YALPI TALAB-YALPI TAKLIF MODELI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

18

File size

Fayl hajmi

103,7 KB


1
YALPI TALAB-YALPI TAKLIF MODELI
Reja:
5.1.
 Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpii talab tushunchasi va
grafigi.
5.2.
 Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari.
5.3.
 Yalpi taklif grafigi va omillari.
5.4.
 AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat.
5.1. Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpi talab
tushunchasi va grafigi
Har qanday bozorda vaziyat talab va taklif o‘rtasidagi nisbatga bog‘liq bo‘lib,
ular hajmlarining o‘zgarishi baholarning o‘zgarishini keltirib chiqaradi. Baholarning
o‘zgarishi esa talab va taklif hajmlariga ta’sir ko‘rsatadi. Bunday o‘zaro bog‘liqlik
umumlashtirilgan holda ko‘rib chiqiladigan milliy bozorga ham ta’luqlidir.
Alohida tovarlar va xizmatlar bozoridagi bunday bog‘liqlik talab va taklif modeli
yordamida tadqiq qilinishini yaxshi bilamiz. Ammo makroko‘lamda milliy ishlab
chiqarish hajmining o‘zgarishi bilan birga baholar umumiy darajasining o‘zgarishi
o‘rtasida bog‘liqlikni tadqiq qilish, nima uchun milliy ishlab chiqarish hajmi ayrim
davrlarda barqaror o‘sishi, ba’zi davrlarda esa pasayib ketishni izohlab berish uchun
bu modellardan foydalanib bo‘lmaydi.
Bu vazifani bajarish uchun yalpi talab - yalpi taklif (AD-AS aggregate demand-
Logotip
1 YALPI TALAB-YALPI TAKLIF MODELI Reja: 5.1. Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpii talab tushunchasi va grafigi. 5.2. Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari. 5.3. Yalpi taklif grafigi va omillari. 5.4. AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat. 5.1. Yalpi talab-yalpi taklif modeliga umumiy tavsif. Yalpi talab tushunchasi va grafigi Har qanday bozorda vaziyat talab va taklif o‘rtasidagi nisbatga bog‘liq bo‘lib, ular hajmlarining o‘zgarishi baholarning o‘zgarishini keltirib chiqaradi. Baholarning o‘zgarishi esa talab va taklif hajmlariga ta’sir ko‘rsatadi. Bunday o‘zaro bog‘liqlik umumlashtirilgan holda ko‘rib chiqiladigan milliy bozorga ham ta’luqlidir. Alohida tovarlar va xizmatlar bozoridagi bunday bog‘liqlik talab va taklif modeli yordamida tadqiq qilinishini yaxshi bilamiz. Ammo makroko‘lamda milliy ishlab chiqarish hajmining o‘zgarishi bilan birga baholar umumiy darajasining o‘zgarishi o‘rtasida bog‘liqlikni tadqiq qilish, nima uchun milliy ishlab chiqarish hajmi ayrim davrlarda barqaror o‘sishi, ba’zi davrlarda esa pasayib ketishni izohlab berish uchun bu modellardan foydalanib bo‘lmaydi. Bu vazifani bajarish uchun yalpi talab - yalpi taklif (AD-AS aggregate demand-
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
2
aggregate supply) modelidan foydalanamiz.
Bu  modelda  yalpi  taklif,  baholarning  umumiy  darajasi  kabi  agregat
ko‘rsatkichlaridan foydalaniladi.36
Makroiqtisodiyotda  AD-AS  modeli  ishlab  chiqarish  hajmlari  va  baholar
darajalarining tebranishlarini hamda ular o‘zgarishining oqibatlarini o‘rganish uchun
bazaviy  model  bo‘lib  hisoblanadi.  AD-AS  modeli  yordamida  davlat  iqtisodiy
siyosatining turli variantlari tasvirlab berilishi mumkin.
Yalpi talab - uy xo‘jaliklari, korxonalar, hukumat va chet ellik xaridorlarning
baholarning ma’lum darajasida iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy tovarlar va
xizmatlarning umumiy hajmiga bo‘lgan talabidir.
Yoki  boshqacha  qilib  aytganda  yalpi  talab  iqtisodiyotda  ishlab  chiqarilgan
yakuniy tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilingan umumiy harajatlar yig‘indisidir.
Formula ko‘rinishida yalpi talabni quyidagicha tasvirlash mumkin:
AD = C + I + G + Xn.
Baholar darajasi va talab qilingan milliy mahsulot hajmi o‘rtasidagi bog‘liqlikni
ifoda etuvchi chiziq yalpi talab egri chizig‘i deb ataladi.37 Buni chizma ko‘rinishida
tasvirlash mumkin (5.1-rasm).
5.1-
rasmdan ko‘rinib turibdiki, yalpi talab egri chizig‘i doimo pastga
va o‘ngga suriladi.
