Yangi O’zbekistonda ijtimoiy sohani rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlari
Yuklangan vaqt
2024-03-31
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
20
Faytl hajmi
35,9 KB
Yangi O’zbekistonda ijtimoiy sohani rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlari
Режа:
1.
2017-2021
yillarga
mo‘ljallangan
O‘zbekiston
Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishlari bo‘yicha Harakatlar Strategiyasida
ijtimoiy sohani rivojlantirish bo‘yicha vazifalarning belgilanishi.
2.
Sog‘liqni saqlash sohasidagi islohotlar va ularning natijalari.
3.
Fan va ta’lim sohasidagi islohotlar. Maktabgacha ta’lim sohasini isloh qilish
maqsadida besh yillik alohida dastur.
4.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Oliy ta’lim tizimini yanada
rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qaror va Farmonlari.
5.
Madaniyat va sport sohasidagi islohotlarning amalga oshirilishi.
6.
Yoshlarga oid davlat siyosati va xotin-qizlar huquq va manfaatlarini
ta’minlash masalalari.
1
2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasining to‘rtinchi ustuvor yo‘nalishi
ijtimoiy sohani rivojlantirishga qaratilgan bo‘lib, undagi vazifalar aholi bandligi va
real daromadlarini izchil oshirib borish, ijtimoiy himoyasi va sog‘lig‘ini saqlash
tizimini takomillashtirish, xotin-qizlarning ijtimoiy-siyosiy faolligini oshirish, arzon
uy-joylar barpo etish, yo‘l-transport, muhandislik-kommunikatsiya va ijtimoiy
infratuzilmalarni rivojlantirish hamda modernizatsiya qilish bo‘yicha maqsadli
dasturlarni amalga oshirish, ta’lim, madaniyat, ilm-fan, adabiyot, san’at va sport
sohalarini rivojlantirish, yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirishdir. Shu
jihatdan ijtimoiy sohani rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlari sifatidan
quyidagilar belgilandi:
1. Oylik va maoshlar, pensiya va ijtimoiy nafaqalarning bosqichma-bosqich
oshib borilishi;
2. Aholi bandligini oshirishning samarali usullari;
3. Aholini arzon va zamonaviy uy-joylar bilan ta’minlash;
4. Aholining yashash sharoitini yaxshilash;
5. Ijtimoiy infratuzilmani modernizatsiya qilish;
6. Aholini ijtimoiy himoya qilish va sog‘liqni saqlash tizimi;
7. Ta’lim va fan sohasini rivojlantirish;
8. Yoshlarga oid davlat siyosatini takomillashtirish.
2021 yl 5 iyulda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «O‘zbek tilining
davlat tili sifatidagi nufuzi va mavqeini tubdan oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»
2019 yil 21 oktabrdagi PF-5850-son, «Turizm, sport va madaniy meros sohalarida
davlat boshqaruvi tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»
2021 yil 6 apreldagi PF-6199-son farmonlari hamda «Vazirlar Mahkamasi
faoliyatini takomillashtirishga oid qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida» 2021 yil
10 iyundagi PQ-5143-son qarorlaridan kelib chiqib, Vazirlar Mahkamasining
“O‘zbekiston Respublikasi Bosh vazirining ijtimoiy rivojlantirish masalalari
2
bo‘yicha o‘rinbosarining funksional vazifalari hamda ta’lim va sog‘liqni saqlash
masalalari, yoshlar, jamoat tashkilotlari, mahalla va oilani qo‘llab-uvvatlash
masalalari kotibiyatlari hamda ma’naviyat va davlat tililni rivojlantirish masaalari
departamenti to‘g‘risidagi Nizomlari tasdiqlandi. Ularning ayrimlariga to‘xtalib
o‘tsak:
joylarda «xalq bilan muloqot» va shaxsiy uchrashuvlar amaliyotini
takomillashtirish choralarini ko‘rish, ijtimoiy sohani yanada rivojlantirish, shu
jumladan, aholining bandligi va real daromadlari oshirilishini ta’minlashni
kafolatlovchi kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirish;
biriktirilgan vazirlik va idoralarda «mahallabay» ishlash tizimini joriy etish,
shu orqali aholining daromadli mehnat bilan bandligini ta’minlash mexanizmlarini
yangi bosqichga
olib chiqish, yoshlar
va
xotin-qizlarning tadbirkorlik
tashabbuslarini amalga oshirishga ko‘maklashishni ta’minlash;
mutasaddilik qilinadigan sohalar va tarmoqlarda iqtisodiy hamda ijtimoiy
islohotlar amalga oshirilishining samaradorligi doimiy va tizimli asosda har
tomonlama va tanqidiy tahlil qilinishini ta’minlash, aniqlangan muammolarni o‘z
vaqtida bartaraf etish va kompleks vazifalarni amalga oshirish bo‘yicha asosli
takliflar tayyorlash;
Ta’lim, sog‘liqni saqlash, yoshlar, mahalla va oilani qo‘llab-quvvatlash
masalalari kotibiyatida (keyingi o‘rinlarda — Kotibiyat), shuningdek, unga
biriktirilgan vazirliklar, idoralar hamda xo‘jalik birlashmalarida kadrlarni tanlash
tizimini takomillashtirish, xodimlar malakasini oshirish va kadrlarning amaliy
zaxirasini tayyorlashning samarali shakl va usullarini joriy etish;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «O‘zbekistonning yangi taraqqiyot
davrida ta’lim-tarbiya va ilm-fan sohalarini rivojlantirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida» 2020 yil 6 noyabrdagi PF-6108-son Farmoniga muvofiq ta’lim-tarbiya
va ilm-fan sohalarini takomillashtirish, jamiyatimizda o‘qituvchi va pedagog
xodimlar, ilmiy va ijodkor ziyolilarga bo‘lgan hurmat-e’tiborni yanada oshirish,
o‘qituvchilarning kasbiy mahoratini rivojlantirish, tizimda xususiy sektor ishtirokini
