ZAMONAVIY SHAROITLARDA IRMNING TUTGAN O‘RNI VA STRATEGIYASI
Yuklangan vaqt
2024-06-21
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
21
Faytl hajmi
35,3 KB
Ilmiybaza.uz
ZAMONAVIY SHAROITLARDA IRMNING TUTGAN
O‘RNI VA STRATEGIYASI
Reja:
1.1. IQTISODIYOTNI LIBERALASHTIRISH VA MODERNIZASIYALASH
SHAROITIDA
INSON
RESURSLARINI
BOSHQARISH
AHAMIYATINING O‘SISHI
1.2. INSON RESURSLARINI BOSHQARISH XU SUSIY ATLARI
1.3. INSON RESURSLARINI BOSHQARISH BOSQICHLARI
1.4. IRMNING ETTITA ASOSIY KO’RINISHLARI
O’zbekiston Respublikasining iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishda
mamlakat iqtisodiyotini rivojlatirishda bilimdon va ishbilarmon xodimlarni
shakllantirishga erishish muhim ijtimoiy- iqtisodiy ahamiyatga egadir. Respublika
ishlab chiqarish korxonalarini texnik va texnologik jihatdan yangilash bilan bir
qatorda, mavjud personalni boshqarish tizimi va kadrlar menejmentini
takomillashtirish davom ettirilishini taqozo etmoqda. Bu esa hozirgi jahon
moliyaviy-iqtisodiy inqiroz sharoitida yanada dolzarb masalaga aylanmoqda.
Zamonaviy korxonalar faoliyatini samarali ta'minlashda mehnat qurollari va
mehnat predmetlaridan tashqari inson resurslari - xodimlar ham muhim ahamiyatga
ega. Aynan xodimlar ishlab chiqarishni boshqarib, joriy va istiqboldagi
rejalashtirishni
amalga
oshiradilar
hamda
ishlab
chiqarish
vositalaridan
foydalanishni ta’minlaydilar. Хоdimlarning kasbiy malakasi qanchalik yoqori
bo’lsa, korxonaning iqtisodiy va ishlab chiqarish ko’rsatkichlari shunchalik yaxshi
bo’ladi.
Rejali boshqaruv amaliyotida “personalni boshqarish” tushunchasi yo’q edi.
Lekin har bir korxona va tashkilotning boshqaruv tizimi kadrlarni va jamoani
Ilmiybaza.uz
ijtimoiy rivojlantirishni boshqarishning funktsional kichik tizimiga ega edi. Asosiy
tarkibiy bo’linma kadrlar bo’limi bo’lib, unga kadrlarni ishga qabul qilish va
bo’shatish, shuningdek kadrlarni o’qitish, malakasini oshirish va qayta tayyorlash
sohasidagi vazifalar yuklanar edi.
Bugungi kunda mamlakatimizda bozor iqtisodiyoti chuqur ildiz otib
borayotgan davrda «Kadrlar tayyorlash bo’yicha milliy dasturi»ga muvofiq bir qator
yangi talablar yuzaga keldi. Ular ichida eng muhimlari: ijtimoiy-psihologik
diagnostika; guruhlarda o’zaro shaxsiy munosabatlarni, rahbarlik munosabatlarini
tahlil qilish va tartibga solish, ishlab chiqarish va ijtimoiy ixtiloflarni hamda
stresslarni boshqarish; kadrlarni boshqarish tizimini axborot bilan ta’minlash;
bandlikni boshqarish; bo’sh (vakant) lavozimlarga nomzodlarni baholash va
xodimlarga bo’lgan ehtiyojlarni tahlil qilish; kadrlar marketingi; xizmat martabasini
rejalashtirish va ijtimoiy psihologik moslashuvi (ko’nikishi); mehnat jarayonidagi
motivlar va sabablarni boshqarish; mehnat-huquqiy munosabatlar masalalari;
mehnat psixofizologiyasi, ergonomikasi va mehnat estetikasidan iboratdir.
Agar ma’muriy-buyruqbozlik tizimi sharoitida bu vazifalar ikkinchi darajali
vazifalar deb qaralgan bo’lsa, bozor munosabatlariga o’tish sharoitida ular birinchi
o’ringa chiqarildi va ularni hal qilishdan har bir korxona manfaatdordir.
Hozirgi vaqtda korxona va tashkilot personalini boshqarish kontseptsiyasi
asosini xodim shaxsiy rolining ortib borayotganligi, uning asosiy yo’l-yo’riqlarni
bilishi, ularni shakllantira olishi, korxona va tashkilotlar oldida turgan vazifalarga
muvofiq ravishda yo’naltira bilishi tashkil etadi.
Respublikamizdagi iqtisodiy va siyosiy tizimlarda ro’y berayotgan o’zgarishlar
har bir shaxs uchun, uning yashashining barqarorligi uchun katta imkoniyatlar
tug’dirish bilan bir qatorda jiddiy xavf-xatar ham tug’diradi, amalda har bir
kishining hayotiga ma’lum darajada noaniqlik kiritadi. Bunday vaziyatda personalni
boshqarish alohida ahamiyatga egadir, chunki u shaxsning tashqi sharoitga
moslashish, tashkilotdagi personalni boshqarish tizimining tuzilishida shaxsiy
omilni hisobga olish masalalarining butun bir majmuini amalga oshirish imkonini
beradi. Shuning uchun ham ma’naviyat va qadriyatlarning ustivorligiga butunlay
Ilmiybaza.uz
yangicha yondashuvlarni ishlab chiqish zarur bo’ladi. Korxona va tashkilot ichidagi
asosiy jihat - xodimdir, tashkilotdan tashqarida esa - mahsulot iste’molchilaridir.
Ishlovchining ma’naviy ongini boshliqqa emas, balki tashabbuskorga tomon yuz
burish zarur. Sog’lom iqtisodiy mohiyatga asoslanadigan ijtimoiy normalarga
o’tishni unutmaslik kerak. Ierarxiya ikkinchi o’ringa o’tib, o’z o’rnini ma’naviyat,
madaniyat va bozorga bo’shatib beradi.