5.1-
rasm. Yalpi talab egri chizig‘i
Bunday surilishning sababi har xil. Ma’lumki, alohida olingan tovarlar bozorida
talab egri chizig‘ining surilishiga asosan daromad samarasi va o‘rinbosar tovarlar
sabab  bo‘ladi.  Ayrim  tovarlarning  bahosi  pasayganda,  iste’molchilarning  pul
Logotip
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 2 aggregate supply) modelidan foydalanamiz. Bu modelda yalpi taklif, baholarning umumiy darajasi kabi agregat ko‘rsatkichlaridan foydalaniladi.36 Makroiqtisodiyotda AD-AS modeli ishlab chiqarish hajmlari va baholar darajalarining tebranishlarini hamda ular o‘zgarishining oqibatlarini o‘rganish uchun bazaviy model bo‘lib hisoblanadi. AD-AS modeli yordamida davlat iqtisodiy siyosatining turli variantlari tasvirlab berilishi mumkin. Yalpi talab - uy xo‘jaliklari, korxonalar, hukumat va chet ellik xaridorlarning baholarning ma’lum darajasida iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy tovarlar va xizmatlarning umumiy hajmiga bo‘lgan talabidir. Yoki boshqacha qilib aytganda yalpi talab iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan yakuniy tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilingan umumiy harajatlar yig‘indisidir. Formula ko‘rinishida yalpi talabni quyidagicha tasvirlash mumkin: AD = C + I + G + Xn. Baholar darajasi va talab qilingan milliy mahsulot hajmi o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifoda etuvchi chiziq yalpi talab egri chizig‘i deb ataladi.37 Buni chizma ko‘rinishida tasvirlash mumkin (5.1-rasm). 5.1- rasmdan ko‘rinib turibdiki, yalpi talab egri chizig‘i doimo pastga va o‘ngga suriladi. 5.1- rasm. Yalpi talab egri chizig‘i Bunday surilishning sababi har xil. Ma’lumki, alohida olingan tovarlar bozorida talab egri chizig‘ining surilishiga asosan daromad samarasi va o‘rinbosar tovarlar sabab bo‘ladi. Ayrim tovarlarning bahosi pasayganda, iste’molchilarning pul
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
3
daromadlari  ko‘proq  mahsulot  sotib  olish  imkonini  beradi  (daromad  samarasi).
Shuningdek, baho pasayganda iste’molchi ushbu tovarni ko‘proq boshqa sotib oladi,
chunki u boshqa tovarlarga nisbatan arzonroq bo‘ladi (o‘rnini bosadigan tovarlar).
Milliy  bozorda  AD-egri  chizig‘ining  traektoriyasini,  ya’ni  uning  quyiga
egilganligini,  avvalo  pulning  miqdoriy  nazariyasi  tenglamasi  yordamida  izohlash
mumkin:
M V=Y P
Bu yerda: M - muomaladagi pul miqdori; V - pulning aylanish tezligi;
P - iqtisodiyotdagi baholar darajasi (baholar indeksi); Y - talab qilinayotgan real
ishlab chiqarish hajmi.
Bu tenglamadan:
P = M V / Y va Y= M V / P
tenglamalarni  keltirib  chiqaramiz.  Bu  tenglamalardan  ko‘rinadiki,  baholar
darajasi  qancha oshsa, real YaIM hajmiga talab shuncha  past  bo‘ladi, ya’ni pul
massasi (M) va uning aylanish tezligi (V) o‘zgarmas bo‘lsa baholar darajasi va yalpi
talab o‘rtasida teskari bog‘liqlik mavjud bo‘l0adi.38
5.2. Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari.
Baholar  darajasi  va  yalpi  talab o‘rtasidagi  teskari  bog‘liqlikni  , shuningdek
quyidagi baho omillari bilan izohlanadi:
1.
 Foiz stavkasi samarasi;
2.
 Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi;
3.
 Import xaridlar samarasi.
Foiz stavkasi samarasi shuni bildiradiki,  yalpi talabning egri chiziq bo‘yicha
surilishi narxlar darajasi o‘zgarishining foiz stavkasiga bo‘lgan ta’siriga bog‘liq.
Demak, tovarlarning baho darajalari oshsa, iste’molchilarga xarid qilish uchun
katta miqdorda naqd pul kerak bo‘ladi. Ishbilarmonlar uchun ham ish haqi va boshqa
xarajatlarni to‘lashga katta miqdorda pul zarur bo‘ladi.
 Qisqacha  aytganda,  tovarlar  bahosi  darajalarining  yuqoriligi  pulga  bo‘lgan
talabni oshiradi.