kengaytirish bo‘yicha tizimli ishlarni tashkil etish;
3
uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash sohasida islohotlar amalga oshirilishini
tizimli o‘rganishni ta’minlash, ta’lim-tarbiya jarayoniga ilg‘or o‘quv-pedagogik va
axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini, xalqaro normalar va talablarga javob
beradigan davlat ta’lim standartlarini joriy etish, o‘quv va tarbiya jarayonlarining
o‘zaro mustahkam bog‘liqligi va uzluksizligini ta’minlash, tarbiyaviy ishlarning
usullari va mazmunini takomillashtirish, ma’naviy-axloqiy tarbiyaning samarali
tashkiliy va pedagogik shakllarini joriy etish, ta’lim tizimini isloh qilish
jarayonlarini yanada rivojlantirish va chuqurlashtirish yuzasidan takliflar ishlab
chiqish;
uzluksiz ta’lim yagona tizimining muhim bo‘g‘ini sifatida maktabgacha
ta’lim tizimini yanada takomillashtirish, maktabgacha ta’lim muassasalari
tarmoqlarini kengaytirish va ularning moddiy-texnik bazasini mustahkamlash,
ularni malakali pedagog kadrlar bilan ta’minlash, ta’lim-tarbiya jarayoniga bolalarni
har tomonlama intellektual, ma’naviy, estetik va jismoniy rivojlantirishga
yo‘naltirilgan zamonaviy ta’lim dasturlari va texnologiyalarini joriy etish, bolalarni
maktabga tayyorlash darajasini tubdan oshirish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar
amalga oshirilishini ta’minlash;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Maktabgacha ta’lim sohasida
davlat-xususiy sheriklikni rivojlantirishga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar
to‘g‘risida» 2021 yil 12 apreldagi PQ-5071-son qaroriga muvofiq davlat-xususiy
sheriklik shaklidagi nodavlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarini tashkil etish
ishlarini jadallashtirish hamda ushbu sohaga xususiy sektorni keng jalb etish orqali
maktabgacha ta’lim qamrovini oshirish bo‘yicha tizimli chora-tadbirlarni belgilash;
umumiy o‘rta va maktabgacha ta’lim sifatining yangi darajaga oshirilishini
ta’minlash, har tomonlama rivojlangan avlodni tarbiyalash, o‘quvchilarning
ma’naviy-axloqiy va intellektual rivojlanishini ta’minlash;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «O‘zbekiston Respublikasi Xalq
ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida»
2019 yil 29 apreldagi PF-5712-son Farmoniga muvofiq O‘zbekiston Respublikasida
umumiy o‘rta va maktabdan tashqari ta’limni tizimli isloh qilishning ustuvor
4
yo‘nalishlarini belgilash, o‘sib kelayotgan yosh avlodni ma’naviy-axloqiy va
intellektual rivojlantirishni sifat jihatidan yangi darajaga ko‘tarish, o‘quv-tarbiya
jarayoniga ta’limning innovatsion shakllari va usullarini joriy etishni ta’minlash;
xalq ta’limini boshqarish tizimiga zamonaviy axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari keng joriy etilishini ta’minlash, jamoatchilik nazoratining shaffofligi
va
samaradorligiga
erishish,
shu
jumladan,
barcha
muassasalarning
telekommunikatsiya
tarmoqlaridan
foydalanishini
ta’minlash,
umumiy
foydalaniladigan ma’lumotlar bazasini yaratish, ularning faoliyatini baholashning
elektron reyting tizimini joriy qilish;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Xalq ta’limi sohasidagi ilmiy-
tadqiqot faoliyatini qo‘llab quvvatlash hamda uzluksiz kasbiy rivojlantirish tizimini
joriy qilish chora-tadbirlari to‘g‘risida» 2021 yil 25 yanvardagi PQ-4963-
son qaroriga muvofiq xalq ta’limi sohasida faoliyat ko‘rsatayotgan rahbar,
mutaxassis va pedagog xodimlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish
tizimini takomillashtirish, umumiy o‘rta ta’limning ilmiy asoslarini yaratishni
ta’minlash;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Alohida ta’lim ehtiyojlari bo‘lgan
bolalarga ta’lim-tarbiya berish tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida» 2020 yil 13 oktabrdagi PQ-4860-son qaroriga muvofiq O‘zbekistonda
inklyuziv ta’limni rivojlantirish, alohida ta’lim ehtiyojlari bo‘lgan bolalarga ta’lim-
tarbiya berish tizimini takomillashtirish hamda ularga ko‘rsatiladigan ta’lim
xizmatlari sifatini yaxshilash choralarini ta’minlash;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Iqtidorli yoshlarni saralab olish
tizimi va akademik litseylar faoliyatini takomillashtirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida» 2020 yil 3 dekabrdagi PQ-4910-son qaroriga muvofiq iqtidorli
yoshlarni saralab olish tizimini rivojlantirish, ularni qo‘llab-quvvatlash uchun zarur
sharoitlar yaratish, ulg‘ayib kelayotgan yosh avlodning ilm-fanga bo‘lgan
intilishlarini rag‘batlantirish, intellektual va ijodiy salohiyatini ro‘yobga chiqarish
borasidagi islohotlarni tizimli amalga oshirish, shuningdek, akademik litseylar
faoliyatini takomillashtirish;
5
iqtisodiyot tarmoqlarida talab yuqori bo‘lgan mutaxassisliklar bo‘yicha
chuqur kasbiy bilimlarga ega bo‘lgan, chet tillarni biladigan va zamonaviy axborot-
kommunikatsiya
texnologiyalarini
qo‘llash
ko‘nikmalarini
egallagan
oliy
ma’lumotli malakali mutaxassislarni tayyorlash darajasi va sifatining ishlab
chiqarishlarni modernizatsiyalash, texnik va texnologik jihatdan qayta jihozlash