Personalni boshqarishga doir yangi xizmatlar odatda an’anaviy xizmatlar:
kadrlar bo’limi, mehnatni tashkil etish va ish haqi bo’limi, mehnatni muhofaza qilish
va xavfsizlik texnikasi bo’limi va hokazolar asosida tuziladi. Yangi xizmatlarning
vazifasi korxona va tashkilotdagi kadrlar siyosatini amalga oshirishdan, mehnat
potentsialini boshqarish sohasidagi faoliyatini muvofiqlashtirishdan iboratdir. Shu
munosabatlar bilan bu xizmatlar o’z vazifalari doirasini kengaytira boshlaydilar va
sof kadrlar masalasidan mehnat faoliyatini rag’batlantirish tizimlarini ishlab
chiqishga, kasbiy jihatdan ilgari siljishni boshqarishga, ixtiloflarga barham berishga,
mehnat bozorini va shu kabilarni o’rganishga o’tadilar.
Albatta, personalni boshqarish xizmatining tuzilishi ko’p jihatdan korxona va
tashkilotlarning xususiyatlari va hajmi bilan, ishlab chiqarilayotgan mahsulotning
o’ziga xos tomonlari bilan belgilanadi. Mayda va o’rta korxona va tashkilotlarda
personalni boshqarish sohasidagi ko’pgina vazifalarni ko’proq muntazam rahbarlar
bajaradilar, yirik korxona va tashkilotlarda esa bu vazifalarni amalga oshirishi lozim
bo’lgan mustaqil tarkibiy bo’linmalar bajaradilar.
Bir qator korxona va tashkilotlarda personalni boshqarish tuzilmalari tarkib
topadi. Ular personalni boshqarish bo’yicha direktor o’rnibosarining bevosita
yagona rahbarligida kadrlar bilan ishlashga aloqador bo’lgan barcha bo’linmalarni
birlashtiradi. Korxona va tashkilotlarning katta - kichikligiga qarab bo’linmalarning
tarkibi o’zgarib turadi: kichik korxona va tashkilotlarda bitta bo’linma bir nechta
kichik tizim vazifalarini bajaradi; yirik korxona va tashkilotlarda esa har bir kichik
tizim vazifalarini, odatda, ayrim-ayrim bo’linmalar bajaradilar.
O’zbekistondagi va chet ellardagi tashkilotlar tajribasini umumlashtirish
personalni boshqarish tizimining asosiy maqsadini, ya'ni kadrlar bilan ta'minlash
Ilmiybaza.uz
ularning samarali ishlashini, kasbiy va ijtimoiy jihatdan rivojlantirishni
shakllantirishga imkon beradi. Shunga ko’ra korxona va tashkilot personalini
boshqarish tizimi shakllantiriladi.
1.2.
INSON RESURSLARINI BOSHQARISH XU SUSIY ATLARI
Olimlarning fikricha, kadrlarning ishlab chiqarishdagi roli to’g’risidagi 4
kontseptsiya almashgan:
1.
Mehnat resurslaridan foydalanish.
Ushbu kontseptsiya XIX asrning oxirlarida XX asrning 60 - yillarida o’z aksini
topgan. Ushbu kontseptsiyada ishlab chiqarishda inson emas, uning funktsiyasi, ish
vaqti sarfi va ish haqi bilan o’lchanadigan mehnat ko’rib chiqilar edi.
2.
Personalni boshqarish
Bu kontseptsiya 1930 yillarda rivojlangan. Ushbu kontseptsiyaning ilmiy asosi
bo’lib byurokratik tashkilotlar nazariyasi hisoblanadi. Bunda inson rasmiy rol
mansab orqali ko’rib chiqilib, boshqarish ma'muriy mexanizmlar (tamoyillar,
usullar, vakolatlar, funktsiyalar) orqali amalga oshiriladi.
3.
Inson resurslarini boshqarish.
Inson
mansab
sifatida
emas
(struktura
elementi
sifatida
emas)
to’ldirilmaydigan resurs - uchta asosiy komponentdan (mehnat funktsiyasi, ijtimoiy
munosabatlar, ishchining ahvoli) iborat tashkilotning ijtimoiy elementi sifatida
ko’riladi. Ushbu kontseptsiyaning asoschisi bo’lib Yaponiyaning etakchi olimlari
hisoblanadi.
4.
Insonni boshqarish
Bu kontseptsiyaga muvofiq inson tashkilotning asosiy sub'ekti va
boshqaruvning alohida ob'ekti bo’lib resurs sifatida qaralishi mumkin emas.
Insonning istaklari va qobiliyatidan kelib chiqqan holda tashkilotning strategiya va
tarkibi tuzilishi kerak. Ushbu kontseptsiya asoschilari Yaponiyaning etakchi olimlari
hisoblaniladi.
1-jadval
Ilmiybaza.uz
1890
1910
Xizmatchilarnin
g ijtimoiy
ta’minoti
Mehnatning xavfsizlik
sharoitlari va
ishchilarning o’sish
ehtimollari
Xavfsizlik dasturlari,
ingliz tili darslari,
ishtiyoqni oshirish
dasturlari
1910
1920
Vazifalarning
samaradorligi
Mehnat unumdorligini
oshirish uchun
ishchilarga yuqori ish
haqi to’lash
Vaqt va ish vaqti
bo’yicha tadqiqotlar
1920
1930
Individual
farqlilik
Ishchilarning individual
xususiyatlarini hisobga
olish
Psixologik tekshiruv
va xodimlar uchun
konsultatsiya
1930
1940
Kasaba
uyushmalar
harakati
Ishchilar - rahbariyatga
qarshi turuvchi kuch
Ishchilarning
kommunikatsion
dasturlari, antikasaba
uyushma usullari
1940
1950
Iqtisodiy
xavfsizlik
Ishchilarga iqtisodiy
himoya zarurligi
Ishchilar uchun nafaqa
rejasi, sog’likni saqlash
rejasi
1950
1960
O’zaro insoniy
munosabatlar
Ishchilarni boshqarishda
ularning fikrini hisobga
olish
Menejerlarning
professional
tayyorgarligi
1960
1970
Ishtirok etish
Qarorlar qabul qilishda
ishchilarning ishtrok
etish talabi
Aralash menejment
usullari
1970
2000
Masalaning
murakkabligi
Ishchilarning ular
murakkab masalalarni
hal qilishni
majburlaydigan va
ularning qobiliyatiga
mos ish bilan
ta’minlash zarurligi
Rahbarlik
burchlarining
ko’payishi,
integratsion guruhlar
Ilmiybaza.uz
2000
1990
Ishchilarning
ko’chishi
Xizmatchilarga
iqtisodiy tanazzul yoki
texnologik o’zgarishlar
оqибатидаги hалqаро
раqобат natijasinida
yo’qotilgan ish
o’rinlarining zarurligi
Qayta tayyorgarlik,
tarkibiy o’zgarishlar
1990
2000
Ishchi kuchi
tarkibidagi
o’zgarishlar va
uning
etishmasligi
Ishchilarga juda katta
imtiyozlar talab etiladi
Ishchilar huquqining
strategik r ej
alashtirilishi,
professional
tayyorgarlik,
Korxona va tashkilot o’z oldiga qo’yilgan maqsadlarni ro’yobga chiqarish
uchun turli resurslardan foydalanadi. Ular an'anaviy ravishda uchta asosiy guruhga
bo’linadi: natural yoki tabiiy resurslar (frantsuz iktisodchisi J.B.Seyning ta'rifi
bo’yicha: er), moddiy resurslar (kapital) va inson resurslaridan iborat bo’lib, bularni
ishlab chiqarish omillari deb ham atash mumkin.
