Yozuvning paydo bo‘lishi tarixi va uning jamiyat tarixida tutgan o‘rni

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

1,8 MB


Yozuvning paydo bo‘lishi tarixi va uning jamiyat tarixida tutgan o‘rni
Reja:
1.
Yozuvning paydo bo’lishi va rivojlanish bosqichlari.
2.
Alfavit.
Yozuvning  paydo  bo’lishi  va  rivojlanish  bosqichlari.  Bugun  biz
hayotimizni kitobsiz tasavvur qilolmaymiz. Inson o’zining uzoq yillik tarixi
davomida  kitobdan  yaxshiroq  do’st  va  mehribon  ustozni  uchratmadi.  U
insonga kamolot yo’lini ko’rsatdi va hamma vaqt og’irini yengil qilib keldi.
Lekin shuni ham unutmaslik lozimki, agar yozuv bo’lmaganda inson kitobday
bebaho do’stga sohib bo’lmagan bo’lur edi. Kitob yaratish tarixi ham ancha
qadimga borib taqaladi. Biz bu borada mukammal ma’lumot bermaymiz,
faqatgina  o’tmishda  yaratilgan  ba`zi  bir  kitoblar  bilan  yuzaki  tanishib
chiqamiz:
       
Sopol taxtachadagi kitob (Vavilon)
Logotip
Yozuvning paydo bo‘lishi tarixi va uning jamiyat tarixida tutgan o‘rni Reja: 1. Yozuvning paydo bo’lishi va rivojlanish bosqichlari. 2. Alfavit. Yozuvning paydo bo’lishi va rivojlanish bosqichlari. Bugun biz hayotimizni kitobsiz tasavvur qilolmaymiz. Inson o’zining uzoq yillik tarixi davomida kitobdan yaxshiroq do’st va mehribon ustozni uchratmadi. U insonga kamolot yo’lini ko’rsatdi va hamma vaqt og’irini yengil qilib keldi. Lekin shuni ham unutmaslik lozimki, agar yozuv bo’lmaganda inson kitobday bebaho do’stga sohib bo’lmagan bo’lur edi. Kitob yaratish tarixi ham ancha qadimga borib taqaladi. Biz bu borada mukammal ma’lumot bermaymiz, faqatgina o’tmishda yaratilgan ba`zi bir kitoblar bilan yuzaki tanishib chiqamiz: Sopol taxtachadagi kitob (Vavilon)
Qadimgi Misrda kitob
  
Papirusli kitob        Qadimgi o’rama kitob
Yozuv qachon paydo bo’lgan? U qanday davrlarni boshidan kechirib,
hozirgi  mavqega  erishgan?  Bu  savollarga  javob  topish  uchun  insoniyat
tarixiga nazar tashlash, uning aqliy yuksalish bosqichlvarini birma-bir ko’zdan
kechirish lozim. 
Albatta,  inson,  avval,  gapirishni  o’rgandi,  so’ngra  unga  tajribalarini
kelgusi avlodlarga yetkazish istagi shakllandi va u qo’liga qalam (avval bu
vazifani oddiy tosh bajargan) oldi.
