Yozuv sifatini shakllantirish. Yozuv qurollari va ulardan foydalanish
Reja:
1 . Harflarning shaklini to'g'ri yozish ga o'rgatish.
2. Harf elementlarini va yozuv jarayonini tahlil qilish.
3. Kichik harflar elementi.
4. Bosh harflar elementi
5.Boshlang’ich sinflar uchun foydalaniladigan yozuv qurollari.
6. Daftardan to'g'ri foydalanish.
7. Sinf doskasi va undan foydalanish
Har bir harf uchun xarakterli bo'lgan asosiy va yordamchi ulash
elementlarini bir -biridan farqlash;harflarning bir - biriga nisbatini to'g'ri
aniqlash; har bir harfning yozilish qoiudalaiga(qayerdan boshlash, qayerda
burish, tugunchaklarni boglash va x.)amal qilish; to'g'ri va no'to'g'ri yozilgan
harflarning arqini ajratish. va ulardagi hatolarni tuzatish.
O’qituvchi doskada shunday elementlar ishtirok etgan kichik i, sh, n
harflarini yozib ko'rsatadi. O'quvchilar esa daftarlarida har bir harfni bir
qatordan yozib mashq qiladilar. O'qituvchi sinfhi aylanib chiqib
o'quvchilarning yozuvlarini kuzatib boradi va o'quvchilarning yozuvlarini
qanday xatolarga yo'l qo'yganlarini hisobga oladi. Shundan so'ng o'qituvchi
bir necha o'quvchi yo'l qo'ygan tipik xatolarni doskada yozib ko'rsatadi va
bolalardan uning asosiy kamchiligi nimada ekanligini so'raydi..
O'quvchilar o'z xato va kamchiliklarini faqat doskada emas o'z
daftarlarida yozishlari muhimdir. Ba'zi bir o'quvchilar o'z xatolarini
sezmaydilar, shuning uchun oquvchilarga o'zaro bir birlarini daftarlarini
tekshirtirish ham yaxshi natija beradi.
Ayrim o'quvchilarga esa o'qituvchining o'zi daftarga yozib ko'rsatishi lozim.
Bunday o'quvchilar o'qituvchining qo'l harakatiga qarab turib o'z xatolarini
tuzatishlari mumkin. Ba'zi hollarda o'qituvchi harflarning shakli haqidagi
tasavvurni kengaytirish uchun ruchkani havoda mashq qildirib ko'rsatishi ham
mumkin. O'qituvchilar chap qo'llarini parta ustiga qo'yib, o'ng qo'llari bilan
ruchkani yuqorigako'targan holda, o'qituvchining doskadagi harakatini havoda
bajaradilar.
bo'lmasligi lozim. Bunday bo'rni ushlash qulay bo'lib, yozishga osonlik
tug'diradi. Qo'lni toza tutish maqsadida bo'rning yarmigacha qog'oz o'raladi.
Bo'rni bosh, o'rta hamda ko'rsatkich barmoq bilan ushlanadi va yozish
vaqtida ko'rsatkich barmoq bilan bosib turiladi. Doskada harf va uning
elementlarini yozib ko'rsatishdan oldin bo'rning uchini tekislab, yozishga
moslab olish zarur.
Husnixat mashqulotlarida kichik va yumaloq shakldagi bo'rlardan
foydalanishga ruxsat etilmaydi, chunki u tegishli chiziqlarni bermaydi va har
xil qalinlikda yozadi.
Bo'rni to'g'ri ushlash qoidalariga amal qilishga o'rgatib borish lozim.
Ayrim o'quvchilar bo'rni besh barmoq bilan ushlab noto'g'ri yozadilar. Bunday
o'quvchilarning qo'lidan ushlab, mashq qildirish zarur.
O'quvchilar yozuvchining sifati ko'p jihatdan yuqorida ko'rsatib o'tilgan
omillarga bog'liqdir.
Yozuv sifatini shakllantirish.
Ayrim o'quvchilarning yozuvlari toza, aniq va chiroyli bo'lib, bunday
yozuv kishiga quvonch bag'ishlaydi, ammo ba'zi o'quvchilarning yozuvlarida
esa xarflar qing'ir-qiyshiq va xunuk bo'lib o'qishga qiyinchilik tug'diradi.
Shuning uchun husnixat va ona tili darslarida yozuv sifatini
shakllantirish uchun turli imkoniyatlardan foydalanish lozim.
