1
YALPI TALAB-YALPI TAKLIF MODELI
Reja:
5.1.
Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpii talab tushunchasi va
grafigi.
5.2.
Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari.
5.3.
Yalpi taklif grafigi va omillari.
5.4.
AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat.
5.1. Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpi talab
tushunchasi va grafigi
Har qanday bozorda vaziyat talab va taklif o‘rtasidagi nisbatga bog‘liq bo‘lib,
ular hajmlarining o‘zgarishi baholarning o‘zgarishini keltirib chiqaradi. Baholarning
o‘zgarishi esa talab va taklif hajmlariga ta’sir ko‘rsatadi. Bunday o‘zaro bog‘liqlik
umumlashtirilgan holda ko‘rib chiqiladigan milliy bozorga ham ta’luqlidir.
Alohida tovarlar va xizmatlar bozoridagi bunday bog‘liqlik talab va taklif modeli
yordamida tadqiq qilinishini yaxshi bilamiz. Ammo makroko‘lamda milliy ishlab
chiqarish hajmining o‘zgarishi bilan birga baholar umumiy darajasining o‘zgarishi
o‘rtasida bog‘liqlikni tadqiq qilish, nima uchun milliy ishlab chiqarish hajmi ayrim
davrlarda barqaror o‘sishi, ba’zi davrlarda esa pasayib ketishni izohlab berish uchun
bu modellardan foydalanib bo‘lmaydi.
Bu vazifani bajarish uchun yalpi talab - yalpi taklif (AD-AS aggregate demand-
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
2
aggregate supply) modelidan foydalanamiz.
Bu modelda yalpi taklif, baholarning umumiy darajasi kabi agregat
ko‘rsatkichlaridan foydalaniladi.36
Makroiqtisodiyotda AD-AS modeli ishlab chiqarish hajmlari va baholar
darajalarining tebranishlarini hamda ular o‘zgarishining oqibatlarini o‘rganish uchun
bazaviy model bo‘lib hisoblanadi. AD-AS modeli yordamida davlat iqtisodiy
siyosatining turli variantlari tasvirlab berilishi mumkin.
Yalpi talab - uy xo‘jaliklari, korxonalar, hukumat va chet ellik xaridorlarning
baholarning ma’lum darajasida iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy tovarlar va
xizmatlarning umumiy hajmiga bo‘lgan talabidir.
Yoki boshqacha qilib aytganda yalpi talab iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan
yakuniy tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilingan umumiy harajatlar yig‘indisidir.
Formula ko‘rinishida yalpi talabni quyidagicha tasvirlash mumkin:
AD = C + I + G + Xn.
Baholar darajasi va talab qilingan milliy mahsulot hajmi o‘rtasidagi bog‘liqlikni
ifoda etuvchi chiziq yalpi talab egri chizig‘i deb ataladi.37 Buni chizma ko‘rinishida
tasvirlash mumkin (5.1-rasm).
5.1-
rasmdan ko‘rinib turibdiki, yalpi talab egri chizig‘i doimo pastga
va o‘ngga suriladi.
5.1-
rasm. Yalpi talab egri chizig‘i
Bunday surilishning sababi har xil. Ma’lumki, alohida olingan tovarlar bozorida
talab egri chizig‘ining surilishiga asosan daromad samarasi va o‘rinbosar tovarlar
sabab bo‘ladi. Ayrim tovarlarning bahosi pasayganda, iste’molchilarning pul
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
3
daromadlari ko‘proq mahsulot sotib olish imkonini beradi (daromad samarasi).
Shuningdek, baho pasayganda iste’molchi ushbu tovarni ko‘proq boshqa sotib oladi,
chunki u boshqa tovarlarga nisbatan arzonroq bo‘ladi (o‘rnini bosadigan tovarlar).
