Zamonaviy maktab o`qituvchisining vazifalari.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

3

File size

Fayl hajmi

22,4 KB


Zamonaviy maktab o`qituvchisining vazifalari.
Reja:
Reja:
1. O’qituvchi va uning jamiyatda tutgan o’rni.
2. O’qituvchi shaxsiga qo’yiladigan asosiy talablar.
3. O’qituvchining kasbiy shakllanish jarayoni.
1. Hozirgi zamon pedagogika fani oldida turgan muhim muammolardan biri
–  o’qituvchi  va  pedagogik  mehnat  sharoiti  muammosi  hisoblanadi.  Chunki,
o’qituvchida barcha pedagogik g’oyalar mujassamlangan bo’lib, uning faoliyati
orqali bu g’oyalar amalga oshiriladi va hayotga tatbiq etiladi. O’qituvchining ko’p
qirrali  va  murakkab  faoliyati  zamirida  yosh  avlodni  odobli,  axloqli  qilib
tarbiyalash,  ularni  bilimlar  bilan  qurollantirish  kabi  muhim  vazifalar  yotadi.
Bularni amalga oshirish esa o’qituvchining xilma-xil faoliyatiga bog’liq: bolalarni
o’qitish, maktabdan va sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil eta bilish va
o’tkazish, ota-onalar o’rtasida pedagogik targ’ibot ishlarini olib boorish va hokazo.
Bularning  hammasi  o’qituvchidan  chuqur  bilimga  ega  bo’lishni,  o’z  sohasini,
bolalarni sevishni talab etadi.
O’zbekiston Respublikasi oliy ta'lim konsepsiyasida mutaxassis vazifalari
quyidagicha belgilangan: …"mutaxassis o’z faoliyati, sohasidan qat'i nazar, ijodiy
jamoalarda  ishlay  olish  qobiliyatiga,  menejment  va  marketing  sohalarida
tayyorgarlikka ega bo’lishi, yangi texnologiyalarni joriy etishning xo’jalik, ijtimoiy
va  madaniy  jihatlarini  aniq  tasavvur  qila  olishi  kerak".  Ushbu  fikrlar
o’qituvchilarga ham bevosita taalluqli. Chunki jamiyatimizda sodir bo’layotgan tub
o’zgarishlar, bozor munosabatlariga kirib borishimiz o’qituvchidan nafaqat kasbiy
bilimlarni, balki iqtisodiy, yuridik, texnikaviy bilimlardan ham xabardor bo’lishni
Logotip
Zamonaviy maktab o`qituvchisining vazifalari. Reja: Reja: 1. O’qituvchi va uning jamiyatda tutgan o’rni. 2. O’qituvchi shaxsiga qo’yiladigan asosiy talablar. 3. O’qituvchining kasbiy shakllanish jarayoni. 1. Hozirgi zamon pedagogika fani oldida turgan muhim muammolardan biri – o’qituvchi va pedagogik mehnat sharoiti muammosi hisoblanadi. Chunki, o’qituvchida barcha pedagogik g’oyalar mujassamlangan bo’lib, uning faoliyati orqali bu g’oyalar amalga oshiriladi va hayotga tatbiq etiladi. O’qituvchining ko’p qirrali va murakkab faoliyati zamirida yosh avlodni odobli, axloqli qilib tarbiyalash, ularni bilimlar bilan qurollantirish kabi muhim vazifalar yotadi. Bularni amalga oshirish esa o’qituvchining xilma-xil faoliyatiga bog’liq: bolalarni o’qitish, maktabdan va sinfdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil eta bilish va o’tkazish, ota-onalar o’rtasida pedagogik targ’ibot ishlarini olib boorish va hokazo. Bularning hammasi o’qituvchidan chuqur bilimga ega bo’lishni, o’z sohasini, bolalarni sevishni talab etadi. O’zbekiston Respublikasi oliy ta'lim konsepsiyasida mutaxassis vazifalari quyidagicha belgilangan: …"mutaxassis o’z faoliyati, sohasidan qat'i nazar, ijodiy jamoalarda ishlay olish qobiliyatiga, menejment va marketing sohalarida tayyorgarlikka ega bo’lishi, yangi texnologiyalarni joriy etishning xo’jalik, ijtimoiy va madaniy jihatlarini aniq tasavvur qila olishi kerak". Ushbu fikrlar o’qituvchilarga ham bevosita taalluqli. Chunki jamiyatimizda sodir bo’layotgan tub o’zgarishlar, bozor munosabatlariga kirib borishimiz o’qituvchidan nafaqat kasbiy bilimlarni, balki iqtisodiy, yuridik, texnikaviy bilimlardan ham xabardor bo’lishni
taqozo  qilmoqda.  Bu  o’rinda  boshlang’ich  sinf  o’qituvchisi  xususida  alohida
to’xtalmoq zarur.
2. Hozirgi zamon o’qituvchisining asosiy fazilatlaridan biri – o’z kasbiga
sadoqatliligi, g’oyaviy e'tiqodliligi, o’z kasbini sevishi o’qituvchini boshqa kasb
egalaridan ajratib turadi. Chunki maktabda ta'lim-tarbiya ishining yuqori saviyada
olib borilishi faqat o’qituvchiga, uning kasbiy tayyorgarligiga bog’liq. O’qituvchi
