YAPONIYA BANK TIZIMI VA UNING RIVOJLANISH
TENDENSIYALARI
REJA
KIRISH………………………………………………………………………
1 Yaponiya valyutalari : Pul ishlab chiqarish tarixi…………………………
2 Yaponiya moliyaviy rivojlanishi………………………….……………….
3 Yaponiya bank tizimi……………………….……………………………..
4 Yaponiya iqtisodiyot kuchlarining xususiyatlari va rivojlanish
tendensiyalari……………………………………….………………………...
XULOSA…………………………………………………………………….
Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………….
1
KIRISH
Bugungi kunga kelib, globallashuv va integrasiyalashuv oqibatida jahon
iqtisodiyotida rivojlanishning oldin uchramagan yangi omillari va tendensiyalari
vujudga kelmoqda. Bir tomondan jadal rivojlanish uchun ilg’or texnologiyalarni
yaratish evaziga keng imkoniyatlar yaratilayotgan bo’lsa, ikkinchi tomondan
turli sabablar, xususan pandemiya kabi salbiy oqibatlar natijasida ayrim
sohalarda pasayish tendensiyalari ham kuzatilmoqda. Buning oqibatida
iqtisodiyotga turli yo’nalishlarga ega bo’lgan innovasion yechimlarni amaliyotga
joriy qilishni taqozo qilmoqda. Shu tufayli mamlakatimizda ham “Harakatlar
strategiyasidan – Taraqqiyot strategiyasi sari” shioriga asoslangan holda “Yangi
O’zbekiston strategiyasi” [1] ishlab chiqildi. Bu strategiya mamlakatimizda
barqaror iqtisodiy o’sishni ta’minlashga qaratilganligi bilan ahamiyatlidir. Bu
borada mamlakatimiz Prezidenti ta’kidlaganidek, “2030 yilga borib o’rtacha
yillik iqtisodiy o’sish sur’atlari 6,3-6,5 foiz, kapital qo’yilmalar 8,0-8,5 foiz,
eksport 9,0-10,0 foizni tashkil etishiga erishishimiz kerak”. Bunday taraqqiyotga
erishishga barcha asoslarimiz bor. Bizda mehnat, tabiiy resurslarimiz yetarli.
Faqat ulardan samarali va maqsadga muvofiq ravishda foydalanish lozim
bo’ladi[2].
Dunyo taraqqiyotining hozirgi holati taraqqiyotga evalyusion emas, balki
revolyusion yondoshishni taqozo qilmoqda. Bu o’z navbatida o’zimizning
imkoniyatlarimiz bilan birga bir qancha rivojlangan xorijiy mamlakatlar
tajribalaridan ham foydalanishimiz maqsadga muvofiq, deb hismoblaymiz.
Chunki bizning qisqa vaqtda erishgan yutuqlarimiz, rivojlangan mamlakatlar
bilan bellashishga ojizlik qiladi. Shuning uchun xorijiy tajribalardan foydalanib,
rivojlanishni tezlashtirish maqsadga muvofiq. Bunda ilg’or texnologiyalar
yordamida raqobatbardoshligini ta’minlab kelayotgan Yaponiya tajribasi biz
uchun muhim. Chunki ushbu amlakat bilan bir qancha o’xshashlik jihatlarimiz
2
ham bor. Shu tufayli ushbu mamlakatning tajribalari nimalardan iboratligini
tahlil qilib, uning qaysi jihatlaridan o’zimizda foydalanish mumkinligiga ham
aniqlik kiritish maqsadga muvofiq, deb hisoblaymiz. Ushbu maqsad mazkur
maqola mavzusining o’ta dolzarbligidan dalolat beradi.
Asosiy qisim. Tadqiqot metadologiyasi.
Yapon iqtisodiy taraqqiyotining siri nimada va uning tajribasidan
nimalarni olishimiz mumkin?
Ma’lumki, ikkinchi jahon urushida Yaponiyada juda katta talofat ko’rgan
edi. Urushdan keyin ushbu mamlakatda katta ibratamuz islohotlar amalga
oshirildi. Ular tiklanishni qishloq xo’jaligidan boshlashdi. Bunda asosiy e’tibor
yer islohotiga qaratildi. Hukumat katta yer egalaridan (pomeshchiklardan) 5,8
mln. gektar yerni sotib olib, mayda dehqonlarga arzonga sotdilar. Yangi yer
egalari o’zlari yetishtirgan mahsulotga o’zlari egalik qila boshladilar. Shu yo’l
bilan mulkdorlar sinfi shakllandi. Bunday yer islohoti haqiqiy inqilob sifatida
baholandi. Shu tariqa mamlakatning qishloq xo’jaligi sohasi jadal rivojlandi.
Bunga mos ravishda mamlakatda o’g’it ishlab chiqarish jadallashdi, yerga
ishlov berishda texnikaga talab ortdi. Muhimi taraqqiyot uchun nima kerak
bo’lsa, o’zlarida ishlab chiqarishni yo’lga qo’yishga harakat qildi. Tashqaridan
asosan xom ashyo va materiallarni olib tayyor mahsulotni o’zlari uchun o’zlari
chiqarish prinsipida ish tutdi. Imkon qadar har bir
sohada faoliyat
ko’rsatayotgan tadbirkorlarga to’liq mustaqillik berish bilan birga ularning
mas’uliyatini ham oshirdi. Bunda “insonparvarlik asosida mehnat qilish”
shiorini joriy qildi.
Yuqoridagi tamoyil asosida faoliyat olib boradigan korxonalarda
bajariladigan ishlar uchun xodimlarning mas’uliyatni oshirish, mehnatini ijodiy
va qiziqarli holatga keltirib, uning mazmunini va samaradorligini oshirishga
katta ahamiyat berildi. Butun tashkili-iqtisodiy omillar aynan shunga qaratilgan
bo’lib, samarali va ijodiy mehnat munosib taqdirlanadigan bo’ldi. Bu bevosita
3
yaratilgan qo’shilgan qiymat tarkibida ish haqining oshib borganligida o’z
ifodasini topgan edi. Jumladan ish haqining qo’shilgan qiymatdagi hissasi 1955
yilda, 33,0 %ni tashkil qilgan bo’lsa, 1970- yillarga kelib 35,0 %dan oshigan edi.
Hozirgi kunga kelib, yangidan yaratilgan qo’shilgan qiymatning 40,0 %dan
ortiqrog’ini ish haqiga sarflanmoqda. Bu albatta o’z samarasini bermoqda. Shu
yo’l bilan mahsulotlarning qo’shilgan qiymatini muntazam ko’paytirish orqali
mamlakat iqtisodiyotining barqaror rivojlanishini ta’minlab keldi va bu jarayon
davom etmoqda.
Yaponiya iqtisodiyotining barqaror rivojlanishida Amerikalik moliyachi
D.Dodj tomonidan ishlab chiqilgan “Dodge Line” loyihasi muhim ahamiyat
kasb etdi. Ushbu dasturda islohotlarning mohiyati aniq belgilangan bo’lib, bunda
inflyasiyani bartaraf etish bilan birga iqtisodiyotni barqaror rivojlantirishga
qaratilgan choralar belgilangan edi. Bu moliyaviy islohot Yaponiya
iqtisodiyotining rivojlanishi bilan birga tashqi savdo holatiga ham ijobiy ta’sir
ko’rsatdi. Natijada Yaponiyaning pul birligi bo’lgan iyena barqarorlashdi va
inflyasiyaning oldi olindi. Yaponiyada uzoq davom etgan moliyaviy inqirozga
shu tariqa barham berildi[3].
Mamlakat iqtisodiyotini tiklash va ijtimoiy hayotini o’nglash uchun ham
barcha zarur choralar ko’rildi. Yaponiya moddiy-texnika taraqqiyotini
ta’minlashga qaratilgan texnologiyalarni yaratishga va bularni yaratadigan
salohiyatli avlodni tarbiyalashga qaratilgan choralarni birgalikda qo’shib olib
bordi. Natijada mamlakat iqtisodiyotida ilg’or texnologiyalarni joriy qilish
oqibatida, odamlar dasgoh (stanok)larni boshqarishdan ozod bo’lib, ishlari
axborotlarni boshqarishga o’tdi. Ushbu jarayon o’tgan asrning oxirgi
choraklarida amalga oshirilgan bo’lsa, bugungi kunga kelib Yaponiya
iqtisodiyotini raqamlashtirishga o’tkazishni boshladi. Bu yaponlar mehnatining
xarakterini ham, iqtisodiyotning rivojlanish omillarini ham o’zgartirib yubordi.
