rinishi  bir  oz
murakkabroq bo‘lib, uchta kesmani o‘z ichiga oladi.
1. Yotiq kesma. U ba’zida «keynscha» kesma deb ham atalib, iqtisodiyotning
tanazzul yoki turg‘unlik pallasidagi holatini aks ettiradi. Yotiq kesma milliy ishlab
chiqarish  potensial  hajmi  (chizmadagi  Yt nuqta)dan  ancha  kam  bo‘lgan  ishlab
chiqarishning real hajmi (chizmadagi Y1 nuqtaga qadar bo‘lgan hajm)ni o‘z ichiga
oladi. Ya’ni, bu oraliqda mamlakatdagi mavjud ko‘plab ishlab chiqarish quvvatlari,
mashina, uskuna va ishchi kuchi ishlab chiqarishga jalb etilmaydi yoki ulardan to‘liq
foydalanilmaydi. Shunga ko‘ra, mazkur resurslarning ishlab chiqarishga jalb etilishi
narx darajasiga hech qanday taosir ko‘rsatmaydi. Bu oraliqda ishlab chiqarish real
hajmi qisqarganda ham tovar va resurslar narxi eski darajada qoladi. Shunday qilib,
300
Logotip
III I II 0 Y1 Yt Y Ishlab chiqarish real hajmi Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi taklif egri chizig‘i o‘z shakli jihatidan yakka yoki bozor taklifining an’anaviy egri chizig‘idan farq qiladi. Shu o‘rinda taokidlash lozimki, uzoq muddatli va qisqa muddatli davrdagi yalpi taklif egri chizig‘i bir-biridan farqlanadi. Uzoq davrdagi yalpi taklif egri chizig‘i o‘z shakliga ko‘ra chizmadagi Yt nuqtaga qadar joylashgan har qanday tik chiziqdan iborat bo‘ladi. Iqtisodiy resurslarning ishlab chiqarishga tobora ko‘proq jalb etilishi mazkur chiziqni Yt nuqtaga yaqinlashtiradi va pirovardida shu nuqtada joylashgan chiziqqa tenglashadi. Chunki qo‘shimcha resurs va imkoniyatlarni ishga solish uchun vaqtning yetarli bo‘lishi uzoq muddatli davrda iqtisodiyotda to‘la bandlik holatiga olib keladi. Qisqa muddatli davrda yalpi taklif egri chizig‘ining ko‘rinishi bir oz murakkabroq bo‘lib, uchta kesmani o‘z ichiga oladi. 1. Yotiq kesma. U ba’zida «keynscha» kesma deb ham atalib, iqtisodiyotning tanazzul yoki turg‘unlik pallasidagi holatini aks ettiradi. Yotiq kesma milliy ishlab chiqarish potensial hajmi (chizmadagi Yt nuqta)dan ancha kam bo‘lgan ishlab chiqarishning real hajmi (chizmadagi Y1 nuqtaga qadar bo‘lgan hajm)ni o‘z ichiga oladi. Ya’ni, bu oraliqda mamlakatdagi mavjud ko‘plab ishlab chiqarish quvvatlari, mashina, uskuna va ishchi kuchi ishlab chiqarishga jalb etilmaydi yoki ulardan to‘liq foydalanilmaydi. Shunga ko‘ra, mazkur resurslarning ishlab chiqarishga jalb etilishi narx darajasiga hech qanday taosir ko‘rsatmaydi. Bu oraliqda ishlab chiqarish real hajmi qisqarganda ham tovar va resurslar narxi eski darajada qoladi. Shunday qilib, 300
yotiq kesmada  narx  darajasi  o‘zgarmagan  holda  milliy  ishlab  chiqarish  hajmini
oshirish imkoniyati mavjud.
2. Oraliq kesma. Y va Yt nuqtalar  orasidagi  mazkur  kesma milliy ishlab
chiqarish real hajmining ko‘payishi narx darajasining o‘sishi bilan birga borishini
ko‘rsatadi.  Bu  ishlab  chiqarishning  to‘liq  quvvat  bilan  ishlay  boshlaganidan,
korxonalarning ancha eski va kam samarali uskunalardan foydalana boshlaganligidan
guvohlik beradi. Ishlab chiqarish hajmining kengayib borishi bilan qo‘shimcha ishchi
kuchi  ham  ishga  jalb  qilinadi.  Shu  barcha  sabablarga  ko‘ra  mahsulot  birligiga
qilinadigan  xarajatlar  ortadi,  korxonalar  ishlab  chiqarishining  rentabelli  bo‘lishi
uchun tovarlarga ancha yuqori narx belgilaydi. Shu sababli oraliq kesmada milliy
mahsulot real hajmining ko‘payishi narxlarning o‘sishi bilan birga boradi.