bo‘yicha investitsiya loyihalarini, hududlar va iqtisodiyot tarmoqlarini ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirish dasturlari bilan o‘zaro bog‘liq holda oshirilishini ta’minlash;
ta’lim muassasalarini oqilona joylashtirish, amalga oshirilayotgan tarmoq
dasturlarini va hududlarni kompleks rivojlantirishni hisobga olgan holda oliy,
uzluksiz boshlang‘ich, o‘rta va o‘rta maxsus professional ta’lim kadrlarini
tayyorlashning maqsadli parametrlarini shakllantirish bo‘yicha davlat va xo‘jalik
boshqaruvi organlari hamda mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyatini
muvofiqlashtirish;
dissertatsiya tadqiqotlarini attestatsiyadan o‘tkazish va ularning ilmiy va
amaliy ahamiyatini oshirish yuzasidan kompleks chora-tadbirlar amalga
oshirilishini ta’minlash;
xorijiy tillarga va kompyuter texnologiyalari hamda Internet-resurslardan
foydalanishning ilg‘or ko‘nikmalariga uzluksiz o‘qitish, o‘qitishning zamonaviy
pedagogik va axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini egallagan yuqori malakali
chet tillar o‘qituvchilarini maqsadli tayyorlash bo‘yicha kompleks chora-tadbirlarni
ta’lim tizimining barcha darajalarida amalga oshirish hamda shu asosda jahon
sivilizatsiyasi yutuqlaridan va jahon axborot resurslaridan foydalanuvchi keng
auditoriya uchun shart-sharoitlar va imkoniyatlar yaratish;
ilg‘or xorijiy tarbiyani hisobga olgan holda, oliy ta’lim muassasalarining
rahbar va pedagog kadrlarini zamonaviy talablar darajasida qayta tayyorlash hamda
ularning malakasini oshirish tizimini tashkil etish vazifalari amalga oshirilishini
ta’minlash, professor-o‘qituvchi kadrlarning pedagogik va professional darajasini
muntazam oshirish, ularning qonunchilik normalarini, nazariy ilm-fan, ilmiy va
amaliy izlanishlar, o‘qitilayotgan predmet bo‘yicha texnologik jarayon va
innovatsiyalar sohasidagi eng so‘nggi yutuqlarni, shuningdek, o‘quv jarayonini
6
tashkil etishning zamonaviy metodlarini chuqur o‘rganishiga ko‘maklashish va
rag‘batlantirish bo‘yicha tizimli ishlarni amalga oshirish;
o‘quv
jarayoniga
zamonaviy
innovatsion
pedagogika
va
ta’lim
texnologiyalarini, multimediya tizimlarini Internet jahon axborot tarmog‘idan
foydalangan holda keng joriy etish, pedagogik va ilmiy faoliyatda chet tillardan keng
foydalanish uchun pedagog kadrlarning chet tillarni amalda bilish darajasini oshirish
hisobga olingan holda malaka talablari, o‘quv rejalari va fan dasturlarini hamda
pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish metodikasi
tubdan va uzluksiz yangilab borilishini ta’minlash;
magistratura va doktorantura dasturlari bo‘yicha tanlab olish va tayyorlashni
tashkil etish, shuningdek, ta’lim, sog‘liqni saqlash, iqtisodiyot va davlat boshqaruvi
sohalarida istiqbolli mutaxassislar, shu jumladan, pedagoglar hamda ilmiy
kadrlarning dunyoning rivojlangan davlatlaridagi yetakchi ta’lim va ilmiy
muassasalarida
malakasini
oshirish
hamda
stajirovka
o‘tashi,
istiqbolli
mutaxassislarning nufuzli xorijiy ta’lim va ilmiy muassasalarida o‘qishining
monitoringini tashkil qilish, ularning O‘zbekistonda munosib ishga joylashishiga
yordam berish, mehnat faoliyati monitoringini olib borish, kasbiy jihatdan o‘sishiga
va xizmatda ko‘tarilishiga ko‘maklashish;
ta’lim, sog‘liqni saqlash, iqtisodiyot va davlat boshqaruvi, ayniqsa, yangi,
istiqbolli sohalarga xorijiy olimlar, o‘qituvchilar, muhandislar va boshqa
mutaxassislarni, shu jumladan, vatandoshlarni jalb qilishga doir takliflar ishlab
chiqish hamda tadbirlarni amalga oshirish masalalarini muvofiqlashtirish, ular
uchun qulay shart-sharoitlar yaratish, muhim muammolarni hal etish, ularning
salohiyatidan samarali foydalanishni ta’minlash;
Ta’lim va sog‘liqni saqlash masalalari kotibiyatining asosiy vazifalari
ko‘rsatilgan:
1. Uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash tizimi islohotlarini
muvofiqlashtirish sohasida:
O‘zbekiston Respublikasining «Maktabgacha ta’lim va tarbiya to‘g‘risida»
2019 yil 16 dekabrdagi O‘RQ-595-son va «Ta’lim to‘g‘risida» 2020 yil 23
7
sentabrdagi O‘RQ-637-son Qonunlari, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining
«O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish
konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida» 2019 yil 29 apreldagi PF-5712-son,
«Professional ta’lim tizimini yanada takomillashtirishga doir qo‘shimcha chora-
tadbirlar to‘g‘risida» 2019 yil 6 sentabrdagi PF-5812-son, «O‘zbekiston
Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini
tasdiqlash to‘g‘risida» 2019 yil 8 oktabrdagi PF-5847-son Farmonlariga hamda
«O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish
konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida» 2019 yil 8 maydagi PQ-4312-son qaroriga
muvofiq uzluksiz ta’lim va kadrlar tayyorlash sohasida islohotlar amalga
oshirilishini tizimli o‘rganish, ta’lim-tarbiya jarayoniga ilg‘or o‘quv-pedagogika va
axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini, xalqaro normalar va talablarga javob
beradigan davlat ta’lim standartlarini joriy etish, o‘quv va tarbiya jarayonlarining
o‘zaro mustahkam aloqasi va uzluksizligini ta’minlash, tarbiyaviy ishlarning usullari
