YOSH AVLOD TARBIYASIDA IJTIMOIY MUHITNING TA’SIRI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

20

File size

Fayl hajmi

39,0 KB


YOSH AVLOD TARBIYASIDA IJTIMOIY MUHITNING TA’SIRI
MUNDARIJA:
KIRISH.......................................................................................................................
I BOB Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhitning ta’sirining ahamiyati
1.1 Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhitning mohiyatning mazmun 
mohiyati….......
   1.2. maktabgacha yoshdagi bolalarga ijtimoiy muhit ta'sirini o'rni..................
II  BOB  YOSH  AVLOD  TARBIYASIDA  IJTIMOIY  MUHITNING
TA’SIRINING o'rganish usullari
2.1. Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhit ta’sirini o'rganish usullari 
2.1
Yosh avlod tarbiyasida  ijtimoiy muhit ta'sirini o'rganganlik darajasi...........
XULOSA....................................................................................................................
ADABIYOTLAR RO’YXATI:................................................................................
Logotip
YOSH AVLOD TARBIYASIDA IJTIMOIY MUHITNING TA’SIRI MUNDARIJA: KIRISH....................................................................................................................... I BOB Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhitning ta’sirining ahamiyati 1.1 Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhitning mohiyatning mazmun mohiyati…....... 1.2. maktabgacha yoshdagi bolalarga ijtimoiy muhit ta'sirini o'rni.................. II BOB YOSH AVLOD TARBIYASIDA IJTIMOIY MUHITNING TA’SIRINING o'rganish usullari 2.1. Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhit ta’sirini o'rganish usullari 2.1 Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhit ta'sirini o'rganganlik darajasi........... XULOSA.................................................................................................................... ADABIYOTLAR RO’YXATI:................................................................................
I BOB YOSHLARGA OILADA TA'LIM-TARBIYA BERISHNING
IJTIMOIY PSIXOLOGIK JIHATLARI
 