Xo’sh,  yozuv  o’zi  nima?  Yozuv  muayyan  bir  tilda  qabul  etilgan  va
kishilar o’rtasidagi muloqotga xizmat qiladigan yozma belgilar yoki tasvirlar
tizimi.  U  kishilarning  o’zaro  aloqa  qilishida,  fikr  almashishida  muhim
Logotip
Qadimgi Misrda kitob Papirusli kitob Qadimgi o’rama kitob Yozuv qachon paydo bo’lgan? U qanday davrlarni boshidan kechirib, hozirgi mavqega erishgan? Bu savollarga javob topish uchun insoniyat tarixiga nazar tashlash, uning aqliy yuksalish bosqichlvarini birma-bir ko’zdan kechirish lozim. Albatta, inson, avval, gapirishni o’rgandi, so’ngra unga tajribalarini kelgusi avlodlarga yetkazish istagi shakllandi va u qo’liga qalam (avval bu vazifani oddiy tosh bajargan) oldi. Xo’sh, yozuv o’zi nima? Yozuv muayyan bir tilda qabul etilgan va kishilar o’rtasidagi muloqotga xizmat qiladigan yozma belgilar yoki tasvirlar tizimi. U kishilarning o’zaro aloqa qilishida, fikr almashishida muhim
vositadir.  Yozuvning  paydo  bo’lishi,  aloqaning  maxsus  vositasi  sifatida
xizmat qilishi katta ahamiyatga ega bo’ldi. Yozuv tufayli kishilik tajribasi
avloddan-avlodga  yetkazilmoqda.  Shuning  uchun  ham  yozuvni  kishilik
jamiyati  madaniy  taraqqiyotining  tom  ma’nodagi  ibtidosi,  bashariyatning
uzoq  va  murakkab  tadrijiy  takomili  jarayonidagi  omillarning  eng
asosiylaridan  biri,  deb  hech  ikkilanmasdan  aytish  mumkin.  Faqat  yozuv
borligi uchungina biz tilning tarixiy taraqqiyotini kuzatish imkoniyatiga ega
bo’lamiz, oldingi avlodlarimiz tilini o’rganib, uni tilimizning hozirgi bosqichi
bilan qiyoslash imkoniyatiga ega bo’lamiz.
Tabiiyki, yozuv tildan ancha keyinroq paydo bo’lgan. Olimlarimizning
ta’kidlashlaricha  tovush  tili  400-500  ming  yillar  ilgari  yuzaga  kelgan.
Yozuvning paydo bo’lganiga esa 4-5 ming yillar bo’lgan. Inson ovozi (nutqi)
zamon (vaqt) va makon (masofa) nuqtai nazaridan nihoyat cheklanganligi
hammamizga ma’lum. Ana shu cheklanishni bartaraf etish istagi va zaruriyati
yozuvning paydo bo’lishiga olib keldi. Inson o’z og’zaki tili (nutqi) bilan
fikrini  muayyan  va  cheklangan  masofaga  yetkazib  biladi,  xolos.  Boshqa
sharoitlarda tilga ehtiyoj paydo bo’lishi  bilan inson bu ehtiyojni qondira
oluvchi boshqa vositalarni qidira boshladi. Bu qidiruv va izlanishlar samarasi
sifatida belgilar tizimidan iborat yozuv ixtiro qilindi. 
Yozuvning  paydo  bo’lishi  va  taraqqiyoti  jamiyat  rivoji,  shuningdek,
muayyan  masofadagi  kishilarning  o’zaro  aloqa  qilish  ehtiyoji,  siyosiy,
huquqiy,  diniy  va  estetik  xarakterdagi  axborotlarni  qayd  etish,  saqlash
zaruriyati bilan bevosita bog’liq.
Yozuv og’zaki tilga nisbatan ikkilamchi, qo’shimcha aloqa vositasi bo’lsa-
da, unga qaraganda ko’p afzalliklarga ega. Ayniqsa, tilning insoniyat qo’lga
kiritgan tajriba – bilimlarini saqlash va avlodlarga yetkazishdan iborat vazifasi
yozuv orqali bajariladi. 