Mehnat tarkibida jismoniy mehnatning hissasi kamayib, asosan intellektual,
4
fanga asoslangan mehnatning hissasi oshib bordi. Bu o’z navbatida shunga mos
kadrlarni tayyorlashni ham taqozo qildi. Shu tariqa Yaponiya barqaror
rivojlanish yo’liga tushib oldi. Bunning bir qancha sabablarini keltirish
mumkin[4].
Birinchi galda, ish beruvchi tadbirkor bilan uning korxonasida ishlovchi
xodim o’rtasida o’ta ishonchli va o’z navbatida katta mas’uliyatni qamrab
oladigan shartnoma tuziladigan bo’ldi. Bu shartnoma ish beruvchi bilan xodim
o’rtasida yaponlargagina xos bo’lgan hamkorlikni vujudga keltirdi. Bunda ish
beruvchi korxona, xodimini to nafaqaga chiqquncha ish bilan ta’minlashi, xodim
esa shu yillar mobaynida korxona uchun sidqidildan mehnat qilib, sadoqat bilan
xizmat qilish majburiyatini oladigan bo’ldi. Bu holat ish beruvchini ham,
xodimning ham bir-biriga sadoqat bilan xizmat qilish ruhiyatini yaratishga
asos bo’ldi. Bunda ikki tomonda ham ikkilanish bo’lmaydi. Ikkalasida ham
mas’uliyat bilan birga katta ishonch bilan faoliyat ko’rsatishga asos bo’ladigan
bo’ldi.
Eng muhim omillardan biri bo’lgan tadbirlardan yana e’tiborlisi – yapon
xalqi xorijiy mamlakatlarning yutuqlarini o’rganib, o’z hayotiga tatbiq etishga
kirishdi. Bir qancha davlatlar bilan do’stona aloqalarni o’rnatib, harbiy
xarajatlarni kamaytirish imkoniyatidan ham foydalandi. Bunday tadbirlar kapital
mablag’ining juda katta qismini ishlab chiqarish va iqtisodiyotning boshqa
sohalariga yo’naltirishga imkon berdi.
Yaponiyada ta’limga juda katta ahamiyat berildi. Xususan, boshlang’ich
sinflarga toki oltinchi sinfgacha asosan “Axloq tomon yo’l” dasturi ostida dars
o’tishar va bunda birinchi sinfdan uchinchi sinfgacha o’quvchilar baholanmas
ekan. Chunki o’quvchilar asosiy e’tiborni axloq va kishilar bilan muomala
madaniyatini shakllantirishga, jamoada yakdil va hamjihat bo’lishni chuqur
o’rgatishga qaratar ekan. Buning natijasida yapon xalqi o’zaro muloqotda
hamisha bir-biri bilan past ohangda, turli ta’malarsiz gaplashadigan odatga ega
5
bo’lib shakllangan. Shu tariqa yaponlarning bir necha avlodi kibrdan deyarli xoli
holda, hamma insonlar teng huquq va mavqye’ga ega, degan tushuncha
singdirilgan holda tarbiyalangan.
Shuningdek, tarbiyaga ta’limning ajralmas qismi sifatida katta e’tibor
qaratilar ekan. Chunki bolalarni yoshligidan kattalarga va atrofdagilarga nisbatan
hurmatga o’rgatish, shu bilan bog’liq tushunchalarni har kunlik mashg’ulotlarga
singdirish orqali shaxsiyatni shakllantirishga harakat qilinadi. Bu davlatda bir
guruh insonlar “yuqori” va yana bir guruh “past” tabaqa deyiladigan holat,
ruhiyat umuman yo’q ekan. Yapon xalqi ham insonni, ham barcha ne’matlarni
qadrlashni milliy qadriyat darajasida shakllantirishga erishgan xalq ekan. Shu
muvoffaqiyatlar zamirida ham mustahkam intizom shakllanib boradi.
Yana bir o’zimizga olishimiz mumkin bo’lgan ibratli jihat, yaponlar ancha
boy bo’lishiga qaramasdan ularda xizmatkorlar mehnatidan deyarli foydalamas
ekan. Maktablarda ham o’quvchilari ustozlari bilan birga har kuni 25 daqiqa
sinfxonalarni tozalash bilan shug’ullanishadi. Shu yo’l bilan bolalarni
tozalikning qadriga yetishga, kamtarin bo’lib o’sishlariga asos yaratilgan. Bu esa
o’z navbatida, bolalarning biri qandaydir jihatidan ustun, ikkinchisi esa past
darajada emas, balki tenglik ruhiyati singdirib borilgan. Uyga qarashga va
bolalarni tarbiyalashga bevosita ota-ona mas’ul bo’lib, ular bolalarning ilm olishi
va tarbiyasiga qattiq e’tibor qaratadi.
6
1 Yaponiya Valyuralar : Pul ishlab chiqish Tarixi
Yaponiya(rasmiy nomi - Nihon koku yoki Nippon koku, yaponcha
versiyasi 日 日 , rus tilida fonetik sifatida eshitiladi "Nihon" yoki "Nippon")
Sharqiy Osiyodagi orol davlat boʻlib, xuddi shu nomdagi arxipelag orollarida
joylashgan. Yaponiyaning mintaqadagi biron bir davlat bilan quruqlik chegaralari
yo'q, ammo u shimolda Rossiya bilan La Peruz va Nemuro (Kunashirskiy)
bo'g'ozlarida, shuningdek shimoli-g'arbda Koreya bo'g'ozi bilan umumiy dengiz
chegaralariga ega. Mamlakat nomi - "Yaponiya" rus tiliga nemis Yaponiyasidan
yoki frantsuz yapon tilidan kelgan. O'z navbatida, bu so'z yuqoridagi tillarga
to'g'ridan-to'g'ri o'z mamlakatlarini "Nihon" yoki "Quyosh vatani" deb tarjima
qilingan "Nippon" deb atagan yaponlardan kelgan. Ushbu tarjima Yaponiyaga
dunyoda umume'tirof etilgan yana bir nom - "Quyosh ko'tarilgan mamlakat" ning
topshirilishi bo'lib xizmat qildi. Yaponiya hududi Yaponiya arxipelagining
orollarini qamrab oladi, ular orasida hududi bo'yicha eng kattalari Xonsyu, Sikoku,
Xokkaydo va Kyushu hisoblanadi. Ushbu arxipelag orollari vulqon kelib chiqishi
bilan ajralib turadi, shuning uchun ular tog'li relefi bilan ajralib turadi, ular arzimas
hududdagi past vodiylar bilan ajralib turadi. Yaponiya orollarini Sharqiy Xitoy
dengizining janubi-g'arbiy qismida suvlar, shimolda Yapon dengizi va shimoli-
sharqda Oxot dengizi yuvib turadi. Ularning janubiy qirg'oqlari ochiq Tinch
okeanining suvlari bilan yuviladi. Yaponiya hududiga, shuningdek, Ryukyu,
Tsusima, Sakishima, Izu va boshqa orollarni o'z ichiga olgan bir qancha uzoq orol
arxipelaglari kiradi. Yaponiya hududining ajralmas qismi hisoblangan Saxalin
7
orolining janubiy qismi va Kuril orollari hozirda Rossiya tomonidan noqonuniy
ravishda bosib olingan va uning tarkibiga kiritilgan. Yaponiyaning maydoni qariyb
378 ming kvadrat kilometrni tashkil etadi. V bu daqiqa Yaponiyada 127 milliondan
ortiq kishi yashaydi. Etnik jihatdan Yaponiya asosan yaponiyaliklardir. Etnik
ozchiliklarga oz sonli koreyslar, xitoylar va filippinliklar kiradi. Mamlakatdagi
davlat tili yapon tilidir. Yaponiya poytaxti hozirda Xonsyu orolining janubi-
sharqiy sohilida joylashgan Tokio shahridir. Tokio va uning atrofidagi shaharlarda
13 milliondan ortiq aholi istiqomat qiladi. Poytaxtdan tashqari Yokogama,
Xirosima, Nagasaki, Fukuoka, Kioto, Sapporo, Kitakyushu va boshqa shaharlar
soni va iqtisodiy ahamiyati jihatidan eng yirik shaharlardir. Ehtimol, Yaponiya
hududida birinchi odamlar miloddan avvalgi 40 ming yillikda paleolit davrida
paydo bo'lgan. Yamato deb nomlangan birinchi davlat taxminan 250 yilda
Yaponiya orollarida paydo bo'lgan. VI asrda Koreya yarim orolidan tarqalgan
Yaponiyaga buddizm kirib keldi. 12-13-asrlar davri Yaponiyada mutlaq hokimiyat
uchun fuqarolar urushlari bilan belgilandi. Qisqa vaqt ichida urushlar to'xtadi,
shuning uchun 1467 yilda ular yangi kuch bilan alangalanib, Qiyinchiliklar
davrining boshlanishini belgiladilar. 1543 yilda portugaliyaliklar Yaponiyaga,
