ZAMONAVIY SHAROITLARDA IRMNING TUTGAN O‘RNI VA STRATEGIYASI
Yuklangan vaqt
2024-06-21
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
21
Faytl hajmi
35,3 KB
Ilmiybaza.uz
ZAMONAVIY SHAROITLARDA IRMNING TUTGAN
O‘RNI VA STRATEGIYASI
Reja:
1.1. IQTISODIYOTNI LIBERALASHTIRISH VA MODERNIZASIYALASH
SHAROITIDA
INSON
RESURSLARINI
BOSHQARISH
AHAMIYATINING O‘SISHI
1.2. INSON RESURSLARINI BOSHQARISH XU SUSIY ATLARI
1.3. INSON RESURSLARINI BOSHQARISH BOSQICHLARI
1.4. IRMNING ETTITA ASOSIY KO’RINISHLARI
O’zbekiston Respublikasining iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishda
mamlakat iqtisodiyotini rivojlatirishda bilimdon va ishbilarmon xodimlarni
shakllantirishga erishish muhim ijtimoiy- iqtisodiy ahamiyatga egadir. Respublika
ishlab chiqarish korxonalarini texnik va texnologik jihatdan yangilash bilan bir
qatorda, mavjud personalni boshqarish tizimi va kadrlar menejmentini
takomillashtirish davom ettirilishini taqozo etmoqda. Bu esa hozirgi jahon
moliyaviy-iqtisodiy inqiroz sharoitida yanada dolzarb masalaga aylanmoqda.
Zamonaviy korxonalar faoliyatini samarali ta'minlashda mehnat qurollari va
mehnat predmetlaridan tashqari inson resurslari - xodimlar ham muhim ahamiyatga
ega. Aynan xodimlar ishlab chiqarishni boshqarib, joriy va istiqboldagi
rejalashtirishni
amalga
oshiradilar
hamda
ishlab
chiqarish
vositalaridan
foydalanishni ta’minlaydilar. Хоdimlarning kasbiy malakasi qanchalik yoqori
bo’lsa, korxonaning iqtisodiy va ishlab chiqarish ko’rsatkichlari shunchalik yaxshi
bo’ladi.
Rejali boshqaruv amaliyotida “personalni boshqarish” tushunchasi yo’q edi.
Lekin har bir korxona va tashkilotning boshqaruv tizimi kadrlarni va jamoani
Ilmiybaza.uz
ijtimoiy rivojlantirishni boshqarishning funktsional kichik tizimiga ega edi. Asosiy
tarkibiy bo’linma kadrlar bo’limi bo’lib, unga kadrlarni ishga qabul qilish va
bo’shatish, shuningdek kadrlarni o’qitish, malakasini oshirish va qayta tayyorlash
sohasidagi vazifalar yuklanar edi.
Bugungi kunda mamlakatimizda bozor iqtisodiyoti chuqur ildiz otib
borayotgan davrda «Kadrlar tayyorlash bo’yicha milliy dasturi»ga muvofiq bir qator
yangi talablar yuzaga keldi. Ular ichida eng muhimlari: ijtimoiy-psihologik
diagnostika; guruhlarda o’zaro shaxsiy munosabatlarni, rahbarlik munosabatlarini
tahlil qilish va tartibga solish, ishlab chiqarish va ijtimoiy ixtiloflarni hamda
stresslarni boshqarish; kadrlarni boshqarish tizimini axborot bilan ta’minlash;
bandlikni boshqarish; bo’sh (vakant) lavozimlarga nomzodlarni baholash va
xodimlarga bo’lgan ehtiyojlarni tahlil qilish; kadrlar marketingi; xizmat martabasini
rejalashtirish va ijtimoiy psihologik moslashuvi (ko’nikishi); mehnat jarayonidagi
motivlar va sabablarni boshqarish; mehnat-huquqiy munosabatlar masalalari;
mehnat psixofizologiyasi, ergonomikasi va mehnat estetikasidan iboratdir.
Agar ma’muriy-buyruqbozlik tizimi sharoitida bu vazifalar ikkinchi darajali
vazifalar deb qaralgan bo’lsa, bozor munosabatlariga o’tish sharoitida ular birinchi
o’ringa chiqarildi va ularni hal qilishdan har bir korxona manfaatdordir.