Logotip
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 3 daromadlari ko‘proq mahsulot sotib olish imkonini beradi (daromad samarasi). Shuningdek, baho pasayganda iste’molchi ushbu tovarni ko‘proq boshqa sotib oladi, chunki u boshqa tovarlarga nisbatan arzonroq bo‘ladi (o‘rnini bosadigan tovarlar). Milliy bozorda AD-egri chizig‘ining traektoriyasini, ya’ni uning quyiga egilganligini, avvalo pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yordamida izohlash mumkin: M V=Y P Bu yerda: M - muomaladagi pul miqdori; V - pulning aylanish tezligi; P - iqtisodiyotdagi baholar darajasi (baholar indeksi); Y - talab qilinayotgan real ishlab chiqarish hajmi. Bu tenglamadan: P = M V / Y va Y= M V / P tenglamalarni keltirib chiqaramiz. Bu tenglamalardan ko‘rinadiki, baholar darajasi qancha oshsa, real YaIM hajmiga talab shuncha past bo‘ladi, ya’ni pul massasi (M) va uning aylanish tezligi (V) o‘zgarmas bo‘lsa baholar darajasi va yalpi talab o‘rtasida teskari bog‘liqlik mavjud bo‘l0adi.38 5.2. Yalpi talabning baho va bahodan boshqa omillari. Baholar darajasi va yalpi talab o‘rtasidagi teskari bog‘liqlikni , shuningdek quyidagi baho omillari bilan izohlanadi: 1. Foiz stavkasi samarasi; 2. Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi; 3. Import xaridlar samarasi. Foiz stavkasi samarasi shuni bildiradiki, yalpi talabning egri chiziq bo‘yicha surilishi narxlar darajasi o‘zgarishining foiz stavkasiga bo‘lgan ta’siriga bog‘liq. Demak, tovarlarning baho darajalari oshsa, iste’molchilarga xarid qilish uchun katta miqdorda naqd pul kerak bo‘ladi. Ishbilarmonlar uchun ham ish haqi va boshqa xarajatlarni to‘lashga katta miqdorda pul zarur bo‘ladi. Qisqacha aytganda, tovarlar bahosi darajalarining yuqoriligi pulga bo‘lgan talabni oshiradi.
4
Pul taklifi hajmi o‘zgarmagan holatda talabning oshishi foiz stavkasini ko‘rsatilishiga
olib keladi. Foiz stavkalari yuqori bo‘lgan sharoitda ishbilarmonlarning investitsiya
tovarlariga bo‘lgan talabi pasayadi.
Investitsiya harajatlari yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli bu yalpi talab
hajmining pasayishiga olib keladi.
Pf ^ MDT (MS const) ^ Rf ^ Ц ^ AD|
Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi shuni bildiradiki, narxlar
darjasining oshishi, jamg‘arilgan moliyaviy aktivlari (omonatlar, obligatsiyalar) real
xarid qobiliyatini pasaytirib yuboradi. Bunday sharoitda aholi moliyaviy aktivlarning
real  qiymatini  tiklash  uchun  joriy  daromadidan  iste’mol  xarajatlar  miqdorini
qisqartiradi. Masalan,  muayyan shaxs aktivida 10 mln. so‘m bo‘lsa, undan hech
ikkilanmasdan birorta avtomashina sotib olishi, agarda inflatsiya ta’sirida mashina
narxi 12 mln. so‘mga ko‘tarilsa, u mashina sotib ololmasligi mumkin va yana 2 mln.
so‘m to‘plash uchun joriy davrda olgan ixtiyoridagi daromadidan ko‘proq qismini
jamg‘aradi.
Iste’mol xarajati yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli uning kamayishi
ADning pasayishiga olib keladi.
Moliyaviy Pf ^ aktivlarning | ^ C| (Sf ) ^ AD|
real qiymati
Import  xaridlar  samarasi  shuni  bildiradiki,  biror  mamlakatda  tovar  va
xizmatlarning ichki narxlari tashqi narxlarga nisbatan oshib borsa, shu mamlakatda
ishlab chiqarilayotgan tovar va xizmatlarga talab kamayadi va o‘z navbatida shu
mamlakatda  import  mahsulotlarga  bo‘lgan  talab  oshadi.  Va,  aksincha,  ichki
narxlarning pasayishi importning kamayishiga va eksportning oshishiga yoki YaIMga
talab oshishiga olib keladi. Bu esa sof eksport hajmi orqali yalpi talab hajmiga ta’sir
ko‘rsatadi.
Pf^ X| (Mt)^Xni ^AD|
Yuqorida  ko‘rib  o‘tilgan  omillar  yalpi  talabning  baho  omillari  deb  ataladi.