   
1.1 Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhitning mohiyati
Yosh avlodga ilk bolalik davridan boshlab sharqona, milliy va ma'naviy
qadriyatlarimiz o'zbekona urf-odatlar va an'analari singdirish, milliy va ma'naviy
qadriyatlar ruhida tarbiyalash farzand ma'naviy kamolotining muhim omili sifatida
mutafakkir  ajdodlarimiz  mutaxassis  olimlar  tomonidan  turlicha  yondashuvlar
asosida  e'tirof  etilgan  bo'lib,  bu  omilning  samarali,  muqobil  yo'nalishlarini
o'rganish va ishlab chiqish oilashunoslik oldida turgan muhim va dolzarb muammo
sifatida o'z yechimini topmog'i zarur. Oila tinch, mustahkam va farovon bo'lsagina,
jamiyatda rivojlanish bo'ladi. Bu esa o'z navbatida ma'naviy va ruhiy muhitning
sog'lomligiga yetarli zamin yaratadi. Oilada psixologik tarbiya orqali dunyoqarash,
xulq-atvor me'yorlari va ko'plab sifatlar singdiriladi. Oiladagi muhit - bu ota-
onalarning va katta yoshdagi kishilarning har tomonlama olib borgan tarbiyaviy ish
natijalari, oila a'zolarining o'zaro yuksak axloqiy munosabatlarining yig'indisi va
kattalarning  ijobiy  ta'sir  ko'rsatish  namunasi  natijasidir.  Muhitning  qanday
yaratilishi asosan ota-onaning va oiladagi boshqa oila a'zolarining psixologiyasiga
bog'liqligini hisobga olish kerak. Har bir oilaning sog'lom bo'lishi, ularda ijobiy
psixologik muhit hukm surishi, mana shu muhitda dunyoga kelib shaxs sifatida
shakllanayotgan insonga ta'sir  etadi. Jamiyat  taraqqiyotining kutilgan darajaga
chiqa olmasligi, uning taraqqiyotiga to'sqinlik qiluvchi, inqiroziga olib keluvchi
kuchlarning yuzaga kelishida ham oilaning hissasi kattadir. Chunki oilalarning
nosog'lomligi, noqobil va nizoli oilalar, ajralishlar sonining ortishi jamiyatga turli
iqtisodiy, ijtimoiy ziyon yetkazishi bilan birga, bunday nosog'lom psixologik, nizo-
janjalli, o'zaro mehr-oqibatsiz muhitda dunyoga kelib, shakllangan bola- da ham
keyinchalik  nafaqat  o'z  ota-onasi,  akaukalariga  nisbatan  mehr-oqibatsiz,  balki
atrofdagilarga,  qolaversa,  o'zi  yashagan  jamiyatga  nisbatan  mehr-oqibatsiz,
shafqatsiz.  zolim,  xudbin,  har  xil  jamiyat  manfaatlari,  yurt  manfaatlariga  zid
2
Logotip
I BOB YOSHLARGA OILADA TA'LIM-TARBIYA BERISHNING IJTIMOIY PSIXOLOGIK JIHATLARI 1.1 Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhitning mohiyati Yosh avlodga ilk bolalik davridan boshlab sharqona, milliy va ma'naviy qadriyatlarimiz o'zbekona urf-odatlar va an'analari singdirish, milliy va ma'naviy qadriyatlar ruhida tarbiyalash farzand ma'naviy kamolotining muhim omili sifatida mutafakkir ajdodlarimiz mutaxassis olimlar tomonidan turlicha yondashuvlar asosida e'tirof etilgan bo'lib, bu omilning samarali, muqobil yo'nalishlarini o'rganish va ishlab chiqish oilashunoslik oldida turgan muhim va dolzarb muammo sifatida o'z yechimini topmog'i zarur. Oila tinch, mustahkam va farovon bo'lsagina, jamiyatda rivojlanish bo'ladi. Bu esa o'z navbatida ma'naviy va ruhiy muhitning sog'lomligiga yetarli zamin yaratadi. Oilada psixologik tarbiya orqali dunyoqarash, xulq-atvor me'yorlari va ko'plab sifatlar singdiriladi. Oiladagi muhit - bu ota- onalarning va katta yoshdagi kishilarning har tomonlama olib borgan tarbiyaviy ish natijalari, oila a'zolarining o'zaro yuksak axloqiy munosabatlarining yig'indisi va kattalarning ijobiy ta'sir ko'rsatish namunasi natijasidir. Muhitning qanday yaratilishi asosan ota-onaning va oiladagi boshqa oila a'zolarining psixologiyasiga bog'liqligini hisobga olish kerak. Har bir oilaning sog'lom bo'lishi, ularda ijobiy psixologik muhit hukm surishi, mana shu muhitda dunyoga kelib shaxs sifatida shakllanayotgan insonga ta'sir etadi. Jamiyat taraqqiyotining kutilgan darajaga chiqa olmasligi, uning taraqqiyotiga to'sqinlik qiluvchi, inqiroziga olib keluvchi kuchlarning yuzaga kelishida ham oilaning hissasi kattadir. Chunki oilalarning nosog'lomligi, noqobil va nizoli oilalar, ajralishlar sonining ortishi jamiyatga turli iqtisodiy, ijtimoiy ziyon yetkazishi bilan birga, bunday nosog'lom psixologik, nizo- janjalli, o'zaro mehr-oqibatsiz muhitda dunyoga kelib, shakllangan bola- da ham keyinchalik nafaqat o'z ota-onasi, akaukalariga nisbatan mehr-oqibatsiz, balki atrofdagilarga, qolaversa, o'zi yashagan jamiyatga nisbatan mehr-oqibatsiz, shafqatsiz. zolim, xudbin, har xil jamiyat manfaatlari, yurt manfaatlariga zid 2
bo'lgan salbiy tashqi kuchlar ta'siriga oson beriluvchan shaxsning shakllanishiga,
shu asosda esa o'z oilasi xalqi, yurti uchun xavfli insonlarning yetishib chiqishiga
ham asos bo'lishi mumkin. Farzand tarbiyasi bu shunchaki tajriba, oddiy ko'rsatma
va bilimlar jamlanmasi emas, balki o'z ichiga diniy-axloqiy bilimlar, tibbiyot,
etika, psixologiya, pedagogika kabi sohalariga oid bilimlarni ham qamrab oladigan
murakkab jarayondir. Bugungi kunda oilaviy tarbiyaning qiyinlashuvi shundaki,
birinchidan,  jamiyat  taraqqiy  etib  borgani  sari  har  tomonlama  yetuk  insonni
shakllantirish talablari ortib boraveradi. Bu esa oilada bolaga estetik, jinsiy tarbiya,
axloqiy  tarbiya  berish  sifati  va  ko'lamini  oshirish  talabini  qo'yadi.  Sharq
mamlakatlarida  tarbiya  asosan  islomiy  yo’nalishda  beriladi.Islom  dinining
muqaddas kitobi bo’lmish “Qur’oni Karimda” ham tarbiya muhim ahamiyatga ega
hisoblanadi.Bundan  tashqari  Al-Buxoriy  hazratlarining  hadislarida,  sharq
allomalarining yozma manbalarida farzand tarbiyasiga doir ko’plab ma’lumotlarni
uchratishimiz mumkin. Jumladan, (38-hadis) “Farzandlaringizni izzatikrom qilish
bilan birga axloq-odobini ham yaxshilangiz”. (625-hadis) “Har bir go’dak Islom
tabiatida tug’iladi, so’ng ota-onasi uni yo yahudiy qiladi, yo nasroniy qiladi, yo
majusiy qiladi”. (136-hadis) “Hech bir ota-ona o’z farzandiga xulqu odobdan
buyukroq meros berolmaydi”. Rasululloh (a.s.): “Birontangiz o'zfarzandlaringizni
tartib – intizomga o'rgatsa, bu har kuni sadaqa bergandan yaxshiroqdir”, deya
marhamat  qilganlar.  Bolalarni  intizomga  o'rgatish  oila  mustahkamligiga  asos
bo'ladi. Islom shu ma'noda ota-onalarni o'z farzandlariga sog'lom tarbiya berishga
rag'batlantiradi. Hadisi sharifda “Farzandlaringizni hurmat qiling va ularni yaxshi
xulq  bilan  xulqlantiring”  deb  ta'kidlangan.  Farzand  tarbiyasi  jarayonida  bola
huquqlarining  kamsitilmasligi  talab  etiladi.  Oilaviy  tarbiya  ijtimoiy  tarbiyaga
nisbatan  bolalarning  ruhiy  olamiga,  hissiyoti  va  tuyg'ulariga  chuqur  ta'sir
ko'rsatadi.  Shuni  ta’kidlab  o’tishim  kerakki,  zero  ta’lim-tarbiya,insoniy
munosabatlarning falsafiy asoslari tasavvuf ilmida ochib berilgan. Oilada otaning
roli va mavqeyi muhim masalani belgilaydi. Chunki ota shaxs sifatida har qanday
yoshdagi farzandlarning ko'z oldida o'zini ko'rsata olishi kerak. Kichik yoshdagi
bola oiladagi ota obro'sini uning egallab turgan mavqeyiga qarab belgilaydilar. Bu
3
Logotip
