Zardushtiylik dini slayd

Yuklangan vaqt

2024-03-11

Yuklab olishlar soni

38

Sahifalar soni

17

Faytl hajmi

4,9 MB


MAVZU
Zardushtiylik dini
MAVZU Zardushtiylik dini
Zardushtiylik, majusizm — miloddan avvalgi VII -VI asrlarda vujudga
kelgan majusiylar oqimi.[1] Asoschisi — Zardusht edi. Soʻnggi tadqiqot
xulosalariga
qaraganda,
Oʻrta Osiyo,
xususan,
Xorazm
3.
vatani
boʻlgan. Oʻrta Osiyo, Eron, Afgʻoniston, Ozarbayjon hamda Yaqin va
Oʻrta
Sharqning
bir
necha
mamlakatlarida tarqalgan
edi.
Qad.
paxlaviy tilida „Zardusht“ soʻzi „Magupta“ deb atalgan. Paxlaviy
tilidagi yodgorliklarni arab tiliga tarjima qilgan olimlar uni „majus“
shaklida qoʻllagan. Natijada oʻrta asrlardan beri „Zardusht“ „majus“,
„zardushtiylik“
esa
„majusiylik“
sifatida
tanilgan.
Avestoda
koʻchmanchilik va dehqonchilik hayot tarzi oʻrtasidagi qaramaqarshilik
bayon
etiladi,
koʻchmanchilikka
hamma
yovuzliklarni
keltirib
chiqaradigan hayot tarzi deb qaraladi va u qoralanadi, dehqonchilik
esa yaxshilik belgisi sifatida ragʻbatlantiriladi. Zardushtlik oqimida olov
gunoxlardan tozalovchi sehrli kuch deb qaraladi. Zardushtiylik oqimida
murdani tuproqqa koʻmish yoki kuydirishni taqiqlaydi. Bu oqim jonning
oʻlmasligini, uning abadiyligini tan oladi, jannat va doʻzaxni ham eʼtirof
etadi.
Otashkada
zardushtiylarning
ibodatxonasi
hisoblanadi.
Zardushtlik ruhoniylari alohida tabaqa sifatida ajratilib, ularga maxsus
imtiyozlar berilgan. Zardushtlik arshakiylar va sosoniylar podsholigi
davrida hukmron dinga aylangan. Zardushtlik 13 yuzyillik davomida
ajam mamlakatlarida asosiy din boʻlib kelgan.
Zardushtiylik, majusizm — miloddan avvalgi VII -VI asrlarda vujudga kelgan majusiylar oqimi.[1] Asoschisi — Zardusht edi. Soʻnggi tadqiqot xulosalariga qaraganda, Oʻrta Osiyo, xususan, Xorazm 3. vatani boʻlgan. Oʻrta Osiyo, Eron, Afgʻoniston, Ozarbayjon hamda Yaqin va Oʻrta Sharqning bir necha mamlakatlarida tarqalgan edi. Qad. paxlaviy tilida „Zardusht“ soʻzi „Magupta“ deb atalgan. Paxlaviy tilidagi yodgorliklarni arab tiliga tarjima qilgan olimlar uni „majus“ shaklida qoʻllagan. Natijada oʻrta asrlardan beri „Zardusht“ „majus“, „zardushtiylik“ esa „majusiylik“ sifatida tanilgan. Avestoda koʻchmanchilik va dehqonchilik hayot tarzi oʻrtasidagi qaramaqarshilik bayon etiladi, koʻchmanchilikka hamma yovuzliklarni keltirib chiqaradigan hayot tarzi deb qaraladi va u qoralanadi, dehqonchilik esa yaxshilik belgisi sifatida ragʻbatlantiriladi. Zardushtlik oqimida olov gunoxlardan tozalovchi sehrli kuch deb qaraladi. Zardushtiylik oqimida murdani tuproqqa koʻmish yoki kuydirishni taqiqlaydi. Bu oqim jonning oʻlmasligini, uning abadiyligini tan oladi, jannat va doʻzaxni ham eʼtirof etadi. Otashkada zardushtiylarning ibodatxonasi hisoblanadi. Zardushtlik ruhoniylari alohida tabaqa sifatida ajratilib, ularga maxsus imtiyozlar berilgan. Zardushtlik arshakiylar va sosoniylar podsholigi davrida hukmron dinga aylangan. Zardushtlik 13 yuzyillik davomida ajam mamlakatlarida asosiy din boʻlib kelgan.
Zardusht Zaratushtra, Avesto tili boʻyicha Zoroastr ma'nosini beradi.(mil. av. taxminan 618, 
Xorazm — mil.av. 554, Balx)— zardushtiylik asoschisi; Movarounnahr, Xuroson va Eron