birozdan keyin esa Yevropa bilan savdo aloqalariga asos solgan gollandlarga
kelishdi. 1854 yilda Amerika floti Yaponiyaga etib kelib, o'z-o'zini izolyatsiya
qilish siyosatini to'xtatdi, bu mamlakatni texnik modernizatsiya qilishning
boshlanishi edi. Xitoy-Yaponiya urushidan keyin (1894-1895) Yaponiya Koreya
va Tayvanni o'z nazoratiga oldi. Rossiyaning Uzoq Sharqdagi agressiv siyosati va
Xitoydagi ekspansiyasi Yaponiyani rus-yapon urushiga (1904-1905) kirishga
majbur qildi. Ushbu urushning janglari Manchuriya va Port Artur qal'asi hududida
avj oldi. Janglar paytida Rossiya quruqlikda ham, dengizda ham to'liq mag'lub
bo'ldi (Tsusima jangi), Liaodong yarim orolini, Janubiy Saxalinni va deyarli barcha
Manchuriyani Yaponiyaga berdi. Birinchi jahon urushi yillarida Yaponiya Antanta
mamlakatlari tomonida boʻlib, Germaniyaning Xitoydagi Qingdao portini va Uzoq
8
Sharqdagi Tinch okeanidagi bir qator orollarni egallab oldi. Ikkinchi Jahon
urushida Yaponiya shimoliy Xitoyni egallab oldi va SSSRga hujum qilish bilan
tahdid qilib, Germaniyaning kuchli ittifoqchisiga aylandi, ammo 1941 yil 7
dekabrda u AQSh va Buyuk Britaniyaga hujum qilib, birinchi janglarda Tinch
okeani mintaqasida ularning flotlarini mag'lub etdi. . Harbiy harakatlar shunday
rivojlandiki, 1945 yil boshiga kelib Yaponiya sezilarli darajada charchadi va ilgari
bosib olingan hududlarning ko'p qismini yo'qotdi. Sovet armiyasining Manchuriya
va Shimoliy Xitoyga xoin hujumi, shuningdek, amerikaliklar tomonidan Xirosima
va Nagasaki shaharlarini atom bombasi bilan bombalashi Yaponiyani taslim
boʻlishga majbur qildi. O'tgan asrning 60-yillarida Yaponiyaning sanoat o'sishi
boshlandi, bu esa uni dunyodagi etakchi mamlakatlardan biriga aylantirdi.
Yaponiya hozirda iqtisodiy jihatdan yettilikdan biri hisoblanadi rivojlangan
mamlakatlar jahon va asosiy iqtisodiy ko'rsatkichlar bo'yicha yetakchi
Hozirgi vaqtda Yaponiyaning pul birligi yapon iyeni(JPY, kod 392). Yaponiya pul
birligining nomi Xitoy pul birligi - yuan nomidan kelib chiqqan. O'z navbatida,
"yuan" aksariyat xitoy tillaridan tarjimada "yumaloq ob'ekt" yoki "yumaloq tanga"
degan ma'noni anglatadi. Bu nom Xitoy Qing sulolasi hukmronligi davrida
dumaloq kumush tangalarga berilgan. 19-asrning oʻrtalariga qadar Yaponiyada
koʻplab klanlar tomonidan chiqarilgan pul birliklari muomalada boʻlgan. Ular
tanga shaklida ham, banknotalar ko'rinishida ham chiqarilgan. Bir vaqtlar, hatto
9
249 ta klan valyutalari bir vaqtning o'zida mamlakatda parallel ravishda
muomalada bo'lgan. 1869-yilda iyena muomalaga kiritildi va 1871-yilda avval
chiqarilgan barcha klan valyutalari taʼqiqlandi, ular bosqichma-bosqich olib
qoʻyilib, yenga almashtirildi. 1879 yilda yen Yaponiyaning suveren valyutasiga
aylandi va bu davrga kelib barcha boshqa valyutalarni siqib chiqardi. Bu davrda
yen 100 sen va 1000 rindan iborat edi. 1899 yilda yapon iyeni funt sterlingga
bog'langan va 1938 yil o'rtalarida bekor qilingan oltin tarkibi bilan ta'minlangan.
Amerika qoʻshinlari tomonidan Yaponiyani bosib olish davrida ishgʻol iyenasi
muomalaga kiritildi, bundan tashqari, amalda parallel ravishda AQSh dollari ham
muomalada
boʻldi.
Ma'lumki, dunyodagi deyarli ko'p bor valyuta turlari, lekin Yer yuzidagi oliy
davlatlar bor. Deyarli har bir millat tarixiy ahamiyatga ega bo'lgan mamlakat
o'zgarishlar bilan birga o'z pul ko'rinishga ega. hech istisno va Yaponiyada davr
qilish o'zgarishlar davomida o'rnidan turib Yaponiya valyuta hisoblanadi. Pul
tizimi orol davlat Meiji resurslarni turli vakili: o'sha turli qimmatbaho metallar
(mis, kumush va oltin) dan qog'oz banknotlar va tangalar edi. Bundan tashqari,
teng darajada, va markaziy nazorat belgilar faoliyat va valyuta alohida shohliklar
da. Ushbu tizim pul muomalasini murakkab edi va "Zen» deb atalgan. Zamonaviy
10
yapon valyuta Meiji davrida (1869) davomida mamlakatda ba'zi reformative
o'zgarishlar keyin keldi. So'ngra, hukumat bir 100 lardagi sen bo'lgan bir o'nlik
hisobning bilan valyuta tizimi, qabul qilingan, va oxirgi bir 10 rin bo'linadi
mumkin. Bu qabul vaqtida Yaponiya pul birligi bevosita global oltin standarti
bog'langan edi e'tiborlidir. Natijada, ularning olish: Birinchi lardagi tangalar
(shunday qilib, kvadrat, tasvirlar, to'g'ri burchakli va turli shakllarda mavjud
bo'lgan) 24,3 g Bu belgilari oltin va kumush zarb 15 mg teng edi davra edi, va bu
avvalgi pul farq belgilar ien (dumaloq) dan deb nomlangan "lardagi". Yaponiya
standart valyuta tashkil bilan Jahon iqtisodiyoti ulushini inglizlar o'z valyuta
sezilarli qaram ko'ra "sterling blok" qo'shildi. 1933-yilda, Yaponiya oltin standarti
tark qilish bor edi, va shundan keyin kurs Yaponiya jami valyuta edi qimmatbaho
metall, miqdorini ta'sir qiladi. 20-asrning 40-yillari esa, iqtisodiyotning beqaror
davlat va Xitoyda harbiy harakatlar ezgu element mazmunidan kuzida natijasida
2,9 mg, 15 mg o'rnatish. Shu sababli, orol xalqining hukumat AQSh dollari o'tish
qaror qildi. 1953-yilda, XVF rasmiy pariteti tasdiqlangan Yaponiya valyuta va
oltin 2,5 mg tenglashtirilgan qilindi. Shunday qilib Yaponiya banknot xalqaro
hamjamiyat tan olingan. Asta-sekin, mag'lub qilgin ko'tarildi va u bir
almashtiriladigan valyuta bo'ldi. Yaponiyada to'lov Zamonaviy vositalari qog'oz
pul ot 10 000 va 1, 10 va 50 tanga, shuningdek 100 va 500 qilgin bor. Bunday Rin
va Sen kabi kichik oyatlarini, Pre-mavjud, bekor qilindi. o'quvchi (bu qanday
ko'rinadi bo'ladi) Yaponiyada valyuta savolga manfaatdor bo'lsa, biz quyidagi
ma'lumotlarni taqdim. 100 mag'lub qilgin va 50 bu qadriyatlar orqa tomonida Ni
qotishmasidan qilingan 500 tanga, bu mamlakatda odamlar uchun alohida
ahamiyatga ega (pavlonya, olcha va xrizantema) bo'lgan gullar ko'rsatilgan. 10 ien
va 5 uchun tangalar bronzadan yasalgan qilinadi va ulardan tasvirlar, navbati bilan,
guruch buddist ma'badi va qulog'ini bezab. 1 lardagi alyuminiy uchun, old tomoni
ko'chatlarini ramzi bilan bezatilgan. Qog'oz Eslatmalar Yaponiyada eng muhim
shaxslar portretlari o'z ichiga oladi. Bu qoida tariqasida, deb, adabiyot, ma'rifat va
11
boshqa sohalarda sohasida dunyo bo'ylab shuhrat olgan ishchilar. Misol uchun,
1000 lardagi Natsume Sōseki bir portret bilan bezatilgan. Shuningdek, Eslatib
o'tamiz, bank kodi Yaponiyaning tizimining pul birligi nomi deb - JPY. Bugungi
kunda valyuta bu turi katta zarar, shuningdek, jahon hamjamiyatida inqirozga
vaziyat natijasida kuchli zilzila natijasida jahon iqtisodiyotiga ba'zi ozib. u boshqa
valyutalar bilan solishtirganda ancha barqaror mavqega ega Biroq, Yen, birjalar
foydalanish davom etmoqda.