Yozuvning sifatini shakllantirish deganda, biz uning aniq va toza, bir xil
qiyalikda va balandlikda bo'lishini, bir tekis silliq yozilishini tushunamiz.
O'quvchilarda bu sifatlarni shakllantirish uchun har bir o'qituvchini quyidagi
ko'rsatmalarga amal qilishi lozim:
1. Yozuvga o'rgatishning birinchi kunidan boshlab harflarning shakllarini
takomillashtirib borish.
2. Harf elementlari va harflarni to'g'ri bog'lab yozishga o'rgatish.
3. Yozuvning bir tomonga qiya qilib yozish qoidalarini takrorlash va
takomillashtirish.
4. Har bir qatordagi harflarning bir xil balandlikda bo'lishiga erishish.
5. Harf elementlari, harflar va so'zlar orasidagi masofalarni bir hilda saqlash.
6. Butun sinfdagi o'quvchilarning bir xil tezlikda ravon qilib yozishlariga
erishish.
Yozuvning bir maromda chiroyli va ravon bo'lish yo'llarini topish.
Harflarning shaklini to'g'ri yozishga o'rgatish.
Harflarning shakli ustida ishlash husnixatga o'rgatishning asosiy
shartidir. Chunki har bir harfning aniqlanishi yozuvning aniq va ravon
bo'lishiga bog'liq.
Birinchi sifning oxiriga borib, hamma o'quvchilar harflarning shakli
haqida tasavurga ega bo'lishlariga qaramay, ayrim harf yoki elementlarning
shaklini unutib qo'yadilar. Ayniqsa, 3-4 sinflarda alohida husnixat darslari
bo'lmasligi sababli ko'p harflarning shaklini buzib yozadilar bir harfni
ikkinchisi bilan almashtirib yuboradilar.
Shuning uchun har bir boshlang'ich sinf o'qituvchisi doimo harflarning
shaklini tuzatish ustida ish olib borishi lozim.
Har bir harfning shaklini ongli ravishda egallash (ayniqsa 1 va 2
sinflarda) juda muhimdir. Bu davrda o'quvchilarda harflarni ko'rib, eslab
qolish va chiroyli yozish qobiliyatlari tarqib topadi, harflarning shaklini ongli
ravishda egallash uchun quyidagilar talab qilinadi:
Namuna tarzida husnixat kitobida berilgan kichik sh harfining yozilish
jarayonini eslatib o'tamiz.
Kichik sh harfi uchta tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi
elementdan iborat bo'lib, har bir element bir xil qiyalikda yozilishi lozim. Bu
yerdagi bog'lovchi elementlar ham asosiy elementga nisbatan bir oz qiyaroq
bo'ladi.
O'qituvchi doskada shunday elementlar ishtirok etgan kichik i, sh, n
harflarini yozib ko'rsatadi. O'quvchilar esa daftarlarida har bir harfni bir
qatorda yozib mashq qiladilar. O'qituvchi sinfni aylanib chiqib,
o'quvchilarning yozuvlarini kuzatib boradi va o'quvchilarning qanday
xatolarga yo'l qo'yganliklarini hisobga oladi. Shudan so'ng o'qituvchi bir
necha o'quvchi yo'l qo'ygan tipik xatolarni doskaga yozib ko'rsatadi va
bolalardan uning asosiy kamchiligi nimalar ekanligini so'raydi.
O'quvchilar o'z xato va kamchiliklarini faqat doskada emas, o'z
yozuvlarida ham sezishlari muhimdir. Ba'zi bir o'quvchilar o'z xatolarini
sezmaydilar, shuning uchun o'quvchilarga o'zaro bir-birlarining daftarlarini
tekshirtirish ham yaxshi natija beradi. Ayrim o'quvchilarga esa o'qituvchining
o'zi daftarda yozib ko'rsatishi lozim. Bunday o'quvchilar o'qituvchining qo'l
harakatiga qarab turib o'z xatolarini tuzatishlari mumkin. Ba'zi xollarda
o'qituvchi harflarning shakli haqidagi tasawurni kengaytirish uchun ruchkani
xavoda mashq qildirib ko'rsatishi ham mumkin. O'quvchilar chap qo'llarini
parta ustiga qo'yib, o'ng qvllari bilan ruchkaniyuqoriga ko'targan holda,
o'qituvchining doskadagi harakatini havoda bajaradilar. Yaxshi yozgan
o'quvchilarni rag'batlantirib, ularning daftarlarini sinfda namoyish etib
ko'rsatish lozim. Ammo xunuk yozgan ba'zi o'quvchilarni esa butun sinf
oldida uyaltirmaslik xato va kamchiliklarini o'ziga mustaqil tushuntirish
kerak.