Bundan tashqari yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ham mavjud. Bu
omillardagi o‘zgarishlar yalpi talabning miqdorida o‘z aksini topadi va uning egri
chizig‘ini chapga yoki o‘ngga
Logotip
4 Pul taklifi hajmi o‘zgarmagan holatda talabning oshishi foiz stavkasini ko‘rsatilishiga olib keladi. Foiz stavkalari yuqori bo‘lgan sharoitda ishbilarmonlarning investitsiya tovarlariga bo‘lgan talabi pasayadi. Investitsiya harajatlari yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli bu yalpi talab hajmining pasayishiga olib keladi. Pf ^ MDT (MS const) ^ Rf ^ Ц ^ AD| Boylik samarasi yoki real kassa qoldiqlari samarasi shuni bildiradiki, narxlar darjasining oshishi, jamg‘arilgan moliyaviy aktivlari (omonatlar, obligatsiyalar) real xarid qobiliyatini pasaytirib yuboradi. Bunday sharoitda aholi moliyaviy aktivlarning real qiymatini tiklash uchun joriy daromadidan iste’mol xarajatlar miqdorini qisqartiradi. Masalan, muayyan shaxs aktivida 10 mln. so‘m bo‘lsa, undan hech ikkilanmasdan birorta avtomashina sotib olishi, agarda inflatsiya ta’sirida mashina narxi 12 mln. so‘mga ko‘tarilsa, u mashina sotib ololmasligi mumkin va yana 2 mln. so‘m to‘plash uchun joriy davrda olgan ixtiyoridagi daromadidan ko‘proq qismini jamg‘aradi. Iste’mol xarajati yalpi talabning bir qismi bo‘lganligi tufayli uning kamayishi ADning pasayishiga olib keladi. Moliyaviy Pf ^ aktivlarning | ^ C| (Sf ) ^ AD| real qiymati Import xaridlar samarasi shuni bildiradiki, biror mamlakatda tovar va xizmatlarning ichki narxlari tashqi narxlarga nisbatan oshib borsa, shu mamlakatda ishlab chiqarilayotgan tovar va xizmatlarga talab kamayadi va o‘z navbatida shu mamlakatda import mahsulotlarga bo‘lgan talab oshadi. Va, aksincha, ichki narxlarning pasayishi importning kamayishiga va eksportning oshishiga yoki YaIMga talab oshishiga olib keladi. Bu esa sof eksport hajmi orqali yalpi talab hajmiga ta’sir ko‘rsatadi. Pf^ X| (Mt)^Xni ^AD| Yuqorida ko‘rib o‘tilgan omillar yalpi talabning baho omillari deb ataladi. Bundan tashqari yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ham mavjud. Bu omillardagi o‘zgarishlar yalpi talabning miqdorida o‘z aksini topadi va uning egri chizig‘ini chapga yoki o‘ngga
5
72
siljitadi  (5.1-rasm).  Yalpi  talabning  bahoga  bog‘liq  bo‘lmagan  omillariga
quyidagilarni kiritamiz:
1.
 Iste’mol xarajatlaridagi o‘zgarishlar:
a)
 iste’molchilarning real moddiy aktivlari miqdorining o‘zgarishi;
b)
 iste’molchilar kutishi;
v)  iste’molchilarning  qarzlari  miqdorining  o‘zgarishi;g)  iste’molchilar
daromadlaridan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi.
2.
 Investitsiya xarajatlaridagi o‘zgarishlar:
a)  foiz stavkasidagi o‘zgarishlar;  b)  investitsiyalardan kutilayotgan foyda
normasining o‘zgarishi; v) korxonalardan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi;
g)  yangi texnologiyalarning ishlab chiqarishga jalb qilinishi;  d)zahiradagi quvvatlar
o‘zgarishi.
3.
 Davlat xarajatlarining o‘zgarishi.  Masalan,  harbiy xarajatlar va yangi
kasalxona va boshqa muassasalar qurishga qaror qilinganda.
4.
 Sof eksport hajmidagi o‘zgarishlar.
a)
 boshqa mamlakatlar milliy daromadlarining o‘zgarishi.
b)
 valuta kurslaridagi o‘zgarishlar.
Pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yuqoridagilardan tashqari yalpi
talabning narxlarga bog‘liq bo‘lmagan yana ikki omilini beradi. Bular: pul taklifi (M)
va pulning aylanish tezligi (V) dir.
Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ta’sirida AD egri chizig‘i
o‘ngga  yoki  chapga  siljiydi  (5.1-rasm).  Natijada  ma’lum  baho  darajasiga  mos
keluvchi talab qilinayotgan yalpi ichki mahsulot hajmi o‘zgaradi.
Pul  taklifining, pulning aylanish tezligining oshishi,  boshqa  davlatlar  milliy
daromadining oshishi,  milliy valuta kursining ma’lum  miqdorda pasayishi  (bular
eksportning  ortishi,  importning  pasayishiga  olib  kelishi  tufayli)  oqibatida  sof
eksportning pasayishi va yalpi xarajatlar turli komponentlarining oshishi AD egri
chizig‘ining o‘ngga siljishiga olib keladi. Bunga aksincha bo‘lgan holatlarda AD egri
chizig‘i chapga siljiydi.