12
2 Yaponiya moliyaviy rivojlanishi
Ikkinchi jahon
urushidan
keyin Yaponiya eksport va
jamg'armalarni
rag'batlantiradigan siyosatni amalga oshirdi. Yirik jamg‘armalar kredit olish
imkoniyatini oshirdi, yirik savdo profitsiti esa iyena kursining boshqa valyutalarga
nisbatan mustahkamlanishiga olib keldi, bu esa yapon kompaniyalariga
texnologiyani import qilish va ishlab chiqarishga arzonroq sarmoya kiritish
imkonini berdi, shu bilan ularning raqobatbardoshligini oshirdi va savdo
balansidagi profitsitni yanada oshirdi. Ienaning yanada mustahkamlanishi
moliyaviy aktivlarni juda foydali qildi [1] .
1980-yillarning ikkinchi yarmida moliyaviy tartibga solish, iqtisodiy istiqbolga
oid eyforiya va
Yaponiya
banki
tomonidan
monetar
yumshatish,
katta
jamg'armalar bilan birgalikda qimmatli qog'ozlar va ko'chmas mulk bozorlarida
agressiv chayqovchilikka olib keldi [1] . Nikkei 225 fond indeksi 1989-yil 29-
dekabrda 38 915,87 yopilib, rekord darajaga yetdi. Bundan tashqari, banklar
ko'proq xavfli kreditlar berishni boshladilar.
Ginza kvartalida ko‘chmas mulk narxlari 1989 yilda eng yuqori cho‘qqisiga
chiqdi, har kvadrat metr uchun 100 million iyen (taxminan 1 million dollar).
Boshqa biznes choraklarida narxlar faqat biroz pastroq edi. 2004 yilga
kelib, Tokiodagi A toifali tijorat mulki o'zining eng yuqori narxining 1 foizidan
kamrog'ini tashkil etdi, turar-joy mulklari narxi 10 martadan ko'proq pasaydi,
ammo 2000-yillarning ikkinchi yarmigacha dunyodagi eng yuqori ko'rsatkich
bo'lib qoldi. Pufakni o'chirish natijasida yaponlarning boyligi milliardlab dollarga
kamaydi. 2007 yilga qadar ko'chmas mulk narxlari ko'tarila boshladi, lekin 2008
yilgi global iqtisodiy inqiroz natijasida yana pasaydi.
13
Yuqori darajadagi investitsiyalar bilan ta'minlangan Yaponiya iqtisodiyoti,
ayniqsa, pufakchaning o'sishiga ta'sir qildi. Investitsiyalar mamlakat tashqarisiga
yo'naltirila boshlandi, ishlab chiqaruvchilar texnologik ustunliklarini yo'qota
boshladilar. Yapon tovarlari xorijda kamroq raqobatbardosh bo'lib qoldi va past
iste'mol deflyatsiya spiraliga olib keldi. Yaponiya Markaziy banki foiz stavkalarini
deyarli nolga tushirdi. Bu deflyatsiyadan chiqa olmaganidan so'ng, ba'zi
iqtisodchilar, xususan, Pol Krugman inflyatsiyani nishonlashni qo'llashni taklif
qildilar [2] .
Ko'pikni qo'zg'atgan qulay kredit keyingi bir necha yil davomida muammo bo'lib
qoldi, 1997 yilda banklar hali ham past qaytarilish ehtimoli bilan kreditlar berishdi.
Kredit va investitsiya menejerlari foyda keltirishi mumkin bo'lgan aktivlarni topish
uchun kurashdilar. Ba'zan ular hatto raqobatchi banklarning omonatlariga pul
qo'yishga murojaat qilishdi va bu ularning rahbarlarining shikoyatlariga sabab
bo'ldi. Hukumat muammoli banklar va korxonalarni subsidiyalash, " zombi
kompaniyalar " deb atalgan korxonalarni yaratishni boshlaganida, bank tizimidagi
vaziyatni tuzatish yanada murakkablashdi. Bu, oxir-oqibat, Yaponiyada pul past
stavkalarda qarzga olingan, chet eldagi foydaliroq aktivlarga investitsiya
qilinadigan va keyin investorga sezilarli daromad bilan qaytariladigan transport
savdosiga olib keldi.
Yaponiya
tarixidagi pufakning
asta-sekin
deflyatsiyasidan
keyingi
davri «потерянное десятилетие» (yaponcha: 失 失 失 失 失 失 усинаварэта
дзю:нэн?) deb nomlanadi. . 2009-yil 10-martda Nikkei 225 7054,98 [3] da 27 yillik
eng past darajaga yetdi.
Xitoyning “ Sinxua ” nashri 2013-yil yanvar oyida Yaponiyaning moliyaviy
pufakchasiga ishora qilib, Yaponiyani iqtisodiyoti boshqa mamlakatlarga
qaraganda uzoq vaqt harakatlantiruvchi kuchsiz qolgan rivojlangan davlat,
shuningdek, dunyodagi eng katta qarz yukiga ega davlatlardan biri deb atadi. va
millat qarishining eng yuqori darajalaridan biri" [4]
14
Yaponiyada demografik qarish[tahrir | manbasini tahrirlash]
Yaponiya qariyb oʻttiz yil davomida iqtisodiy turgʻunlik va
doimiy deflyatsiya holatida boʻldi (qarang Дефляция в Японии[jp] ), Yaponiya
iqtisodiyotini bunday holatga olib kelgan muhim omil demografik holatdir.
Yaponiya aholisi demografik inqiroz va Yaponiyaning demografik qarishi tufayli
kamayib bormoqda. Yaponiya xalqi dunyodagi eng qadimgi va eng tez qarigan
xalqlardan biridir. 2021-yil 1-oktabr holatiga ko‘ra , Yaponiya aholisining 29,1
foizi 65 yoshdan oshganlar [5] . Sababi Yaponiyada urushdan keyingi nisbatan qisqa
muddatli chaqaloq bumi va qat'iy immigratsiya siyosati bo'lishi mumkin.
Tug'ilishdan ko'p o'lim va qat'iy immigratsiya siyosati tufayli aholining qarishi
tufayli aholining kamayishi tufayli iste'mol kamaymoqda. Aholining to'plangan
bo'sh (iqtisodiyotga investitsiya qilinmagan) pul mablag'lari ko'payadi, lekin
deflyatsiya tufayli tovarlar va xizmatlar narxi har yili pasayib boradi, bu esa talabni
yanada pasaytiradi va aholi tomonidan tovarlarni sotib olishni kechiktiradi
.
15
3 Yaponiya bank tizimi
Yaponiyada birinchi banklarning paydo bo’lashi 17 asrga borib taqaladi.
Zamonaviy tipdagi xususiy banklar 1970 yildan keyin paydo bo’lgan. Bunday
banklar
mamlakat
xududida
konvertirlanmaydigan
banknotalar
emissiya
qilinishiga olib keldi. Bunday sharoit Yaponiya Markaziy bankning paydo bo’lish
zaruriyatini keltirib chiqardi. 1885 yildan boshlab Yaponiya Markaziy banki
kumush tangalarni emas, balki almashtiriladigan pullarni chiqarishni boshladi.
1889 yilda qonun kuchga kirdi, unga ko’ra barcha qog’oz pullar kumush bilan
qoplangan bo’lishi kerak edi (faqat kichik ochilmagan chegara 70 million iena edi).
