YOSH OILALARNING IJTIMOIY VA PSIXOLOGIK MUAMMOLARI, OILAVIY MUNOSABATLAR PSIXOLOGIYASI

Yuklangan vaqt

2024-04-19

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

31,5 KB


 
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
YOSH OILALARNING IJTIMOIY VA PSIXOLOGIK MUAMMOLARI, 
OILAVIY MUNOSABATLAR PSIXOLOGIYASI 
 
 
Reja 
1. Yosh oila: munosabatlar modeli va xususiyatlari 
2. Yosh oila va soglom turmush tarzini barqarorlashtirish 
3. Oilaviy munosabatlar psixologiyasi. 
4. Er xotinlikda intim munosabatlar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz YOSH OILALARNING IJTIMOIY VA PSIXOLOGIK MUAMMOLARI, OILAVIY MUNOSABATLAR PSIXOLOGIYASI Reja 1. Yosh oila: munosabatlar modeli va xususiyatlari 2. Yosh oila va soglom turmush tarzini barqarorlashtirish 3. Oilaviy munosabatlar psixologiyasi. 4. Er xotinlikda intim munosabatlar.  
Ilmiybaza.uz 
 
Tayanch tushunchalar: Yosh oilaning mustaxkamligi, Yosh oila va sog`lom 
turmush tarzini barqarorlashtirish. 
 
Yosh oila deb, avvalo, er va xotinning ikkalasi ham 30 yoshdan oshmagan 
yoki oilaviy turmush qurish tajribasi 10 yildan oshmagan yoshlar oilasi nazarda 
tutiladi. Birinchi yondashuv, ya’ni er va xotinning pasport yoshini inobatga olib, 
oilaga maqom berish tug`riroq bulib, qachon turmush qurganligidan qat’iy nazar, 
albatta, shu muddat orasida xali yigit ham qiz ham tom ma’noda katta mexnat stajiga 
ega bo`lmaydi, va ko`p hollarda ayolona aynan shu davrda farzandli bo`lib, uy bekasi 
bo`lib qolishi ehtimoli katta. Agar ikkinchi yondashuv bo`yicha yosh oilani oilada 
yashash muddatiga ko`ra tabaqalashtirilsa, unda u yoki bu jamiyatda nikoh yoshining 
urtacha ko`rsatgichi ortib yoki kamayib borishini nazarda tutish lozim.  Chunki 
ayrim davlatda va ayrim milliymadaniy muhitda yoshlarni juda erta turmush qurishi 
rag`batlantirilsa, boshqalarida, ayniqsa, oxirgi yillarda aksincha, yigit va qizlarning 
kasbhunar orttirish buyicha professional malakaga erishish asosiy kadriyat 
hisoblangan sharoitlarda 30 yoshdan oshgan odam endi oila kurgan yoki hali ham 
turmush qurmagan bo`lishi ham mumkin. Ma’lumotlarga qaraganda, Amerika 
Qo`shma Shtatlari, Germaniya kabi rivojlangan Yevropa va Amerika davlatlarida, 
Sharqiy Osiyoning rivojlangan mamlakatlarida (Yaponiya, Koreya kabi) nikoh yoshi 
yil sayin ortib, ayrim mamlakatlarda bu raqam 30 yoshdan ham o`tib ketmoqda.   