3. Tik kesma. U ba’zida «klassik» kesma deb ham atalib, iqtisodiyot o‘zining
to‘liq  yoki  tabiiy  darajasiga  erishganligini  ko‘rsatadi.  Bunda  iqtisodiyot  ishlab
chiqarish  imkoniyatining  shunday  nuqtasida  (chizmadagi  Yt nuqta)  joylashadiki,
bunda  qisqa  muddatda  ishlab  chiqarish  hajmini  yanada  kengaytirishga  erishish
mumkin emas. Iqtisodiyot to‘liq quvvat bilan ishlay boshlaganligi sababli narxning
to‘xtovsiz  oshib  borishi  ham  ishlab  chiqarish  real  hajmining  ko‘payishiga  olib
kelmaydi. Qisqacha aytganda, bu kesma milliy ishlab chiqarish hajmi doimiy bo‘lib
qolishi, narx darajasi esa o‘zgarishi mumkinligini ko‘rsatadi.     
Yalpi taklif hajmiga ta’sir qiluvchi omillar. Yalpi taklifga narxdan tashqari bir
qator omillar taosir ko‘rsatadi. Bu omillardan bir yoki bir nechtasining o‘zgarishi yalpi
taklifning o‘zgarishiga sabab bo‘ladi. Yalpi taklifning narxdan tashqari bu omillari bitta
umumiy xususiyatga ega: agar ular o‘zgarsa, mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi ishlab
chiqarish  xarajatlari  ham  o‘zgaradi.  Natijada  yalpi  taklif  egri  chizig‘i  joyini
o‘zgartiradi.
1. Resurslar narxining o‘zgarishi. Resurslar narxi tayyor mahsulot narxidan
farq qilib, yalpi taklifning muhim omili hisoblanadi. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay
qolganda, resurslar narxining oshishi mahsulot birligiga xarajatlarning ko‘payishiga,
resurs  narxlarining  pasayishi  esa  xarajatlarning  kamayishiga  olib  keladi.  Resurs
narxlariga bir qator omillar taosir ko‘rsatadi. Resurslar taklifining ko‘payishi ular
301
Logotip
yotiq kesmada narx darajasi o‘zgarmagan holda milliy ishlab chiqarish hajmini oshirish imkoniyati mavjud. 2. Oraliq kesma. Y va Yt nuqtalar orasidagi mazkur kesma milliy ishlab chiqarish real hajmining ko‘payishi narx darajasining o‘sishi bilan birga borishini ko‘rsatadi. Bu ishlab chiqarishning to‘liq quvvat bilan ishlay boshlaganidan, korxonalarning ancha eski va kam samarali uskunalardan foydalana boshlaganligidan guvohlik beradi. Ishlab chiqarish hajmining kengayib borishi bilan qo‘shimcha ishchi kuchi ham ishga jalb qilinadi. Shu barcha sabablarga ko‘ra mahsulot birligiga qilinadigan xarajatlar ortadi, korxonalar ishlab chiqarishining rentabelli bo‘lishi uchun tovarlarga ancha yuqori narx belgilaydi. Shu sababli oraliq kesmada milliy mahsulot real hajmining ko‘payishi narxlarning o‘sishi bilan birga boradi. 3. Tik kesma. U ba’zida «klassik» kesma deb ham atalib, iqtisodiyot o‘zining to‘liq yoki tabiiy darajasiga erishganligini ko‘rsatadi. Bunda iqtisodiyot ishlab chiqarish imkoniyatining shunday nuqtasida (chizmadagi Yt nuqta) joylashadiki, bunda qisqa muddatda ishlab chiqarish hajmini yanada kengaytirishga erishish mumkin emas. Iqtisodiyot to‘liq quvvat bilan ishlay boshlaganligi sababli narxning to‘xtovsiz oshib borishi ham ishlab chiqarish real hajmining ko‘payishiga olib kelmaydi. Qisqacha aytganda, bu kesma milliy ishlab chiqarish hajmi doimiy bo‘lib qolishi, narx darajasi esa o‘zgarishi mumkinligini ko‘rsatadi. Yalpi taklif hajmiga ta’sir qiluvchi omillar. Yalpi taklifga narxdan tashqari bir qator omillar taosir ko‘rsatadi. Bu omillardan bir yoki bir nechtasining o‘zgarishi yalpi taklifning o‘zgarishiga sabab bo‘ladi. Yalpi taklifning narxdan tashqari bu omillari bitta umumiy xususiyatga ega: agar ular o‘zgarsa, mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi ishlab chiqarish xarajatlari ham o‘zgaradi. Natijada yalpi taklif egri chizig‘i joyini o‘zgartiradi. 