va mazmunini takomillashtirish, ma’naviy-axloqiy tarbiyaning samarali tashkiliy va
pedagogik shakllarini joriy etish, ta’lim tizimini isloh qilish jarayonlarini yanada
rivojlantirish va chuqurlashtirish yuzasidan takliflar ishlab chiqish;
uzluksiz ta’lim yagona tizimining muhim bo‘g‘ini sifatida maktabgacha
ta’lim tizimini yanada takomillashtirish, maktabgacha ta’lim muassasalari
tarmoqlarini kengaytirish va ularning moddiy-texnik bazasini mustahkamlash,
ularni malakali pedagog kadrlar bilan ta’minlash, ta’lim-tarbiya jarayoniga bolalarni
har tomonlama intellektual, ma’naviy, estetik va jismoniy rivojlantirishga
yo‘naltirilgan zamonaviy ta’lim dasturlari va texnologiyalarini joriy etish, bolalarni
maktabga tayyorlash darajasini tubdan oshirish bo‘yicha chora-tadbirlar
kompleksini amalga oshirish;
boshlang‘ich, o‘rta va o‘rta maxsus professional ta’lim muassasalarida ta’lim
sifatini oshirishga, ta’lim jarayonini muntazam takomillashtirishga yo‘naltirilgan
chora-tadbirlarning ishlab chiqilishini va amalga oshirilishini muvofiqlashtirish;
8
umumiy o‘rta ta’lim muassasalarining 9 — 11-sinf o‘quvchilarining kasbiy
moyilligini zamonaviy tashxislash metodlarini qo‘llagan holda baholash hamda
ularni kasbga yo‘naltirish bo‘yicha ishlarni muvofiqlashtirish;
iqtisodiyot tarmoqlarida talab yuqori bo‘lgan mutaxassisliklar bo‘yicha
chuqur kasbiy bilimlarga ega bo‘lgan, chet tillarni biladigan va zamonaviy axborot-
kommunikatsiya
texnologiyalarini
qo‘llash
ko‘nikmalarini
egallagan
oliy
ma’lumotli malakali mutaxassislarni tayyorlash darajasi va sifatini ishlab
chiqarishlarni modernizatsiyalash, texnik va texnologik jihatdan qayta jihozlash
bo‘yicha investitsiya loyihalarini, hududlar va iqtisodiyot tarmoqlarini ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirish dasturlari bilan o‘zaro bog‘liq holda oshirish;
ta’lim muassasalarini oqilona joylashtirish, amalga oshirilayotgan tarmoq
dasturlarini va hududlarni kompleks rivojlantirishni hisobga olgan holda oliy,
uzluksiz boshlang‘ich, o‘rta va o‘rta maxsus professional ta’lim kadrlarini
tayyorlashning maqsadli parametrlarini shakllantirish bo‘yicha davlat va xo‘jalik
boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyatini
muvofiqlashtirish;
dissertatsiya tadqiqotlarini attestatsiyadan o‘tkazish va ularning ilmiy va
amaliy ahamiyatini oshirish yuzasidan kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirish;
ta’lim muassasalarining moddiy-texnik bazasini yanada mustahkamlash va
rivojlantirish, ularni zamonaviy o‘quv, axborot-kommunikatsiya uskunalari, o‘quv-
metodik qo‘llanmalar va adabiyotlar bilan ta’minlash, pedagog kadrlarni tayyorlash
va qayta tayyorlash, yosh istiqbolli kadrlarning yetakchi xorijiy ilmiy va ta’lim
muassasalarida o‘qishini va stajirovkadan o‘tishini tashkil etish tizimini
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish;
ta’lim
tizimining barcha
darajalarida
xorijiy
tillarga,
kompyuter
texnologiyalari va Internet resurslaridan foydalanishning ilg‘or ko‘nikmalariga
uzluksiz o‘qitish, o‘qitishning zamonaviy pedagogik va axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini egallagan malakali chet tillar o‘qituvchilarini maqsadli tayyorlash
bo‘yicha chora-tadbirlar kompleksini amalga oshirish hamda shu asosda jahon
9
sivilizatsiyasi yutuqlaridan va jahon axborot resurslaridan foydalanuvchi keng
auditoriya uchun shart-sharoitlar va imkoniyatlar yaratish;
ilg‘or xorijiy tajribani hisobga olgan holda, zamonaviy talablar darajasida
oliy ta’lim muassasalarining rahbar va pedagog kadrlarini qayta tayyorlash hamda
ularning malakasini oshirish tizimini tashkil etish, professor-o‘qituvchi kadrlarning
pedagogik va professional darajasini muntazam oshirish, ularning qonunchilik
normalarini, nazariy ilm-fan, ilmiy va amaliy izlanishlar, o‘qitilayotgan predmet
bo‘yicha texnologik jarayon va innovatsiyalar sohasidagi eng so‘nggi yutuqlarni,
shuningdek, o‘quv jarayonini tashkil etishning zamonaviy metodlarini chuqur
o‘rganishiga ko‘maklashish va rag‘batlantirish bo‘yicha tizimli ishlarni amalga
oshirish;
2. Sog‘liqni saqlash tizimi islohotlarini muvofiqlashtirish sohasida:
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «O‘zbekiston Respublikasi
sog‘liqni saqlash tizimini tubdan takomillashtirish bo‘yicha kompleks chora-
tadbirlar to‘g‘risida» 2018 yil 7 dekabrdagi PF-5590-son Farmoniga muvofiq
sog‘liqni saqlashni tashkil etish va moliyalashtirish bo‘yicha aholiga tibbiy yordam
ko‘rsatishning sifati, samaradorligi va ommabopligini tubdan oshirishni, tibbiyot
ilm-fan va texnologiyalarining zamonaviy yutuqlarini joriy etishni ta’minlaydigan
konseptual yangi modellarni shakllantirish;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Birlamchi tibbiy-sanitariya
yordami muassasalari faoliyatiga mutlaqo yangi mexanizmlarni joriy qilish va
sog‘liqni saqlash tizimida olib borilayotgan islohotlar samaradorligini yanada
oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida» 2020 yil 12 noyabrdagi PF-6110-
son Farmoniga muvofiq aholiga birlamchi tibbiy-sanitariya yordami ko‘rsatishning
sifati, samaradorligini oshirish, sog‘liqni saqlash tizimida olib borilayotgan