Juda erta turmush qurish qanchalik oila va uning barqarorligi bilan ijtimoiyiqtisodiy 
qiyinchiliklar bilan bog`liq bo`lsa, kech turmush qurish ham qator salbiy asoratlar va 
moddiyma’naviy qiyinchiliklar bilan eng muxim er va xotinning salomatligi xolati, 
tug`ilajak zurriyodning sog`lom tug`ilishi bilan bog`liq muammolarni keltirib 
chiqaradi. Umuman, fanda yosh oilani tavsiflaganda quyidagi mezonlar inobatga 
olinadi: 
 juda yosh oila - nikohga kirgan vaqtdan toki 4 yilgacha; yosh oila - 5 yildan 9 
yilgacha; o`rta oilaviy hayot muddati - 10 yildan 19 yilgacha; hisoblanadi 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz Tayanch tushunchalar: Yosh oilaning mustaxkamligi, Yosh oila va sog`lom turmush tarzini barqarorlashtirish. Yosh oila deb, avvalo, er va xotinning ikkalasi ham 30 yoshdan oshmagan yoki oilaviy turmush qurish tajribasi 10 yildan oshmagan yoshlar oilasi nazarda tutiladi. Birinchi yondashuv, ya’ni er va xotinning pasport yoshini inobatga olib, oilaga maqom berish tug`riroq bulib, qachon turmush qurganligidan qat’iy nazar, albatta, shu muddat orasida xali yigit ham qiz ham tom ma’noda katta mexnat stajiga ega bo`lmaydi, va ko`p hollarda ayolona aynan shu davrda farzandli bo`lib, uy bekasi bo`lib qolishi ehtimoli katta. Agar ikkinchi yondashuv bo`yicha yosh oilani oilada yashash muddatiga ko`ra tabaqalashtirilsa, unda u yoki bu jamiyatda nikoh yoshining urtacha ko`rsatgichi ortib yoki kamayib borishini nazarda tutish lozim. Chunki ayrim davlatda va ayrim milliymadaniy muhitda yoshlarni juda erta turmush qurishi rag`batlantirilsa, boshqalarida, ayniqsa, oxirgi yillarda aksincha, yigit va qizlarning kasbhunar orttirish buyicha professional malakaga erishish asosiy kadriyat hisoblangan sharoitlarda 30 yoshdan oshgan odam endi oila kurgan yoki hali ham turmush qurmagan bo`lishi ham mumkin. Ma’lumotlarga qaraganda, Amerika Qo`shma Shtatlari, Germaniya kabi rivojlangan Yevropa va Amerika davlatlarida, Sharqiy Osiyoning rivojlangan mamlakatlarida (Yaponiya, Koreya kabi) nikoh yoshi yil sayin ortib, ayrim mamlakatlarda bu raqam 30 yoshdan ham o`tib ketmoqda. Juda erta turmush qurish qanchalik oila va uning barqarorligi bilan ijtimoiyiqtisodiy qiyinchiliklar bilan bog`liq bo`lsa, kech turmush qurish ham qator salbiy asoratlar va moddiyma’naviy qiyinchiliklar bilan eng muxim er va xotinning salomatligi xolati, tug`ilajak zurriyodning sog`lom tug`ilishi bilan bog`liq muammolarni keltirib chiqaradi. Umuman, fanda yosh oilani tavsiflaganda quyidagi mezonlar inobatga olinadi: juda yosh oila - nikohga kirgan vaqtdan toki 4 yilgacha; yosh oila - 5 yildan 9 yilgacha; o`rta oilaviy hayot muddati - 10 yildan 19 yilgacha; hisoblanadi  
Ilmiybaza.uz 
Yosh oila va sog`lom turmush tarzini barqarorlashtirish 
Yosh oilaning mustaxkamligi, undagi maʼnaviy muhitning barqarorligi yoshlarning 
salomatligiga, sog`lom turmush tarzi malakalariga ega ekanligiga ham bog`liq. 
Bunda ota-onaning, yaqin qarindosh-urug`larning umuman sog`lom turmush tarzi 
xaqidagi tasavvurlari qanchalik aniq va ularning kundalik turmushda salomatlikni 
asrash fikalariga ega ekanliklari katta ahamiyat kasb etadi. Gap eng katta boyligimiz 
- salomatlik xaqida borar ekan, qulog`imizga tez-tez chalinayotgan “sog`lom 
turmush tarzi” tushunchasining o`zi xususida olimlar fikrlarini taxlil etish lozim. 