1. Resurslar narxining o‘zgarishi. Resurslar narxi tayyor mahsulot narxidan farq qilib, yalpi taklifning muhim omili hisoblanadi. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, resurslar narxining oshishi mahsulot birligiga xarajatlarning ko‘payishiga, resurs narxlarining pasayishi esa xarajatlarning kamayishiga olib keladi. Resurs narxlariga bir qator omillar taosir ko‘rsatadi. Resurslar taklifining ko‘payishi ular 301
narxini  pasaytiradi  va  natijada  mahsulot  birligiga  xarajatlar  kamayadi.  Resurslar
taklifining kamayishi esa qarama-qarshi natijaga olib keladi. Endi alohida resurslar
taklifi o‘zgarishining yalpi taklifga taosirini qarab chiqamiz.
Yer  resurslari taklifi  yangi  yerlarning  ochilishi,  sug‘orish  inshootlarining
qurilishi,  yerga  ishlov  berish  texnik  imoniyatlarining  takomillashuvi  tufayli
ko‘payishi mumkin. Yer resurslari taklifining ko‘payishi yerga bo‘lgan sarflarning
kamayishiga olib keladi va shu orqali mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlarni
pasaytiradi. Irrigatsiya qurilmalari shoxobchalarining kengayishi, dehqonchilikning
intensiv  usullarini  qo‘llash  tufayli  yer  resurslarining  kamayishi  qarama-qarshi
natijaga olib keladi.
Ishchi  kuchi  resurslari. Korxona  xarajatlarining  asosiy  qismi  ishchi  va
xizmatchilarga  ish  haqi  to‘lash  uchun  ketadigan  xarajatlar  hisoblanadi.  Boshqa
sharoitlar o‘zgarmay qolganda, ish haqining o‘zgarishi mahsulot birligiga to‘g‘ri
keladigan  xarajatlar  darajasiga  sezilarli  taosir  ko‘rsatadi.  Mavjud  ishchi  kuchi
resurslarining  ko‘payishi  ish  haqining  pasayishiga,  ularning  kamayishi  esa  ish
haqining oshishiga olib keladi.
Kapital. Agar jamiyat asosiy kapital zaxirasini o‘stirib borsa, yalpi taklif o‘sish
tamoyiliga ega bo‘ladi. Masalan, agar jamiyat o‘z daromadining asosiy qismini tejab,
uni investitsion tovarlar sotib olishga yo‘naltirsa, yalpi taklif o‘sadi. Xuddi shunday
asosiy kapital sifati yaxshilanganda ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi va yalpi
taklif ko‘payadi. Korxona o‘zining eski, sifati past bo‘lgan qurilmalarini yangi va
ancha takomillashgan qurilmalar bilan almashtirishi bunga misol bo‘la oladi. Agar
mamlakat asosiy kapitalining miqdori kamaysa va sifati yomonlashsa, yalpi taklif
qisqaradi.
Tadbirkorlik qobiliyati. Vaqt o‘tishi bilan mamlakatda tadbirkor kishilar soni
ko‘payadi  va  bu  yalpi  taklifga  taosir  ko‘rsatadi.  Masalan,  keyingi  vaqtda
respublikamizda tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishga asosiy eotiborning qaratilishi
bunday faoliyat bilan shug‘ullanishga harakat qiluvchi kishilar sonining ko‘payishiga
olib kelishi muqarrar va bu o‘z navbatida yalpi taklifni oshiradi.