1897 yildan boshlab oltin-valyuta tizimiga o’tishga qaror qilindi. Shu bilan birga,
banknotlarning chiqarilishi bilan faqat Yaponiya banki shug’ullangan. 1942 dan
boshlab yapon iyenasini oltinga almashtirish toʻxtatildi. 1942 yilda qonun paydo
bo’ldi, unga ko’ra mamlakat Markaziy banki to’liq hukumat tomonidan nazorat
qilindi. 1949 yil – Siyosiy Kengash tuzilgan yil. Ikkinchisining vazifasi davlatning
pul-kredit siyosatini shakllantirishdan iborat. 1971 yildan boshlab mamlakat
Markaziy banki veksel bozorida operatsiyalarni amalga oshirib, davlat
obligatsiyalari bilan operatsiyalarni amalga oshirdi. Qimmatli qog’ozlar bozori
bosqichma-bosqich shakllantirilmoqda. 1979 yil – qonunchilikdagi o’zgarishlar va
Yaponiya bankiga noma’lum maqom berilishi (ilgari Markaziy bankning amal
qilish muddati doimiy ravishda uzaytirilgan. 1998 yil – mamlakat Markaziy
bankiga tegishli yangi qonun hujjatlari ishlab chiqildi. Joriy yilning 1 aprelida
Yaponiya banki Moliya vazirligidan mustaqil bo‘ldi. Yangi qonunga ko‘ra,
mamlakat Markaziy banki yuz million yapon iyenasi miqdoridagi o‘z kapitaliga
ega. Shu bilan birga, kapitalning 55 foizi davlat tuzilmalari qo’lida, 45 foizi esa
xususiy aksiyadorlar o’rtasida taqsimlanadi. Markaziy bankning barcha aktsiyalari
16
egalari yiliga 4% kafolatlangan foyda olishadi, bu moliyaviy institutning normal
rentabelligi bilan 5% ga etadi. Shu bilan birga, xususiy aksiyadorlar bankni
boshqarish jarayonida ishtirok etmaydi. Xozirgi kunda davlat Markaziy bank
aksiyalarining 55 % ga egalik qiladi. Yaponida Markaziy bank banknotalar
emissiyasi bo’yicha monopol xuquqqa ega. Yaponiyada Markaziy bankni siyosiy
qo’mita boshqaradi. Siyosiy qo’mita raisi Maqkaziy bankni boshqaruvchisi
xisoblanadi.
Har qanday bank tizimining mohiyati - kredit muassasalari va milliy banklarning
har xil turdagi bir to'plam. Har bir mamlakat o'ziga xos xususiyatlarga ega, lekin
ko'p davlatlar bank tizimlarini barpo umumiy belgilarga ega. Shunday qilib,
Germaniya, Yaponiya va Amerika Qo'shma Shtatlarida bank tizimi, odatda o'zaro
turli hisoblanadi. Ularning har biri o'z xususiyatiga ega.Yaponiya bank tizimi,
AQSh va Yevropa bilan solishtirganda, uning yoshlar, qaramay, rivojlanish
nisbatan yuqori darajada bilan xarakterlanadi. Banklar, barcha moliya-sanoat
guruhlari bilan eksensel tuzilishi rolini beriladi, qo'shimcha ravishda, ular ham
ba'zi kompaniyalar birlashtiradi. bank sektorini tartibga solish va nazorat qilish
davlat roli juda kuchli zamonaviy, deb atash mumkin Yaponiya bank tizimi, jahon
urushidan keyin paydo bo'ldi. Bu Amerika modeli ustida qurilgan, deb eslash
muhim ahamiyatga ega. Yaponiyada, xavfsiz dunyoning yetakchi banklari bilan
bog'liq bo'lishi mumkin banklar mavjud. Kuchli moliyaviy-sanoat guruhlari,
Yaponiya banklari bo'lgan rahbarlari katta oshirish moliyaviy investitsiyalarni
Osiyodagi G'arbiy Evropa, Avstraliya, Amerika Qo'shma Shtatlari mamlakat bozor
iqtisodiyotiga bank tizimi muhim ahamiyat kasb etadi. Bu ikki dona tomonidan
taqdim etiladi. birinchi - siyosiy kengash o'z ichiga oladi Markaziy banki, auditor 3
ijrochi va 8 maslahatchilari va 3 Ijroiya direktorlari. Ikkinchi bog'laning - tijorat
banklari, yodda mintaqaviy banklar, shahar banklar, ishonch banklar, xorijiy
banklar va banklar yangi turlarini filiallari bor. Markaziy bank, shuningdek, uning
holati va vazifalari sifatida erta 1942 qonun bilan belgilangan qilingan, Yaponiya
17
banki deb ataladi. Ushbu qonun keyinchalik oxirgi ikki marta modernizatsiya -
1998 yilda. aksiyadorlik kompaniyasi - Yaponiya banki maqomi to'g'risida. U
vazifalarning bir qator bor. Birinchi - pul masalasi. Markaziy bank pul masalasida
cheklanmagan monopol bor. Moliya hukumati vazirligi roziligi bilan masalani
qo'yadi. Avvalroq, u zaxiralarini saqlab qolish uchun banklar majbur. Lekin yangi
qonun, Markaziy banki Narx barqarorlikni saqlab Yaponiya iqtisodiyotning
muvozanatli rivojlanishini rag'batlantirish imkonini beradi zaxiralari shakllanishi,
bunday talablarni ilgari surdi yo'q. Ikkinchi vazifasi - pul-kredit siyosatini amalga
oshirish. Har olti oy, bank o'zining pul siyosati, moliya vaziri tomonidan qo'llab-
quvvatlanadigan parlamenti, hisobot shart. Lekin uning rivojlanishi va har qanday
muassasa mustaqil o'tkazish, u o'zingiz qilib bank hisoblanadi. Uchinchi vazifasi -
silliq va samarali ishlashini ta'minlash aholi punktlari tizimi kredit muassasalari
o'rtasida. to'rtinchi vazifasi - monitoring va moliyaviy ahvolini tekshirish va barcha
moliya institutlari boshqaruv pozitsiyasi. Va beshinchi vazifasi - kredit sohasini
nazorat qilish, shuningdek, vaqt bilan chegaralangan kreditlar bilan ta'minlash
orqali aholi punktlari va to'lovlar butun tizimini mutlaqo uzluksiz ishlashini
ta'minlash , kredit muassasalariga chiqish quyosh mamlakat 90-yillarida qadar
dunyodagi eng yirik kreditor bo'ldi. Ammo keyin Yaponiyaning bank tizimi
inqiroz birinchi belgilari yashashni boshladi. Keyingi yigirma yil davomida,
qaytarilmaydigan kreditlar, ba'zi banklar tomonidan o'z majburiyatlarini bekor, bir
likvidligi inqiroz bilan bog'liq ko'pgina muammolarni bor edi. Bundan tashqari, bir
talay zarba Yaponiya iqtisodiyoti ko'plab natijasida, kuchli tabiiy ofatlardan
sifatida qabul qildi. Yaponiya bank tizimi, uni aytish xavfsiz nima tushungan - bu
mamlakatdagi iqtisodiy siyosatida o'zgarish har doim diqqat va bosqichma-bosqich
amalga oshirilmoqda va bu tajriba foydalanish uchun loyiq.
18
4 Yaponiya iqtisodiyot kuchlarining xususiyatlari.
Yaponiyaga bo'lgan qiziqishning ayniqsa kuchli o'sishiga Ikkinchi Jahon
urushidagi mag'lubiyatdan so'ng uning deyarli hayoliy tiklanish hodisasi sabab
bo'ldi, buning natijasida mamlakat 21-asr boshiga kelib jahon yetakchilaridan
biriga
aylandi.
