YUKLARNI TASNIFLASHNING VAZIFASI. YUKLARNING XALQARO TASHUVLAR BO‘YICHA TASNIFLANISHI
Yuklangan vaqt
2024-07-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
33,8 KB
1
YUKLARNI TASNIFLASHNING VAZIFASI. YUKLARNING XALQARO
TASHUVLAR BO‘YICHA TASNIFLANISHI
Reja:
1. Yuklarni tasniflashning vazifasi. Tasniflash belgilari
2. Yuklarning tovar tasnifi (nomenklaturasi)
3. Yuklarning transport tasnifi
Tayanch so‘z va iboralar: tovar tasnifi, transport tasnifi, tarif tasinifi,
uyg‘unlashtirilgan tizim, quyma – quyib tashiladigan, tarasiz suyuq yuk; quruq
yuklar, quyib tashiladigan yuklar; uyma yuklar, to‘kma yuklar, donali yuklar, bosh
yuklar.
3. Yuklarning transport tasnifi
Transportda yuklarning quyidagi asosiy turlari ajratiladi:
quyma – quyib tashiladigan, tarasiz suyuq yuk;
quruq – quyib tashiladigan yuklardan tashqari har qanday yuk;
uyib tashiladigan – uyib tashiladigan tarasiz quruq yuk;
to‘kma – tarasiz tashiladigan don-dunlar;
donali – alohida yuk joylaridan tashkil topadigan quruq yuk; bosh yuk
– turli donali yuklar.
Yuk, upakovka va o‘rash materiallarining turlari klassifikatoriga muvofiq
yukning turi deganda bir tipdagi predmetlar yoki upakovkalardan tashkil topadigan
va uning shakli yuk operatsiyalari, tashish, taxlash va joylashtirishga ta’sir
2
ko‘rsatadigan yaxlit birlikka keltirilgan yuk tushuniladi. Yuk o‘zida upakovkasiz,
masalan, uyib, to‘kib yoki quyib tashiladigan suyuq yoki qattiq moddalarni ham
taqdim qilishi mumkin. Yuklarning quyidagi turlari ajratiladi:
- o‘ralmagan donali yuk, to‘kib, uyib va quyib tashiladigan yuklardan
tashqari;
- katta yuk konteynerlari;
- yuk konteynerlari, katta yuk konteynerlaridan tashqari;
- tagliklardagi yuklar;
- bog‘langan yuk;
- o‘zining yuritmasiga ega bo‘lgan harakatlanuvchi qurilmalar;
- harakatlanuvchi
qurilmalar,
o‘zining
yuritmasiga
ega
bo‘lgan
harakatlanuvchi qurilmalardan tashqari;
- yuklarning boshqa turlari.
Bosh yuklarning tasnifi
Bosh yuklar – bu o‘ralgan yoki upakovkasiz donali yuklardir. Upakovkaning
turi bo‘yicha bu - tara-upakovkadagi (qoplar, qutilar, yashiklardagi) yuklar,
shuningdek yiriklashtirilgan yuk va transport birligidagi (paketlar, tagliklar,
treylerlar, konteynerlar, lixterlar va hokazolardagi) yuklardir.