302
Logotip
narxini pasaytiradi va natijada mahsulot birligiga xarajatlar kamayadi. Resurslar taklifining kamayishi esa qarama-qarshi natijaga olib keladi. Endi alohida resurslar taklifi o‘zgarishining yalpi taklifga taosirini qarab chiqamiz. Yer resurslari taklifi yangi yerlarning ochilishi, sug‘orish inshootlarining qurilishi, yerga ishlov berish texnik imoniyatlarining takomillashuvi tufayli ko‘payishi mumkin. Yer resurslari taklifining ko‘payishi yerga bo‘lgan sarflarning kamayishiga olib keladi va shu orqali mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlarni pasaytiradi. Irrigatsiya qurilmalari shoxobchalarining kengayishi, dehqonchilikning intensiv usullarini qo‘llash tufayli yer resurslarining kamayishi qarama-qarshi natijaga olib keladi. Ishchi kuchi resurslari. Korxona xarajatlarining asosiy qismi ishchi va xizmatchilarga ish haqi to‘lash uchun ketadigan xarajatlar hisoblanadi. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda, ish haqining o‘zgarishi mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlar darajasiga sezilarli taosir ko‘rsatadi. Mavjud ishchi kuchi resurslarining ko‘payishi ish haqining pasayishiga, ularning kamayishi esa ish haqining oshishiga olib keladi. Kapital. Agar jamiyat asosiy kapital zaxirasini o‘stirib borsa, yalpi taklif o‘sish tamoyiliga ega bo‘ladi. Masalan, agar jamiyat o‘z daromadining asosiy qismini tejab, uni investitsion tovarlar sotib olishga yo‘naltirsa, yalpi taklif o‘sadi. Xuddi shunday asosiy kapital sifati yaxshilanganda ishlab chiqarish xarajatlari kamayadi va yalpi taklif ko‘payadi. Korxona o‘zining eski, sifati past bo‘lgan qurilmalarini yangi va ancha takomillashgan qurilmalar bilan almashtirishi bunga misol bo‘la oladi. Agar mamlakat asosiy kapitalining miqdori kamaysa va sifati yomonlashsa, yalpi taklif qisqaradi. Tadbirkorlik qobiliyati. Vaqt o‘tishi bilan mamlakatda tadbirkor kishilar soni ko‘payadi va bu yalpi taklifga taosir ko‘rsatadi. Masalan, keyingi vaqtda respublikamizda tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishga asosiy eotiborning qaratilishi bunday faoliyat bilan shug‘ullanishga harakat qiluvchi kishilar sonining ko‘payishiga olib kelishi muqarrar va bu o‘z navbatida yalpi taklifni oshiradi. 302
Import resurslar narxlari. Chet ellardan resurslar importi milliy iqtisodiyotda
yalpi taklifning ko‘payishiga olib keladi. Import resurslariga narxlarning pasayishi
milliy  iqtisodiyotda  yalpi  taklifni  oshiradi,  narxning  oshishi  esa  yalpi  taklifni
kamaytiradi.  Keyingi  davrda  import  resurslarga  narxning  o‘zgarishiga  olib
kelayotgan asosiy omillardan biri – valyuta kurslarining o‘zgarib turishi hisoblanadi.
Bu  qanday  ro‘y  berishini  tushunib  olish  uchun  chet  el  valyutalarining  so‘mga
nisbatan narxi tushdi, yaoni so‘mning qiymati ko‘tarildi, deb faraz qilamiz. Bunda
korxonalarga har bir so‘m uchun ko‘proq chet el valyutalari olish imkoniyati vujudga
keladi  va  bu  milliy  ishlab  chiqaruvchilar  uchun  chet  el  resurslarining  so‘mda
ifodalangan narxi tushganligini bildiradi. Bunday sharoitda milliy korxonalar chet el
resurslari importini ko‘paytiradi va ishlab chiqarishning mavjud darajasida mahsulot
birligiga  bo‘lgan  xarajatlarni  kamaytirishga  erishadi.  Aksincha,  chet  el
valyutalarining so‘mga nisbatan narxi oshgan taqdirda, yaoni so‘m qadrsizlanganda
import resurslari narxlari ko‘tariladi. Natijada bu resurslarning importi kamayadi,
mahsulot birligiga xarajatlar ortadi.