Korxona va tashkilot resurslarni harid qilar ekan, tashkiliy maqsadlarga
erishmoq uchun ulardan unumli foydalanishga harakat qiladi, paxtani qayta ishlab
gazmolga aylantiradi, stanoklarda detal tayyorlaydi, avtobus haydovchilarini
o’qitadi va yo’lga yuboradi.
Mazkur jarayon samarali bo’lmog’i uchun korxona foydalaniladigan
resurslarning optimal nisbatini (ularning miqdori, usuli, joyi, vaqti, o’zaro harakat
qilish muddati nuqtai nazaridan) ta'minlashi yoki boshqacha aytganda, resurslarni
boshqarishi zarur. Bir uyni bir kishi uch yil mobaynida qurishi mumkin, o’n kishilik
brigada - g’ishtdan to’rt oy mobaynida, temir - beton bloklaridan uch kishilik brigada
ko’tarma kran yordamida bir oy ichida qurishi mumkin, bu ish uyning bo’lajak egasi
ega bo’lgan maqsad va mablag’larga bog’liqdir. Resurslarni boshqarish tashkilotni
boshqarishga asoslanadi.
Moddiy va tabiiy resurslarni boshqarish bilan bir qatorda insonlarni boshqarish
har qanday korxona va tashkilotni boshqarishning tarkibiy qismidir. Biroq o’zining
Ilmiybaza.uz
ta'riflariga ko’ra odamlar tashkilotlar foydalanadigan har qanday resurslardan jiddiy
ravishda farq qiladi, binobarin, boshqarishning alohida usullarini talab etadi.
Birinchidan, odamlar aql-idrokka ega bo’lib, ularning tashqi muhitga (boshqarishga)
reaktsiyasi mexaniq tarzda emas, balki hissiy
-
o’ylangan, anglab etilgan reaktsiyadir. Demakki, tashkilot bilan xodim
o’rtasidagi o’zaro ta'sir ko’rsatish jarayoni ikki tomonlamadir.
Ikkinchidan, odamlar doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga
qodirdirlar. Hozirgi fan va texnika taraqqiyoti davrida texnologiya, shu bilan birga
kasbiy ko’nikmalar bir necha yil mobaynida eskirib qoladi. Shuning uchun ham
xodimlarning doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga qodirligi
korxona va tashkilotning faoliyati samaradorligini oshirishning eng muhim va uzoq
davom etadigan manbaidir.
Uchinchidan, insonning mehnat hayoti hozirgi jamiyatda 30 - 50 yil davom
etadi, shunga ko’ra inson bilan tashkilotlarning o’zaro munosabatlari ham uzoq
davom etish xususiyatiga egadir. Masalan, Frantsiyada inson o’rta hisobda bir
korxona yoki tashkilotda 16 yil mehnat qiladi.
To’rtinchidan, odamlar ko’p hollarda korxona va tashkilotga ongli ravishda,
o’z oldilariga muayyan maqsadlarni qo’ygan holda keladilar va tashkilotdan ana shu
maqsadlarni amalga oshirishga yordam berishni kutadilar. Xodimning korxona va
tashkilot bilan o’zaro hamkorlikda ishlashdan qanoat hosil qilishi, bu hamkorlikni
davom etirishning muhim sharti hisoblanadi, xuddi shuningdek, korxona ham bu
hamkorlikdan qanoat hosil qiladi.
Yuqorida sanab o’tilgan o’ziga xos xususiyatlarga ko’ra inson resurslarini
boshqarish faoliyatning alohida bir turidir, u maxsus vazifalarni bajarishni va
mazkur faoliyat bilan shug’ullanadigan kishilarda alohida sifatlarning bo’lishini
talab qiladi.
Inson resurslarni boshqarish quyidagi maqsadlarga ega bo’lishi mumkin:
-inson resurslaridan samarali foydalanish;
-tashkilot xizmatchilari o’rtasida yaxshi mehnat munosabatlarini shakllantirish;
-jamoada yaxshi ijtimoiy-ruhiy muhitni saqlab turish;
Ilmiybaza.uz
-har bir shaxsning mukammal ravishda rivojlanishini ta’minlash.
Ushbu maqsadlarga erishish uchun quyidagi talablar bajarilishi lozim:
birinchidan funktsional vazifalari aniq belgilangan, qobiliyatli insonlarni ishga olish
lozim, buning uchun malakaviy xarakteristikalar ishlab chiqilishi kerak; ikkinchidan
insonlarning imkoniyatlarini samarali tadqiq etish; uchinchidan maqsadlarni
bajarish uchun mehnat qilishga tayyorlikni qo’llab-quvvatlash.
Butun tashkilot kabi tashkilot personali ham, shuningdek, uning har qanday
qismi ham to’xtovsiz harakatda bo’ladi. Bu harakat quyidagilarni o’z ichiga oladi:
Mehnat
Yig’ish
Shartnoma tuzish, ish
resurslarini
->
—>
Tanlash ->
haqi va imtiyozlarni
rej alashtirish
belgilash
Mehnat
faoliyatini
baholash
>
Ko’tarish
Pasaytirish
Ishdan bo’shatish
>
O’qitish, malaka
oshirtirish, qayta
o’qitish
A
1.3.
INSON RESURSLARINI BOSHQARISH BOSQICHLARI
Barcha tashkilotlar uchun kishilarni boshqarish juda katta ahamiyatga ega.