Logotip
5 72 siljitadi (5.1-rasm). Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillariga quyidagilarni kiritamiz: 1. Iste’mol xarajatlaridagi o‘zgarishlar: a) iste’molchilarning real moddiy aktivlari miqdorining o‘zgarishi; b) iste’molchilar kutishi; v) iste’molchilarning qarzlari miqdorining o‘zgarishi;g) iste’molchilar daromadlaridan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi. 2. Investitsiya xarajatlaridagi o‘zgarishlar: a) foiz stavkasidagi o‘zgarishlar; b) investitsiyalardan kutilayotgan foyda normasining o‘zgarishi; v) korxonalardan olinadigan soliqlar miqdorining o‘zgarishi; g) yangi texnologiyalarning ishlab chiqarishga jalb qilinishi; d)zahiradagi quvvatlar o‘zgarishi. 3. Davlat xarajatlarining o‘zgarishi. Masalan, harbiy xarajatlar va yangi kasalxona va boshqa muassasalar qurishga qaror qilinganda. 4. Sof eksport hajmidagi o‘zgarishlar. a) boshqa mamlakatlar milliy daromadlarining o‘zgarishi. b) valuta kurslaridagi o‘zgarishlar. Pulning miqdoriy nazariyasi tenglamasi yuqoridagilardan tashqari yalpi talabning narxlarga bog‘liq bo‘lmagan yana ikki omilini beradi. Bular: pul taklifi (M) va pulning aylanish tezligi (V) dir. Yalpi talabning bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillari ta’sirida AD egri chizig‘i o‘ngga yoki chapga siljiydi (5.1-rasm). Natijada ma’lum baho darajasiga mos keluvchi talab qilinayotgan yalpi ichki mahsulot hajmi o‘zgaradi. Pul taklifining, pulning aylanish tezligining oshishi, boshqa davlatlar milliy daromadining oshishi, milliy valuta kursining ma’lum miqdorda pasayishi (bular eksportning ortishi, importning pasayishiga olib kelishi tufayli) oqibatida sof eksportning pasayishi va yalpi xarajatlar turli komponentlarining oshishi AD egri chizig‘ining o‘ngga siljishiga olib keladi. Bunga aksincha bo‘lgan holatlarda AD egri chizig‘i chapga siljiydi.
6
5.3. Yalpi taklif grafigi va omillari.
Yalpi taklif deganda muayyan baholar darajasida ishlab chiqarilishi va taklif
qilinishi mumkin bo‘lgan tovar va xizmatlarning real hajmi tushuniladi. Yalpi taklif
tushunchasi ko‘pincha yalpi ichki mahsulot sinonimi sifatida qo‘llaniladi. Baholarning
yuqori  darajasi  ishlab  chiqaruvchilarga  qo‘shimcha  mahsulot  ishlab  chiqarishga
rag‘bat  yaratadi  va  aksincha  past  baholar  mahsulot  ishlab  chiqarish  hajmini
qisqarishga  olib  keladi.  Shuning  uchun  ham  milliy  ishlab  chiqarish  hajmi  bilan
baholar darajasi o‘rtasida to‘g‘ri aloqa mavjud.1 Demak, mahsulot ishlab chiqarish
hajmi baholar o‘sib borishi bilan o‘sib, pasayishi bilan tushib boradi. Yalpi taklif (AS)
egri chizig‘i alohida tovar taklifi egri chizig‘idan farq qilib uch qismdan, gorizontal
yoki keyns kesmasi, ko‘tarilib boruvchi yoki oraliq kesma hamda vertikal yoki klassik
kesmadan iborat (5.2- rasm). Bunday holat yalpi taklifni tahlil qilishga klassik va
keynschilarga  xos  yondashuv  bilan  izohlanadi.  Iqtisodiy  adabiyotlarda  ko‘pincha
oraliq kesma ham keyns kesmasiga kiritib yuboriladi.
Yalpi taklifning keyns kesmasida milliy ishlab chiqarishning haqiqiy hajmi
uning potensial hajmidan, ya’ni to‘liq bandlik sharoitida erishishi mumkin bo‘lgan
hajmidan kamdir.2
Demak, bu kesma iqtisodiyot pasayish bosqichida bo‘lgan va katta miqdordagi
resurslardan  foydalanilmagan  sharoitni  ko‘rsatadi.  Foydalanilmayotgan  ushbu
resurslarni esa baholar darajasiga ta’sir ko‘rsatmagan holda ishga tushirish mumkin.
Bu kesmada milliy ishlab chiqarish hajmi oshishi baholar darajasi o‘zgarmay qolgan
sharoitda ro‘y beradi.