Hozirgi vaqtda korxona va tashkilot personalini boshqarish kontseptsiyasi
asosini xodim shaxsiy rolining ortib borayotganligi, uning asosiy yo’l-yo’riqlarni
bilishi, ularni shakllantira olishi, korxona va tashkilotlar oldida turgan vazifalarga
muvofiq ravishda yo’naltira bilishi tashkil etadi.
Respublikamizdagi iqtisodiy va siyosiy tizimlarda ro’y berayotgan o’zgarishlar
har bir shaxs uchun, uning yashashining barqarorligi uchun katta imkoniyatlar
tug’dirish bilan bir qatorda jiddiy xavf-xatar ham tug’diradi, amalda har bir
kishining hayotiga ma’lum darajada noaniqlik kiritadi. Bunday vaziyatda personalni
boshqarish alohida ahamiyatga egadir, chunki u shaxsning tashqi sharoitga
moslashish, tashkilotdagi personalni boshqarish tizimining tuzilishida shaxsiy
omilni hisobga olish masalalarining butun bir majmuini amalga oshirish imkonini
beradi. Shuning uchun ham ma’naviyat va qadriyatlarning ustivorligiga butunlay
Ilmiybaza.uz
yangicha yondashuvlarni ishlab chiqish zarur bo’ladi. Korxona va tashkilot ichidagi
asosiy jihat - xodimdir, tashkilotdan tashqarida esa - mahsulot iste’molchilaridir.
Ishlovchining ma’naviy ongini boshliqqa emas, balki tashabbuskorga tomon yuz
burish zarur. Sog’lom iqtisodiy mohiyatga asoslanadigan ijtimoiy normalarga
o’tishni unutmaslik kerak. Ierarxiya ikkinchi o’ringa o’tib, o’z o’rnini ma’naviyat,
madaniyat va bozorga bo’shatib beradi.
Personalni boshqarishga doir yangi xizmatlar odatda an’anaviy xizmatlar:
kadrlar bo’limi, mehnatni tashkil etish va ish haqi bo’limi, mehnatni muhofaza qilish
va xavfsizlik texnikasi bo’limi va hokazolar asosida tuziladi. Yangi xizmatlarning
vazifasi korxona va tashkilotdagi kadrlar siyosatini amalga oshirishdan, mehnat
potentsialini boshqarish sohasidagi faoliyatini muvofiqlashtirishdan iboratdir. Shu
munosabatlar bilan bu xizmatlar o’z vazifalari doirasini kengaytira boshlaydilar va
sof kadrlar masalasidan mehnat faoliyatini rag’batlantirish tizimlarini ishlab
chiqishga, kasbiy jihatdan ilgari siljishni boshqarishga, ixtiloflarga barham berishga,
mehnat bozorini va shu kabilarni o’rganishga o’tadilar.
Albatta, personalni boshqarish xizmatining tuzilishi ko’p jihatdan korxona va
tashkilotlarning xususiyatlari va hajmi bilan, ishlab chiqarilayotgan mahsulotning
o’ziga xos tomonlari bilan belgilanadi. Mayda va o’rta korxona va tashkilotlarda
personalni boshqarish sohasidagi ko’pgina vazifalarni ko’proq muntazam rahbarlar
bajaradilar, yirik korxona va tashkilotlarda esa bu vazifalarni amalga oshirishi lozim
bo’lgan mustaqil tarkibiy bo’linmalar bajaradilar.
Bir qator korxona va tashkilotlarda personalni boshqarish tuzilmalari tarkib
topadi. Ular personalni boshqarish bo’yicha direktor o’rnibosarining bevosita
yagona rahbarligida kadrlar bilan ishlashga aloqador bo’lgan barcha bo’linmalarni
birlashtiradi. Korxona va tashkilotlarning katta - kichikligiga qarab bo’linmalarning
tarkibi o’zgarib turadi: kichik korxona va tashkilotlarda bitta bo’linma bir nechta
kichik tizim vazifalarini bajaradi; yirik korxona va tashkilotlarda esa har bir kichik
tizim vazifalarini, odatda, ayrim-ayrim bo’linmalar bajaradilar.
