YANGI O‘ZBEKISTON TARAQQIYOT STRATEGIYASI
Reja
1.YANGI O‘ZBEKISTON TARAQQIYOT STRATEGIYASI: “davlat – jamiyat –
inson” tamoyilidan “inson – jamiyat – davlat” tamoyili
2.Yangi
O‘zbekistonning
2022–2026
yillarga
mo‘ljallangan
taraqqiyot
strategiyasida quyidagi yettita ustuvor yo‘nalish
YANGI O‘ZBEKISTON TARAQQIYOT STRATEGIYASI: “davlat –
jamiyat – inson” tamoyilidan “inson – jamiyat – davlat” tamoyiliga o‘tilmoqda
Yangi O‘zbekistonda mutlaqo yangi milliy huquqiy tizim shakllanmoqda.
Ya’ni, “Inson, uning huquqlari, erkinliklari, ayniqsa, qadri – eng muhim qadriyat”
degan tamoyil e’tirof etilmoqda. Eng asosiysi: Yangi O‘zbekiston taraqqiyot
strategiyasida yillar davomida amal qilib kelgan “davlat – jamiyat – inson”
tamoyili “inson – jamiyat – davlat” tamoyiliga o‘zgartirilmoqda.
Prezident Shavkat Mirziyoev taqdim etgan Yangi O‘zbekistonning 2022–2026
yillarga mo‘ljallangan taraqqiyot strategiyasi loyihasida belgilab berilgan ustuvor
yo‘nalishlar va eng muhim vazifalarning atroflicha tahlili shundan dalolat beradi.
Avvalambor, loyihasi muhokama qilinayotgan asosiy tarixiy hujjatning nomi –
“Yangi
O‘zbekiston
tarraqiyot
strategiyasi”
deyiladi.
Prezidentimiz inauguratsiya nutqida qayd etganidek, o‘tgan saylov davomida
davlatimiz rahbarining “Yangi O‘zbekiston strategiyasi” nomli yangi kitobi
birinchi navbatda Tadbirkorlar harakati – O‘zbekiston Liberal-demokratik partiyasi
elektorati o‘rtasida o‘ziga xos umumxalq muhokamasidan o‘tkazildi.
Yangi O‘zbekiston strategiyasida 2017 yil fevralida Prezidentimizning
Farmoni bilan tasdiqlanib, 5 yil davomida hayotga izchil tatbiq etilgan
Harakatlar strategiyasi doirasida erishilgan yutuqlar, xususan, asosiy
natijalarga oid dalil va raqamlar ham keltirilgan.
Bitta raqamga e’tibor qarataylik: Harakatlar strategiyasini ijro etish uchun 300
dan ortiq qonun va kodeks, Prezidentimizning 4 mingdan ortiq farmon va qarorlari
qabul qilingan. Shu tariqa Harakatlar strategiyasi yakuniga kelib, Yangi
O‘zbekiston poydevorining huquqiy asoslari yaratildi.
Yangi hujjat – Yangi O‘zbekiston taraqqiyot strategiyasi endi Yangi
O‘zbekistonning poydevorini tiklash va binosini qurishga qaratilgan. Bu buyuk
bunyodkorlik jarayoni 2026 yilgacha bo‘lgan davrni qamrab oladi va yilma-yil
amalga oshirib boriladi. Jamoatchilik muhokamalari shu yil 15 yanvarda
yakunlanadigan mazkur Taraqqiyot strategiyasi zamirida qanday ma’no-mohiyat
mujassam, degan savol tug‘ilishi tabiiy. Avvalambor, “Yangi O‘zbekiston
taraqqiyot
strategiyasi”,
degan
nomning
mazmun-mohiyatiga
muxtasar
to‘xtalamiz. Zero, bu nomning kelib chiqishi, fikrimizcha, bir qator muhim
omillarga borib taqaladi. Birinchi omil: ushbu nom Yangi O‘zbekiston taraqqiyot
strategiyasi – Harakatlar strategiyasining mantiqiy davomi ekanini anglatadi. Agar
Harakatlar strategiyasida 5 ta ustuvor yo‘nalish belgilab olingan bo‘lsa, Taraqqiyot
strategiyasida ham ushbu ustuvor yo‘nalishlar davomiyligi saqlab qolingan.