Milliy bozorda AD-egri chizig‘ining traektoriyasini, ya’ni uning quyiga
egilganligini, avvalo pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yordamida izohlash
mumkin:
M V=Y P
Bu yerda: M - muomaladagi pul miqdori; V - pulning aylanish tezligi;
P - iqtisodiyotdagi baholar darajasi (baholar indeksi); Y - talab qilinayotgan real
ishlab chiqarish hajmi.
Bu tenglamadan:
P = M V / Y va Y= M V / P
tenglamalarni keltirib chiqaramiz. Bu tenglamalardan ko‘rinadiki, baholar
darajasi qancha oshsa, real YaIM hajmiga talab shuncha past bo‘ladi, ya’ni pul
massasi (M) va uning aylanish tezligi (V) o‘zgarmas bo‘lsa baholar darajasi va yalpi
talab o‘rtasida teskari bog‘liqlik mavjud bo‘l0adi.38
5.2. Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari.
Baholar darajasi va yalpi talab o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni , shuningdek
quyidagi baho omillari bilan izohlanadi:
1.
Foiz stavkasi samarasi;
2.
Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi;
3.
Import xaridlar samarasi.
Foiz stavkasi samarasi shuni bildiradiki, yalpi talabning egri chiziq bo‘yicha
surilishi narxlar darajasi o‘zgarishining foiz stavkasiga bo‘lgan ta’siriga bog‘liq.
Demak, tovarlarning baho darajalari oshsa, iste’molchilarga xarid qilish uchun
katta miqdorda naqd pul kerak bo‘ladi. Ishbilarmonlar uchun ham ish haqi va boshqa
xarajatlarni to‘lashga katta miqdorda pul zarur bo‘ladi.
Qisqacha aytganda, tovarlar bahosi darajalarining yuqoriligi pulga bo‘lgan
talabni oshiradi.
4
Pul taklifi hajmi o‘zgarmagan holatda talabning oshishi foiz stavkasini ko‘rsatilishiga
olib keladi. Foiz stavkalari yuqori bo‘lgan sharoitda ishbilarmonlarning investitsiya
tovarlariga bo‘lgan talabi pasayadi.
Investitsiya harajatlari yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli bu yalpi talab
hajmining pasayishiga olib keladi.
Pf ^ MDT (MS const) ^ Rf ^ Ц ^ AD|
Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi shuni bildiradiki, narxlar
darjasining oshishi, jamg‘arilgan moliyaviy aktivlari (omonatlar, obligatsiyalar) real
xarid qobiliyatini pasaytirib yuboradi. Bunday sharoitda aholi moliyaviy aktivlarning
real qiymatini tiklash uchun joriy daromadidan iste’mol xarajatlar miqdorini
qisqartiradi. Masalan, muayyan shaxs aktivida 10 mln. so‘m bo‘lsa, undan hech
ikkilanmasdan birorta avtomashina sotib olishi, agarda inflatsiya ta’sirida mashina
narxi 12 mln. so‘mga ko‘tarilsa, u mashina sotib ololmasligi mumkin va yana 2 mln.
so‘m to‘plash uchun joriy davrda olgan ixtiyoridagi daromadidan ko‘proq qismini
jamg‘aradi.
Iste’mol xarajati yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli uning kamayishi
ADning pasayishiga olib keladi.
Moliyaviy Pf ^ aktivlarning | ^ C| (Sf ) ^ AD|
real qiymati
Import xaridlar samarasi shuni bildiradiki, biror mamlakatda tovar va
xizmatlarning ichki narxlari tashqi narxlarga nisbatan oshib borsa, shu mamlakatda
ishlab chiqarilayotgan tovar va xizmatlarga talab kamayadi va o‘z navbatida shu
mamlakatda import mahsulotlarga bo‘lgan talab oshadi. Va, aksincha, ichki
narxlarning pasayishi importning kamayishiga va eksportning oshishiga yoki YaIMga
talab oshishiga olib keladi. Bu esa sof eksport hajmi orqali yalpi talab hajmiga ta’sir
ko‘rsatadi.
