YANGI TAHRIRDAGI O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI KONSTITUTSIYASI” KURSINING PREDMETI, USLUBLARI, TIZIMI, TAMOYILLARI, MANBALARILARI
Yuklangan vaqt
2025-03-18
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
20
Faytl hajmi
37,4 KB
"YANGI TAHRIRDAGI O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI
K
O
N
S
T
I
T
U
T
S
I
Y
A
S
I
”
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi yaratilish tarixi.
O‘zbekiston Respublikasining yangilangan Konstitutsiyasining ijtimoiy, siyosiy,
K
o
n
s
t
i
t
u
t
s
i
y
a
I
j
t
i
m
o
i
y
m
u
n
munosabatlarda ham to‘liq targ‘ib qilingan. E’tiborli jihati, bunday xususiyatlar
“Xammurapi kodeksi”, “Ur-Nammu kodeksi”, “Feodosiya kodeksi”, “Solon
qonunlar”, “Drakont qonuni”, “Xett kodeksi”, “Asteklarda o‘lim jazosi”,
“
M
e
s
o
p
o
t
a
m
i
y
a
q
o
n
u
n
l
a
r
i
”
1
Bulardan shunday xulosa qilish mumkinki, har bir davrdagi ijtimoiy-siyosiy
munosabatlar darajasi, shu davr aholisi tafakkur tarzi, ijtimoiy-falsafiy tafakkuriga
mutanosib bo‘lgan. Bu yerda falsafiy jihatdan qaraganda, insonni, insoniyatni
ari juda cheksiz ekanligi, har bir qabul qilingan qaror va uni amaliyotda qo‘llanishi
aynan ana shu ehtiyoj, zaruriyat farzandi deyish to‘g‘ri bo‘lardi.
O‘zbekiston zaminida ham tarixni turli davrlarida ijtimoiy-siyosiy-huquqiy
ijtimoiy-maishiy,
e’tiqodiy-mafkuraviy
holatdan
kelib
chiqib
o‘zgarib,
“
T
u
z
u
k
l
a
r
”
i
g
a
e
g
a
b
K
o
n
s
t
i
t
u
t
s
i
y
a
d
a
v
l
Yuridik Konstitutsiya ijtimoiy munosabatlar doirasini tartibga soluvchi
ma’lum huquqiy normalar tizimidir. Haqiqiy Konstitutsiya esa -shunday
munosabatlarning o‘zi, ya’ni real mavjud munosabatlardir. Konstitutsiya o‘z
shakliga ko‘ra, kodekslashtirilgan, kodekslashtirilmagan va aralash turlarga
bo‘linadi.
K
o
d
e
k
s
l
a
s
h
t
i
Aralash turdagi Konstitutsiya parlament tomonidan qabul qilingan qonunlar
va sud pretsedentlari bilan birga, odatlar va nazariy sharxlarni ham o‘z ichiga oladi,
ya’ni qisman yozilgan bo‘ladi. O‘zgartirish kiritish usuli bo‘yicha Konstitutsiya
yumshoq va qattiq turlarga bo‘linadi. Ularning birinchisi oddiy qonun qabul qilish
1
yo‘li bilan o‘zgartirilishi mumkin. Ikkinchisi maxsus takomillashtirilgan tartibda
(parlament
a’zolari
ovozining
malakali
ko‘pchiligi,
ba’zan
esa referendum o‘tkazish, tuzatishlarni muayyan miqdordagi federatsiya sub’ektlari
tomonidan ratifikatsiyalash va sh.k.) o‘zgartirilishi mumkin. Amal qilish muddatlari
bo‘yicha Konstitutsiyalar doimiy va muvaqqat turlarga bo‘linadi.
Davlat faoliyatining turli sohalarida Konstitutsiyaga rioya qilinishini nazorat
e
t
i
s
h
O
l
i
y
s
u
d
y
o
k
i
K
o
n
s
t
i
t
Y
e
hozirgi kunda amalda bo‘lgan Konstitutsiyalarning 2 guruhini vujudga keltirdi:
Konstitutsiyasi misol bo‘la oladi;
g
u
r
u
h
g
a
a
ning 2-yarmida qabul qilingan “yangi avlod” Konstitutsiyalari kiradi. Ular dastlabki
qilish mexanizmlari va ijtimoiy muammolarga murojaat kilish mexanizmlarining
kengayishi natijasida konstitutsiyaviy tartibga solish hajmining ko‘payishi bilan farq
qiladi.
Xalqaro konstitutsiyaviy tajribalarni o‘rganish, xalqaro hujjatlar qoidalarini
inobatga olish, milliy davlatchilik an’analardan kelib chiqish natijasida yaratilgan va
a
n
d
o
z
a
l
a
r
i
g
a
m
o
s
Zamonaviy huquqshunoslik ilmida, xususan, konstitutsiyaviy huquqlar
tizimida e’tirof etilgan huquqiy tamoyillarga ko‘ra konstitutsiyalarning quyidagi
onstitutsiya alohida yuridik xususiyatlarga ega bo‘lgan yagona siyosiy-huquqiy
hujjat bo‘lib, unda shaxs, jamiyat va davlat o‘rtasidagi munosabatlarning asosiy
prinsiplari o‘rnatiladi;
a
v
l
a
t
2
К
о
н
с
т
и
jamiyat, inson va fuqaroning davlat tomonidan qo‘riqlanadigan huquqlari va
Konstitutsiya o‘z mohiyati va yuridik tabiatiga ko‘ra boshqa huquqiy
konstitutsiya maxsus sub’ekt, ya’ni O‘zbekiston xalqi tomonidan referendum orqali
yoki uning nomidan O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi
deputatlari va Senati a’zolari umumiy sonining kamida uchdan ikki qismidan iborat
ko‘pchiligi ovozi bilan qabul qilinadi;
konstitutsiyaviy qoidalar ta’sis etuvchi, yo‘naltiruvchi, birlamchi ahamiyatga ega;
adi, ya’ni u nihoyatda muhim va keng ko‘lamdagi ijtimoiy munosabatlar doirasiga
ta’sir ko‘rsatadi;
to‘rtinchidan, konstitutsiya alohida yuridik xususiyatlarga ega, ya’ni boshqa
qonunlardan ustunlikka, oliy yuridik kuchga, o‘ziga xos muhofaza shakliga, maxsus
tarzda qabul qilinish va o‘zgartirilish tartibiga ega.