Bozordagi  hukmronlik. Resurslarni  yetkazib  beruvchilarning  bozordagi
hukmronligining susayishi yoki kuchayishi ham resurs narxlariga va yalpi taklifga
taosir ko‘rsatishi mumkin. Bozordagi hukmronlik – narxlarni raqobat mavjud bo‘lgan
sharoitdagidan ancha yuqori o‘rnatish imkoniyatidir. Keyingi 20 yil davomida OPEK
mamlakatlari bozor monopoliyasining vujudga kelishi va halokatga uchrashi buning
ishonchli misoli bo‘lib xizmat qilishi mumkin. 70-yillarda OPEK mamlakatlari neft
narxini o‘n martalab oshirishga erishdi, bu mahsulot birligiga xarajatlarni keskin
ko‘paytirdi. 80-yil o‘rtalarida OPEK mamlakatlarining bozordagi hukmronligining
sezilarli susayishi, aksincha ishlab chiqarish qiymatining kamayishiga olib keldi.
2. Samaradorlikning o‘zgarishi. Samaradorlik – bu ilgari taokidlanganidek,
milliy ishlab chiqarish real hajmining sarflangan resurs miqdoriga nisbatidir.
Boshqacha aytganda, samaradorlik – xarajat birligiga to‘g‘ri keluvchi ishlab
chiqarishning o‘rtacha hajmi  yoki  ishlab chiqarish  real  hajmi  ko‘rsatkichi.
Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda bir ishchi hisobiga ko‘proq miqdorda mashina va
uskunalardan foydalanish, ishlab chiqarish texnologiyasini takomillashtirish; ancha bilimli
303
Logotip
Import resurslar narxlari. Chet ellardan resurslar importi milliy iqtisodiyotda yalpi taklifning ko‘payishiga olib keladi. Import resurslariga narxlarning pasayishi milliy iqtisodiyotda yalpi taklifni oshiradi, narxning oshishi esa yalpi taklifni kamaytiradi. Keyingi davrda import resurslarga narxning o‘zgarishiga olib kelayotgan asosiy omillardan biri – valyuta kurslarining o‘zgarib turishi hisoblanadi. Bu qanday ro‘y berishini tushunib olish uchun chet el valyutalarining so‘mga nisbatan narxi tushdi, yaoni so‘mning qiymati ko‘tarildi, deb faraz qilamiz. Bunda korxonalarga har bir so‘m uchun ko‘proq chet el valyutalari olish imkoniyati vujudga keladi va bu milliy ishlab chiqaruvchilar uchun chet el resurslarining so‘mda ifodalangan narxi tushganligini bildiradi. Bunday sharoitda milliy korxonalar chet el resurslari importini ko‘paytiradi va ishlab chiqarishning mavjud darajasida mahsulot birligiga bo‘lgan xarajatlarni kamaytirishga erishadi. Aksincha, chet el valyutalarining so‘mga nisbatan narxi oshgan taqdirda, yaoni so‘m qadrsizlanganda import resurslari narxlari ko‘tariladi. Natijada bu resurslarning importi kamayadi, mahsulot birligiga xarajatlar ortadi. Bozordagi hukmronlik. Resurslarni yetkazib beruvchilarning bozordagi hukmronligining susayishi yoki kuchayishi ham resurs narxlariga va yalpi taklifga taosir ko‘rsatishi mumkin. Bozordagi hukmronlik – narxlarni raqobat mavjud bo‘lgan sharoitdagidan ancha yuqori o‘rnatish imkoniyatidir. Keyingi 20 yil davomida OPEK mamlakatlari bozor monopoliyasining vujudga kelishi va halokatga uchrashi buning ishonchli misoli bo‘lib xizmat qilishi mumkin. 70-yillarda OPEK mamlakatlari neft narxini o‘n martalab oshirishga erishdi, bu mahsulot birligiga xarajatlarni keskin ko‘paytirdi. 80-yil o‘rtalarida OPEK mamlakatlarining bozordagi hukmronligining sezilarli susayishi, aksincha ishlab chiqarish qiymatining kamayishiga olib keldi. 2. Samaradorlikning o‘zgarishi. Samaradorlik – bu ilgari taokidlanganidek, milliy ishlab chiqarish real hajmining sarflangan resurs miqdoriga nisbatidir. Boshqacha aytganda, samaradorlik – xarajat birligiga to‘g‘ri keluvchi ishlab chiqarishning o‘rtacha hajmi yoki ishlab chiqarish real hajmi ko‘rsatkichi. Boshqa sharoitlar o‘zgarmay qolganda bir ishchi hisobiga ko‘proq miqdorda mashina va uskunalardan foydalanish, ishlab chiqarish texnologiyasini takomillashtirish; ancha bilimli 303
va malakali ishchi kuchini qo‘llash kabi omillarning o‘zaro taosiri samaradorlikning
o‘sishi va yalpi taklifning oshishiga olib keladi.