Olimlar hamda mutaxassislarning taʼkidlashlaricha, sog`lom turmush tarzining  
asosiy sharti bo`lib, bular eng avvalo tug`ri ovqatlanish, jismoniy faollik, zararli 
odatlardan saqlanish, mexnat qilish va faol dam olishni tug`ri tashqi  hamda 
gigiyenik ko`nikmalarga amal qilishdir. Mana shu shartlarga rioya qilgan kishining 
salomatligi shubxasiz o`z qo`lida bo`ladi. Lekin ko`pincha bu shartlarga amal qilish 
yoshlarga ko`pincha erish tuyuladi. Xozirgi kunda ko`pchilik o`rtasida uchrayotgan 
kasalliklar va bevaqt o`limning asosiy sabablaridan biri oila aʼzolarining sog`lom 
bo`lish uchun o`zlari harakat qilmayotganliklari, xali ham biron bir muʼjizaviy hayot 
baxsh etuvchi dori yoki shifokor bo`lishiga ishonib, yashayotganliklaridir.  
Albatta, zamonaviy tibbiyot fani O`zbekistonda ham rivojlanish bormoqda, 
tibbiyot xodimlari orasida o`z kasbining ustasi bo`lgan oliy janob insonlar ham ko`p. 
Lekin agar inson o`z turmush tarzini ongli tashqil etib, kasal bo`lib qolganda ham 
unga qarshi o`sha shifokor "bilan tengma-teng ongli ravishda turmasa, dardni 
yengish mushukul bo`lishini bugun ko`pchilik yaxshi biladi. Lekin yoshlar o`rtasida 
shu oddiy xaqiqatni bilmaganlar ham ko`p.  
Salomatlikni uz vaqtida o`z uyimiz, o`zimiz o`rganib qolgan muhitda saqlay 
olmaganligimizning, farzandlarimizni ilk yoshligidan sog`lom turmush tarzi 
ko`nikmalariga o`tgatmaganligimizning sabablari ham bor. Buning obʼektiv 
sabablaridan biri sobiq sovet davrida tibbiy xizmatning bepulligi, tibbiyot xodimlari 
malakasiga nisbatan talabchanlikning past bulganligidir. Bu siyosat eski tuzumning 
boshlang`ich 
davrlarida 
axoli 
o`rtasida 
uchragan 
ko`pgina 
kasalliklarni 
kamaytirishga xizmat qilgan bo`lsa-da, shu bilan birga, bunday siyosat kishilarda o`z 
sog`liklariga befarqlik, boqimandalik kayfiyatini ham shakllantirdi. Yana bitta 
sabablaridan biri kasallikni sababi bilan emas, uning oqibati bilan kurashib kelindi. 
Ilmiybaza.uz Yosh oila va sog`lom turmush tarzini barqarorlashtirish Yosh oilaning mustaxkamligi, undagi maʼnaviy muhitning barqarorligi yoshlarning salomatligiga, sog`lom turmush tarzi malakalariga ega ekanligiga ham bog`liq. Bunda ota-onaning, yaqin qarindosh-urug`larning umuman sog`lom turmush tarzi xaqidagi tasavvurlari qanchalik aniq va ularning kundalik turmushda salomatlikni asrash fikalariga ega ekanliklari katta ahamiyat kasb etadi. Gap eng katta boyligimiz - salomatlik xaqida borar ekan, qulog`imizga tez-tez chalinayotgan “sog`lom turmush tarzi” tushunchasining o`zi xususida olimlar fikrlarini taxlil etish lozim. Olimlar hamda mutaxassislarning taʼkidlashlaricha, sog`lom turmush tarzining asosiy sharti bo`lib, bular eng avvalo tug`ri ovqatlanish, jismoniy faollik, zararli odatlardan saqlanish, mexnat qilish va faol dam olishni tug`ri tashqi hamda gigiyenik ko`nikmalarga amal qilishdir. Mana shu shartlarga rioya qilgan kishining salomatligi shubxasiz o`z