Konstitutsiya o‘z mazmuni va ijtimoiy vazifasiga ko‘ra davlatning
mohiyatini ta’riflovchi, uning tashkiliy tuzilishini ifodalovchi, davlat
Konstitutsiya o‘z ijtimoiy vazifasini bajara borib, bir qator o‘zaro mushtarak
bo‘lgan funksiyalarni ado etadi.
Konstitutsiyaning
eng
muhim funksiyalaridan biri davlatchilik
rivojlanishidagi vorislikni ta’min etishdir.
Siyosiy funksiyasi. Konstitutsiya jamiyat siyosiy tizimining huquqiy
asoslarini mustahkamlaydi; siyosiy partiyalar, jamoat birlashmalarining davlat
hokimiyati bilan munosabatlarini muvofiqlashtiradi;
saylovlar
va
referendum
kabi
bevosita
demokratiya
institutlarini
mustahkamlash orqali jamiyatda siyosiy barqarorlikni, fuqarolararo totuvlik,
hamjihatlik va tinchlikni ta’minlaydi;
davlat yuritadigan ichki va tashqi siyosatning asoslari va barcha muhim
yo‘nalishlarini aks ettiradi.
Yuridik funksiyasi. Konstitutsiya yuridik mazmun va mohiyatga ega bo‘lgan
huquqiy hujjat bo‘lib, davlatning Asosiy qonuni sifatida butun huquqiy va
qonunchilik tizimlarining o‘zagini tashkil etadi, jamiyat va davlat hayotining, davlat
organlari tashkil etilishi va faoliyatining asosiy prinsiplarini mustahkamlaydi. Shu
sababli jamiyatdagi barcha huquqiy hayot va yuridik amaliyot, shu jumladan odil
sudlov amaliyoti konstitutsiyaviy qoidalar asosida shakllanadi.
Tarbiyaviy-mafkuraviy
funksiyasi. Konstitutsiya
xalqning
irodasini,
ruhiyatini, ijtimoiy ongi va madaniyatini aks ettiradi. Unda jamiyat taraqqiyotiga
turtki beruvchi, muhim ma’naviy omil bo‘lib xizmat qiluvchi g‘oyalar o‘z ifodasini
topadi. Konstitutsiyada mujassamlashgan mafkura jamiyatni, xalqni muayyan
maqsadlar sari yetaklaydi, ularni uddalash uchun safarbar qiladi. Xususan,
O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi milliy istiqlol g‘oyasi va mustaqillik
mafkurasining huquqiy asosini tashkil etib, xalqimizning istiqlolga, erkinlikka
bo‘lgan intilishini, milliy axloqiy-ma’naviy qadriyatlarini aks ettirgan hamda ularni
jamiyat ongiga, ayniqsa, yosh avlod ongiga singdirishga xizmat qiladi.
Konstitutsiyaning asosiy prinsiplari
Davlat suvereniteti. "Suverenitet" atamasi ilk bor Fransiyada (XVI asr)
vujudga kelgan. Bu atama lotincha superareitas (cupra, superios) so‘zidan kelib
chiqqan bo‘lib, aslida "eng oliy", "oliy hokimiyat" degan ma’noni anglatadi.
Suverenitet mustaqil davlatning umumiy va ajralmas belgisi bo‘lib, uning to‘la
huquqliligini hamda ichki va tashqi siyosatini amalga oshirishda boshqa davlatga
qaram emasligini anglatadi.
O‘zbekiston – suveren demokratik respublika. O‘zbekiston Respublikasi
o‘zining milliy-davlat va ma’muriy-hududiy tuzilishini, davlat hokimiyati va
boshqaruv organlarining tizimini belgilaydi, ichki va tashqi siyosatini amalga
oshiradi. O‘zbekistonning davlat chegarasi va hududi daxlsiz va bo‘linmasdir.
O‘zbekiston Respublikasining davlat tili o‘zbek tilidir.
Konstitutsiyaning 5-moddasida “O‘zbekiston Respublikasi qonun bilan
tasdiqlanadigan o‘z davlat ramzlari – bayrog‘i, gerbi va madhiyasiga ega” deb
ko‘rsatilgan.
O‘zbekistonning davlat ramzlari 1991 yil 18 noyabrdagi “O‘zbekiston
Respublikasining Davlat bayrog‘i to‘g‘risida”, 1992 yil 2 iyuldagi “O‘zbekiston
Respublikasi Davlat gerbi to‘g‘risida”, 1992 yil 10 dekabrdagi “O‘zbekiston
Respublikasining davlat madhiyasi to‘g‘risida”gi qonunlar bilan tasdiqlangan.
