Yozma ishlarni tashkil etish metodikasi fanining predmeti, maqsadi va vazifalari. DTSda yozma ishlarga qo‘yiladigan umumiy talablar. Yozma ishlar o‘quvchilar tafakkurini shakllantiruvchi vosita sifatida.Yozma ishlarning turlari
Yuklangan vaqt
2024-05-25
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
10
Faytl hajmi
57,0 KB
Ilmiybaza.uz
Yozma ishlarni tashkil etish metodikasi fanining predmeti, maqsadi
va vazifalari. DTSda yozma ishlarga qo‘yiladigan umumiy talablar.
Yozma ishlar o‘quvchilar tafakkurini shakllantiruvchi vosita
sifatida.Yozma ishlarning turlari
Reja:
1. Yozma ishlarni tashkil etish metodikasi fanining predmeti, maqsadi va
vazifalari.
2. DTSda yozma ishlarga qo‘yiladigan umumiy talablar.
3. Yozma ishlar o‘quvchilar tafakkurini shakllantiruvchi vosita sifatida.
4. Yozma ishlarning turlari
Ilmiybaza.uz
Ona tili ta’limi oldiga qo‘yilgan ijtimoiy buyurtma o‘quvchi
shaxsini fikrlashga, o‘zgalar fikrini anglashga va shu fikr mahsulini
og‘zaki va yozma shaklda savodli bayon qila olishga, kommunikativ
savodxonlikka o‘rgatishdan iborat. Shundan kelib chiqqan holda ona tili
ta’limi oldiga mukammal shakllangan, mustaqil fikrlay oladigan, nutq va
muloqot madaniyati rivojlangan savodxon shaxsni kamol toptirish
maqsadi qo‘yiladi.
DTS talabiga ko‘ra ona tili ta’limining mazmuni:
- o‘quvchining fikrlash salohiyatini, aqliy rivojlanishini, mantiqiy
tafakkurini o‘stirish;
- moddiy borliqni tilning ifoda vositalari yordamida anglashga hamda
fikr-o‘ylari va his-tuyg‘ularini ona tili imkoniyatlari doirasida bayon eta
olishga o‘rgatishni o‘z ichiga oladi.
“Ona tili” o‘quv fani:
- o‘zbek tilining fonetikasi, leksikasi va grammatikasi bo‘yicha nutqning
og‘zaki, yozma shakllaridan keng va to‘g‘ri foydalanish uchun zarur
bo‘lgan ilmiy-amaliy ma’lumotlar berishni;
- o‘zbek tilining to‘g‘ri talaffuz, imlo va punktuatsiya qoidalarini
o‘zlashtirishni;
- o‘zbek tilining lug‘aviy imkoniyatlari aks etgan turli lug‘atlardan
foydalanishni;
- o‘z fikrini nutq sharoitiga mos ravishda turli shakllarda yetkaza olish
ko‘nikmalarini hosil qilishni;
-muayyan bir xabarni yoki ma’lumotni turli shakllarda ifoda etish
yo‘llarini;
-yosh va malaka darajasiga mos bo‘lgan badiiy, ilmiy-siyosiy asarlarni
o‘rganib, ular haqidagi fikr-mulohazasini, shaxsiy munosabatini og‘zaki,
yozma shakllarda to‘g‘ri bayon eta olish ko‘nikmasini hosil qilishni;
Ilmiybaza.uz
-moddiy borliqni o‘rganish va uni tafakkur birliklarida ifodalashda,
jamiyat a’zolari orasida muloqot o‘rnatishda ona tili va boshqa tillarning
o‘ziga xos ahamiyatini his etish uchun zarur bo‘lgan nazariy ma’lumot
hamda amaliy ko‘nikmalar berishni asosiy vazifa qilib qo‘yadi.