O’zbekistondagi va chet ellardagi tashkilotlar tajribasini umumlashtirish
personalni boshqarish tizimining asosiy maqsadini, ya'ni kadrlar bilan ta'minlash
Ilmiybaza.uz
ularning samarali ishlashini, kasbiy va ijtimoiy jihatdan rivojlantirishni
shakllantirishga imkon beradi. Shunga ko’ra korxona va tashkilot personalini
boshqarish tizimi shakllantiriladi.
1.2.
INSON RESURSLARINI BOSHQARISH XU SUSIY ATLARI
Olimlarning fikricha, kadrlarning ishlab chiqarishdagi roli to’g’risidagi 4
kontseptsiya almashgan:
1.
Mehnat resurslaridan foydalanish.
Ushbu kontseptsiya XIX asrning oxirlarida XX asrning 60 - yillarida o’z aksini
topgan. Ushbu kontseptsiyada ishlab chiqarishda inson emas, uning funktsiyasi, ish
vaqti sarfi va ish haqi bilan o’lchanadigan mehnat ko’rib chiqilar edi.
2.
Personalni boshqarish
Bu kontseptsiya 1930 yillarda rivojlangan. Ushbu kontseptsiyaning ilmiy asosi
bo’lib byurokratik tashkilotlar nazariyasi hisoblanadi. Bunda inson rasmiy rol
mansab orqali ko’rib chiqilib, boshqarish ma'muriy mexanizmlar (tamoyillar,
usullar, vakolatlar, funktsiyalar) orqali amalga oshiriladi.
3.
Inson resurslarini boshqarish.
Inson
mansab
sifatida
emas
(struktura
elementi
sifatida
emas)
to’ldirilmaydigan resurs - uchta asosiy komponentdan (mehnat funktsiyasi, ijtimoiy
munosabatlar, ishchining ahvoli) iborat tashkilotning ijtimoiy elementi sifatida
ko’riladi. Ushbu kontseptsiyaning asoschisi bo’lib Yaponiyaning etakchi olimlari
hisoblanadi.
4.
Insonni boshqarish
Bu kontseptsiyaga muvofiq inson tashkilotning asosiy sub'ekti va
boshqaruvning alohida ob'ekti bo’lib resurs sifatida qaralishi mumkin emas.
Insonning istaklari va qobiliyatidan kelib chiqqan holda tashkilotning strategiya va
tarkibi tuzilishi kerak. Ushbu kontseptsiya asoschilari Yaponiyaning etakchi olimlari
hisoblaniladi.
1-jadval
Ilmiybaza.uz
1890
1910
Xizmatchilarnin
g ijtimoiy
ta’minoti
Mehnatning xavfsizlik
sharoitlari va
ishchilarning o’sish
ehtimollari
Xavfsizlik dasturlari,
ingliz tili darslari,
ishtiyoqni oshirish
dasturlari
1910
1920
Vazifalarning
samaradorligi
Mehnat unumdorligini
oshirish uchun
ishchilarga yuqori ish
haqi to’lash
Vaqt va ish vaqti
bo’yicha tadqiqotlar
1920
1930
Individual
farqlilik
Ishchilarning individual
xususiyatlarini hisobga
olish
Psixologik tekshiruv
va xodimlar uchun
konsultatsiya
1930
1940
Kasaba
uyushmalar
harakati
Ishchilar - rahbariyatga
qarshi turuvchi kuch
Ishchilarning
kommunikatsion
dasturlari, antikasaba
uyushma usullari
1940
1950
Iqtisodiy
xavfsizlik
Ishchilarga iqtisodiy
himoya zarurligi
Ishchilar uchun nafaqa
rejasi, sog’likni saqlash
rejasi
1950
1960
O’zaro insoniy
munosabatlar
Ishchilarni boshqarishda
ularning fikrini hisobga
olish
Menejerlarning
professional
tayyorgarligi
1960
1970
Ishtirok etish
Qarorlar qabul qilishda
ishchilarning ishtrok
etish talabi
Aralash menejment
usullari
1970
2000
Masalaning
murakkabligi
Ishchilarning ular
murakkab masalalarni
hal qilishni
majburlaydigan va
ularning qobiliyatiga
mos ish bilan
ta’minlash zarurligi
Rahbarlik
burchlarining