Pf^ X| (Mt)^Xni ^AD|
Yuqorida ko‘rib o‘tilgan omillar yalpi talabning baho omillari deb ataladi.
Bundan tashqari yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ham mavjud. Bu
omillardagi o‘zgarishlar yalpi talabning miqdorida o‘z aksini topadi va uning egri
chizig‘ini chapga yoki o‘ngga
5
72
siljitadi (5.1-rasm). Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillariga
quyidagilarni kiritamiz:
1.
Iste’mol xarajatlaridagi o‘zgarishlar:
a)
iste’molchilarning real moddiy aktivlari miqdorining o‘zgarishi;
b)
iste’molchilar kutishi;
v) iste’molchilarning qarzlari miqdorining o‘zgarishi;g) iste’molchilar
daromadlaridan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi.
2.
Investitsiya xarajatlaridagi o‘zgarishlar:
a) foiz stavkasidagi o‘zgarishlar; b) investitsiyalardan kutilayotgan foyda
normasining o‘zgarishi; v) korxonalardan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi;
g) yangi texnologiyalarning ishlab chiqarishga jalb qilinishi; d)zahiradagi quvvatlar
o‘zgarishi.
3.
Davlat xarajatlarining o‘zgarishi. Masalan, harbiy xarajatlar va yangi
kasalxona va boshqa muassasalar qurishga qaror qilinganda.
4.
Sof eksport hajmidagi o‘zgarishlar.
a)
boshqa mamlakatlar milliy daromadlarining o‘zgarishi.
b)
valuta kurslaridagi o‘zgarishlar.
Pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yuqoridagilardan tashqari yalpi
talabning narxlarga bog‘liq bo‘lmagan yana ikki omilini beradi. Bular: pul taklifi (M)
va pulning aylanish tezligi (V) dir.
Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ta’sirida AD egri chizig‘i
o‘ngga yoki chapga siljiydi (5.1-rasm). Natijada ma’lum baho darajasiga mos
keluvchi talab qilinayotgan yalpi ichki mahsulot hajmi o‘zgaradi.
Pul taklifining, pulning aylanish tezligining oshishi, boshqa davlatlar milliy
daromadining oshishi, milliy valuta kursining ma’lum miqdorda pasayishi (bular
eksportning ortishi, importning pasayishiga olib kelishi tufayli) oqibatida sof
eksportning pasayishi va yalpi xarajatlar turli komponentlarining oshishi AD egri
chizig‘ining o‘ngga siljishiga olib keladi. Bunga aksincha bo‘lgan holatlarda AD egri
chizig‘i chapga siljiydi.
6
5.3. Yalpi taklif grafigi va omillari.
Yalpi taklif deganda muayyan baholar darajasida ishlab chiqarilishi va taklif
qilinishi mumkin bo‘lgan tovar va xizmatlarning real hajmi tushuniladi. Yalpi taklif
tushunchasi ko‘pincha yalpi ichki mahsulot sinonimi sifatida qo‘llaniladi. Baholarning
yuqori darajasi ishlab chiqaruvchilarga qo‘shimcha mahsulot ishlab chiqarishga
rag‘bat yaratadi va aksincha past baholar mahsulot ishlab chiqarish hajmini
qisqarishga olib keladi. Shuning uchun ham milliy ishlab chiqarish hajmi bilan
baholar darajasi o‘rtasida to‘g‘ri aloqa mavjud.1 Demak, mahsulot ishlab chiqarish
hajmi baholar o‘sib borishi bilan o‘sib, pasayishi bilan tushib boradi. Yalpi taklif (AS)
egri chizig‘i alohida tovar taklifi egri chizig‘idan farq qilib uch qismdan, gorizontal
yoki keyns kesmasi, ko‘tarilib boruvchi yoki oraliq kesma hamda vertikal yoki klassik
kesmadan iborat (5.2- rasm). Bunday holat yalpi taklifni tahlil qilishga klassik va
keynschilarga xos yondashuv bilan izohlanadi. Iqtisodiy adabiyotlarda ko‘pincha
oraliq kesma ham keyns kesmasiga kiritib yuboriladi.