qo`lida bo`ladi. Lekin ko`pincha bu shartlarga amal qilish yoshlarga ko`pincha erish tuyuladi. Xozirgi kunda ko`pchilik o`rtasida uchrayotgan kasalliklar va bevaqt o`limning asosiy sabablaridan biri oila aʼzolarining sog`lom bo`lish uchun o`zlari harakat qilmayotganliklari, xali ham biron bir muʼjizaviy hayot baxsh etuvchi dori yoki shifokor bo`lishiga ishonib, yashayotganliklaridir. Albatta, zamonaviy tibbiyot fani O`zbekistonda ham rivojlanish bormoqda, tibbiyot xodimlari orasida o`z kasbining ustasi bo`lgan oliy janob insonlar ham ko`p. Lekin agar inson o`z turmush tarzini ongli tashqil etib, kasal bo`lib qolganda ham unga qarshi o`sha shifokor "bilan tengma-teng ongli ravishda turmasa, dardni yengish mushukul bo`lishini bugun ko`pchilik yaxshi biladi. Lekin yoshlar o`rtasida shu oddiy xaqiqatni bilmaganlar ham ko`p. Salomatlikni uz vaqtida o`z uyimiz, o`zimiz o`rganib qolgan muhitda saqlay olmaganligimizning, farzandlarimizni ilk yoshligidan sog`lom turmush tarzi ko`nikmalariga o`tgatmaganligimizning sabablari ham bor. Buning obʼektiv sabablaridan biri sobiq sovet davrida tibbiy xizmatning bepulligi, tibbiyot xodimlari malakasiga nisbatan talabchanlikning past bulganligidir. Bu siyosat eski tuzumning boshlang`ich davrlarida axoli o`rtasida uchragan ko`pgina kasalliklarni kamaytirishga xizmat qilgan bo`lsa-da, shu bilan birga, bunday siyosat kishilarda o`z sog`liklariga befarqlik, boqimandalik kayfiyatini ham shakllantirdi. Yana bitta sabablaridan biri kasallikni sababi bilan emas, uning oqibati bilan kurashib kelindi.  
Ilmiybaza.uz 
Natijada kasalxonalar qurish, ularda o`rin soni oshirishga ko`prok eʼtibor berilib, 
targ`ibot soxasiga ikkinchi darajali sifatida qaraldi. Oqibatda axoli orasida tibbiy 
madaniyatning pastligi tufayli kasallanishning ko`payib borishi davom etdi. Bu o`z 
o`zidan maʼlumki, har bir oilaning budjetiga salbiy taʼsir ko`rsatdi. Oqibatda bu 
nafaqat budjetga, balki oilaning mustaxkamligiga ham salbiy taʼsir ko`rsatdi va xozir 
ham shunday. 
 
Nazorat uchun savollar 
1. Yosh oila: munosabatlar modeli va xususiyatlari. 
2.Yosh oila va soglom turmush tarzini barqarorlashtirish. 
 
 
Oilaviy munosabatlar psixologiyasi 
1.Oilaviy munosabatlar psixologiyasi. 
2.Er xotinlikda intim munosabatlar.  
 
Tayanch tushunchalar: Er-xotinlarning oiladagi muloqoti, birlarini 
sevuvchi yoshlar. 
Er-xotinlarning oiladagi muloqoti, shaxslararo muloqotning umumiy 
qonuniyatlariga bo'ysunish bilan birga, dastavval ishdan tashqari, bo‘sh vaqtlarini 
birgalikda o'tkazish bilan shartlangan o‘ziga xos xususiyatlariga ham ega. 
Hamkasblar, o‘rtoqlar, do'stlar va sevishganlar hamma vaqt ham birga bo‘lish 
imkoniyatiga ega emaslar, qaytanga, o ‘z muloqotlarini o'zlari xohlagan vaqtlarida 
biroz kamaytirib, hatto uzib (toxtatib) qo‘yishlari ham mumkin (uchrashuvga borishi 
lozimligini «unitib» qo'yish, kutilmaganda «juda band» bo`lib qolishi mumkin va 
sh.k).  