Insonlarsiz tashkilot yo’q. Hech bir tashkilot kerakli insonlarsiz o’z maqsadlariga
erisha olmaydilar. Mehnat resurslarini boshqarish boshqaruv nazariyasi va
amaliyotining muhim qismidir.
Yirik tashkilotlarda mehnat resurslarga umumiy rahbarlik mas'uliyati kadrlar
bo’limining malakali xodimlariga yuklatilgan bo’lib, u odatda shtab xizmatlari
tarkibiga kiradi. Bu mutaxassislar tashkilot maqsadlarini amalga oshirishga yordam
berishi uchun, ular faqat o’z sohalarini emas, balki quyi bo’g’in rahbarlarining
ehtiyojlarini ham bilishlari zarur. Shu bilan birga bu rahbarlar mehnat resurslarini
boshqarish xususiyatlarini, uning mexanizmi, imkoniyatlari va kamchiliklarini
Ilmiybaza.uz
tushunmasa, kadrlar mutaxassislari xizmatlaridan umumli foydalana olmaydilar.
Shuning uchun barcha rahbarlar insonlarni boshqarish usullari va metodlarini bilishi
va tushunishi muhim.
Inson resurslarini boshqarish tizimi quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi:
1.
Resurslarni rejalashtirish: inson resurslariga kelgusi ehtiyojlarni
qondirish rejasini ishlab chiqish.
2.
Personalni to’plash: barcha lavozimlar bo’yicha potentsial nomzodlar
rezervini tashkil etish.
3.
Tanlash: ish joylariga nomzodlarni baholash va rezervdan eng
yaxshilarini tanlash.
4.
Ish haqi va imtiyozlarni aniqlash: xizmatchilarni jalb qilish, yollash va
saqlab qolish maqsadida ish haqi va imtiyozlar strukturasini ishlab chiqish.
5.
Kasbga yo’naltirish va moslashuv: yollangan ishchilarni tashkilot va
uning bo’linmalari bilan tanishtirish, ishchida undan nima kutilayotganligi haqida
tushuncha hosil qilish va qanday mehnat yaxshi baholanishini tushuntirish.
6.
O’qitish: ishni samarali bajarish uchun kerakli mehnat ko’nikmalarini
o’rgatish uchun dasturlar ishlab chiqish.
7.
Mehnat faoliyatini baholash: mehnat faoliyatini baholash metodikasini
ishlab chiqish va uni xodimga etkazish.
8.
O’stirish, pasaytirish, o’tkazish, bo’shatish: xodimlarni lavozimlarga
yoki boshqa ish uchastkalariga o’tkazish metodlarini ishlab chiqish.
9.
Rahbar kadrlarni tayyorlash, xizmat ko’rsatishlarini boshqarish: rahbar
xodimlarni mehnat samaradorligini ko’tarishga va qobiliyatlarini rivojlantirishga
qaratilgan dasturlarni ishlab chiqish.
"Personal” ("inson resurslari”) tushunchasining mazmuni “Personal” termini
korxona mehnat jamoasining tarkibiy qismlarini birlashtiradi. Personalga ishlab
chiqarish yoki boshqaruv operatsiyalarni bajaruvchi va mehnat predmetlari, mehnat
vositalaridan foydalangan holda qayta ishlash bilan band bo’lgan barcha
xizmatchilar kiritiladi. Bunda “kadrlar”, “xizmatchilar”, “personal” tushunchalari
bir xil ma'nolarni anglatadi. Boshqaruv nazariyalarida personalni tasniflashda
Ilmiybaza.uz
xizmatchining kasbi va mansabi, boshqaruv darajasi, xizmatchi kategoriyalaridan
kelib chiqqan holda turli yondashuvlar mavjud. Ishlab chiqarish jarayonida
ishtirokiga qarab personal ikki asosiy qismga ajratiladi: ishchilar va xizmatchilar.
Personalni tasniflanishi
shunga qaratadiki, “Inson resurslarini boshqarish” mazkur muammoni hal
qilishning strategik jihatlarini, shu jumladan, ijtimoiy rivojlantirish masalalarini
qamrab oladi, “personalni boshqarish” esa ko’proq kadrlar bilan operativ ish olib
borishga taalluqlidir. “Inson resurslarini boshqarish” avvalo mehnat va bandlik
sohasidagi munosabatlarni davlat yo’li bilan tartibga solish masalalariga,
“personalni boshqarish” esa korxona darajasidagi mehnat munosabatlariga
qaratilgan.
Faoliyat
sohasi
Nimaga ustuvorlik
beriladi
Qanday
funktsiyalarni
bajaradi
Bajarilishi
to’g’risida
kimga
ma'lumot
beriladi
Ilmiybaza.uz
Inson
resurslarini
boshqarish
(strategik
yondashuv)
■ Mutloq yangi
vazifalarni
echishga;
■ Global, uzoq
muddatli
vazifalarni
echishga
■ Inson
resurslarini
rejalashtirish;
■ Shaxsiy
qobiliyat va
malakani
oshirish;
■ Korxonaning
xodimlarga
sarflanadigan
harajat doirasida
xodimlar uchun
xarajatlarni
rejalashtirish
Korporatsiya
prezidentiga
Xodimlar bilan
ishlash (tezkor
faoliyat)
Ma'muriy
aralashuvga
zaruriyat
tug’iladigan
kundalik
muammolarni
echishga
■ Kadrlarni
tanlash va joy
joyiga qo’yish;
■ Mehnat
motivatsiyasini
boshqarish;
■ Texnika
Korporatsiya
vitse-
prezidentiga
■
Global, uzoq muddatli vazifalarni echishga ■
Inson resurslarini
rejalashtirish;
■
Shaxsiy qobiliyat va malakani oshirish;
■
Korxonaning xodimlarga sarflanadigan harajat doirasida xodimlar
uchun xarajatlarni rejalashtirish
Korporatsiya
prezidentiga
Insonlar korxonaning raqobat boyligi hisoblanadi, ularni joylashtirishdan
maqsad korxonaning strategik maqsadlariga erishishdur.
Personalni boshqarishdan inson resurslarini boshqarish sari ro’y beradigan
siljish kelgusidagi tarkibiy qayta qurishlar asosida yotgan sabablar, boshqaruvning
Ilmiybaza.uz
barcha bosqichlarida inson rolining ortishi o’z ta'sirini o’tkazadi, deb tasavvur
qilish mumkin.