Yalpi taklif  egri  chizig‘ining  Keyns kesmasida  iqtisodiyotni nisbatan qisqa
muddatda amal qilishini xarakterlaydi. Bu kesmada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi
shartlarga tayanadi:
1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 288
2 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 290
74
Logotip
6 5.3. Yalpi taklif grafigi va omillari. Yalpi taklif deganda muayyan baholar darajasida ishlab chiqarilishi va taklif qilinishi mumkin bo‘lgan tovar va xizmatlarning real hajmi tushuniladi. Yalpi taklif tushunchasi ko‘pincha yalpi ichki mahsulot sinonimi sifatida qo‘llaniladi. Baholarning yuqori darajasi ishlab chiqaruvchilarga qo‘shimcha mahsulot ishlab chiqarishga rag‘bat yaratadi va aksincha past baholar mahsulot ishlab chiqarish hajmini qisqarishga olib keladi. Shuning uchun ham milliy ishlab chiqarish hajmi bilan baholar darajasi o‘rtasida to‘g‘ri aloqa mavjud.1 Demak, mahsulot ishlab chiqarish hajmi baholar o‘sib borishi bilan o‘sib, pasayishi bilan tushib boradi. Yalpi taklif (AS) egri chizig‘i alohida tovar taklifi egri chizig‘idan farq qilib uch qismdan, gorizontal yoki keyns kesmasi, ko‘tarilib boruvchi yoki oraliq kesma hamda vertikal yoki klassik kesmadan iborat (5.2- rasm). Bunday holat yalpi taklifni tahlil qilishga klassik va keynschilarga xos yondashuv bilan izohlanadi. Iqtisodiy adabiyotlarda ko‘pincha oraliq kesma ham keyns kesmasiga kiritib yuboriladi. Yalpi taklifning keyns kesmasida milliy ishlab chiqarishning haqiqiy hajmi uning potensial hajmidan, ya’ni to‘liq bandlik sharoitida erishishi mumkin bo‘lgan hajmidan kamdir.2 Demak, bu kesma iqtisodiyot pasayish bosqichida bo‘lgan va katta miqdordagi resurslardan foydalanilmagan sharoitni ko‘rsatadi. Foydalanilmayotgan ushbu resurslarni esa baholar darajasiga ta’sir ko‘rsatmagan holda ishga tushirish mumkin. Bu kesmada milliy ishlab chiqarish hajmi oshishi baholar darajasi o‘zgarmay qolgan sharoitda ro‘y beradi. Yalpi taklif egri chizig‘ining Keyns kesmasida iqtisodiyotni nisbatan qisqa muddatda amal qilishini xarakterlaydi. Bu kesmada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi shartlarga tayanadi: 1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 288 2 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 290 74
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: 
Worth Publishers, 2013): 8
7
Ko’taiUib
boruvchi  void
omliq kesma
Vertikalvoki
klassik kesma
t
G
o
r
i
z
a
t
i
t
a
l
 
y
o
k
i
 
k
e
y
n
AS
Bahol
ar
daraj
asi
Logotip
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 7 Ko’taiUib boruvchi void omliq kesma Vertikalvoki klassik kesma t G o r i z a t i t a l y o k i k e y n AS Bahol ar daraj asi
8
s
 
k
e
s
m
a
s
i
Y
5.2-
rasm.
 
Yalpi
taklif egri chizig‘i.
•
 iqtisodiyot  ishlab  chiqarish  omillari
to‘liq band bo‘lmagan sharoitda amal qiladi;
•
 baholar, nominal ish haqi qayd etilgan,
bozor tebranishlaridan juda kam ta’sirlanadi;
•
 real  miqdorlar  (ishlab  chiqarish,
bandlilik,  real  ish  haqi)  harakatchan  va  bozor
tebranishlaridan tez ta’sirlanadi.
Vertikal  yoki  klassik  kesmada  iqtisodiyot
to‘liq bandlik sharoitiga yoki ishsizlikning tabiiy
darajasi  sharoitiga  erishgan  vaziyatni  ko‘ramiz.
Iqtisodiyot egri chiziqning bu kesmasida o‘zining
ishlab chiqarish potensiali darajasida bo‘ladi.41
Bu shuni bildiradiki, baholarning har qanday
oshishi ishlab chiqarish hajmining oshishiga olib
kelmaydi.  Chunki,  iqtisodiyot  to‘liq  quvvatda
faoliyat  ko‘rsatayapti.  To‘liq  bandlik  sharoitida
Logotip
8 s k e s m a s i Y 5.2- rasm. Yalpi taklif egri chizig‘i. • iqtisodiyot ishlab chiqarish omillari to‘liq band bo‘lmagan sharoitda amal qiladi; • baholar, nominal ish haqi qayd etilgan, bozor tebranishlaridan juda kam ta’sirlanadi; • real miqdorlar (ishlab chiqarish, bandlilik, real ish haqi) harakatchan va bozor tebranishlaridan tez ta’sirlanadi. Vertikal yoki klassik kesmada iqtisodiyot to‘liq bandlik sharoitiga yoki ishsizlikning tabiiy darajasi sharoitiga erishgan vaziyatni ko‘ramiz. Iqtisodiyot egri chiziqning bu kesmasida o‘zining ishlab chiqarish potensiali darajasida bo‘ladi.41 Bu shuni bildiradiki, baholarning har qanday oshishi ishlab chiqarish hajmining oshishiga olib kelmaydi. Chunki, iqtisodiyot to‘liq quvvatda faoliyat ko‘rsatayapti. To‘liq bandlik sharoitida
9
ayrim  firmalar  boshqa  firmalarga  nisbatan
resurslarga yuqoriroq baholarni taklif etish orqali
ishlab chiqarish hajmini oshirishga harakat qiladi.
Ammo,  bunday  holatda  ayrim  firmalarning
resurslar  va  ishlab  chiqarish  hajmini  oshirishi,
boshqalari uchun yo‘qotishga olib keladi. Natijada
bu mahsulotlar bahosi oshishi mumkin, lekin ishlab
chiqarishning real hajmi o‘zgarmay qoladi.