Yosh avlodda ijodiy tafakkur va mustaqil fikrlash ko‘nikmalarini
shakllantirish muhimdir. O‘quvchining o‘quv materialini o‘zlashtirishi
murakkab jarayon bo‘lib, til hodisalarini kuzata olish, izlanish, qiyoslash,
umumiylik va alohidalikni aniqlash, farqlarni topish, tasnif etish, hukm
chiqarish, qo‘llash bilan bog‘liq:
kuzatish – berilgan topshiriq asosida til hodisalarini tahlil qilish;
izlanish – o‘ylash, xotirada tiklash, so‘rash, lug‘at, qomus, internet
manbalaridan foydalanish asosida bilimlarni boyitish;
narsa-hodisa mohiyatini qismlar sharhi orqali yoritish – har bir
hodisani alohida-alohida sharhlay olish;
qiyoslash – tizimdagi hodisalarni o‘zaro taqqoslay bilish;
umumiylikni aniqlash – hodisalarning o‘xshash va umumiy tomonlarini
aniqlash;
farqlarni topish – hodisalarning bir-biridan farqli tomonlarini ajrata
bilish;
tasnif etish – tizimdagi hodisalarni o‘xshashlik va farqlari asosida
guruhlarga ajratish;
hukm chiqarish – hodisalar tizimi haqida umumlashma hukm,
xulosa, qoida chiqara olish;
alohidalikni aniqlash – o‘rganilgan hodisalarning yondosh voqelik
bilan munosabatlarini aniqlash;
qo‘llash – hodisalarni mustaqil ravishda yozma va og‘zaki
ko‘rinishda sharhlab, ijodiy matn tuza olish.
Ijodiy tafakkur va mustaqil fikrlashning oliy ko‘rinishi matn
yaratishdir.
Ilmiybaza.uz
Fikrni yozma shaklda bayon etish malakasi (tugal fikr
ifodalangan matn) murakkab jarayon bo‘lib, ona tili ta’limining maqsadi
shu parametrda mujassamlashadi. O‘quvchining ona tili ta’limi
jarayonida egallagan ko‘nikma va malakalari u yaratgan matnda aks etadi.
Bu parametr bo‘yicha ta’lim sifatining natijasini baholashda o‘qituvchi
tomonidan o‘quvchi egallagan quyidagi ko‘nikmalarning darajasi
aniqlanadi:
a) fikrning mantiqiy izchillikda ifodalanganligi;
b) fikrlash, mavzuning murakkablik darajasi (sodda, murakkab,
abstrakt-konkret, mavhum va hokazo);
d) tavsifning mavzuga muvofiqligi va mazmuniy qiymati;
e) tavsifda tilning ifoda vositalaridan maqsadga muvofiq
foydalanish darajasi;
f) imloviy (yozma) savodxonlik sifati.
Ko‘rinadiki, DTS talablariga ko‘ra o‘quvchilarda fikrni yozma
shaklda bayon etish malakasini hosil qilish ona tili ta’limining asosiy
maqsadlaridan biri hisoblanadi. Ona tili va adabiyot o‘quv fanlari sifatida
nutq imkoniyatlarini birlashtirib, o‘quvchining fikr ifodalash malakalarini
rivojlantiradi. Uni tilimizning go‘zal olamiga olib kiradi, nutqni
yaxshilash, boyitish, unga badiiy bo‘yoq berish, nafosat bag‘ishlashda
muhim ahamiyat kasb etadi.
YOZMA ISH TURLARI
Yozma ish atamasi ikki xil ma’noda qo‘llanadi:
1. Yozma ish – imiy xarakterdagi yozma ishlar, yozma shaklda
bajariladigan nazorat turlari, topshiriqlar, ko‘chirib yozish. Nazoratning
bu turi nafaqat filologiya, balki barcha sohalarga ham tegishlidir. Masalan,
fizika, matematikaga oid yozma ishlar.