ko’payishi,
integratsion guruhlar
Ilmiybaza.uz
2000
1990
Ishchilarning
ko’chishi
Xizmatchilarga
iqtisodiy tanazzul yoki
texnologik o’zgarishlar
оqибатидаги hалqаро
раqобат natijasinida
yo’qotilgan ish
o’rinlarining zarurligi
Qayta tayyorgarlik,
tarkibiy o’zgarishlar
1990
2000
Ishchi kuchi
tarkibidagi
o’zgarishlar va
uning
etishmasligi
Ishchilarga juda katta
imtiyozlar talab etiladi
Ishchilar huquqining
strategik r ej
alashtirilishi,
professional
tayyorgarlik,
Korxona va tashkilot o’z oldiga qo’yilgan maqsadlarni ro’yobga chiqarish
uchun turli resurslardan foydalanadi. Ular an'anaviy ravishda uchta asosiy guruhga
bo’linadi: natural yoki tabiiy resurslar (frantsuz iktisodchisi J.B.Seyning ta'rifi
bo’yicha: er), moddiy resurslar (kapital) va inson resurslaridan iborat bo’lib, bularni
ishlab chiqarish omillari deb ham atash mumkin.
Korxona va tashkilot resurslarni harid qilar ekan, tashkiliy maqsadlarga
erishmoq uchun ulardan unumli foydalanishga harakat qiladi, paxtani qayta ishlab
gazmolga aylantiradi, stanoklarda detal tayyorlaydi, avtobus haydovchilarini
o’qitadi va yo’lga yuboradi.
Mazkur jarayon samarali bo’lmog’i uchun korxona foydalaniladigan
resurslarning optimal nisbatini (ularning miqdori, usuli, joyi, vaqti, o’zaro harakat
qilish muddati nuqtai nazaridan) ta'minlashi yoki boshqacha aytganda, resurslarni
boshqarishi zarur. Bir uyni bir kishi uch yil mobaynida qurishi mumkin, o’n kishilik
brigada - g’ishtdan to’rt oy mobaynida, temir - beton bloklaridan uch kishilik brigada
ko’tarma kran yordamida bir oy ichida qurishi mumkin, bu ish uyning bo’lajak egasi
ega bo’lgan maqsad va mablag’larga bog’liqdir. Resurslarni boshqarish tashkilotni
boshqarishga asoslanadi.
Moddiy va tabiiy resurslarni boshqarish bilan bir qatorda insonlarni boshqarish
har qanday korxona va tashkilotni boshqarishning tarkibiy qismidir. Biroq o’zining
Ilmiybaza.uz
ta'riflariga ko’ra odamlar tashkilotlar foydalanadigan har qanday resurslardan jiddiy
ravishda farq qiladi, binobarin, boshqarishning alohida usullarini talab etadi.
Birinchidan, odamlar aql-idrokka ega bo’lib, ularning tashqi muhitga (boshqarishga)
reaktsiyasi mexaniq tarzda emas, balki hissiy
-
o’ylangan, anglab etilgan reaktsiyadir. Demakki, tashkilot bilan xodim
o’rtasidagi o’zaro ta'sir ko’rsatish jarayoni ikki tomonlamadir.
Ikkinchidan, odamlar doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga
qodirdirlar. Hozirgi fan va texnika taraqqiyoti davrida texnologiya, shu bilan birga
kasbiy ko’nikmalar bir necha yil mobaynida eskirib qoladi. Shuning uchun ham
xodimlarning doimiy ravishda takomillashib va rivojlanib borishga qodirligi
korxona va tashkilotning faoliyati samaradorligini oshirishning eng muhim va uzoq
davom etadigan manbaidir.
Uchinchidan, insonning mehnat hayoti hozirgi jamiyatda 30 - 50 yil davom
etadi, shunga ko’ra inson bilan tashkilotlarning o’zaro munosabatlari ham uzoq
davom etish xususiyatiga egadir. Masalan, Frantsiyada inson o’rta hisobda bir
korxona yoki tashkilotda 16 yil mehnat qiladi.