Klassik nazariyada yalpi taklifni tahlil qilish
quyidagi shartlarga tayanadi:
Logotip
9 ayrim firmalar boshqa firmalarga nisbatan resurslarga yuqoriroq baholarni taklif etish orqali ishlab chiqarish hajmini oshirishga harakat qiladi. Ammo, bunday holatda ayrim firmalarning resurslar va ishlab chiqarish hajmini oshirishi, boshqalari uchun yo‘qotishga olib keladi. Natijada bu mahsulotlar bahosi oshishi mumkin, lekin ishlab chiqarishning real hajmi o‘zgarmay qoladi. Klassik nazariyada yalpi taklifni tahlil qilish quyidagi shartlarga tayanadi:
10
-ishlab  chiqarish  hajmi  faqatgina  ishlab
chiqarish  omilari  hajmiga  va  texnologiyalarga
bog‘liq va baholar daoajasiga bog‘liq emas;
-ishlab chiqarish omillari va texnologiyalarda
o‘zgarish sekinlik bilan ro‘y beradi;
-iqtisodiyot  to‘liq  bandlik  sharoitida  amal
qiladi,  ya’ni  ishlab  chiqarish  hajmi  potensial
darajaga teng;
-baholar va nominal ish haqi o‘zgaruvchan,
ularning  o‘zgarishi  bozorlarda  muvozanatni
ta’minlab turadi.
Oraliq  kesma
 -  ishlab  chiqarish  real
hajmining  o‘sishi  narxlar  darajasining  o‘sishiga
mos ravishda o‘sib boradi. Nima uchun? Chunki,
iqtisodiyotning pasayish holatidan to‘liq bandlikka
o‘tishi  noteks  va  turli  vaziyatlarda  ro‘y  beradi.
Masalan,  ayrim  tarmoqlarda  resurslarning
etishmasligiga  duch  kelinsa,  boshqa  tarmoqlarda
hozircha  ortiqcha  resurslar  mavjud  bo‘ladi.
Shuningdek,  ular  ishlab  chiqarishni  kengaytirish
uchun  yangi  asosiy  vositalar  sotib  olish  va
malakasiz mutaxassislardan foydalanishiga to‘g‘ri
keladi.  Bu  esa  mahsulotlar  birligiga  ketadigan
xarajatlarning  oshishiga  va  natijada  baholar
darajasining o‘sishiga olib keladi.
Ishlab  chiqarish  hajmi  ko‘payishi  yoki
kamayishi  bahoga  bog‘liq  bo‘lmagan  omillar
hisobiga  ham  ro‘y  berishi,  bu  omillar  esa  yalpi
taklif  egri  chizig‘ini  o‘ng  yoki  chap  tomonga
Logotip
10 -ishlab chiqarish hajmi faqatgina ishlab chiqarish omilari hajmiga va texnologiyalarga bog‘liq va baholar daoajasiga bog‘liq emas; -ishlab chiqarish omillari va texnologiyalarda o‘zgarish sekinlik bilan ro‘y beradi; -iqtisodiyot to‘liq bandlik sharoitida amal qiladi, ya’ni ishlab chiqarish hajmi potensial darajaga teng; -baholar va nominal ish haqi o‘zgaruvchan, ularning o‘zgarishi bozorlarda muvozanatni ta’minlab turadi. Oraliq kesma - ishlab chiqarish real hajmining o‘sishi narxlar darajasining o‘sishiga mos ravishda o‘sib boradi. Nima uchun? Chunki, iqtisodiyotning pasayish holatidan to‘liq bandlikka o‘tishi noteks va turli vaziyatlarda ro‘y beradi. Masalan, ayrim tarmoqlarda resurslarning etishmasligiga duch kelinsa, boshqa tarmoqlarda hozircha ortiqcha resurslar mavjud bo‘ladi. Shuningdek, ular ishlab chiqarishni kengaytirish uchun yangi asosiy vositalar sotib olish va malakasiz mutaxassislardan foydalanishiga to‘g‘ri keladi. Bu esa mahsulotlar birligiga ketadigan xarajatlarning oshishiga va natijada baholar darajasining o‘sishiga olib keladi. Ishlab chiqarish hajmi ko‘payishi yoki kamayishi bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillar hisobiga ham ro‘y berishi, bu omillar esa yalpi taklif egri chizig‘ini o‘ng yoki chap tomonga
11
siljitishi  mumkin.  Bahoga  bog‘liq  bo‘lmagan
omillarnig  xususiyati  shundaki,  ular  mahsulot
birligiga ketgan xarajatlarga bevosita ta’sir qiladi
va shu orqali yalpi taklif egri chizig‘ining siljishiga
sabab bo‘ladi.
Bu omillarga texnologiyalardagi o‘zgarishlar,
ishlab  chiqarish  omillari  mihdorining  o‘zgarishi,
resurslar baholarining o‘zgarishi, firmalarni soliqqa
tortishdagi o‘zgarishlar boshqalar kiradi.