Ta’kidlaganimizdek,  yozuv bugungi  shaklini  olgunga qadar  uzoq va
murakkab tadrijiy taraqqiyot yo’lini bosib o’tgan. Inson bu yo’lda juda kop
izlandi. Eng qadimgi davrlarda dunyo xalqlarining deyarli barchasida keng
tarqalgan “eslatuvchi” belgilar ana shu uzoq va zahmatli izlanishlarning ilk
ko’rinishlari edi. Masalan, muayyan miqdorni ifodalash uchun turli toshlar,
Logotip
vositadir. Yozuvning paydo bo’lishi, aloqaning maxsus vositasi sifatida xizmat qilishi katta ahamiyatga ega bo’ldi. Yozuv tufayli kishilik tajribasi avloddan-avlodga yetkazilmoqda. Shuning uchun ham yozuvni kishilik jamiyati madaniy taraqqiyotining tom ma’nodagi ibtidosi, bashariyatning uzoq va murakkab tadrijiy takomili jarayonidagi omillarning eng asosiylaridan biri, deb hech ikkilanmasdan aytish mumkin. Faqat yozuv borligi uchungina biz tilning tarixiy taraqqiyotini kuzatish imkoniyatiga ega bo’lamiz, oldingi avlodlarimiz tilini o’rganib, uni tilimizning hozirgi bosqichi bilan qiyoslash imkoniyatiga ega bo’lamiz. Tabiiyki, yozuv tildan ancha keyinroq paydo bo’lgan. Olimlarimizning ta’kidlashlaricha tovush tili 400-500 ming yillar ilgari yuzaga kelgan. Yozuvning paydo bo’lganiga esa 4-5 ming yillar bo’lgan. Inson ovozi (nutqi) zamon (vaqt) va makon (masofa) nuqtai nazaridan nihoyat cheklanganligi hammamizga ma’lum. Ana shu cheklanishni bartaraf etish istagi va zaruriyati yozuvning paydo bo’lishiga olib keldi. Inson o’z og’zaki tili (nutqi) bilan fikrini muayyan va cheklangan masofaga yetkazib biladi, xolos. Boshqa sharoitlarda tilga ehtiyoj paydo bo’lishi bilan inson bu ehtiyojni qondira oluvchi boshqa vositalarni qidira boshladi. Bu qidiruv va izlanishlar samarasi sifatida belgilar tizimidan iborat yozuv ixtiro qilindi. Yozuvning paydo bo’lishi va taraqqiyoti jamiyat rivoji, shuningdek, muayyan masofadagi kishilarning o’zaro aloqa qilish ehtiyoji, siyosiy, huquqiy, diniy va estetik xarakterdagi axborotlarni qayd etish, saqlash zaruriyati bilan bevosita bog’liq. Yozuv og’zaki tilga nisbatan ikkilamchi, qo’shimcha aloqa vositasi bo’lsa- da, unga qaraganda ko’p afzalliklarga ega. Ayniqsa, tilning insoniyat qo’lga kiritgan tajriba – bilimlarini saqlash va avlodlarga yetkazishdan iborat vazifasi yozuv orqali bajariladi. Ta’kidlaganimizdek, yozuv bugungi shaklini olgunga qadar uzoq va murakkab tadrijiy taraqqiyot yo’lini bosib o’tgan. Inson bu yo’lda juda kop izlandi. Eng qadimgi davrlarda dunyo xalqlarining deyarli barchasida keng tarqalgan “eslatuvchi” belgilar ana shu uzoq va zahmatli izlanishlarning ilk ko’rinishlari edi. Masalan, muayyan miqdorni ifodalash uchun turli toshlar,
chig’anoqlardan foydalanilgan, tayoqlar, daraxtlarga har xil iplar bog’lash,
tugunlar tugib qo’yish va bu vositalar bilan muayyan axborotni esda saqlash
yoki muayyan masofaga yuborishga harakat qilingan. Gohida bir xabarni uzoq
masofaga  yetkazish  uchun  tutun,  gulxan,  baraban  ovozi  va  shu  kabilar
qo’llangan. Ma’lumot yoki xabarni uzoq vaqt saqlash uchun ramziy ma’no
berilgan  buyumlardan  foydalanilgan:  qo’rg’on  –  marhum  ko’milgan  joy
belgisi;  “shaharlarni  ishg’ol  etish”  iborasi  yonayotgan  xonaqoh  tarzida;
“sayohat” – qator izlar silsilasi bilan; “qurbonlik qoni” – gul tasviri bilan;
slavyan qabilalarda non-tuz – do’stlik belgisi; trubka – tinchlik, sulh belgisi va
boshqalar. Tasvir rangi ham u davrlarda katta ahamiyatga ega edi. Masalan,
sariq  rangga  bo’yalgan  odam  rasmi  ayol  kishini,  binafshrang  esa  yuqori
mansabdagi hukmdorni bildirar edi. Rang ramzi (nishonasi) ham qo’lyozma
madaniy yodgorliklarda katta rol o’ynar edi: ko’k rang janubni, qora va qizil
ranglar “xiradmandlik” va “yozuv” tushunchalarini bildirar edi. “Buyumli
yozuv” nomi bilan yuritiladigan bunday axborot vositalarining qoldiqlarining
ba’zilari hozir ham saqlangan. Masalan, biror fikrni esdan chiqarib qo’ymaslik
uchun ro’molchaning uchini tugib qo’yish odatini yodga olish mumkin.