jahon
iqtisodiyotining
lokomotivlaridan
biriga
aylandi.Yaponiyaning siyosiy tarixi to'g'ridan-to'g'ri jarayondan yiroq bo'lib, unda
taqiqlash va hatto orqaga qaytish, demokratik institutlar, tamoyillar va me'yorlarni
rivojlantirish, demokratik amaliyotlarni to'plash kiradi. Yaponiyadagi siyosiy
tizimning evolyutsiyasi boshqa mamlakatlardagi xuddi shu jarayonning o'xshashi
sifatida davom etdi, u erdan nafaqat bilvosita etakchi variantlar va rivojlanish
tendentsiyalarini qabul qildi, balki ba'zan ixtiyoriy yoki ixtiyoriy ravishda va
to'g'ridan-to'g'ri, albatta, milliy ta'sirni boshdan kechirdi. o'ziga xoslik har qanday
holatda ham saqlanib qoldi. Ushbu ishning maqsadi Yaponiyaning 20-asrning
ikkinchi yarmidagi siyosiy rivojlanishini o'rganish, bu rivojlanishning xarakterli
xususiyatlarini qayd etish, o'rganilayotgan bosqichda Yaponiyadagi siyosiy
o'zgarishlarga baho berishdir. Ishning vazifalari quyidagilardan iborat:
Yaponiyadagi turli bosqichlardagi siyosiy o'zgarishlarni ko'rib chiqish, amalga
oshirilayotgan islohotlarni baholashga urinish, mamlakatning hozirgi davlat
tizimini o'rganish, shuningdek, siyosiy hokimiyatning mohiyatini aniqlash va uni
amalga oshirish. Yaponiya jamiyati. Yaponiyaning siyosiy rivojlanishidagi o'ziga
xosligi va o'ziga xosligini qayd etish. Ushbu masalaning tarixshunosligi Verbitskiy
SI№, Eremin VNI, Makarov AA i asarlarida taqdim etilgan, etakchi rus yapon
olimlarining nisbatan yaqinda nashr etilgan jamoaviy monografiyasini ta'kidlash
kerak (1999) ⁴, aynan shu asarlarda Yaponiya siyosiy tarixining o'rganilayotgan
masalasi batafsil yoritilgan. 1947 yilgi Yaponiya Konstitutsiyasi asosiy manba
sifatida ko'rib chiqiladi Asar ikki bobga bo'lingan. Birinchi bob (“40-50-yillardagi
siyosiy islohotlar”) AQSH maʼmuriyati tomonidan bosib olingan urushdan keyingi
19
davrda olib borilgan islohotlarga bagʻishlangan. Shuningdek, Yaponiyaning 1947
yildagi yangi Konstitutsiyasi ham o'rganilishi kerak, bu mamlakatning asosiy
qonuni sifatida uning keyingi rivojlanishini belgilab berdi. Ikkinchi bob (""
LDPning shakllanishi va zamonaviy siyosiy tizimning buklanishi "")
Yaponiyaning 50-60 yillardagi siyosiy rivojlanishini o'rganadi. Chunki aynan shu
davrda hozirgi kungacha faoliyat yuritayotgan siyosiy hokimiyat mexanizmi
shakllandi. Jumladan, LDPning shakllanishi va uning hokimiyatda uzoq vaqt
qolishi fenomeni, 1955 yildan boshlab LDPning hukmron partiya sifatidagi
faoliyati natijasida shakllangan Yaponiya siyosiy tizimining oʻziga xos
xususiyatlari № Verbitskiy S.I. Yaponiya XXI asr bo'sag'asida - M .: Bilim, 1988
yil
Men Eremin V.N. Zamonaviy yapon jamiyatining siyosiy tizimi -
Moskva: Nauka, 1992 yil
í Makarov A.A. Yaponiyadagi siyosiy hokimiyat - Moskva: Nauka, 1988 yil
⁴ Kollektiv monografiya Yaponiya miflari va haqiqati - M .: Vostochnaya
Adabiyot RAS, 1999 yil
⁵ 1947 yilgi Yaponiya Konstitutsiyasi // Zamonaviy tarix bo'yicha o'quvchi,
3-jild - M .: Ijtimoiy-iqtisodiy adabiyotlar nashriyoti, 1961 s.
Bob I Yaponiyadagi siyosiy islohotlar 40-50 yillar
Ikkinchi jahon urushidagi mag'lubiyat Yaponiya hukmron doiralarining ichki
siyosiy va iqtisodiy pozitsiyalarini sezilarli darajada buzdi. Yaponiyaning urushdan
20
keyingi tarixidagi ishg'ol bosqichining o'ziga xos xususiyati shundaki, garchi
mamlakatdagi oliy hokimiyat ittifoqchi kuchlar nomidan harakat qilgan Amerika
bosqinchi armiyasi qo'lida bo'lsa ham, AQSh. bu hokimiyatni bevosita emas, balki
hukmron tabaqalar manfaatlarini aks ettiruvchi Yaponiya hukumati orqali amalga
oshirdi. Yaponiyani bosib olish bosqichi o'z mazmuniga ko'ra bir xil emas edi.
Bosqinchilik davrlarining asosiy xususiyati shundaki, Qo'shma Shtatlar
Yaponiyaga nisbatan o'z maqsadlarini ko'zlagan bo'lsa-da, 1945 yil 26 iyuldagi
Ittifoqchi kuchlarning Potsdam deklaratsiyasi bilan ma'lum darajada o'zini
bog'langan deb hisobladi. Unda Yaponiyada militarizmga abadiy barham berish,
yapon xalqida demokratik tendentsiyalarning tiklanishi va mustahkamlanishi
yo‘lidagi to‘siqlarni bartaraf etish, so‘z, din va fikr erkinligini o‘rnatish, insonning
asosiy huquqlarini hurmat qilish zarurligi haqida so‘z bordi. Militaristik Yaponiya
ustidan qozonilgan g'alaba ittifoqchi davlatlarning Gitler koalitsiyasiga qarshi
urushdagi g'alabasining ajralmas qismidir. Shu sababli, Qo'shma Shtatlar Yaponiya
taslim bo'lganidan so'ng darhol ittifoqchi kuchlarning Yaponiyaga nisbatan
umumiy dasturi bo'lgan Potsdam deklaratsiyasidan voz kecha olmadi. Qolaversa,
ular yapon xalqining mamlakat taraqqiyotining tinch va demokratik yoʻli uchun
urushdan keyingi yuksalishi bilan hisoblashishga majbur boʻldilar. Shu bilan birga,
Amerika hukumati g'alabadan foydalanib, Yaponiyani demilitarizatsiya qilish va
uning iqtisodiy qudratini zaiflashtirish yo'nalishini davom ettirishga harakat qildi.
Bosqinchilik davrida Qo'shma Shtatlar Potsdam deklaratsiyasi va 11 davlat
vakillaridan iborat bo'lgan Uzoq Sharq komissiyasining qarorlariga muvofiq
Yaponiyani demilitarizatsiya va demokratlashtirish bo'yicha bir qator ko'rsatmalar
berdi: AQSh, SSSR, Angliya, Xitoy, Frantsiya, Gollandiya, Kanada, Avstraliya,
Yangi Zelandiya, Hindiston va Filippin ... Uzoq Sharq komissiyasining AQShning
Yaponiyadagi ishg'ol siyosatiga ta'siri hal qiluvchi emas edi. Uning, qoida
tariqasida, juda kechikish bilan qabul qilingan qarorlari Amerika hukumatining
ishg'olchi kuchlarning bosh qo'mondoni general MakArturga yuborilgan tegishli
21
buyruqlari orqali amalga oshirildi. Bundan tashqari, Amerika hukumati unga
mustaqil ravishda "vaqtinchalik ko'rsatmalar" yuborishi mumkin edi. Shu bilan
birga, AQShning roziligisiz Uzoq Sharq komissiyasi Yaponiyada biron bir tadbir
o'tkaza olmadi. Shu bilan birga, Qo'shma Shtatlar bir qator hukumat funktsiyalarini
o'zlashtirdi. Ular moliya va tashqi savdo sohasini to‘liq o‘z qo‘liga oldilar, barcha
adliya organlarini, politsiya hokimiyatini, davlat byudjetini tuzishni nazorat ostiga
oldilar, parlamentning qonun chiqaruvchi hokimiyatini chekladilar. Diplomatiya
sohasida Yaponiya hukumati boshqa davlatlar bilan toʻgʻridan-toʻgʻri aloqa
oʻrnatish va qoʻllab-quvvatlash huquqidan mahrum qilindi. Yaponiya tashqi
siyosatining barcha funktsiyalari ishg'ol hokimiyati qo'lida edi yoki faqat ular
orqali amalga oshirilishi mumkin edi. Yaponiya Tashqi ishlar vazirligi mavjud
bo'lsa-da, bosib olish davrida u mustaqil rol o'ynamagan. Uning barcha tashqi
siyosat funktsiyalari hukumat va ishg'olchi kuchlar shtab-kvartirasi o'rtasidagi
aloqani ta'minlash bilan chegaralangan. Yaponiya taslim bo'lganidan so'ng darhol
Qo'shma Shtatlar burjua demokratik huquqlari va siyosiy faoliyatidagi cheklovlarni
yumshatishga qaratilgan bir qator choralarni ko'rdi. Oʻta millatchi jamiyatlar va
yashirin oʻng tashkilotlarning tarqatilishi rasman eʼlon qilindi. 1945-yil 11-
oktabrda MakArtur Yaponiya hukumatiga beshta yirik islohot – ishchilarga kasaba
uyushmalarini tuzmaslik huquqini berish, taʼlim tizimini demokratlashtirish,
absolyutizmga barham berish, ayollar huquqlarini tenglashtirish va iqtisodiyotni
demokratlashtirish toʻgʻrisida koʻrsatma yubordi. Noyabr oyida bosh xolding
kompaniyalari (zaibatsu), imperator uyining mulkini muzlatish va zaibatsu tarqatib
yuborish to'g'risida ko'rsatmalar qabul qilindi. Dekabr oyida MakArturning yer
islohoti toʻgʻrisidagi memorandumi va sintoizmni davlatdan ajratish toʻgʻrisidagi
farmon eʼlon qilindi. Imperatorga sig'inishni zaiflashtirish uchun 1946 yil 1
yanvarda u hukmron sulolaning ilohiy kelib chiqishi haqidagi afsonadan ommaviy
ravishda voz kechdi. Shunday qilib, Yaponiya ustidan bilvosita nazoratning
o'rnatilishi, aslida AQShning ishg'ol siyosatini amalga oshirish uchun bir qator
22
vakolatlarning Yaponiya hukumatiga o'tkazilishi Yaponiyaning urushdan keyingi
tuzilmasidagi etakchi roli tan olinmaganligini anglatadi. demokratik kuchlar uchun,
lekin hukmron sinf uchun. Konservativ kuchlar o‘zlari vakillik qilgan
hokimiyatdan foydalanib, eski siyosiy tuzumni, eng avvalo, imperiya tuzumini
maksimal darajada saqlab qolishga intildilar. № Yaponiya tarixi 1945-1975. - M .:
Nauka, 1978, p. 16 Urush paytida barcha siyosiy partiyalar tarqatib yuborildi va
ularning o'rnida yagona siyosiy tashkilot - Katta Yaponiya siyosiy uyushmasi
tuzildi. Yaponiya taslim boʻlganidan soʻng darhol eski partiyalar tiklanib, turli
yoʻnalishdagi yangi partiyalar vujudga kela boshladi. 1945 yil noyabrda taʼsis
qurultoyi urushgacha boʻlgan turli sotsial-demokratik partiyalar tarafdorlarini va
1940 yilda kasaba uyushmalari bilan birga tarqatib yuborilgan guruhlarni
birlashtirib, Yaponiya Sotsialistik partiyasi (JSP) tashkil etilganligini eʼlon qildi.