bo'lgan salbiy tashqi kuchlar ta'siriga oson beriluvchan shaxsning shakllanishiga, shu asosda esa o'z oilasi xalqi, yurti uchun xavfli insonlarning yetishib chiqishiga ham asos bo'lishi mumkin. Farzand tarbiyasi bu shunchaki tajriba, oddiy ko'rsatma va bilimlar jamlanmasi emas, balki o'z ichiga diniy-axloqiy bilimlar, tibbiyot, etika, psixologiya, pedagogika kabi sohalariga oid bilimlarni ham qamrab oladigan murakkab jarayondir. Bugungi kunda oilaviy tarbiyaning qiyinlashuvi shundaki, birinchidan, jamiyat taraqqiy etib borgani sari har tomonlama yetuk insonni shakllantirish talablari ortib boraveradi. Bu esa oilada bolaga estetik, jinsiy tarbiya, axloqiy tarbiya berish sifati va ko'lamini oshirish talabini qo'yadi. Sharq mamlakatlarida tarbiya asosan islomiy yo’nalishda beriladi.Islom dinining muqaddas kitobi bo’lmish “Qur’oni Karimda” ham tarbiya muhim ahamiyatga ega hisoblanadi.Bundan tashqari Al-Buxoriy hazratlarining hadislarida, sharq allomalarining yozma manbalarida farzand tarbiyasiga doir ko’plab ma’lumotlarni uchratishimiz mumkin. Jumladan, (38-hadis) “Farzandlaringizni izzatikrom qilish bilan birga axloq-odobini ham yaxshilangiz”. (625-hadis) “Har bir go’dak Islom tabiatida tug’iladi, so’ng ota-onasi uni yo yahudiy qiladi, yo nasroniy qiladi, yo majusiy qiladi”. (136-hadis) “Hech bir ota-ona o’z farzandiga xulqu odobdan buyukroq meros berolmaydi”. Rasululloh (a.s.): “Birontangiz o'zfarzandlaringizni tartib – intizomga o'rgatsa, bu har kuni sadaqa bergandan yaxshiroqdir”, deya marhamat qilganlar. Bolalarni intizomga o'rgatish oila mustahkamligiga asos bo'ladi. Islom shu ma'noda ota-onalarni o'z farzandlariga sog'lom tarbiya berishga rag'batlantiradi. Hadisi sharifda “Farzandlaringizni hurmat qiling va ularni yaxshi xulq bilan xulqlantiring” deb ta'kidlangan. Farzand tarbiyasi jarayonida bola huquqlarining kamsitilmasligi talab etiladi. Oilaviy tarbiya ijtimoiy tarbiyaga nisbatan bolalarning ruhiy olamiga, hissiyoti va tuyg'ulariga chuqur ta'sir ko'rsatadi. Shuni ta’kidlab o’tishim kerakki, zero ta’lim-tarbiya,insoniy munosabatlarning falsafiy asoslari tasavvuf ilmida ochib berilgan. Oilada otaning roli va mavqeyi muhim masalani belgilaydi. Chunki ota shaxs sifatida har qanday yoshdagi farzandlarning ko'z oldida o'zini ko'rsata olishi kerak. Kichik yoshdagi bola oiladagi ota obro'sini uning egallab turgan mavqeyiga qarab belgilaydilar. Bu 3
yerda otaning nafaqat farzandiga, balki butun oilaga ham masalalarni hal etishi
nazarda tutiladi. O'smir yoshdagi bolalar esa ota-onasidan tashqari o’qituvchilar va
katta yoshdagi qarindoshlarini ham kuzata boshlaydi. Ular bilan teng muloqotda
bo'lishga harakat qiladi. Shu paytda o'smirni qiziqtirgan masala va muammolarni
kim tezroq hal qilsa, o'smir shu inson bilan muloqotga yaxshi kirishadi O'spirin
yigit va qizlar  o'zlarining ota va onasini  ardoqlay boshlaydi. Ulami samimiy
hurmat qiladi, xayrixohlik bilan mehribonlik ko'rsatish orqali munosabatda bo'ladi.
Lekin ular o'zlariga nisbatan ham xuddi shunday munosabatni  talab qiladilar.
Oiladagi  munosabatlar  ta'sirida  ilk  bolalikdan  umumiy  ishga  sodiqlik,
vatanparvarlik,  qaylik  qadr-qimmat  kabi  yuksak  insoniy  tuyg'ular  shakllana
boshlaydi. Turmushdagi samimiy va oqilona munosabat, iliq ruhiy muhit ta'siri
natijasida  oila  a'zolarida  kamtarlik  ko'ngil  chanlik,  iltifot,  sabr,  uyatchanlik,
to'g'rilik, mehnatsevarlik, vijdoniylik, mehnatga mas'uliyat izzat-nafs, tejamkorlik
kabi  shaxs  xislatlari  tarkib  topadi.  Agarda  oiladagi  turmush  munosa  battar
qo'pollik,  andishasizlik  negiziga  qurilgan  bo'lsa,  u  holda  oila  a'zolari  ruhiy
dunyosida  kekkayish,  yalqovlik,  mas'uliyatsizlik,  shuhratparastlik  illatlari
rivojlanishi mumkin. Shuning uchun ham oilada sog'lom ma'naviy-axloqiy muhitni
vujudga keltirish va uni milliy g'oya ruhida mustahkamlash davlat ahamiyatiga
molik masaladir.  Negaki,  ijtimoiy  hayotda yuz  beradigan  o'zgarishlar, undagi
yutuq va kamchiliklar, salbiy oqibatlar, murak- kabiliklar va ziddiyatlar oilada o'z
aksini topadi. Oila - jamiyat negizi, har bir insonda ilk yoshligidan boshlab ongida
shakllanadigan  barcha  insoniy  fazilatlar,  ezgu  niyatlar,  qadri-  yatlar  takomil
topadigan, huquqiy va ma'naviy tarbiya amalga oshiriladigan muhitdir. Oʻzbek
oilasi o'zida ko'p asrlik mustahkam ma'naviy qadriyatlarilarimiz ravnaq topadigan
shunday maskanki, uning barqarorligi va mustahkamligi jamiyatimiz rivojining
muhim omillaridandir. Oila mustahkam poydevor asosida qurilib, unda sharqona
va jahon andozasiga monand axloqiy va ma'naviy qadriyatlar qaror topsa, sog'lom
avlodni voyaga yetkazishda yetakchi o'rinni egallasa, bunday oila ostonasidan
Vatan, millat, inson kamoloti, yangi sog'lom avlod kelajagi boshlanadi. Jamiyat
taraqqiyotiga  farzandlar  kamoli  orqaligina  erishiladi.  Demak,  barkamol
4
Logotip
yerda otaning nafaqat farzandiga, balki butun oilaga ham masalalarni hal etishi nazarda tutiladi. O'smir yoshdagi bolalar esa ota-onasidan tashqari o’qituvchilar va katta yoshdagi qarindoshlarini ham kuzata boshlaydi. Ular bilan teng muloqotda bo'lishga harakat qiladi. Shu paytda o'smirni qiziqtirgan masala va muammolarni kim tezroq hal qilsa, o'smir shu inson bilan muloqotga yaxshi kirishadi O'spirin yigit va qizlar o'zlarining ota va onasini ardoqlay boshlaydi. Ulami samimiy hurmat qiladi, xayrixohlik bilan mehribonlik ko'rsatish orqali munosabatda bo'ladi. Lekin ular o'zlariga nisbatan ham xuddi shunday munosabatni talab qiladilar. Oiladagi munosabatlar ta'sirida ilk bolalikdan umumiy ishga sodiqlik, vatanparvarlik, qaylik qadr-qimmat kabi yuksak insoniy tuyg'ular shakllana boshlaydi. Turmushdagi samimiy va oqilona munosabat, iliq ruhiy muhit ta'siri natijasida oila a'zolarida kamtarlik ko'ngil chanlik, iltifot, sabr, uyatchanlik, to'g'rilik, mehnatsevarlik, vijdoniylik, mehnatga mas'uliyat izzat-nafs, tejamkorlik kabi shaxs xislatlari tarkib topadi. Agarda oiladagi turmush munosa battar qo'pollik, andishasizlik negiziga qurilgan bo'lsa, u holda oila a'zolari ruhiy dunyosida kekkayish, yalqovlik, mas'uliyatsizlik, shuhratparastlik illatlari rivojlanishi mumkin. Shuning uchun ham oilada sog'lom ma'naviy-axloqiy muhitni vujudga keltirish va uni milliy g'oya ruhida mustahkamlash davlat ahamiyatiga molik masaladir. Negaki, ijtimoiy hayotda yuz beradigan o'zgarishlar, undagi yutuq va kamchiliklar, salbiy oqibatlar, murak- kabiliklar va ziddiyatlar oilada o'z aksini topadi. Oila - jamiyat negizi, har bir insonda ilk yoshligidan boshlab ongida shakllanadigan barcha insoniy fazilatlar, ezgu niyatlar, qadri- yatlar takomil topadigan, huquqiy va ma'naviy tarbiya amalga oshiriladigan muhitdir. Oʻzbek oilasi o'zida ko'p asrlik mustahkam ma'naviy qadriyatlarilarimiz ravnaq topadigan shunday maskanki, uning barqarorligi va mustahkamligi jamiyatimiz rivojining muhim omillaridandir. Oila mustahkam poydevor asosida qurilib, unda sharqona va jahon andozasiga monand axloqiy va ma'naviy qadriyatlar qaror topsa, sog'lom avlodni voyaga yetkazishda yetakchi o'rinni egallasa, bunday oila ostonasidan Vatan, millat, inson kamoloti, yangi sog'lom avlod kelajagi boshlanadi. Jamiyat taraqqiyotiga farzandlar kamoli orqaligina erishiladi. Demak, barkamol 4
farzandlarni tarbiyalash har bir davrning dolzarb vazifalari- dan biri bo'lib kelgan
va bu masalaga ijodiy yondashuv muhimligicha qolaveradi. Xulosa qilib aytish
mumkinki,  mustahkam  ma'naviy  immunitetli,  o'zining  fikrlarini  ravon  ayta
oladigan, yuqori marralarga erishuvchan avlodni tarbiyalash uchun ota-ona, oila
muhiti juda katta ahamiyat kasb etadi. Hech kimga sir emas, insonning qalbi va
ongini egallash, ayniqsa, yoshlarning ma'naviy dunyosini zaharlashga qaratilgan
turli xavf-xatarlar ham kuchayib borayotgan bugungi kunda o'zining kimligini,
qanday bebaho meros vorislari ekanini teran anglab, ona yurtga muhabbat va
sadoqat  hissi  bilan  yashaydigan,  imon-e'tiqodi  mustahkam  yosh  avlodgina
muqaddas  zaminimizni  yot  va  begona  ta'sirlardan,  balo-qazolardan  saqlashga,
Vatanimizni har tomonlama ravnaq toptirishga qodir bo'ladi. Farzandlarimizga
shunday tarbiya beraylikki, ular o'z ota-bobolariga, o'z tarixi, Vatani, ona tiliga,
millati,  diniga  va  an'alariga  sodiq  bo'lib  kamol  topishsin. Oila-jamiyatning
tayanchi. Farzandlarimiz ongida elu yurtga, Vatanga muhabbat tuyg'ulari oilada,
yashab turgan mahallada shakllanadi. Mamlakatning ertangi kuni, tinch va obod
bo'lishi  eng  oldin  mana  shu  kichik  jamiyatda  o'sib-unayotgan  bolalarimizga
bog'liq. Qaysi oilada, qaysi mahallada tarbiya yaxshi yo'lga qo'yilar ekan, o'sha
oila,
 