Bu tipdagi yozma ishlar ilmiy insholar termini bilan ham
Ilmiybaza.uz
yuritiladi. Yozma ishlar maktab o‘quvchilarini ilmiy bilim asoslari
bilan qurollantiradi. Ilmiy insholarning o‘ziga xos xususiyatlaridan biri
unda ilm-fanga oid tushunchalardan keng foydalanishdir. Masalan, tilga
oid ilmiy insholarda so‘z, so‘z birikmasi, tasviriy ifoda, turg‘un birikma,
ega, kesim, hol, uyushiq bo‘lak kabi tushunchalardan keng foydalanilsa,
matematikaga oid yozma ishlarda qoldiq, ko‘paytma, tenglama, kasr,
maxraj, ildiz chiqarish, bo‘lish kabi tushunchalar qo‘llanadi.
Barcha sinflarda o‘quvchilarning yoshi va bilim saviyasini
hisobga olgan holda yozma ishlardan foydalanish mumkin. 5-sinfda
o‘quvchilar ona tili, matematika, tabiatshunoslik, qadimgi dunyo tarixi,
musiqa, tasviriy san’at kabi fanlarni o‘rganadi, yozma ishlar ana shu
o‘rganilgan mavzularga oid bo‘ladi. Bu sinfda: “Quyosh va tabiat”, “Biz
matematikadan nimalarni o‘rganamiz?”, “Qo‘shiq aytish uchun nimalarga
amal qilish kerak?”, “Grippning oldini olish” kabi mavzular ilmiy insho
mavzusi sifatida tanlanishi mumkin.
Ilmiy xarakterdagi yozma ishlar uchun eng asosiy manba maktab
darsliklari, turli ensiklopedik lug‘atlar, gazeta va jurnallarda berilgan
ilmiy maqolalar, ilmiy mavzulardagi teleko‘rsatuvlar bo‘lishi mumkin.
Ilmiy xarakterdagi yozma ish ona tili, matematika, tabiatshunoslik,
tarix, musiqa, tasviriy san’atdan olgan bilimlarni 10mustahkamlashga,
o‘quvchilarning savodxonligi, fikrlarni aniq va izchil bayon qilish
qobiliyatini rivojlantirishga xizmat qilishi lozim. Ilmiy insho o‘tkazishni
rejalashtirishda integrallashgan dars turi (ya’ni ona tili darsini boshqa
fanlar bilan aloqadorlikda olib borish)dan foydalanish maqsadga muvofiq.
2. Yozma ish – yozma shaklda bajarilgan ijodiy matnlar (insho,
ijodiy bayon), tinglab tushunish, xotira kuchini belgilash, tafakkur
darajasi va fikrni yozma tarzda bayon etish ko‘nikmasini aniqlashga
qaratilgan (bayon), so‘zma-so‘z tinglash va ayni tarzda yozma nutqda aks
ettirish, imlo me’yorlariga amal qilish darajasini bilishga
Ilmiybaza.uz
mo‘ljallangan (diktant) matnlar.
Ilmiy xarakterdagi ishlar uchun yozma ish, ijodiy ishlar uchun
insho termini xoslangan.
Yozma tarzda bajariladigan intervyu, reportaj, maqola, xabar,
annotatsiya, konspekt, rasmiy ish qog‘ozlari, taqriz kabilar maqsadi,
ta’lim jarayoni baholash tizimida foydalanilmasligi hamda topshiriq
sifatida berilmasligi bilan yozma ish turlaridan farqlanib turadi.
Kishilarning o‘z fikrlarini bayon qilish, o‘zaro fikr almashish,
hissiyotlarini, ma’lumotlarni ifodalash jarayoni nutqdir. Nutq og‘zaki va
yozma shakllarda ifoda etiladi.
Nutq ichki va tashqi ko‘rinishlarga ega. Ichki nutq inson
tafakkuridagi jarayon bo‘lib, miyadagi nutq mexanizmi faoliyatining
dastlabki mahsulidir. Ichki nutq fikr-o‘y bilan ko‘p hollarda qorishiq
holda shakllanadi. Ichki nutq og‘zaki va yozma nutqning asosi sifatida
xizmat qiladi. Shuning uchun til va adabiyot ta’limi jarayonida ichki
nutqni rivojlantirishga alohida e’tibor berish lozim. Diqqatni jamlash, fikr
yuritish lozim bo‘lgan obyektni belgilash, bayon qilinadigan asosiy
fikrning mohiyatini shakllantirish ichki nutqni rivojlantirishda muhim
omildir. Ona tili mashg‘ulotlarida bajariladigan mustaqil ishlar mazmuni
ichki nutq holatida boshlanib, tashqi nutq shaklida namoyon bo‘ladi.