Inson resurslarini boshqarish evolyutsiyasi va uni rivojlantirishdagi kelgusi
yo’nalishlarga baho berish uchun yirik korporatsiyalarni boshqaradigan yapon va
amerika mutaxassislarining fikrlari bilan tanishib chiqish foydalidir. Yapon
menejerlari boshqarish sohasidagi bo’lajak siyosatni quyidagi yo’nalishlarning
rivojlanishida deb biladilar:
Inson resurslari (IR) potentsialining rivojlanishi
86,6%
IR potentsialidan puxta foydalanish
78,9 %
Guruh tarzidagi faoliyatning rivojlanishi
47,1 % Katta yoshdagi ish bilan
bandlarning rivojlanishiga
e'tibor berish 42,4 %
Malaka darajasidagi xilma-xillikni kengaytirish
38,3 %
Mehnat munosabatlarining barqarorlashuvi 35,3 % Mehnatning boyitilishi
va rotatsiya 33,9 %
Motivatsiya fondlarining to’ldirilishi 29,6 % Mehnat sharoitlarining
yaxshilanishi 9,4 %
AQSh kompaniyalarining 1500ta menejerlari XXI asrdagi inson resurslarini
boshqarish (IRB)ning roli haqida quyidagilarni aytadilar:
- ertangi ehtiyoj uchun inson resurslarini rejalashtirish korporatsiya
strategiyasini shakllantirishning bir qismi hisoblanadi;
- inson resurslarini boshqarishning rahbari hamma joyda boshqaruvining
yuqori a'zosi bo’ladi va biznes strategiyasi rejalari, texnologiyasi, bozor
mahsulotlari va vositalari haqida to’liq xabardor bo’ladi;
- IRB ning vazifalari roli protsessual aktivatordan (ma'lumotlar to’plash va
ishlov berish) inson resurslarini tanlash va foydalanishdagi muhim aktivatorga
aylanadi;
- malaka oshirishdagi asosiy mezonlar uning xilma-xilligi va kengligi, aniq
natijalarga erisha olishi, dinamizm, komandada ishlay bilishi, mo’ljal olishi va
ishchanlik ahloqidir;
Ilmiybaza.uz
- IRB ning eng muhim vazifalaridan biri korporatsiya madaniyati, qadriyatlari
va maqsadlari birikmasidan iborat bo’lib qoladi.
1.4. IRMNING ETTITA ASOSIY KO’RINISHLARI
Hozirgi vaqtga qadar adabiyotlarda IRMga aniq ta'rif berilmagan, umumiy
kelishilgan fikr ham mavjud emas. Buning o’rniga IRM bayrog’i ostiga turli fikrlash
usullari va amaliyotning turli tiplari birlashgan. Buyuk Britaniyalik professor Sten
Liz Almatidagi Halqaro konferentsiyada qilgan dokladida G’arbda qabul qilingan
IRMning ettita turli usullarini tushuntirib berdi. Ularni birlashtiruvchi narsa ishga
yollangan kishilarni boshqarish stiliga u yoki bu tarzda qaratilganligidir.
1.
Xodimlar va ish haqini pasaytirish haqida.
Birinchi va, eng muhimi, bu Shimoliy Amerika va G’arbiy Evropa industrial
dunyoda mehnatga eng ko’p haq to’lanadigan mamlakatlarga juda tez aylanganligi.
80-yillar boshidan Tinch Okean mintaqasi mamlakatlarida mahsulotning past bahosi
va yuqori sifati g’arbiy kompaniyalar egallab olgan bozorni barbod qildi. Bu
xonavayronlik ko’p kompaniyalarni o’z mahsulotlarini dengiz ortida joylashtirishga
majbur qildi. An'anaviy sanoatdagi (ko’mir, po’lat) yuqori mehnat haqi past baholi
import oldida qiyinchilikka uchradi.
Mehnat haqiga xarajatlarni kamaytirish katta boshqarish qiziqishini uyg’otdi.
Bu IRMda “og’ir” masalaning vujudga kelishiga turtki bo’ldi. Insonlarni
boshqarishda ish haqidan boshqa yanada samarali usullar mavjudmi?
Shuni ta'kidlash zarurki, G’arbda tor huquqiy va tashkiliy doiralar sababli ish
beruvchilarning manyovr imkoniyatlari cheklangan. Xodimlarni ishdan bo’shatish
yuqori huquqiy va moliyaviy xarajatlarga olib kelishi mumkin. Xodimlarni
yo’qotish mehnat intensifikatsiyasidan texnologiya identifikatsiyasiga o’tishining
natijasiga aylandi. Parallel ravishda Angliya hukumati qonunchilikka o’zgartirish
kiritib,
kasaba
uyushmalarning
ish
beruvchilarga
qarshilik
ko’rsatish
imkoniyatlarini
cheklab
qo’ydi.
Hukumat
shuningdek
bozorni
yagona
Ilmiybaza.uz
tartiblashtiruvchi sifatida qabul qildi, hayotning ko’p sohalariga davlatning
aralashuvini minimumgacha qisqartirdi.
Hozirgi davr adabiyotida xarajatlarni kamaytirish bo’yicha IRMga mos
keluvchi eng qiziqarli model mavjud. Bu Atkinson ishlab chiqqan (1984)
“egiluvchan firma Model-1”dir. Unga ko’ra har bir korxonada xodimlarni ikki
guruhga: “yadro” va “periferiya”ga bo’lish orqali egiluvchanlikning uchta shakli
(funktsional, miqdoriy va moliyaviy) kuchaytiriladi. Yadro kompaniyaga xos
professional xususiyatlarga ega yoki ishchi kuchi bozoridan topish qiyin bo’lgan
xodimlardan tarkib topadi. Bo’larga uzoq muddatli ish taklif qilinadi, biroq bozor
sharoitlari o’zgargan holda ular qayta o’qib chiqishlari zarur. Periferiya xodimlariga
taklif qilinadigan ish uning saqlanishi uchun maxsus kafolatlarga ega emas. Ularga
qisqa muddatli yoki kontrakt asosidagi qisman bandlik taklif qilinib, bu bozor
sharoiti yomonlashganda xodimlar sonini qiyinchiliksiz kamaytirishga imkon
beradi. Bunday kishilar odatda past darajadagi professional sifatlarga ega va ularni
tashqi ishchi kuchi bozoridan topish oson.