o'sha
 
mahalla
 
gullab-yashnaydi.
Farzand  tarbiyasini  qachondan  boshlamoq  kerak?,  degan  savol  ko'pchilikni
o'ylantiradi. Ko'pchilik olimlar unga turlicha javob berib kelganlar. Xususan, Ibn
Sino bola tarbiyasi bilan uning tug'ilishidan avvalroq, ona qornidan boshlaboq
shug'ullanish
 
lozim,
 
deb
 
javob
 
bergan.
Oila,  odob-axloq  va  ta'lim-tarbiyaga  e'tibor  qon-qonimizga  singib  ketgan
burchlarimizdandir. “Bir bolaga yetti qo'shni ota-ona” degan ibratli maqol ham
aynan  xalqimizga  xos.  Mana  shu  maqolning  o'zi  ham  farzand  tarbiyasi,
oilaparvarlik biz uchun nechog'lik muhim ekanini bildiradi. Mahalla ahli, ayniqsa
keksalar ko'chada nobop ish qilayotgan bola oldidan hech qachon beparvo o'tib
ketmagan,  shu  zahotiyoq  tanbeh  berib  to'g'ri  yo'lga  chaqirgan.  Zero,  har
tomonlama chiroyli, odobli, go'zal xulqli bo'lish, nafsni poklashga buyuruvchi
muqaddas
 
dinimiz
 
oilaga
 
katta
 
ahamiyat
 
beradi.
5
Logotip
farzandlarni tarbiyalash har bir davrning dolzarb vazifalari- dan biri bo'lib kelgan va bu masalaga ijodiy yondashuv muhimligicha qolaveradi. Xulosa qilib aytish mumkinki, mustahkam ma'naviy immunitetli, o'zining fikrlarini ravon ayta oladigan, yuqori marralarga erishuvchan avlodni tarbiyalash uchun ota-ona, oila muhiti juda katta ahamiyat kasb etadi. Hech kimga sir emas, insonning qalbi va ongini egallash, ayniqsa, yoshlarning ma'naviy dunyosini zaharlashga qaratilgan turli xavf-xatarlar ham kuchayib borayotgan bugungi kunda o'zining kimligini, qanday bebaho meros vorislari ekanini teran anglab, ona yurtga muhabbat va sadoqat hissi bilan yashaydigan, imon-e'tiqodi mustahkam yosh avlodgina muqaddas zaminimizni yot va begona ta'sirlardan, balo-qazolardan saqlashga, Vatanimizni har tomonlama ravnaq toptirishga qodir bo'ladi. Farzandlarimizga shunday tarbiya beraylikki, ular o'z ota-bobolariga, o'z tarixi, Vatani, ona tiliga, millati, diniga va an'alariga sodiq bo'lib kamol topishsin. Oila-jamiyatning tayanchi. Farzandlarimiz ongida elu yurtga, Vatanga muhabbat tuyg'ulari oilada, yashab turgan mahallada shakllanadi. Mamlakatning ertangi kuni, tinch va obod bo'lishi eng oldin mana shu kichik jamiyatda o'sib-unayotgan bolalarimizga bog'liq. Qaysi oilada, qaysi mahallada tarbiya yaxshi yo'lga qo'yilar ekan, o'sha oila, o'sha mahalla gullab-yashnaydi. Farzand tarbiyasini qachondan boshlamoq kerak?, degan savol ko'pchilikni o'ylantiradi. Ko'pchilik olimlar unga turlicha javob berib kelganlar. Xususan, Ibn Sino bola tarbiyasi bilan uning tug'ilishidan avvalroq, ona qornidan boshlaboq shug'ullanish lozim, deb javob bergan. Oila, odob-axloq va ta'lim-tarbiyaga e'tibor qon-qonimizga singib ketgan burchlarimizdandir. “Bir bolaga yetti qo'shni ota-ona” degan ibratli maqol ham aynan xalqimizga xos. Mana shu maqolning o'zi ham farzand tarbiyasi, oilaparvarlik biz uchun nechog'lik muhim ekanini bildiradi. Mahalla ahli, ayniqsa keksalar ko'chada nobop ish qilayotgan bola oldidan hech qachon beparvo o'tib ketmagan, shu zahotiyoq tanbeh berib to'g'ri yo'lga chaqirgan. Zero, har tomonlama chiroyli, odobli, go'zal xulqli bo'lish, nafsni poklashga buyuruvchi muqaddas dinimiz oilaga katta ahamiyat beradi. 5
Oiladagi  muhit  ota-ona  o'z  ma'suliyatlarini  his  qilishi  bilan  barqaror  bo'ladi.
Bolalarning odobli bo'lib ulg'ayishi uchun ota-ona bilan bir qatorda mahalla-kuy
ham katta ibrat maktabidir. “Qush uyasida ko'rganini qiladi”, deb bejiz aytmagan
xalqimiz.Farzand  tarbiyalayotgan  ota-ona  har  bir  harakati,  yurish  turishi,
muomalasi, boshqalar bilan o'zaro munosabatida olijanob fazilatlarni namoyon eta
bilishi kerak. Chunki bola tabiatan nihoyatda taqlidchan va kuzatuvchan bo'ladi.
Shuning uchun uning atrofdagilari o'z odatlari bilan ba'zan o'zlari sezmagan holda
ularga  ta'sir  qiladilar.  Oiladagi  qo'pol  munosabatlar,  ko'p  yolg'on  gapirish,
yoqimsiz xatti-harakat bola tarbiyasiga salbiy ta'sir qiladigan nosog'lom muhitni
keltirib
 