Ayniqsa, insho, bayon yozishdan avvalgi fikr-mulohaza yuritish jarayoni
ichki nutq namunasidir. Tashqi nutq boshqalarga qaratilgan va nazorat
qilish mumkin bo‘lgan faol nutq bo‘lib, u og‘zaki va yozma shakllarga
ega.
Nutqning ma’lum mavzuga bag‘ishlangan parchasi matn sanaladi.
Matn ham nutq shakllariga muvofiq ravishda yozma va og‘zaki bo‘ladi.
Yozma matn ham, og‘zaki nutq ham so‘zlar vositasida shakllanadi.
Yozma matnda harflar, tinish belgilari bilan ish ko‘rilsa, og‘zaki nutqda
Ilmiybaza.uz
tovush, tovush tembri (ovozning baland yoki pastligi), ohang, talaffuz,
imo-ishoralardan ham foydalaniladi.
Yozma nutq ham, og‘zaki nutq ham ifodalanish xususiyatiga ko‘ra
ikki xil bo‘ladi:
1) bir shaxs nutqi (monolog) tarzida;
2) ikki yoki undan ortiq shaxslar nutqi (dialog) ko‘rinishida.
Monolog faqat so‘zlovchi yoki yozuvchi tilidan ifoda etiladi, so‘zlovchi
yoki yozuvchi kechinmalari, kuzatishlari va mushohadalarini tasvirlashga
xizmat qiladi.
Suhbat nutqi (dialog) so‘zlovchi va tinglovchi orasidagi fikr
almashuv jarayoni – ularning o‘zaro savol-javoblariga asoslanadi. Matn
hajmi va mazmuniga ko‘ra sodda va murakkab tarkibli kabi turlarga
ajratiladi.
Sodda tarkibli matn bir yoki bir necha gaplardan iborat bo‘ladi.
Bunday matnlar xabar, maqol, matal bilan ifodalanib, hajmi jihatidan
kichik bo‘lsa-da, ma’lum maqsadda shakllantiriladi.
Murakkab tarkibli matnda biror g‘oya, mavzu bilan bog‘liq bo‘lgan
fikr ifodalanib, uning tarkibi qismlar, boblar, paragraflardan tashkil
topadi.
Matn nutqiy hodisa bo‘lib, birdan ortiq gapning mazmunan
birikishidir. “Qish. Qor yog‘yapti” shaklidagi uch so‘zning mazmunan
birikishidan tortib butun boshli badiiy romanlar, yirik trilogiyalar ham
matn sanaladi. Har bir matn ma’lum bir narsa-buyum, voqea-hodisani
tasvirlaydi; u haqida xabar beradi: so‘zlovchining munosabatini
ifodalaydi.
O‘quvchilar tomonidan yaratiladigan matnlar, asosan, gap, xat
boshi va muayyan kichik qismlardan iborat bo‘ladi. Bu qismlar, albatta,
matn hosil qilishda ishtirok etadi va uni shakllantirishda muhim o‘rin
tutadi.
Ilmiybaza.uz
Ona tili ta’limi o‘quv dasturida shunday deyiladi: “Matnlar” xilma-
xildir. Ularning aniq tur va ko‘rinishlari qisman darsliklarda beriladi,
asosan, o‘qituvchi tomonidan belgilanadi”. Shuning uchun dastur
o‘qituvchiga darslikdagi matnlarni o‘z didi, talabi, sharoitga mosi bilan
almashtirish,
o‘qitish
jarayonini
tom
ma’nodagi
ijodiylik
va
izlanuvchanlik asosida shakllantirishga imkon beradi.