Shu bilan bir qatorda, taraqqiyot o‘zgarishlarining yangi tarixiy bosqichda
davom ettirilishi ko‘zda tutilgan holda, Taraqqiyot strategiyasiga 2 ta yangi ustuvor
yo‘nalish qo‘shilyapti. Bulardan biri – ma’naviy taraqqiyotni ta’minlash bilan
bog‘liq bo‘lsa, ikkinchisi – O‘zbekistonning dunyoda yuz berayotgan global
muammolarga munosabati negizida belgilangan yangi ustuvor yo‘nalishdir.
Shunday qilib, Yangi O‘zbekistonning 2022–2026 yillarga mo‘ljallangan
taraqqiyot strategiyasida quyidagi yettita ustuvor yo‘nalish nazarda tutilgan:
birinchi ustuvor yo‘nalish – inson qadrini yuksaltirish va erkin fuqarolik
jamiyatini yanada rivojlantirish orqali xalqparvar davlat barpo etish;
ikkinchi ustuvor yo‘nalish – mamlakatimizda adolat va qonun ustuvorligi
tamoyillarini taraqqiyotning eng asosiy va zarur shartiga aylantirish;
uchinchi ustuvor yo‘nalish – milliy iqtisodiyotni rivojlantirish, uning o‘sish
sur’atlarini zamon talablari darajasida ta’minlash;
to‘rtinchi ustuvor yo‘nalish – adolatli ijtimoiy siyosat yuritish, inson
kapitalini rivojlantirish;
beshinchi ustuvor yo‘nalish – ma’naviy taraqqiyotni ta’minlash, ushbu
sohani tubdan isloh etish va yangi bosqichga olib chiqish;
oltinchi
ustuvor
yo‘nalish
– umumbashariy
muammolarga
milliy
manfaatlardan kelib chiqqan holda yechim topish;
yettinchi ustuvor yo‘nalish – mamlakatimiz xavfsizligi va mudofaa
salohiyatini kuchaytirish, ochiq va pragmatik, faol tashqi siyosat olib borish.
Ikkinchi omil: Yangi O‘zbekiston taraqqiyot strategiyasida “Harakatlar
strategiyasidan – Taraqqiyot strategiyasi sari” tamoyili ilgari surilayotgani
bejiz emas. Chunki, avvalo, Harakatlar strategiyasidagi har bir yo‘nalishni
taraqqiyotning yangi bosqichida mantiqiy va izchil asosda rivojlantirish hamda
yangi ustuvor yo‘nalishlarda muhim natijalarga erishish ko‘zda tutilmoqda.
Taraqqiyot strategiyasida asosiy e’tibor, bir tomondan, fuqarolik jamiyatini
rivojlantirishga doir qonunlar, kodekslar, konsepsiya va dasturlar qabul qilinishiga
qaratilgan.
Ikkinchi tomondan, unda qonun ustuvorligini taminlash, konstitutsiyaviy
islohotni hayotga izchil tatbiq etish, milliy iqtisodiyotni rivojlantirish, kuchli
ijtimoiy siyosatni amalga oshirish, manaviyatni rivojlantirish, shuningdek, global
muammolarga O‘zbekistonning munosabati, xavfsizlik va tashqi siyosat borasidagi
muhim vazifalar qamrab olingan.
Eng asosiysi, Yangi O‘zbekiston taraqqiyot strategiyasidagi 7 ustuvor
yo‘nalishning
bosh
g‘oyasi
–
inson
qadrini
ta’minlashdir.
Chunki,
Prezidentimizning saylovoldi dasturidagi asosiy g‘oya ham “Inson qadri
uchun” tamoyili edi.
Uchinchi omil: inson qadrini joyiga qo‘yishni qonuniy va tashkiliy-huquqiy
yo‘llar bilan hayotimizning barcha sohalarida milliy, mintaqaviy va xalqaro
hamkorlik darajalarida qanday qilib amalga oshirish kerak? Taraqqiyot
strategiyasida bu dolzarb savolga juda ko‘plab aniq maqsadlarga qaratilgan amaliy
javoblar bor.