chiqaradi.
Farzand  tarbiyasida  ota-onaning  muomalasi  muhim  o'rin  tutadi.  Bola  ota-ona
tomonidan qo'pol, dag'al so'zlar eshitib, kaltak yeb katta bo'lsa, bu uning tabiatiga
salbiy  ta'sir  qiladi.  Bu  esa  o'z  navbatida  oiladagi  nosog'lom  muhitda
tarbiyalanayotgan boladan “ma'naviy kasal” insonlar shakllanadi. Ular esa jamiyat
ma'naviyatiga ham salbiy ta'sir ko'rsatadi. Oilada ota-onalar “ommaviy madaniyat”
ta'siriga  berilib  ketishi  oqibatida  farzandlarning  tarbiyasiga  ham  salbiy  ta'sir
ko'rsatmoqda.
6
Logotip
Oiladagi muhit ota-ona o'z ma'suliyatlarini his qilishi bilan barqaror bo'ladi. Bolalarning odobli bo'lib ulg'ayishi uchun ota-ona bilan bir qatorda mahalla-kuy ham katta ibrat maktabidir. “Qush uyasida ko'rganini qiladi”, deb bejiz aytmagan xalqimiz.Farzand tarbiyalayotgan ota-ona har bir harakati, yurish turishi, muomalasi, boshqalar bilan o'zaro munosabatida olijanob fazilatlarni namoyon eta bilishi kerak. Chunki bola tabiatan nihoyatda taqlidchan va kuzatuvchan bo'ladi. Shuning uchun uning atrofdagilari o'z odatlari bilan ba'zan o'zlari sezmagan holda ularga ta'sir qiladilar. Oiladagi qo'pol munosabatlar, ko'p yolg'on gapirish, yoqimsiz xatti-harakat bola tarbiyasiga salbiy ta'sir qiladigan nosog'lom muhitni keltirib chiqaradi. Farzand tarbiyasida ota-onaning muomalasi muhim o'rin tutadi. Bola ota-ona tomonidan qo'pol, dag'al so'zlar eshitib, kaltak yeb katta bo'lsa, bu uning tabiatiga salbiy ta'sir qiladi. Bu esa o'z navbatida oiladagi nosog'lom muhitda tarbiyalanayotgan boladan “ma'naviy kasal” insonlar shakllanadi. Ular esa jamiyat ma'naviyatiga ham salbiy ta'sir ko'rsatadi. Oilada ota-onalar “ommaviy madaniyat” ta'siriga berilib ketishi oqibatida  farzandlarning tarbiyasiga ham salbiy ta'sir ko'rsatmoqda. 6
1.2. Oilaga ijtimoiy muhitning ta'siri
Oila jamiyatning negizi va tarbiyaning asosiy instituti hisoblanadi. Oila
farzand tarbiyasida birlamchi bo‘g‘in bo‘lib, u bolaning rivojlanishiga katta ta’sir
ko‘rsatadi.Yurtimizda  bolalarga  har  tomonlama  g‘amxo‘rlik  qilish,  onalik  va
bolalikni  muhofaza  qilish  masalasi  davlat  siyosati  darajasiga  ko‘tarilgan.
O‘zbekiston Respublikasi  Konstitutsiyasining 41-moddasida har kimning bilim
olish huquqiga egaligi, bepul umumiy ta’lim olish davlat tomonidan kafolatlanishi
qayd etilgan bo‘lsa, 45-moddasida voyaga yetmaganlar, mehnatga layoqatsizlar va
yolg‘iz keksalarning huquqlari  davlat  himoyasida  ekanligi, 64-moddasida ota-
onalar  o‘z  farzandlarini  voyaga  yetgunlariga  qadar  boqish  va  tarbiyalashga
majburligi, davlat va jamiyat yetim va ota-onalarning vasiyligidan mahrum bo‘lgan
bolalarni boqish, tarbiyalash va o‘qitishni ta’minlashi lozim. Ta’kidlash lozimki,
jamiyat gultoji hisoblangan inson, birinchi navbatda, oilada shakllanadi va voyaga
yetadi. har bir oqil insonning, jamiyat oldidagi vazifasi qobil farzandni o‘stirish,
ularni ham jismoniy, ham ma’naviy jihatdan mukammal qilib tarbiyalash, Vatanga
sadoqatli etib voyaga yetkazishdan iborat.Biroq ba’zi ota-onalar farzandlar oldida
janjallashadilar,  oqibatda  oilada  salbiy  muhit  shakllanadi.  Ota-ona  o‘rtasidagi
doimiy janjal bolaning asab tizimiga qattiq salbiy ta’sir etadi. Muntazam janjal
bo‘lib turadigan oilada tarbiyalangan bola ruhan zaif bo‘lib o‘sadi va unda oilaga
nisbatan ishonch, hurmat yo‘qoladi. Bola uydan ertaroq chiqib ketib, kechroq
kelishga harakat qiladi. har bir ota-ona oilada o‘zaro hurmat, bir-biriga nisbatan
mehr-oqibatli,  bo‘lish,  qiyinchiliklarni  birgalikda  yengib  o‘tish  kabi  sifatlarni
yoshlarda shakllantirishga mas’uldir. Bugungi kunda voyaga yetmaganlar o‘rtasida
huquqbuzarligining  oldini  olish  bo‘yicha  olib  borilayotgan  chora-tadbirlarga
qaramay,  bolalar  o‘rtasida  nazoratsizlik,  ta’lim  muassasalarida  davomatning
pasayishi, ma’muriy huquqbuzarliklar sodir etishi hollari ko‘paymoqda. Voyaga
yetmaganlar nazoratsizligi va huquqbuzarligining oldini olishda, ularning huquqiy
savodxonligini yuksaltirishda oiladagi tarbiya va muhit alohida ahamiyat kasb
etadi. Shundan kelib chiqib, hozirgi kunda voyaga yetmaganlar huquqbuzarligining
7
Logotip
1.2. Oilaga ijtimoiy muhitning ta'siri Oila jamiyatning negizi va tarbiyaning asosiy instituti hisoblanadi. Oila farzand tarbiyasida birlamchi bo‘g‘in bo‘lib, u bolaning rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatadi.Yurtimizda bolalarga har tomonlama g‘amxo‘rlik qilish, onalik va bolalikni muhofaza qilish masalasi davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgan. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 41-moddasida har kimning bilim olish huquqiga egaligi, bepul umumiy ta’lim olish davlat tomonidan kafolatlanishi qayd etilgan bo‘lsa, 45-moddasida voyaga yetmaganlar, mehnatga layoqatsizlar va yolg‘iz keksalarning huquqlari davlat himoyasida ekanligi, 64-moddasida ota- onalar o‘z farzandlarini voyaga yetgunlariga qadar boqish va tarbiyalashga majburligi, davlat va jamiyat yetim va ota-onalarning vasiyligidan mahrum bo‘lgan bolalarni boqish, tarbiyalash va o‘qitishni ta’minlashi lozim. Ta’kidlash lozimki, jamiyat gultoji hisoblangan inson, birinchi navbatda, oilada shakllanadi va voyaga yetadi. har bir oqil insonning, jamiyat oldidagi vazifasi qobil farzandni o‘stirish, ularni ham jismoniy, ham ma’naviy jihatdan mukammal qilib tarbiyalash, Vatanga sadoqatli etib voyaga yetkazishdan iborat.Biroq ba’zi ota-onalar farzandlar oldida janjallashadilar, oqibatda oilada salbiy muhit shakllanadi. Ota-ona o‘rtasidagi doimiy janjal bolaning asab tizimiga qattiq salbiy ta’sir etadi. Muntazam janjal bo‘lib turadigan oilada tarbiyalangan bola ruhan zaif bo‘lib o‘sadi va unda oilaga nisbatan ishonch, hurmat yo‘qoladi. Bola uydan ertaroq chiqib ketib, kechroq kelishga harakat qiladi. har bir ota-ona oilada o‘zaro hurmat, bir-biriga nisbatan mehr-oqibatli, bo‘lish, qiyinchiliklarni birgalikda yengib o‘tish kabi sifatlarni yoshlarda shakllantirishga mas’uldir. Bugungi kunda voyaga yetmaganlar o‘rtasida huquqbuzarligining oldini olish bo‘yicha olib borilayotgan chora-tadbirlarga qaramay, bolalar o‘rtasida nazoratsizlik, ta’lim muassasalarida davomatning pasayishi, ma’muriy huquqbuzarliklar sodir etishi hollari ko‘paymoqda. Voyaga yetmaganlar nazoratsizligi va huquqbuzarligining oldini olishda, ularning huquqiy savodxonligini yuksaltirishda oiladagi tarbiya va muhit alohida ahamiyat kasb etadi. Shundan kelib chiqib, hozirgi kunda voyaga yetmaganlar huquqbuzarligining 7
oldini olishda oilalardagi muhitni ijobiy shakllantirish maqsadida quyidagi chora-
tadbirlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq. Arzimagan bahonalar bilan sodir
bo‘layotgan  oilaviy  ajrimlarga  barham  berish  lozim.  Chunki  oilada  ota  yoki
onaning  yo‘qligi  ba’zan  bolaning  kamroq  nazorat  ostida  bo‘lishiga,  moddiy
muammolarga ko‘proq duch kelishiga hamda uning manfaatlari, qiziqishlari va
dunyoqarashining  keskin  o‘zgarishga  sabab  bo‘ladi.  Nosog‘lom  oilalarni  o‘z
vaqtida aniqlash va uning a’zolari  bilan tarbiyaviy-profilaktik ishlarni  amalga
oshirish zarur. Yoshlarning huquqiy madaniyatini oshirish faqat huquqni bilish
emas,  balki  uni  to‘g‘ri  tushunish  hamdir.  Farzandlarimiz  qonun  va  axloq
me’yorlari  bilan  tartibga  solinadigan  ijtimoiy  munosabatlarni  bilish  bilan
cheklamasdan, ularga rioya etishlari zarur. Jinoyatchilikning ko‘payishi voyaga
yetmaganlar tomonidan sodir etilgan qonun buzulishi holatlarining oshib borishi
jahondagi  barcha  mamlakatlar,  shu  jumladan,  O‘zbekistonda  ham  davlat  va
jamiyat oldida turgan dolzarb vazifalardandir. Yurtimizda keyingi yillarda amalga
oshirilgan  ishlar  natijasida  voyaga  yetmaganlar  tomonidan  jinoyatlar  sodir
etilishini  kamaytirishga,  to‘xtatishga  erishildi.  Lekin  erishilgan  yutuqlarga,
muvaffaqiyatlarga  mahliyo  bo‘lib,  nazoratni  susaytirmaslik  lozim.  Bu  borada
kuzatilgan statistik ma’lumotlarga ko‘ra, voyaga yetmaganlar jinoyatchiligining
oldini olish, uni keskin kamaytirish dolzarb masala ekanligidan dalolat beradi.
Mamlakatimizda yoshlar faoliyati ustivor yo‘nalishlardan biri bo‘lib, uning
asosiy maqsadi yoshlarning har tomonlama shakllanishi va kamol topishi, ijodiy
iqtidori to‘la to‘kis ro‘yobga chiqishi uchun barcha shart-sharoitlarni yaratishdan
iborat.Ayrim  turdagi  jinoyatlar  sonining  o‘sishi  kuzatilayotgani  sababli
jinoyatchilikka, xususan, voyaga yetmaganlar jinoyatchiligiga qarshi kurashishni
kuchaytirish va buni har tomonlama asoslantirilgan tartibda tashkil qilishni taqozo
qilmoqda. Yoshlar tomonidan sodir etilgan jinoyatlarni dastlabki tergovda va sud
jarayonida  alohida  e’tibor  qaratish  lozim  bo‘lgan  masalalar  sirasiga  voyaga
yetmagan shaxs tomonidan jinoyat sodir etilishiga imkon beruvchi shart-sharoitni
o‘rganish  muhim  ahamiyat  kasb  etadi.Xo‘sh,  qanday  shart-sharoitlar  voyaga
yetmaganlar  tomonidan  jinoyat  sodir  etilishiga  imkon  bermoqda?  Buning
8