To’rtinchidan, odamlar ko’p hollarda korxona va tashkilotga ongli ravishda,
o’z oldilariga muayyan maqsadlarni qo’ygan holda keladilar va tashkilotdan ana shu
maqsadlarni amalga oshirishga yordam berishni kutadilar. Xodimning korxona va
tashkilot bilan o’zaro hamkorlikda ishlashdan qanoat hosil qilishi, bu hamkorlikni
davom etirishning muhim sharti hisoblanadi, xuddi shuningdek, korxona ham bu
hamkorlikdan qanoat hosil qiladi.
Yuqorida sanab o’tilgan o’ziga xos xususiyatlarga ko’ra inson resurslarini
boshqarish faoliyatning alohida bir turidir, u maxsus vazifalarni bajarishni va
mazkur faoliyat bilan shug’ullanadigan kishilarda alohida sifatlarning bo’lishini
talab qiladi.
Inson resurslarni boshqarish quyidagi maqsadlarga ega bo’lishi mumkin:
-inson resurslaridan samarali foydalanish;
-tashkilot xizmatchilari o’rtasida yaxshi mehnat munosabatlarini shakllantirish;
-jamoada yaxshi ijtimoiy-ruhiy muhitni saqlab turish;
Ilmiybaza.uz
-har bir shaxsning mukammal ravishda rivojlanishini ta’minlash.
Ushbu maqsadlarga erishish uchun quyidagi talablar bajarilishi lozim:
birinchidan funktsional vazifalari aniq belgilangan, qobiliyatli insonlarni ishga olish
lozim, buning uchun malakaviy xarakteristikalar ishlab chiqilishi kerak; ikkinchidan
insonlarning imkoniyatlarini samarali tadqiq etish; uchinchidan maqsadlarni
bajarish uchun mehnat qilishga tayyorlikni qo’llab-quvvatlash.
Butun tashkilot kabi tashkilot personali ham, shuningdek, uning har qanday
qismi ham to’xtovsiz harakatda bo’ladi. Bu harakat quyidagilarni o’z ichiga oladi:
Mehnat
Yig’ish
Shartnoma tuzish, ish
resurslarini
->
—>
Tanlash ->
haqi va imtiyozlarni
rej alashtirish
belgilash
Mehnat
faoliyatini
baholash
>
Ko’tarish
Pasaytirish
Ishdan bo’shatish
>
O’qitish, malaka
oshirtirish, qayta
o’qitish
A
1.3.
INSON RESURSLARINI BOSHQARISH BOSQICHLARI
Barcha tashkilotlar uchun kishilarni boshqarish juda katta ahamiyatga ega.
Insonlarsiz tashkilot yo’q. Hech bir tashkilot kerakli insonlarsiz o’z maqsadlariga
erisha olmaydilar. Mehnat resurslarini boshqarish boshqaruv nazariyasi va
amaliyotining muhim qismidir.
Yirik tashkilotlarda mehnat resurslarga umumiy rahbarlik mas'uliyati kadrlar
bo’limining malakali xodimlariga yuklatilgan bo’lib, u odatda shtab xizmatlari
tarkibiga kiradi. Bu mutaxassislar tashkilot maqsadlarini amalga oshirishga yordam
berishi uchun, ular faqat o’z sohalarini emas, balki quyi bo’g’in rahbarlarining
ehtiyojlarini ham bilishlari zarur. Shu bilan birga bu rahbarlar mehnat resurslarini
boshqarish xususiyatlarini, uning mexanizmi, imkoniyatlari va kamchiliklarini
Ilmiybaza.uz
tushunmasa, kadrlar mutaxassislari xizmatlaridan umumli foydalana olmaydilar.
Shuning uchun barcha rahbarlar insonlarni boshqarish usullari va metodlarini bilishi
va tushunishi muhim.
Inson resurslarini boshqarish tizimi quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi:
1.
Resurslarni rejalashtirish: inson resurslariga kelgusi ehtiyojlarni
qondirish rejasini ishlab chiqish.
2.
Personalni to’plash: barcha lavozimlar bo’yicha potentsial nomzodlar
rezervini tashkil etish.
3.
Tanlash: ish joylariga nomzodlarni baholash va rezervdan eng
yaxshilarini tanlash.
4.