Birinchi sinfda alifbe davri tugagandan so'ng ham ayrim o'quvchilar ba'zi
harflarning yozma shaklini unutib qo'yadilar. Shuning uchun husnixat
darslarida ayrim kichik b, v, d, r, u, u, j, q, s, f, s, x kabi murakkab harflarni
yozdirib mashq qildirish lozim.
Harf elementlarini va yozuv jarayonini tahlil qilish.
Dastlab harf elementlarini tahlil qilishda alfavitdagi yozma shakldagi
harf laming xususiyatlari hisobga olinar edi. Bu narsa alfavitdagi barcha
kichik va bosh harflarni majburiy ravishda elementlarga ajratib yozishni talab
etar edi. Endilikda esa bu qoida eskirib, o'rniga iloji boricha qo'l harakatini
uzmasdan bog'lab yozish umumiy qoidaga aylandi.
Harflarni bir butun shaklda qo'l harakatini uzmay yozishga o'tilgan
taqdirda ham o'qitishning boshlang'ich davrlarida, bolalarga tushunarli bayon
etish uchun, o'qituvchi bir harfning nechta elementdan tuzilganligini va
ularning nomini yaxshi bilishi lozim.
Kichik xarflar elementi
Yuqorida ko'rsatib o'tilgan elementlardan o'qituvchi faqat harf laming
shaklini tahlil qilib yozdirish vaqtida foydalanishi mumkin. Ammo harflarning
elementlarini surunkali ravishda yozdirib mashq qildirish mumkin emas.
Harflarni elementlarga bo'lib tahlil qilishda, dastlab asosiy elementlar
yozilishi hamda bog'lovchi qo'shimcha elementlar ham eslatib o'tilishi lozim.
Ko'pchilik harflarning asosiy elementlari esa, aksincha, pastdan yuqoriga
qarab yurgizish uchun moslashtirilgan. Bunday elementlarni bog'lovchi
chiziqlar nisbatan mumkin.
Ammo yozuv mashqlarini bajarishda asosiy va yordamchi elementlar
qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yoziladi.
Harf elementlarini bog'lab yozish vaqtida o'quvchilarga ruchkani
yuqoridan pastka yurgizish zarurligini eslatib turish lozim.
Harflarning asosiy elementlarini mashq qildirishni alifbedan keyingi
davrda ham davom ettirish mumkin.
Buning uchun o'qituvchi quyidagiga o'xshash mashqlarni o'tkazishi
lozim:
Harflar bilan yordamchi chiziqlarni yonma-yon mashq qildirish
o'quvchilarga harflarning qiyaligini to'g'ri saqlab yozishga yordam beradi.
Harf elementlarining o'xshashligiga, yozish jihatdan sodda va
murakkabligiga qarab, alfavitdagi barcha harflarni gruppalarga ajratib
yozishga o'rgatish maqsadga muvofiqdir. Harflarni bunday gruppalarga bo'lib
yozdirishni genetik usul deb ataladi. Genetik usuldan foydalanish, asosan 2-
sinfdan boshlab amalga oshiriladi.
Bu usulda harflar bilan bir qatorda raqamlarni gruppalarga ajratib yozish
tavsiya etiladi.
Kichik harflar gruppasi:
Birinchi gruppa: i, sh, p, t, r, u, g.
7. Ikkinchi gruppa: i, u, 1, m, s, n, g'
Yozuv qurollaridan foydalanish metodikasi. O’qituvchi sinfda
o’quvchilarning ish joyini to’gri tashkil etgandan so’ng ularga yozuv qurollari
va daftardan qanday foydalanishni o’rgatishi lozim. Birinchi navbatda
o’qituvchi o’z shogirdlari uchun sifatli yozuv qurollari tanlaydi, chunki
yozuvning chiroyli bo’lishi ko’p jihatdan yozuv qurollariga bog’liqdir.
Hozirgi zamonda yozuv qurollarining turi nihoyatda ko’p va ularning na
hammasi talabga javob beradi. Ko’pgina yozuv qurollari ta’lim standartlari
talablariga javob berolmaydi. Shuning uchun o’qituvchining o’zi talabalarni
sifatli yozuv qurollari bilan ta’minlashi lozim.
Daftar. Daftar asosiy yozuv quroli sifatida katta ahamiyatga egadir. U
birinchi navbatda sifatli oq qog’ozdan, silliq va chiziqlari aniq ko’rinib
turadigan bo’lishi kerak.