Xalq
hokimiyatchiligi. O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasiga
muvofiq xalq davlat hokimiyatining birdan bir manbaidir. O‘zbekiston xalqini
millatidan qat’i nazar, O‘zbekiston Respublikasining fuqarolari tashkil etadi.
O‘zbekiston xalqi nomidan faqat u saylagan Respublika Oliy Majlisi va
Prezidenti ish olib borishi mumkin. Jamiyatning biron-bir qismi, siyosiy partiya,
jamoat birlashmasi, ijtimoiy harakat yoki alohida shaxs O‘zbekiston xalqi nomidan
ish olib borishga haqli emas.
Xalq hokimiyatchiligi quyidagi shakllarda namoyon bo‘ladi:
B
i
r
i
n
c
h
i
d
a
n
.
Hokimiyatning bevosita amalga oshirilishi deganda xalqning saylovlar yordamida
hokimiyat vakillik organlarini shakllantirishi, mamlakat Prezidentini saylashi,
umumxalq muhokamasi va referendumlari orqali jamiyat va davlat ishlarini
boshqarishda, qarorlar va qonunlarni qabul qilishda to‘g‘ridan-to‘g‘ri qatnashishi
tushuniladi.
Jamiyat va davlat hayotining eng muhim masalalari xalq muhokamasiga
taqdim etiladi, umumiy ovozga (referendumga) qo‘yiladi.
Referendum so‘zining lug‘aviy ma’nosi lotincha "ma’lum qilinishi lozim
bo‘lgan narsa" deganidir, ya’ni davlatda hal qilinishi lozim bo‘lgan muhim
masalalar xalqqa ma’lum qilinadi va uning ovoz berishi orqali hal etiladi.
Mamlakatimizda referendum o‘tkazish tartibi 2001 yil 30 avgustda yangi tahrirda
qabul qilingan "O‘zbekiston Respublikasining Referendumi to‘g‘risida"gi
Qonuni bilan tartibga solinadi. Unga ko‘ra, referendumda qabul qilingan qarorlar
oliy yuridik kuchga ega bo‘lib, faqat referendum o‘tkazish yo‘li bilan bekor qilinishi
yoki o‘zgartirilishi mumkin. Mamlakatimizda 1991, 1995 va 2002 yillarda
referendum o‘tkazilgan.
Ikkinchidan,
Hokimiyatning
bilvosita
amalga
oshirilishi deganda
xalqning jamiyat va davlat ishlarini boshqarishda, qarorlar va qonunlarni qabul
qilishda o‘zi saylagan vakillari, ya’ni deputatlar va senatorlar orqali ishtirok etishi
tushuniladi.
O‘zbekiston Respublikasida davlat hokimiyati xalq manfaatlarini ko‘zlab va
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi hamda uning asosida qabul qilingan
qonunlar vakolat bergan idoralar tomonidangina amalga oshiriladi.
Konstitutsiyada nazarda tutilmagan tartibda davlat hokimiyati vakolatlarini
o‘zlashtirish, hokimiyat idoralari faoliyatini to‘xtatib qo‘yish yoki tugatish,
hokimiyatning yangi va muvoziy tarkiblarini tuzish Konstitutsiyaga xilof
hisoblanadi va qonunga binoan javobgarlikka tortishga asos bo‘ladi.
Konstitutsiya va qonunning ustunligi. Mamlakatimizda O‘zbekiston
Respublikasining Konstitutsiyasi va qonunlarining ustunligi so‘zsiz tan olinadi.
Konstitutsiyaning birorta qoidasi O‘zbekiston Respublikasi huquq va manfaatlariga
zarar yetkazadigan tarzda talqin etilishi mumkin emas. Birorta ham qonun yoki
boshqa normativ-huquqiy hujjat Konstitutsiya normalari va qoidalariga zid kelishi
mumkin emas.
Tashqi siyosat. O‘zbekiston Respublikasi xalqaro munosabatlarning to‘la
huquqli sub’ekti bo‘lib, uning tashqi siyosati davlatlarning suveren tengligi, kuch
ishlatmaslik yoki kuch bilan tahdid qilmaslik, chegaralarning daxlsizligi, nizolarni
tinch yo‘l bilan hal etish, boshqa davlatlarning ichki ishlariga aralashmaslik
qoidalariga va xalqaro huquqning umum e’tirof etilgan boshqa qoidalari va
normalariga asoslanadi.
Respublika davlatning, xalqning oliy manfaatlari, farovonligi va xavfsizligini
ta’minlash maqsadida ittifoqlar tuzishi, hamdo‘stliklarga va boshqa davlatlararo
tuzilmalarga kirishi va ulardan ajralib chiqishi mumkin.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining mohiyatini huquqiy davlatning
asosiy talablarini aks ettiruvchi quyidagi prinsiplar ham ochib beradi: a)
demokratizm prinsipi; b) hokimiyatning qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud
hokimiyatiga bo‘linishi prinsipi; v) inson, uning hayoti, erkinligi, sha’ni, qadr-
qimmati va boshqa daxlsiz huquqlari oliy qadriyat ekanligi prinsipi; g) ijtimoiy
adolat prinsipi; d) qonuniylik prinsipi; ye) fuqaro va davlat bir-biriga nisbatan
bo‘lgan huquqlari va burchlari bilan o‘zaro bog‘liqligi prinsipi va boshqalar.
Xulosa qilib aytganda, Konstitutsiyamizning yuqorida qayd qilingan sifat va
xususiyatlari uning benazir nufuzi, salmog‘i va qadr-qimmatidan dalolat beradi, u
mustaqillikning qonuniy poydevori va buyuk kelajagimizning huquqiy kafolatidir3.