Bunday  holatni  o’zimizning  afsonalarimizda  ham  uchratish  mumkin.
Masalan, ba’zi afsonalarda asosiy qahramon yovuz kuchlar ta’qibiga uchrab
qochadi va ulardan omon qolish uchun turli xil buyumlardan foydalanadi.
Masalan, qayroqtosh, oyna va taroq. Agar asar qahramoni orqasiga oynani
tashlasa katta dengiz paydo bo’ladi, agar taroqni tashlasa kishi o’tmas o’rmon
hosil bo’ladi, agar toshni tashlasa baland cho’qqili tog’ paydo bo’ladi va
yozuv kuchlar bu to’siqlardan o’tolmaydilar.
Neolit davriga kelib odamlar ba’zi hodisa va voqealarni uzoq masofaga
yetkazish niyatini jonli va jonsiz narsalarning rasmini chizish orqali amalga
oshirganlar. Bunday yozuv  frazeografiya deb nom olgan. Frazeografiya -
fraza,  gap,  grafiya  -  yozaman,  ya’ni  gap  yozaman  ma’nosini  bildiradi.
Frazeogramma  yozuvi  ikki  turga  bo’linadi:  a)  aks  (tasvir)  yozuvi;  b)
qadimgi  shartli  alomatlar. Aks  (tasvir)  yozuvini piktografiya  (piktus-
tasvir, grafiya-yozaman) deb ataganlar. Piktografiya (rasmli yozuv)da rasm
bilan yozuv o’rtasida uzviy bog’liqlik mavjud bo’lgan, chunki har ikkalasi
Logotip
chig’anoqlardan foydalanilgan, tayoqlar, daraxtlarga har xil iplar bog’lash, tugunlar tugib qo’yish va bu vositalar bilan muayyan axborotni esda saqlash yoki muayyan masofaga yuborishga harakat qilingan. Gohida bir xabarni uzoq masofaga yetkazish uchun tutun, gulxan, baraban ovozi va shu kabilar qo’llangan. Ma’lumot yoki xabarni uzoq vaqt saqlash uchun ramziy ma’no berilgan buyumlardan foydalanilgan: qo’rg’on – marhum ko’milgan joy belgisi; “shaharlarni ishg’ol etish” iborasi yonayotgan xonaqoh tarzida; “sayohat” – qator izlar silsilasi bilan; “qurbonlik qoni” – gul tasviri bilan; slavyan qabilalarda non-tuz – do’stlik belgisi; trubka – tinchlik, sulh belgisi va boshqalar. Tasvir rangi ham u davrlarda katta ahamiyatga ega edi. Masalan, sariq rangga bo’yalgan odam rasmi ayol kishini, binafshrang esa yuqori mansabdagi hukmdorni bildirar edi. Rang ramzi (nishonasi) ham qo’lyozma madaniy yodgorliklarda katta rol o’ynar edi: ko’k rang janubni, qora va qizil ranglar “xiradmandlik” va “yozuv” tushunchalarini bildirar edi. “Buyumli yozuv” nomi bilan yuritiladigan bunday axborot vositalarining qoldiqlarining ba’zilari hozir ham saqlangan. Masalan, biror fikrni esdan chiqarib qo’ymaslik uchun ro’molchaning uchini tugib qo’yish odatini yodga olish mumkin. Bunday holatni o’zimizning afsonalarimizda ham uchratish mumkin. Masalan, ba’zi afsonalarda asosiy qahramon yovuz kuchlar ta’qibiga uchrab qochadi va ulardan omon qolish uchun turli xil buyumlardan foydalanadi. Masalan, qayroqtosh, oyna va taroq. Agar asar qahramoni orqasiga oynani tashlasa katta dengiz paydo bo’ladi, agar taroqni tashlasa kishi o’tmas o’rmon hosil bo’ladi, agar toshni tashlasa baland cho’qqili tog’ paydo bo’ladi va yozuv kuchlar bu to’siqlardan