Talabga muvofiq 1-sinf o’quvchilari uchun qiya chiziqlari orasidagi masofa 25 mm ga,
kichik harflar yoziladigan satr chizig’i oralig’i 5 mm ga teng bolgan ikki chiziqli daftar
tavsiya etiladi. Daftarning qiya chiziqlari 65ºga teng bo’lishi lozim (1-rasm):
(1-rasm)
Qiya chiziqlari siyrak bo’lgan ikki chiziqli daftarga yozdirib mashq
qildirish orqali 1-sinf o’quvchilarini mayda harflar bilan tez yozishga
tayyorlab boriladi. Bunday daftarda mashq qilish o’quvchilarga harflarning
eni va ular orasidagi masofani ko’z bilan chamalashga hamda harflarning
qiyaligiga rioya qilishga imkon beradi.
Boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun tavsiya etilgan bir chiziqli daftarning
parallel chiziqlari orasidagi masofa 8 mm ga teng bo’lib, undan kam
oraliqdagi daftarga (bir chiziqli daftarlar turli-tuman bo’lib, ular orasidagi
masofalar ham har xildir) yozdirish mumkin emas. 2-sinfda bir chiziqli
daftarga kichik harflarning bo’yi 3 mm, bosh harflarning bo’yi 6 mm ga teng
bo’lishi lozim. Daftar hoshiyasi 30 mmga teng bo’lishi kerak (2-rasm).
__________________________________________________________
↕ 8 mm 30 mm
(2-rasm)
O’quvchilar tomonidan noto’g’ri yozilgan harf va uning unsurlari faqat
hoshiyada yozib ko’rsatiladi.
O’quvchilarda yozuv malakasini to’g’ri shakllantirish uchun daftarni
to’g’ri tutishda alohida e’tibor berish lozim, chunki daftar butun o’qish
davomida o’quvchining zarur yozuv qurollaridan biri hisoblanadi.
O’quvchilarning, xususan 1-sinf o’quvchilarining daftar tutishlariga
yaxshi ahamiyat bermaslik, uning zarur qoidalarini tushuntirmaslik yozuv
sifatining pasayishiga olib keladi.
O’quvchilarning daftarlariga qo’yiladigan asosiy talablardan biri daftarning tashqi
ko’rinishini bir xilda bo’lishiga erishishdir. Daftarning muqovasiga husnixat qoidalariga
moslab bir xilda yozish kerak.
Navoiy shahridagi
2-son umumta’lim o’rta maktabining
1-“v” sinf o’quvchisi Isroilov Nurshohruhning
husnixat daftari.
1-sinf o’quvchilarining daftarlari ustiga o’qituvchining o’zi yozib berishi
kerak. 2-sinfdan boshlab o’quvchilarning o’zlari daftarning muqovasiga
o’qituvchi tomonidan ko’rsatilgan namunaga qarab mustaqil yoza olishlari
mumkin.
Har bir o’quvchida yozuv uchun ikkita daftar bo’lishi lozim. Biriga sinfda
yozadi va o’qituvchiga tekshirish uchun topshiradi, ikkinchisini esa
o’qituvchidan qaytarib oladi. Nazorat ishlari uchun esa alohida daftar
tuttiriladi.
O’qituvchilarning daftarlari o’qituvchi tomonidan muntazam ravishda
tekshirib boriladi. Daftarni toza tutgan va chiroyli yozgan o’quvchilarni
rag’batlantirib borish kerak. O’quvchilarni rag’batlantirishda faqat “4” va “5”
baholar bilan chegaralanmay, ularning daftarlari ustiga alohida ajralib turishi
uchun “yulduzcha”, “bayroqcha”, “besburchak”, “to’rtburchak” va
“uchburchak”lar qo’yib berish mumkin. Qaysi o’quvchining daftarida
yulduzcha, bayroqcha va beshburchak bo’lsa, o’sha o’quvchi yaxshi yozgan
hisoblanadi. Rag’batlantirishning bu turidan 1-2-sinflarda keng foydalanish
mumkin.