Er-xotinlar esa ko'pincha bunday im koniyat- lardan mahrumdirlar. Ular bir 
xonadonda, ko'pincha bir xonada birga bo‘lishga «mahkum» etilgan. Albatta, bu 
gaplar ko'pchilik yoshlarimizda (ayniqsa, bir-Birlarini sevuvchi yoshlarda 
tushunmovchilik, ishonmaslik, e’tiroz tug'dirishi m umkin, chunki ular, o‘zing uchun 
aziz, sevimli bo`lgan odam bilan birga bo‘lish, uning yonida bo`lish «majburiyati» 
Ilmiybaza.uz Natijada kasalxonalar qurish, ularda o`rin soni oshirishga ko`prok eʼtibor berilib, targ`ibot soxasiga ikkinchi darajali sifatida qaraldi. Oqibatda axoli orasida tibbiy madaniyatning pastligi tufayli kasallanishning ko`payib borishi davom etdi. Bu o`z o`zidan maʼlumki, har bir oilaning budjetiga salbiy taʼsir ko`rsatdi. Oqibatda bu nafaqat budjetga, balki oilaning mustaxkamligiga ham salbiy taʼsir ko`rsatdi va xozir ham shunday. Nazorat uchun savollar 1. Yosh oila: munosabatlar modeli va xususiyatlari. 2.Yosh oila va soglom turmush tarzini barqarorlashtirish. Oilaviy munosabatlar psixologiyasi 1.Oilaviy munosabatlar psixologiyasi. 2.Er xotinlikda intim munosabatlar. Tayanch tushunchalar: Er-xotinlarning oiladagi muloqoti, birlarini sevuvchi yoshlar. Er-xotinlarning oiladagi muloqoti, shaxslararo muloqotning umumiy qonuniyatlariga bo'ysunish bilan birga, dastavval ishdan tashqari, bo‘sh vaqtlarini birgalikda o'tkazish bilan shartlangan o‘ziga xos xususiyatlariga ham ega. Hamkasblar, o‘rtoqlar, do'stlar va sevishganlar hamma vaqt ham birga bo‘lish imkoniyatiga ega emaslar, qaytanga, o ‘z muloqotlarini o'zlari xohlagan vaqtlarida biroz kamaytirib, hatto uzib (toxtatib) qo‘yishlari ham mumkin (uchrashuvga borishi lozimligini «unitib» qo'yish, kutilmaganda «juda band» bo`lib qolishi mumkin va sh.k). Er-xotinlar esa ko'pincha bunday im koniyat- lardan mahrumdirlar. Ular bir xonadonda, ko'pincha bir xonada birga bo‘lishga «mahkum» etilgan. Albatta, bu gaplar ko'pchilik yoshlarimizda (ayniqsa, bir-Birlarini sevuvchi yoshlarda tushunmovchilik, ishonmaslik, e’tiroz tug'dirishi m umkin, chunki ular, o‘zing uchun aziz, sevimli bo`lgan odam bilan birga bo‘lish, uning yonida bo`lish «majburiyati»  
Ilmiybaza.uz 
bu eng orziqib kutilgan orzuning ro'yobga chiqishi-ku deb hisoblashlari mumkin. 
Biroq bu «mahkumlik» bilan hisoblashmaslik ham mumkin emas.  
Turli aholi turar joylarida, m ahallalarda, qo‘ni-qo‘shnilar o ‘rtasida ko‘pincha 
faqat ayollardan yoki faqat erkaklardan iborat «kompaniyalar» ham behudaga 
yuzaga kelavermaydi. Qadimiy, afsonaviy Sparta qonunchiligida er-xotinlarni ishqiy 
munosabatlarining sovuqlashib ketishidan saqlash maqsadida ularning muloqotlari 
imkon qadar chegaralab qo‘yilgan. Unga ko`ra erlar xotinlaridan ajratilgan holda, 
ya’ni er va xotin boshqa-boshqa yashaganlar va ular faqat ovloq joylardagina, 
«begona ko‘zlardan» yashirin tarzda uchrashib tu- rishlari mumkin bo`lgan. Bu 
tadbir nafaqat Sparta jangchilari o‘zlarining jangovar ruhlarini yo‘qotmasligi, 
o‘zlarining yosh xotinlari bilan mashg'ul bo‘lib qolmasliklari uchungina em as edi. 