Bosh yuklar quyidagi toifalarga (tagguruhlarga) tasniflanadi:
metall mahsulotlar: prokatlangan (yoyilgan) metall, profilli, listli metall,
quyilgan metall, o‘ralgan simlar, metall quvurlar, bog‘lamlardagi sim materiallar,
rulon qilib o‘ralgan lentali material, metallolom, relslar, balkalar (to‘sinlar), metall
buyumlar;
harakatlanuvchi texnika: gusenitsali va g‘ildirakli harakatlanuvchi texnik
vositalar;
temir-beton buyumlar va konstruksiyalar: balkalar, rigellar, shpallar,
kolonnalar (ustunlar), svaylar (qoziq ustunlar), plitalar, panellar, bloklar,
fundamentlar va boshqa detallar (zinapoya marshlari, maydonchalar, parapet plitalar
va boshqalar);
3
konteynerlar: yirik tonnajli – brutto og‘irligi 10 t dan 30 t gacha, o‘rtacha
tonnajli – 3 t dan 5 t gacha, kichik tonnajli – 0,625 t dan 1,25 t gacha, universal va
ixtisoslashtirilgan: yumshoq, izotermik, refrijerator, ochiq, sisternalar, platformalar
va hokazolar;
paketlangan yuklar – taradagi yoki tarasiz donali yuklardan tashkil topadigan
yuk partiyasi: bog‘langan (plenkaga o‘ralgan), tagliklardagi paketlar, blok- va strop-
paketlar;
tara-upakovkadagi va donabay yuklar: bitta o‘rnining og‘irligi 500 kg dan kam
bo‘lgan, bitta o‘rnining og‘irligi 500 kg dan ortiq bo‘lgan og‘ir vaznli, uzun va
bahaybat – uzunligi 3 m dan ortiq, kengligi 2,6 m dan ortiq, balandligi 2,1 m dan
ortiq, nogabarit – balandligi 4 m dan ortiq, kengligi 2,5 m dan ortiq va transport
vositasi platformasining orqa bortidan yoki chekkasidan 2 m dan ortiq chiqib
turadigan yuklar;
dumalaydigan-bochkali yuklar: yog‘och, metall va plastmassa bochkalar va
barabanlar, kabel o‘ralgan barabanlar, bog‘langan va alohida avtoshinalar, g‘altaklar
va chulg‘amlar, silindrik va konussimon savatlar;
yirik gabaritli va og‘ir vaznli yuklar;
yog‘och materiallari: dumaloq yog‘och materiallar, tilingan paketlangan
yog‘och materiallar, fanera, pachkalangan yog‘och plitalar, xarilar, tilingan brus va
hokazolar.
Yuklarning transport tavsiflari va fizikaviy-kimyoviy xususiyatlari, tashish
masofasi va foydalaniladigan transport turlariga bog‘liq ravishda barcha bosh
yuklarni quyidagilarga ajratish mumkin:
- konteynerlarga qo‘l keladigan yuklar, ularni konteynerlarda tashish mumkin
bo‘lgan va iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofiq bo‘lgan yuklar;
- konteynerlarga qo‘l kelmaydigan yuklar, ularni konteynerlarda tashish
mumkin bo‘lgan, biroq bu iqtisodiy jihatdan maqsadga muvofiq bo‘lmagan yuklar;
- paketlar, tagliklar, palletlar, rolltreylerlar yoki maxsus ko‘p o‘qli tirkamalarda
yiriklashtirilgan birliklarda tashish maqsadga muvofiq bo‘ladigan yuklar;
4
- aralash transport turlarida transport vositalarida tashish maqsadga muvofiq
bo‘lgan yuklar (kombinatsiyalangan tashishlar);
- ularni yuklash va tushirishni o‘zining yurishi yoki shatakka olish usuli
bilan amalga oshirish maqsadga muvofiq bo‘lgan yuklar (avtotexnika, qishloq
xo‘jaligi texnikasi, transport asbob-uskunalari va hokazolar).
Uyib tashiladigan va to‘kma yuklarning tasnifi
Uyib tashiladigan yuklar fizikaviy-kimyoviy xususiyatlariga bog‘liq ravishda
ikkita guruhga bo‘linadi:
atmosfera yog‘ingarchiliklari va changdan himoyalashni talab qilmaydigan
yuklar (masalan, qattiq yoqilg‘i, ma’dan (ruda), g‘isht). Bu yuklarni ochiq transport
vositalarida tashishga yo‘l qo‘yiladi;
chang, ifloslanish va atmosfera yog‘ingarchiliklaridan yaroqsiz holga
kelishdan himoya qilinishi lozim bo‘lgan yuklar (masalan, sement, ohak, bo‘r,
mineral o‘g‘itlar). Bu yuklarni yopiq universal va ixtisoslashtirilgan konteynerlarda
yoki ixtisoslashtirilgan sisternalarda tashishga yo‘l qo‘yiladi.
To‘kma yuklar saqlash usuliga bog‘liq ravishda ikkita katta guruhga bo‘linadi:
- ochiq havoda saqlashga yo‘l qo‘yiladigan yuklar;
- ochiq havoda saqlanadigan, biroq atmosfera yog‘ingarchiliklarining ta’siriga
tortilishga yo‘l qo‘yilmaydigan yuklar.
Hajmiy og‘irlik kattaligi bo‘yicha to‘kma (uyma) yuklar quyidagilarga
tavsiflanadi:
yengil – 600 kg/m3 dan kichik (torf, yog‘och qirindisi, yog‘och bo‘laklari);
o‘rtacha – 600-1100 kg/m3 (don, shlak, ko‘mir va boshqalar);
og‘ir – 1100-2000 kg/m3 (qum, graviy, shag‘al);
o‘ta og‘ir – 2000 kg/m3 dan oshiq (temir rudalari, konsentratlar va hokazolar).