Ish haqi va imtiyozlarni aniqlash: xizmatchilarni jalb qilish, yollash va
saqlab qolish maqsadida ish haqi va imtiyozlar strukturasini ishlab chiqish.
5.
Kasbga yo’naltirish va moslashuv: yollangan ishchilarni tashkilot va
uning bo’linmalari bilan tanishtirish, ishchida undan nima kutilayotganligi haqida
tushuncha hosil qilish va qanday mehnat yaxshi baholanishini tushuntirish.
6.
O’qitish: ishni samarali bajarish uchun kerakli mehnat ko’nikmalarini
o’rgatish uchun dasturlar ishlab chiqish.
7.
Mehnat faoliyatini baholash: mehnat faoliyatini baholash metodikasini
ishlab chiqish va uni xodimga etkazish.
8.
O’stirish, pasaytirish, o’tkazish, bo’shatish: xodimlarni lavozimlarga
yoki boshqa ish uchastkalariga o’tkazish metodlarini ishlab chiqish.
9.
Rahbar kadrlarni tayyorlash, xizmat ko’rsatishlarini boshqarish: rahbar
xodimlarni mehnat samaradorligini ko’tarishga va qobiliyatlarini rivojlantirishga
qaratilgan dasturlarni ishlab chiqish.
"Personal” ("inson resurslari”) tushunchasining mazmuni “Personal” termini
korxona mehnat jamoasining tarkibiy qismlarini birlashtiradi. Personalga ishlab
chiqarish yoki boshqaruv operatsiyalarni bajaruvchi va mehnat predmetlari, mehnat
vositalaridan foydalangan holda qayta ishlash bilan band bo’lgan barcha
xizmatchilar kiritiladi. Bunda “kadrlar”, “xizmatchilar”, “personal” tushunchalari
bir xil ma'nolarni anglatadi. Boshqaruv nazariyalarida personalni tasniflashda
Ilmiybaza.uz
xizmatchining kasbi va mansabi, boshqaruv darajasi, xizmatchi kategoriyalaridan
kelib chiqqan holda turli yondashuvlar mavjud. Ishlab chiqarish jarayonida
ishtirokiga qarab personal ikki asosiy qismga ajratiladi: ishchilar va xizmatchilar.
Personalni tasniflanishi
shunga qaratadiki, “Inson resurslarini boshqarish” mazkur muammoni hal
qilishning strategik jihatlarini, shu jumladan, ijtimoiy rivojlantirish masalalarini
qamrab oladi, “personalni boshqarish” esa ko’proq kadrlar bilan operativ ish olib
borishga taalluqlidir. “Inson resurslarini boshqarish” avvalo mehnat va bandlik
sohasidagi munosabatlarni davlat yo’li bilan tartibga solish masalalariga,
“personalni boshqarish” esa korxona darajasidagi mehnat munosabatlariga
qaratilgan.
Faoliyat
sohasi
Nimaga ustuvorlik
beriladi
Qanday
funktsiyalarni
bajaradi
Bajarilishi
to’g’risida
kimga
ma'lumot
beriladi
Ilmiybaza.uz
Inson
resurslarini
boshqarish
(strategik
yondashuv)
■ Mutloq yangi
vazifalarni
echishga;
■ Global, uzoq
muddatli
vazifalarni
echishga
■ Inson
resurslarini
rejalashtirish;
■ Shaxsiy
qobiliyat va
malakani
oshirish;
■ Korxonaning
xodimlarga
sarflanadigan
harajat doirasida
xodimlar uchun
xarajatlarni
rejalashtirish
Korporatsiya
prezidentiga
Xodimlar bilan
ishlash (tezkor
faoliyat)
Ma'muriy
aralashuvga
zaruriyat
tug’iladigan
kundalik
muammolarni
echishga
■ Kadrlarni
tanlash va joy
joyiga qo’yish;
■ Mehnat
motivatsiyasini
boshqarish;
■ Texnika
Korporatsiya
vitse-
prezidentiga
■
Global, uzoq muddatli vazifalarni echishga ■
Inson resurslarini
rejalashtirish;
■
Shaxsiy qobiliyat va malakani oshirish;
■
Korxonaning xodimlarga sarflanadigan harajat doirasida xodimlar
uchun xarajatlarni rejalashtirish
Korporatsiya
prezidentiga
Insonlar korxonaning raqobat boyligi hisoblanadi, ularni joylashtirishdan
maqsad korxonaning strategik maqsadlariga erishishdur.