Harakatlar strategiyasining har bir ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha hozirgi kunga qadar
26 ta konsepsiya va bir qator dasturlar qabul qilingan bo‘lsa, kelgusida Taraqqiyot
strategiyasi doirasida 13 ta kodeks, 12 ta qonun, ya’ni har bir ustuvor yo‘nalishda
zarur qonun hujjatlari qabul qilinishi ko‘zda tutilgan. Jumladan, Tadbirkorlik
kodeksining ishlab chiqilishi – yurtimizda tadbirkorlikni rivojlantirish va
tadbirkorlar huquqlarini to‘liq himoya qilishning mustahkam qonuniy asosiga
aylanadi. Bo‘lajak Nodavlat notijorat tashkilotlari to‘g‘risidagi kodeksda fuqarolik
jamiyatining huquqiy mezonlari o‘z aksini topadi.
Axborot kodeksi – shu vaqtga qadar amal qilayotgan ommaviy axborot
vositalari, jurnalistlar faoliyati, axborot va so‘z erkinligiga bag‘ishlangan o‘ndan
ortiq qonun kodifikatsiya qilingan yagona va yaxlit qonun hujjati sifatida qabul
qilinishining natijasi bo‘ladi.
To‘rtinchi omil: Yangi O‘zbekiston tarraqqiyot strategiyasining nafaqat
nomlanishi, ayni chog‘da unda belgilangan ustuvor yo‘nalishlar va muhim
vazifalar ham milliy yoki mintaqaviy miqyosdagina emas, balki global darajada
ulkan ahamiyatga molik xalqaro hujjatlar bilan uyg‘un va hamohangdir.
irlashgan Millatlar Tashkiloti 2015-2030 yillarda Barqaror taraqqiyot maqsadlarini
elon qilgan. Bu xalqaro hujjat o‘zbek tilida “Barqaror taraqqiyot maqsadlari” yoki
“Barqaror rivojlanish maqsadlari”, degan nomlar bilan sizu bizga yaxshi tanish.
Dastlab Harakatlar strategiyasida, endilikda esa Taraqqiyot strategiyasida ham
O‘zbekiston bajarishni o‘z zimmasiga olgan BMT Barqaror taraqqiyot
maqsadlarini mamlakatimiz hayotiga tatbiq etishning aniq taktika va strategiyalari
belgilab berilmoqda.
Boshqacha aytganda, O‘zbekiston tashqi xalqaro munosabatlarning teng
huquqli a’zosi sifatida o‘zining BMT Barqaror taraqqiyot maqsadlari bilan
hamohang holda rivojlanishi, bu boradagi o‘ziga xos o‘rni va ahamiyati, yanada
muhimi, ibratli tajribasini butun dunyoga ko‘rsata oldi. O‘z navbatida, Yangi
O‘zbekiston tarraqqiyot strategiyasi ushbu muhim taraqqiypravar jarayon uzluksiz
davom etayotganidan dalolat beradi.
Bugungi kunda xalqaro hamjamiyat tomonidan Taraqqiyot huquqi
to‘g‘risidagi konvensiya loyihasi ishlab chiqilyapti. Qolaversa, 35 yildan buyon
Taraqqiyot huquqi to‘g‘risidagi deklaratsiya amal qilmoqda. Shu ma’noda,
O‘zbekiston Prezidenti taqdim etayotgan Taraqqiyot strategiyasi xalqaro
hamjamiyatning rivojlanish tendensiyalariga, butun dunyoning taraqqiyot
trendlariga to‘la mos keladi. Shuni ham aytish joizki, O‘zbekiston Respublikasi
Oliy Majlisi palatalarining qo‘shma qarori bilan Barqaror taraqqiyot maqsadlarini
amalga oshirish bo‘yicha konstitutsiyaviy parlament komissiyasi tuzilgan.