Zarrachalarning o‘lchamiga bog‘liq ravishda (yoki granulometrik tarkibga
bog‘liq ravishda) to‘kma yuklar quyidagi asosiy guruhlarga bo‘linadi:
- o‘ta yirik (zarrachalarning o‘lchami 320 mm dan ortiq);
- yirik bo‘lakli (160 – 320 mm);
- o‘rtacha bo‘lakli (60 - 160 mm);
5
- kichik bo‘lakli (10 - 60 m);
- yirik donli (2 - 10 mm);
- mayda donli (0,5 – 2,0 mm);
- kukunsimon (0,05 – 0,5 mm);
- changsimon (0,05 mm dan kichik).
To‘kma yuklarni ko‘chirish mexanizmi bo‘yicha ikkita turga ajratish qabul
qilingan:
- “quruq ko‘chirish” deb ataluvchi ko‘chirishga tortilgan yuklar;
- nam holatda ko‘chirishga tortilgan yuklar. Nam holatda ko‘chirishga tortilgan
yuklar tiksotrop yuklar deb atalidi. Bunday ko‘chirish to‘kma yukda namlikning
bo‘lishiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq bo‘ladi.
Bo‘laklanganlik bo‘yicha (granulometrik tarkib bo‘yicha) quyidagilar
ajratiladi:
- saralangan yuklar – ularda eng katta va eng kichik bo‘laklarning
o‘lchamlarining nisbati 2,5 ga teng yoki undan kichik bo‘lgan to‘kma yuklar;
- oddiy yuklar – bu nisbat 2,5 dan katta bo‘lgan yuklar.
Tarali-donali yuklarning tasnifi
Upakovkaning borligiga bog‘liq ravishda: tarasiz va tarali yuklar.
Tarasiz yuklar tashish uchun ixtisoslashtirilgan transport vositasini talab
qiladi (samosval avtomobillar, sisternalar, beton qorigichlar va boshqalar).
Aksariyat tarali yuklar “bortli platforma” tipidagi avtomobillar, shuningdek
furgonlar va refrijeratorlarda tashiladi.
Tarali yuklar taraga bog‘liq ravishda yashikli, dumalaydigan (bochkalar,
buxtalar, rulonlar) va qoplardagi yuklarga bo‘linadi.
Yashikli yuklar parallelepiped shakliga ega bo‘ladi va turli materiallardan
ishlanadi. Yog‘och yashiklar ko‘proq tarqalgan. Shuningdek metall, plastmassa,
kartondan ishlangan yashiklar ham mavjud.
Dumalaydigan yuklar silindrik shaklga ega bo‘ladi. Bunday yuklarni omborda
ko‘chirishni, shuningdek yuklash-tushirishni ularni to‘shamalar yoki maxsus
yo‘naltiruvchilar bo‘ylab dumalatish bilan amalga oshirish mumkin.
6
Qopli yuklar – bu qoplarga solingan, ma’lum bir og‘irlikka – qo‘lda yuklash-
tushirish mumkin bo‘lishi uchun asosan 50 kg og‘irlikka ega bo‘lgan oquvchan
yuklardir.
Barcha tarali yuklarni mexanizatsiyalashgan yuklash-tushirishni ta’minlash
uchun tagliklarga joylashtirish va transport paketiga shakllantirish mumkin.
Og‘irlikka bog‘liq ravishda:
yengil vaznli yuklar – 250 kg dan oshiq bo‘lmagan og‘irlikka ega bo‘lgan
yuklar. Ularga voylok, teri, paklya, fanera, quruq suvoq, mashinalarning yengil
detallari va hokazolar kabi materiallar kiradi;
og‘ir vaznli yuklar – alohida yuk o‘rnining og‘irligi 250 kg dan 50 t gacha
oraliqda bo‘lgan yuklar. Og‘ir vaznli yuklarga og‘irligi 50 t dan ortiq bo‘lmagan
barcha taxlanadigan, to‘kma, yarim suyuq, suyuq va taxlanmaydigan yuklar kiradi;
o‘ta og‘ir yuklar – og‘irligi 50 t dan ortiq bo‘lgan yuklar. Ularga
taxlanmaydigan donabay yuklar kiradi. Bunday yuklarni stroplashga faqatgina
yuqori malakali stroplovchiga ruxsat beriladi;
o‘lik yuklar – yuklarning noma’lum og‘irlikka ega bo‘lgan alohida toifasi.