5.4. AD-AS modelida makroiqtisodiy
muvozanat
AD  va  AS  egri  chiziqlarining  kesishish
nuqtasi ishlab chiqarishning muvozanatli hajmi va
baholarning  muvozanatli  darajasini  belgilaydi.
Baholarning  muvozanatli  darajasi  deganda
baholarning shunday  darajasi  tushuniladiki, unda
yalpi talab va taklif bir-biriga mos kelishi yoki teng
76
bo‘lishi
 
kerak.
 
Modelda
 
makroiqtisodiy
muvozanatga erishish mexanizmini dastlab oraliq
kesmada  ko‘rib  chiqamiz  (5.3-rasm).  Dastlab
muvozanat  e  nuqtasida  o‘rnatilgan.  Baholarning
muvozanatli  darajasi  va  yalpi  ishlab  chiqarish
hajmining muvozanatli hajmlari mos ravishda Pe va
Ye  lar  bilan  belgilangan.  Nima  uchun  Pe
narxlarning muvozanatli darajasini va Ye esa yalpi
ishlab  chiqarishning  muvozanatli  hajmiini
Logotip
11 siljitishi mumkin. Bahoga bog‘liq bo‘lmagan omillarnig xususiyati shundaki, ular mahsulot birligiga ketgan xarajatlarga bevosita ta’sir qiladi va shu orqali yalpi taklif egri chizig‘ining siljishiga sabab bo‘ladi. Bu omillarga texnologiyalardagi o‘zgarishlar, ishlab chiqarish omillari mihdorining o‘zgarishi, resurslar baholarining o‘zgarishi, firmalarni soliqqa tortishdagi o‘zgarishlar boshqalar kiradi. 5.4. AD-AS modelida makroiqtisodiy muvozanat AD va AS egri chiziqlarining kesishish nuqtasi ishlab chiqarishning muvozanatli hajmi va baholarning muvozanatli darajasini belgilaydi. Baholarning muvozanatli darajasi deganda baholarning shunday darajasi tushuniladiki, unda yalpi talab va taklif bir-biriga mos kelishi yoki teng 76 bo‘lishi kerak. Modelda makroiqtisodiy muvozanatga erishish mexanizmini dastlab oraliq kesmada ko‘rib chiqamiz (5.3-rasm). Dastlab muvozanat e nuqtasida o‘rnatilgan. Baholarning muvozanatli darajasi va yalpi ishlab chiqarish hajmining muvozanatli hajmlari mos ravishda Pe va Ye lar bilan belgilangan. Nima uchun Pe narxlarning muvozanatli darajasini va Ye esa yalpi ishlab chiqarishning muvozanatli hajmiini
12
bildirishini  ko‘rsatishimiz  uchun  baholarning
muvozanatli  darajasi  Pe  emas,  balki  P1  deb
hisoblaymiz.
5.3-
rasm. Yalpi taklif egri
chizig‘ining oraliq kesmasidagi
muvozanat
Baholar darajasi P1 bo‘lgan vaziyatda ishlab
chiqaruvchilar  yalpi  ishlab  chiqarish  hajmini  Y1
miqdoridan oshirmaydi.
Iste’molchilar baholar darajasi P1 bo‘lganda
mahsulotlarni  Y2  darajada  sotib  olishga  tayyor
turadi.  AD>AS  bo‘lganligi  tufayli  iste’molchilar
o‘rtasidagi  raqobat  baholar  darajasini  Pe  gacha
suradi.  Baholar  darajasining  P1  dan  Pe  gacha
ko‘tarilishi ishlab chiqarish hajmini Y1 dan Y e
gacha oshirishga va iste’molchilar talabini Y2 dan
Ye gacha kamayishga olib keladi. Natijada AD va
AS  egri  chiziqlari  e  nuqtada  kesishadi.  Demak,
aynan Pe baho baholarning muvozanatli darajasi va
e muvozanat nuqtasidir.
Logotip
12 bildirishini ko‘rsatishimiz uchun baholarning muvozanatli darajasi Pe emas, balki P1 deb hisoblaymiz. 5.3- rasm. Yalpi taklif egri chizig‘ining oraliq kesmasidagi muvozanat Baholar darajasi P1 bo‘lgan vaziyatda ishlab chiqaruvchilar yalpi ishlab chiqarish hajmini Y1 miqdoridan oshirmaydi. Iste’molchilar baholar darajasi P1 bo‘lganda mahsulotlarni Y2 darajada sotib olishga tayyor turadi. AD>AS bo‘lganligi tufayli iste’molchilar o‘rtasidagi raqobat baholar darajasini Pe gacha suradi. Baholar darajasining P1 dan Pe gacha ko‘tarilishi ishlab chiqarish hajmini Y1 dan Y e gacha oshirishga va iste’molchilar talabini Y2 dan Ye gacha kamayishga olib keladi. Natijada AD va AS egri chiziqlari e nuqtada kesishadi. Demak, aynan Pe baho baholarning muvozanatli darajasi va e muvozanat nuqtasidir.