o’tolmaydilar. Neolit davriga kelib odamlar ba’zi hodisa va voqealarni uzoq masofaga yetkazish niyatini jonli va jonsiz narsalarning rasmini chizish orqali amalga oshirganlar. Bunday yozuv frazeografiya deb nom olgan. Frazeografiya - fraza, gap, grafiya - yozaman, ya’ni gap yozaman ma’nosini bildiradi. Frazeogramma yozuvi ikki turga bo’linadi: a) aks (tasvir) yozuvi; b) qadimgi shartli alomatlar. Aks (tasvir) yozuvini piktografiya (piktus- tasvir, grafiya-yozaman) deb ataganlar. Piktografiya (rasmli yozuv)da rasm bilan yozuv o’rtasida uzviy bog’liqlik mavjud bo’lgan, chunki har ikkalasi
ham ko’rish orqali idrok qilinadi. Piktografik yozuvni ibtidoiy tasviriy san’at
ichida yuzaga kelgan deyish mumkin. Ma’lumki, arxeolog olimlarimiz juda
ko’p qadimiy rasmlarni kashf etganlar. G’or devorlari, turli xildagi toshlar,
suyaklar va boshqa predmetlarga o’yib ishlangan xilma-xil hayvonlarning
rasmlari, umumiy mazmunga birlashuvchi tasviriy lavhalar – bularning bari
piktografik yozuvning asoslaridir. 
        
Xulosa qilib aytish mumkin, ibtidoiy tasviriy san’at ikki yo’nalishda –
umuman rasmlar va muayyan axborot vositasi, ya’ni yozuv sifatida shakllana
borgan. Buni dunyo tillarining juda ko’pchiligidagi  “yozmoq”  ma’nosidagi
so’zlarning etimologiyasiga  e’tibor  qilganda ham  bilish  mumkin. Bunday
so’zlarning  etimologiyasida  asosiy  mazmun  rasm  chizish  jarayoni  bilan
bog’liq holda namoyon bo’ladi. Masalan, qadimgi turkiy tillarda “yozmoq”
tushunchasi “bit(i)moq” fe’li (“bitik” – yozuv, kitob) bilan ifodalangan. Bu
fe’lning  o’zagi  xitoycha  “bi”  (mo’yqalam)  so’zi  bilan  aloqador  bo’lib,
Logotip
ham ko’rish orqali idrok qilinadi. Piktografik yozuvni ibtidoiy tasviriy san’at ichida yuzaga kelgan deyish mumkin. Ma’lumki, arxeolog olimlarimiz juda ko’p qadimiy rasmlarni kashf etganlar. G’or devorlari, turli xildagi toshlar, suyaklar va boshqa predmetlarga o’yib ishlangan xilma-xil hayvonlarning rasmlari, umumiy mazmunga birlashuvchi tasviriy lavhalar – bularning bari piktografik yozuvning asoslaridir. Xulosa qilib aytish mumkin, ibtidoiy tasviriy san’at ikki yo’nalishda – umuman rasmlar va muayyan axborot vositasi, ya’ni yozuv sifatida shakllana borgan. Buni dunyo tillarining juda ko’pchiligidagi “yozmoq” ma’nosidagi so’zlarning etimologiyasiga e’tibor qilganda ham bilish mumkin. Bunday so’zlarning etimologiyasida asosiy mazmun rasm chizish jarayoni bilan bog’liq holda namoyon bo’ladi. Masalan, qadimgi turkiy tillarda “yozmoq” tushunchasi “bit(i)moq” fe’li (“bitik” – yozuv, kitob) bilan ifodalangan. Bu fe’lning o’zagi xitoycha “bi” (mo’yqalam) so’zi bilan aloqador bo’lib,
dastlabki  ma’nosi  “o’ymoq,  o’yib  bezamoq”,  undan  keyin  “yozmoq”
demakdir. Slavyan tillardagi  “pisati” (rus. “pisat” – “yozmoq”)  fe’lining
ma’nosi ham dastlab mo’yqalamda rasm chizish bilan bog’liq bo’lgan (rus.