Logotip
oldini olishda oilalardagi muhitni ijobiy shakllantirish maqsadida quyidagi chora- tadbirlarni amalga oshirish maqsadga muvofiq. Arzimagan bahonalar bilan sodir bo‘layotgan oilaviy ajrimlarga barham berish lozim. Chunki oilada ota yoki onaning yo‘qligi ba’zan bolaning kamroq nazorat ostida bo‘lishiga, moddiy muammolarga ko‘proq duch kelishiga hamda uning manfaatlari, qiziqishlari va dunyoqarashining keskin o‘zgarishga sabab bo‘ladi. Nosog‘lom oilalarni o‘z vaqtida aniqlash va uning a’zolari bilan tarbiyaviy-profilaktik ishlarni amalga oshirish zarur. Yoshlarning huquqiy madaniyatini oshirish faqat huquqni bilish emas, balki uni to‘g‘ri tushunish hamdir. Farzandlarimiz qonun va axloq me’yorlari bilan tartibga solinadigan ijtimoiy munosabatlarni bilish bilan cheklamasdan, ularga rioya etishlari zarur. Jinoyatchilikning ko‘payishi voyaga yetmaganlar tomonidan sodir etilgan qonun buzulishi holatlarining oshib borishi jahondagi barcha mamlakatlar, shu jumladan, O‘zbekistonda ham davlat va jamiyat oldida turgan dolzarb vazifalardandir. Yurtimizda keyingi yillarda amalga oshirilgan ishlar natijasida voyaga yetmaganlar tomonidan jinoyatlar sodir etilishini kamaytirishga, to‘xtatishga erishildi. Lekin erishilgan yutuqlarga, muvaffaqiyatlarga mahliyo bo‘lib, nazoratni susaytirmaslik lozim. Bu borada kuzatilgan statistik ma’lumotlarga ko‘ra, voyaga yetmaganlar jinoyatchiligining oldini olish, uni keskin kamaytirish dolzarb masala ekanligidan dalolat beradi. Mamlakatimizda yoshlar faoliyati ustivor yo‘nalishlardan biri bo‘lib, uning asosiy maqsadi yoshlarning har tomonlama shakllanishi va kamol topishi, ijodiy iqtidori to‘la to‘kis ro‘yobga chiqishi uchun barcha shart-sharoitlarni yaratishdan iborat.Ayrim turdagi jinoyatlar sonining o‘sishi kuzatilayotgani sababli jinoyatchilikka, xususan, voyaga yetmaganlar jinoyatchiligiga qarshi kurashishni kuchaytirish va buni har tomonlama asoslantirilgan tartibda tashkil qilishni taqozo qilmoqda. Yoshlar tomonidan sodir etilgan jinoyatlarni dastlabki tergovda va sud jarayonida alohida e’tibor qaratish lozim bo‘lgan masalalar sirasiga voyaga yetmagan shaxs tomonidan jinoyat sodir etilishiga imkon beruvchi shart-sharoitni o‘rganish muhim ahamiyat kasb etadi.Xo‘sh, qanday shart-sharoitlar voyaga yetmaganlar tomonidan jinoyat sodir etilishiga imkon bermoqda? Buning 8
sabablarini turli omillar bilan bog‘lash mumkin. Masalan, voyaga yetmagan shaxs
oilasida tarbiyaning sustligi, ta’lim muassasalarida tarbiyaning talab darajasida
emasligi,  bolaning  bo‘sh  vaqtini  to‘g‘ri  tashkil  etilmagani,  yoshlarning  ruhiy
rivojlanish holati va boshqa omillarni keltirib o‘tish o‘rinli. Voyaga yetmaganlar
jinoyatchiligining kelib chiqish sabablari va unga imkon beruvchi shart-sharoitlarni
o‘rganishda tergov va sud amaliyoti shuni ko‘rsatadiki, ko‘pgina holatlarda oila
a’zolarining tarkibi, ularning ma’lumoti, kasbi, lavozimi, ish va o‘qish joylari, oila
a’zolari o‘rtasida o‘zaro munosabatlar, ularning xulq-atvorlari, oilaning moddiy
sharoitlari, oila a’zolarining ruhiy va jismonan sog‘lig‘ini alohida e’tiborga olgan
holda  o‘rganilishi  jinoyat  sodir  etishga  imkon  beruvchi  omillarni  aniqlashda
muhim sanaladi. Jinoyat ishlarini tergov qilishda ularning jinoyat sodir etishlarida
imkon, sharoit yaratib bergan katta yoshdagi dalolatchilar yoki ishtirokchilarning
mavjudligini  aniqlash  muhimdir.  Voyaga  yetmaganlar  jinoyat  ishlarida  katta
yoshdagi  dalolatchilar  yoki  boshqa  ishtirokchilarning  bor  yoki  yo‘qligini
o‘rganishlarini voyaga yetmagan shaxs jinoyat sodir etishga qay darajada imkon
yaratib berganliklarini, yoshlar o‘rtasida jinoyat sodir etishni yuzaga keltiruvchi va
shakllantiruvchi  ta’sirni  aniqlash  muhim  o‘rin  tutadi.  Voyaga  yetmaganlar
tomonidan jinoyat sodir etishga imkon beruvchi sharoitlar xususida so‘z ketganda,
bolaning  ruhiy  rivojlanish  holatlariga  ham  alohida  e’tibor  qaratish  lozim.
Jinoyatchilikning  oldini  olish,  ularning  kelib  chiqishiga  imkon  beruvchi
sharoitlarni aniqlash va bartaraf etish bilan bog‘liq quyidagi choralarni amalga
oshirish lozim: − voyaga yetmaganlarga oilada, bog‘chada, maktab va boshqa
ta’lim  muassasalarida  ta’lim-tarbiyaga  jiddiy  yondashish;  −  voyaga
yetmaganlarning bo‘sh vaqtlarini ota-onalar va boshqa mutasaddilar tomonidan
to‘g‘ri tashkil etish; − ular o‘rtasida jinoyatchilik va huquqbuzarliklarning oldini
olish  ishlari  bilan  shug‘ullanuvchi  muassasalar  faoliyatini  muntazam  ravishda
takomillashtirib  borish;  −  ommaviy  axborot  vositalarini  voyaga  yetmaganlar
jinoyatchiligining oldini olish, imkon yaratuvchi sharoitlarni bartaraf etishga faol
jalb etish, jinoyatchilikni keltirib chiqaruvchi sabablar va shart-sharoitlarni aniq
tahlil qilish, sinchiklab o‘rganish hamda uni bartaraf etish yuzasidan aniq chora-
9
Logotip
sabablarini turli omillar bilan bog‘lash mumkin. Masalan, voyaga yetmagan shaxs oilasida tarbiyaning sustligi, ta’lim muassasalarida tarbiyaning talab darajasida emasligi, bolaning bo‘sh vaqtini to‘g‘ri tashkil etilmagani, yoshlarning ruhiy rivojlanish holati va boshqa omillarni keltirib o‘tish o‘rinli. Voyaga yetmaganlar jinoyatchiligining kelib chiqish sabablari va unga imkon beruvchi shart-sharoitlarni o‘rganishda tergov va sud amaliyoti shuni ko‘rsatadiki, ko‘pgina holatlarda oila a’zolarining tarkibi, ularning ma’lumoti, kasbi, lavozimi, ish va o‘qish joylari, oila a’zolari o‘rtasida o‘zaro munosabatlar, ularning xulq-atvorlari, oilaning moddiy sharoitlari, oila a’zolarining ruhiy va jismonan sog‘lig‘ini alohida e’tiborga olgan holda o‘rganilishi jinoyat sodir etishga imkon beruvchi omillarni aniqlashda muhim sanaladi. Jinoyat ishlarini tergov qilishda ularning jinoyat sodir etishlarida imkon, sharoit yaratib bergan katta yoshdagi dalolatchilar yoki ishtirokchilarning mavjudligini aniqlash muhimdir. Voyaga yetmaganlar jinoyat ishlarida katta yoshdagi dalolatchilar yoki boshqa ishtirokchilarning bor yoki yo‘qligini o‘rganishlarini voyaga yetmagan shaxs jinoyat sodir etishga qay darajada imkon yaratib berganliklarini, yoshlar o‘rtasida jinoyat sodir etishni yuzaga keltiruvchi va shakllantiruvchi ta’sirni aniqlash muhim o‘rin tutadi. Voyaga yetmaganlar tomonidan jinoyat sodir etishga imkon beruvchi sharoitlar xususida so‘z ketganda, bolaning ruhiy rivojlanish holatlariga ham alohida e’tibor qaratish lozim. Jinoyatchilikning oldini olish, ularning kelib chiqishiga imkon beruvchi sharoitlarni aniqlash va bartaraf etish bilan bog‘liq quyidagi choralarni amalga oshirish lozim: − voyaga yetmaganlarga oilada, bog‘chada, maktab va boshqa ta’lim muassasalarida ta’lim-tarbiyaga jiddiy yondashish; − voyaga yetmaganlarning bo‘sh vaqtlarini ota-onalar va boshqa mutasaddilar tomonidan to‘g‘ri tashkil etish; − ular o‘rtasida jinoyatchilik va huquqbuzarliklarning oldini olish ishlari bilan shug‘ullanuvchi muassasalar faoliyatini muntazam ravishda takomillashtirib borish; − ommaviy axborot vositalarini voyaga yetmaganlar jinoyatchiligining oldini olish, imkon yaratuvchi sharoitlarni bartaraf etishga faol jalb etish, jinoyatchilikni keltirib chiqaruvchi sabablar va shart-sharoitlarni aniq tahlil qilish, sinchiklab o‘rganish hamda uni bartaraf etish yuzasidan aniq chora- 9
tadbirlar ishlab chiqish. Bola nima uchun jinoyatga qo‘l uradi? Qachonki, uning
atrofidagilar  unga  nisbatan  yaxshi  munosabatda  bo‘lmasa,  uning  uchun  zarur
sharoit yaratib berilmasa, bo‘sh vaqtlari qanday va kimlar bilan o‘tkazilganiga
e’tibor qaratilmasa, u o‘zini jamiyatda ortiqcha his qilishi mumkin. Bunday holat
bolada  ruhiy  o‘zgarishni  hamda  jinoyatga  moyillikni  keltirib  chiqaradi.
Farzandlarining taqdiriga, ularning barkamol bo‘lib ulg‘ayishiga befarq bo‘lmagan
xalq, biror nojoya ish qilgan bolani ayblash va jazolashdan oldin, nima uchun
bunday  hodisa  sodir  bo‘ldi,  degan  savolga  javob  axtarsa,  albatta,  barcha
muammolarga  yechim  topilgan  bo‘lardi.  Bola  nafaqat  huquqlarga,  balki
O‘zbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasining  47-,  52-moddalarida  nazarda
tutilgan burchlarga ham ega. Chunonchi, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi
va qonunlariga rioya qilish, boshqa kishilarning huquqlari, erkinliklari, sha’ni va
qadr-qimmatini hurmat qilish, qonunda belgilangan tartibda harbiy yoki muqobil
xizmatni o‘tashdan iborat. Har qanday davlatning kelajagi undagi yosh avlodning
tarbiyasi, ta’lim olishi, salohiyati, sog‘lig‘i bilan chambarchas bog‘liq. Xulosa qilib
aytganda,  yoshlarni  sog‘lom,  barkamol  bo‘lib  ulg‘ayishlariga  sharoit  yaratish
maqsadida davlatimiz va hukumatimiz tomonidan qator qonunlar hamda qonunosti
hujjatlari qabul qilindi. Bu me’yoriy-huquqiy hujjatlar O‘zbekistonda barkamol
avlodni  tarbiyalash,  ularni  moddiy  va  ma’naviy  qo‘llab-quvatlash,  yordamga
muhtoj  yoshlarni  davlat  himoyasiga  olishga  va  ularni  jamiyat  uchun  kerakli
insonlar
 