Bu model chuqur tanqid qilinganligiga qaramay, faqat ish haqini o’zgartirish
masalasiga qiziquvchi tashkilotlar uchun katta qiziqish uyg’otmoqda.
2.
Xodimlar - maksimallashtirish zarur bo’lgan resurs.
Ko’p firmalarda, ayniqsa, bozorda etakchilik uchun kurashishga majbur
bo’lgan firmalarda xodimlar va bozorni anglash o’zgardi. Ular raqobat sharoitida
bozorda ustunlik qilish kam darajada ishlab chiqarish xarajatlariga, ko’p darajada
mahsulotni differentsiatsiyalashga, yangilik kiritish va bozordagi o’zgarishlarga
reaktsiya tezligiga bog’liqligini tushundilar.
Mahsulot tannarxi hisobiga asoslangan raqobat bozor o’zgarishlariga tez
moslashish qobiliyatiga asoslangan raqobatga yon bosa boshladi. Shunday fikrga
kelindiki, agar kompaniya kimningdir boshqarish tizimidan nusxa ko’chirib
ustunliklarga erishgan bo’lsa, demak, boshqa firmalar ham undan nusxa olishlari
mumkin va ustunlik bunda yo’qoladi. Shuningdek, beqaror iqtisodiy sharoitlarda
bozorda uzoq muddatli ustunlikning yagona manbai o’z xodimlarining
qobiliyatlarini bilish hisoblanadi.
Ilmiybaza.uz
Amerikada ayrim elektronikaga ixtisoslashgan (Hewlett Packart, IBM) etakchi
kompaniyalarda inson resurslarini boshqarish amaliyotiga katta e'tibor qaratildi. Bu
erda ishchilar mehnat birligi sifatida emas, balki kompaniya salohiyati va
innovatsiyalar manbai sifatida qaraladi. Bunday kompaniyalarda boshqarish uslubi
va personalga munosabat sinchiklab o’rganildi. Ular ommaviy bozor va ommaviy
ishlab chiqarish bilan bog’langan xodimlarning yuqori “chetlatilganlik” darajasidan
birmuncha farq qiladi. Bu ommaviy ishlab chiqarish o’rnini tez o’zgarayotgan
bozorda raqobat qilishga imkon beruvchi egiluvchan shakllar bosishi kerakligi
haqidagi xulosani chiqarishga asos bo’ldi.
Personalga aktivlarga kabi bo’lgan munosabat, ya'ni ularni iloji boricha
o’stirishni ko’zlaydigan munosabat IRM bilan bog’liq bo’lgan “yumshoq” masalani
keltirib chiqardi. Korxonalarda 50 yillik ijtimoiy va ilmiy izlanishlar xodimlarning
ixtirochilik qobiliyatlari va sodiqligini maksimallashtirishga qanday ko’mak beradi?
Motivlashtirish nazariyalari, liderlik uslublari, ish joyini jihozlash, guruhning ishi,
sanoat korxonalarida mehnat munosabatlariga bag’ishlangan adabiyotlar asosan
amerikada chiqarilgan. Mehnat munosabatlarini o’rganuvchi maktab ishini qayta
o’rganish IRMda ikkinchi yo’nalish bo’lib qoldi.
3.
Strategik integratsiya.
Inson resurslarini boshqarish muammolari bo’yicha eng muhimi- personalni
boshqarish strategiyasining korxona strategiyasi bilan chambarchas bog’liqligidir.
Bu yondashuvda 2000-yillarda strategik fikrlashda sodir bo’lgan chuqur
o’zgarishlar aks etgan.
Bu davrgacha strategiyani markazlashtirish muvaffaqiyat garovi degan
dunyoqarash ko’pchilikka xos edi va bunday yondashuv ikkita g’oyaga asoslanar
edi. Birinchisi, korxonalarda yagona markaz bo’lishi va u butun korxona
strategiyasini qadamba-qadam ishlab chiqishga mas'ul bo’lishi zarur. Ikkinchisi: risk
(tavakkalchilik xavfi) manbalarini firmaga birlashgan holda engish mumkin, va bu
xavf qanchalik katta bo’lsa, uning boshqarilishi shunchalik markazlashgan bo’lishi
kerak. Bunday markaz sharoitida markaz va periferiya o’rtasida nazorat qiluvchi
xarakterdagi uzviy aloqalar, strategik rejalashtirish va ishlab chiqarish ustidan
Ilmiybaza.uz
nazorat o’rtasida uzviy aloqalar talab qilinar edi. Bu ko’p darajada funktsional
printsip bo’yicha tashkil qilingan ko’p sonli ierarxik tuzilmalarga ega yirik
korxonalarning ko’payishiga olib keldi.
2000-yillarning boshida bu yondashuvdan voz kechildi. Porter (1985) yangi
nazariyani ilgari suruvchilardan biri bo’ldi. Bu nazariya korxonaning muvaffaqiyati
bozor o’zgarishlariga qanchalik tez reaktsiya ko’rsatishiga bog’liq degan fikrlarga
asoslangan edi. Biroq beqarorlik sharoitida bozor o’zgarishlariga javob harakatlarni
rejalashtirish juda qiyin. Markazlashgan holda ishlab chiqilgan strategiyalar
egiluvchanmasligi sababli detsentralizatsiya, dekonglomeratsiya zaruriyati haqidagi
dunyoqarashlar vujudga keldi. Dekonglomeratsiya - bu yirik korxonalarning
“strategik birliklar”ga bo’linishidir.
“Strategik birliklar” o’zlarining maxsus strategiyalarini va ularga mos
personalni boshqarish strategiyalarini ishlab chiqa boshladilar. “Strategik birliklar”
va markaz o’rtasidagi bog’lanish zaiflashdi, biroq markaz o’zi mo’ljallagan ishlab
chiqarish rejalari bajarilishini nazorat qilish huquqini saqlab qoldi. Fombraun
modeli (1984) strategiya, struktura va kadrlarni boshqarish o’rtasidagi
bog’lanishlarni yaxshi tasvirlab beradi.
Bu modeldan kelib chiqadigan asosiy masala - personalni boshqarish
strategiyasini korxonaning umumiy strategiyasiga qanday ulab yuborish ma'qul?