islohotlar samaradorligini sifat jihatdan yangi bosqichga ko‘tarish choralarini
ko‘rish;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Sog‘liqni saqlash tizimini tashkil
etishning yangi modeli va davlat tibbiy sug‘urtasi mexanizmlarini Sirdaryo
10
viloyatida joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida» 2020 yil 12 noyabrdagi PQ-4890-
son qaroriga muvofiq birlamchi tibbiy-sanitariya yordami ko‘lamini kengaytirish,
sohaga bosqichma-bosqich tibbiy sug‘urta tizimini joriy etish, tibbiy xizmatlar
bozorida zamonaviy raqobat muhitini yaratish, shu asosda aholining kafolatlangan
va sifatli tibbiy yordam olish imkoniyatlarini kengaytirish bo‘yicha tizimli chora-
tadbirlarni belgilash;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Sog‘liqni saqlash sohasida
raqamlashtirish ishlarini samarali tashkil etish chora-tadbirlari to‘g‘risida» 2021 yil
23
fevraldagi
PQ-5000-son qaroriga muvofiq,
sog‘liqni
saqlash
sohasini
raqamlashtirish va axborot tizimlari yagona kompleksini joriy etish, boshqaruv
jarayonidagi ortiqcha tartib-tamoyillarni qisqartirish, aholiga xizmatlar ko‘rsatish
sifatini oshirish, tibbiyot xodimlarining ish samaradorligini ta’minlash, shuningdek,
ushbu yo‘nalishda qabul qilingan raqamli transformatsiya qilish dasturlarini
samarali amalga oshirishni ta’minlash;
sog‘liqni saqlash tizimini yanada isloh qilish, aholiga tibbiy xizmat
ko‘rsatish darajasini oshirish, onalar va bolalar salomatligini muhofaza qilishni
ta’minlash,
qishloq
vrachlik
punktlari
hamda
fuqarolarning
kasalliklari
profilaktikasi va salomatligini muhofaza qilish bo‘yicha patronaj tibbiyot
hamshiralari ishlarining samaradorligini oshirish hisobidan aholiga, ayniqsa, qishloq
joylarda birlamchi tibbiy-sanitariya yordami ko‘rsatish sifatini yanada yaxshilash
bo‘yicha monitoring tashkil etilishi va chora-tadbirlar ko‘rilishini ta’minlash;
tez tibbiy yordam xizmati samaradorligini, uning tomonidan ko‘rsatiladigan
xizmatlarning tezkorligi va sifati oshirilishini, uni eng yangi diagnostika va davolash
uskunalari bilan tizimli asosda qayta jihozlash, zamonaviy mobil tibbiyot uskunalari
va aloqa vositalari bilan jihozlangan ixtisoslashtirilgan avtotransport bilan to‘liq
ta’minlash;
aholining reproduktiv salomatligini yanada mustahkamlash, onalar, bolalar
va o‘smirlar salomatligini muhofaza qilish, perinatal va skrining markazlarning
moddiy-texnik bazasini mustahkamlash bo‘yicha davlat va xo‘jalik boshqaruvi
11
organlari, mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari hamda boshqa tashkilotlar
faoliyatini muvofiqlashtirish;
aholiga yuqori texnologiyali tibbiy yordam ko‘rsatish, ilg‘or xorijiy tajribani
sog‘liqni saqlash amaliyotiga keng joriy etish bo‘yicha respublika ixtisoslashtirilgan
ilmiy-amaliy
tibbiyot
markazlari
faoliyatining
samaradorligi
oshirilishini
ta’minlash;
aholini ekologik xavfsiz, sog‘lom va balansli oziq-ovqat bilan ta’minlash,
sog‘lom ovqatlanish masalalari bo‘yicha aholining turli guruhlari uchun ovqatlanish
bilan bog‘liq kasalliklar tarqalishini kamaytirishga, tegishli fundamental
tadqiqotlarni ustuvor rivojlantirishga, homilador va emizikli ayollar, shuningdek, 3
yoshgacha bo‘lgan bolalarning to‘laqonli ovqatlanishini ta’minlashga, davolash
jarayonining ajralmas qismi sifatida davolash-profilaktika muassasalarida parhezli
(davolash va profilaktika) ovqatlanishni yaxshilashga yo‘naltirilgan ta’lim
dasturlarini ishlab chiqish masalalari bo‘yicha davlat siyosatining amalga
oshirilishini ta’minlash;
aholining reproduktiv salomatligini yanada mustahkamlash, sog‘lom
turmush tarzi va jismoniy faollik tamoyillarini targ‘ib etish va joriy qilish asosida
mehnatga layoqatli aholi, keksa kishilarning sog‘lig‘ini yaxshilash, jarohatlanishni
kamaytirish bo‘yicha profilaktika tadbirlarini takomillashtirish, fuqarolarning o‘z
sog‘lig‘i uchun shaxsiy mas’uliyatini kuchaytirish, gerontologiya, aholining gender
va yosh xususiyatlari masalalarida zamonaviy ilmiy yondashuvlarni joriy etish yo‘li
bilan aholi salomatligining muhim tibbiy-demografik tavsifi sifatida uzoq umr
ko‘rishga yo‘naltirilgan kompleks chora-tadbirlarning amalga oshirilishini
ta’minlash;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Keksalar va nogironligi bo‘lgan
shaxslarni ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash, «Saxovat» va «Muruvvat» internat uylari
tizimini yanada rivojlantirish to‘g‘risida» 2021 yil 25 martdagi PF-6195-
son Farmoniga muvofiq keksalar va nogironligi bo‘lgan shaxslarni davlat
tomonidan ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash tizimini yanada takomillashtirish, ijtimoiy
12
himoya va tibbiy-ijtimoiy yordamning zamonaviy mexanizmlarini amalga
oshirishda yangi yondashuvlarni joriy etish choralarini ko‘rish;
keksa avlodning mamlakat ijtimoiy-siyosiy hayotida to‘la huquqli ishtirok
etishi uchun shart-sharoitlar yaratish, tinchlik va osoyishtalikni ta’minlash, yoshlarni
xalqimizning ko‘p asrlik an’analarini hurmat qilish, Vatanga muhabbat, keksa
avlodga hurmat ruhida tarbiyalashda ularning rolini oshirish bo‘yicha chora-