Bunda «taqiqlangan meva» effektidan foydalanilgan. Uchrashishlarning qiyinligi, 
xuddi tuzsiz taomga tuz, ziravorlar qanchalik maza berganidek, er-xotinlarning bir-
birlariga hissiy yaqinligini sezilarli darajada kuchaytiradi, nikoh rishtalarini 
mustahkamlaydi. Yoki Shekspirning qahramonlari Rom eo va Julettalar ham agar 
ular unashtirilganlaridan solng barcha qulayliklari bilan alohida «koshona» 
berilganda edi, ular o ‘zlarini boshqacha tutgan bolishardi. 
Intim munosabatlar. Bu nafaqat munosabat, nafaqat, balki ancha ochiq, 
yaqin, m a’naviy muloqotdir. Intim (fransuz tilida — intime — «yaqin», «qulay», 
«ko‘ngildan», lotinchada intimuz — «chuqur», «chin dildan») muloqotlar 
deyilganda, psixologiyada shunday  uloqotlar tushuniladiki, unda odam boshqa 
odam oldida qandaydir bir ijtimoiy rolni (rahbar yoki xodim, sotuvchi yoki vrach va 
shu kabi) bajaruvchi emas, balki aynan «yagona» shaxs sifatida — nodir, 
takrorlanmas mavjudot sifatida namoyon bo‘ladi, bunda u mutlaqo oshkora, ochiq, 
hech narsadan qo'rqmay, o ‘zining ichki olami, o ‘zining barcha xususiyatlarini 
uyalmasdan namoyon qila oladi. Bunday muloqotda suhbatdosh odamlar o‘rtasida 
chuqur va keng o ‘zaro oshkoralik (jismoniy, psixologik, shaxsiy, ma’naviy) amalga 
oshadi. Bunda suhbatdoshlarning tanasi, fikri, hissiyoti, harakteri va hayotiy rejalari, 
qadriyatlari va fikrlari ochiladi. Intim munosabatlarga sevgi, do'stlik, dushmanlik, 
yolg‘izlik kabilarni kiritish m umkin. Biroq intim muloqotlar nafaqat istalgan 
muloqotlar sifatida, balki xavfli, «qo'rqinchliroq» muloqotlar sifatida ham idrok 
qilinishi mumkin. Bu muloqotlar tushunish va hamdardlikka, o'zaro qo‘llab-
Ilmiybaza.uz bu eng orziqib kutilgan orzuning ro'yobga chiqishi-ku deb hisoblashlari mumkin. Biroq bu «mahkumlik» bilan hisoblashmaslik ham mumkin emas. Turli aholi turar joylarida, m ahallalarda, qo‘ni-qo‘shnilar o ‘rtasida ko‘pincha faqat ayollardan yoki faqat erkaklardan iborat «kompaniyalar» ham behudaga yuzaga kelavermaydi. Qadimiy, afsonaviy Sparta qonunchiligida er-xotinlarni ishqiy munosabatlarining sovuqlashib ketishidan saqlash maqsadida ularning muloqotlari imkon qadar chegaralab qo‘yilgan. Unga ko`ra erlar xotinlaridan ajratilgan holda, ya’ni er va xotin boshqa-boshqa yashaganlar va ular faqat ovloq joylardagina, «begona ko‘zlardan» yashirin tarzda uchrashib tu- rishlari mumkin bo`lgan. Bu tadbir nafaqat Sparta jangchilari o‘zlarining jangovar ruhlarini yo‘qotmasligi, o‘zlarining yosh xotinlari bilan mashg'ul bo‘lib qolmasliklari uchungina em as edi. Bunda «taqiqlangan meva» effektidan foydalanilgan. Uchrashishlarning qiyinligi, xuddi tuzsiz taomga tuz, ziravorlar qanchalik maza berganidek, er-xotinlarning