qilib
 
tarbiyalashga
 
qaratilgan.
10
Logotip
tadbirlar ishlab chiqish. Bola nima uchun jinoyatga qo‘l uradi? Qachonki, uning atrofidagilar unga nisbatan yaxshi munosabatda bo‘lmasa, uning uchun zarur sharoit yaratib berilmasa, bo‘sh vaqtlari qanday va kimlar bilan o‘tkazilganiga e’tibor qaratilmasa, u o‘zini jamiyatda ortiqcha his qilishi mumkin. Bunday holat bolada ruhiy o‘zgarishni hamda jinoyatga moyillikni keltirib chiqaradi. Farzandlarining taqdiriga, ularning barkamol bo‘lib ulg‘ayishiga befarq bo‘lmagan xalq, biror nojoya ish qilgan bolani ayblash va jazolashdan oldin, nima uchun bunday hodisa sodir bo‘ldi, degan savolga javob axtarsa, albatta, barcha muammolarga yechim topilgan bo‘lardi. Bola nafaqat huquqlarga, balki O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 47-, 52-moddalarida nazarda tutilgan burchlarga ham ega. Chunonchi, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga rioya qilish, boshqa kishilarning huquqlari, erkinliklari, sha’ni va qadr-qimmatini hurmat qilish, qonunda belgilangan tartibda harbiy yoki muqobil xizmatni o‘tashdan iborat. Har qanday davlatning kelajagi undagi yosh avlodning tarbiyasi, ta’lim olishi, salohiyati, sog‘lig‘i bilan chambarchas bog‘liq. Xulosa qilib aytganda, yoshlarni sog‘lom, barkamol bo‘lib ulg‘ayishlariga sharoit yaratish maqsadida davlatimiz va hukumatimiz tomonidan qator qonunlar hamda qonunosti hujjatlari qabul qilindi. Bu me’yoriy-huquqiy hujjatlar O‘zbekistonda barkamol avlodni tarbiyalash, ularni moddiy va ma’naviy qo‘llab-quvatlash, yordamga muhtoj yoshlarni davlat himoyasiga olishga va ularni jamiyat uchun kerakli insonlar qilib tarbiyalashga qaratilgan. 10
II  BOB  YOSH  AVLOD  TARBIYASIDA  IJTIMOIY  MUHITNING
TA’SIRINING AHAMIYATI  
2.1. Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhit ta’sirining o'rni 
Insonni har tomonlama barkamol etib tarbiyalash jamiyat oldidagi eng dolzarb
masala sifatida qaralib, xalqimizning azaliy orzusi bo‘lib, ajdodlarimiz ma’rifat,
ma’naviyat va madaniyatni qanday qilib yosh avlodga o‘rgatish, ularni komillikka
yetaklash yo‘llari, qonun-qoidalarini muttasil izlaganlar. Ota-bobolarimiz azaldan
bola tarbiyasi kamolotiga alohida e’tibor qaratganlar. "Science and Education"
Scientific Journal / www.openscience.uz September 2023 / Volume 4 Issue 9 ISSN
2181-0842 / Impact Factor 3.848 249 Inson shaxsini ma’naviy kamolga yetkazish
yuksak xulq-odob, ilm-fanni egallash asosidagina amalga oshirilishi mumkinligini
ta’kidlaganlar. Buning uchun esa shaxs ta’lim-tarbiyasi va rivojlanishiga jiddiy
e’tibor qaratmoq lozimligini aytadilar. Shaxs - ta’lim tizimining bosh subyekti va
obyekti,  ta’lim  sohasidagi  xizmatlarning  iste’molchisi  va  ularni  amalga
oshiruvchisi sifatida qaraladi. Shaxs - muayyan jamiyatning a’zosidir. Shaxsning
har  tomonlama  kamol  topishida  va  uning  xulq-atvorida  ijtimoiy  va  biologik
omillarning  ta’sir  kuchi  hamisha  ham  bir  xil  bo‘lavermaydi.  Uning  xulqiga,
munosabatlariga vaziyatlar, vositalar, ijtimoiy agentlar ham ta’sir etadi. Shaxsning
kamolga yetishida,  jamiyatda  o‘z o‘rniga ega  bo‘lishida,  nasl-irsiyat,  ijtimoiy
muhit,  ta’lim-tarbiya  muhim  ahamiyatga  ega  albatta.  Shaxs  qaysi  jamiyatda
yashasa, shu jamiyat hayotidagi qonun-qoidalarga, shu jamiyat ijtimoiy iqlimiga
asoslanib kamol topadi. Va o‘z navbatida har bir odam shaxs sifatida turlicha
namoyon bo‘ladi. O‘zining qobiliyati, o‘zining o‘rni, xarakteri, qiziqishi, aqliy
rivojlanganlik  darajasi,  ehtiyoji  va  mehnat  faoliyatiga  munosabati,  atrofga
munosabati, menligi bilan farqlanadi. Rivojlanish kishidagi tabiiy, jismoniy, ruhiy
va  ijtimoiy  jarayon  bo‘lib,  u  barcha  tug’ma  va  egallangan  miqdor  va  sifat
o‘zgarishlarini o‘z ichiga oladi. Jismoniy rivojlanish bu - o‘sishi, vaznning ortishi,
sezgi a’zolarining mukammallashuvi, harakatlarni to‘g’ri boshqara bilish bilan
bog’liq jarayondir. Ruhiy rivojlanishda esa  bu - insondagi  psixologik sifatlar
belgilarning  shakllanishi,  emotsional  irodaviy,  bilish  jarayonida  muhim
11
Logotip
II BOB YOSH AVLOD TARBIYASIDA IJTIMOIY MUHITNING TA’SIRINING AHAMIYATI 2.1. Yosh avlod tarbiyasida ijtimoiy muhit ta’sirining o'rni Insonni har tomonlama barkamol etib tarbiyalash jamiyat oldidagi eng dolzarb masala sifatida qaralib, xalqimizning azaliy orzusi bo‘lib, ajdodlarimiz ma’rifat, ma’naviyat va madaniyatni qanday qilib yosh avlodga o‘rgatish, ularni komillikka yetaklash yo‘llari, qonun-qoidalarini muttasil izlaganlar. Ota-bobolarimiz azaldan bola tarbiyasi kamolotiga alohida e’tibor qaratganlar. "Science and Education" Scientific Journal / www.openscience.uz September 2023 / Volume 4 Issue 9 ISSN 2181-0842 / Impact Factor 3.848 249 Inson shaxsini ma’naviy kamolga yetkazish yuksak xulq-odob, ilm-fanni egallash asosidagina amalga oshirilishi mumkinligini ta’kidlaganlar. Buning uchun esa shaxs ta’lim-tarbiyasi va rivojlanishiga jiddiy e’tibor qaratmoq lozimligini aytadilar. Shaxs - ta’lim tizimining bosh subyekti va obyekti, ta’lim sohasidagi xizmatlarning iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchisi sifatida qaraladi. Shaxs - muayyan jamiyatning a’zosidir. Shaxsning har tomonlama kamol topishida va uning xulq-atvorida ijtimoiy va biologik omillarning ta’sir kuchi hamisha ham bir xil bo‘lavermaydi. Uning xulqiga, munosabatlariga vaziyatlar, vositalar, ijtimoiy agentlar ham ta’sir etadi. Shaxsning kamolga yetishida, jamiyatda o‘z o‘rniga ega bo‘lishida, nasl-irsiyat, ijtimoiy muhit, ta’lim-tarbiya muhim ahamiyatga ega albatta. Shaxs qaysi jamiyatda yashasa, shu jamiyat hayotidagi qonun-qoidalarga, shu jamiyat ijtimoiy iqlimiga asoslanib kamol topadi. Va o‘z navbatida har bir odam shaxs sifatida turlicha namoyon bo‘ladi. O‘zining qobiliyati, o‘zining o‘rni, xarakteri, qiziqishi, aqliy rivojlanganlik darajasi, ehtiyoji va mehnat faoliyatiga munosabati, atrofga munosabati, menligi bilan farqlanadi. Rivojlanish kishidagi tabiiy, jismoniy, ruhiy va ijtimoiy jarayon bo‘lib, u barcha tug’ma va egallangan miqdor va sifat o‘zgarishlarini o‘z ichiga oladi. Jismoniy rivojlanish bu - o‘sishi, vaznning ortishi, sezgi a’zolarining mukammallashuvi, harakatlarni to‘g’ri boshqara bilish bilan bog’liq jarayondir. Ruhiy rivojlanishda esa bu - insondagi psixologik sifatlar belgilarning shakllanishi, emotsional irodaviy, bilish jarayonida muhim 11
o‘zgarishlar ro‘y berishidir. Bolaning ijtimoiy rivojlanishi eng avvalo oilada u
ijtimoiy hayotda qatnasha boshlaganda  uning xulqida, tevarak-atrofga bo‘lgan
munosabatida  namoyon  bo‘ladi.  Shaxsning  shakllanishi  kishilik  jamiyati
tomonidan yaratilgan ijtimoiy-tarixiy tajribani  mukammal o‘zlashtirish, ta’lim-
tarbiya berish orqali amalga oshiriladi. Bu turlicha faoliyatlarda yuzaga keladigan
jarayondir. Bolalar egallashlari lozim bo‘lgan ijtimoiy-tarixiy tajribalar kattalar
tomonidan  ta’lim-tarbiya  jarayonida,  turli  xil  vaziyatlarda  muntazam  amalga
oshirilib boriladi. Tarbiya va ta’limning mazmuni, vositalari, metodlari, bolaning
rivojlanish  jarayoni  ularning  yoshiga  qarab  izohlanadi.  Jumladan,  3  yoshdagi
kichik  bolalar  bilan  ish  olib  borilganda  ularning  mustaqil  hayotga  butunlay
moslashmaganligi hisobga olgan holda ish tutiladi. Bola ulg’aygan sari uning
mustaqilligi,  ijtimoiy  hayotga  moslashuvchanligi  oshib  boradi.  O‘z  navbatida
ta’lim-tarbiyaviy  ishlarning  mazmuni,  vazifalari,  vositalari,  ijtimoiy  agentlar,
ijtimoiy muhitlar o‘zgaradi. Bolalarning bilishga bo‘lgan ehtiyojlari ta’lim-tarbiya
ishini murakkablashtirish imkonini beradi. Ijtimoiy-tarixiy tajribani o‘zlashtirish
asosan faol ish jarayonlarida ro‘y beradi. Faollik bolaga xos xususiyatdir. Tarbiya
jarayonlaridagi  -  faollik  asosida  faoliyatning  har  xil  turlari  "Science  and
Education" Scientific Journal / www.openscience.uz September 2023 / Volume 4
Issue  9  ISSN  2181-0842  /  Impact  Factor  3.848  250  shakllanadi  boshlaydi.
Faoliyatlar bola hayotidagi bilim, ko‘nikma malakalarning ortib borishiga asos
bo‘lib xizmat qiladi. Ta’lim-tarbiya orqali amalga oshiriladigan turli faoliyatlarni
maktabgacha yoshdagi bolalar bir vaqtning o‘zida o‘zlashtira olmaydilar. Ularni
bolalar  tarbiyachi  rahbarligida,  uning  yordamida  sekin-asta  egallab  boradilar.
Bolalar hayotidagi ilk faoliyatlarning eng oddiylari undagi shaxsiy qobiliyatlar,
xususiyatlar, aqliy salohiyati, menligi, tevarak-atrofga ma’lum bir munosabatning
shakllanishiga  asos  bo‘lib  xizmat  qiladi.  Bolada  dastlabki  ijtimoiy
moslashuvchanlik,  dastlabki  harakat  va  tasavvurlar,  taassurotlar  shakllana
boshlaydi.  Harakat  usullarini  egallab  borish  orqali  bolada  faollik  sekin-asta
rivojlanadi. Ammo faollikning qay darajada rivojlanib borishi ham irsiyatga ham
taqlidchanlik qobiliyatiga bog’liq. Bola tabiatida taqlidchanlik borligini hammamiz
12
Logotip
o‘zgarishlar ro‘y berishidir. Bolaning ijtimoiy rivojlanishi eng avvalo oilada u ijtimoiy hayotda qatnasha boshlaganda uning xulqida, tevarak-atrofga bo‘lgan munosabatida namoyon bo‘ladi. Shaxsning shakllanishi kishilik jamiyati tomonidan yaratilgan ijtimoiy-tarixiy tajribani mukammal o‘zlashtirish, ta’lim- tarbiya berish orqali amalga oshiriladi. Bu turlicha faoliyatlarda yuzaga keladigan jarayondir. Bolalar egallashlari lozim bo‘lgan ijtimoiy-tarixiy tajribalar kattalar tomonidan ta’lim-tarbiya jarayonida, turli xil vaziyatlarda muntazam amalga oshirilib boriladi. Tarbiya va ta’limning mazmuni, vositalari, metodlari, bolaning rivojlanish jarayoni ularning yoshiga qarab izohlanadi. Jumladan, 3 yoshdagi kichik bolalar bilan ish olib borilganda ularning mustaqil hayotga butunlay moslashmaganligi hisobga olgan holda ish tutiladi. Bola ulg’aygan sari uning mustaqilligi, ijtimoiy hayotga moslashuvchanligi oshib boradi. O‘z navbatida ta’lim-tarbiyaviy ishlarning mazmuni, vazifalari, vositalari, ijtimoiy agentlar, ijtimoiy muhitlar o‘zgaradi. Bolalarning bilishga bo‘lgan ehtiyojlari ta’lim-tarbiya ishini murakkablashtirish imkonini beradi. Ijtimoiy-tarixiy tajribani o‘zlashtirish asosan faol ish jarayonlarida ro‘y beradi. Faollik bolaga xos xususiyatdir. Tarbiya jarayonlaridagi - faollik asosida faoliyatning har xil turlari "Science and Education" Scientific Journal / www.openscience.uz September 2023 / Volume 4 Issue 9 ISSN 2181-0842 / Impact Factor 3.848 250 shakllanadi boshlaydi. Faoliyatlar bola hayotidagi bilim, ko‘nikma malakalarning ortib borishiga asos bo‘lib xizmat qiladi. Ta’lim-tarbiya orqali amalga oshiriladigan turli faoliyatlarni maktabgacha yoshdagi bolalar bir vaqtning o‘zida o‘zlashtira olmaydilar. Ularni bolalar tarbiyachi rahbarligida, uning yordamida sekin-asta egallab boradilar. Bolalar hayotidagi ilk faoliyatlarning eng oddiylari undagi shaxsiy qobiliyatlar, xususiyatlar, aqliy salohiyati, menligi, tevarak-atrofga ma’lum bir munosabatning shakllanishiga asos bo‘lib xizmat qiladi. Bolada dastlabki ijtimoiy moslashuvchanlik, dastlabki harakat va tasavvurlar, taassurotlar shakllana boshlaydi. Harakat usullarini egallab borish orqali bolada faollik sekin-asta rivojlanadi. Ammo faollikning qay darajada rivojlanib borishi ham irsiyatga ham taqlidchanlik qobiliyatiga bog’liq. Bola tabiatida taqlidchanlik borligini hammamiz 12