Qisqacha  qilib  aytganda,  mahsulot  birligiga  xarajatlar  kamayganda
samaradorlikning  oshishi  yalpi  taklifning  oshishiga,  aksincha,  unumdorlikning
kamayishi  natijasida  mahsulot  birligiga  harajatlarning  ko‘payishi  yalpi  taklifning
qisqarishiga olib keladi.
3. Huquqiy  meoyorlarning  o‘zgarishi. Korxonalar  o‘z  faoliyatida  amal
qiladigan  huquqiy  meoyorlarning  o‘zgarishi  mahsulot  birligiga  to‘g‘ri  keladigan
xarajatlarni va yalpi taklifni o‘zgartirishi mumkin. 
Huquqiy meoyorlar o‘zgarishining ikki turi mavjud:       
a) soliq va subsidiyalarning o‘zgarishi; 
b) davlat tomonidan tartibga solish tavsifi va usullarining o‘zgarishi.
Korxonalardan olinadigan soliqlar (qo‘shilgan qiymat solig‘i, ish haqi fondiga
nisbatan ajratmalar)ning oshishi mahsulot birligiga xarajatlarni ko‘paytirishi va yalpi
taklifni qisqartirishi mumkin.
Korxonaga davlat  tomonidan beriladigan subsidiyalarning ortishi  yoki  soliq
yukining  kamayishi  ishlab  chiqarish  xarajatlarini  kamaytiradi  va  yalpi  taklifni
oshiradi.
Davlat tomonidan tartibga solish tavsifi va usullarining o‘zgarishi ham ko‘p
hollarda mahsulot birligiga ishlab chiqarish xarajatlarini va shu orqali yalpi taklifni
o‘zgartiradi.
3. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi
Yuqorida yalpi talab mamlakat miqyosida iqtisodiyotning hamma bo‘limlarida
va tarkibiy qismlarida yaratilgan turli tovar va xizmatlarni sotib olishga mo‘ljallangan
pullar  miqdori  sifatida,  yalpi  taklif  esa  iqtisodiyotning barcha tarmoqlari va
hududlari, korxona va tashkilotlarida  sotish uchun ishlab chiqarilgan tovarlar va
xizmatlarning yalpi miqdori sifatida namoyon bo‘lishini aytib o‘tgan edik.
Endi shuni taokidlash joizki, milliy bozorda, oldi-sotdi jarayonida pul egalari,
yaoni  isteomolchilar  ixtiyoridagi  pullar  tovar  va  xizmatlar  egalariga,  aksincha
304
Logotip
va malakali ishchi kuchini qo‘llash kabi omillarning o‘zaro taosiri samaradorlikning o‘sishi va yalpi taklifning oshishiga olib keladi. Qisqacha qilib aytganda, mahsulot birligiga xarajatlar kamayganda samaradorlikning oshishi yalpi taklifning oshishiga, aksincha, unumdorlikning kamayishi natijasida mahsulot birligiga harajatlarning ko‘payishi yalpi taklifning qisqarishiga olib keladi. 3. Huquqiy meoyorlarning o‘zgarishi. Korxonalar o‘z faoliyatida amal qiladigan huquqiy meoyorlarning o‘zgarishi mahsulot birligiga to‘g‘ri keladigan xarajatlarni va yalpi taklifni o‘zgartirishi mumkin. Huquqiy meoyorlar o‘zgarishining ikki turi mavjud: a) soliq va subsidiyalarning o‘zgarishi; b) davlat tomonidan tartibga solish tavsifi va usullarining o‘zgarishi. Korxonalardan olinadigan soliqlar (qo‘shilgan qiymat solig‘i, ish haqi fondiga nisbatan ajratmalar)ning oshishi mahsulot birligiga xarajatlarni ko‘paytirishi va yalpi taklifni qisqartirishi mumkin. Korxonaga davlat tomonidan beriladigan subsidiyalarning ortishi yoki soliq yukining kamayishi ishlab chiqarish xarajatlarini kamaytiradi va yalpi taklifni oshiradi. Davlat tomonidan tartibga solish tavsifi va usullarining o‘zgarishi ham ko‘p hollarda mahsulot birligiga ishlab chiqarish xarajatlarini va shu orqali yalpi taklifni o‘zgartiradi. 3. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi Yuqorida yalpi talab mamlakat miqyosida iqtisodiyotning hamma bo‘limlarida va tarkibiy qismlarida yaratilgan turli tovar va xizmatlarni sotib olishga mo‘ljallangan pullar miqdori sifatida, yalpi taklif esa iqtisodiyotning barcha tarmoqlari va hududlari, korxona va tashkilotlarida sotish uchun ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlarning yalpi miqdori sifatida namoyon bo‘lishini aytib o‘tgan edik. Endi shuni taokidlash joizki, milliy bozorda, oldi-sotdi jarayonida pul egalari, yaoni isteomolchilar ixtiyoridagi pullar tovar va xizmatlar egalariga, aksincha 304