Tashqi muhitga eng qulay kirishib ketishni (iqtisodiy holatga tez reaktsiya ko’rsatish
va h.k.) va shu bilan birga korxonaning barcha darajalarida kadrlar salohiyatini
maksimallashtirishni ta'minlovchi sharoitlarni yaratishga qaratilganlikdir.
4.
Tashkiliy madaniyat.
Peters va Uoterman (1982) birinchi bo’lib ichki madaniyat ayrim eng “omadli”
Amerika kompaniyalariga raqobatli kurashda muhim ustunlikka ega bo’lishini
ta'minlaganligini isbotladilar. Bu kompaniyalarni “omadli” qilgan narsalar faqat
kishilar haqida g’amxo’rlik va IRM bo’yicha metodlarning rivojlanish darajasi
emas, balki ular kuchli ichki madaniyatni
- umumiy qadriyatlar, jamoaviy anglangan maqsadlar, xarizmatik liderlar,
ularning sadoqatlikni, bozorga yuzlanganlikni ulug’lashi bo’ldi. Bundan tashqari
Ilmiybaza.uz
ular eng kam rasmiy nazoratdan foydalanib ham yaxshi natijalarga erishishga qodir
edilar. Nazorat asosan ijtimoiy vositalar (ko’pchilik qabul qilgan normalar,
munosabatlar) yordamida amalga oshirilar edi.
Ko’p tashkilotlar Poters va Folebruk g’oyalaridan nusxa ko’chirdilar. Tez orada
kompaniyalarda yagona qiyinish uslubi va maxsus qabullarga katta ahamiyat berila
boshlandi. Ammo o’tkazilgan empirik tadqiqotlar bunday nusxa ko’chirishlar
samarali natijalarga olib kelmasligini ko’rsatgan.
5.
Personalni boshqarish usullari: “Yaponlashtirish”.
Agar “omadli” kompaniyalar IRM amaliyotining ishonchsiz tasdig’i bo’lsa,
ayrim yirik yapon kompaniyalarining omadi va muvaffaqiyati isbotlandi. Ular o’z
amaliyotlarining ko’p usullarida IRM idealini - kam darajali ierarxiya va
nazoratning rasmiy shakllari; kuchli tashkiliy madaniyat; ishchilarning sadoqati;
mehnatni tashkil etishning egiluvchan formalari; kichik xarajatlar; mahsulotning
yuqori sifati; qat'iyan bozorga yuzlanganlikni aks ettirar edilar. Bozordan yapon
kompaniyalari tomonidan siqib chiqarilayotgan g’arbiy kompaniyalar ularning
boshqarish va tashkillashtirish usullarini ko’chirish orqali o’z yo’qotishlarini
qaytarishga urindilar.
G’arbiy kompaniyalar ishlab chiqarishga yapon texnologik yondashuvlarni
qo’llaganlarida o’sish samaradorligiga erishishlari mumkin. Biroq ular boshqaruvga
ijtimoiy yondashuvlarni qo’llaganlarida kam muvaffaqiyatga erishdilar. Masalan,
ishlab chiqarishga “hamma narsa o’z vaqtida” (Just-In-Time)-JIT degan yondashuv
mahsulot ishlab chiqarish jarayonida keraksiz xarajatlar shakllari va harakatsizlikni
yo’qotishni yoqlab chiqdi. Bu, ehtimol, ishlab chiqarishning eng samarali shaklidir,
biroq u tebranishlar va cheklanishlar oldida zaif. Bu farqlanishlardan himoya
tadbirlari juda kam, shuning uchun u xodimlarning kompetentligi va sidqidil
ishlashiga ko’p darajada bog’liq. Aynan inson omili - ko’chirish qiyin bo’lgan va
raqobatda yapon kompaniyalariga ustunlik beruvchi element.
Xuddi shunday, sifatni har tomonlama boshqarish (TQM) maqsadi ishlab
chiqarishning har bir uchastkasida, boshlang’ich paytidan iste'molchigacha yuqori
sifat standartlarini o’rnatish hisoblanadi. Biroq ayrim texnik muammolar vujudga
Ilmiybaza.uz
kelishiga qaramay, TQM tashkilotning barcha faoliyat doiralariga sifat olib kiruvchi
madaniyatga ko’p jihatdan bog’liq. TQMni joriy qilgan g’arbiy kompaniyalar kam
hollarda tashkilotning barcha darajalarida yapon darajasidagi sifatga erishadilar.
IRM uchun muhim xulosa shuki, ko’chirib o’tkazilgan boshqaruv amaliyoti
oddiy, texnik ko’rsatkichlar yig’indisi sifatida emas, balki ijtimoiy-texnik
parametrlar majmui sifatida ko’rib chiqilishi kerak. Ko’p g’arbiy kompaniyalar
(shuningdek, olimlar ham) yaponchcha ish usullarini yuzaki o’rganib, ularni boshqa
mamlakatlarda oson qo’llash mumkin deb o’ylaydilar. Ular bu kompleksda kamrok
ko’zga tashlanadigan ijtimoiy- madaniy asoslarni ko’pincha inkor etadilar.
6.
Personalni boshqarish - strategik funktsiya.
IRMga qiziqishlarni aks ettiruvchi adabiyotlarning juda ko’p qismi personalni
boshqarish mavzusiga bag’ishlangan. Ko’pchilik insonlar uchun IRM - strategik
masalalarga ko’proq ahamiyat beruvchi kadrlarni boshqarish amaliyotining
boshqacha nomidir.
Ko’p yillar mobaynida tashkilotlarda personalni boshqarish strategik vazifa
hisoblanmas edi. Bu vazifa asosan tashkilotning birlamchi darajasida ish kuchini
tartibga solish, ishlab chiqarish (mehnat) munosabatlarini boshqarish masalalarini
o’z ichiga olar edi. Bu masalalar kam hollarda strategik ta'sir yoki hokimiyatga ega
bo’ladi. Biroq, firmalar yaponcha uslublarni, etakchi firmalar amaliyotini ko’chirib
o’tkazishga, tashkiliy madaniyatni o’zgartirishga, tashkiliy maqsadlarga erishishda
insonlar hissasini ko’paytirishga harakat qila boshlashi bilan personalni boshqarish
amaliyoti yanada ko’p ahamiyat kasb etadi.