tadbirlar kompleksining tizimli asosda amalga oshirilishini ta’minlash;
keksa avlod vakillariga g‘amxo‘rlik va e’tiborni kuchaytirish, katta
yoshdagilarga tibbiy va ijtimoiy xizmat ko‘rsatish darajasi va sifatini oshirish,
ularning hayoti, faoliyati va dam olishini tashkil etish tizimining ishlashini sifat
jihatidan yangi darajaga ko‘tarish uchun qulay tashkiliy-huquqiy shart-sharoitlar
yaratish;
keksalarning hayoti darajasini oshirish sohasida davlat siyosatining ustuvor
yo‘nalishlarini amalga oshirish, pensiyaga chiqqandan keyin ularning yuqori
ijtimoiy faolligini, shu jumladan, mamlakat ijtimoiy-siyosiy hayotidagi ishtirokini
va davlat organlari faoliyati ustidan jamoatchilik nazoratini amalga oshirishdagi
ishtirokini qo‘llab-quvvatlashni ta’minlash;
tug‘ma va irsiy kasalliklarning yuzaga kelish sabablarini o‘rganish va oldini
olish, respublika hududlaridagi ijtimoiy, tabiiy-iqlim sharoitlariga xos bo‘lgan
kasalliklarni o‘rganish masalalarida mamlakatimiz tibbiyot ilm-fanini rivojlantirish
hamda ularning oldini olish bo‘yicha amaliy chora-tadbirlar amalga oshirilishini
ta’minlash;
respublikada sanitariya-epidemiologik holat va radiatsion vaziyatning
monitoringini tashkil etish va amalga oshirish, kelgusida aholi sog‘lig‘ini
mustahkamlashga, yashash muhiti omillarining insonga zararli ta’sirini bartaraf
etishga, atmosfera havosi, tuproq, suv ta’minoti manbalari, oziq-ovqat mahsulotlari
ifloslanishining oldini olishga yo‘naltirilgan kompleks sanitariya-gigiyena,
epidemiyaga qarshi va tashkiliy tadbirlar amalga oshirilishini ta’minlash;
eng avvalo, zararlanish manbalari profilaktikasi va ularni bartaraf etishga,
o‘ta xavfli yuqumli kasalliklar tarqalishining oldini olishga yo‘naltirilgan preventiv
13
chora-tadbirlarni amalga oshirish hisobidan aholini virusli va yuqumli kasalliklardan
himoya qilish tizimining samaradorligi va ishonchliligini oshirishni ta’minlash;
binolar va inshootlar, suv ta’minoti tizimlari, kanalizatsiya, oqova suvlarni
tozalash, gidrotexnik inshootlar va boshqa obyektlarni loyihalashtirish, qurish,
rekonstruksiya qilishda, xomashyoning yangi turlarini, oziq-ovqat mahsulotlarini,
sanoat buyumlarini, qurilish materiallarini, ionlashtiruvchi nurlanish manbalarini,
kimyoviy moddalar, biologik vositalar, tibbiy va immunobiologik preparatlarni
ishlab chiqarish va qo‘llashda sanitariya normalari, qoidalari va gigiyenik
normativlarga rioya etilishi yuzasidan nazoratni ta’minlash;
mamlakat
farmatsevtika
sanoatini
yanada
rivojlantirish,
uning
raqobatbardoshligini va eksport salohiyatini oshirish, farmatsevtika mahsulotlari
ishlab chiqarishni ko‘paytirishning yuqori va barqaror o‘sish sur’atlarini ta’minlash,
farmatsevtika sanoati uchun mutaxassislarni tayyorlash va qayta tayyorlash tizimini
takomillashtirishga,
shuningdek,
aholining
hamda
davolash-profilaktika
muassasalarining sifatli, samarali, xavfsiz va arzon dori-darmonlar hamda tibbiyot
buyumlari bilan ta’minlanishini yaxshilashga yo‘naltirilgan samarali dori-darmon
siyosati amalga oshirilishini ta’minlash;
farmatsevtika ishlab chiqarishini tarkibiy o‘zgartirish, modernizatsiyalash va
diversifikatsiyalashni,
farmatsevtika
tarmog‘i
korxonalarida
korporativ
boshqaruvning zamonaviy usullarini joriy etish, dori-darmonlar va tibbiyot
buyumlari ishlab chiqarishni mahalliylashtirishni yanada chuqurlashtirish,
farmatsevtika sanoatini modernizatsiyalashga, texnik va texnologik jihatidan
yangilashga yo‘naltirilgan strategik muhim loyihalarni amalga oshirish uchun
xorijiy investitsiyalar va kreditlarni faol jalb etish bo‘yicha kompleks chora-tadbirlar
amalga oshirilishini ta’minlash;
farmatsevtika
sanoati
korxonalarida
sifat
menejmentini
yanada
rivojlantirish, ma’naviy va jismoniy eskirgan asbob-uskunalar yangilanishini
ta’minlash, respublikada dori-darmonlarning yuqori sifatiga va raqobatbardoshli
narxiga erishishni hisobga olgan holda, farmatsevtika mahsulotlarini ishlab
14
chiqarish xarajatlari va energiya sarfi hajmini qisqartirish hamda ularning tannarxini
pasaytirish;
Yoshlarni qo‘llab-quvvatlash sohasida:
Yoshlarga oid davlat siyosatini amalga oshirishda, shuningdek, «Yoshlarga
oid davlat siyosati to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuni ijrosini
ta’minlashni tashkil etishda davlat boshqaruvi va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat
organlarining nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa
institutlari bilan samarali o‘zaro hamkorligini tashkil etish;
yoshlarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish,
ularni milliy va umuminsoniy qadriyatlarni hurmat qilish ruhida tarbiyalash,
ularning ongida mustaqillik, milliy o‘zlikni anglash g‘oyalariga sodiqlik, Vatanga
muhabbat va uning taqdiriga daxldorlik, fidoyilik tuyg‘ularini qaror toptirish, ularni
turli mafkuraviy tahdidlardan himoya qilish chora-tadbirlarini amalga oshirish;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «O‘zbekiston Respublikasida
yoshlarga oid davlat siyosatini tubdan isloh qilish va yangi bosqichga olib chiqish
chora-tadbirlari to‘g‘risida» 2020 yil 30 iyundagi PF-6017-son Farmoniga muvofiq