3. Mustaqil O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi yaratilish tarixi.
Shuni alohida ta’kidlash kerakki, mustaqil O‘zbekiston Konstitutsiyasini
yaratilish tarixi, mamlakatni o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritish jarayonlari bilan uzviy
va ajralmas jarayonlar bilan bog‘liqdir.
huquqiy hujjatlar insoniyat tarixining turli davrlarida o‘z davriga xos tarzda
dunyoning boshqa tamaddun o‘choqlarida bo‘lgani kabi Markaziy Osiyo
mintaqasida ham o‘ziga xos murakkab tarixiy yo‘lni bosib o‘tgan. Bugungi
O‘zbekiston qadimgi Xorazm va So‘g‘diyona, Qoraxoniylar, Xorazmshohlar, Amir
Temur va Temuriylar, o‘zbek xonliklari, ma’rifatparvar ajdodlarimiz, xalqimizning
tarixiy an’analari va uning mustaqil davlat haqidagi ko‘p asrli orzusini mujassam
Shu o‘rinda Suveren O‘zbekistonning birinchi Konstitutsiyasini tayyorlash,
muhokama etish, qabul qilish va uning amal qilishi yo‘lidagi 10 ta tarixiy huquqiy
bu boradagi eng muhim tarixiy voqealar sifatida sanab o‘tish lozim.
– 1989 yilning 21 oktyabr kuni o‘zbek tiliga davlat tili maqomi berilishidir.
Bu haqda gap borganda, avvalambor, 1989 yilning 21 oktyabr kuni qizg‘in
bahs va tortishuvlardan so‘ng siyosiy-ma’naviy hayotimizdagi unutilmas hodisa
amalga oshirilgani – milliy qadriyatlarimizning asosiy ustunlaridan biri bo‘lgan ona
tilimizga davlat tili maqomi berilgani istiqlol tarixining eng yorqin sahifalaridan
birini tashkil etishini alohida ta’kidlash o‘rinlidir.
3
Отахонов Ф. https://xs.uz/uzkr/post/konstitutsiya-tushunchasi-funktsiyalari-va-asosij-printsiplari
Shunday
qilib
dastavval,
“Davlat
tili
to‘g‘risida”gi
qonunda
moddasida quyidagicha muhrlab qo‘yildi:
– Prezidentlik instituti ta’sis etilishi va yangi davlat ramzlarini tayyorlash bo‘yicha
komissiya tuzilishi bilan bog‘liq.
iz hayotidagi bu g‘oyat muhim va hayajonli voqealar 1990 yilning mart oyida bo‘lib
o‘tganini eslash joiz. O‘shanda, ya’ni Mustaqilligimiz e’lon qilinishidan bir muncha
v
a
q
t
o
l
d
i
n
,
o
‘
sessiyada ilgari surildi.
– “Mustaqillik deklaratsiyasi”ning e’lon qilinishidir.
O‘zbekiston Oliy Kengashi tomonidan 1990 yil 20 iyunda e’lon qilingan
“Mustaqillik deklaratsiyasi”ning 8-bandida O‘zbekiston “o‘zining taraqqiyot
yo‘lini, o‘z nomini belgilaydi va davlat belgilarini (gerb, bayroq, madhiya) o‘zi
ta’sis etadi” degan qoida mustahkamlangan.
Deklaratsiyaning 12-bandida esa ushbu hujjat respublikaning “yangi
Konstitutsiyasini ishlab chiqish uchun asos” bo‘lishi qayd etilgan.
O‘shanda bunday mazmundagi hujjat sobiq ittifoq hududida birinchi bo‘lib
O‘zbekistonda qabul qilingan edi.
To‘rtinchi huquqiy qadam – Konstitutsiyaviy komissiyaning tashkil
etilishiga borib taqaladi.
Oliy Kengash qarori bilan 1990 yil 21 iyun kuni O‘zbekiston
Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom Karimov raisligida davlat arboblari,
deputatlar, mutaxassislardan iborat 64 nafar a’zoni o‘zida jamlagan Konstitutsiyaviy
Birinchi Prezidentimiz Konstitutsiyaviy komissiya ish boshlashi bilan
mamlakatimizning o‘ziga xos jihatlarini va xususiyatini munosib ravishda aks
ettiradigan, xalqaro standartlarga to‘liq javob beradigan, jahon tajribasini,
iste’dodli siyosiy yetakchi sifatida namoyon bo‘ldi.
– birinchi Prezidentimiz Islom Karimovning 1991 yil 17-19 avgust kunlari
“Hindiston Respublikasiga rasmiy tashrifi O‘zbekiston Prezidentining xorijga
qilgan birinchi mustaqil – tarixiy tashrifi edi”.
Yurtboshimiz Hindistonda bo‘lgan bir paytda – 19 avgust kuni o‘zini “Davlat
favqulodda holat qo‘mitasi”, ya’ni GKChP deb atagan bir guruh siyosiy
avantyuristlarning davlat to‘ntarishini sodir etishga qaratilgan murojaati e’lon
Afsuski, O‘zbekiston rahbarining safarda ekanidan foydalanib, GKChPning
noqonuniy qarorlarini qo‘llab-quvvatlaydigan rahbarlar yurtimizda ham topildi.