Umuman, ishchilarni tanlash jarayoni takomillashgan va nomzodlarni sinash
uchun turli usullardan foydalanilmokda. Evropa va Amerika kompaniyalarning
ko’pi
tanlash
jarayonining
ayrim
bosqichlarida
psihologik
testlardan
foydalanmokda. Testlar faqat qobiliyatlarni aniqlash va ish sifatini taxmin etish
uchungina emas, balki kompaniya tashkiliy madaniyati xususiyatlariga nomzodning
to’g’ri kelishini aniqlash uchun ham ishlatiladi. Masalan, “Nissan” korporatsiyasi
Shimoliy Angliyada mashina yig’uvchi yangi zavodga ishchilarni tanlash vaqtida
ularning texnik qobiliyatlariga kam ahamiyat bergandilar, chunki ularga zaruriy
Ilmiybaza.uz
ta'lim berishni mo’ljallangan edilar. Biroq barcha nomzodlar psihologik testlardan
to’la o’tkazilib, ularning qadriyatlari, hayotga munosabatlari va shaxsiy sifatlari
yaponcha boshqaruv uslubiga, va ayniqsa, “Nissan” korporatsiyasi madaniyatiga
mos kelishi aniqlangan. Buyuk Britaniyaning boshqa kompaniyalari sof ekologik
maydonlarda yangi sanoat zavodlarini joylashtirishda shu kabi personalni tanlash
jarayoniga amal qildilar.
Bajarish sifatini boshqarish ham yanada takomillashgan. Mehnat haqi va
mukofotlash tizimi shaxsiy faoliyat sifatiga bog’liqligi kuchaygan. Ijtimoiy va
xususiy sektorlarda tashkilotning barcha bo’g’inlarida o’tkazilayotgan rasmiy
attestatsiyalar aniqlashtirilgan. Kadrlarni o’qitish kompaniya xususiyatlariga
yo’naltirilgan.
7.
Boshqaruv siyosatining tanlov modellari.
Bu model (1984) adabiyotlarda e'lon qilingan bo’lib, IRM modellari ichida eng
muhimi hisoblanadi. U firmalarga o’z IRM strategiyasini ishlab chiqish uchun kat'iy
qoidalarni keltirmaydi. Buning o’rniga u IRM strategiyasida 4 asosiy aspektni
hisobga olishni taklif qiladi.
Xodimning ta'siri - o’z ichiga boshqaruv usullarini, ishchi ittifoqlarini tan olish
darajasini,jamoaviy kelishuvchilik usullarini, xodimlar bilan maslahatlashish va jalb
qilishni, kommunikatsiya tizimlarini va boshqalarni oladi.
Inson resurslari oqimi insonlarni tashkilot ichida harakatlanishi (tanlash, qabul
qilish, o’qitish, attestatsiya, rivojlantirish, martabani rivojlantirish, mehnat
shartnomasini bekor qilish) bilan bog’liq personalni boshqarish faoliyat turlarini o’z
ichiga oladi.
Mukofotlash tizimi ish haqi, nafaqalar, bajarish sifati mezonlari tizimlarini o’z
ichiga oladi.
Ish joyini tashkil qilish tizimi texnologik tizimlar tanlovini, ish joyi dizayni,
nazorat va axborot tizimlari, shuningdek, axborot texnologiyalaridan foydalanish
kabilarni o’z ichiga oladi.
Boshqaruv siyosati tanlovining bu sohalari IRM strategiyasining to’rtta kritik
komponentini ifodalaydi va bir sohadagi tanlov boshqa sohalarga ta'sir etadi. Bir
Ilmiybaza.uz
kompaniyalarga o’z siyosatlarini tanlashda yagona tanlov usulini taklif qilib
bo’lmasligini isbotlaydi. Har bir firma o’z xususiyatlariga va turli ish tajribasiga ega.
Shuning uchun firma rahbarlarining fikrlash saviyasiga ko’p narsa bog’liq. Biroq,
firmalar mana shu to’rtta sohada to’g’ri tanlov amalga oshirsalar ishlab
chiqarishning yuqori samaradorligiga erishishlari isbotlangan.
Bu model olimlar tomonidan ko’p punktlar bo’yicha avvalo, siyosatni tanlash
haqida aniq materialning etarli emasligi, tahliliy jihatdan kamchiligi, tajribalarda
tekshirish qiyin bo’lgan fikr-mulohazalarga tayanishi bo’yicha tanqid qilingandi.
Biroq u boshqa modellarga nisbatan har tomonlama rivojlantirilgan va IRM
“kartasi” sifatida namoyon bo’ladi. Uning ustunligi shundaki, u har qanday
madaniyat va tashkilotga tatbiq etilishi mumkin.
Xulosa
Iqtisodiyotni
liberalashtirish
va
modernizatsiyalash
sharoitida
inson
resurslarini boshqarish yangicha ahamiyat kasb etadi. Agar ma'muriy- buyruqbozlik
tizimi sharoitida bu vazifalar ikkinchi darajali vazifalar deb qaralgan bo’lsa, bozor
munosabatlariga o’tish sharoitida ular birinchi o’ringa chiqarildi va ularni hal
qilishdan har bir korxona boshqaruvchisi manfaatdordir. Inson resurslarini
boshqarish o’z xususiyatlariga ega bo’lib, bir necha bosqichlardan iborat. Korxona
va tashkilot menejerlari samarali faoliyat yuritish uchun bu xususiyatlarni hisobga
olishlari zarur.
Tayanch iboralar:
Personalni boshqarish, kadrlar marketingi, personalni boshqarish modeli, IRB
xususiyatlari, IRB bosqichlari, IRMdagi ettita asosiy ko’rinishlar.
Nazorat va mulohaza uchun savollar:
1.
Iqtisodiyotni liberalashtirish va modernizatsiyalash sharoitida inson
resurslarini boshqarish qanday ahamiyatga ega?
2.
IRB xususiyatlari nimalardan iborat?
3.
IRB bosqichlarini ko’rsatib bering.
4.
Personal tushunchasiga izoh bering.
Ilmiybaza.uz
5.
Personalni tasniflab bering.
6.
IRMda qanday asosiy ko’rinishlar mavjud?
7.
Inson resurslari bilan personal o’rtasidagi farqni tushuntirib bering.
8.
Kadrlar siyosati deganda nimani tushunasiz?
9.
IRMning ettita asosiy ko’rinishlarini tahlil qilib bering?
10.
Boshqaruv siyosatining tanlov modelini tushintirib bering?