Fundamentga anker boltlar bilan mahkamlangan, yerga ko‘milgan, yerga qo‘shilib
muzlab qolgan, yuk bilan bir-biriga qisilgan yuklarni o‘lik yuklar deb hisoblash
qabul qilingan. O‘lik yuklarni kran bilan ko‘tarish ta’qiqlanadi.
Bitta yuk o‘rnining og‘irligi va o‘lchamlariga bog‘liq ravishda quyidagi yuklar
ajratiladi:
- odatdagi – bitta yuk joyining og‘irligi 250 kg gacha bo‘lgan, dumalaydigan
yuklar uchun (bochkalar, barabanlar, silindrlar, g‘altaklar, rulonlar va buxtalar) –
500 kg gacha bo‘lgan yuklar;
- og‘ir vaznli – bitta yuk o‘rnining og‘irligi 250 kg dan ortiq bo‘lgan,
dumalaydigan yuklar uchun – bitta yuk joyining og‘irligi 500 kg dan ortiq bo‘lgan
yuklar, ularni yuklash va tushirish uchun mashina va mexanizmlarni qo‘llash talab
qilinadi;
- nogabarit og‘ir vaznli yuklar, ularni tashish uchun maxsus transport vositalari
– og‘ir vaznli yuklarni tashiydigan yarim tirkamalar yoki tirkamalar talab qilinadi;
7
- mayda donali yuklar.
Shakl va o‘lchamlarga bog‘liq ravishda:
gabaritdagi yuk – uning o‘lchamlari temir yo‘l vagonlarining gabaritlaridan,
relssiz yer usti transportining boshqa turlari uchun – O‘zbekiston Respublikasi yo‘l
harakati Qoidalarida belgilangan me’yorlardan ortiq bo‘lmagan yuk;
nogabarit yuk – uning o‘lchamlari temir yo‘l vagonlarining yoki relssiz yer usti
transportining gabaritlaridan tashqariga chiqadigan yuk. Nogabarit yuklar katta
qozonlar, mashinalar, transformatorlar va hokazolar bo‘lishi mumkin. Gabaritdan
chiqish o‘lchamlari yuklarni inshootlar va transport vositasi orasidagi oraliqni
qisqartirish hisobiga tashish mumkin bo‘ladigan ma’lum bir kattaliklardan
oshmasligi lozim.
Xavfli yuklarning tasnifi
Xavfli yuklarga tashishda ularga xos bo‘lgan xossalar va xususiyatlar tufayli
odamning hayoti va sog‘lig‘iga tahdid solishi, atrof-muhitga zarar yetkazishi,
moddiy boyliklarning shikastlanishi yoki yo‘q qilinishiga olib kelishi mumkin
bo‘lgan har qanday moddalar, materiallar, mahsulotlar, ishlab chiqarish yoki boshqa
faoliyatning chiqindilari kiradi.
Xavfli yuklarni tashishga tayyorlash va tashishni tashkil qilishda tashishning
xavfsizligini ta’minlash bo‘yicha asosiy qoidalarni o‘rnatadigan direktiv hujjatlarga
tayanish zarur bo‘ladi. Xavfli yuklarni xalqaro tashishlarda Yevropa xavfli yuklarni
avtomobil transporti bilan xalqaro tashish to‘g‘risidagi Kelishuvi ADR (DOPOG)
amal qiladi. DOPOG ning oxirgi tahriri 2011 yildagi tahrir (DOPOG-2011) bo‘lib
hisoblanadi, u BMT ning xavfli yuklarni tashish bo‘yicha tavsiyalarining Tiplashgan
Qoidalarini maksimal darajada hisobga oladi.
DOPOG ni qabul qilishdan asosiy maqsad – tashish uchun o‘ta xavfli bo‘lgan
yuklardan tashqari boshqa tashiladigan yuklarning nomenklaturasini cheklamasdan
turib tashishlarning xavfsizligini oshirish hisoblanadi. Qo‘yilgan maqsadga erishish
uchun DOPOG faqatgina tashuvchiga qo‘yiladigan talablarni emas, balki yukning
egasiga qo‘yiladigan talablarni ham, taralar va transport vositalarini ishlab
8
chiqaruvchilarga qo‘yiladigan talablarni ham, shuningdek yo‘l harakatini
boshqaruvchi organlarga qo‘yiladigan talablarni ham belgilaydi.