O‘zbekistonda yoshlarga oid davlat siyosatini yangi bosqichga olib chiqish, yoshlar
sohasidagi muammolarga samarali yechimlar ishlab chiqish, vakolatli organlar
faoliyatini samarali tashkil etish va muvofiqlashtirishni ta’minlash;
O‘zbekistonda yoshlarga oid davlat siyosatini 2025 yilgacha rivojlantirish
konsepsiyasinining samarador va natijali ijrosini ta’minlash;
demokratik davlat va kuchli fuqarolik jamiyatini qurishda yoshlarning faol
ishtirokini oshirish, ularning mustaqil fikrlaydigan, yuksak ma’naviyatga, qat’iy
hayotiy nuqtai nazarga, keng dunyoqarashga va chuqur bilimga ega bo‘lgan,
o‘zining butun kuchi, bilimi va salohiyatini xalq manfaatlari yo‘lida sarflashga,
mamlakat kelajagi uchun mas’uliyatni o‘z zimmasiga olishga qodir bo‘lgan
tashabbuskor, g‘ayratli yoshlar safini kengaytirish bo‘yicha zarur chora-tadbirlar
ko‘rish;
o‘sib
kelayotgan
avlodni
yigit
va
qizlarning
ichki
immuniteti
shakllanishining muhim omillari bo‘lgan keng dunyoqarashga, mustahkam bilimga,
15
qat’iy e’tiqodga ega bo‘lgan, yuqori malakali va jismonan sog‘lom qilib voyaga
yetkazishga yo‘naltirilgan yoshlarga oid siyosatni yanada takomillashtirish ishlarini
tizimli amalga oshirish;
o‘sib kelayotgan avlod tarbiyasida yoshlar tashkilotlarining rolini
kuchaytirishga yo‘naltirilgan kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirishda yoshlar
tashkilotlari faoliyatini samarali muvofiqlashtirishni ta’minlash, yoshlarning
huquqiy madaniyati va ijtimoiy-iqtisodiy faolligini oshirish;
yoshlarning o‘qishga va badiiy adabiyotga qiziqishini yanada oshirish yo‘li
bilan ularda turli mafkuraviy tahdidlarga, jumladan, diniy ekstremizm, terrorizm,
«ommaviy madaniyat» va boshqa yot g‘oyalarga qarshi mustahkam immunitetni
shakllantirish,
ularning
huquqiy
bilimlarini
va
axborot-kommunikatsiya
texnologiyalaridan foydalanish madaniyatini oshirish;
yosh avlodning ijodiy va intellektual salohiyatini aniqlash, rivojlantirish va
amalga oshirish sohasida kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirish bo‘yicha
tizimli ishlarni tashkil etish, yigit va qizlarni, yosh oilalarni ijtimoiy qo‘llab-
quvvatlash, ular uchun munosib shart-sharoitlar yaratish;
mamlakatda amalga oshirilayotgan islohotlarda faol ishtirok etayotgan va
xalq manfaatlari uchun sadoqat bilan xizmat qilayotgan yosh, malakali,
tashabbuskor, tadbirkor, uddaburon, vijdonli va fidoyi rahbar kadrlarni tayyorlash
bo‘yicha kompleks chora-tadbirlarni amalga oshirish, bunday kadrlar zaxirasini
yaratish va ularni davlat va xo‘jalik boshqaruvi organlarida mas’ul lavozimlarga
ko‘tarish;
«Yoshlar daftari»ga kiritilgan ijtimoiy himoyaga, iqtisodiy va psixologik
qo‘llab-quvvatlashga muhtoj va ishsiz yoshlarni har tomonlama qo‘llab-quvvatlash,
ish bilan bandligini ta’minlashda ko‘maklashish, shu jumladan, tarmoq va hududiy
investitsiya
dasturlariga
kiritilgan
loyihalarda,
hududlardagi
tadbirkorlik
subyektlarida mavjud bo‘sh ish o‘rinlariga joylashtirish;
«Ishga marhamat» monomarkazlari, kasb-hunarga o‘qitish markazlari,
mahalla aholisini kasb-hunarga o‘qitish maskanlarida kasb-hunarga bepul o‘qitish
va tadbirkorlik kurslarida o‘qib, maxsus sertifikat olgan yoshlarga imtiyozli davr
16
bilan mikrokreditlar ajratishida ko‘maklashish hamda mamlakatimizdagi oliy ta’lim
muassasalarida ta’lim olayotgan, «Temir daftar»ga kiritilgan oilalar farzandlarining
to‘lov-kontrakt summasini belgilangan talablar asosida to‘lab berilishini tashkil
etish;
3. Mahalla va oilani qo‘llab-quvvatlash sohasida:
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Jamiyatda ijtimoiy-ma’naviy
muhitni sog‘lomlashtirish, mahalla institutini yanada qo‘llab-quvvatlash hamda oila
va xotin-qizlar bilan ishlash tizimini yangi darajaga olib chiqish chora-tadbirlari
to‘g‘risida» 2020 yil 18 fevraldagi PF-5938-son Farmoniga muvofiq oila va xotin-
qizlar bilan ishlash tizimini yangi darajaga olib chiqish, nuroniylar ijtimoiy faolligini
oshirish, mahallani jinoyatchilikdan xoli hududga aylantirishda fuqarolarning o‘zini
o‘zi boshqarish organlari roli va mavqeini yanada mustahkamlash choralarini
ko‘rish;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Aholi muammolari bilan
ishlashda mahalla institutining mavqeini tubdan oshirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida» 2019 yil 2 apreldagi PF-5700-son Farmoniga muvofiq mahallaning
jamiyat boshqaruvidagi o‘rni va faoliyati samaradorligini oshirish, fuqarolar
yig‘inlari ishini tashkil etishning zamonaviy mexanizmlarini joriy qilish, sohaga
malakali, boy hayotiy tajribaga ega va fidoyi kadrlarni jalb etish choralarini ko‘rish;
fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlarining jamiyatdagi o‘rni va rolini
kuchaytirish, ularning ish faoliyati samaradorligini sifat jihatidan yangilash, ularni
qo‘llab-quvvatlash va rivojlantirish, ularning huquq va qonuniy manfaatlarini
himoya qilish hamda faoliyatini muvofiqlashtirish bo‘yicha samarali mexanizmlarni
joriy etish choralarini ko‘rish;
oila va xotin-qizlar bilan ishlash tizimini yangi darajaga olib chiqish, oila
institutini mustahkamlash bo‘yicha, eng avvalo, «Sog‘lom oila — sog‘lom jamiyat»
konseptual g‘oyasini hayotga tatbiq etishga yo‘naltirilgan yagona davlat