bir- birlariga hissiy yaqinligini sezilarli darajada kuchaytiradi, nikoh rishtalarini mustahkamlaydi. Yoki Shekspirning qahramonlari Rom eo va Julettalar ham agar ular unashtirilganlaridan solng barcha qulayliklari bilan alohida «koshona» berilganda edi, ular o ‘zlarini boshqacha tutgan bolishardi. Intim munosabatlar. Bu nafaqat munosabat, nafaqat, balki ancha ochiq, yaqin, m a’naviy muloqotdir. Intim (fransuz tilida — intime — «yaqin», «qulay», «ko‘ngildan», lotinchada intimuz — «chuqur», «chin dildan») muloqotlar deyilganda, psixologiyada shunday uloqotlar tushuniladiki, unda odam boshqa odam oldida qandaydir bir ijtimoiy rolni (rahbar yoki xodim, sotuvchi yoki vrach va shu kabi) bajaruvchi emas, balki aynan «yagona» shaxs sifatida — nodir, takrorlanmas mavjudot sifatida namoyon bo‘ladi, bunda u mutlaqo oshkora, ochiq, hech narsadan qo'rqmay, o ‘zining ichki olami, o ‘zining barcha xususiyatlarini uyalmasdan namoyon qila oladi. Bunday muloqotda suhbatdosh odamlar o‘rtasida chuqur va keng o ‘zaro oshkoralik (jismoniy, psixologik, shaxsiy, ma’naviy) amalga oshadi. Bunda suhbatdoshlarning tanasi, fikri, hissiyoti, harakteri va hayotiy rejalari, qadriyatlari va fikrlari ochiladi. Intim munosabatlarga sevgi, do'stlik, dushmanlik, yolg‘izlik kabilarni kiritish m umkin. Biroq intim muloqotlar nafaqat istalgan muloqotlar sifatida, balki xavfli, «qo'rqinchliroq» muloqotlar sifatida ham idrok qilinishi mumkin. Bu muloqotlar tushunish va hamdardlikka, o'zaro qo‘llab-  
Ilmiybaza.uz 
quvvatlash, dalda berish, bir-birini tushunishga bo`lgan ehtiyojlarni qondiradi. Shu 
bilan birga er-xotin o ‘rtasidagi muloqot jarayonida tomonlar o ‘z hissiyotlarini, ichki 
kechinmalarini jilovlashga, fosh bo‘lib qolishdan, pinhoniy tuyg‘ularini ochilib 
qolishidan hayiqish hissi namoyon bo‘ladi. Shuning uchun ayrim odamlar 
muloqotda ko‘pchilik tomonidan qabul qilingan muloqotlar darajasida qolishga 
harakat qiladilar. Buning boisi, avvalo odamning ichki kechinmalarini oshkora qilib 
qo‘yishdan qo'rqish yoki jufti oldida o‘zini «fosh» qilib qo‘yishni xohlamaslik, o'zini 
pinhoniy, hatto o ‘zi ham o‘zida ko‘rishni istamaydigan xislatlarni fosh qilib 
qo‘yishdan qo‘rqishdir. Odamlarning «tashlab ketilishdan» qo'rqishi ham shu bilan 
bog‘liq (o‘zini borlig‘ini oshkora qilib qo‘yganingdan so‘ng sen jufting uchun 
qiziqarli bo`lmay qolasan, u seni barcha xislatlaringni bilib, ko‘rib bo`lganidan 
so‘ng, senga qiziqmay qo‘yadi va seni tashlab ketishi mumkin), «jiddiy 
tanbehlar»dan qo‘rqish (bunaqa erkin, oshkora, ochiq muloqotda o‘zing haqingda 
sheriging yoki biror-bir muhimroq masala haqida biror-bir nojo‘ya gapni «gapirib», 
«laqillab» qo'yishing m umkin).  