Personalni boshqarishdan inson resurslarini boshqarish sari ro’y beradigan
siljish kelgusidagi tarkibiy qayta qurishlar asosida yotgan sabablar, boshqaruvning
Ilmiybaza.uz
barcha bosqichlarida inson rolining ortishi o’z ta'sirini o’tkazadi, deb tasavvur
qilish mumkin.
Inson resurslarini boshqarish evolyutsiyasi va uni rivojlantirishdagi kelgusi
yo’nalishlarga baho berish uchun yirik korporatsiyalarni boshqaradigan yapon va
amerika mutaxassislarining fikrlari bilan tanishib chiqish foydalidir. Yapon
menejerlari boshqarish sohasidagi bo’lajak siyosatni quyidagi yo’nalishlarning
rivojlanishida deb biladilar:
Inson resurslari (IR) potentsialining rivojlanishi
86,6%
IR potentsialidan puxta foydalanish
78,9 %
Guruh tarzidagi faoliyatning rivojlanishi
47,1 % Katta yoshdagi ish bilan
bandlarning rivojlanishiga
e'tibor berish 42,4 %
Malaka darajasidagi xilma-xillikni kengaytirish
38,3 %
Mehnat munosabatlarining barqarorlashuvi 35,3 % Mehnatning boyitilishi
va rotatsiya 33,9 %
Motivatsiya fondlarining to’ldirilishi 29,6 % Mehnat sharoitlarining
yaxshilanishi 9,4 %
AQSh kompaniyalarining 1500ta menejerlari XXI asrdagi inson resurslarini
boshqarish (IRB)ning roli haqida quyidagilarni aytadilar:
- ertangi ehtiyoj uchun inson resurslarini rejalashtirish korporatsiya
strategiyasini shakllantirishning bir qismi hisoblanadi;
- inson resurslarini boshqarishning rahbari hamma joyda boshqaruvining
yuqori a'zosi bo’ladi va biznes strategiyasi rejalari, texnologiyasi, bozor
mahsulotlari va vositalari haqida to’liq xabardor bo’ladi;
- IRB ning vazifalari roli protsessual aktivatordan (ma'lumotlar to’plash va
ishlov berish) inson resurslarini tanlash va foydalanishdagi muhim aktivatorga
aylanadi;
- malaka oshirishdagi asosiy mezonlar uning xilma-xilligi va kengligi, aniq
natijalarga erisha olishi, dinamizm, komandada ishlay bilishi, mo’ljal olishi va
ishchanlik ahloqidir;
Ilmiybaza.uz
- IRB ning eng muhim vazifalaridan biri korporatsiya madaniyati, qadriyatlari
va maqsadlari birikmasidan iborat bo’lib qoladi.
1.4. IRMNING ETTITA ASOSIY KO’RINISHLARI
Hozirgi vaqtga qadar adabiyotlarda IRMga aniq ta'rif berilmagan, umumiy
kelishilgan fikr ham mavjud emas. Buning o’rniga IRM bayrog’i ostiga turli fikrlash
usullari va amaliyotning turli tiplari birlashgan. Buyuk Britaniyalik professor Sten
Liz Almatidagi Halqaro konferentsiyada qilgan dokladida G’arbda qabul qilingan
IRMning ettita turli usullarini tushuntirib berdi. Ularni birlashtiruvchi narsa ishga
yollangan kishilarni boshqarish stiliga u yoki bu tarzda qaratilganligidir.
1.
Xodimlar va ish haqini pasaytirish haqida.
Birinchi va, eng muhimi, bu Shimoliy Amerika va G’arbiy Evropa industrial
dunyoda mehnatga eng ko’p haq to’lanadigan mamlakatlarga juda tez aylanganligi.
80-yillar boshidan Tinch Okean mintaqasi mamlakatlarida mahsulotning past bahosi
va yuqori sifati g’arbiy kompaniyalar egallab olgan bozorni barbod qildi. Bu
xonavayronlik ko’p kompaniyalarni o’z mahsulotlarini dengiz ortida joylashtirishga
majbur qildi. An'anaviy sanoatdagi (ko’mir, po’lat) yuqori mehnat haqi past baholi
import oldida qiyinchilikka uchradi.