yaxshi bilamiz. Bola hayotining ilk dastlabki yillarida kattalar bilan bo‘ladigan har
bir munosabati va narsa-buyumlar ishtirokida bajargan harakatlari asosiy faoliyat
turi  hisoblanadi.  Bola  bilan  muomala  qilish  orqali  kattalar  ularni  asta-sekin
ijtimoiy faoliyatga olib kiradilar. Mana shu yo‘llar bilan bola faoliyatning o‘ziga
xos tomonlarini egallab boradilar. Shaxsni shakllantirish tarbiya jarayonida ro‘y
beradi, inson tarbiyasi uning kamoloti yo‘lidagi bunyodkorlik mehnatida, oila
instituti, ijtimoiy hayotda, sotsialiqtisodiy vazifalarini hal etishda namoyon bo‘ladi.
Shaxs  shakllanishida  ta’sir  etuvchi  omillar  mavjud.  1-rasm.Shaxsni
shakllantiruvchi omillar Tarbiya bola hayotida yetakchi omil sifatida qaraladi,
chunki  bu  to‘plangan  ijtimoiy  tajribani  yetkazish  uchun  yosh  avlodga  ta’sir
ko‘rsatishning maxsus uyushtirilgan sistemasidir. U oilada, maktabgacha ta’lim
tashkilotlarida,  maktabda,  turli  xildagi  ijtimoiy  muhitlarda  amalga  oshirilib,
faoliyatni, munosabatlarni tashkil etishga qaratilgandir. Shaxsning shakllantirishga
ijtimoiy  muhit,  tabiiy  muhit  katta  ta’sir  ko‘rsatadi.  Ijtimoiy  muhit  shaxsni
rivojlantirishda muhim  ahamiyatga ega. Uning taraqqiyot  darajasi  va  ijtimoiy
munosabatlar xususiyati, dunyoqarashi xususiyatini belgilab beradi. Tabiiy muhit
bolada  tabiiy  boyliklarni  muhofaza  qilish,  asrab  avaylash,  ulardan  oqilona
foydalanish, hayvonlarni, o‘simliklarni, suv havzalarini va hokazolarni muhofaza
etishga jalb qiladi, tabiat bilan faol muloqotda bo‘lishi uchun keng imkoniyatlar
yaratadi,  bu  esa  o‘z  navbatida  bolaga  har  tomonlama  ta’sir  ko‘rsatib,  uni
shakllantiradi. Shaxs muayyan ijtimoiy jamiyat  mahsulidir. Shaxsning hayotiy
faoliyatida  ijtimoiy  muhit  unga  ijobiy,  yoki  salbiy  ta’sir  ko‘rsatishi  mumkin,
albatta ijtimoiy agentlari bilan. Ijtimoiy jamiyat shaxs imkoniyatlarini ro‘yobga
chiqarishi yoki yo‘q qilishi  mumkin. Bu o‘z navbatida jamiyatning ma’naviy
qiyofasi, munosabatlar, ta’sir etuvchi vositalar darajasiga bog’liq. Muhit deganda
shaxsning  shakllanishiga  ta’sir  etuvchi  tashqi  borliq,  olam  voqelik,  hodisalar,
agentlar majmui tushuniladi. Muhit tushunchasi o‘zida geografikhududiy, ijtimoiy
va mikro muhit yani oila instituti xususiyatlarini ifoda etadi. Mikromuhit o‘zida
ijtimoiy muhit qiyofasini aks ettiradi. Mikromuhit, bu ijtimoiy muhitning bir qismi
bo‘lib,  oila,  MTT,  maktab,  do‘stlar,  va  shu  kabilarni  o‘z  ichiga  oladi.  Bu
13
Logotip
yaxshi bilamiz. Bola hayotining ilk dastlabki yillarida kattalar bilan bo‘ladigan har bir munosabati va narsa-buyumlar ishtirokida bajargan harakatlari asosiy faoliyat turi hisoblanadi. Bola bilan muomala qilish orqali kattalar ularni asta-sekin ijtimoiy faoliyatga olib kiradilar. Mana shu yo‘llar bilan bola faoliyatning o‘ziga xos tomonlarini egallab boradilar. Shaxsni shakllantirish tarbiya jarayonida ro‘y beradi, inson tarbiyasi uning kamoloti yo‘lidagi bunyodkorlik mehnatida, oila instituti, ijtimoiy hayotda, sotsialiqtisodiy vazifalarini hal etishda namoyon bo‘ladi. Shaxs shakllanishida ta’sir etuvchi omillar mavjud. 1-rasm.Shaxsni shakllantiruvchi omillar Tarbiya bola hayotida yetakchi omil sifatida qaraladi, chunki bu to‘plangan ijtimoiy tajribani yetkazish uchun yosh avlodga ta’sir ko‘rsatishning maxsus uyushtirilgan sistemasidir. U oilada, maktabgacha ta’lim tashkilotlarida, maktabda, turli xildagi ijtimoiy muhitlarda amalga oshirilib, faoliyatni, munosabatlarni tashkil etishga qaratilgandir. Shaxsning shakllantirishga ijtimoiy muhit, tabiiy muhit katta ta’sir ko‘rsatadi. Ijtimoiy muhit shaxsni rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega. Uning taraqqiyot darajasi va ijtimoiy munosabatlar xususiyati, dunyoqarashi xususiyatini belgilab beradi. Tabiiy muhit bolada tabiiy boyliklarni muhofaza qilish, asrab avaylash, ulardan oqilona foydalanish, hayvonlarni, o‘simliklarni, suv havzalarini va hokazolarni muhofaza etishga jalb qiladi, tabiat bilan faol muloqotda bo‘lishi uchun keng imkoniyatlar yaratadi, bu esa o‘z navbatida bolaga har tomonlama ta’sir ko‘rsatib, uni shakllantiradi. Shaxs muayyan ijtimoiy jamiyat mahsulidir. Shaxsning hayotiy faoliyatida ijtimoiy muhit unga ijobiy, yoki salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin, albatta ijtimoiy agentlari bilan. Ijtimoiy jamiyat shaxs imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishi yoki yo‘q qilishi mumkin. Bu o‘z navbatida jamiyatning ma’naviy qiyofasi, munosabatlar, ta’sir etuvchi vositalar darajasiga bog’liq. Muhit deganda shaxsning shakllanishiga ta’sir etuvchi tashqi borliq, olam voqelik, hodisalar, agentlar majmui tushuniladi. Muhit tushunchasi o‘zida geografikhududiy, ijtimoiy va mikro muhit yani oila instituti xususiyatlarini ifoda etadi. Mikromuhit o‘zida ijtimoiy muhit qiyofasini aks ettiradi. Mikromuhit, bu ijtimoiy muhitning bir qismi bo‘lib, oila, MTT, maktab, do‘stlar, va shu kabilarni o‘z ichiga oladi. Bu 13
mikromuhitda  bolani  ijobiy  va  salbiy  rivojlantiruvchi  va  inqirozga  eltuvchi
hodisalar  mavjud.  Agar  bola  mo‘tadil  muhitda  o‘sib,  foydali  faoliyat  bilan
shug’ullanmasa xulqida og’ishishlar ro‘y berishi mumkin Shuni ta’kidlash lozimki
odob,  axioq,  xulqiy  sifatlar,  shaxsning  barcha  ruhiy  sifatlari  faqat  muhit  va
tarbiyaning  o‘zaro  ta’siri  asosida  vujudga  keladi.  Ta’lim-tarbiya  masalalari,
ijtimoiy  muhit,  unda  shaxsning  shakllanish  jarayonida  alohida  e’tiborga  ega.
Ijtimoiy voqea va hodisalarning shaxs rivojiga ta'siri g'oyat muhim. Ijtimoiy muhit
abadiy emas, u inson umri davomida o‘zgarib boradi ijtimoiytarixiy qonuniyatlar
ta’siri  ostida  yangilanadi.  Oila  muhiti  -  bola  tarbiyasida  o‘ziga  xos  muhim
tarbiyaviy ta’sirga ega. Shu bois, mustaqillikka erishilgandan so‘ng o‘tgan davr
mobaynida oila muhitining shaxs kamolotida tutgan o‘rni va ahamiyati masalalari
chuqur tahlil etilmoqda. Ijtimoiy muhit insonning o‘sib borayotgan ongiga ta’sir
etadi.  Ushbu  ta’sir  ijtimoiy  jamiyatdagi  mavjud  tarbiya  tizimi  orqali  amalga
oshiriladi. Tarbiya - biror maqsadga yo‘naltirilgan jarayon bo‘lib, u muayyan
darajadagi dastur  g’oyalari  asosida  maxsus kasbiy tayyorgarlikka ega bo‘lgan
kishilar tomonidan tashkil etiladi. Xulosa qilib aytganda tarbiya bu - inson ziynati,
shaxsni kamolotga eltuvchi yo‘ldir. Tarbiya uzoq davom etadigan va uzliuksiz
jarayon bo‘lib, kishining umri oxirigacha davom etadi. Tarbiya bu bolaga ijtimoiy
muhit  orqali  qilinadigan  ta’sirlarning barchasidir.  Inson  bolasi  qobiliyat  bilan
emas, balki biror bir qobiliyatning ro‘yobga chiqishi va rivojlanishi uchun manba
bo‘lgan layoqat bilan dunyoga keladi. Layoqat “mudroq” holatda bo‘lib, uning
uyg‘onishi - rivojlanishi uchun qulay muhit yaratishni talab qiladi. Bu uyg’onish
jarayoni aynan ijtimoiy muhitda sodir bo‘ladi, takomillashadi va bolaning komil
shaxs sifatida kamol topishida, jamiyatda o‘z o‘rniga ega bo‘lishida xizmat qiladi.
14
Logotip
mikromuhitda bolani ijobiy va salbiy rivojlantiruvchi va inqirozga eltuvchi hodisalar mavjud. Agar bola mo‘tadil muhitda o‘sib, foydali faoliyat bilan shug’ullanmasa xulqida og’ishishlar ro‘y berishi mumkin Shuni ta’kidlash lozimki odob, axioq, xulqiy sifatlar, shaxsning barcha ruhiy sifatlari faqat muhit va tarbiyaning o‘zaro ta’siri asosida vujudga keladi. Ta’lim-tarbiya masalalari, ijtimoiy muhit, unda shaxsning shakllanish jarayonida alohida e’tiborga ega. Ijtimoiy voqea va hodisalarning shaxs rivojiga ta'siri g'oyat muhim. Ijtimoiy muhit abadiy emas, u inson umri davomida o‘zgarib boradi ijtimoiytarixiy qonuniyatlar ta’siri ostida yangilanadi. Oila muhiti - bola tarbiyasida o‘ziga xos muhim tarbiyaviy ta’sirga ega. Shu bois, mustaqillikka erishilgandan so‘ng o‘tgan davr mobaynida oila muhitining shaxs kamolotida tutgan o‘rni va ahamiyati masalalari chuqur tahlil etilmoqda. Ijtimoiy muhit insonning o‘sib borayotgan ongiga ta’sir etadi. Ushbu ta’sir ijtimoiy jamiyatdagi mavjud tarbiya tizimi orqali amalga oshiriladi. Tarbiya - biror maqsadga yo‘naltirilgan jarayon bo‘lib, u muayyan darajadagi dastur g’oyalari asosida maxsus kasbiy tayyorgarlikka ega bo‘lgan kishilar tomonidan tashkil etiladi. Xulosa qilib aytganda tarbiya bu - inson ziynati, shaxsni kamolotga eltuvchi yo‘ldir. Tarbiya uzoq davom etadigan va uzliuksiz jarayon bo‘lib, kishining umri oxirigacha davom etadi. Tarbiya bu bolaga ijtimoiy muhit orqali qilinadigan ta’sirlarning barchasidir. Inson bolasi qobiliyat bilan emas, balki biror bir qobiliyatning ro‘yobga chiqishi va rivojlanishi uchun manba bo‘lgan layoqat bilan dunyoga keladi. Layoqat “mudroq” holatda bo‘lib, uning uyg‘onishi - rivojlanishi uchun qulay muhit yaratishni talab qiladi. Bu uyg’onish jarayoni aynan ijtimoiy muhitda sodir bo‘ladi, takomillashadi va bolaning komil shaxs sifatida kamol topishida, jamiyatda o‘z o‘rniga ega bo‘lishida xizmat qiladi. 14