Bulardan tashqari muloqotlarning intimligidan (yaqin bo`lishidan) ko'pincha 
o‘zining ajratuvchi (destruktiv), buzuvchi impulslaridan qo`rqish ham ushlab qolishi 
mumkin. Intim muloqotlarda biz xulqning ijtimoiy me’yorlari, ijtimoiy taqiqlarga 
eng kam darajada bogliq bo‘lamiz va shuning uchun o'zimizga eng yaqin odamga 
nisbatan bo`lgan munosabatlarimizda biz o‘zimizni shunday tutishimiz mumkinki, 
boshqa hech bir odamga nisbatan o ‘zimizni bunaqa tuta olmaymiz. Nihoyat, m 
uloqotlarning intim bo`lishidan, ayrim odamlarni boshqa odamning individualligiga 
haddan tashqari ortiqcha kirishib. qoshilib ketish, boshqa odamga «aralashib», singib 
ketish tufayli o ‘zining individualligini yo‘qotib qo‘yishdan qo‘rqish ham ushlab 
turadi. Shuning uchun «birlashishdan oldin va birlashish uchun dastlab chegarani, 
aloqalami yaxshilab belgilab, aniqlab olish» individualligi va shaxsini 
mustahkamlab olish lozim. 
Nazorat uchun savollar 
1.Oilaviy munosabatlar psixologiyasi. 
2.Er xotinlikda intim munosabatlar.  
 
Ilmiybaza.uz quvvatlash, dalda berish, bir-birini tushunishga bo`lgan ehtiyojlarni qondiradi. Shu bilan birga er-xotin o ‘rtasidagi muloqot jarayonida tomonlar o ‘z hissiyotlarini, ichki kechinmalarini jilovlashga, fosh bo‘lib qolishdan, pinhoniy tuyg‘ularini ochilib qolishidan hayiqish hissi namoyon bo‘ladi. Shuning uchun ayrim odamlar muloqotda ko‘pchilik tomonidan qabul qilingan muloqotlar darajasida qolishga harakat qiladilar. Buning boisi, avvalo odamning ichki kechinmalarini oshkora qilib qo‘yishdan qo'rqish yoki jufti oldida o‘zini «fosh» qilib qo‘yishni xohlamaslik, o'zini pinhoniy, hatto o ‘zi ham o‘zida ko‘rishni istamaydigan xislatlarni fosh qilib qo‘yishdan qo‘rqishdir. Odamlarning «tashlab ketilishdan» qo'rqishi ham shu bilan bog‘liq (o‘zini borlig‘ini oshkora qilib qo‘yganingdan so‘ng sen jufting uchun qiziqarli bo`lmay qolasan, u seni barcha xislatlaringni bilib, ko‘rib bo`lganidan so‘ng, senga qiziqmay qo‘yadi va seni tashlab ketishi mumkin), «jiddiy tanbehlar»dan qo‘rqish (bunaqa erkin, oshkora, ochiq muloqotda o‘zing haqingda sheriging yoki biror-bir muhimroq masala haqida biror-bir nojo‘ya gapni «gapirib», «laqillab» qo'yishing m umkin). Bulardan tashqari muloqotlarning intimligidan (yaqin bo`lishidan) ko'pincha o‘zining ajratuvchi (destruktiv), buzuvchi impulslaridan qo`rqish ham ushlab qolishi mumkin. Intim muloqotlarda biz xulqning ijtimoiy me’yorlari, ijtimoiy taqiqlarga eng kam darajada bogliq bo‘lamiz va shuning uchun o'zimizga eng yaqin odamga nisbatan bo`lgan munosabatlarimizda biz o‘zimizni shunday tutishimiz mumkinki, boshqa hech bir odamga nisbatan o ‘zimizni bunaqa tuta olmaymiz. Nihoyat, m uloqotlarning intim bo`lishidan, ayrim odamlarni boshqa odamning individualligiga haddan tashqari ortiqcha kirishib. qoshilib ketish, boshqa odamga «aralashib», singib ketish tufayli o ‘zining individualligini yo‘qotib qo‘yishdan qo‘rqish ham ushlab turadi. Shuning uchun «birlashishdan oldin va birlashish uchun dastlab chegarani, aloqalami yaxshilab belgilab, aniqlab olish» individualligi va shaxsini mustahkamlab olish lozim. Nazorat uchun savollar 1.Oilaviy munosabatlar psixologiyasi. 2.Er xotinlikda intim munosabatlar.