“Prezident Islom Karimov GKChP e’lon qilinganini Agrada eshitib, 19 avgust
kuni zudlik bilan Toshkentga qaytadi. Toshkent aeroportida Yurtboshimizni rasmiy
kishilardan tashqari, Turkiston harbiy okrugi bosh qo‘mondoni hamda Markazdan
Bu o‘sha paytdagi mavjud rasmiy protokol qoidalariga mutlaqo zid bo‘lib,
tagdor siyosiy ma’noga ega edi.
Islom Karimov aeroportdan to‘g‘ri hukumat binosiga kelib, kechqurun
hukumat a’zolari bilan uchrashdi hamda O‘zbekiston SSR hududida GKChPning
qonunga zid qarorlarini bekor qilish haqida ko‘rsatma berdi. Shu tariqa GKChP
gumashtalari O‘zbekitston hukumati nomidan qabul qilgan barcha hujjatlarni bekor
qildi”.
Yaqin o‘tmishning bu voqealarini eslash va eslatishdan muddao esa yangi
Konstitutsiyamizni yaratish yo‘lidagi kurashlar mustaqillik uchun kurashning uzviy,
qiyinchiliklar bilan, qanday sinov va suronli kurashlar bilan qo‘lga kiritgan bo‘lsak,
O‘zbekistonning birinchi Konstitutsiyasini yaratish yo‘lida ham xuddi shunday
– Davlat mustaqilligining e’lon qilinishidir. Shu kuni “O‘zbekiston
Respublikasining davlat mustaqilligi asoslari to‘g‘risida”gi konstitutsiyaviy qonun
qabul qilindi. Undan bo‘lajak Konstitutsiyaning o‘zak qoidalarini o‘zida aks ettirgan
“O‘zbekiston Respublikasi to‘la davlat hokimiyatiga ega, o‘zining milliy-
davlat va ma’muriy hududiy tuzilishini, hokimiyat va boshqaruv idoralari tizimini
mustaqil belgilaydi” (3-modda);
“O‘zbekiston Respublikasida O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi
va uning qonunlari ustundir. O‘zbekiston Respublikasi Davlat idoralarining tizimi
hokimiyatni qonun chiqaruvchi, ijroiya va sud hokimiyatiga ajratish tartibi asosida
quriladi” (5-modda).
Bu Konstitutsiyaviy qonun Asosiy Qonunimiz qabul qilinguniga qadar, ya’ni
– O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti saylovi va Respublika davlat mustaqilligi
to‘g‘risidagi referendum 1991 yil 29 dekabrda bo‘lib o‘tdi. Xalq davlat
mustaqilligini qo‘llab ovoz berdi va Prezidentni sayladi.
–Konstitutsiya loyihasining ilk bor matbuotda umumxalq muhokamasi uchun e’lon
Konstitutsiyaviy komissiya bajarilgan ishni ma’qulladi va 1992 yil 8
sentyabrda Konstitutsiya loyihasini umumxalq muhokamasi uchun e’lon qilishga
qaror qildi. Ushbu yig‘ilishda loyihani oxiriga yetkazish va tahrir qilish uchun ishchi
tayyor bo‘ldi va shu kuni matbuotda chop etildi.
To‘qqizinchi huquqiy qadam – Konstitutsiya loyihasining ikkinchi marta
Konstitutsiya loyihasi o‘tkazilgan muokamalar davomida kelib tushgan
takliflar asosida ancha tuzatildi va qayta ishlandi. So‘ngra, 1992 yil 21 noyabrda
O‘ninchi huquqiy qadam – Konstitutsiya loyihasining qabul qilinishidir.
Konstitutsiyaviy komissiya tomonidan 1992 yil 6 dekabrda Konstitutsiya
loyihasi oxirgi marta muhokama etildi. Shuni alohida ta’kidlash joizki,
Oliy Kengash sessiyasiga muhokama qilish uchun kiritilgan Konstitutsiya
loyihasiga 80 ga yaqin o‘zgarishlar, qo‘shimchalar taklif etildi va aniqliklar kiritildi.
Parlament deputatlari tomonidan loyiha moddama-modda muhokama qilinib,
unga yana bir qator o‘zgartishlar kiritilgach, 1992 yil 8 dekabr kuni Bosh
Qomusimiz qabul qilindi. Shu kundan e’tiboran, 8 dekabr – umumxalq bayrami deb
e’lon qilindi.
Shunday qilib, O‘zbekiston o‘z mustaqilligini e’lon qilgan sanadan e’tiboran
dunyo sahnida yangi, suveren davlat qaror topgan bo‘lsa, birinchi Konstitutsiyamiz
qabul qilingan kuni davlatimiz yangidan tug‘ildi, haqiqiy mustaqilligimizga
Mustaqil
O‘zbekistonning
birinchi
Konstitutsiyasi
yangi
mustaqil
O‘zbekiston Konstitutsiyasining g‘oya va normalarida xalqimizning ko‘p
O‘tgan davr mobaynida mamlakatimiz parlamenti Konstitutsiya normalariga
tariqa Asosiy Qonunimizni amalga oshirishning yaxlit huquqiy mexanizmi yaratildi.
Uning samaradorligini vaqt o‘zi ko‘rsatib turibdi va bu bugun jahon hamjamiyati
t
o
m
o
n
i
d
a
n
e
’
Buni, jumladan quyidagi sabablar bilan izohlash mumkin.