o‘ta o‘ngdan tortib, Yaponiya Kommunistik partiyasi bilan birlashish tarafdori
bo‘lgan so‘l sotsialistlargacha. Oʻng qanot sotsialistlar MKHning shakllanishida
yetakchi rol oʻynagan.
Ta’sis qurultoyida qabul qilingan partiya dasturida demokratiya, tinchlik va
sotsializm shiorlari ilgari surilib, yirik ijtimoiy islohotlarni amalga oshirish,
imperiya tuzumi sharoitida sotsializm qurish nazarda tutilgan. Bosqinchi hokimiyat
yordami bilan burjua siyosiy partiyalari tuzila boshladi. 1945-yil 9-noyabrda
Liberal partiya (Juito) tuzildi, uning asosiy yadrosini urushdan oldingi burjua-
pomeshchik partiyasi Seiyukay a'zolari tashkil etdi. Liberal partiya yirik
monopoliya burjuaziyasining eng nufuzli guruhlari partiyasi sifatida maydonga
chiqdi. 1945 yil 16 noyabrda Progressiv partiya (Shimpoto) paydo bo'ldi, uning
tarkibiga urushdan oldingi boshqa burjua partiyalari Minsaito va Seiyukay a'zolari
kirdi. Taraqqiyparvar partiya yirik burjuaziyaning bir qismi, yer egalari va
dehqonlarning yuqori qatlamlari manfaatlarini himoya qilgan. 1945-yil 18-
dekabrda Yaponiya kooperativ partiyasi (Nixon Kyodoto) nomi bilan ham tanilgan
Yaponiya hamkorlik partiyasi tuzildi. 1946 yil may oyida u Kooperativ
23
Demokratik (Kyodo minshuto) deb o'zgartirildi. Partiya dasturi sinfiy hamkorlik
tamoyiliga asoslanib, kooperatsiya, qishloq xo‘jaligini modernizatsiya qilish,
baliqchilik va hokazo masalalarga e’tibor qaratdi. Shunday qilib, partiya o'rta va
qisman mayda burjuaziya manfaatlarining vakili edi. Ayni paytda tinchlik, guruch,
yer va ozodlik shiorlari ostida xalq hukumatini barpo etish uchun 19 yil davomida
taqiqlangan Yaponiya Kommunistik partiyasi (Yaponiya Kommunistik partiyasi)
siyosiy maydonga chiqdi.1946 yil aprel oyida birinchi urush tugaganidan keyin
parlament saylovlari bo'lib o'tdi. Liberal partiya 140 o‘rin bilan eng ko‘p o‘rinni
qo‘lga kiritgan bo‘lsa, 94 o‘rin bilan Progressiv partiya va 92 o‘rin bilan
Sotsialistik partiya ikkinchi o‘rinni egalladi. Kommunistlar jami 5 ta o'rin oldi. №
Yaponiya tarixi 1945-1975. - M .: Nauka, 1978, p. 18-20 Liberal partiya yetakchisi
Yoshida hukumat tuzdi, unda progressiv partiya ishtirok etdi. 1946 yil noyabrda
parlament Yaponiyaning 1947 yil 3 mayda kuchga kirgan yangi konstitutsiyasini
ma'qulladi.Konstitutsiya loyihasini ishlab chiqishda Amerika ishg'ol hokimiyati va
Yaponiya hukmron doiralari yapon xalqi va butun dunyo irodasi bilan
hisoblashishga majbur bo'ldi. mamlakatni tubdan demilitarizatsiya qilishni talab
qilgan demokratik jamiyat. Kirish va san'atda. Konstitutsiyaning 1-moddasida xalq
suveren hokimiyat egasi deb e'lon qilingan, 1889 yilgi konstitutsiyaga ko'ra
imperator butun hokimiyatning yagona egasi edi. Konstitutsiya barcha
fuqarolarning qonun oldida tengligini va uning imtiyozlari bilan sobiq aristokratik
tabaqani yo'q qilishni, cherkovni davlatdan ajratishni, oilada er-xotinning qonuniy
huquqlari tengligini, bolalar mehnatidan foydalanishni taqiqlashni e'lon qiladi. ,
odamlarning mehnat qilish, ta'lim olish va "minimal sog'lom va madaniy hayot
darajasini saqlab qolish" huquqi. Art. 28 "ishchilarning tashkilot tuzish huquqini,
shuningdek, jamoaviy bitimlar va boshqa jamoaviy harakatlar huquqini"
kafolatlaydi. Konstitutsiyada umumiy saylov huquqi va demokratik erkinliklar,
jumladan, so‘z, matbuot, yig‘ilishlar va uyushmalar erkinligi e’lon qilingan.
Konstitutsiyamizning bir qator moddalarida fuqarolarning huquqlari hamda ijro
24
etuvchi va sud hokimiyati organlarining hibsga olish, uy-joylarni tintuv qilish,
mol-mulkni musodara qilish va sudda ish yuritish paytidagi xatti-harakatlari
qoidalari belgilab berilgan. Burjua davlat huquqi amaliyotida kam uchraydigan
pretsedent Art. 9, xalqaro nizolarni hal qilishda Yaponiyaning urushdan so'zsiz voz
kechishini e'lon qilish va mamlakatda quruqlikdagi kuchlar, dengiz floti yoki havo
kuchlari bo'lsin, har qanday qurolli kuchlarni yaratishni taqiqlash. Konstitutsiya
ishlab chiqarish vositalariga xususiy mulkchilikni himoya qiladi va qonun
chiqaradi. San'atda. Konstitutsiyaning 29-moddasida “Mulk huquqi buzilmasligi
kerak”
deyilgan.
3-jild - M .: 1961, s. 689
I O'sha yerda, p. 690
i O'sha yerda, p. 693
⁴ O'sha yerda, p. 691
⁵ O'sha yerda, s. 691
Yaponiya imperatori suveren hokimiyatga ega emas. Konstitutsiyaga ko'ra, u
"davlat va xalq birligining ramzi". Yo'q.