“Ona tili” darsliklarida berilgan matnlarni: a) ta’limiy-ma’rifiy
matnlar hamda b) ta’limiy-tarbiyaviy matnlarga ajratish mumkin.
Ta’limiy-ma’rifiy matnlar ona tilining grammatik qurilishi, lisoniy
tushuncha va ta’riflar sharhiga oid matnlar bo‘lib, nazariy bilim, malaka
va ko‘nikmalarni hosil qildirishda o‘ziga xos ahamiyatga ega. 5-sinf
darsligida berilgan “Til– ijtimoiy hodisa”, “O‘zbek tili – davlat tili”,
“O‘zbek alifbosi” kabilar shunday matnlar sirasiga kiradi.
Ta’limiy-tarbiyaviy matnlar esa ham bilim berishni, ham
tarbiyalashni ko‘zda tutadi.
Umumta’lim maktablari darsliklarida ma’lumotnoma matni va
ijodiy tavsifiy matn ajratilgan. Ma’lumotnoma matnida bo‘lib o‘tgan
voqea-hodisa yoki mavjud holat haqida shunchaki axborot beriladi,
asosan, uslubiy betaraf so‘zlardan foydalaniladi. IjodiyIlmiybaza.uz
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Каримов И.А. Барча режа ва дастурларимиз ватанимиз
тараққиётини юксалтириш, халқимиз фаровонлигини оширишга
хизмат қилади. -Тошкент: Ўзбекистон, 2011. 3-б.
2. Каримов И.А. Баркамол авлод - Ўзбекистон тараққиётининг
пойдевори. -Тошкент,1997. 7-б.
3. Мадаев О. Иншо қандай ёзилади? Ўрта махсус ўқув
юртларининг
ўқитувчилари
учун
методик
қўлланма.-
Т.:Ўқитувчи,1991.
4. Ивченков П. Ф. Обучающие изложения. 5-9-классы :
пособие для учителя / П. Ф. Ивченков. -М.: Просвещение, 1994. - 224
с.
5. Маҳмудов Н., Рафиев А., Йўлдошев И. Нутқ маданияти ва
давлат тилида иш юритиш. -Тошкент: Чўлпон, 2012.
6. Маҳмудхўжа Беҳбудий. Муҳтарам ёшларға мурожаат.
Танланган асарлар. -Тошкент: Маънавият, 1997. 153-154-б.
7. Кадрлар тайёрлаш миллий дастури // Баркамол авлод –
Ўзбекистон тараққиётининг пойдевори. -Тошкент, 1997. 38-б.
8. Пленкин Н. А. Изложение с языковым разбором текста :
пособие для учителей / Н. А. Пленкин. -2-е изд., испр. и доп. -
М.:Просвещение, 1978. - 190 с.
9. Русова Н.Ю. Как писать сочинение, изложение и диктант:
учеб. пособие для сред. шк., абитуриентов, родителей /
Н. Ю. Руссова. — Нижний Новгород: Деком, 1994. -192 с.
10. Сморщок М. Ф. Изложения: для абитуриентов / М. Ф.
Сморщок. - Минск : Высшейшая школа, 2000. -171 с.
11. Ўзбек тилининг изоҳли луғати. I, II, III, IV, V. -Тошкент:
“Ўзбекистон Миллий энциклопедияси” давлат нашриёти, 2006-
Ilmiybaza.uz
2008.
12.
Маҳмудхўжа
Беҳбудий.
Китобатул-атфол
(Болалар
мактуби). Танланган асарлар.-Тошкент: Маънавият, 1997.-179-180- б.
13. Саидов М. Ўзбек мактабларининг 5-синфларида она тили
таълими
жараёнида
тафаккурни
ривожлантирувчи
ўқув
топшириқлари ва улардан фойдаланиш методикаси. Педагогика
фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун тақдим этилган
диссертация автореферати. -Т., 2000.-23-бет.
14.http://www.enchantedlearning.com/graphicorganizers/cloud
15.https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/544/01