Birinchidan,
bizning
Konstitutsiya
haqiqatan
ham
demokratik
Konstitutsiyadir. Tarixda sinalgan umuminsoniy, umumbashariy qadriyatlarni,
xalqaro andozalarni o‘zida mujassam etgan hujjatdir.
iyasini ko‘r-ko‘rona ko‘chirib olish yo‘lidan bormay, balki eng ilg‘or xorijiy
konstitutsiyaviy tajribalarni o‘rgandik va e’tiborga oldik. Natijada endilikda Bosh
Uchinchidan, Konstitutsiyaning g‘oya va normalari o‘zbek xalqining teran
tarixiy ildizlariga asoslangan bo‘lib, u ko‘p asrlik tajriba va ma’naviy qadriyatlarni,
ulug‘ ajdodlarimizning huquqiy merosini o‘z ichiga olgan.
4.O‘zbekiston Respublikasining yangilangan konstitutsiyasining
Mamlakatimizda qonun ustuvorligini ta’minlash demokratik huquqiy davlat
barpo etishning bosh mezoni bo‘lib hisoblanadi.
Hozirgi kunda yurtimizda bo‘lib o‘tayotgan siyosiy jarayonlardagi faollik,
xalqning yangi Konstitutsiya loyihasi bo‘yicha bergan takliflari, fikrlari,
muhokamalar fuqarolarning o‘z kelajagiga befarq emasligini amalda namoyon
Yangilanayotgan Konstitutsiya Yangi O‘zbekistonni qurish g‘oyasi atrofida
butun jamiyatimizni birlashtirishga qaratilgan bo‘lib, unda jamiyatdagi barcha
qatlamlarning – yoshlar, ayollar, nogironligi bo‘lgan shaxslar, o‘qituvchilar, hatto
Natijada amaldagi Konstitutsiyaning aksariyat normalari, aniqrog‘i 91 ta
yangi tahrirda bayon etishga qaror qilindi.
Taklif etilayotgan o‘zgartirishlarning yarmidan ziyodrog‘i insonning huquq
va erkinliklarini himoya qilishning kafolatlarini kuchaytirish mexanizmlarini
mustahkamlashga qaratilgan bo‘lib, unda umumxalq muhokamalaridan kelib
tushgan jami murojaatlarning to‘rtdan biri joy olgan, demak uni xalq Konstitutsiyasi
deb baralla aytishimiz mumkin.
Shu o‘rinda haqli savollar tug‘iladi – Konstitutsiyani o‘zgartirish bizga nega
kerak, Konstitutsiya davlat uchun eng muhim yuridik hujjat ekanligi sababli
Konstitutsiyaning o‘zida uni o‘zgartirish tartibi to‘g‘risidagi qoidalar mavjud bo‘lsa,
unda referendum o‘tkazishga zarurat mavjudmi...?
Ma’lumki, amaldagi Konstitutsiyamizning 127-moddasida O‘zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasiga
o‘zgartirishlar
tegishincha
O‘zbekiston
Respublikasi Oliy Majlisining Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a’zolari
umumiy sonining kamida uchdan ikki qismidan iborat ko‘pchiligi tomonidan qabul
qilingan qonun yoki O‘zbekiston Respublikasining referendumi bilan kiritilishi
belgilangan.
“O‘zbekiston Respublikasining referendumi to‘g‘risida”gi O‘zbekiston
Respublikasi Qonunning 1-moddasida O‘zbekiston Respublikasining referendumi
O‘zbekiston Respublikasining qonunlarini va boshqa qarorlarni qabul qilish
maqsadlarida jamiyat va davlat hayotining eng muhim masalalari yuzasidan
fuqarolarning umumxalq ovoz berishidir deb belgilab qo‘yilgan.
Shuningdek, ushbu moddada Referendum saylovlar bilan bir qatorda xalq
irodasining bevosita ifodasi ekanligi, referendumda qabul qilingan qarorlar oliy
yuridik kuchga ega bo‘lishi, agar referendumda qabul qilingan qarorlarda boshqacha
tartib nazarda tutilgan bo‘lmasa, referendumda qabul qilingan qarorlar faqat
referendum yo‘li bilan bekor qilinishi yoki o‘zgartirilishi mumkinligi, referendum
O‘zbekiston Respublikasining butun hududida o‘tkazilishi nazarda tutilgan.
Davlatimiz rahbari Konstitutsiyaviy komissiya a’zolari bilan o‘tkazilgan
uchrashuvda amaldagi qonunchiligimizga muvofiq parlamentning o‘zi ham
Konstitutsiyaga o‘zgartish kiritish vakolatiga ega ekanligi, lekin kontitutsiyaviy
islohot fuqarolarimizning fikri va qo‘llab-quvvatlashi asosida, referendum orqali
amalga oshirilsa, bu tom ma’noda xalqimiz xohish-irodasining ifodasi – haqiqiy xalq
Kontitutsiyasi bo‘ladi deb aytgan edi.
Yangilanayotgan Konstitutsiyamiz adolatli jamiyat qurish, inson qadrini
ulug‘lash yo‘lidagi ulkan qadam hisoblanadi. Konstitutsiyaning qabul qilinishi
bevosita xalqning xohish-irodasiga bog‘liq bo‘lmoqda, ya’ni yangi loyiha
referendumda ma’qullansa, qabul qilinadi.
Referendumda referendum o‘tkaziladigan kunga qadar yoki referendum
kunida o‘n sakkiz yoshga to‘lgan O‘zbekiston Respublikasining har bir fuqarosi
ishtirok etish huquqiga egadir. O‘zbekiston Respublikasi hududidan tashqarida
istiqomat qilayotgan yoki turgan O‘zbekiston Respublikasining fuqarosi
referendumda ishtirok etishga to‘la haqlidir.