Ta’kidlaganimizdek, boshlang’ich sinflarda harflarning qiyaligini bir
xilda, ya’ni 65ºda saqlash katta ahamiyatga ega. O’quvchilarga harflarning
qiyaligini to’g’ri saqlashga o’rgatishdan oldin daftarni parta ustiga qanday
qo’yishni tushuntirish lozim. Daftarning parta ustida noto’g’ri turishi gigiyena
qoidalarining buzilishiga ham sabab bo’ladi, chunki yozuvning qiyaligi ham
daftarning holatiga qarab belgilanadi. Agar daftar ko’rsatilgan qiyalikda tursa,
yozuv ham 65º qiyalikda yoziladi. Agar daftarning holati o’zgarsa, yozuvning
ham qiyaligi o’zgaradi. Shuning uchun har bir darsda o’qituvchi o’quvchilar
daftarini kuzatib borishi kerak. Daftarning pastki chap burchagi ko’krak
o’rtasida to’g’ri bo’lishi yoki daftarning qiya chizig’i parta qopqog’ining
chetiga tik bo’lishi kerak (3 - rasm)
(3-rasm)
Daftar beti yozuv bilan to’lib borgan sari daftar yuqoriga surib boriladi.
Chap qo’l bilan esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Yozuv darslarida
daftarning parta ustida to’g’ri turishini tashkil etish birinchi galdagi vazifadir.
Bu muhim vazifani amalga oshirish o’qituvchidan ko’p mehnat talab etadi.
Buning uchun sinf partasining ustiga ikki o’quvchining har biri uchun
ingichka qiya nazorat chiziq chiziladi. Bu chiziqning ostki uchi
o’quvchilarning chap ko’kraklari o’rtasida to’g’ri bo’lib, parta qopqog’iga
nisbatan 65º qiya bo’ladi. Natijada hamma o’quvchilarning oldida (partada)
nazorat chiziqlar bo’ladi. O’qituvchi o’quvchilarni daftarning chetini yoki
o’rtasini shu nazorat chiziqqa tekis qilib qo’yishlariga erisha olsa bas. Satrlar
to’lib borgan sari daftarni shu chiziq bo’ylab yuqoriga ko’tarib borish lozim
(4-rasm).
(4-rasm)
Agar daftarning chap beti to’lsa, daftarning buklanadigan yeri nazorat
chiziqqa to’g’rilab olinadi va o’ng betiga yozishga o’tiladi (5-rasm).
(5-rasm)
Bu usuldan bir chiziqli daftarga yozishda keng foydalanish mumkin.
Bunday nazorat chiziqlar daftarni buklashdan saqlaydi. Chunki ba’zi
o’quvchilar o’ziga qulaylik tug’dirish maqsadida daftarni buklab yozadilar.
Daftarning hoshiyasiga ham e’tibor berish lozim, chunki daftarning chetida
qoldirilgan joy yozuvning tekis chiqishiga, so’zlarni bog’inlarga alratishga,
ayrim noto’g’ri yozilgan harf va uning elementlarini to’g’ri yozib ko’rsatishga
imkon beradi.
Boshlang’ich sinf o’quvchilari daftarni saqlashda bir oz qiyinchiliklarga
uchraydilar. Shuning uchun ularga daftar o’lchamidan katta bo’lgan va qalin
materialdan ishlangan maktab sumkasidan foydalanishni tavsiya etish lozim.
O’quvchilarni daftarga yozdirishga boshlashdan oldin ularga sana, sarlavha
va yozuvlarni qayerdan boshlab yozishni tushuntirish lozim.
Daftardagi sarlavha va yozuvlarning to’g’ri joylanishi yozuvning sifatini
oshiradi. Noto’g’ri qo’yilgan sarlavha xatning sifatiga salbiy ta’sir etadi
________________________IKKI DO’ST______________________
___Bir bor ekan, bir…_______________________________________
(To’g’ri)
IKKI_DO’ST_____________________________________________ Bir bor
ekan, bir…_________________________________________
(Noto’gri)
1-sinf o’quvchilaridan kunlarni raqamlar bilan, oylarning nomini esa
harflar bilan varaqning o’rtasdiga yozish talab etiladi.
O’quvchilarning yozgan harf va matnlarini muntazam ravishda qizil
siyoh bilan tekshirib, zarur ko’rsatmalar berib borish o’quvchilarning
kelgusida benuqson yozishlari uchun zamin hozirlaydi.
O’quvchilarning ishlarini baholashga alohida e’tibor qilib, tegishli
ko’rsatmalar berib borish lozim. O’quvchilarning bahosi bajarilgan ishning
ostiga qo’yilishi kerak.
O’quvchilarning daftarlariga
“Ko’rildi”, “Xato”
tarzida emas,
“Chiziqdan yoz”, “Harflar orasidagi masofani to’g’ri saqla”, “Harflarni
bog’lab yoz”, “Qiyaroq yoz” kabi yozib ko’rsatish maqul.