=
yaratilgan tovar va xizmatlar esa pul egalariga o‘tishi lozim. Boshqacha aytganda
tovarlar dunyosi bilan pul dunyosi o‘rtasidagi harakat qarama-qarshi oqim hosil
qiladi. Buning uchun esa pul egalari sotib olmoqchi bo‘lgan tovar va xizmatlar
tarkibi, miqdori, sifati hamda narxi bo‘yicha ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlar
turi, miqdori, sifati hamda qiymati bilan mos tushishi lozim. Bunday moslikning
qanchalik taominlanishi  turli  bozorlar  orqali  aniqlanadi  va tartibga solinadi. Bu
moslik darajasi yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi
orqali aniqlanadi.
Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi nisbatni quyidagi chizma orqali ifodalash
mumkin  (15.6-chizma).  Albatta,  real  hayotda  bunday  to‘liq  muvozanatlik  sodir
bo‘lishi juda qiyin va murakkabdir. Lekin tovar va xizmatlarning u yoki bu turlari,
miqdori va sifati bo‘yicha mos kelish hollari uchrab turadi. Yalpi talab bilan yalpi
taklifning bir-biriga mosligi iqtisodiy muvozanat deb ham yuritiladi. 
15.6-chizma
Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat 
                  
                                                           ═
═
                                                           
                                                         
                                                           
                                                           ═
305
YALPI TALAB MIQDORI
Istе’mol tovarlari va xizmatlari
Ijtimoiy nafliligi
(turlari, miqdori va sifati) 
Qiymati (miqdor×narxi) 
Ijtimoiy nafliligi jihatidan 
Qiymat jihatidan 
Istе’mol tovarlari va xizmatlari
Ijtimoiy nafliligi
(turlari, miqdori va sifati) 
Ijtimoiy qiymati 
YALPI TAKLIF MIQDORI
Ijtimoiy nafliligi jihatidan 
Ijtimoiy qiymati jihatidan
Logotip
= yaratilgan tovar va xizmatlar esa pul egalariga o‘tishi lozim. Boshqacha aytganda tovarlar dunyosi bilan pul dunyosi o‘rtasidagi harakat qarama-qarshi oqim hosil qiladi. Buning uchun esa pul egalari sotib olmoqchi bo‘lgan tovar va xizmatlar tarkibi, miqdori, sifati hamda narxi bo‘yicha ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlar turi, miqdori, sifati hamda qiymati bilan mos tushishi lozim. Bunday moslikning qanchalik taominlanishi turli bozorlar orqali aniqlanadi va tartibga solinadi. Bu moslik darajasi yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat va uning o‘zgarishi orqali aniqlanadi. Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi nisbatni quyidagi chizma orqali ifodalash mumkin (15.6-chizma). Albatta, real hayotda bunday to‘liq muvozanatlik sodir bo‘lishi juda qiyin va murakkabdir. Lekin tovar va xizmatlarning u yoki bu turlari, miqdori va sifati bo‘yicha mos kelish hollari uchrab turadi. Yalpi talab bilan yalpi taklifning bir-biriga mosligi iqtisodiy muvozanat deb ham yuritiladi. 15.6-chizma Yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi muvozanat ═ ═ ═ 305 YALPI TALAB MIQDORI Istе’mol tovarlari va xizmatlari Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Qiymati (miqdor×narxi) Ijtimoiy nafliligi jihatidan Qiymat jihatidan Istе’mol tovarlari va xizmatlari Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Ijtimoiy qiymati YALPI TAKLIF MIQDORI Ijtimoiy nafliligi jihatidan Ijtimoiy qiymati jihatidan
Yalpi  talab  egri  chizig‘i  va  yalpi  taklif  egri  chizig‘i  kesishgan  nuqta
umumiqtisodiy  muvozanatni  ifodalab,  bu  holatga  narxning  muvozanatli
darajasi va milliy ishlab chiqarishning muvozanatli real hajmi orqali erishiladi.