Konstitutsiyani o‘zgartirishdan havotirga tushmaslik kerak, chunki jamiyat
rivojlanadi, undagi ijtimoiy munosabatlar takomillashib boradi va bu albatta
Konstitutsiya bilan tartibga solinishi lozim bo‘ladi. Qonunlar ham eskiradi, zamon
talabiga javob bermay qoladi. Shu holatda ularga o‘zgartirishlar kiritilib, zamon
talabiga muvofiqlashtiriladi. Qonunlar xalq, jamiyat manfaatlari uchun xizmat
qilishi kerak, agar qonunda ushbu talablarga javob beradigan qoidalar mujassam
bo‘lmas ekan, uning ahamiyati yo‘qoladi.
Ayni vaqtda mamlakatimizda ro‘y berayotgan o‘zgarishlar, amalga
oshirilayotgan keng ko‘lamli islohotlar, iqtisodiyotning rivojlanishi, inson huquq va
manfaatlari, erkinliklarini ta’minlashning yangi bosqichga olib chiqilishi zaruratini
yuzaga keltirdi.
Bizning amaldagi Konstitutsiyamiz 1992 yil 8 dekabrda qabul qilingan bo‘lib,
qarasak, ko‘plab davlatlar o‘z Konstitutsiyalarini bir necha marotaba o‘zgartirganlar.
Mamlakatimiz tarixida birinchi marta o‘ta muhim ahamiyatga ega bo‘lgan va
har qanday davlatning rivojlanish yo‘lini belgilab beruvchi oliy qonun hujjati
referendumda bevosita xalq tomonidan qabul qilinadi.
Albatta, referendumda ishtirok etish bizning huquqimiz, majburiyatimiz
emas. Biroq inson huquq-manfaatlari kengaytirish hamda ijtimoiy kafolatlarni
mustahkamlash uchun, milliy birligimizni kuchaytirish hamda davlat suverenitetini,
fuqarolar manfaatlarini himoya qilish uchun, davlat boshqaruvining samaradorligini
va barqarorligini mustahkamalash uchun, fuqarolarning o‘z taqdirlariga bevosita va
bilvosita daxldor masalalarda qaror qabul qilishda ishtirok etish imkoniyatlarini
kengaytirish uchun imkoniyatdan foydalanishimiz shart.
Referendum arafasida turar ekanmiz, hozirda olib borilayotgan targ‘ibot-
tashviqot ishlari, siyosiy faollik jamiyatda huquqiy ong va huquqiy madaniyatni
yuksaltirish borasidagi ishlarni yangi bosqichga ko‘tarishiga, har bir fuqaroda davlat
oldida, qonun oldida, kelajak oldida mas’ullik hissini kuchaytirishiga ishonamiz.
O‘z taqdiri, kelajagiga befarq bo‘lmagan har bir inson o‘zining siyosiy huquqidan
albatti foydalanadi.
Xulosa qilib aytganda, yangilanayotgan Konstitutsiya hayotimizning barcha
jabhalarining tartibga solib, yurtimiz rivojlanishi uchun huquqiy poydevor bo‘lib
xizmat qiladi4.
taraqqiy etgan davlat – Yangi O‘zbekistonni qurish g‘oyasi atrofida butun
yangilanayotgan Konstitutsiya tom ma’noda xalq Konstitutsiyasi bo‘layotganligi
e’tirof etish mumkin.
Yangi Konstitutsiya loyihasi muhokamaga qo‘yilgandan keyingi vaqt
davomida kechgan ijtimoiy-huquqiy jarayonlarni quyidagi raqam misollarda ko‘rish
takliflarning har to‘rttasidan bittasi loyihadan joy olganligi qayd etildi;
Shu
ma’noda
yangilanayotgan
Konstitutsiya
tom
ma’noda xalq
Konstitutsiyasi bo‘layotganligi e’tirof etildi;
4
3
4
t
a
g
a
Xususan, kiritilayotgan o‘zgartish va qo‘shimchalarning siyosiy-huquqiy
ahamiyati, ko‘lami va hajmidan kelib chiqib, loyihani yangi tahrirda bayon etishga
Respublikasi
Konstitutsiyasi
to‘g‘risida” deb
o‘zgartirilgani
bildirildi.
4
З
а
к
и
р
о
Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a’zolari, Oliy sud rahbariyati bilan bo‘lib
o‘tgan uchrashuvida ham atroflicha muhokama etilib, qo‘llab-quvvatlandi.
miyatimiz
hayotining
barcha yo‘nalishlarini
kompleks
tartibga
solish
hamda mamlakatimizni demokratik rivojlantirish yo‘lida eng muhim huquqiy
poydevor bo‘lib xizmat qiladi. Konstitutsiyaviy qonun loyihasiga kiritilgan yangi
yanada
samarali
tashkil
qilinishiga
yordam
beradi.
Aholidan
kelib
tushgan takliflarning qariyb 20 foizi, ya’ni 18 mingtasi aynan parlamentni isloh
qilish
bilan
bog‘liqdir.
Shundan
kelib
chiqib, xalq
hokimiyatchiligini
kuchaytirish, xalq vakillik organi bo‘lmish parlamentning rolini va o‘rnini,
mas’uliyatini
oshirish,
uning vakolatlarini
yanada
kengaytirish, umuman
Yangi Konstitutsiyada Parlament faoliyati bilan bog‘liq konstitutsiyaviy
islohotlarni
amalga
oshirishda
Oliy
Majlis
palatalarining
birgalikdagi
vakolatlari qayta ko‘rib chiqildi. Qonunchilik palatasi bilan Senatning birgalikdagi
vakolatlari hamda har bir palataning alohida-alohida vakolatlari va mas’uliyat
sohalari aniq belgilab berilmoqda. Ya’ni, Qonunchilik palatasining mutlaq
vakolatlari 5 tadan 12 taga, Senatniki esa 14 tadan 18 taga ko‘paytirilmoqda.