Yalpi taklifning keyns kesmasida milliy ishlab chiqarishning haqiqiy hajmi
uning potensial hajmidan, ya’ni to‘liq bandlik sharoitida erishishi mumkin bo‘lgan
hajmidan kamdir.2
Demak, bu kesma iqtisodiyot pasayish bosqichida bo‘lgan va katta miqdordagi
resurslardan foydalanilmagan sharoitni ko‘rsatadi. Foydalanilmayotgan ushbu
resurslarni esa baholar darajasiga ta’sir ko‘rsatmagan holda ishga tushirish mumkin.
Bu kesmada milliy ishlab chiqarish hajmi oshishi baholar darajasi o‘zgarmay qolgan
sharoitda ro‘y beradi.
Yalpi taklif egri chizig‘ining Keyns kesmasida iqtisodiyotni nisbatan qisqa
muddatda amal qilishini xarakterlaydi. Bu kesmada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi
shartlarga tayanadi:
1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 288
2 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 290
74
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.:
Worth Publishers, 2013): 8
7
Ko’taiUib
boruvchi void
omliq kesma
Vertikalvoki
klassik kesma
t
G
o
r
i
z
a
t
i
t
a
l
y
o
k
i
k
e
y
n
AS
Bahol
ar
daraj
asi
8
s
k
e
s
m
a
s
i
Y
5.2-
rasm.
Yalpi
taklif egri chizig‘i.
•
iqtisodiyot ishlab chiqarish omillari
to‘liq band bo‘lmagan sharoitda amal qiladi;
•
baholar, nominal ish haqi qayd etilgan,
bozor tebranishlaridan juda kam ta’sirlanadi;
•
real miqdorlar (ishlab chiqarish,
bandlilik, real ish haqi) harakatchan va bozor
tebranishlaridan tez ta’sirlanadi.
Vertikal yoki klassik kesmada iqtisodiyot
to‘liq bandlik sharoitiga yoki ishsizlikning tabiiy
darajasi sharoitiga erishgan vaziyatni ko‘ramiz.
Iqtisodiyot egri chiziqning bu kesmasida o‘zining
ishlab chiqarish potensiali darajasida bo‘ladi.41
Bu shuni bildiradiki, baholarning har qanday
oshishi ishlab chiqarish hajmining oshishiga olib
kelmaydi. Chunki, iqtisodiyot to‘liq quvvatda
faoliyat ko‘rsatayapti. To‘liq bandlik sharoitida
9
ayrim firmalar boshqa firmalarga nisbatan
resurslarga yuqoriroq baholarni taklif etish orqali
ishlab chiqarish hajmini oshirishga harakat qiladi.
Ammo, bunday holatda ayrim firmalarning
resurslar va ishlab chiqarish hajmini oshirishi,
boshqalari uchun yo‘qotishga olib keladi. Natijada
bu mahsulotlar bahosi oshishi mumkin, lekin ishlab
chiqarishning real hajmi o‘zgarmay qoladi.
Klassik nazariyada yalpi taklifni tahlil qilish
quyidagi shartlarga tayanadi:
10
-ishlab chiqarish hajmi faqatgina ishlab
chiqarish omilari hajmiga va texnologiyalarga
bog‘liq va baholar daoajasiga bog‘liq emas;
-ishlab chiqarish omillari va texnologiyalarda
o‘zgarish sekinlik bilan ro‘y beradi;
-iqtisodiyot to‘liq bandlik sharoitida amal
qiladi, ya’ni ishlab chiqarish hajmi potensial
darajaga teng;
-baholar va nominal ish haqi o‘zgaruvchan,
ularning o‘zgarishi bozorlarda muvozanatni
ta’minlab turadi.