“jivopis” –  rangtasvir  so’zi  bilan  qiyoslang).  Bu  fe’lning  o’zagi  lot.
“pingere” (rasm solmoq) so’zi bilan aloqadordir, “pisati” fe’lining dastlabki
ma’nosi,  ko’rinadiki,  “rasm  solmoq”,  “bezamoq”-dan  iborat  bo’lgan.
Gotcha  “melian” (yozmoq)  fe’lining dastlabki ma’nosi ham mo’yqalamda
“rasm solmoq” bo’lib, bu fe’l hozirgi nemis tilida “malen” shaklida va “rasm
solmoq”  ma’nosida  qo’llanadi.  Yunon  tilidan  ko’pgina  tillarga  o’tgan
“grafika”  so’zi  ham  etimologik  jihatdan  o’yish,  tirnash  tushunchalarini
ifodalaydi. Yoqorida keltirganlarimiz barcha misollar yozuvning rasm bilan
uzviy bog’liq ekanligini yaqqol ko’rsatadi. 
Qadimgi shartli alomatlar sirasiga avlod va qabila nishonlari, avlod,
qabila va shaxs mulki alomatlari (masalan, tamg’a, dog’), ustalar muhri va
boshqalar  kirardi.  Bu  nishon  va  alomatlar  uy  hayvonlari,  qurol-aslaha,
sapoldan yasalgan idishlar va hatto asirlar (qullar)ga qo’yiladi. Tilga olingan
qadimgi shartli belgi va alomatlarni hozir ham ba’zi bir taraqqiyotdan orqaga
qolgan xalqlar (masalan, Amerika hindulari, Uzoq Shimol, Afrika, Avstraliya
xalqlari) ishlatishadi. Taraqqiyot bilan baravar qadam tashlayotgan xalqlar
ham bu belgi va alomatlarga ayrim hollarda murojaat qilishadi. Masalan,
pogonlar, oliy maktab, gerb va bayroqdagi nishonlar, xaritalardagi belgilar
bunga misol bo’la oladi.
Keyinchalik  rasmlarning  soddalashuvi,  ularning  o’zlari  ifoda  etgan
buyumlarning nomiga, ramziga aylanishi va asta-sekin bu ramzlarning og’zaki
til bilan doimiy bog’lanishi yozuvning takomillashib borishini belgilab berdi.
Yozuv belgilari ideografik, ieroglifik belgilar sifatida muayyan so’zlarning
ifodachilariga aylandi, bu yozuv  “so’z yozuvi”  yoki  “logografik yozuv”
nomi bilan umumlashtiriladi. Eng qadimgi logografik yozuv tizimlari (misr
ieroglifikasi, Eron hududida Haxomanishlar hukmronligi davrida amal qilgan
mixxatlar, xitoy ieroglifikasi va boshqalar. 1- va 2- rasmlar) miloddan avvalgi
4-ming  yillikning  oxiridan  miloddan  avvalgi  2-ming  yilliklarning
Logotip
dastlabki ma’nosi “o’ymoq, o’yib bezamoq”, undan keyin “yozmoq” demakdir. Slavyan tillardagi “pisati” (rus. “pisat” – “yozmoq”) fe’lining ma’nosi ham dastlab mo’yqalamda rasm chizish bilan bog’liq bo’lgan (rus. “jivopis” – rangtasvir so’zi bilan qiyoslang). Bu fe’lning o’zagi lot. “pingere” (rasm solmoq) so’zi bilan aloqadordir, “pisati” fe’lining dastlabki ma’nosi, ko’rinadiki, “rasm solmoq”, “bezamoq”-dan iborat bo’lgan. Gotcha “melian” (yozmoq) fe’lining dastlabki ma’nosi ham mo’yqalamda “rasm solmoq” bo’lib, bu fe’l hozirgi nemis tilida “malen” shaklida va “rasm solmoq” ma’nosida qo’llanadi. Yunon tilidan ko’pgina tillarga o’tgan “grafika” so’zi ham etimologik jihatdan o’yish, tirnash tushunchalarini ifodalaydi. Yoqorida keltirganlarimiz barcha misollar yozuvning rasm bilan uzviy bog’liq ekanligini yaqqol ko’rsatadi. Qadimgi shartli alomatlar sirasiga avlod