xalklarining birinchi voizi, shoir, din peshvosi; paygʻambar. 3. Spitama urugʻining raisi Purushasp
xonadonida tugʻilgan. Onasining nomi Dugʻdova. 3. 15 yoshgacha zamonasining donishmandi
Barzin Kuras qoʻlida diniy qonunlar, tabiatshunoslik, voizlik, kalomi badiʼ fanlari boʻyicha taʼlim
oladi, harbiy xunarlarni egallaydi. 16 yoshida Turon — Eron jangida ishtirok etadi. Oʻz qavm va
qabilalari peshqadam vakillarining koʻpxudolik udumlariga qarshi harakatiga qoʻshildi va 19 
yoshida yakka tangrini kashf etish umidida Sablon togʻiga chiqib ketadi. 20 y. gʻorda yashaydi. 
Rivoyatlarga koʻra, 3. navroʻz kunlarining birida kohinlar boshchiligida muqaddas ichimlik —
"Hum" tayyorlashga kirishgan. 
Zardusht Zaratushtra, Avesto tili boʻyicha Zoroastr ma'nosini beradi.(mil. av. taxminan 618, Xorazm — mil.av. 554, Balx)— zardushtiylik asoschisi; Movarounnahr, Xuroson va Eron xalklarining birinchi voizi, shoir, din peshvosi; paygʻambar. 3. Spitama urugʻining raisi Purushasp xonadonida tugʻilgan. Onasining nomi Dugʻdova. 3. 15 yoshgacha zamonasining donishmandi Barzin Kuras qoʻlida diniy qonunlar, tabiatshunoslik, voizlik, kalomi badiʼ fanlari boʻyicha taʼlim oladi, harbiy xunarlarni egallaydi. 16 yoshida Turon — Eron jangida ishtirok etadi. Oʻz qavm va qabilalari peshqadam vakillarining koʻpxudolik udumlariga qarshi harakatiga qoʻshildi va 19 yoshida yakka tangrini kashf etish umidida Sablon togʻiga chiqib ketadi. 20 y. gʻorda yashaydi. Rivoyatlarga koʻra, 3. navroʻz kunlarining birida kohinlar boshchiligida muqaddas ichimlik — "Hum" tayyorlashga kirishgan.
Manbalarning
xabar
berishicha,
zardusht
eramizdan
avvalgi,
taxminan, 570 yillarda tugʻilgan ilohiyotchi, faylasuf, shoirdir.
Zardusht Oʻrta Osiyodagi koʻpxudolikka asoslangan qadimiy diniy
tasavvur va eʼtiqodlarni isloh qilib yangi oqimga asos soldi.
Zardushtning tug‘ilgan va ilk diniy faoliyatini boshlagan joyi
toʻgʻrisida ikki fikr mavjud: birinchisi „Gʻarb teoriyasi“ boʻlib, unga
koʻra Media (hozirgi Eron hududida) Zardushtning vatani va
zardushtiylikning
ilk
tarqalgan
joyi
hisoblanadi.
Bu
fikr
tarafdorlarining dalili — birinchidan zardushtiylikning Qadimiy Eron
hududlarida keng tarqalganligi bo‘lsa, ikkinchidan zardushtiylikning
muqaddas kitobi sanalmish Avestoning bizgacha yetib kelgan nusxasi
qadimiy eron-pahlaviy tilida yozilganligidir.
Manbalarning xabar berishicha, zardusht eramizdan avvalgi, taxminan, 570 yillarda tugʻilgan ilohiyotchi, faylasuf, shoirdir. Zardusht Oʻrta Osiyodagi koʻpxudolikka asoslangan qadimiy diniy tasavvur va eʼtiqodlarni isloh qilib yangi oqimga asos soldi. Zardushtning tug‘ilgan va ilk diniy faoliyatini boshlagan joyi toʻgʻrisida ikki fikr mavjud: birinchisi „Gʻarb teoriyasi“ boʻlib, unga koʻra Media (hozirgi Eron hududida) Zardushtning vatani va zardushtiylikning ilk tarqalgan joyi hisoblanadi. Bu fikr tarafdorlarining dalili — birinchidan zardushtiylikning Qadimiy Eron hududlarida keng tarqalganligi bo‘lsa, ikkinchidan zardushtiylikning muqaddas kitobi sanalmish Avestoning bizgacha yetib kelgan nusxasi qadimiy eron-pahlaviy tilida yozilganligidir.
Avesto kitobi
Avesto kitobi