Oraliq kesma
- ishlab chiqarish real
hajmining o‘sishi narxlar darajasining o‘sishiga
mos ravishda o‘sib boradi. Nima uchun? Chunki,
iqtisodiyotning pasayish holatidan to‘liq bandlikka
o‘tishi noteks va turli vaziyatlarda ro‘y beradi.
Masalan, ayrim tarmoqlarda resurslarning
etishmasligiga duch kelinsa, boshqa tarmoqlarda
hozircha ortiqcha resurslar mavjud bo‘ladi.
Shuningdek, ular ishlab chiqarishni kengaytirish
uchun yangi asosiy vositalar sotib olish va
malakasiz mutaxassislardan foydalanishiga to‘g‘ri
keladi. Bu esa mahsulotlar birligiga ketadigan
xarajatlarning oshishiga va natijada baholar
darajasining o‘sishiga olib keladi.
Ishlab chiqarish hajmi ko‘payishi yoki
kamayishi bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillar
hisobiga ham ro‘y berishi, bu omillar esa yalpi
taklif egri chizig‘ini o‘ng yoki chap tomonga
11
siljitishi mumkin. Bahoga bog‘liq bo‘lmagan
omillarnig xususiyati shundaki, ular mahsulot
birligiga ketgan xarajatlarga bevosita ta’sir qiladi
va shu orqali yalpi taklif egri chizig‘ining siljishiga
sabab bo‘ladi.
Bu omillarga texnologiyalardagi o‘zgarishlar,
ishlab chiqarish omillari mihdorining o‘zgarishi,
resurslar baholarining o‘zgarishi, firmalarni soliqqa
tortishdagi o‘zgarishlar boshqalar kiradi.
5.4. AD-AS modelida makroiqtisodiy
muvozanat
AD va AS egri chiziqlarining kesishish
nuqtasi ishlab chiqarishning muvozanatli hajmi va
baholarning muvozanatli darajasini belgilaydi.
Baholarning muvozanatli darajasi deganda
baholarning shunday darajasi tushuniladiki, unda
yalpi talab va taklif bir-biriga mos kelishi yoki teng
76
bo‘lishi
kerak.
Modelda
makroiqtisodiy
muvozanatga erishish mexanizmini dastlab oraliq
kesmada ko‘rib chiqamiz (5.3-rasm). Dastlab
muvozanat e nuqtasida o‘rnatilgan. Baholarning
muvozanatli darajasi va yalpi ishlab chiqarish
hajmining muvozanatli hajmlari mos ravishda Pe va
Ye lar bilan belgilangan. Nima uchun Pe
narxlarning muvozanatli darajasini va Ye esa yalpi
ishlab chiqarishning muvozanatli hajmiini
12
bildirishini ko‘rsatishimiz uchun baholarning
muvozanatli darajasi Pe emas, balki P1 deb
hisoblaymiz.
5.3-
rasm. Yalpi taklif egri
chizig‘ining oraliq kesmasidagi
muvozanat
Baholar darajasi P1 bo‘lgan vaziyatda ishlab
chiqaruvchilar yalpi ishlab chiqarish hajmini Y1
miqdoridan oshirmaydi.
Iste’molchilar baholar darajasi P1 bo‘lganda
mahsulotlarni Y2 darajada sotib olishga tayyor
turadi. AD>AS bo‘lganligi tufayli iste’molchilar
o‘rtasidagi raqobat baholar darajasini Pe gacha
suradi. Baholar darajasining P1 dan Pe gacha
ko‘tarilishi ishlab chiqarish hajmini Y1 dan Y e
gacha oshirishga va iste’molchilar talabini Y2 dan
Ye gacha kamayishga olib keladi. Natijada AD va
AS egri chiziqlari e nuqtada kesishadi. Demak,
aynan Pe baho baholarning muvozanatli darajasi va
e muvozanat nuqtasidir.