Mehnat haqiga xarajatlarni kamaytirish katta boshqarish qiziqishini uyg’otdi.
Bu IRMda “og’ir” masalaning vujudga kelishiga turtki bo’ldi. Insonlarni
boshqarishda ish haqidan boshqa yanada samarali usullar mavjudmi?
Shuni ta'kidlash zarurki, G’arbda tor huquqiy va tashkiliy doiralar sababli ish
beruvchilarning manyovr imkoniyatlari cheklangan. Xodimlarni ishdan bo’shatish
yuqori huquqiy va moliyaviy xarajatlarga olib kelishi mumkin. Xodimlarni
yo’qotish mehnat intensifikatsiyasidan texnologiya identifikatsiyasiga o’tishining
natijasiga aylandi. Parallel ravishda Angliya hukumati qonunchilikka o’zgartirish
kiritib,
kasaba
uyushmalarning
ish
beruvchilarga
qarshilik
ko’rsatish
imkoniyatlarini
cheklab
qo’ydi.
Hukumat
shuningdek
bozorni
yagona
Ilmiybaza.uz
tartiblashtiruvchi sifatida qabul qildi, hayotning ko’p sohalariga davlatning
aralashuvini minimumgacha qisqartirdi.
Hozirgi davr adabiyotida xarajatlarni kamaytirish bo’yicha IRMga mos
keluvchi eng qiziqarli model mavjud. Bu Atkinson ishlab chiqqan (1984)
“egiluvchan firma Model-1”dir. Unga ko’ra har bir korxonada xodimlarni ikki
guruhga: “yadro” va “periferiya”ga bo’lish orqali egiluvchanlikning uchta shakli
(funktsional, miqdoriy va moliyaviy) kuchaytiriladi. Yadro kompaniyaga xos
professional xususiyatlarga ega yoki ishchi kuchi bozoridan topish qiyin bo’lgan
xodimlardan tarkib topadi. Bo’larga uzoq muddatli ish taklif qilinadi, biroq bozor
sharoitlari o’zgargan holda ular qayta o’qib chiqishlari zarur. Periferiya xodimlariga
taklif qilinadigan ish uning saqlanishi uchun maxsus kafolatlarga ega emas. Ularga
qisqa muddatli yoki kontrakt asosidagi qisman bandlik taklif qilinib, bu bozor
sharoiti yomonlashganda xodimlar sonini qiyinchiliksiz kamaytirishga imkon
beradi. Bunday kishilar odatda past darajadagi professional sifatlarga ega va ularni
tashqi ishchi kuchi bozoridan topish oson.
Bu model chuqur tanqid qilinganligiga qaramay, faqat ish haqini o’zgartirish
masalasiga qiziquvchi tashkilotlar uchun katta qiziqish uyg’otmoqda.
2.
Xodimlar - maksimallashtirish zarur bo’lgan resurs.
Ko’p firmalarda, ayniqsa, bozorda etakchilik uchun kurashishga majbur
bo’lgan firmalarda xodimlar va bozorni anglash o’zgardi. Ular raqobat sharoitida
bozorda ustunlik qilish kam darajada ishlab chiqarish xarajatlariga, ko’p darajada
mahsulotni differentsiatsiyalashga, yangilik kiritish va bozordagi o’zgarishlarga
reaktsiya tezligiga bog’liqligini tushundilar.
Mahsulot tannarxi hisobiga asoslangan raqobat bozor o’zgarishlariga tez
moslashish qobiliyatiga asoslangan raqobatga yon bosa boshladi. Shunday fikrga
kelindiki, agar kompaniya kimningdir boshqarish tizimidan nusxa ko’chirib
ustunliklarga erishgan bo’lsa, demak, boshqa firmalar ham undan nusxa olishlari
mumkin va ustunlik bunda yo’qoladi. Shuningdek, beqaror iqtisodiy sharoitlarda
bozorda uzoq muddatli ustunlikning yagona manbai o’z xodimlarining
qobiliyatlarini bilish hisoblanadi.