Parlament komissiyasi Barqaror taraqqiyot maqsadlari ijro etilishini parlament
nazorati yo‘li bilan ta’minlamoqda. Binobarin, Taraqqiyot strategiyasini amalda
tatbiq etishda ham parlamentning roliga alohida e’tibor qaratilayotgani juda
muhim. Jamoatchilik muhokamalari yakunlari bo‘yicha kelib tushgan taklif va
tavsiyalar asosida maromiga yetkazilganidan so‘ng davlatimiz rahbari tomonidan
imzolanishi
kutilayotgan “Yangi
O‘zbekistonning
2022-2026
yillarga
mo‘ljallangan taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi farmon asosida:
birinchidan, Yangi O‘zbekistonning 2022-2026 yillarga mo‘ljallangan taraqqiyot
strategiyasi;
ikkinchidan, Yangi O‘zbekistonning 2022–2026 yillarga mo‘ljallangan taraqqiyot
strategiyasini 2022 yilda amalga oshirish bo‘yicha “yo‘l xaritasi”;
uchinchidan, Yangi O‘zbekistonning 2022–2026 yillarga mo‘ljallangan taraqqiyot
strategiyasini amalga oshirish bo‘yicha milliy komissiya tarkibi tasdiqlanadi.
Xususan,
Yangi
O‘zbekiston
taraqqiyot
strategiyasi
loyihasining
11-
maqsadida “Xalq bilan muloqotning samarali mexanizmlarini takomillashtirish”
muhim vazifa etib belgilanmoqda.
Xalq bilan ochiq muloqotning mexanizmlarini yanada takomillashtirish,
muhim qarorlarni jamoatchilik fikrini inobatga olgan holda qabul qilish amaliyotini
kengaytirish, davlat organlariga kelib tushgan murojaatlarni ko‘rib chiqish
jarayonini raqamlashtirish, murojaatlarni tezkor va sifatli ko‘rib chiqilishini
ta’minlash ko‘zda tutilmoqda.
Eng asosiysi, Yangi O‘zbekistonning 2022–2026 yillarga mo‘ljallangan taraqqiyot
strategiyasini
2022
yilda
amalga
oshirish
bo‘yicha
“yo‘l
xaritasi”
loyihasida “Davlat xalqqa xizmat ko‘rsatishi shart” g‘oyasini tatbiq etishni nazarda
tutuvchi “Xalqchil davlat” milliy dasturini ishlab chiqish vazifasi zimmamizga
yuklangani bejiz emas.
Albatta, ushbu Dastur loyihasi, ilg‘or xorijiy davlatlarning tajribasini
inobatga olgan holda, belgilangan muddatda ishlab chiqiladi va taqdim etiladi.
“Yo‘l xaritasi” loyihasida yana bir muhim vazifa – Xalq qabulxonalarining
huquqiy
maqomini
takomillashtirish masalasi
uchun
mas’ul
etib
belgilanganmiz. Xalq
qabulxonalari
faoliyatining
huquqiy
asoslarini
takomillashtirish
va
ularning
davlat
boshqaruvi
tizimidagi
maqomini
mustahkamlashga qaratilgan Konstitutsiyaviy qonunni qabul qilish bo‘yicha
ishlarni allaqachon boshlab yubordik.
Xalq bilan bevosita muloqot qilish, yurtdoshlarimizning dardu tashvishlari,
muammolarini ijobiy hal etish bo‘yicha mutlaqo yangi demokratik tizim – Xalq
qabulxonalari o‘tgan besh yilda faoliyat yuritib kelmoqda va o‘zini oqladi.
Bundan tashqari barcha davlat organlari faoliyatida “xalq dardiga kuloq solish”,
muammolarni joyida hal etish va xalqni rozi qilish bo‘yicha samarali ishlar
qilinmoqda.
Yangi
O‘zbekiston
taraqqiyot
strategiyasi
loyihasining 12-maqsadi
“Ta’sirchan jamoatchilik nazoratini amalga oshirishning tashkiliy-huquqiy
asoslarini takomillashtirish” deb nomlangani bejiz emas. Zero, bu o‘rinda
ommaviy axborot vositalarining roli va jurnalistlarning kasbiy faoliyati himoyasini
yanada kuchaytirish, odamlarni qiynayotgan muammolar hamda islohotlarning
ijrosi ahvolini o‘rganishda ijod ahli mehnatidan samarali foydalanish ko‘zda
tutilmoqda. Bularning barchasi, o‘z navbatida, yurtimizda ta’sirchan jamotchilik
nazoratini o‘rnatishga xizmat qiladi.