va qabila nishonlari, avlod, qabila va shaxs mulki alomatlari (masalan, tamg’a, dog’), ustalar muhri va boshqalar kirardi. Bu nishon va alomatlar uy hayvonlari, qurol-aslaha, sapoldan yasalgan idishlar va hatto asirlar (qullar)ga qo’yiladi. Tilga olingan qadimgi shartli belgi va alomatlarni hozir ham ba’zi bir taraqqiyotdan orqaga qolgan xalqlar (masalan, Amerika hindulari, Uzoq Shimol, Afrika, Avstraliya xalqlari) ishlatishadi. Taraqqiyot bilan baravar qadam tashlayotgan xalqlar ham bu belgi va alomatlarga ayrim hollarda murojaat qilishadi. Masalan, pogonlar, oliy maktab, gerb va bayroqdagi nishonlar, xaritalardagi belgilar bunga misol bo’la oladi. Keyinchalik rasmlarning soddalashuvi, ularning o’zlari ifoda etgan buyumlarning nomiga, ramziga aylanishi va asta-sekin bu ramzlarning og’zaki til bilan doimiy bog’lanishi yozuvning takomillashib borishini belgilab berdi. Yozuv belgilari ideografik, ieroglifik belgilar sifatida muayyan so’zlarning ifodachilariga aylandi, bu yozuv “so’z yozuvi” yoki “logografik yozuv” nomi bilan umumlashtiriladi. Eng qadimgi logografik yozuv tizimlari (misr ieroglifikasi, Eron hududida Haxomanishlar hukmronligi davrida amal qilgan mixxatlar, xitoy ieroglifikasi va boshqalar. 1- va 2- rasmlar) miloddan avvalgi 4-ming yillikning oxiridan miloddan avvalgi 2-ming yilliklarning
boshlarigacha bo’lgan davrda shakllangan. Haqiqiy ma’nodagi yozuv tizimlari
dastlab Qadimiy Sharqda vujudga kelgan. 
1- rasm. Shumer mixsimon xati, eramizdan 4 ming yil avval
2- rasm. Grek yozuvi, eramizdan 3 ming yil avval
Logotip
boshlarigacha bo’lgan davrda shakllangan. Haqiqiy ma’nodagi yozuv tizimlari dastlab Qadimiy Sharqda vujudga kelgan. 1- rasm. Shumer mixsimon xati, eramizdan 4 ming yil avval 2- rasm. Grek yozuvi, eramizdan 3 ming yil avval
3- rasm. Shumer loylavhasi (eramizning 4-3 asrlari)
Logotip
3- rasm. Shumer loylavhasi (eramizning 4-3 asrlari)
Logografiya (logos - so’z, grafiya - yozaman) yozuvdagi har bir alomat
(logogrammalar) bir so’zni bildirar edi. Bu yozuvda, alomatlar miqdor so’zlar
miqdoriga, aniqrog’i mustaqil fe’l (xabar)ning semantik vohidlariga tengdir.
Logografik  yozuvning  piktografik  yozuvdan  afzalligi  quyidagilardan
iborat:
a)  logografik  yozuv  xabar  qilinishi  lozim  bo’lgan  mazmunni  ancha
mufassal aks ettira oladi.
b) piktografik yozuvda so’z tarkibi va so’z shakllari noaniqroq, logografik
yozuvda esa aniq bo’ladi.
Logografik  yozuvning  birinchi  mukammallashgan  shakli  ieroglifik
yozuvdir. “Ieroglifik” so’zi yunoncha so’zdan olingan bo’lib,  “muqaddas
yozuv” degan ma’noni anglatadi. Bu yozuvdan dastavval Arabistonda keng
foydalanilgan.  Keyinchalik  Xitoy  davlati  ham  shu  yozuvga  o’tadi  va  bu
yozuvdan hozirgi kunda ham foydalanib kelinmoqda.
I-II asrlarda Stoy Shenm Xitoy ierogliflarining katalogini tuzib, bunda
10,5  ming  ieroglifni  kiritadi.  Xitoy  tilining  to’liq  lug’atlarida  40  ming
iyerogliflar qayd qilingan.