Iqtisodiyot doimiy ravishda makroiqtisodiy muvozanat tomon harakat qiladi va
maolum darajada bu tenglik taominlab turiladi. Biroq, yalpi talab va yalpi taklifga
taosir  etuvchi  omillarning  o‘zgarib  turishi  natijasida  muvozanat  buziladi  va
iqtisodiyot yangi muvozanat tomon harakat qiladi. 
Yalpi  talab  va  yalpi  taklif  muvozanati  yalpi  taklif  egri  chizig‘ining  qaysi
kesmasida ro‘y berishiga qarab o‘ziga xos xususiyat kasb etadi.
Yalpi talab egri chizig‘i yalpi taklif egri chizig‘ini yotiq kesmada kesib o‘sa,
narx darajasi milliy ishlab chiqarish muvozanatli real hajmining shakllanishiga hech
qanday taosir ko‘rsatmaydi. Bunda yalpi talab miqdorining o‘sishi milliy ishlab
chiqarish real hajmining oshishiga, uning kamayishi esa bu hajmning kamayishiga
olib  keladi.  Biroq,  bu  o‘zgarishlar  iqtisodiyotdagi  umumiy  narx  darajasining
o‘zgarishisiz ro‘y beradi (15.7-chizma). 
15.7-chizma 
Yotiq kesmada yalpi talab va yalpi taklif 
muvozanatining o‘zgarishi
                      R
                                                                      AS
306
Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi
Ijtimoiy nafliligi
(turlari, miqdori va sifati) 
Qiymati (miqdor×narxi) 
Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi
Ijtimoiy nafliligi
(turlari, miqdori va sifati) 
Ijtimoiy qiymati 
Logotip
Yalpi talab egri chizig‘i va yalpi taklif egri chizig‘i kesishgan nuqta umumiqtisodiy muvozanatni ifodalab, bu holatga narxning muvozanatli darajasi va milliy ishlab chiqarishning muvozanatli real hajmi orqali erishiladi. Iqtisodiyot doimiy ravishda makroiqtisodiy muvozanat tomon harakat qiladi va maolum darajada bu tenglik taominlab turiladi. Biroq, yalpi talab va yalpi taklifga taosir etuvchi omillarning o‘zgarib turishi natijasida muvozanat buziladi va iqtisodiyot yangi muvozanat tomon harakat qiladi. Yalpi talab va yalpi taklif muvozanati yalpi taklif egri chizig‘ining qaysi kesmasida ro‘y berishiga qarab o‘ziga xos xususiyat kasb etadi. Yalpi talab egri chizig‘i yalpi taklif egri chizig‘ini yotiq kesmada kesib o‘sa, narx darajasi milliy ishlab chiqarish muvozanatli real hajmining shakllanishiga hech qanday taosir ko‘rsatmaydi. Bunda yalpi talab miqdorining o‘sishi milliy ishlab chiqarish real hajmining oshishiga, uning kamayishi esa bu hajmning kamayishiga olib keladi. Biroq, bu o‘zgarishlar iqtisodiyotdagi umumiy narx darajasining o‘zgarishisiz ro‘y beradi (15.7-chizma). 15.7-chizma Yotiq kesmada yalpi talab va yalpi taklif muvozanatining o‘zgarishi R AS 306 Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Qiymati (miqdor×narxi) Invеstitsiya tovarlari va ishchi kuchi Ijtimoiy nafliligi (turlari, miqdori va sifati) Ijtimoiy qiymati