Imperator taxti “parlament tomonidan qabul qilingan “Imperator oilasi
toʻgʻrisida”gi maxsus qonunga muvofiq” imperator oilasi aʼzolari tomonidan
meros qilib olinadi. Favqulodda holatlarda taxtni vorislik qilish masalalari 10
kishidan iborat imperator sudining kengashi tomonidan hal qilinadi: imperator
oilasining ikki a'zosi, parlamentning ikkala palatasining raislari va deputatlari,
bosh vazir, hukumat rahbari. imperator sudi, bosh sudya va Oliy sudning bir a'zosi.
Kengashga Bosh vazir raislik qiladi. Imperator va uning xonadonining kundalik
ishlarini yuritish bilan bog'liq masalalarni vazirlar mahkamasi qoshidagi maxsus
25
organ, imperator saroyini boshqarish deb ataladigan organ hal qiladi.
Imperatorning vazifalariga parlament taklifiga binoan bosh vazirni va Vazirlar
Mahkamasi taklifiga binoan Oliy sudning bosh sudyasini tayinlash, parlamentni
chaqirish, vakillar palatasini tarqatish, e'lon qilish kiradi. umumiy parlament
saylovlari. Imperatorga konstitutsiyaga oʻzgartirishlar, qonunlar, hukumat qarorlari
va shartnomalarini eʼlon qilish vazifasi yuklangan. Hukumat vazirlari va boshqa
mansabdor shaxslarning qonun hujjatlariga muvofiq tayinlanishi va iste’foga
chiqarilishi, shuningdek, elchilar va elchilarning ishonch yorliqlari tasdiqlanadi.
Shuningdek, unga umumiy va xususiy amnistiyalarni tasdiqlash, jazoni
engillashtirish va kechiktirish, huquqlarni tiklash yuklanadi. U mukofotlar beradi,
ratifikatsiya va boshqa diplomatik hujjatlarni tasdiqlaydi, xorijiy elchilar va
elchilarni qabul qiladi, tantanali marosimlarda qatnashadi. Davlat ishlari bilan
bog'liq barcha harakatlar imperator ular uchun mas'ul bo'lgan vazirlar
mahkamasining maslahati va roziligi bilan amalga oshirilishi kerak.
Amalda imperator hokimiyatining Yaponiya siyosiy hayotidagi roli konstitutsiyada
belgilangan doiralar bilan chegaralanib qolmaydi. Hukmron doiralar avvalgi
monarxistik tuyg'ularning qoldiqlariga tayanib, imperatorga sig'inishni qayta
tiklashga va omma orasida imperator "xalq birligi ramzi" sifatida sinflar va
hokimiyatlardan yuqori turadi, degan g'oyani tarqatishga intilmoqda. partiyalar.
Konstitutsiyaga o‘zgartirishlar faqat parlament tarkibining uchdan ikki qismi
tomonidan ma’qullangandan so‘ng, so‘ngra umumxalq referendumi orqali
kiritilishi mumkin.
№ Yaponiya Konstitutsiyasi 1947 yil // Zamonaviy tarix bo'yicha o'quvchi,
3-jild - M .: 1961, s. 693
I O'sha yerda, p. 694
26
i O'sha yerda, p. 695
⁴ O'sha yerda, p. 697
Parlament, konstitutsiyaga muvofiq, davlat hokimiyatining oliy organi va
davlatning yagona qonun chiqaruvchi organidir. U ikki palatadan - Vakillar
palatasi va maslahatchilar palatasidan iborat. Ikkala palata ham 1950-yil 15-
apreldagi “Ommaviy saylov to‘g‘risida”gi qonun asosida saylanadi. 20 yoshdan
oshgan barcha fuqarolar saylov huquqiga ega. 25 yoshga to'lgan shaxslar Vakillar
palatasiga, 30 yoshdan keyin esa Maslahatchilar palatasiga saylanishi mumkin.
Saylovda ishtirok etish uchun nomzod yoki uni ko‘rsatgan partiya katta
miqdordagi moliyaviy garov to‘lashi kerak. Agar nomzod belgilangan eng kam
ovozlarni to'plamasa, garov g'azna mulkiga o'tadi. Bundan tashqari, nomzod va uni
ko‘rsatgan partiya davlat g‘aznasiga saylovni o‘tkazish bilan bog‘liq davlat
xarajatlarining o‘rnini qoplash tarzida katta miqdorda mablag‘ kiritishi shart.
Vakillar palatasi 511 a'zodan iborat. Unga saylovlar 130 ta saylov okrugida boʻlib
oʻtadi. Har bir saylov okrugi saylovchilar soniga qarab uchdan besh deputatgacha
saylanadi. Kengashlar palatasi 252 deputatdan iborat: ulardan 152 nafari
prefekturalar tomonidan saylanadi, bu holda ular saylov okrugi hisoblanadi; qolgan
100 nafar deputat esa umummilliy saylov okrugi sifatida qaraladigan butun
mamlakatdan saylanadi. Ovozlar soni bo‘yicha birinchi o‘rinni egallagan
nomzodlar, agar bu raqam belgilangan minimaldan kam bo‘lmasa, saylangan
hisoblanadi. 90-yillarda uning jahon yalpi mahsulotidagi ulushi 14% (AQSh -
22%) va Iqtisodiy hamkorlik va taraqqiyot tashkilotiga (OECD) kiruvchi boshqa
barcha mamlakatlar - 31% 1994 yil holatiga ko'ra, Yaponiya yalpi ichki mahsuloti
- 4 , 6 trillion. am. Qo'g'irchoq.
27
90-yillarning boshlariga kelib Yaponiya AQSH va mamlakatga qaraganda ancha
rivojlangan ishlab chiqarish va texnik bazaga ega edi G'arbiy Yevropa, bu unga
eng yangi texnologiyalarni ishlab chiqishda ma'lum afzalliklarni berdi. 1998 yilda
ishlab chiqarishning o'sish sur'ati 4,1% (AQShda - 2,2%). Yaponiya AQShdan
keyin dunyodagi uchinchi yirik savdo davlatidir. Yaponiya iqtisodiyotining
rivojlanishi tashqi savdo almashinuvisiz mumkin emas. 1993-yilda Yaponiya
eksporti 360,9 milliard dollarni, importi esa 240,6 milliard dollarni tashkil etdi.
Yaponiyaning “iqtisodiy mo‘jizasi” – feodalizm qoldiqlari bilan mag‘lub bo‘lgan
mamlakatning tez sur’atlar bilan jahon xo‘jaligida yetakchi o‘ringa chiqishining
sababi nimada? Dastlab puxta o'ylangan milliy strategiyani ishlab chiqish katta rol
o'ynadi. iqtisodiy rivojlanish mahalliy sharoitlarni hisobga olgan holda. Avvalo,
xalqning tarixiy-madaniy rivojlanishining o'ziga xos xususiyatlarini e'tiborsiz
qoldirib bo'lmaydi. Yaponiyaning Sharq va Gʻarb sivilizatsiyasi markazlaridan
nisbiy yakkalanib qolishi yaponlarning xorijiy, yanada ilgʻor madaniyatlarning
turli jihatlarini oʻzlashtirib olishga, soʻngra ularni anʼanaviy qadriyatlariga
moslashtirishga harakat qilishiga olib keldi.
Faol orbitada iqtisodiy
faoliyat deyarli butun kattalar aholi ishtirok etdi. Ikkinchi jahon urushidan keyin
yapon hukmdorlari AQSHning rivojlanish modelidan, birinchi navbatda,
Yaponiyaning iqtisodiy qudratini oshirishga xizmat qiladigan jihatlardan
foydalanish vazifasini qoʻydilar. Qo'shma Shtatlar Yaponiyaga eng yangi texnika
va texnologiyalarni taqdim etdi. Amerika yordami Yaponiyaga ulkan moddiy va
moliyaviy resurslarni, eng muhimi, ilmiy tadqiqotlar va yangi texnologiyalarni
yaratish uchun zarur bo'lgan vaqtni tejab qoldi. Bundan tashqari, ular yaponlarga
moslashgan an'anaviy madaniyat... Ko'p asrlar davomida Yaponiya jamiyatida
boylik inson qadr-qimmati mezoniga aylanmadi, uning o'rnini vijdonli mehnat va
bilim kabi qadriyatlar egalladi, bir guruh odamlarning umumiy vazifalari har doim
har birining shaxsiy manfaatlaridan muhimroqdir. odam. Keyingi davrda mamlakat
oldiga iqtisodiyotni rivojlantirish va tovarlarning raqobatbardoshligini oshirish
28