O’quvchilarning husnixatga, daftar tutishga qiziqishlarini o’stirish maqsadida maktab
bo’yicha eng yaxshi tutilgan daftarlarni yig’ib ko’rgazma tashkil etish kerak.
Yozuv qurollari va ulardan foydalanish
O‘quvchilarda yozuv malakalarini hosil qilishdan awal ularni sifatli yozuv
qurollari bilan to'liq ta'minlash talab etiladi. Yozuvlarning chiroyli bo'lishi
ko'p jihatdan yozuv quroliga bog'liqdir. Bolani maktabga kelgan kunidan
boshlab yozuv qurollaridan to'g'ri foydalanishga va uni ozoda saqlashga
o'rgatish lozim.
O'quvchilarning yozuv qurollarini muntazam tekshirib borish har bir
o'qituvchining muhim vazifasidir.
Dastur talabi bo'yicha 6 yoshli birinchi sinf o'quvchilari uchun «Yozuv
daftar»lari tavsiya etilgan bo'lib, unda qiya chiziqlar orasidagi masofa 30 mm
va qiya chchiziqlarsiz kichik xarflar yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi
masofa 4 mm ta teng bo'lgan ikki chiziqli daftar tavsiya etiladi. Bunda
daftarning qiya chiziqlari 65 gradusga teng bo'lishi lozim.
Ikkinchi sinfda o'quv yilining ikkinchi yarmidan boshlab va III-IV sinflarda
parallel chiziqlar orasidagi masofa 8 mm ga teng bir chiziqli daftar tavsiya
etiladi va quyidagi talablar qo'yildi:
1. Daftarga toza va aniq yozish;
Davtarning muqovasidagi yozuvlar yagona talab asosida yozilishi, unda daftar
qaysi fan uchun tutilganligi (ona tili, matematika), nechanchi sinf,
maktabining nomi va nomeri, o'quvchining ismi va familiyasi ko'rsatib
o'tilishi kerak;
2. 1 sinfda (1 sinfning birinchi yarim yilligida) o'quvchilarning daftarlari
muqovasiga o'qituvchi tomonidan yoziladi.
3. Har bir daftarda xoshiya qoldirilishi kerak.
1-sinfda yozuv va matematika daftarlariga oy va kun yozilmaydp, ikkinchi,
uchinchi to'rtinchi sinflarda esa arabcha raqamlar bilan ko'rsatilib, oy esa
hraflar bilan to'liq yoziladi.
4. Ikkinchi sinfning ikkinchi yarmidan boshlab har bir mashqning nomeri,
maqsadi, qayerda bajarilganligi (sinfda yoki uyda) yozib qo'yiladi.
5. Mashqni bajarishda xat boshidan yozish qoidalariga qat'iy rioya qilish talab
etiladi.
6. Sarlavxa bilan kun va oy orasida, mashqning sarlavxasi bilan matn orasida
chiziq tashlamay yoziladi, ammo ikki xil mashq bajarishda birinchi
mashqning oxirgi qatori bilan yangi mashqning sarlavxasi o'rtasida ikkita
chiziq tashlab yoziladi.
8.O'quvchi daftardagi yo'l qo'ygan xatosini tuzatish uchim quyidagi talablarni
amalga oshirishi kerak.
Noto'g'ri yozilgan harfning ustidan ingichka qiya chiziq tortib qo'yishi, ayrim
noto'g'ri yozilgan bo'g'in yoki so'zlar ustidan o'chirish, bo'yab qo'yish, qavs
ichiga olib qo'yish mumkin emas.
9. Harf va bo'g'inlarning tagiga chizishda chizgichdan foydalanish
yoki juda ehtiyotkorlik bilan chizish lozim. O'quvchilarning yozuv
daftarlari muntazam ravishda tekshirilib borilishi, xato yozilgan
harf va harf elementlari daftaming hoshiyasida ko'rsatilishi kerak.
Birinchi sinfda va ikkinchi sinfning birinchi yarmida o'quvchilarga
baxo ball tariqasida qo'yilmaydi, ammo og'zaki rag'batlantirib
o'tiladi.
Hozirgi kunda maktablarning talabi bo'yicha o'quvchilarga quyidagi yozuv
qurollari tavsiya etiladi:
1.
D a f t a r. Daftar o'quvchilar uchun asosiy yozuv quroli bo'lib, u
sifatli qog'ozdan ishlangan, silliq va chiziqlari aniq ko'rinib turadigan bo'lishi