S
h
u
n
i
n
g
d
e
k
,
i
l
5
2023
yil
1
mayda
“O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasi
to‘g‘risida”gi Qonuni qabul qilindi va shu kundan e’tiboran yildan kuchga kirdi.
Qonunga asosan 1992 yil 8 dekabrda qabul qilingan O‘zbekiston
o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritildi, uning yangi tahriri tasdiqlandi.
li qonunlar va boshqa normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilinishidan yoki
mavjudligidan qat’i nazar, to‘g‘ridan-to‘g‘ri amal qiladi.
Amaldagi chaqiriq O‘zbekiston Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senati
e’tiboran o‘z faoliyatini yangi tahrirdagi Konstitutsiyada belgilangan vakolatlarga
Konstitutsiyaning 92-moddasi uchinchi qismining Oliy Majlis Senatining
saylanadigan (tayinlanadigan) a’zolari sonini belgilovchi qoidalari 2024 yilda
Konstitutsiyaning 120-moddasi uchinchi qismi viloyat, tuman, shahar hokimi
lavozimini egallab turgan shaxs bir vaqtning o‘zida xalq deputatlari Kengashi raisi
Mahalliy vakillik va ijro etuvchi davlat hokimiyati organlari faoliyatining
izchilligi hamda uzluksizligini ta’minlash uchun ushbu norma:
ti organlariga nisbatan – 2024 yilda xalq deputatlari viloyatlar va Toshkent shahar
Kengashlari deputatlarining navbatdagi saylovlari yakunlari bo‘yicha;
tuman hamda shahar vakillik va ijro etuvchi davlat hokimiyati organlariga
n
i
s
b
a
t
a
n
–
d
Yangi Konstitutsiya loyihasidagi asosiy o‘zgarishlar haqida so‘z borganda
ishonchli kafolatlar o‘z ifodasini topganini alohida ta’kidlash zarur. Shu ma’noda,
6
yangi Konstitutsiyada “O‘zbekiston – huquqiy davlat” degan konstitutsiyaviy
Bu – barchaning qonun oldida tengligi va qonundan hech kim ustun
bo‘lishi hamda adolatli qarorlar chiqarishi, davlat organlari xalqqa xizmat qilishi
uchun mustahkam poydevor bo‘ladi.
Yangi Konstitutsiya matnida ilgari amal qilib kelgan “davlat – jamiyat –
inson” tamoyili “inson – jamiyat – davlat” deb o‘zgartirilmoqda. Bundan ko‘zlangan
maqsad inson manfaatini har narsadan ustun qo‘yishdir.
Inson huquq va erkinliklarini ta’minlash – davlatning oliy majburiyati etib
Insonning sha’ni va qadr-qimmati daxlsizdir, hech narsa ularni kamsitish
uchun asos bo‘lishi mumkin emas. Inson huquq va erkinliklari qonunlar, davlat
Bundan tashqari inson va davlat organlari o‘rtasida yuzaga kelgan
noaniqliklar inson foydasiga talqin qilinishi, huquqiy ta’sir choralari maqsadga
erishish uchun yetarli va mutanosib bo‘lishi kerakligi belgilanmoqda. Bu normalar
ta’minlashga xizmat qiladi.
Muhim yangiliklarga yana misol: har bir inson o‘z shaxsini erkin kamol
Jinoyat protsessida inson huquqlari kafolati eng ilg‘or xalqaro standartlarga
muvofiq, xususan, “Xabeas korpus” va “Miranda qoidalari” ins-titutlari negizida
kuchaytirilmoqda. Jumladan, shaxsni sud qarorisiz 48 soatdan ortiq muddat ushlab
turilishi mumkin emasligi hamda shaxsni ushlab turish chog‘ida uning huquqlari va
Ushbu huquqiy kafolatlar inson huquqlari muhofazasini kuchaytirish
sohasidagi islohotlarni mutlaqo yangi bosqichga olib chiqadi. Insonni davlat
organlarining suiiste’molliklaridan ishonchli himoya qiladi, shaxsiy erkinlik
daxlsizligi va insonlarni noqonuniy hibsga olishga yo‘l qo‘ymaslikni kafolatlaydi.
Eng asosiysi, agar shaxsning o‘z aybini tan olgani unga qarshi yagona dalil
bo‘lsa, u aybdor deb topilishi yoki jazoga tortilishi mumkin emas.
bundan kelib chiqadigan huquqiy oqibatlar uning qarindoshlari huquqlarini cheklash
uchun asos bo‘lishi mumkin emas.
Hech kim sudning qarorisiz va qonunga zid tarzda uy-joyidan mahrum etilishi
mumkin emasligi ham inson ozodligi, sha’ni va qadrini qat’iy himoya qilish
yo‘lidagi muhim huquqiy qadam hisoblanadi.
Yangi Konstitutsiya matnida advokatga o‘z himoyasidagi shaxs bilan
moneliksiz va xoli uchrashish, maslahatlar berish uchun shart-sharoitlar
ta’minlanishi belgilangani ham yangi Konstitutsiya loyihasining nechog‘lik xalqchil
7
7