shaxsiga  qo’yiladigan muhim  talablardan  biri  shuki,  u  o’zi  o’qitayotgan
predmetlarni chuqur bilishi, uning metodikasini o’zlashtirib olgan bo’lishi zarur.
Predmetni va uning nazariyasini chuqur bilishi, uni qiziqarli qilib o’quvchilarga
yetkaza  olishi  bolalarning  shu  predmetga  bo’lgan  qiziqishini  oshiradi,
o’qituvchining  obro’sini  oshiradi.  O’quvchilar  p’qituvchining  o’z  bilimlarini
bolalarga  yetkaza  olishi  imkoniyatlarini  qadrlabgina  qolmay,  balki  uning
fidoyiligini ham taqdirlashadi.
O’qituvchi kasbiga xos bo’lgan muhim talablardan biri – bolalarni sevish,
ularning hayoti bilan qiziqish, har bir shaxsni hurmat qilishdan iboratdir. Bolani
sevgan, butun kuch va bilimini bolalarning kelajagi, ularni Vatanga sodiq fuqaro
qilib tarbiyalashga safarbar qila oladigan insongina haqiqiy o’qituvchi bo’la oladi.
Bolaga befarq, uning kelajagi bilan qiziqmaydigan, o’qituvchilik kasbiga loqayd
inson  haqiqiy  o’qituvchi  bo’la  olmaydi.  "Boshlang’ich  ta'lim  konsepsiyasi"da
boshlang’ich  sinf  o’qituvchisining  qiyofasi  quyidagicha  ta'riflanadi:  "…eng
muhimi,  bolalarda  o’qish,  o’rganishga  chinakam  havas,  ishtiyoq  uyg’otuvchi,
e'tiqod hosil qiluvchi ustoz sifatida alohida o’rin tutadi". 
Bu konsepsiyada boshlang’ich sinf o’qituvchisiga qo’yiladigan quyidagi
talablar ham keltiriladi: 
- "…O’zbekiston – kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan milliy iftixor
tuyg’usiga ega bo’lishi;
- bolalarni  xalq pedagogikasi  durdonalari  hamda milliy qadriyatlarimiz
asosida tarbiya qila olishi;
- nutqi ravon, xalq tili boyligi, ifoda usuli va tasvir vositalarini, adabiy til
uslubi va me'yorini to’la egallagan bo’lishi" zarur.
O’qituvchilik kasbiga xos bo’lgan bunday fazilatlarni undagi pedagogik
odob shakllantiradi. Pedagogik odob o’qituvchining yuksak kasbiy fazilatidir. U
Logotip
taqozo qilmoqda. Bu o’rinda boshlang’ich sinf o’qituvchisi xususida alohida to’xtalmoq zarur. 2. Hozirgi zamon o’qituvchisining asosiy fazilatlaridan biri – o’z kasbiga sadoqatliligi, g’oyaviy e'tiqodliligi, o’z kasbini sevishi o’qituvchini boshqa kasb egalaridan ajratib turadi. Chunki maktabda ta'lim-tarbiya ishining yuqori saviyada olib borilishi faqat o’qituvchiga, uning kasbiy tayyorgarligiga bog’liq. O’qituvchi shaxsiga qo’yiladigan muhim talablardan biri shuki, u o’zi o’qitayotgan predmetlarni chuqur bilishi, uning metodikasini o’zlashtirib olgan bo’lishi zarur. Predmetni va uning nazariyasini chuqur bilishi, uni qiziqarli qilib o’quvchilarga yetkaza olishi bolalarning shu predmetga bo’lgan qiziqishini oshiradi, o’qituvchining obro’sini oshiradi. O’quvchilar p’qituvchining o’z bilimlarini bolalarga yetkaza olishi imkoniyatlarini qadrlabgina qolmay, balki uning fidoyiligini ham taqdirlashadi. O’qituvchi kasbiga xos bo’lgan muhim talablardan biri – bolalarni sevish, ularning hayoti bilan qiziqish, har bir shaxsni hurmat qilishdan iboratdir. Bolani sevgan, butun kuch va bilimini bolalarning kelajagi, ularni Vatanga sodiq fuqaro qilib tarbiyalashga safarbar qila oladigan insongina haqiqiy o’qituvchi bo’la oladi. Bolaga befarq, uning kelajagi bilan qiziqmaydigan, o’qituvchilik kasbiga loqayd inson haqiqiy o’qituvchi bo’la olmaydi. "Boshlang’ich ta'lim konsepsiyasi"da boshlang’ich sinf o’qituvchisining qiyofasi quyidagicha ta'riflanadi: "…eng muhimi, bolalarda o’qish, o’rganishga chinakam havas, ishtiyoq uyg’otuvchi, e'tiqod hosil qiluvchi ustoz sifatida alohida o’rin tutadi". Bu konsepsiyada boshlang’ich sinf o’qituvchisiga qo’yiladigan quyidagi talablar ham keltiriladi: - "…O’zbekiston – kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan milliy iftixor tuyg’usiga ega bo’lishi; - bolalarni xalq pedagogikasi durdonalari hamda milliy qadriyatlarimiz asosida tarbiya qila olishi; - nutqi ravon, xalq tili boyligi, ifoda usuli va tasvir vositalarini, adabiy til uslubi va me'yorini to’la egallagan bo’lishi" zarur. O’qituvchilik kasbiga xos bo’lgan bunday fazilatlarni undagi pedagogik odob shakllantiradi. Pedagogik odob o’qituvchining yuksak kasbiy fazilatidir. U