Yozuvning  ommaviylashuvi  uchun  uni,  albatta,  osonlashtirish,
soddalashtirish, qulaylashtirish zarur edi. Masalan, “ko’z yoshi” so’zini yozib
ko’rsatish  uchun  “ko’z”  va  “suv”ning  kombinatsiyasi  ko’rsatilgan.  Lekin
bunday soddalashtirish unumsiz edi. 
Yozuv tarixining uchinchi bosqichga orfografiya yozuvlari kiradi. Bora-
bora logogrammalar so’z asosi (morfemalar)ni bildiradigan bo’ldi (masalan,
kelishik qo’shimchalari) va natijada morfemografiya yozuvlari keng tarqaldi.
To’rtinchi tur yozuvlar, bu sillabografiya (bo’g’in) yozuvlaridir. Bunda
har bir alomat bir bo’g’inni ifodalaydi. Bu yozuv turi milodgacha bo’lgan 2-1-
ming yilliklarda paydo bo’lgan. Bu yozuvni uch guruhga bo’ladilar: birinchi
guruhga mayya, mexiy va koreya yozuvlari kiradi. Bularda alomatlar har xil
bo’g’inlar - alohida unlilar, undosh va unli ovozlarni ifodalaydi. Ikkinchi
guruhga krit(?), kipr, habash va yapon yozuvlari mansubdir. Uchinchi guruhga
hind yozuvlari kiradi.
Logotip
Logografiya (logos - so’z, grafiya - yozaman) yozuvdagi har bir alomat (logogrammalar) bir so’zni bildirar edi. Bu yozuvda, alomatlar miqdor so’zlar miqdoriga, aniqrog’i mustaqil fe’l (xabar)ning semantik vohidlariga tengdir. Logografik yozuvning piktografik yozuvdan afzalligi quyidagilardan iborat: a) logografik yozuv xabar qilinishi lozim bo’lgan mazmunni ancha mufassal aks ettira oladi. b) piktografik yozuvda so’z tarkibi va so’z shakllari noaniqroq, logografik yozuvda esa aniq bo’ladi. Logografik yozuvning birinchi mukammallashgan shakli ieroglifik yozuvdir. “Ieroglifik” so’zi yunoncha so’zdan olingan bo’lib, “muqaddas yozuv” degan ma’noni anglatadi. Bu yozuvdan dastavval Arabistonda keng foydalanilgan. Keyinchalik Xitoy davlati ham shu yozuvga o’tadi va bu yozuvdan hozirgi kunda ham foydalanib kelinmoqda. I-II asrlarda Stoy Shenm Xitoy ierogliflarining katalogini tuzib, bunda 10,5 ming ieroglifni kiritadi. Xitoy tilining to’liq lug’atlarida 40 ming iyerogliflar qayd qilingan. Yozuvning ommaviylashuvi uchun uni, albatta, osonlashtirish, soddalashtirish, qulaylashtirish zarur edi. Masalan, “ko’z yoshi” so’zini yozib ko’rsatish uchun “ko’z” va “suv”ning kombinatsiyasi ko’rsatilgan. Lekin bunday soddalashtirish unumsiz edi. Yozuv tarixining uchinchi bosqichga orfografiya yozuvlari kiradi. Bora- bora logogrammalar so’z asosi (morfemalar)ni bildiradigan bo’ldi (masalan, kelishik qo’shimchalari) va natijada morfemografiya yozuvlari keng tarqaldi. To’rtinchi tur yozuvlar, bu sillabografiya (bo’g’in) yozuvlaridir. Bunda har bir alomat bir bo’g’inni ifodalaydi. Bu yozuv turi milodgacha bo’lgan 2-1- ming yilliklarda paydo bo’lgan. Bu yozuvni uch guruhga bo’ladilar: birinchi guruhga mayya, mexiy va koreya yozuvlari kiradi. Bularda alomatlar har xil bo’g’inlar - alohida unlilar, undosh va unli ovozlarni ifodalaydi. Ikkinchi guruhga krit(?), kipr, habash va yapon yozuvlari mansubdir. Uchinchi guruhga hind yozuvlari kiradi.