siyosatining olib borilishini ta’minlash;
17
xotin-qizlarni qo‘llab-quvvatlashga doir davlat siyosatining samarali ijrosini
ta’minlash, ularning huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish hamda
mamlakatning ijtimoiy-siyosiy hayotidagi roli va faolligini oshirish;
nogironligi bo‘lgan shaxslarni ijtimoiy himoya qilishda kompleks
yondashuvning ishlab chiqilishi va joriy etilishini, shu jumladan, nogironlikni
aniqlashning tibbiy modelidan nogironligi bo‘lgan shaxslarni ijtimoiy qo‘llab-
quvvatlash hamda reabilitatsiya qilish dasturlarini ishlab chiqishda ularning
farovonligiga ta’sir ko‘rsatadigan barcha omillar hisobga olinadigan ijtimoiy
modelga o‘tishni ta’minlash;
ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashning yuqori samaradorligiga va uning murakkab
hayotiy vaziyatga tushib qolgan muayyan shaxslar hamda oilalar ehtiyojlariga mos
kelishiga erishish uchun ijtimoiy himoya qilish tizimining barcha darajalarida
professional ijtimoiy faoliyat ishlab chiqilishi va joriy etilishini muvofiqlashtirish;
«Ayollar daftari»ga kiritilgan ijtimoiy himoyaga muhtoj ishsiz xotin-qizlarni
kasb-hunarga o‘qitishda, bandligini ta’minlashda, tomorqadan daromad manbai
sifatida foydalanishida va ularni tadbirkorlikka jalb etish uchun kredit ajratilishi,
boquvchisini yo‘qotgan va ehtiyojmand ijtimoiy yordamga muhtoj nogironligi
bo‘lgan va qaramog‘ida bir va undan ortiq nogironligi bo‘lgan bolalari bo‘lgan
yolg‘iz xotin-qizlarga moddiy yordamlar berilishida amaliy ko‘maklashishni
nazorat qilish;
nogironligi
bo‘lgan
xotin-qizlarning
uy-joylarini
ta’mirlashga
ko‘maklashish, noturar joylarda istiqomat qilayotgan ayollarni uy-joy bilan
ta’minlash choralari ko‘rilishida ko‘maklashish, tibbiy himoyaga muhtoj
ehtiyojmand xotin-qizlarning sog‘lig‘ini tiklashiga ko‘maklashish hamda huquqlari
va qonuniy manfaatlari buzilgan xotin-qizlarga huquqiy yordam ko‘rsatish hamda
ijtimoiy muammolari mavjud xotin-qizlarga psixologik maslahatlar berilishida
ko‘maklashish borasidagi ishlarni tashkil etish;
4. Маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш ва давлат
тилини ривожлантириш фаолиятини мувофиқлаштириш соҳасида:
18
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Ma’naviy-ma’rifiy ishlar tizimini
tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida» 2021 yil 26 martdagi PQ-5040-
son qaroriga muvofiq ezgulik va insonparvarlik tamoyiliga asoslangan «Milliy
tiklanishdan — milliy yuksalish sari» g‘oyasini keng targ‘ib etish orqali jamiyatda
sog‘lom dunyoqarash va bunyodkorlikni umummilliy harakatga aylantirish
choralarini ko‘rish;
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining «Mamlakatimizda o‘zbek tilini
yanada rivojlantirish va til siyosatini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»
2020 yil 20 oktabrdagi PF-6084-son Farmoniga muvofiq o‘zbek tilining xalqimiz
ijtimoiy hayotida va xalqaro miqyosdagi obro‘-e’tiborini tubdan oshirish,
mamlakatimizda davlat tilini to‘laqonli joriy etishni ta’minlash, O‘zbekistondagi
millat va elatlarning tillarini saqlash va rivojlantirish, davlat tili sifatida o‘zbek tilini
o‘rganish uchun shart-sharoitlar yaratish, o‘zbek tili va til siyosatini
rivojlantirishning strategik maqsadlari, ustuvor yo‘nalish va vazifalarining amalga
oshirilishini ta’minlash;
ma’naviy-ma’rifiy ishlar samaradorligini oshirish va davlat tilini
rivojlantirish faoliyatini muvofiqlashtirish bo‘yicha ishlarni tashkil etish va nazorat
qilish;
davlat organlari va tashkilotlari, shu jumladan, mahalliy ijro etuvchi
hokimiyat organlarining ma’naviy-ma’rifiy ishlar samaradorligini oshirish, davlat
tilini rivojlantirish va davlat tili to‘g‘risidagi qonunchilik hujjatlariga rioya etilishi
ustidan davlat nazoratini tashkil qilish bo‘yicha faoliyatini nazorat qilish;
davlat tilining xalqaro miqyosdagi o‘rni va nufuzi, uning boshqa tillar bilan
aloqalari istiqbollarini belgilash, xorijda istiqomat qiluvchi vatandoshlar va o‘zbek
tilini o‘rganish istagida bo‘lgan chet el fuqarolari uchun o‘zbek tili darsliklari va
elektron dasturlarni ishlab chiqish va keng miqyosda tarqatish, o‘zbek tilini o‘rgatish
bo‘yicha maxsus kurslarni tashkil etish bilan bog‘liq chora-tadbirlar amalga
oshirilishini nazorat qilish;
davlat tashkilotlariga ishga qabul qilinuvchilarning o‘zbek tilini mukammal
darajada bilishlarini talab darajasiga ko‘tarish, mamlakatimiz ijtimoiy hayotining
19
barcha sohalarida faoliyat yurituvchilarning davlat tilining imkoniyatlaridan to‘liq
va to‘g‘ri foydalanishiga erishishni tashkil etish;
Respublika Ma’naviyat va ma’rifat markazining mamlakatimizda ma’naviy-
ma’rifiy ishlarning asosiy yo‘nalishlari bo‘yicha davlat organlari, nodavlat
tashkilotlar va ishchi guruhlar bilan hamkorlik, ma’naviy-ma’rifiy ishlarni amalga
oshirishning samarali va ta’sirchan targ‘ibot texnologiyalari hamda usullarini ishlab
chiqish, sohalar va hududlarning o‘ziga xos xususiyatlarini inobatga olgan holda,
aniq maqsadga yo‘naltirilgan targ‘ibot-tashviqot dasturlarini ishlab chiqish hamda
amalga oshirishga doir faoliyatining amalga oshirilishini nazorat qilish;